13 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

13 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Teşrinisam alya, İs ma hazırlıyor — İhtilâlei İspanya, bütür: petrol membaları- nın üntiyazını İtalyaya mt vereaek! öi ŞAĞ ç Paris, 12 (Radyo) — Umanite gazetesine göre, İtalya hükümeti General Franko namına iki torpito inşa etmektedir. ÂAyni gazete; İyanın ikişer torpil kovanını hamil olan zırhlı motörlerden bir donanma hazırlıyarak Mayorkaya ve ihtilâlci İspanyan sair liman- lırma göndermek üzere bulunduğunu yazıyor İtalya; bu yardımlara mukabil ihtilâlci — İspanyada b& Bembalarının imtiyazını kendi inhisarına alacakt m petrol delerini sakladılar demi müdahale komitesi löplamyor. Fran- ko, İngiliz gemilerini serbest bıraktı.. Londra, 12 (Radyo) — İspanya işlerine ademi müdahale komi- lksi; gelecek Salı günü toplanacak ve cumhuriyetçi İspanya ile htilâlci İpanyadan gönüllüler meselesi hakkında verilecek cevap- ı tetkik edecektir. Londra, 12 (Radyo) — İhtilâlci İspanyanın, cumhuriyetçi İspanya hillerini abluka ettiği hakkındaki haber burada intişar eder et- ez, Barselonda bütün gıda maddeleri saklanmıştır. İhtilâlci İspanya donanması, 39 gemiden ibarettir. Bunların on bkuzu, silâhlanmış ticaret vapurlarıdır. Bu vapurlarda, 6 inçelik plar vardır. | Londra, 12 (Radyo) — General Franko, ihtilâlci limanlarında r!vkuf bulunan İngiliz posta vapurlarının serbest bırakılmasını *mretmiştir. 'Amerika ile ticari müna- sebatımız etrafında ünasebatın genişletilmesi için bir heye- timiz yakında Vaşingtona gidecek | Ankara, 12 (Hususi) — Amerika ile hükümetimiz arasındaki ti- ST NUNASEDELETT YENTŞTETMEK IÇIN akdödilecek ölan yeğı HcAröE laşması müzakerelerinde bulunmak üzere bir ticaret heyetlmizin, lıkında Vaşingtona gitmesi kuvvetle muhtemeldir — a— ilipin adalarında bir müthiş tufan oldu İki bin beş yiiz_ kişi ölmüş, elli bin kişi evsiz kalmıştır Paris, 12 (Radyo) — Filipin adalarında mütbiş bir tofan olmuştur. Lo- adası, ba yüzden tamamen denecek derecede mahvolmuştur. Felâket mıntakasından gelen baberler, iki bin lli bin kişinin de evsiz kaldığını bildirmektekir. Zazar, milyonlara baliğ olmaktadır. Dünya sür'at rekoru khırıldı.. Berlin, 12 (A.A.) Vurster oskovada tevkifat Paris, 12 (Radyo) — Mosko- n bildiriliyor: loskova metrepolidi Serj ile San metrepolidi Kirilao, hü- etçe yakalanarak Sibiryaya tün — edilmişlerdir.. Bundan » Rusyanın Varşova ve An- M sabık sefirleri de — tevkif Mişlerdir. — Alman santte 610 kilometre 021 katetmek suretile doğru bat üzerinde dünya sürat rekorunu kırmıştır. tayyar Beynelmilel hava federasyonu bu rekoru tasdik etmiştir. — Tarzan: Balta değmemiş orman | ” Dünden mabad - > Bu sırada Nestorda bo- Ada faal rol aldı: “— Esiri 4& yalnız öldürmeden! Onu Betiren cennete gidecektir!, ahşiler bu cennet vadi gene saldırdılar. Bo- "—rı arzanın elindeki sopa- "nasına kadar devam etti. | 2 — Fakat bu aralık bıça- ğını çekmek — kolayını buldu, yanındakileri berbal ed yordu. Maymun yarasının verdiği zafiyet ile tekrar yere düştü. Tarzan, bire karşı yüz ile mücadele edi- yordu, maymuna bakacak - vakti- yoktu. 3 — Vahşiler Tarzanı bir an a | inin öldüğünü -Nankin yolu zaptedildi Sökekeetilik Japonya, bir milyon iki yüz bin kişilik bir kuvvet toplamış bulunuyor K İ Şanghay sokaklarında ölüler$itoplanıyor. Şanghay, 12 (Radyo)— (Tan- |/” tao şehrinin zaptindan — sonra ilerliyen Japon kıtaatı, (Najyang) kasabası u da işgal eylmişlerdir. Şanghay - Nanken yolu, Japon kıtaatı tarafından kısmen zapto- lunmuştur. Japonların hazırlamakta olduk. ları taarruz, bugün, yarın başlı- yacaktır. Londra, 12 (Radyo) —Japon- yanın şimdiye kadar bir milyon 200 bin kişilik bir kuvvet silâha çağırdını ve bu kuvvet, her ih- timale karşı hazırlamakta, oldu- gunu Tokyo gazeteleri yazıyor. Şanghıy, 12 (A A )— Çinliler saat 2 sabaha kars Van: taionun tahliyesini ikmal etmiş- lerdir. On bin Çin askeri Fran- sız imtiyaz mıntakasına girmiştir. Şanghay, 12 (Radyo) — (Şan- tung) ve havalisine yağan yağmur yözünden hasıl olan seylâb ar, büyük zararlar vermiştir. (Şantung) un beşde biri sular altındadır. Bir milyon halk ev- siu, barksız bir haldedir. Türk-Rumen Ticaret muahedesi İstanbul, 12 (Hususi) — Türk- Rumen ticaret muahedesi müza- kereleri için Bükreşe gidecek beyetimiz bugün şehrimize gel- miştir. Heyete İktisad Vekâleti müsteşarı B. Faik Kurdoğlu ri: yaset etmektedir. Heyet, bugün Ticaret odasında toplanan tüccarlarla görüşmüş, düşüncelerini dinlemiştir. Yarın (bugün) Bükreşe bareket ede- cektir. için urganla sarmağa muvaffak oldular, Tarzanı bir ağaca bağ- lamak istediler ve bağladılar, vücudü yara içinde idi. Karşıda bir sandalye üzerinde Nestor oturmuş — idi, "Tarzan: *“— Beni öldürmezden evel şu za vallıhayvanın yaralarını sarmağa müsaade ver!,, Dedi. Para Borsaların dünkâ vaziyet.. Paris, 12 (Radyo ) — Para Borsası, bugün ' büyük - bir kar rarsızlık içinde idı. Brezilyanın moratoryum ha- berleri, borsa mehafilinde de- derin akisler yapmıştır. Londra ve Nevyork para borsalarında da bariz bir te- reddüt kaydedilmiştir. Fransız İzangı, 8 santim da- ha müştür.. Tütün limited şirke. tinin sermayesini iki milyona çıkardı Ankara, 12 (Hususi) — Ve- killer heyeti, tütün mübayaatın- daki iştira kudretini fazlalaştır- mak için, Türk tütün limited şirketinin sermayesini iki milyon Liraya çıkarmıştır. © Sigorta işleri İçin yeni bir kanun - çıkıyor İstanbul, 13 (Hususi) — Hü- kümet, hayat veya mallarını sigorta ettirmiş olan şahısların hukukunu — korumak — üzere bir kanun hazırlamaktadır. Hazırlanan bu kanuna göre, sigorta şirketleri, kendilerinde sigortalı — bulunanların — bedeli kadar hükümete teminat göste- receklerdir. Mükerrer sigortada bu miktar bir misli teminat olarak gösterilecektir. larda.. 13 4 — Nestor bıyık altından gülerek: “— Müsaade ediyorum, Senin gibi bir adamın büyük kuvvetine şiddetle ihtiyacım var- dır., Nestorun bu cevabı Tar- zanı hayret içinde bıraktı; böyle bir muamele ve söz beklemi- yordu; — doğrusu. Ve — bunun üzerine.. -Devam edecek - | Hükümet Sahire-3 Tütünlerimiz! “Yeni Asır,, alıcıları müda- faa ediyor, fakat.. Baştarafı 7 inci sahifede Amerikan kumpanyalarımın plânlı ve birleşik hareketleri — için, elimizde delilimiz yoktur. Eğer bu iddiaları ortaya atanlar vesaike dayanarak ya- ziyor ve konuüşüyorlarsa derhal ken: dilerile beraberiz. Çiftçilerimizi üç beş sermayedarın keyline esir ede- meyiz. Fakat ortada delil yok da, mantık — silsilesi ve piyasanın sırrı itibarile bu netice çıkarılıyorsa orta. da bir mantık ve görüş batam var demektir. Yanlış bir görüşle de memleketin umum? iktsadiyatı üzerinde rolleri bulunan müceseselere uluorta çatmak, onları umumi efkârım husumetine maruz bırakmak, ne memleketin men. faatlerine ve ne de adaletin icabları. na uygun düşemez.,, Kendisine cevab vermiş olmak için diyeceğiz ki, Anadolu gazetesi, ne Türk ve ecnebi alıcımnın, ne de tacirin düşmanıdır. Türk piyasasında meşru ve mütekabil —menfaat esantı totan ber müeseseye karşı, kanunla: Tin temin ettiği — masuniyete ilâveten biz de hürmetkârız. Hatta Yeni Amr- dan fazla hürmetkâr.. Ancak bu de- mek, piyasada bu güzetenin kavrıya: madığı ve kavramak istemediği seleler karşısında el bağlayıb süküt etmek demek değildir. Alıcıya karşı husumet uyandıra- bileceğimizi iddia edenlere, saman zaman bir çok meselelerde kimlere karşı husumet uyandırmak istedikle» rini hatırlatmağı — faydalı — buluruz. Kaldı ki, bizim yazımız yalmız satışın değil, istihsalin içyüzüne aid çok mühim bir makale idi Yeni Asr, Türk müstahsilini ta. mmaz; bu doğradar. Onun istarabımı bilmez, o da doğrudur. Tütün nanl dikilir, nasıl kaldırılır, kaç elden, ne #aretle satılır, bunu da bilmez ve bu kâfi değilmiş gibi, bizim, böyle mühim bir mevzu üzerinde “tetkik yaparak. şehirler — dolaşarak, piyasayı dinliyerek ele aldığımız bir mevzuda, müstahsil aleybine, alıcı kumpanya» ları, müdafaaya kalkar. Özürü kaba- hatinden büyük, diye, olsa olsa bunu derler. Yeni Asırın, bu satırları arasında! — Eğer vessike dayanarak ko. nuşuyorlarta —derhal — kendileri ile beraberiz. Deyişine hayret ettiğimizi de söylemeden geçemiyeceğiz. Hayır, biz böyle beraberliği — kat'iyyen kabul etmiyoruz. Altı üstünü tutmıyaa fi- kirlerle alıcıları müdafaa etmek ve müstahsilin — haklarım — korumuş bir gareteye omuz varmak — istiyenler bir zimle beraber yürüyemez, Vesaiklari- mizi de sadece, kendi iddiamızı te- yid için kullanacağız. 1 — Arkadaşımız Orhan Rahmi Gökçe Tireye gitmiştir, vaziyeti gör. müştür. 3 — Arkadaşımız Mahmud Re- şad, Müğla, Bodrum ve havalisini gezmiştir. Her taraftan İzmire gelen tötüncülerle temas edilmiştir. $ — Turgadladaki müstahsil, ge ©e vakti muhabirimizin evine kop muştur. 5 — Seydiköy ve Bucadan ida. rehanemize çiftçiler gelib derdlerini anlatmışlardır ve kendileri tarafımız- dan, Türkofise gönderilmiştir. Bötün bunlar, satışın ve alıcılar aratındaki anlaşmanın - tevlid ettiği Va im ifadeleridir. Diyoruz ve dedik ki: — Fiatler, anlaşma yapılarak, makul seviyeden aşağı rakamlarla açılmıştır. İşte Güvurköy.. Burada Y0 kuruşa fiat açıldığı hiç de vaki de- Hildir. İlk açılış 100140 kuruş olur. du. Bu sene ise 90 kuruştur. Bir hamlede mevcud —mahsulün mühim hir kısmının satılması ayrı, bu mesele de ayrıdır. Evet, satılmış: tır, fakat kaç kuruştan? Ve kimlerin tütünü alınmıştır? Ya çok iyi mabsuller veyahad mu- tayassıt, zengin ve kumpaoyaya men. sub insanların tütünleril.. Tütün istihsali, kat kat teşkil edilmiş bir perde oyumudur. Kum. panyalar hesabına, fakat şahışlar na. kuda yapılmış zer'iyat bile — vardır. Neşrettiğimiz vesikalara baksın! Müstahsilin ıstırabını belki anlar! Yeni Amr, kime nelerden bahsediyor? Neşriyatımızın — isabetini mek için, Türk - çiftçisinden Anado- Tuya gelmiş telgraf ve mektublardan birer tanesinin klişesini do moşme diyoruz.. Memloket iktısadiyatında — başkım larıma dikkat ve basiret tavsiye &t meği de unutmuyan Yeni Asır niha» yer, şunu söylüyor: “Eğer bir kosur varan o da ber me şekilde olarta olsun, Alman alı» cıları harekele getirmemektir..., Meinleketin iktısadi şeref ve is tiklâli namına bu kadar sakat bir fikrin nasıl ileri sürüldüğüne hayret ettik. Hatta bunun karşısında muztarip bile olduk. Evel ve ahır bilmeliyiz ki, Heher ne çekilde, ber ne pahasına olursa olsun,, kayıdları altında açıla. cak ticari “münasebetlerin, öyle bir manasmı, hem de öyle hazin bir ma» muti vardır ki., Hükümet elbette ted. bir alacaktır. Hatta, Alman beyeli ila anlaşmak üzeredir bile. Fakat buş Yeni Asrın istediği gibi körü körüne, başka tedbir bulmaktan aciz gösteren bir telâş ve haleti ruhiye içinde de- Bil, icabında tüötünü müstahsilden a. tın alıp yakacak kadar ardımı, önünü düşünen bir kavrayışla — vukubulacak: tır.. Bizim ticaretle premsibimiz, kare şılıklı menfaattir, iktısadi istiklâlimi. «i esas tutmaktır, her tarafa satmak. tır, nibayet hiç bir taviz vermemek, tir. Görülüyor ki, Yesi Asr bu vâdide bile vaziyeti kavramış değildir. Gölge etmesin, başka ihsan iste. miyoruz. ANADOLU B. Delbos Hükümet — Ankaraya geleceğindea haberdar değildir Ankara, 12 (Hususi) — Fran- sız Hariciye Nazırı B. Delbosun merkezi Avrupada yapacağı se- yahatten sonra Ankaraya — da geleceği hakkındaki haberin ne dereceye kadar doğru olduğunu, Hariciye Vekâleti nmumi kâtip vekili B. Neblden sordum. B. Nebil: — Hariciye Vekâleti, böyle bir seyahatten henüz haberdar edilmiş değildir. Dedi. Hâkimler arasında Bn. Atiye İzmir icra memur- luğunana tayin edildi Ankara, 12 (Hususi) — Ay- dın sulh hâkimi B. Muhiddin ile İstanbul sulh hâkimi B. Şevkinin becayişleri takarrür etmiştir. Hâkim namzetlerinden Bn. Atiye de, İzmir icra memurluğu- na tayin edilmiştir. Bir katilin idamı istendi İstanbul, 12 (Hususi) — Fa- tihte karısile birlik olub, müte- kaid Osman Nuriyi öldüren Ali Receb ismindeki gencin Ağır- cezada devam eden muhakemesi neticelenmiştir. Müddeiumumi, Ali Recebin idamını istemiştir. Polonya ordusunda Rütbe sahibi Yahudileri istemiyorlar Varşova. 12 (Radyo) — Po- |o1ıı ordusunda rütbe sahibi Yahudilerin; istifaya icbar edil- meleri için Polonyada ciddi bir cereyan başlamıştır. Romanya kabinesi Mihalâki tarafından teşkil edilecek.. Bükreş, 12 (Radyo) — Kral Karol, Çiftçi partisi İideri Bay Mihalâki ile konuşmuş ve ken- disini yeni kabineyi teşkile me- mur etimi: göster.