24 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

x Febife 2mm — — FİKRA — —— 1872, 1888, 1890-1937 —e Mam Baron Hirsehi mültümilyoner yapan şark desileyollarının inşası sıra: laanda Büyük bir Şöbret kasanan Avusturyalı mübendis V. Premel 1872 sevesi gubatında Tatanbula getirtildi. 1871 irüdesile Asya Türkiyesinde İnçası #vtrolunan demiryollarıma ea mühimi Haydarpaşa-Bağdad hattı idi. İşte bunun — başlangıcı olan 1872 do Presselin mezareti altında Haydar. Paşelamit kısısına başlandı. Fakat devlet muzakaya içinde — olduğundan ba inşast sonradan dardurülmüş ancak ba battın vestilâbilmesi için 1088 senc- #ine kadar beklamek lâzım gelmişti...., * 1890 senesinde Osmanlı hükümeti bu yolun Bağdada kadar — uzatıl. ması için Almanlarlı müzakereye girişmiş balunuyordu, Fakat Alman grubu, bu hattın ümtiyazımı ulmak İçin uğraşan Fraostx ve Togiliz grublarımın — şid. detli rekabötine maruz kalıyordu. Diğer taraf tan bunlar Abdülhbamidi donan- ma nümayişi ile tehdid ettiler. lagiliz, Fransız, Rus selirleri — müttehid bir cebhe alarak bu hattın Almanların eline geçmemesine çalışıyorlardı...., vı.ıunu cümleleri Anadolu-Bağdad demiryollarının taribi hakkında ya- zılmış bir makaleden alıyorum, Kolombiya üniversitesi tarih prolfasör muavini Edvard Mosd Earl — tara- finden bakkında “Türkiye, büyük devletler ve Bağdad demiryollanma dair tetkik,, Başlığı altında büyük bir kltab neştedilmiş olan bu — tarih, yarı sö$) mürge Özmanlı imparatorluğunun acıklı çehresini gözlerecek kadar iğdi. .î. Türk topraklarında karulacak demiryolları üzerinde yabancı — ihtiraslar manıl çarpışıyorda, Bo cümlelerin içinde bile görülebilir. Osmanlı rejiminde #atan, ecnebi menfaatlerin bir “yol geçer,, hanından farkaızdı. Şimdi 1872, 1888, 1800 tarihlerini maziye gömerek 1937 ikinciteşrinine =_: sayın Başvekilin Diyarbakırda söylediği nutuktan iki cümle bu inşaatın nafıa hayatımızda çok esaslı ve mühim bir mevkli vardır. Bizi komşu ve dost memleketin hudud: dır; bu adam sigara, saat, bü- — tün balık, hasılı ne bulursa yutmakla maruftur. Hacı Alinin marufluğu sade bundan ibaret değildir?. Onun daha büyük bir şöhreti vardır, yani iki adet mideye maliktir! Ba iki mideyi kocaman iki değirmen taşı gibi kullanan Hacı Ali, son günlerde soğuk almış ve bu yüzden ölmüştür. Hırsız kuşlar Viyana gazetelerinde garib bir hâdiseden bahsedilmektedir: Bir baronun kıymetli yüzüklerinden birisi çalınmış, fakat bu hırsız- lığı yapan bulunamamıştır. Bir tesadüf neticesi olarak bu yü- züğün bir kuş tarafından çalın- diğı anlaşılmıştır. Bu küşun yu- wası, Baronun evinin yanındaki ağaçta imiş ve kuşcağız parlak taşlı ve kaldıracağı bir şey bu- lanca dayanamıyor ve çalıp yu- vasına götürüyormuş! Holivud dehşet içinde Bu Holivud da davasız ve dert- siz kalmaz! Gâh yıldızlardan bi- risi kaybolur; bazı şehir haydut- ları dilber yıldızları korkuturlar; hasılı her gün bir şey. Şimdi de ne mi var? diyorsunuz.. Haber verelim: 'Tamam yü...z el...li s...e..k.ciz —ynın firar euıınu_,. Dehşet- mi bu; di Bu ıııyııunlır Bing Crasby- min son filimi için ormanlardan “ıılıık Holivada getiril- büyük bir iş olmuş ve sonra da bunların zevk ve temayüllerinin- e tesbitine meydan vermiştir. Maymunların on beş, yirmi kadarı Mayvestin, bir düzine kadarı da Greta Garbonün et- râfında toplanması herhalde bir zevk ve temayül eseridir, de- ğil mi?.. Sakallı kadın! Şikayo gazetelerine son gün Terde çok mühim bir iş çıktı. Sakallı kadının sakalı ve bu sakalın son maceraları.. Bu şehirde Helen Burus adlı bir kadının güzel ve sevimli bir sakalı vardır. Bu kadıncağız bir gün sakalından bıkmış ve dok- tor Ogüst Vilyasın nezdiae yit temeli atılan abidenin manamnı ve Kâmalizmin nanl mu- kedderi ve taribi kendi istediği istikamete çevirmek kudretinde olduğunu azlamak için yakarıdaki sözlerle aşağıdaki cümleleri karşılaştırınız. Nureddin Artam kaldan kat'i olarak - kurtarınız! Demiştir. Doktor, bir kadının sakalla alâkasını manasız gormüş ve elektrik usulile sakalların kökü- ee kibrit suyu dökmeğe başla- muştır. Fakat o anda muayene- haneye, gökten düşer gibi bir adam gelmiş ve: — Aman 'doktor, — durünuz.. Karımın sakalına dokunmıyınııl Diye 'bağırmıştır. Ve sonra karısna: — — Adman karıcığım.. Ben seni sakallı olarak çok seviyorum. Sakalırı benim hatırım - için mahvetme! Demiştir! Şimdi —Amerikan — gazete- leri bu kadının sakâlına kocası- nın neden bu kadar ehemmiyet verdiğini araştırmaktadırlar. Utarit maskün değildir! Almanyanın ve bir azda İtab | yanın kablarına sığamadıkları, topraklarının - kendilerine darlı- gından bahsettikleri ma'ümdur. Arz ise iki milyara yakın insa- mına da dar gelmeğe başlamış ve haris milletlere müstemleke temini ihtimalleri de kalmamıştır. Bütün ümitler, meskün bir yıldız bulmak, sonra bü yıldıza — git- mekten ibaret kalmıştı. Güneşe en yakın bir seyyâre olan Uta- Ftin Üüzerinde büyük ümidler beslenmekte idi. Fakat ne yazık! Rasadhanelerde büyük alimler tarafından — yapılan — tetkiklerin neticesi, Ularitin gayri kabili is- kân olduğuna varmıştır. Çüakü bu seyyarenin kışrının gayet ince olduğa da tahakkuk etmiştir. Şu halde?. Almanyanın müs- temleke ümidi büsbütün kesildi, demektir. Soyadı almıyanlar Para cezasına çarplırıl- Soyadı kanununda tasrih edilen müddet zarfında soyadı alınıyan- dar hakkında kanuni takibat ya- pılması ve bu gibilerin para ce- zasına çarptırılmaları kararlaştı- rılmıştı. Dahiliye Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde, henüz soyadı almamış voya vaktinde soyadı almadığı için para — cazasına çarptırılmış olanların affedildiği, bundan böyle de soyadı alacak- lardân para ceztsi tahsil edil- memesi bildirilmiştir. Üdrünalük di zi 6-6,5 kuruştan yapılmıştır. TT EEMER LA DATLE I haftası Bu hususta bir program hazırlanıyor On ikinci Kânunüevelde baş- hyacak o'an Yerli Mallar Tasarrul haltası hazırlıklarına devam etmektedir. Ulusal artır- ma ve ekonomi kurumu — şube- sine merkezden - talimat gelmiş ve dün yapılan bir içtimada haftanın — kutlu.anması için tan- zim olunacak programın — esasş- ları tesbit edilmiştir. Verilen kararlara göre, her yıl olduğu gibi bu sene de eko- nomi haftasında muhtelif hatib- ler tarafından koönferanslar veri- lecek, kahyehanelerde ve evler- de üzümrincir. sarfiyatın artırıl ması, yerli mallar kullanılması hakkında propaganda yapılacak ve n son gününde de bir geçd. vesmi tertib edile- cektir. ve Kömür fıkdanı yoktur Belediye ihtikâra mani ola- cak - tedbirler alıyor Bazı kömürcülerin, kömür fık- danından — bahisle fiatleri yük- seltmek istemeleri belediyenin nazarıdikkatini celbetmiş ve bu şekilde hareket ederek - ihtikâr yoluna sapan kömürcüler — hak- kında takibata geçilmiştir. Belediyenin yaptırdığı tahki- kata göre piyasada 400 bin kilodan Hfazla odun —kömürü mevcuddur. Kara ve deniz yolu ile de her gün kömür gelmek- tedir. Ba — vaziyet karşısında kömür fıkdanı mevzuubahs ola- mıyacağı gibi fiatlerin yükselk- mesi için de hiç bir sebep görülememektedir. Halkın mah- ASN nn kurulan pazarlar da daha geniş mikyasta kömür satışı yapılma- sının da temini kararlaştırılmıştır. Dün muhtelif yerler de — kömür satışları toptan 5,5; perakende Şehir dahili haberleri li —e ee ee Zabıta işleri polise devredildi Son zamanlarda Buçada vu- kubulan — cinayetlerden — halkın çok müşteki olduğu tesbit edil- edilmiş ve Cumhuriyet Halk partisi kongresinde bu husustaki dilekler okunmuştur. Kongrede Cumhuriyet Halk Partisi vilâyet başkanını temsil #eden umumi meclis azas ndan B. Mehmet Aldemir, bu dilek- ler için vilâyet nezdinde teşeb- büsatta bulunacağını vadetmiştir. Heber aldığımıza göre halkın dilekleri vilâyet makamınca der- hal nazarı dikkate . alınmış ve Buca zabıta umurunu tedvir. ey- mek üzere bugün bir komiserin em'r ve kumandası altında altı polisten mürekkep — bir polis müfrezesi Bucaya gönderilmiştir. Şimdiye kadar Bucada vazile gören jandarma, bundan sonra civar köylerde iş görecektir. Dün gecekikonse Fevkalâde md oldu| namesi, bu ayın 26 sından Güzide san'atkârımız B. Mü- nir Nureddin ve arkadaşları ta- rafından dün gece Elhamra si- nemasında verilen koönser, fev- kalâde güzel olmuştur. İzmirin kibar aileleri, sinemayı baştan başa doldurmuş bulunu- yordu. B. Münir Nureddin ve yapılıyor Garaj santralın da temeli bu sene atrlacak Kültürpark civarında, süt dam- Tasının arka kısmında inşa edi- lecek büyük çocuk hastanesinin plânları bir mühendise verilmiş- tir. Gerek bu hastanenin ve ge- rekse Basmanede 600 otomobil alacak büyüklükte kurulacak ga- raj santralın plânları on beş güne kadar hazırlanmış buluna- caktır. Her iki binaya da 938 bida- yetinde başlanması mukarrerdir. Çocuk — hastanesinin inşaatı tamamlandıktan sonra, şehirde bir kaçtane gündüz çocuk ba- kımevi kurulması için de teşeb- büslerde bulunulacaktır. İpekli kadın çorapları Nizamname iki gün sonra mer'iyele giriyor İktısat Vekâletince hazırlanan ipek ve sun'i ipekten mamul kadın çorapları standard nizam- baren mer'iyet mevküne gire- cektir. Bu nizamnameye göre, kadın çorapları ince, orta ve kalın cins olarak üçe ayrılacak ve her ço- rap alan, aldığı malın kalitesini bilecektir. Şehrimiz Ticaret Odası, Stan- arkadaşları, defaatla ve hararetli| dard nizamnamesinin mer'iyete surette — alkışlanmışlar, —candan takdir edilmişlerdir. Belediyece ceza. Sokaklara Yörli sular alıtan beş ev sahibi He “yerleire “tükük ren sekiz kişi belediyece ceza- landırılmışlardır. — Ekmeklerini açıkta bırakan bir fırıncının da 38 kilo ekmeği alınarak fakir- lere tevzi edilmişt'r. girmek üzere bulunması müna- sebetile manilaturacılara bir ta- mim göndermiş, nizamnameye aykırı stok Mmallar miktarının " bildirilmesini istemiştir. — »— Nizamnamenin on beşinci nad- desi mucibince bu stoklar Oda- ca mühürlenecek ve satışa bu şekilde çıkarılarak, alıcıların eski mallardan mübayaa ettiklerinin anlaşılması temin olunacaktır. T Nasraddın hocanın (Et) i Nasraddın hoca ahbaplarından üç kişiyi evine yemeğe davet etmiş. Sabahleyin erkenden ka risına bu daveti haber vermiş. Sonra pazara giderek iki kilo et (Örnek köyden — değil hal ) bir az da sebze alıp eve getirmiş. Hocanın karisı derhal yemek- leri pişirmeğe başlamış ve öğle- ye kadar etle yapacağı yemek- leri, meselâ költeyi, kızartmayı, dolmayı filân hazırlamış. 'Tam saat yarımda çat çat kapı çalınmış, kapıyı açan kadın bir de ne grösün: dört tane akra- badan misafir hanım. Tabi mi- yemekleri bu Tanrı misafirlerine ikram etmiş. Akşam geç vakit Nasraddın hoca misafirlerile beraber sökün etmiş. Misafirleri odaya aldıktan ıonn ıüııı pdcekyııeıı —Biıwıhıile bir de sa- handa yumurtadan başka yemek yokl Hoca hayretle sormuş: — Hani bu sabah iki kilo et aldıydım, ondan yemek yapma- dın mi? TAYYARE SINEMASINI — Ben başka işlerle ıığrışırlmı terazinin bir gözüne =nm Tııidhl:r Karısına dönerek: — Hanım! Tekirin iki kilo eti ınöılıdıddı.hkıııh?ıılıı- Tekir nerede m"-üı. bu mârtavala aldanmadığını anlatııştır. KiTARALAR ÇALARKE Ve Atatürkün Sesini Cihana Yayan EGE MANEVRALARINI Görmek için |) 2 Gününüz kaldı fırsattan istifade ediniz l 2 — 410 — 645 — 920 de.. Manevralar: 5,20 — 5,55 — 8,30 da 2 Teşrinisani Cıııııdan itibaren 2 filim MARGUERİTA GAÜTİER nin Tekmil cihana yayılan meşhur romanından muktebes Şahester oymyanlar MARIE BELL HENRI ROLAND JAOVUES CATELAİN DANSLRR TENASÜB - ENDAM » VÜCUT ve SES .ub.nıaıâzıl hpınılınıostucn ZARAH LEANDER Tarafından temsil edilen ŞARKILI - REVÜLÜ 24 Teşrinisrdi vaziyetleri ——— Londradan incir-üzüm, üzerine geni tıklifler var Noel yortularının yaklaşmaşı münasebetile, Avrupadan ve bil- hassa Londradan üzüm-incir üze- rine yeni talebler başlamıştır. Bu günlerde piyasanın hararet- leneceği ve her iki mahsul fiat» lerinin de bir miktar yükseleceği ümid edilmektedir. Dün, ihcir üzerinden de hararetli satışlar olmuş, ancak hariçte cereyân eden satışlar henüz borsaya kay- dettirilmemiştir. Tütün satışları: Tütün satışları çok durgun geçmektedir, Alâkadarlara gelen malümata göre, şimdiye kar dar vaki mübayaatın miktarı 23,800,000 kilodur. Zeytinyağı: Yeni zeytinyağı piyasaya gel- mektedir, Fiatler, alivre olarak 28 - 29 kuruş arasındadır. Almanya arpa ve bakla alıyar: Son günlerde Almanyaya mü- him miktarda arpa ve bakla ihraç edilmektedir. Bir hafta zarfında Lmanımızdan Almanya için iki vapur arpa ve bakla Yükletilm ştir. Ücretli memurlar hakkında Dahiliye Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde, muvazenei umumiyeye kağlı (E) cedveline dahil masraf terliblerinden idare olunan ücretli vazifelerde çalı« şanların tayin ve terfilerini mas aşlı memurlara kiyasen — bazı takyidala tâbi tutan * 17/6/937 tarihli kararnamenin İcrâ Vekik leri Heyeti kararıle mer'iyetten kaldırıldığı bildirilmiştir, Kahvehanelerde |Çay şekerleri Sanvenanererae çay içemere bir şekeslik içindea va açıkta ge- tirilen topan şekerlerin bundan böyle kâjıda sarılması ve inüğ terilere bu şekilde verilmesi be- lediyec» kararlaştırı'mıştır. Largo Kabellaro İdamamı mahküm olacak? Paris, 23 (Redyo) — Paris komünistler mehaliliade söylem diğine göre; cumhur yetçi İspan- ya sabık başvekili Largo Ka- bellaro ile General Asensyo ve General Fabrora yakında mu- hakeme edilecekler ve ağtebi ihtimal, idama mahküm olacak- lardır. Taşkent vapuru Denize indirildi j Liyodono, 23 (Radyo) — Sows — yet Rusya hesabına inşa olunan (Taşkent) adındaki posta vapu: ru, denize indirilmiştir. Vapur, teslim edilinceye ka- — dar İtalyan bandırasını taşiya caktır. Vapur, denize indirilirken bir — 4/Mahsullerimizin satış papaz tarafından takdis merasi- - | mi yapılmıştır. Her seansta salonunu dolduran l halkın alkışlarını toplıyan filiminde TİNO ROSSININ İ şarkılarını dinlemek - ” 'DEVAR EDYOR