22 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

22 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

de yokken geçib gitmişsin. zalmaş. büyütülmüş insanlar; ıııdı kendilerini fırlatır'ar. İşte benim Velespit — Hocaı Zavallı bir — Hoca bir u.ıl'ınırınxll Sanuetliği üstemiş. Bilâkis... müvislere mevzu olabilecek den gaflet balindedirler. f Çevzemizde her Bunlar; muhitten ve camizdan ŞEĞr AD G RARE . 7 Ö SERREĞR ” Velespit Hoca Zavallı, çeyrek amırlık, dostam; sen de bu misafirbanedey, ben — İzmir. bizzat kendi varlıklarına da hani disim nananlara gülen çehresile, mubitin mizah mevzu teşkil edecek derecelere yükse di. pit Hocama ölüm haberini verirkea (Velespit gihi hir mizah mevxyu değildi) cümlesini kallaomak suretile, kara haberi, okurlarına, güya bürmetkârane,. bildirmek Nazariye zanaedilen bir hakiksle göre iasanlar kendi kebdilerini yerae O turlar. Bu söz; tenarül neticelerinin ifham içka kullanılmış değildir. Doğu- yaslanırak ve bir- zat keodi faziletlerinden kuvvet alarık, camlamu rahmlud n içtimaf haya: alketmiştir. Velerpit Hoca — mahitteki mizah muharrirlerinin kalemine do- lanacak kadar yükselmek — mazhariyeticin bütün zerklerini tatmış bir şahai» “ yetti. Dünyavın, milliyeti ve “tabiiyeti ve olursa olsun, alelıtlak tekmil mi- dah müharrirleri; mevrulötımı dalma tebarüx etmiş, sivril, sanların baysiyetli varlıklarında aramıclar ve bulmuşlardır. Açğıtım o İuşanlara ki mizahıa yarı ölemiadeki merkiinden kadar tekleşmiş şebsiyetlerin irtifa dezecelerin. yükselmiş im- gün / binlerce yavru doğuyor, yüzlerce sdşm ölüyor. babersiz, sırf kendi der çerçevelerini güldü. D zerek veya ağlatarak, gelib gitmektedirler. , gibi ölürken de, hakkındaki — Birmemiştir. Velespit Hoca yaşarken kalabalık içinde bir tigbran olarak — kalmadığı muhtemel sestizliği, e0 netesile, reddetti. O Öleli üç, dört gün oluyor ve, işle görüyorus ki, inhidamının gülgülesi hâlâ Zayallı, çöyrek asırlık, dostüm; ayak üstünde bir mum gibi eridin. Ölürken başacunda bulanamadığımdan ziyade bitkin cesedini, beş dakikacık elsun, omuzlarımda tapıyamadığıma yanıyorum. E Avrupada kökleşmiş bir ka- Onsat vardır: Bulgarlar, uzun ömürlü olurlar diye! Bu da — Bulgarların fazla yoğurt yeme- | derine bamledilir. — Bu kanaat yanlış olsa gerektir. Çünkü Bulgarlar, uzun ömürlü insanlar — olsalar, nüfuslarının süratle, meselâ Almanlar gibi artması lâzimgelirdi. Maamalih beş, altı milyon Bulgar içinde 100 yaşını aşmış” olanlar çoktur, bunlar da ko- mitec'lerin şerrinden kendiler'ni ancak kurtarabilen bir ka; kim sedir. Napolyon hakkındal Tereddüt etmeden iddia olu- nabilir ki 19 uncu asırda Na: polyon üzerine yazılan kitapların miktarı pek çoktur. Napolyon ! ile yalnız Fransızlar değ I, bütün Avrupa milletleri, bilbassa Mer- kezi Avrupalılar çok — meşgul- dürler. Paris Milli -kütüphane- - sinde muhtelif diller üzerine yazılmış olmak üzere Napolyona dair 70,000 kitab mevcuttur ki, bu da kanaatimizi takviye ede- cek bir vakındır. Fare harbil İngilterede bir fare harbi ol- lümdür. Harbler, ma- lüm olduğu üzere tevessüe en ziyade kabiliyeti olan hâdise- lerdr. İşte, fare harbi şimdi Birleşik Amerikada da başlar miş - bülunüyor. Fare, limanlarda, vapurlarda, mağaza ve evlerde ne kadar muzırsa, tarla ve bahçelerde de ayni derecede muzrdır. Yalnız Teksas Alabora ve Jorjiyada 7,50),00) dare mahvedilmiştir. Yapılan bir istatistiğe göre farelerin Birleşik Amerikada se- nede verdikler: zarar 180,000,000 dolardır! Kanaryalar hakkındal Bizde yavıu kanaryaları, iyi Öten kuşlar yanına koyarlar, bu Büretle ötmek öğrendiğini sa- D Bırız! Halbuki bu zan yanlıştır, yavru kanaryaların ötmek öğ. genmesine hiç lüzum yoktur. | Kaliforniyada, on iki yavru — kanarya üzerinde bazı tecrübeler yapılınıştır. Neticede, öten kuş- lar yanına kormüş yavrular ka- dar yelaız büyütülmüş kanarya- ların ötmek ustalığını gösterdiği anlasılmıştır. a ook mu yınrlır? ıoo,ooo mısra yızmıo Geçenlerde Pariste Jozef Raol Ponson adlı bir adam, ihtiyar bir şair ölmüştür. Bu adam 89 yaşında ve Karine Latenin eski tiplerinin artık — sonuncusu idi. Bazı gazetelerde — muherrirlik etmekle beraber, genç yaşından beri de şür yazarmış. Bir nevi kahvehane — şairi mahiyetinde olan bu adam, hayatında ta- mam - fakat her halde berceste oh—ık—ıh 150,900 mısra yazmıştır. Zabıta romanları Pariste Sorbon vesair üniver- site ve enstitlüler kütüphanele- rinden başka birde meclis kü- tüpbanesi vardır. Bu kütüpha- nede 450,000 kitap mevcuddur. Bir Fransz muharriri, mebus- ların mobusan kütüphanesindeki kitapların — bangilerile — daha fazla alâkadar olduklarını anla- mak havesine düşmüş ve bir ay bu busus Üüzerinde çalış- miştir. Fransız mebuslarının en zi- yade rağbet ettikleri kitapları tesbit eden muharrir; ekseriye- tin zabıta romanlarında kaldr ğını görmüş ve hayretler içinde kalmıştır! Türkkuşu Nua- yenelerin2 başlanıyor Üyelerinin sıhhi Bu yıl İzmir Türkkuşuna ya- zılan talebenin sıhhat muayene- lerine bugünden itibaren başlar nacaktır. Saat on altıda Türk Hava Kurumunda — bulunacak doktorlardan mürekkep bir he yet, Türkkuşuna şehrimiz Erkek Lisesinden kaydolunan talebe- lerin —muayenesini yapacakltır. Diğer talebenin muayeneleri de ayrı bir günde yapılacaktır. Su ve elektrik ücretleri Kilovat tarifesini tesbit için İ toplanan önümüzdeki hafta işini bitirecektir. Komis- yon reisi Nafıa komieri B. Halid, kilovat ücretinde br İ miktar daha tenzilât yapılma: sıtı. istemiştir. Gene önümüzdeki hafta, su tarife komisyonu da toplana- caktır. . Faziletile, vatanseverliğile, ve mizelır Tren kazaıı —- a— Tepelıdyde bir asker ağır yaralandı Evelki gük Torbalı ile Tepe- köy arasında bir tren kazası olmuştur. İzmirden Nazilliye iwt- mekte olan 1303 numaralı ka- tar, Torbalı- Tepeköy istasyon ları ârasında saatte 25 kilomeltre süratle yol alırken bir asker ansızın — lokomotifin önünden geçmeğe teşebbüs etmiş, fakat muvatfak olamamıştır. Lokomotifin çarparak yarala- dığı esker, Tire alayına men” sub ve Liceli Raşittir. İzmir askeri bastanesine geti- rilmiş ve tedavi altına alınmıştır. Halkevinde Konser verilecek Pazar günü akşamı Halkevin- de Dumlupınar mektebi yoksul talebesi mealeatine — mevsimin €n güzel konserlerinden biri verilecektir. C. H. Partisi Do- laplıkuyu ocağı amatörlerinden 18 gencin iştirak edecekleri bu Üşmseri kaymeth, değerli mosiki muallimi ve bestekârlarımızdan Konser, saat dokuzda başlıya- caktır. Çok zengin bir program hazırlanmıştır. Yunan san'atkârları gidiyorlar Şehrim'zde iki temsil vermiş olan Yunan san'atkârı Matma- zel Jean Dö Zoraile bay Hriso- bos ve bay Hacı K. Niko dün idarehanemize gelerek, gerek şehrimizde bulundukları müd- det zarfında, gerekse verdikleri temsillerde İzmir hükümet en kânı'ile ma'buat, münevverler we halkın gösterdiği yüksek ne- zaket ve kardeşlik hassini, iki memleketin dostluk kuvvetine bir niğâne olarak telâkki - edib derin bir minnet ve şükranla karşıladıklarını — bildirdiler, Artstler, İstanbula — dönecek ve oradan da Beyruta geçecek- lerdir. ı B. Hu:üsi Gür *Tire kazası jandarma teşki- lâtını teft ş eden vilâyet jandar. ma komutanı bnbaşı B. Hulüsi Gür şehrimize dönmüştür. Sağlık teftişleri Vilâyet sıhhat ve içtimai mu- avenet müdürü B. dokto; Cev- det Saracoğla Bergama kaza- sına giderek sağlık işlerini tet- kik etmiş ve İzmire dönmüştür. Kömür ucuzluyor İzmir Orman müdürlüğü, Bi- rincikânun ayında muhtelif or- manlardan beş milyon kilo kö- mür imali için ruhsatiye ver- miştir. İzmire her gün tazla kö- mür gelmeğe başlamıştır. Bu sebeble kömür fiatleri, geçenki soğuk günlere mazaran — düş- müştür. 22 Kânunusanl Sancak, Türk Ordusunun şeref ve namus timsalidir —Başı 1 inci sahifede- Vali ve hükümet erkânı ile generaller, subaylar resmi elbise ve büyük üniformayı lâbüs ol- dukları halda heykelin önünde ve karşısında mevki alacaklardır. Örgeneral - İzzeddin Çalışlar, beraberinde vali B. Fazlı Güleç, Korgeneral — Mustafa Müğlalı, Müstahkem —mevki —komutanı tümgeneral Rasim Aktoğu, 57 ci tümen komutamı general Nuri bulundukları halde İsmetpaşa bulvarından Cumhuriyet meyda- nına gelecek, erleri, talebe ve izcileri teftişten soara heykelin önündeki mevkide yer alacak ve istiklâl marşını müteakıp el- lerinde alay sancakları olduğu halde hazırlanacak kürsüden bir hitabede — bulunacaktır. Dünkü sayımızda da yazdığı- mız gibi bu hitabeye, alaylarına sancak verilecek üç alayın ko- mutanları mukabele edeceklerdir Bu töreni müteakıp büruk bir. geçit resmi yapılacak, geçit mine üş alaydan başka hib ler de iştirak edeceklerdir. Töreni görmek için civar ka- zalardan ve köylerden gelen kardeşler çoktur. Vali B. Fazlı Güleç, hükümet memurlarının törende hazır bu- lunmak hususundaki — arzularını yerinde bulmuş ve Pazartesi günü saat 10,30 da hükümetin kapatılmasını, bu suretle bütün memurların merasime - iştirake imkân bulmalarım tensip etmiş- tir. Belediye reisi B.Dr. Behcet Uz da belediye memurları için ayni quın iştir. L İHaber ıld?;:'uı zörı. Sın cak töreni münasebetile Pazar- tesi günü saat 13 de Müstah- kem mevki komutanlığı tarafır dan Odu eyinde, akşam sa- at 19,30 da da İzmirpalasın salonlarında belediye tarafından kahraman ordumuzun general- leri ve subayları şerefine birer zyafet verilecektir. Tayyare, Eihamra ve TLale sınemaları, Pazartesi günü şanlı ordumuzun - mensuplar'ına mub- telif filmler — göstereceklerdir. Generallerimiz ve Mehmedcik. ler, © gün sinemalara — davet edilmişlerdir. .. Turgutlu, 19 (Husust muha- birimizden - gecikmiştir) — Bu gün şehrimizdeki alaya parlak merasimle sancak — verilmiştir. Merasime, sabahleyin saat 9da kışlanın yanındaki -talim mey- danında ve binlerce halkın, pılmıştır, Saat 9,30 da bando istiklâl marşını oılııı. müteakıben ordu örgeneral İzzettin Çalışlar sancağı verir- ken bir nutuk irat etmiş ve de- miştir ki: — Ordunun şetref ve namu- sunün timsali ve milletin mu- kaddes emaneti bulunan san- cağı, Alatürk mamına alayınıza iltiharla teslim ediyorum. Milletin bu mukaddes ems- netini her yerde ve bütün mevcu- diyetmizle şecamt ve cesaretle hayatınızı istihkar ederek mu- hafaza eyliyeceğinize em nim. Milletin mukaddes - sancağı altında ölmek ve muzalfer ol- mak bo cunuzu hatırlatmak is- terim, Sizden sonra bu alaya helecek ve vatan müdafaası için çalışacak bulunan subaylar ve askerler de bu borcu unutmuya- caklardır. Şerelli sancağını alan alay subayları ve ehadı andiçmişler ve halkın alkışları arasında ge- çid resmi yapmışlardır. | Küçük'lerin marifeti Eşrefpaşaya işliyen Kaptikaç- tılarla bu mevkiden geçen kam- yon ve otobüslere küçük çocuk- lar asılmaktadırlar. Bu yüzden müessif kazalar olabilir. A âka- darların bu mesele ile meşgul olmalarını dileriz. Yere tükürenler Belediyenin sivil ve resmi memurları, dün Kemeraltı cad- desinde teksif edilmiş ve Sıkı bir takib neticesinde yere tü- kürdükieri görü.en 25 kişi coza- Tandırılmıştır. Yangın başlangıcı Mimar Kemaledd n caddes'nde Said oğlu Hüseyinin dükkânı önünde tamir etmekte olduğu otomobilin benzin deposunda bulunan bir kilo kadar benzin aleş almış, yangın çıkmışsa da derhal söndürülmüştür. Dilencilik Gaziler mahallesinde Ferhad oğlu Şaban —mahalle arasında dilenirken görülmüş ve polisçe yakalanmıştır. Döğmek Birinci Beylersokağında Bay Ömerin ailcevinde Muharem ve Celâl gramafon m:ırleswndeu Halim kızı İsmeti döğmüşlerdir. Kadifekalesine beton 'on yapılacak Eşrefpaşadaotuz metrelik bir bulvar açılıyor Belediye reisi, yeni eni büdce hazır- lığı için tetkikler yapıyor Beled.ye reisi Dr. B. Behçet Uz, yanında beltediye —başmü- hendisi olduğu halde dün ye- karı mahallelerde tedkikler yap- mış, bu yıl içinde yapılması lâ- zımgelen muhtelif işler üzerinde meşgul olmuştur. Bu yıl içinde İkiçeşmelikten Eşrefpaşaya ka- ydar, 30 metre genişi ğinde. bir bulvar açılacak ve ptrke döşe- necektir, Bulvara tesadüf eden bazı evler şimdiden istimlâk edilmiş- tir. Bunlar ve istimlâk edilecek dğer bir kaç ev de yıktırıla. caktır. Dolaplıkuyu mevkiünden Ka- dilekalesine çıkan ve bütün ka- leyi dolaşan yol da bu yıl be- ton yaptırılacaktır. Beton yolun üzeri fuardaki yollar gibi asfalt döşenecektir. Malderesi kanalizasyonu da tamamlanacak, Holzler projesine göre mütelerri lâğımlar da yap- tırılacaktır. Bu yıl, yükarı ma- halielerde yaptırılan — iâğımlar- dan çok fayda gö üsmmüştür. Hem sıhhi bakımdan, bem de yağmur sularını denize akıtmak noktasından tem n edilen fayda sebebile yukarı mahallelerin ka- nalizasyon işlerinin süratle in- tacına çalışılacaktır. Bütün bu işler için yeni yıl büdcesinde ihtiyaçı karşılıyacak miktarda tahsisat ayrılacaktır. Konaktan Güzelyalıya — kadar uzanan İnönü caddesi de bu yıl içinde esaslı surette tamir ed- lecek ve barı yerleri yeniden Sönmez bir aşkın PARAMOUNT _ıuuııNAL—ıılKl ve Ayuca: MISIR MANZARALARI Kabire — Nil — Ehramlar — Ebulhul ve saire wt TAYYAREDE SEANSLAR : Hergün 13 — 5 — 7 — 915 de; Cumertesi - Pazar 1 de başlır. Güzelliğine - Zarafetine - Azametine paya olmıyan dünyanın en büyük fFi'mi TAMAMEN RENKLİ MARLEN DIETRİCH ve CHARLES BOYER'in en müazzam temsil eri ALLAHIN BAHÇELERI inşa olunacaktır. Konuktan ha- gishaneye kadaır uzanan Nihad bey caddesin” betoa yol yapı lacak, buradan yalnız otomobile ler işliyecektir. Bu caddede Kışla önündeki tarhlar tanzim edilecek, kenarlarına tuyalardan duvarlar çekilecektir. Belediye Jrejisinin. muhtelif tetkikleri yeni sene büdcesinde yapılacak ışe lero ayrılacak tahsisatın mikta- rınt tayine yarıyacaktır. Üniversitelilerimiz Bükreşten Budapeşteye geçtiler Bükreş, 21 (Radyo) — İstan: buldan buraya gelmiş olan Türk ünversitelileripar âmentoyu Ru- men akademisini ve patrikha- meyi ziyaret etlıikten sonra, şe- reflerine verilen ziyalette hazır bulunmuşlar vo akşım özedi Budapeşteye harekel etmişlerdir, Türk ünivesitelileri, İstasyone * da Türkiye sefiri B. Hamdullah Suphi ile Rumon üniversite pro- fesörleri ve gençleri tarafından uğurlanmışlardır. Türk üniversitelileri, Buda« peşteden sonra Viyanaya gide- ceklerdir. Bıçak çekmek Hüseyin oğla Hakkı Dörtkar. deşler inçqmılıkle Yusuüf oğlu Tevfiğin dükkânıma gitmiş ve alevi bir meseleden Tevliğe bıçak çekmiştir. Tevlik de mur kabeleten tabanca teşhir etmiş- tir. İkisi de zabıtaca — tatu- muştür,