21 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

t 21 Teşrinisani mız büyük şilepler Başvekilimiz, Ankaraya dönünce bu mühim .. . : : işi de neticelendireceklerdir. İstanbul, 20 (Hususi) — Başvekilimiz B. Celâl , manda hazırlanmış olacaktır. Bu şilepler bittikten Bayar, Ankaraya dönünce, Almanyaya ısmarlıya- | ve bize teslim edildikten sonra, ihracat — malları- cağımız şilepler işini neticelendirecektir. mızı kendi vapurlarımızla ihraç edecek ve bu su- Almanyaya ısmarlanacak şilepler, yakın bir za- | retle ticaretimizde büyük bir inkişaf husule gelecektir Yunanistanla yeni bir itilâf- name akdediyoruz. Türk - Yunan topraklarından geçen trenlerde gümrük ve polis muameleri tanzim olunuyor. Istanbul, 20 (Husust ) — Türk - Yunan toprak- larından geçen trenlerde gümrük ve polis muame- lelerinin tanzimi hakkındaki itilâfname, önümüzdeki Çarşamba günü imzalanacaktır. Bu itilâfnameye göre, tarafeyn memurları, kendi arazilerinde bu- lunuyorlarmış gibi hareket edecekler ve d?stluk esaslarına dayanarak muamele - göreceklerdir. Çarşamba günü imzalanacak olan yeni itilâf- Japonyaya zecri tedbir- ler konacak mı? 9lar konferansı, yarın toplanacak ve kat'i kararını verecektir. Brüksel, 20 (Radyo) — Döminyonlar Malkö Makdönalü, refakatiüde Lörd — düğü halde bugüm buraya gelmiştir. Nazırı ) zevatla konuşmuştur. “-9 lar köüferansının Pazartesi günü Çin - Japon meselesini konuşacağı ve icap ederse Japonya Pazartesi günü toplanacak olan 9 lar konferan- | aleyhine zecri tedbirler alınması için Uluslar sos- sına iştirak edecek olan Malko Makdonald, bazı ! yetesine bir rapor göndereceği söyleniyor. eee a — < Istanbulda | Bankalar Maç ve güreş İstanbul, 20 (Hasusi) — Be- konferansı.. şiktaş takımı yarın Galatasarayla Yugoslavya delegesi de İstanbula karşılaşacak ve Hindli pehlivan da Tekirdağlı ile güreşecektir. B. Aras vardı ve Ankaraya hareket etti İstanbul, 20 (Hususi) — Ankarada toplanacak o'an Bankalar konferansına iştirak edecek Yugoslavya merkez bankası genel di- Bu gün İstanbuldan Ankaraya gidiyor | rektörü de bugün buruya gelmiştir. Direktör ve maiyeti, akşam trenile Ankaraya hareket etmiştir. İstanbul, 20 (Hususi) — Ha- A0— » Bomonti fabrikası riciye Vekili B. Tevfik Rüşdü Imtiyaz müddeti bittiğinden, tesisatı Aras, yarın, (bu gün) Ankaraya hükümetimize satmak istiyorlar. hareket edecektir. Nisanda İstanbul, 20 (Hususi) — Bomonti bira fabrikası şirketinin imtiyaz müddeti bitmiştir. İstanbulda üç kongre toplanacak Şirket idaresi, hükümetimize müracaatla bira fabrikasile tesisatını satın almasını teklif eylemiştir! İstanbul, 20 (Hususi) — Bal- kan antantına dahil devletler; Balkan antantı tu- — rizm komitesi. Nisanda İstanbulda — matbuat, turizm ve iktısad kongreleri ak- Ankara, 20 (Hususi) — Atinada toplanan Balkan antantı daimi turizm komitesi, enternasyonal turizm merkezlerinde daimi propa- dedeceklerdir. Kudüste ganda büroları teşkilini, antanta dahil devletler hıldfındı turistik malümatı cami bültenler neşrini, propaganda filimleri yapılmasını Yeni mahkeme işe başladı n ve turizm işlerini kolaylaştırmak için ayrıca anlaşmalar akdedil. mesini kararlaştırmıştır. _Kudüıle, 20 (Radyo) — Ted- şçileri muhakeme edecek olan Te MNM iküimitlüe; Mahkeme, bugün faaliyete geç- Baıet okuıu Milli tiyatro binası, iki sene içinde bitmiş olacaktır Miştir. Bu mahkeme icabında idam kararları da verebilecektir. Kasırga 1 23 kl.çl. Üldâ, 800 ! , 20 (Huı:ıî)d—- Gclaoekî sene bılırıgıı"lj: Balet okulu ea açılacak ve ayrıca br de opera kursu teşkil edil tir. k'ş' yaaralandı Önümüzdeki yıllarda inşasına başlanacak ve iki senede bitirile- cek olan Milli tiyatro binası hakkında Maarif Vekâleti mütehassısı Hmdemit dedi ki: Paris, 20 (Radyo) — Çar iamba günü Filip'n adalarında — Milli tiyatro binasını bir Türkçe operasile açacağımızı ümid ediyoruz. f“k“luelen müdhiş kasırga ne- 'Türk kompozitörleri, bu opera üzerinde çalışmaktadırlar. Ücesinde 123 kişi ölmüş ve 800 Si Yaralanmıştır. name ile Türk - Yunan dostluğu bir kat daha tak- | ANADOLU — Köyl çocuklar İlkokulu bitirenler için demircilik kursu açıldı Ankara, 20 (Hususi) — Ma- arif Vekâleti, Talasta ilkmektep köylü çocukları - için demircilik kursu açtı. Bir tecrübe mahiyetinde olan bu kurs, alınacak neticeye göre, memleketin her tarafına teşmil edilecektir. Almanlar İstanbulda kitab sergisi açtılar İstanbul, 20 (Hususi) — Al- manlar, burada bir kitab sergisi açtılar. Bu münasebetle merasim yapılmıştır. Viyanada Nümayiş yapıldı Viyana 20 (Radyo) — Bugün, Habsburg hanedanı lehine bü- yük bir nümayiş yapılmış ve Arşidük Ottoya sadakat mah- zarı imzalanmıştır. mezunu İran Japonyadan mensucat alıyor Bakü, 20 ( ALA.) — İrandan alınan mevsuk malümata göre, Mitsubisi Japon firması İran fir- malarile bir mukavele aktederek İrana 267 bin sterling — kıiyme- tinde Japon mensucatı satmayı ve İrandan da buna — mukabil 115 bin sterling kıymetinde afyon almayı temin eylemiştir. Bu afyonun Çinde uyuşturucu maddeler kullanılmasını yaymak yolunda — Japonya — tarafından sarfedilen gayretlerin artırılaca- ğına bir delil addedilmektedir. İtalya umumi nüfusu Roma, 20 (Radyo) — İtalya umumi nüfusunun, Birinciteşrinin 31 inci gününe kadar 43 milyon 516 bine vardığı anlaşılmıştır. Torbalı arazi tahriri 'Torbalı kazasında çalışan arazi tahrir komisyonu, kaza dahilin- deki arazinin tahririni sona er- dirmiştir. zmirpalas varlık miştir. LAT ELHAMRA Sinemasında 23 Salı akşamı saat 27 de Yeni ve zengin repertuarla Münir Nurettin Konseri Fahire Refik, Tanburi Refik ve Kemani Sadinin iştirakile iki büyük konser On âydanberi devam etmekte olan otelin ilâvci inşâaatı bit. miş, otel kısmı S0 oda ve 22 banyo ve duşlu odayı iblâg edil- Gazino kısmı ise yeniden ilâve edilen bir salonda hem hu: susi ziyafetlere hem de nişan ve evlenme gibi düğünlere tahsis edileceği gibi Profesör Bay Sternadın riyasetindeki 5 kişilik Çek orkestrası (Üvertür münasebetile) cumartesi akşamı büyük gala müsameresi tertib edilmiştir. Her gün saat 2 ye kadar açıktır. Cu Martesi ve pazar günleri de 17 den eğini muhterem müsterilerimint ebşir ile kesbi şeref eyler. İkinci Filip nasıl esir düştü ve öldürüldü? Kadın, eteklerini ve donunu yırttı, reise bağırdı: “Siz bir erkeği diğer bir erkeğe zevce olmağa sevk edemezsiniz!,, Lâtinler “-Nil Novi Sub Sole arz üzerinde yeni bir şey yok- turl,, derler. Bu darbı meselin umumiyet —üzere ne- kadar doğru olduğunu bilmiyoruz. Fa- kat geçen gün yazdığımız cin- siyet değişmesi hâdisesinde hük- mü kuvvetlidir! Esasen cinsiyet değişrmesi hâdisesi ender ği- diselerden değildir. Bizde, Mı- sırda, Atinana, Sofyada ve Av- rupanın bir çok yerlerinde gö- rülen hâdiselerdendir. — * Eski zamanlarda da böyle bir hâdise kaydedilmiştir. Ve bu burlüdine güdel bir zosine İmar zuu teşkil edebilecek mahiyet- tedir. Milâddan 180 sene evel, M- sır kralı olan — İkinci Filip Bat- lamyos, validesi cihetinden bü- yük Antiyohüsün torunu idi. Bu Filip kızı Kleopatrayı Antakya hükümdarı Aleksandr Ballasa vermiş idi. Fakat bir az sonra, Kleopatra, haksız addedilemiye- cek bazı sebebler altında koca- sının rakibi ve düşmanı Prens Demetrüs H ile birleşmiş ve Fi- lipi tahttan indirmiştir. Tahttan mahrum kalan kral İkinci Filip Kilikyaya geçmiş ve orada yerini tekrar almak için asker toplamağa başlamıştır. Zamanın âdeti veçhile de ha- tiflerden birisine müracaat ede- rek, istikbali ve — muvaffakıyeti imkânı hakkında malümat iste- miştir, Hatif tahtından mahrum bıra- kılmış krala, “hem erkek hem kadın doğan yere dikkat lâzım- dır., tavsiyesinde bulunmuştur. Bu sıralarda Arabistanda |daha, doğrusu Suriyede) Abaide Dio- fante adlı Makedonyalı , bir adam bulunuyordu ve bu adamda bir yerli kadınla evlenmiş idi, Makedonyalının bu zevcesinden iki çocuğu olmuş, erkeği küçük yaşta ölmüş ve kızı, Herayis te, iyi bir terbiye almak şarlile büyümüştür. zengin bir oldu itibaren tedanslar verile- Müdüriyet Bu kız büyüdüğü zaman Sa- miad adlı bir Yunanlı tacir ile evlenmiş idi. Tacir olduğu için bu adamcağız bir sene sonra seyahate çıkmış, fakat karısı da kendisinde garip haller hisset- meğe başlamıştır. Zamanın dok- torları kadının karnının alt kıs- mında ur veya çıban çıktığına hükmetmişlerdir. Fakat bir gün bu çıban veya ur kendi kendine patlamış ve Herayis, kendiliğin- den erkek olmuştur! Bu emsali görülmemiş hâdi: seyi kızın annesi ve iki hizmet- çisi gizli tutmağa karar vermiş- lerdir. Herayisin kocası seya- hatte bulundukça bu garib sırrı saki k kolay olmuş, fakat korktukları bir gün başlarına gek miştir. Seyahatten dönen Samiad Diyofante ailesi tarafından eve kabul edilmemiştir. Karısını pek ziyade seven bu Yunanlı genç, bir cinayet ika etmekten ise hu- kukunu mahkemeden istemeği daha muvafık bulmuştu. Heyeti hâkime gerek kayınpederi ve rek damadı dinledikten sonra ir defa da genç kadının fikrini öğrenmek istemiş ve genç ka- dına: — Babanı mi, kocanı mr ter cih edersin?. Sualini sormuştu. Genç kadın: — Ben babamın evini tercih ederim. Cevabını verince hâkim: — Kocandan şikâyetin mi var? Demiştir. — Hayır. Samiad çok iyi bir ışiımdıı.” ni — Sana kötü muamelede mi bulundu? — Hayır, çok iyi muamelede bulunmuştur. — Şu halde, kanun seni ko- canın yanında bulunmağa mec- bur ediyor! Bu karar kat'idir. Bunun üze- rine Herayis etekliğini, donunu parçalamış ve hâkimlere; — Bir erkeği, diğer bir erkek koynuna girmeğe icbar edecek bir kanun var mıdır? Diye hakikati meydana vur- muştur. .. Samiad bu hâdise üzerine in tihar etmiş, sabık kadın ve lâ- hik erkek Herayis de süvari olarak ikinci Filibin toplamakta olduğa orduya girmiştir, Bu ordu ise, Antakya civarında kat'i bir mağlübiyete uğramış, ikinci Filip Ballas da Abayi hü- kümdarına ilticaya mecbur kal- mıiştir. Albayi hükümdarı da Filibin başını vurdurmuş ve An- takya kralına gğııdumiiüh .. İşte, hatifin sözüde bu suretle ik etmiştir. A. H. Adamoğlu Bir Alman şairi şehrimize gelecek Alman edebiyatında kıymetli eserlerile tanınmış Alman şairi B. Hans Fricdrich Blunck, 23 ikinciteşrin cuma günü şehrimi- ze gelecektir. Burada bir kaç gün kalacak olan Alman şairi, ayni gün Alman konsoloshane- sinde edebi bir konferans ve- recektir,