24 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Almanya, bu sene memleke timizden fazla tütün alacak erere Alman kontrol daireleri, Türkiyeden alınacak tütün fiatlerini artıracaklarını —. .— " Ankara, 23 (Radyo) — Hükümetimizle Almanya arasında yapılan yeni bir anlaşmaya göre, manlar; eski ticaret anlaşması mucibince yaptıkları mübayaatın tütün kontenjanından mahsup etmemeği kabul etmişlerdir. Bu suretle Almanların bu sene bizden alacakları tütün miktarı, kıymet itibarile 7-8 milyon mark de- recesinde fazlalaşacaktır. bakiyesini, vadettiler. Alk yeni anlaşmada mevcut Alman kontrol - dairelerinin; tütün fiatlerini bir miktar daha artıracakları yolundaki vaidlerini de bu günlerde yorine getirmeleri kuvvetle umuluyor. Altın Mütemadiyen yükseliyor.. İstanbul, 23 (Hususi) — Altın fiati bugün de yükselmekte de- vam etmiş ve Türk lirası (1097) kuruşa kadar çıkmıştır. Memleketimizde kâğıt paranın ıhdasındanberi altın fiatinin bu derece yükseldiği görülmemiştir. B. Numan Rifat Kabineye memur edilecek İstanbul, 23 (Hususi) — Bay Numan Rifat Menemencioğlu- nun, kabineye memur edileceği söyleniyor. B. Numan Rifat Menemenci: oğlu, tamamen iyileşmiştir. Asayiş işleri Yüksek emniyet komisyonu toplanıyor Anhrı. 23 (Huıuıı) — Mem: yiş işlerini tetkik edecek olan yüksek emniyet komisyonu, Da: hiliye Vekâletince içtimaa çağı: rılmıştır. Komisyon, bugünlerde Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya- hin riyasetinde toplanacaktır. Muhafızgücü Ankaragücünü yendi 23 (Hususi) — Lik Muhafızgücü, An: karagücünü 6-2 yenmiştir. Fransada Şimendifer navlunları fazlalaştı Paris, 23 (Radyo) — Fram sada şimendifer tarifeleri, İkin- çikânunun birinden itibaren yüz- de otuz beş fazlalaşacaktır. İç şehirlerimiz Ucuz balık yiyebilecekler İstanbul, 23 (Hususi) — D. D. Yolları idaresi, balık nakli- Yatı tarifesini değiştirmiş ve ba- İlklarımızın iç şehirlerimizde de Ucuzca satılabilmesini temin için Mühim tenzilât yapmıştır. talyanlar, Bulgaris. tanda tayyare fabri- kası kuruyorlar İstanbul, 23 (Hususi) — İtal- Yanların, Bulgaristanda bir tay- Yare fabrikası kurmağa karar Verdikleri Sofyadan bildiriliyor. Mareşalımız 'zmit tersanesini tefliş etti ıllınbul 23 (Hususi) — Ma- Teşalımız Fevzi Çakmak, İzmitte *Tsaneyi teftiş ettikten sonra tepe torpitosile — İstanbula 'tİmiştir. ıTürkofu müdürü Slanbulda tedkikat yaptı anbul, 23 (Hususi) — Tür: ". Teisi şehrimize gelmiş ve "m ticari tetkikatta buluna- Hü akşam tekrar Ankaraya dön- Müştür, m. — Ingiliz hazine müs- teşarı Ankarada Müsteşar, Başvekilimiz tara- fından kabul edildi İstanbul, 23 (Hususi) — İngiliz hazine müsteşarı Veyi, Ankaraya muvasalat etmiş, İktısad Vekili B. Şakir Kesebirle konuştuktan sonra, Başvekilimiz B. Celâ' Bayar tarafından kabul olunmuştur. Muhtelif devletlerle mua- hedeler yapıyoruz Letonya ile anlaştık, İsviçre ve Lehistan ile de müzakerelere balaşmak üzereyiz. İstanbul, 23 (Hususi) — Hükümetimizle Letonya mümessilleri arasında devam eden ticaret müzakereleri müsbet bir şekilde sona ermiş ve hazırlanan mukavelename parafe edilmiştir. Sene başında İsviçre ile de ticaret müzakerelerine başlanacak ve bir İsviçre heyeti memleketimize gelecektir. Lehistan ile devam etmekte olan ticari müzakereler müsbet bir veama e kürmaçak VuNEALEĞİ. MWANCACIKU, yakmda TMZALANECAYI SOY- leniyor. İkinci grub vapurları- mız da ısmarlanıyor Bu grub için lâzım olan on milyon lira hazırlanmıştır İstanbul, 23 (Hususi) — Hükümet, ikinci grub vapurlarımızın siparişine de yakında başlıyacaktır. milyon lira, derhal ayrılacaktır. Bu grub için Tâzım olan on İlk partide siparis edilen ve Alman tezgâhlarında inşasına baş- lanan gemilerimizden mühim bir kısmı, 938 senesi İlkbaharında tesellüm edilmeğe başlanacaktır. İnhisar maddelerinin ucuz latılması mukarrerdir Yılbaşında (Tiryaki) markası al- tında sigaralar çıkarılacak Ankara, 23 (Hususi) — İnhisarlar ıdııcıi yıl başında piyasaya ftiryakı) adı altında yeni bir tip sigat aracaktır. İdare, bu sigaranın kalitesi hakkında bır anket açmış ve tanın- mış sigara tiryakiler'ne nümuneler göndererek fikirlerini sormuştur. Halkın ucuz sigara bulabilmesini temin maksadile İzmir, İstanbul ve Ankara müstesna olmak üzere bütün şehr ve kasabalarda köylü sigarası satılmasına İnkisarlar idaresince müsaade - olun- mustur. İnhisara tâbi bir çok maddelerin de ucuzlatılacağı ve bunun için tetkikata başlandığı bildirili Hatay heyeti İş karıştırıyor İstanbul, 23 (Hususi)— Hatay seçimini kontrol için Uluslar sosyetesi tarafından Antakyaya gönderilen heyet reisinin: *—Hiç kimse, mensup olduğu cemaatten başkasına rey vermi: yecektir.. Demesi, Hatayda büyük bir infial uyandırmıştır. Bu sözlerden bir Türk, Alevi ve Çerkes mes- elesi çıkarılmak istenildiği anla- sılmaktadır. Büyük Şefin doğduğu ev İstanbul, 23 (Hususi) — Bü- yük Şefe hediye edilen Selânik- teki evlerinin tapusu, S; k belediye reisi B. Margusis ile kâtibi umumisi - tarafından geti- rilecektir. Selânik belediye reisi, tapuyu Cumhurreisimize takdim edecektir. Mülâyim Parise gidiyor İstanbul, 23 (Hususi) — Meş- hur peblivan Mülâyim güreşler için Parse gilmiştir. | Balkan devlet Belgrad Ticaret oda. sının bir teklifi aa İ eeei Ankara, 23 - (Hususi) — Bel- grad Ticaret —odası, Ankara Ticaret odasına gönderdiği bir mektubta, Balkan — devletlerini alâkadar eden işler üzerinde merkezlerindeki Ticaret odalarım iş birliğine davet etmektedir. Bu mektub, Ankara Ticaret odasınca tetkik edilmektedir. Brüksel konferansı bir şey yapamadan dağılıyor * Baştarafı 1 inci sahifede - Brüksel, 23 (A.A.) — Dün öğleden sonra toplanan dokuz devlet konferansı saat 1 den 19,15e kadar devam etmiştir. Gelecek toplantı yarın yani çar- şamba günü saat 15 de yapıla- caktır. Yarın beyanname projesi ve dün öğleden sonra Çin murah- hası Vellington Koo tarafından yapılan tarihi izah ve teşrihi bavi rapor projesi hakkındaki müzakerelere devam edilecektir. İngiliz murahhas heyeti muhi- tinde Eden'n yarın Brüksele ge- leceği hakkındaki — şayialar tek- zib edilmektedir. Brüksel, 23 (A.A.) — Brük- ıı—l konferansının dünkü celse- sinin uyandırmış olduğu yegâne a'âka üç haftalık müzakereden sonra müsmir bir netice alına- mamasiına karşı B. Koonun yap- miş olduğu proteslodür. Japonya ile temasa girmek im- kânı mevcud olmadığından kon- terans Çarşamba günü Brükselde toplanmış olan devletlerin tas- vibine arzedilmiş beyanname projesinde Çin heyeti tarafın- dan yapılmak istenilen tadilâtı müzakere ettiklen Ssenra bilâ- müddet — içtimalarına — nihayet verecektir. Maamafih konferans - reisin daveti veya azadan ikisinin ta- lebi üzerine yeniden toplanabi- lecektir. Şurası da kayda şayandır ki konferans - salâhiyetlerinden fes ragat etmiş değildir. Konferans neticelerinden pek az memnun kalmış olan Meksika murahha- sının işaret ettiği gıbi Çin tara: fından talep vukuunda Milletler cemiyetine müracaat — edebile- cektir. Hiç kimse B. Koonun nut kuna cevab vermemiş ve derhal konferans mesaisine hitam ve- rerek — Fransızlarla — İngilizler ve Amerikalılardan mülhem olan metnin müzakeresine - girişilmiş- tir. Bu metin bir rapor projesi ile bir beyanname projesini ihtiva etmektedir. Raporun bevannamenin mu- kaddimesi olması ve konferans mesaisinin tarihçesini teşkil et- mesi muhtemeldir. Heyeti mecmuası 11 fiıkradan ibaret olan metin prensip itiba: rile kabül edilmiştir. Bu fıkrala- rın ilk sekizi konferansın ne gibi şerait altında toplanmış ve ne işler görmüş olduğunu hatır- latmaktadır. İstikbalden bâhis olan 9 unca fiıkra kabul edilmiştir. Bu fık- rada konferas ile Japonya ara- sında noktai nâzâar ihtilâfı mev- cut olduğundan konferansın me- saisine devam imkânını görmediği beyan olunmaktadır. Onuncu fıkra bu ayın yedisinde — Japon- yaya yapılan tebliğe hasredik miştir. Binlerce yıl önce Dünyanın ilk saldırmazlık paktını Türkler imzalamıştı Bu muahede on sekiz maddeden mürekkepti ve gümüş levha üzerine kazılmıştı. Bu satırları okuyan gençler, yeryüzünün en büyük felâketle- rinden birisi sayılan ve tarihin bize pek yakın yıllarında vukua gelen dünya harbine yetişme- diler. 1914 ile 1918 yılları içinde geçen o korkunç senelerin mah- rumiyet, ıstırap ve dehşet gün- lerini görmediler. Fakat onu ta- kip eden yıllarda onun bıraktığı tesirlerin içinde bocalıyan dün- yamn son hâdiselerini onlar da görmüşlerdir. Uzun harb yıllarında bütün dünya milletlerinin susadığı içki Bsulhtu. İnsanların — biribirlerini ateş ve baruttan cehennemler içinde eritmeğe uğraştıkları o savaş yıllarından sonra müta- reke imzalandığı gün, hemen her kes, artık beşeriyetin, sulh denilen nimetten bir dakika ay- rılmıyacağını — sanıyordu. Fakat mademki ortada yenilmiş hak- lar, çiğnenmiş topraklar vadır; bunun reaksiyonları -olacaktır; buna şüphe edilemezdi. Büyük harbten sonra ilk ve haklı re- aksiyon, Türk Milli mücadelesi, İstiklâl savaşı olmuştur. Türk, kendi haklarını bütün dünyaya tanıttıktan ve çökmüş bir imparatorluğun harabesi üs- tünde sarsılmaz ve el sürülmez bir cumhuriyet hırdulıtın sonra kendi prensibini Bü; ağzından bütün cihan Yurdda sulh, cihanda sulh!. Bütün dünyaya harbte en kahraman milleti olduğunu tas- dik ettiren Türk, yıllardanberi cibanın en. sulhsever millet ol- duğuna da her kesi, bir çok misalierle, inandırmıştır. Halbuki yer yüzünde imza koydukları muahedeleri karşıla: rındakine danışmaksızın çiğne- yen, zayıf milletlere saldıran bir takım milletler, hâlâ, vardır. ve bunlar, dünyanın bir takım bu- caklarında harb bombasının fiti- lini lüzumlu, lüzumsuz tutuştur. maktadırlar. Ordusu kuvvetli, harb etme kudreti yüksek olan Türkiye ise, bir taraftan bu kuvvetini artır- makla beraber, bir taraftan sul. hun bir kat daha dostu, saldır: ganlığın bir kat daha düşmam N awartmamemanıu 11 inci fırka konferansın Japon cevabına müteallik olan 15 Son- teşrin tarihli beyannamesinden bâhistir. Beyanname projesi hak- kında yapılacak herhangi tahli- lin şimdi sırası değildir. Zira B. Koo tadilât teklifinde bulunmak niyetinde olduğunu söylemiştir. ? olmaktadır. Çünkü Türk, tarihinin eski devirlerinde de hem muzaffer, hem kuvvetli, hem sulhsever, hem saldırganlığa düşman ol mMuştur. Vıyınının meşhür — tarihçisi Joseph Struzavice göre, bıındın binlerce yıl önce yer yüzünün ilk saldırmazlık paktı Mısırlılarla Etiler arasında im- zalanmıştır. Bu muahedenin on sekiz maddesi vardı ve bu mad- deler gümüşten bir levha üze- rine kazılmıştı. Bu “bir sulh ve ebedi dost- luk anlaşması, idi, Gene bu muahedede iki taraf arasında bir ihtilâf çıkacak olursa, ha- keme müracaat edilmesi şartl koşuluyordu. Bugünün modern siyaset çarelerinden birisinin dünyaya binlerce yıl önce ilk defa kimler tarafından öğretil- diğini bu şarttan öğrenebilir- siniz. Bu paktın son muahedesi de şu idi: “Kim bu muahedeyi bo- * zacak olursa Eti ve Mısır tanrı- larının lâneti onun üzerine ol- sun!,, Anadolu topraklarında dün- yanın ilk medeniyetini kuran atalarımız, Etilerin nasıl bir ruh taşıdıklarını öğrendikten sonra ayni topraklarda yeniden bü- yük bir medeniyet kuran Ata- türk çocuklarının neden bu tü- reden ayrılmadıklarım daha iyi anlarsınız.. N.A. — (ULUS) Romanya Dostluklara sadık kalacaktır Bükreş, 23 (ALA.) — Başve kil Tataresko hükümet namına millete hitaben seçim başlan- gıcı telâkki edilen bir beyanna- me neşretmiştir. Bu beyanna- mede ezcümle deniliyor ki: *Hükümet milli — kuvvetlen- me eserine devam edecektir. Memleketin ekonomik hayatında refahı fıılılışnmıl: suretiyle büdce munazenesi idame oluna- caktır. Silâhlanma programının tatbiki durmadan _yuıuycceklıı. Hükümet, gençlik İçin elinden geleni yapacaktır. 1938 senesi için bir milyarlık tatbik çilerinin vaziyeti iyileşti. tir. Hükümet sınıf mücâdelesini takbih etmektedir. Milli hayatta ekseriyet unsu- runu teşkil eden Rumenlerin haklarını temine matuf çalışma kuvvetleri ve yükseltme - ted- birleri Romanyanın hayatında yerlerini - almış bulunan - ekalli- yetlerin inkişafına kat'iyen mani olmıyacaktır. Gördüm Şu İzmir şehrini gezdim nice viraneler gördüm Gene viranelerde yükselen kâşaneler gördüm Gidib Bey'er sokağında bir az keştügüzar ettim Ceraid ehli namiyle nice divaneler gördüm (Uray) adlı binayı şöyle bir gezdim ve bir süzdüm Bu şehre orda bigâne, nice bigâneler gördüm Gidib Havra sokağında bir az şöyle dolaşınca Ucuzca bir rakı bahşeyliyen meyhaneler gördüm Birincikordon üstünde kurulmuş bir bara girdim O barda ben neler amma neler, amma neler gördüm Hu'âsa: : Bir değirmen şekline girmiş şu İzmirde Açık gaıler demadem (un) ların durmaz eler gördüm — NEFİR — T — /