27 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

27 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Habsburgların bir belâsı Mirası tükenince yakışıklığı ve güzelliği ile asalet unvanını muzayedeye koydu 11 senede 31 defa evlendi 1878 de, Viyanada impara- torun sarayında nöbet alan askeri takım zabillerinden bi- bir çocuğu dünyaya geldiği için İmparator Fran- süva Jozef bu zabite izin ver- miş ve ayni zamanda doğan çoruğun, vaftiz babalığını ka- bul etmiş idi. Doğan çocuğun babası Baron Filippos Fon Skotti adlı bir Macar asilza- desi, annesi de La Baron Ojeni idi. Bu kadın da eski Macar ailelerinden Naski aile- sine mMensub idi, Çocuk bu kadar güzel şart- lar altında ve güzel bir bahar gecesi doğmuş olmasına rağ- men ailesinin ve... Macar ka- dınlarının başına bir belâ ol- muş, nihayet geçenlerde 57 yaşında olduğu halde ölmüş ve Peştenin fakirlere mahsus bir mezarına gömülmüştür. risinin, ** Bu çocuk ilkmektebe ve- rildiği zaman, saraya mensup bir zabitin oğlu olmak hase- bile çok dikkat ve itina gör- müştür. Fakat buna rağmen bu çocuğa okumak, yazmak öğretmek pek müşkül olmuş- tur. O kadar ki ilkmektebi bi- tirdiği halde, muallimleri bu çocuğun öğrendiklerini unut- tuğuna emin idiler. Çocuk asilzade sıfatile as- keri bir liseye verilmiş, fakat buradada kaydedildiği gün- den başka bir gün görünme- miş, bilâkis Peştenin âdi eğ- lence yerlerinde ber vakit boy göstermiştir. Mekteplerde kafası bir odun kadar kalın olan bu Baron Skotti, meyhane, umumhane ve âdi gece hayatı yerlerinde harikulâde bir muvaffakıyet göstermiştir! Baba ve annesinden kalan olduk- ça mühim bir miras onun bu muvaffakıyetlerini kolaylaştır- | mıştır. Fakat, pek az zaman içinde bu iki mirası sıfıra in- dirmekte de muvaffak olmuştur. Okurların fikir ver- diklerine bir cevap İnhisarlar Başmüdürlüğün- den dün şu tezkereyi aldık: Gazetenizin 7337 sayılı ve 21-10-937 - tarihli nüshasının beşinci — sahifesinde, birinci nevi sigaralardan şikâyeti havi Menemenli bir kariinizin mek- tubuna atfen neşredilen fıkra okundu. Bu nevi sigaralarımızla be- raber dahâ ucuz nevi sigara paketleri üzerine de, diğer nevi sigaralarda olduğu gibi imal tarihlerile numaralarının basılması idarece düşünülmüş ve bu hususta icab eden ter tibat da alınmiş olduğundan yakında bilümum mamulât pa- ketlerine ayni suretle tarih ve numara konacaktır. Maahaza, kariimizin bahsel- tiği delik ve böcekli sigara- ların esasen satışı memnu ol- duğundan, bu gibi paketler, müşteriler -tarafından — bayie iade edildiği takdirde bunu alan her bayi tebdile mec- burdur. Keyfiyet bu suretle tavzih olunur. Baronu sevdiği söylenen Avusturyalı artist Costance Vorth Para bitince bu Habsbuıg ların bakiyesi, yaşamak için bir usul bulmuştur. îunıı ev- velâ itiraf lâzımdır ki bu adam çok yakışıklı, çok güzel ve iyi giyinir bir adamdı. Bir kadın kalbini teshir, bir ka: dini — kendisine bendetmek onun belli başlı marifetleri idı, Bulduğu usul de şudur: İzdivaç idarehanelerine mü- racaat ederek çok Gski bir ailenin şerefli Baronluk unva- nını vermek - şartile — evliliğe talip —olmuştur. — Viyana ve Peştede, hatta bütün Avustur- yada, Avusturyadan ayrılmış yerlerde bile — İmparatorluk devri- hasretini çeken, asalet unvanı için herşeyi feda eden “sürülerce budala kadın vardır. Skotti bu —sayede tamam 31 defa evlenmiş ve muayyen bir para hakkı aldıktan sonra bunlardan — ayrılmıştır! — Yani, İmparatorluk bakiyesi, Skotti, 46 yaşından 57 yaşına kadar 31 adet Madam La Baron imal edip durmuştur. Maama- fih kanuni takibat korkusile de bu müddet içinde tamam 194 âdres değiştirmiştir. Sulh ceza mahlzemesınde Ecnebi inşaat müteah- hitliği yapabilir mi? o0 — Emniyet müdürlüğü tarafından verilen ikamet tezkeresindeki bir kayıttan istifade etmiş Dün ikinci sulhceza mah- kemesinde şayanı dikkat bir davanın duruşmasına başlan- miştır. Hâdisenin mevzuu2007 numaralı güçük sanatlar ka- nununa aykırı harekette bu- lunmaktır. Bu yolda hareket eden inşaat müteahhidi Petro adinda bir ecnebidir. Vakıa gizli kapaklı olarak küçük sanat erbabının bu kanun hü- kümlerine aykırı olarak iş yap- tıkları görülmekte ve fakat bunlar yakalanarak ait olduk- ları mahkemeye - verilmekte- dirler. Dünkü — duruşma dikkati calib bazı göstermiştir. Okunan evraktan anlaşıldı- ğına göre, suçlu Petro İz- mirde ve mülhakatında geniş mikyasta inşaat müteahhitli- ğinde bulunmuştur. Ve Petro- nun çalışması da uzun müddet devam etmiştir. Petro, bu ka- nun hükümlerinden malümat- tar edildiği halde, elinde bu- lunan emniyet direktörlüğü tarafından — vi iş ikamet tezkeresindeki kayda isti- naden, müteahhitliğini devam ettirmiştir. 32157 numaralı bu ikamet — tezkeresinde ” suçlu safhası noktalar Petroya 30/9/937 tarihine ka- | dar ikametine müsaade edil- mekte ve yalnız aâdı ve san: atı hanesinde de: *“İnşaat müteahhidi Petrol,, Diye kayıtlı bulunmaktadır. Petro hâlâ bu kayda dayana- rak iş yapmak sevdasındadır. Fakat bu, Petronun iddiasın- dan başka birşey değildir, Mahkeme bu işin aydınlan- ması için şu kararı vermiştir: Suçlu Petro, İzmir belediye- since kendisinin ne sıfatla ta- nındığının ve inşaat müteah- hidi olup olmadığının, resmi ve husuşi inşaat taahhüdatın- da beldiyeye vaki müracaat ve bu taahhüdatın belediyeyi alâkadar eden cihetlerde Türk vatandaşlarına yapılan — mua- meleden istifade edip etmiye- ceğinin belediyeden sorul sına ve emniyet direktörlü- ğüne tekrar yazılacak tezkere- de suçlu Petronun emniyet direktörlüğü nmazarında ne sı- fatla tanındığının ve 2007 numaralı kanuna göre kendisi- nin çalışmağa mezun olup ol- madığının, eğer mezun değilse kendisine verilen ikamet tez- keresinde, gördüğü iş ve san- atı hanesinin hizasında suçlu- nun “mütcahhit, diye niçin kaydedildiğinin — sorulmasına ve müuhakemenin başka bir güne bırakılmasına karar ve- rilmiştir. Gelecek cevaplar üzerine mahkeme son kararını vere- cektir. Suçlu ihtiyar Şahitler ise hep genç Birisi yetmiş beşlik, diğeri de seksenlik iki ihtiyar kadın Birinci Sulheceza hâkiminin karşısına çıkarıldılar. Yetmiş beş yaşında ve adının da Mu- allâ olduğunu söyliyen müşteki tarafına, * seksenlik olan ve adının da Cihanbeğendi ol- duğunu söyliyen de suçlu san- dalyasına oturtuldu. Bu iki ihtiyar kadında ayakta duracak - takat olmadığı için oturtulmalarına — kendileri de memnun kaldılar. İki kadının aralarında ge- çen hâdisenin bir incir çekir- değini doldurmıyacak kadar ehemmiyetsiz olduğu duruşma safhasından anlaşıldı. Suçlu ihtiyar kadın, müştekiye hita- ben: — Sen sihirbaz bir kadın- sın! Demiş ve başlıyan müna- kaşa kavga ile neticelenmiş- tir. Bu iki ihtiyar kadının şa- hitleri tamamen genç kadın- lardan — ibarettir. Bunlardan birisi; Peles sarayında konser Bükreş, 26 (Radyo) — Kral Karol, oğlu Veliahd Gran Vaoyodo Mihâailin 16 yaşına girmiş olması münasebetile, dün gece Peles sarayında bir konser ve bir de ziyafet ver- miştir. Bu ziyafette, bütün devletler mümessilleri hazır bulunmuşlar. Bükreş, 26 (A.A.) — Rador Ajansı bildiriyor: Veliaht prens Mişelin 16 yaşını doldurmasile asteğmen- liğe tayini merasimi büyük bir parlaklıkla dün Sinaiada cereyan etmiştir. Bu merasime yabancı da- vetli olarak Yugoslav kral na- ibi Pol, İsveç veliahdı. prens Güstav Adolf, prens Frederic De Hohenzellerin, Belçika kra- hının kardeşi prens Charles, Polonya orduları başkuman- dahı Mareşal Smizli - Rydz, Fransa ordusundan — general .Georges, Türk — ordusundan General Muharrem - Mazlüm İşkora, İngiliz ordusundan ge- neral Jeffreys, Elen ordusun- dan general Drakos ve - ma- iyetleri iştirak eylemiştir. Kral - tribününde kral ve aralarında Arşidüşes İleana da olduğu halde kral ailesi er- kânı, yabancı misatirler, Baş- vekil ve hükümet azası, ordu mümessilleri yer almış bulu- nuyorlar. Milli müdafaa nazırı tayin emrini okumuş ve müteakıben prens Mişel and içmiştir.Kral bir nutuk söliyerek millet ile kral ailesi arasındaki kırılmaz rabıtayı temsil eylemek üzere kral ailesinin erkek evlâtlarını tâ çocukluklarındanberi ordu- ya vermek ananesini tebarüz ettirmiştir. Halkın alkışları arasında prens Mişel birinci avcı tabu- runun birinci bölüğü başında yer almış ve kıt'ası ile birlik: te geçit resmine iştirak et- miştir. , Yine dün Yugoslavya kral naibi prens Polda resmen hudud — muhafızları — alayı Miralaylığına tayin edilmiş ve prens Pol da halkın alkışları arasında geçit resmine iştirak eylemiştir. Akşam Pelesh şatosunda büyük bir kabul resmi yapıl- miş ve merasime bu - süretle nihayet verilmiştir. Filistin Arabları İngiltere ile mücadele etmiyorlar Kudüs, 26 (Radyo) — Bu- rada, Arabların naşiri efkânı olan (Filistin) adındaki gazete, Filistin -Arablarının İngiltere aleyhine mücadele etmedikle- rini, ancak, Filistinin ikiye ayrılması ve bir Yahudi dev- leti tcessüs etmesi hakkındaki arzuya muhalefet eylemekte bulunduklarını yazmaktadır. — Bu suçlu, müştekiye si- hirbazsın dedi amma, müşte- kinin taş attığını görmedim. Yalınız elinde taş vardı. ( Bu taşlar ne oluyor? ) diye - sor- dum, turşu kuracağını söyledi. İşte bu kadar. Bu şehadet, suçlunun canını sıktı ve hemen atıldı: — Doğru söylel —-Ben gencim, senin sa- atin on ikiye beş var. Daha dur bakalım yaşamak isterim. Doğru — söylüyorum. Çenesi açılan suçlu, salon- dan dışarı çıkarıldı ve bazı şahitlerin celplerine karar ve- rilerek muhakeme geri bıra- kıldi, 27 İlkteşrin 937 Japonlar, Taşang /| şehrini de aldılar 100000 kişilik bir Çin ordusu, imtiyazlı mıntakada abluka edildi Japon askerleri bir ııelıırı geçarlun Şanghay, 26 (Radyo)— Ja- pon orduları, Naşangı - işgal etmişlerdir. Tanklarla yüz tay- yarenin himayesi altında iler- liyen Japon kataatı, bütün Çin cephesini yarmışlardır. Bu cep- hedeki Çin kuvvetlerinin ab- luka edilmesi için tertibat alın- mıştır. ğ Japon ordusu kumandanı, Japonyanın Çini yoluna ko- yuncıya kadar harb edeceğini bildirmiştir. Tokyo, 26 (Radyo) — Ja- ponyanın kanaatine göre, Çin- lilere kaçak suretile mühim- mat gönderen ecnebi devlet- ler vardır. Bu — münasebetle Çin savahili, şiddetli bir ab- lukaya alınacak ve bütün va- purlar, araştırmalara tabi tu- tulacaktır. Tokyo, 25 (A.A.) — Tebliğ: Şanghay <ephesinde Japon kıtaatı 23 İlkteşrin sabahı Ki- angvanchen-Taçhangechen mın- takasına karşı bir taarruz icra etmişlerdir. 24 İlkteşrin sabahı fecir vaktine kadar devam eden şiddetli muharebelerden sonra Çin ordusu, adım adım ricate başlamış ve ayni gü- nün sabahının dokuz buçu- ğguünda Japon kıtaatı Kiang- vânchenin şark mıntakasında bulunan Futan üniversitesin- deki Çin mevziini işgale mu- vaffak olmuştur. Japon kıtaatının bu minta- kada taarruzu Ehapideki Çin kuvvetlerinin maneviyatını kır- mış ve bunların arasında bir inhilâl havası yaratmıştır. Japon tayyareleri 24 İlkteş- rinde ikinci defa olarak Han- kovdaki - tayyare meydanları ile askeri binaları bombardı- man etmiş ve mühim hasarata sebebiyet vermiştir. Tokyo, 26 (A.A.) — Ha: vas Ajansı muhabirinden: Ordunun - naşiri efkârı olan Teito gazetesi B. Hirotanın yakında istifa edeceğini tah- min etmektedir. Bu —gazete — mumaileyhin muhtemel halefleri olarak Ja- ponyanın Moskova - sefiri B. Shigmitusu ve sabık Stkholm sefiri Bisnirotorinin isimlerini zikretmektedir. Teito B. Shigemitsunun ha- lihazırda Berline yapmakta olduğu seyahatin Hariciye Ne- zareti makamına gelmezden evel yapılması lâzımgelen ilk bir temas olduğu mütalcasın- da bulunmakta ve mumailey- hin bu makamda Japon Ha- riciye Nezaretinin ânanevi İn- giliz dostluğuna nihayet ver- meğe memur edileceğini ilâ- ve etmektedir. Tokyo, 26 (A.A.) — Bu sa- bahki gazeteler -Japonyanın Brüksel konferansına — iştirak etmesi için vaki olan daveti reddetmeğe karar vermiş ol- duğunu beyanda müttefiktirler. Kabinenin yarin Belçikaya cevap vereceği tahmin edil- mektedir. Şanghay, 26 (A.A.) — Ja- donlar bu sabah Tazangı zaptmişlerdir. Şanghay 26 (A-A) — Sen- tral Nevs Ajansına göre, sey- yar Çin kıtaatı Hopei eyaleti cenubundaki Oukiao tepesini istirdad etmişlerdir. Diğer taraftan Teaiyuandan bildirildiğine göre, Chansiye girmiş olan Japonlar halen çekilmekte ve Çin kıtaatı bu mıntakada büyük bir faaliyet göstermektedir. Tokyo, 26 (A.A.)— Domei ajansına Suiyuandan bildiril- diğine göre,| beş Mogol ka- . bilesinden Mogol asamblesine iştirak etmek üzere gelecek 500 delegenin ikameti için bü- tün tedbirler alınmıştır. 72 ya- şında olan Prens Yun halen hasta bulunduğundan sanıldı- ğına göre prensin iyileşme- sine intizaren yeni muhtar hü* kümetin icra komitesi reisli- ğine prens Tevang lcîik' cektir. İ Hirota çekilecek ııf? Tokyo, 26 (Radyo) — dunun naşiri efkârı olan l" zeteler, B. Hirotanın yıkındl istila edeceğini, yı ya şim” diki Moskoza ıefiıînîn veya Polonya - sefirinin ılıal'”'* yazıyorlar. Susığırlıkta yunxl"a Susığırlık, (Hususi) — Bür Iı—ııııyeğ mıhı(lleıınde) ınthr' lar memuru B. İdrisin ğu evde bir yangın çılulı Yangın çıkan evin ve daki evlerin ahşap — olma” halkı epeyce telâşa di müştür. e Yangın saat 24 sıri kilerden çıkmıştır. mutfağa sirayet eden * ! bckçiğlırıhn görülmüş m hemen söndürülmesi lw'î î aliyete geçilmiştir. K Halka oldukça korku- İ yıngı:dmww nolllâ!!'—"- d yun unması — sayesin” daha fazla sirayetine -q? verilmeden “sön