27 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

27 İlkteşrin 987 âlciler, Cum leri denizden kuşatıyorlar —a e— uriyet Madrid emniyet müdürünün bir emrile pasa- port vizesi lâğvedilmiştir. Ihtilâlciler, esinde taarruza geçtiler Aragon ceph Santander, 26 (Radyo) — İh: tilâlcilere mensup barp gemi- leri, bugünlerde cumhuriyetçi İspanya denizlerinde toplana- cak ve bütün sahilleri abluka- Ya başlıyacaktır. Madrid, 26 (A.A.) —Emniyet bir pasa: umum — müdürlüğü emre kadar İspanyol Portlarının vizesinin ilga edil- Miş olduğunu bildirmiştir. Paris, 26 (Radyo) — İhtilâl- tiler, Aragon cephesinde taar- Tuza başlamışlardır. Son gelen haberlere göre, Asturya cephesinde harp eden ihtilâlciler, yüz bin kişiden ibaretti. Bunlar arasında kırk bin İtalyan, üç bin Alman, sekizer yüz kişiden ibaret ol- Mak üzere 9 tapur Portekiz askeri ve dört bin Faslı vardı. Bütün bu kuvvetler, şimdi yeni Tagon cephesine sevkedilmiş | Ulunuyor. , Paris, 26 (Radyo) — İhti- lâlciler, Aragon cephsinde şid- detle devam eden bir topçu ateşile hava bombardımanın- dan sonra, (Ozana) ormanını tütmuşlardır. Harb bütün şid- detile devam etmektedi (Ordu)—fıc;cîisesi— | Dikkatsiz kaptan tevkif edildi Londra, 26 (Radyo) Krahi / Altıncı merasimle ve soltanat ara- İngil. Jorj, - bugüm iyük basile Bukingam saray Mister gitmi kamarasını açınıştır. adan — Vest sarayına ve Avam Kral; açılma nukunda, İngilte- lh ve edi. renin, bütün — devletlerle müsalemet halinde yaşamak ( Bini kaydetmiş ve İspany den — bahsederek, harbde harbin- devletlerin, bu bitaraflıklarımı inden ümidvar olduğunu, bu foci ihtilâtlara — sebebiyet *i temennisinde bulunmuş muhafaza , japon taye yarelerinin, açık şehirleri bombar- diman etmesinden mütevellid amu- yerinde olduğunu, bu Kargaşalıklar başladı her tarafında bir heyecan hü- küm sürüyor. Araplar, Fransız İstanbul, 26 (Hususi) — Bir | Jandarmasma trasalardan ateş kaç gece evel İstanbuldan İz- mire hareket diye kruvazörüne çarparak batan (Ordu) vapuru hakkın- | daki adliye tahkikatı ikmal edilmek üzeredir. .Yıpılın tahkikatta, kaptanın dikkatsizce hareket ettiği sabit Olmuş ve kendisi derhal tev- kif edilerek hapishaneye gön- | erilmiştir. Zonguldak - Adana | Telefon muhaveresine başlandı Adana, 26 (Hususi) — Bu- gün Zonguldak ile Adana ara- sında Telefon muhaverelerine başlandı. 9 lar konferansı Birkaç gün geri kaldı Brüksel, 26 (Radyo) — B. VanZeland kabinesinin istifası Münasebetile 9 lar konferansı, | Üç gün teahhurla ikinciteşrinin ima edecektir. ederken Hami- | TELA TAr AA EE MMM LAR SD T : ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip başyargam Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumf n ve yamı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanasi : İzmir İkinci Beyler sokuğı .© Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2716 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yallığı 2200, altı aylıı 700, üç ylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 Hiradır. Her v-ıd—_s kuruş ur ü geçmiş nüshalar 25 kuruştnr ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞT,R açmışlardır. Bazı yerlerde kanlı müsademeler olmuştur. Araplar, tevkif edilen dört münevverin derhal serbest bı- rakılmasını istiyorlar. | General Metaksas Ankara seyahati hakkında Kral ve kabineye izahat verdi İstanbul, 26 (Hususi) — Yu- nan Başvekili general Metak- sas, bugün Kral tarafından kabul edilmiş ve Ankara se- yahati hakkında Krala izahat vermiştir. General Metaksas, saraydan çıktıktan sonra kabineyi top" lamış ve Ankarada ricalimizle yaptığı temaslar etrafında Na- zırlar tenvir eyle- miştir. B. Hitler Doktor Şahtın istifasını kabul etmiyor Berlin, 26 (Radyo)— Alman kabinesi, bugün B. Hitlerin riyasetinde toplanmış ve dok- tor Şahtın Maliye Nezaretin: den istifası meselesini konuş- muştur. B. Hitler, “Maliye Nezareti Müsteşarının muvakkaten Ma- liye Nezaretini idare etmesini temekte, doktor Şahtın isti- fasını kabul B. Menemencioğlu Beyruta gidiyor İstanbul, 26 ( Hususi ) — Suriye Fransız komiserini zi- yaret etmek gelecek e Beyruta gidecek ye Vekâleti siyasi müsteşarı B. Numan Rifat Menemencioğlunun, Hataya da uğraması muhtemeldir. meclisini etmemektedir. üzere Paris, 16 (Radyo) — Fasın | Avam Kamarası açıldı —0 ——— A e AAA Z İngiltere Kralı söylevini verdi Kral, İngilterenin, bütün devletlerle sulh içinde yaşamak istediğini söylüyor meselenin de, 9 lar konleransında halledil. ümidvar bulun, duğunu » Kral, programyadan da bahsetmiş ve İngilterenin silâhlanına N müdafaaya ehemmiyet verilmesi Küzumuna kani olduğunu söyledik. ten sopra, ki distana gidece, Kral, sonra, ni ilâve eylemistir. nutkünü irad ettikten ayni merasimle Bukingam arayına dönm Açılma v başta Baş- vekil B. Çemberlayn olduğu balde bütün İngiliz Nazırları, tayya: Berlinden acele gelen Aln Von Ribentro ile iri diğer devletler sefirleri, 1 kıyafetlerile hazır bulunmuş! İran Hariciye Nazırı Cumhuriyet bayramımıza kadar Ankarada kalacak İstanbul, 26 (Hususi) — İran Hariciye Veziri B. Samyi, cum- huriyet —bayramımıza..kadar burada kalmağa karar vermiş- tir. « Hariciye — Vekâleti — siyasi müsteşarı Bay Numan Rifat Menemencioğlu, hugün muh- terem — misafirimiz — şerefine Marmara köşkünde bir ziyafet vermiştir. Romanya - Lehistan Dostluğu etrafında Varşova, 26 ( Radyo ) — Polonya —matbuatı, — Mareşal Riç Mihilin Bükreş seyaha- tinden bahisle uzun makale- ler yazmakta ve Polonya ile Romanya arasındaki kuvvetli ettirmekte- dostluğu tebarüz dirler.. Bükreş, 26 (Radyo) - manya kralı Karol, Polonya milli lideri Marşal | Riç Mikl ile Belçika prensi ( Şarl ) ve daha bazı ecnebi devletler mümessillerine nişan- lar vermiştir. Fransada Radikal partisi kongre ha- linde toplanıyor Paris, 26 (Radyo) — Radi- kal partisi kongresi, yarın Lil de toplanacaktır. Kongre, pazara kadar de- vam edecektir. Paris siyasal mehafili, bu kongrenin netayicinden pek te | nikbin görünmemektedir. Radikal kongresinden sonra B. Şotan kabinesinin istifa ct- Ro- mesi ve bir | bine teşkil edilmesi kuvvetlidir. B. Eden İtalya sefirile konuştu Londra, 26 (Radyo) — İtal- yanın bura sefiri B. Grandi, İngiltere Hariciye Nazırı Bay Edeni ziyaret etmiş ve iki saat konuşmuştur. ihtimali Çi- disinin yakında Hin- | bugün | Milli İttihad ka- | | Biz insanlar Bu başlık, benim değildir. kullandım Fakat o, bir garp müellifinin adidır. İki kelime | içinde taşıdığı yüksek kıymet Ben onu, dün de kitabının ve mana, engin ve hudut kı silmez filozofudur ki, iki gün- denberi bir taç gibi başına geçiyor. yorum ki, ben Bu başlık al- tında, daha doğrusu dalları, budakları göklere çıkan, göl- gesi koyu ve serin bu ağaç | altında daha çok şeyler dü- şünüp yazacağım. Onun, o kadar esiri olmuşum. O beni, bu kadar avuçlarına almış.. yazırmın iyle zannedi- “Biz insanlar, derken, kendi iç benliğimi, kendi şahsiyeti- min asıl yüzünü karşıma alı- yor ve düşünüyorum: Etim, kanım, sinirlerim, ke- miklerim, midem, barsaklarım ile değil, kafam, düşüncelerim, ihtiraslarım, arzularım, buh- ranlarım, isyan ve feveranlarım, iyiliklerim, kötülüklerim, müs- bet temayül hayallerim, tahteşşuurumu bir sarmaşık gibi saran veya ince tüller gibi işliyen manevi zahürlerimle alıyorum: Meğer, ben, Daha doğ ne imişiz?. ve menli rim, ne imişim? su, biz insanlar Kuvvetli bir güneş ışığı al- tında çırılçıplak bırakılıp tet- kik edilince, bizim, âlemimiz bakımından, başlan- sonumuz — arasında ük mesafeler var? manevi Biz, iç benliğimizde meçhul bir noktadan başlıyoruz ve galiba, bir son da bulamıyo- ruz. Cemiyete ait olan yüzü- müzle kendimize münhasır olan ve daima, birçok telâk- kilerin tazyiki ile gizleyip ör- tülü bulundurduğumuz tahteş- şuurumuz arasında, yaradılış- ların en ucsüz, bucaksız tezat ve ayrılıkları yatıyor. Evvelâ iki yüzlüyüz. Bir ay- | na karşısında kendi kendimize yani kendi - varlığımızla baş- başa kaldığımız dakikada, asıl yüzümüze geçirdiğimiz kalın, kat kat maskeleri, âdeta bir | nevi dikkat ve meharetle çı- | karmağa başlıyoruz. Kalıbımı: zın gömleklerinden mütema- diyen — sıyıriliyor. ve nihayet bütün bunların arasında, içti- mai, ananevi, terbiyevi tazyik ve tesirlerle sıkışıp — kalmış olan iç benliğimizi buluyoruz. Ve © benli; h miz, ,bir saniye içinde derhal tabit şekil ve cesametini bularak — yayılıyor, açılıyor, söylüyor, anlatıyor: )I_.. kötü, güzel, çirkin ne- yimiz varse, meydana döküyor. Ve biz, onun karşısında, âdeta dağ başında leşe konan vahşi kuşlar ve hayvanlar gibi, so- luyarak, sevinerek, delice ha- reketler yaparak seviniyoruz. Birdenbire, dışarıdan bir ses, bir ayak patırtısı duyunca, kendi iç yüzümüz derhal o kat kat gömlekleri, o rengâ- renk — maskeleri — birdenbire giydiriyor ve gene malüm ve meşhur kalıbımızla başkalarının karşısına çıkıyoruz. Biz, bu değil miyiz?. Bu değil miyiz biz? Ab, biz insanlar! | isti | Peyi Roel Bay Van Ze saylavlı Brüksel, 26 (Radyo) — Bay Van Zeland, dün saat 20 den sonra radyoda bir söylev ver- ve Başvekâletten niçin ettiğini - Belçika ahali- sine bildirmiştir. B. Van Zeland, kendisinin siyasi değil, iktısatçı olduğunu ve fakat, memlekete hizmet maksadile ve kendisine vaki müteaddit müracaatlar sebe- bile kabine teşkil ettiği lemiş, i söy- intihabatta kazandığı büyük zafere rağmen, siyasi hasımlarının, — senelerdenberi idare ettiği Devlet bankasını sarsacak derecede iftiralarda bulunmasına tahammül edeme- diğini ve mahkemede hasım- larile hesaplaşmak üze dar — mevkünden çekilmeğe mecbur kaldığını söylemiştir. Brüksel, 26 (Radyo) — Baş vekil B. Van Zelandın istifa- sından Devlet Bankası umum direktörüne üç e ikti- biraz sonra ay mezuniyet verilmiştir. Mütekait generallerden Etiye de, istifadan sonra evinde ölü olarak bulunmuştur. Bu ada- min da, milli banka hakkında söylenen ihtilâslarla alâkadar olduğu söyleniyor. Brüksel, 26 (Radyo) — B. Van Zeland, yalnız Başvekâ- letten değil, istila etmiştir. saylavlıktan da Reksistlerin naşiriefkârı olan gazetesi, B. Van Zeland partisi aleyhine şiddetli neşriyata başlamıştır. Muhtelif partilerden müte- şekkil bir heyet, bugün B. Van Zelandı ziyaret etmiş ve istifasından dolayı - partilerin teessürünü bildirmiştir. Katolikler, B. Van Zelanda tekrar itimad reyi vermişlerdir. Brüksel, 26 (Radyo) — Bel- | çika hükümeti, 9 devlet kon- | feransı içtimamnın 3 İkinci teş- bırakılması hususunda İngiltere hükümetile müzake- relere girişmiştir. İngiltere hükümeti; — içt tarihi olarak 30 Birin, tercih eylemekle beraber, Bel- ve rine kide bırakmamak için bu te biri kabul eylemiştir. Bu hu- susta diğer devletlerin de mu- vafakatleri alındıktan soönra resmi bir karar verilecektir. Japonyanın 9 devlet konfe- Tansına gelemiyeceği, Belçika hükümetinin — davetine yarın (bugün) red gevabı vereceği tahmin edilmektedir. Brüksel, 26 (AA) — B. Van Zeland radyo ile neşre- dilen bir hitabesinde, istifası- nın esbabından bahsetmiştir. Mumaileyh — geniş — mikyasta milli birlik esasına müstenit olan kabinenin memlekette menfur bir. iftira mücadelesi âdeta bir şelâle halinde inki- şaf etmekte olduğu bir sırada kendilerine — güvenmekte ol- duğu bir takım unsurların in- hilâl husule getirmek için gay- ret sarfetmelerine şahit ol- muştur. Mumaileyh hükümete karşı yapılan hücumları milli ban- kada vukuagelmiş olan son hâdiseleri hatırlatmıştır. Bay Van Zeland, bu hâdiselerin doğrudan doğruya ve şahsen kendisine taallüku? olmadığını ancak hareket serbestisini is- Orhan Rahmi Gökçe çika hükümetini müşkül mev- | land _lgt_gp çekildi 'İstifadan sonra bir general evinde ölü bu- lundu. B. Van Zeland ne diyor? tamamile tenvire yardım ede- ceğini beyan etmiştir. Müstafa Başvekil, bundan sonra elde edilmiş netayici muhafaza edebilecek ye; kuüvvet olan milli birliğ tab ederek şunları söylemiştir: - Memleketin milli te- ceddüd hükümetinin — icraatı ve bu icraatı inkıtan uğratan manevralar hakkındaki hük- münü itimad ile bekliyorum.,, Portekiz İngiltere ile olan muahe- sinin uzatılmasını istedi Lizbon, 26 (Radyo) — Por- tekizin, muhtelif Portekiz sa- essübahri yapmak üzere — İngiltereye — müsaade edeceği hakkındaki haberler tekzib edilmektedir. Portekiz; yalnız İngiltere ile akdetmiş olduğu askeri mua- hedenin uzalılmasını istemiştir. Macar Başvekili Perline gidiyor Budapeşte, 26 ( Radyo) — Macaristan B: iB. rani ile Har Dekanya, g. buradan Berli Almanya - rical bulunacaklardır. Avusturya Hariciye Nazırı Varşovada Varşova, 26 (Radyo) — Avusturya Hariciye Nazırı B. Gi dö Smit, bugün 'a gelmiş ve Polonya ricali tara- fından karşılanmıştır. Bulgar kralı Venediğe vardı.. Belgrad, 26 (Radyo) — Bul- gar kralı Boris, kraliçe Co- vago ve prenses Lüiza Romaya gitmek üzere dün akşam hu- susi trenle Belgraddan geç- hillerinde ek ayın 9 unda cekler ve temaslarda bur; miştir. Venedik, 26 (Radyo) Bulgar kral ve kraliçesile pr ses Lüiza, bugün buraya gel- diler. Şato San Rusoreden sonra Romaya gideceklerdir. B. Refik Saydam Tedaviye muhtaç olduğun- | dan yeni kabineye girmedi | — Ankara, 26 (A.A) — İsmet İnönü — kabinesinde Sıhhiye Vekili bulunan Refik Saydam ahvali sıhhiyesinin uzun müd- det istirahat ve tedaviye muh- taç olması hasebile yeni te- | şekkül eden kabinede vazife almamıştır. Çirkin münakaşa | Basın Kurumu müdahaleye karar verdi Ankra, 26 (Hususi) — Ba- sın kurmu, bugün - toplanmış ve ( Cumhuriyet ) ile ( Tan ) gazeteleri arasında başlıyan çirkin münakaşalara nihayet verilmesi için iki gâzete nez- dinde teşebbüsatta bulunma- ğa karar vermiştir. İlkteşrin 14 İlkteşrin 27 Bzan Vasat Evkat üvkat zan Vasat tirdat ettiği sırada bu hususta |