22 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

22 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

anisada tarihi tet- kikler ilerliyor Eski eserlerin tesbit ve tefriki , ©: için mütehassıslar çalışıyorlar İ Tarih çalışmaları yapan Halkevi azası Manisa, (Hususi) — Man sa- da tarih işleri de — esaslı bir Program içinde hareket edile- rek sevindirici bir durumla yü- rümektedir. Kültür direktörü B. Rauf İna- nın başkanlığı altında Halkevi dil, tarıh, edebiyat — şubesile müze ve sergi şubesi üyelerin- den seçilen bir grub, tesbit et- tikleri geniş program dahilinde çalışmaktadırlar. İlimizde başlıyan büyük imar faaliyetlerine bazan engel olan eserlerin tesbiti, tasnifi, tescili için Kültür bakanlığından müte- hassıs bir mimar ile, mevcud müzenin tasnifi için bir #rkeo- loğ ve müze — kütüphanesinin teşkili için de bütün müzeler neşriyatile tarih kurumuzun neş- riyatı ve ecnebi membalardan içlerinde ilimizi ilgilendiren ma- lümatı ihtiva eden eserler ve gene İstanbul müzelerinde mev- cud ve ilimiz dahilinde bulu- nan izerlerin İotoğrafları isten- miştir. Bakanlık bu — istekleri derhal kabul etmiş ve ayrıca maddi yardımlarda da bulun- muştur, Müze ve tarih faaliyetini teş- vik eden bu yardımların ilk K eseri olarak antikiteleri koruma heyeti üyelerinden mimar B. Macid şehrimize gelmiş ve çar Eşmalara başlamıştır. Bu güne kadar idarci hasus yeye aid eser- ler incelenmiştir. Şimdi evkafa aid camiler, medreseler, mes- cidler tetkik edilmektedir. — İle- ride tekke, zaviye ve türbe bi- naları da tetkik sahasına gire- cektir. Br yandan bu faaliyet devam ederken, gene ayni beyet tara: fından Manisanın tar hini yazma işine girişilmiştir. Heyet beş kısma ayrılarak: 1 — Tarihten evelki zâman- larda Manisa, 2 — Etiler ve Lidler zamanın- da Manisa, 3 — Yunan ve Roma zama- nında Manisa, 4 — Selçukiler ve Saruhan oğulları zamanında Manisa, 6 — Csmanlılar zamanında Manisa.. Çalışma tarzı getodlaştırıl- Mıiştir. Tarih yazma işi selâhiyetli tarihseverlerin — ellerinde ilerle- mektedir. Pek yakında Manisa- miz bü çok kiymetli esere kar vuşacaktır. Kültür faaliyeti Her köyde bir mekteb binası inşasına çalışılıyor Manisa, (Hususi) — Köyleri- mizde kalkınma faaliyetleri, gün: den güne artan bir hızla iler. lemektedir. Bilhassa kültür işle rine fazla ehemmiyet verilmekte, mekteb meselesi üzerinde durul. maktadır. Bütün köylerimizin mektepsiz kalmamalarını temin, en büyük amaçtır. Her köyde bu hususta takdire değer bir çalışma var: dir. Mektep binasını kurmak için biç bir fedakârlıktan çekin- memekte, maddi ve manevi yar- dımlarını esirgememektedirler. Yukarıda resmini gördüğünüz mektep binası, bu sene Demirci kazasının İçkili köyünde inşa edilmiş ve şimdi faaliyete geç. miştir. Mektep, Kültür Bakan- Lğının modern tipinde ve dört dershanelidir. demişte Şehir kulübü açıldı Ödemiş, (Hususi) — Dün ge- ce Halkevinde Parti başkanı İ. Yayla tarafından “Türk kah: ramanlıklarından örndkler, mev- zulu bir konlerans verilmiştir. Konferans büyük alâka görmüş, bütün münevverler bulunmuştur. Şehir kulübü Müteşebbisleri Ödemişin Ha Şotan kabinesi, parlâmento- da kahir ekseriyet kazandı. ——— —— gaa —— — Mevcud 501 saylavdan yalnız bir kişi muhalif kalmış, diğerleri, müttefikan yeni 21 (Radyo) — Fransız bu gün öğleden evel Elize sarayında Cumhurreisi B. Lebrunun riyasetinde toplanmış ve hükümetin, parlâmento ve âyan meclislerinde — okuyacağı beyannameyi tetkik ve tasdık eylemiştir. Kabine; Dahiliye Nazirı A B. Hitler Müni kabineye rey ber Saronun, Şimai Afrika Fransız müstemlekeleri hakkında verdiği takriri kabul ettikten sonra, Harbiye Nazırı B. Dala- diyenin, general Gamlenin er kânı harbiyei umumiye riyaseti- ne tayini hakkındaki - teklifini tasvib eylemiştir. Paris, 21 (Radyo) — Fransız hde Stoyadi- noviçle tekrar görüşecek. günü Belgra Münih, 21 (Radyo) — Yu: göslavya Baş ve Dış Bakanı Milan Stoyadinoviç, ref.kasile birlikte buraya gelmiş, general Von Hils ile bir çok Alman ricali tarafından karşılanmıştır. Milan Stoyadinoviç. orduyu teftiş ettikten sonra, ölen Nazi- lerin mezarlarına çelenk koy- muştur. General Von Hils, M'lan Sto: yadinoviç şerefine bir öğle zi yafeti vermiştir. Gece de, ayrıca bir suvare verilmiş ve bunu, bir resmi kabul takib eyle- miştir. Amerikanın, ._ı-’ı Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı, Pazar da dönüyor. B. Hitler de yarın buraya ge- lecek ve Milan Stoyadinoviçi, Münih civarındaki malikânesinde kabul ederek bir defa daha ko- nuşacaktır. Mi Stoyadinoviç, Pazar gününe kadar burada kalacak ve Pazar akşamı, Budapeşte-Vi- yana yolile Belgrada dönecektir. Berlin, 21 (Radyo) — Yugos- lavya Baş ve Dışbakanı Milan Stoyadinoviç, general Göring tarafından Magdoburg c varında tertib edilen bir âv partisine iştirak ettikten sonra Slesene gtmiş ve oradan da Doseldora geçmştir. bahri inşaat için istediği paralar B. Ruzveltin, infirad siyasetini terkederek beynelmilel siyasette faal olmak arzusu Vaşington, 21 (A.A.)— Bahri inşaat için istenilen 553 milyon dolarlık tahsisatın mecliste bü- yük itirazlarla kasşılanmadan kabul edileceği tahmin edilmek- tedir. Bununla beraber bazı mebuslar ve bilhassa inşaat programının milli mü hakiki ihtiyaçlarını âşmasından korkan — sulhperver — grupların mümessilleri harici siyaset hak- kında bir münakaşa açılmasını memnuniyetle karşılıyacaklardır. Bunlar şu noktaların aydınlan: masını istemektedirler: 1 — Ço-Japon ihtilâfinda bi- taraflık kanununun - tatbik edil- memesi hakkında — hükümetin arzusu. 2 — Ruzveltin ananevi infi- firad siyasetini terkederek bey- nelmilel siyasete daha faal bir şekilde iştirak etmek hakkındaki arzusu. 3 — Sikago nutkunda derpiş edilen pratik tedbirler. 4 — Amerikanın silâh yan- şına iştiraki. 5 — Büyük Okyanusta Ame:- rikan bahriyesinin ve hava kuv- vetler'nin faaliyeti ve Honolulu üssünün deniz tayyareleri — ile takviyesi. Buraya 18 deniz tayyaresim den mürekkep ilk grup gönde- rilmiştir. Gelecek — nutkunda Ruzveltin Amerika hükümetinin ne dereceye kadar 1936 tarihli Londra muahedesine — kendini bağlı addettiğini bildirmesi ih- timali vardır. Meaaeie — — — — — — vuzlu park mevkinde bir. *Şehir kulübü,, tesis etmişlerdir. Her türlü konforu muhtevi olan ku- lüp, muhitte alâkâ görmüş, iyi karşılanmıştır. Şoförlük kursu Ödemiş Halkevinde şoförlük kursu açılmıştır. Pek fazla rağ- bet kazanan bu kursu, Dr. vid Tunay idare eimektedir, Her ne olursa - olsun iyi ha- ber alan mahfeller memleket henüz ahvalden iyice haberdar olmadığı ve mütereddit oldu- ğu için elfkâr — umumiyenin Ruzvelt lehinde olmasına rağ- men ihükümetin harici 'siyaset hakkında müzakere cereyan et- Mesini tercih edeceğini beyan etmektedirler. Çok güzel yerinde bir teşebbüs » Başı T inci sahifede « Alsancak yesait yerlere konulacak sabit hoparlörlerle her tararafa yayı. Tabilecektir, Tesisatın bilâlare daha geniş te. Halkevi ve #por sahasına da ayyen — taksitlerle öden. mesi de — verilccek takrirde zikrolume maktadır. Ağamemnun ıilıcalarında vermiştir. parlâmentosu, bu gün saat 15,30 da toplanmıştır. Tribünler, baş- tanbaşa — do'u idi. Reis B. Ed- var Heriyo, celseyi açtıktan so.- ra, sözü Başvekil B. Şotana ver« miştir, B. Şotan ağır adımlarla kür- siye gelmiş ve hükümetin be- yannamesini — okumağa başla- miştır. Başvekil, sık sık ve iki ce- nahtan da alkışlanmış, bilhassa B. Leon Blumun vatan severli- ğinden bahsederken, Sosyalist- ler tarafından — sürekli — surette alkışlanmıştır. B. Şotan, beyannamesinin bir kısmında demiştir ki: — Bu gün Fransa için en çok lâzım olan, sükür ve emniyet içinde iş ve tam bir ittihaddır. Başvekilin bu sözleri şiddetli alkışlanmıştır. B. Şotan, yeni kabinenin, ha- rici siyasette sulhu koruma; çalışacağını ve muhtelif devlet. lerle akdedilmiş olan bütün mua- hedelere sadık kalacağını söy- miş ve beyannamesini bitirmiştir. Hükümetin beyannamesi okun- duktan sonra bir çok — hatipler söz söylemiştir. B. ( Deberjeri), balk cephesinin aleyhinde bu- lunmuş ve 1936 da halk cephe- sine rey verenlerin, kendilerini bekliyen akıbeti nazarı dikkate almadıklarını, bundan sonra da- ha müdebbirane hareket etmek iâzımgeldiğini, Fransız milletinin bankaların ve komünistliğin bo- yunduruğundan kurtarılması ve bilhassa spekülâtörlerin şiddetle akip edilmesi iktiza ettiğini söylemiş ve yeni hükümetten enerji istediğini de — ilâve eyle- miştir. Paris, 21 (Radyo) — Âyan Meksikoda OD KAKKLACOKKKI Sahite 9 M. Goga Yeni beya. natta bulundu Bükreş, 21 (Radyo) — Ro- manya — Başvekili Oktavyan Goga, günün hâdiseleri etrar fında uzun beyanatta bulunmuş ve Romanyanın; Rumen toprak- larında bulunan Macar — ekalli- yetlerine tam bir serbesti vere- ceğini, bu suretle, Macaristanın dostlüğü — temin — olunacağını söyledikten sonra, general Fran-» ko hükümetile komünistlik aley- hindeki paktın tanınması gibi meselelerin, yakında halledile- ceğini ilâve eylemiştir. Korentol — gazetesine — göre, Romanyanın hariç memlekeller- deki sefirleri nda değişiklikler olacaktır. Bazı rivayetlere nazaran da, bundan şonra Romanyada bü- tün evlenme muameleleri, din? bir şekilde olacaktır. Romanya Uluslar Sosyetesinin müdahalesini kabul etmiyecek Bükreş, 21 (Radyo) — Ro- manya Hariciye N zırı B. M> çesko, Romanyanın, — azlıklar hakkında ve bilhassa Musevi unsuru için aldığı tedbirleri Uluslar Sosyetesi konseyinde izah edecek ve bu hususta ma- lâmat verecektir. Uluslar Sosyetesi, bu izahat- tan sonra Romanyaya bir ko misyon göndermek suretile tah: kikat yapmak isterse, Ramanya hükümeti, buna kat'iyyen rıza göstermiyecektir. esaslı mecsist, bu gün öğleden sonra saat 15,30'da toplanmış ve reis Jol Döjanene, hükümetin beyannamesini okuyacak olan Başvekil muavini ve — Harbiye Nazırı B. Daladiyeye söz ver- miştir, B. Daladiye, hücümetin be yaânnamesini okumuş — ve alkış- lanmıştır. Âyan meclisi, müte- akıben celseye son vermiştir., haydudluk Bir yol kenarında 12 adam asılmıs! Bina ve tesisat proje-| . sinde b---nanlar Ağamemnun (alarında — yapıla. cak bina ve tesisat proje müsabaka. HıDa İştirak eden dokuz proje —Üzee rinde jüri beyetince yapılan — inocls. me sonunda birinci derecade 1881 mumaralı proje sahibi mimar Colâl Biçer ve Neşet San, ikinel derecede ar 7926 rümuzlu proje sahibi mimar Asım Kömürcüoğlu, üçüncü derecede de 13333 rümuzlu proje sahibi mi. mar Bekir İhsan ve Muhiddin Güre. Hinin muvaffak — oldukları anlaşık mıştır, B ça e 9 İ Halkevi köşesi 1 — Bu akşam Haikevinin milli kostümlü balosu, saat 21- de başlıyacaktır. Karşıyaka ve yallar tarafına otobüs temin edilmiştir. 2 — Balo münasebetile bu hafta pazar günü tedansan ya- pilmiyacakıır. Aııı;üıdı sokakta linç Meksikodan bildiriliyor; Timean ve Agalpin büyük caddesi üzerinde, Poblior civar rında şimdiye kadar görülme miş vahşiyane bir cinayet, daba doğrusu bir düzine — cinayet İş- lenmiştir. Bu yoldan geçenler, caddenin kenarında ağaçlara tam on iki kişinin asılmış olduğunu gör- müş erdir, ta veadliye hâdise yerine gelince bu maslübların hepisi- nin de- müthiş — işkencelerden ve azalarının. mühim bir kısını" nın kesilmesinden sonra asıldık: lorinı anlamıştır. edilmiş bir haydud Bu feci katliâmın civarda bu- lunan bir hadut çetesinin eseri olduğu tesbit edilmiş ve bun- ların takibine kuvvetli takik müfrezeleri çıkarılmıştır. Uzun takiblerden ve mahi Tane kurulmuş tuzaklardan sonra bu katliâmın faili olan çete tev- kif edilmiştir. -Bunlar fülen ve silâh elde haydutluk eden 15 kişiden mürekkeptir. Bir çok cinayetleri para tar mahı ile işledikleri anlaşılmıştır. Bunların Vera Kruzada tutulan yataklarından bir'si halk tara- fından hnç edirmiştir.