5 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

5 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

KA A Hükümetimiz, ucuzluk için geniş tedbirler alacaktır Muhtelif gıda maddelerile eşya üzerinde tedkikat yapan hususi komisyon, bu günlerde raporunu verecektir İstanbul, 4 (Hususi) — Hayatı ucuzlatmak için hükümetçe alınacak tedbirlere esas olmak üzere hususi komisyon tarafından muhtelif gıdâ maddelerile eşya üzerinde yapılmakta olan tetkikat, bu günlerde sona ermek üzeredir. Tetkikatı yapan komisyon, İktısad Vekâletine bir rapor verecek ve bu rapor hükümetçe tetkik olunduktan sonrâ ucuzluk için tasavvur olunan tedbirlere başvurulacaktır. arlar, hükümetimizin ucuzluk için geniş tedbirlerler alacağı kanaatindedirler. Bu tedbir- Alâkı ler, alâka ile bekleniyor. Türkiye-Isviçre |Atatürk, emirber neferini tanıdılar Büyük Şefin eski emirberi diyor ki: Her Türk gibi ben de istediğin anda senin için canımı vermeğe hazırım. Ticaret müzakereleri Ankarada başladı Ankara, 4 (AA) — İsviçre ile Türkiye arasındaki yeni ti- caret anlaşması müzakerelerihe bu gün Hariciye Vekâletinde başlanmıştır. Türk heyetine Faik Kurtoğlu İsviçre heyetine federal konsey delegesi M. Herbard reislik et- mektedri., R Ankara, 4 (A.A.) — Tİsviçre ile yeni ticaret anlaşması mü- zakerelerine Ankarada :ı.lıın mıştır. Bu anlaşmaya aid talep ve':cmtnnilzıı:ıî henüz Vekâlete bildirmemiş olan Ticaret odaları ve tüccarımızın dilekleri: le Ankarada Türkofise gönder- meleri lâzımdır. Sabıkalı Ihsan Karşıyakadaki cina. iaa Lalen £ ABAZ ———T b İstanbul, 4 ( Hususi) — Sabı- kalı Saidi öldüren Rizeli İhsan, verdiği lifadede vaktile Karşı- yyakada İspartalı Ahmed adında bir tüccarı öldürdüğünü itiraf etti. (Trak ) vapuru geliyor Diğerleri de birer fasıla ile gelecek İstanbul, 4 (Hususi) — Deniz yolları Fen heyeti müdürü, bu gün Berline hareket etmiştir. Kendisinin, Almanyada yeni yaptırdığımız Trak — vapurunu tesellim ederek Martın on se- kizinde İstanbula — getireceği söyleniyor. Diğer vapurlarımız da — birer Ay fasıla ile geleceklerdir. Vilnada 17 komünist tevkif edildi.. Varşova, 4 (Ridyo) — Vılna zabıtası, — komünistler merke- zinde araştırmalar yapmış ve bir çok dosyaları alıp götür müştür. Zabıta, komünistlerden — on yedi kişi tevkif etmiştir. Bun- lardan üçünün casus olduğu anlaşılmıştır. Con Simon Yorksirden bir daha mebus çıkmak istiyor Londra, 4 (Radyo) — Dahi- liye nazırı Sir Con Simon, se- çim mıntakası olan Yorksirde bir söylev vermiş ve vazilesi dolayısile yeni seçimde daha yakın bir yerde namzetliğini koymak mecburiyetinde bulun: duğundan, ( Yorksir ) halkının kendisini mazür görmesini rica eylemiştir. m—er ee görünce İstanbul, 4 (Hususi) — Ata- türk Bursada inşa olunan Meri- nos fabrikasım açarlarken, eski emirberi Ali isminde bir köy- lüye rastladılar. Büyük Şef, Aliyi görüce ta- nıdılar. Bunun üzerina Atatürkle Ali arasında şu muhavere geçti: Atatürk: — Atan, beni tanıdın mı? Ali derhal cevap verdi: — Ben, — Anafartalarda ve ondan evel Sıvasta senin emir- berliğini yaptım. Hatırlıyor mu- sun hani A rafartalarda üç bö- lükle bir düşman fırkasına hü- a günler geçirdik. Beni — hatırlar din mi Atam, beni tandın mı? Büyük Şef: — Evet Ali, bana eski hat ralarımı bir daha yaşat! Çok heyecanlandım. Bana bütün bi diklerini söyle Ali. Ali, Büyük Şefin emirberli- ayMareşal Von Blombergin istifasından sonra Alman ordusu Başkumandanlık vezaifinde değ . şiklikler olacağı söyleniyor Berlin, 4 (Radyo) — Mareşal Blombetgin istifası münasebe- tile, Harbiye, Daniz ve Hova Nezaretlerinin, doğrudan doğ- Tüya M. Hitler tarafından der- ühde edileceği söyleniyor. Berlin, 4 (AA.) — İyi malâ mat almakta olan mehafil, A'- man ordusu Başkumandanlığı vezaifi ile Harbiye Nazırlığı ve- zaifinin telrik edileceği fıkr.n- dedirler. M. Göeringia Milli müdafaa nazırı ve General Fon Re'che- navun Umuümi Erkânı harb ye reisi tayin edilecekleri rivayet edilmektedir. Kara, deniz ve hava ordula- rından her birinin bir kuman- danı olacaktır. Berlin, 4 (ALA.) — Bir çok gizeteler, Almanyanın yüksek kumanda heyetinde doğişiklik- ler vukuageleceğini haber ver- mektedirler, Paris, 3 (A.A.) — Matin ga zetesi Fon - Fritschin Harbiye Nazırlığını kabulden imtina et- miş olduğunu ve M. Hitlerin ::ünfw*li :iım deruhte ede- 'ni ve ordu. donanma — ve :ıvıı e;khı harbiyelerini kon- ol eden yeni büyük  harbiyenin şefi olı’:ığwııı ’:::.:ı barâtına atfen yazmaktadır. AERSL İi Senn'e beREeP ÇK ERrE ğinde bulunduğu beş senenin hatıralarını anlatmağa başladı. Bir az pepeme olan Ali, bazı kelimeleri tam olarak söyliye- miyor ve o zaman Atatürk bun- ları tamamlıyordu. Alinin anlatması bitince, Bü- yük Şef: — Ali, seni gördüğüm için çok memnunum. Var ol, dinç ve kuvvetlisin. Buyurdular. Şimdi Göllüce muhtarı olan Ali cevap verdi: — Atam, sen Cumhurreis oldun. Ben de Göllüce köyüne muhtar oldum. Senin sayende. Seni memaun' ve neşeli - gördü- ğüm için yüz sene yaşasam, bu kadar sevinmezdim. Sen var ol Atam. Sana istediğin anda her Türk gbi canımı vermeğe ha- zırim, sen var ol., Bu sözlerden ve bu karşılaş- madan fevkalâde — mütehassis olan Atatürk, Alinin elini sıka: rak otele döndüler. Midi gözetesinin öğrendiğine göre Alman hükümeti yarın bir tebliğ neşrederek yüksek ku- manda heyetinin yeni teşkilâtı- ni ilân edecektir. Bu gazete ordu — rüesasının büyük umumi karargâhın tev- hidi plânına aleyhtar - oldukla- rını yazınaktadır. Para < orsalarında dün vazi yet soğuktu Paris, 4 (Radyo ) — Londra Paris ve Amsterdam para bor: salarında bugün hissedilecek derecede soğukluk - vardı. Nevyork borsasında bazı es- bâm düşmüştür. Arjantin frangı da yeniden düşmü: Elhamra Bu gün matinelerden ilibaren hakiki şaheser iki film birden $ ROBERT TAYLOR Başrollerde: LORETTA YUNG Başvekilimiz Tei ö yanik Perapalasta bazı zi. yaretleri kabul etti İstanbul, 4 (Hususi) — Baş- vekilimiz B. Celâl Bayar bugün Perapâlasta bazı ziyaretleri kâ- bul etmiştir. Iktısad Vekili İstanbulda muhtelif meselelerle meş- gül oldu.. İstanbul, 4 (Hususi) — İkt- sad Vekili Bay Şakir Kesebir, bu gün Denizyolları idaresine gitmiş ve bir müddet orada meşgül - olmuştur. İktısad — Vekili, müteakıben partiye gitmiş ve et meselesini konuşmuştur. Bunu — müteakıp Ticaret odasını ziyaret eden Vekil, İstanbul-Marmara iktısadi kalkınması etrafında fikir tea« tisinde bulunmuş ve oradan Haydarpaşaya geçerek Ankaraya dönmüştür. Sümerbank fabrikala- rında çalışan amele miktarı İstanbul, 4 (Hususi) — Sü- merbank fabrikalarında halen 13257 amele çalışmaktadır. Hayırseven bir yurddaş İstanbul Memleket hastanzsine'! on bin dira teberrü etti.. İstanbul, 4 (Hususi) — Bu gün memleket hastanesini ziya- ret eden ve isminin duyulma sını istemiyen bir zat, on bin lira teberrü ederek hastaneden ayrılmıştır. Şoförler grev yaptılar İstanbul, 4 (Hususi) — İz- mirden buraya gelen otobüsle- rin şoförleri, az para aldıkla- rından grev yapmışlardır. Yugoslavya takımı İstanbulda İstanbul, 4 (Hasasi) — Yw- göslavya fudbol takımı, sporcu- larımızla maç yapmak üzere bu gün Belgraddan geldi. İtalya mekle mükellefmiş Milâno, 4 (Radyo) — Popolo Di'ltalya — gazetesi; — İtalyanın Frankoya yardım etmekte oldu- ğu hakkında Londra - gazetele- rinin verdikleri haberler üzerine bir makale yazmıştır. Gazete, İtalyanın, ihtiyacı ol masa dahi Frankoya yardım etmekle mükellef olduğunu ileri sürmektedir. Bayon, 4 (Radyo) — İtalyan: lar, Pan Palona sekiz bin ki: lik bir kuvvet göndermişlerdi İdaresinde Milli Kütüphane SİNEMASI 1 - KISKANÇLIK Başrolde günün iki meşhur aşık ve maşuku BARBARA STANWİCK 2 - RAMONA 'Tabü renkli harikalar filmi DON AMECH Frankoya yardım et. __S_/'ya.sî-' icmal Mısırda vaziyet ihtilâf birdenbire hâd bir şekle girdi. Telgrafların haber verdiğine göre, Meclisi mebusanın feshi hakkındaki iradeyi alan kabine uzun ve münakaşalı müzakere- lerden sonra nihayet tatbika ka- rar vermiştir. İşte ihtilâfın hâd şekil alma- sı da bu yüzden ileri gelmiştir. Bir rivayete göre, irade mecliste okunduktan sonra Nahas paşa kürsüye çıkmış ve arkadaşlarına dağılmamak lüzümunu tebliğ et- miştir. İkinci bir habere göre ise Nahas paşa ve arkadaşları pek müşkülât ile meclisi mebu- san binasını işgal etmişler ve orada lüzumu kadar kalabilmek için yanlarına kâfi miktarda er- zak da almışlardır. Her halde mebusların mecliste kalmaları şekli ne suretle olursa olsun muhakkak - olan nokta, Kraha fesh hakkındaki iradesine raâğmen Vefd partisine mensup mebusların elyevm meclisi meb- usanda bulundukları ve burasını ihtiyarlarile terketmemeğe karar verdikleridir. Malüm olduğu veçhile bugün resmen feshedilmiş olan Mısır meclisi mebusanındaki mebus- ların hemen hepsi Nahas paşa- nın riyaset ettiği Vefd Partisine mensuptur. Vakıa yeni Muham- med Mahmud paşa kabinesinin teşekkülünden sonra bu mebus- lardan elli kadarının partiden kilerek yeni hükümete müza- ecete karar verdiklerini telgraf- lar bildirdilerse de bu haber teeyyüt etmemiştir. Maamafih teeyyüdü halinde bile partiye bağlı kalan mebusların kesreti önünde bir kıymet ifade etmez- ler. Vaziyetin manası — sarihtir: Meclisi mebusanın ekseriyet par- tisi, Kralın iradesine karşı ayak diremiş, daha doğrusu açıktan 'an etmiştir. âdisenin tarihte hemen hemen bir taneden başka em- sali yoktur. 1798 — ihtilâlinde aşağı yukarı farklarla ayni hal Fransızların da başına gelmişti. Asalet, ruhban ve halk sınıfının ayrı ayr temsil edildiği bir Fransız meclisinde Kral on al- tıncı Luinin fesih iradesi okun- duğu zaman meşhur Mirabo ayağa kalkmış ve iradeyi tebliğ eden devlet adamına hitaben: — Git efendine söyle, biz buraya milletin emrile geldik, bizi buradan ancak süngü kuv- veti çıkarabilir! Diye haykırmıştı. Fransada Kralın idam ve cumhuriyetin ilânile nihayet bu- lan büyük ihtilâl işte Mirabo- nun bu meşhur sözlerile başla- miış oluyordu. Henüz - tafsilâtına — tamamile vakıf değilsek de Mısırda dün başlam ş olan yeni vaziyet Fran- sızların bu hareketine bir çok noktalardan —müşabehet arzet- mektedir. Fransada Kral, bütün hâkimi- yeti kendi elinde toplamak, mec lisi kendi emir ve iradelerine Pazartesi günü veğla 5 tamamile muti, teklif edeceği vergileri kabule hazır bir oyun: cak haline getirmek istiyordu. Geçenlerde de - teşrihe çalış- tığım gibi Mısırda da vaziyet — hemen hemen aynidir. Hüküm- darlık makamı ile Veld partisi arasında kanunuesasinin tefsiri yüzünden zuhur eden bu ihtilâf sekiz dokuz senedenberi devam etmekte ve arada bir iki taraf- tan birinin vaziyete hâkim ol | mak istemesile hâd bir şekle girmektedir. İhtilâfın son safhası da bum dan başka bir şey değildir. Hatırlardadır ki daha geçen ay * içinde Kral, Vefd partisine mu- halif müşavirlerinin mütaleasile Nahas paşa kabinesini azletmiş ve yerine otoriter bir idareye taraftar olduğu ötedenberi ma- lüm olan şimdiki başvekili ge- * tirmişti. | Vefd partisi o zamandanberi memleket dahilinde bir hareket bazırlığına — başlamış — bulunu- — yordu. Anlaşılan daha buna va- - kit ve imkân kalmadan Hüküm- * — darlık makamının - ve şimdiki — kabinenin bir az acele kararla- rile meclisin feshine teşebbüs edilmiş ve işte bugünkü vaziyet — hasıl olmuştur. Şimdi ne olacak?. Hükümet ekseriyet fırkasının bu füili mu- kavemetine karşı cebir istima- line cesaret edecek midir? Ede- cek olursa mukavemet görecek midir?. Nihayet mukavemete rağmen mebusları meclisten si lâh kuvvetile dışarıya atacak olursa böyle bir hareketin mem« leket dahilindeki aksülâmeli olacaktır? AA Bunlar öyle suallerdir ki ce« vabını bize aacak hâdiseler ve. recektir. Bugün için muhakkak - olan bir şey varsa o da Mışirdaki nüfuz ve hâkimiyet ihtilâfının —— son ve kat'i safhasına dahil ol. duğudur. Bz kendi hesabımiza dostu. — muz Mısırlıların bu büyük sare — sıntıyı mümkün olduğu kadar az zararla geçiştirmelerini te- menni ederiz. Hemdi Nüzhet Çançar ĞMİ M. Çemberlayn - Vaziyet hakkında Krala izahat verdi Londra, 4 (Radyo) — İngil: — tere Başvekili B. Çemberlayın, bu gün Poki, e derek Kral hrihadderi L edilmiş, dahili ve harici vaziyet — hakkında izahat vermiştir. — ——— Adis-Ababada buğ. - .day mahsulü yetişti” Roma, 4 (Radyo) — M. Mus- solini, Adis-Ababadan bu sene alınan ilk buğday mahsulünü, almıştır. K Arnavutluk sahillerin. — de balıkçılık imtiyazı Tiran, 4 (Radyo) — vutluk — sahillerinde 25 - sena müddetle — balıkçılık yapmak — üzere bir İtalya kumpanyasına imtiyaz verilmiştir. f Izmir Ticaret ve Sanayi odası in- * * : * ” tihap heyeti riyasetinden: : 938 yılı İkincikânün iptidasında müddeti hitam bulan İzmir —— Ticaret ve Sanayi odası meclis azaları intihabı 7 Şub j 9 dan 17 ye kadar İzmir Ticaret ve S odası salonunda yapılacağından odada, fevkalâde, birinc , iki üçüncü, dördüncü sınıflarda kayıtlı bulunan tacirlerin yukarı gösterilen gün ve saatlerde reylerini kullınwk üzere odayi gelmeleri ehemmiyetle rica olunur. İ 46 3 Tit Ama |