17 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

aü f0 AAT SAR AAA K B ç £ | » için ve taksimetre hesabile para | “ günmaktadır. ŞUT YU TT FIKRA — Şeyh Küşterinin eseri Bahri Savzı ANADOLU geşetesinin iç sahitelerinden birinde Şeyh K üşterinin “Âhi- relten mektuplar,, adı altında bir eseri tefrika ediliyor. Bu ceetin gerek aytı aytı olan sabifelerinde te gerek bütününde bikim olan rub, duygu, filir ve banların ilede tarm ve şekli orijinal bir çerçeve içinde — gözük. mektedir. Bu itibarla ecer henüz bitmemiş olmanna Tağman Üüzerinde dutmağa değer. s Esere; çöyle tahlili bir mazar atarsak görürüz ki o mü”yyen hıf_ ıd_ı- biyat, mizah ve hicir fanerında gözükmemekte ve dabe siyade — biribirile hkarışık olarak çu dört şekil altında devama eden bir yanı vilsilesi mauzarası göster moktedir. 1 — Temamile bayali bir avantür. 2 — Bir endirekt mizalt toakit ve hiciv, “ B Mahalli bir roman. * 4 — Bütün bu unsurları karışık bir şekilde ibtiva eden bir revt.. Yakanıda terpit edilen karakterlerin —izahı mabiyetinde bir tahlil yapıyorum: 1 — KEeer tamamile bayalt bir aventür tarfı görtermektedir. Bu vesf billassa everin bap taraflarında Şeyb Köşterinin âbirete göç edişinin — ve atadaki maceralarının bikâyesi sıranında ortaya çıkmıştır. Baradaki — sabi> feler bir vimnd muhayyilenin korkanç sabao ve meraklı — Yak'aları —hi edişile dotodur. Baradaki hikâyenin realite ile biç alâkam yoktur. — Fal ba hiklye tabakkuku imkânme bayalt bir vı gene beşeri duygu ve sekâ Tasliyetini gömrtermektedir. Geerin yazılış maksadıma göre belki bu kıım mubarriri en a8 #lâkalandır. mekla beraber karli en çok sürüklüyen kısımdır. 2 — Eserin bir cephesi de endirekt olan mizahi bir tenkit ve hiciv. den mürekkeptir. Mahallt ve beledt işler bu tefrikada alâkalı bir — çaseteci gözünün itinasile tekip edilmiştir. Fakat ba gazeteci işleri münekaşa —ef hafına girince onları hakikl! gaâzeteci hüviyetinin ciddl mülâbazalarile ten. kit etmemiştir. Onları rind ve alaycı bir tabassüsle içerilinde “zaten ben söylerem de söylemesem de işler kendi bildiğinde gidecektir.,, diyea — bir ada ile yazmıştır, Bu suretle bu gazeteci oaları ciddi bir dava balinde münakaşa ederek enerji —sarletmektan ise — içini derani mizahi bir tenkit ve hiciv havası boşaltarak ferahlamak (stemiştir. $ — Eserin Hafız Darmuştan bahseden kasımları bizi bir çölge belin de bile ol mahal'i bir roman karşısında bırakmıştır. Bu kımımda rol alan Şeyh Küşterinin kendisi ve Kemal Kimil birer reel çahıs olmalarına rağmen eserin Toman Gepbesinde siliktir. Bir vesile olarak ortaya çıkarıl. mış çibi gözüken Hafız Durmuş, Hebihe, iki külhanbey bayalf birer şabıs olmalarına reğmen oalardaa çok daba kuvvretli ve canlıdır. Çönkü mubar: rir Şeyb Küşteride ve Kemal Kümilde lâtife cibetlerini aramış ve bunlarda bakiki tip insan karekteri aramasa bile bulmuştur. - 4 — Nihayet bu eser bütün bu ansurları karışık bir çekilde ihtiva #den bir sevüdür. Bu revü her türlü dekor içinde İsmirin entellektüel şahsiyetleri Şeyh Köşterinin gözlerinde bangi batlar ve çekillerin rermi ve mimarisi altünda tecemüm ediyorlarsa o tarıda #sahneye çıkıyorlar, — Fakat bunlar bir tyatre ve sizema sahasında siraları geldikçe teker teker lar. Holkas “Âhiretten mektaplar,, edımı almasına rağmen dünyadan bah. seden ba tefrika orijinal bir tada maliktir. Beklenen ziyaret lagiltere Kral ve Kraliçesi, N sanda Fransayı resmen ziya- ret edeceklerdir. Hükümdarların hangi limandan Fransaya çıka- cakları, Parise gittikten sonra nerelere gidecekleri, kaç gün kalacakları ve kimleri — kabul edecekleri, âdeta muazzam bir mesele halini almış bulunuyor. lagiltere Başvekâlet — dairesi, Hariciye ve Dahiliye Nezaret- ,leri, ba seyahatin programile meşguldur. Alâkadarlar, hüküm darların, Kazleye çıkacaklarını söylüyor- lârsa da, diğer mehafil de, Ka- lenin, programdan çıkarıldığını ve buna mukabil Dungerk li- manı ithal edildiğini haber ve- riyorlar. Fakat asıl iyi malümat alanlar da; İngiliz hükümdarla- mamm, resmi seyahatlerde bin- dikleri Vıktorya harp gemisinin Dungerk Himanına giremiyece- gini bildiriyorlar. Binaenaleyh, İngiliz hükümdarlarının, hangi limandan Fransız — topraklarına ayak basacakları, henüz taayün etmiş değ İdir. Bu da ne demek? Amerkalılar, çok — maddi adamlardır. Bu itibarla her iş- lerinde, maddi düşünmeğe alış mışlardır. Amerika lokantalarında, son zamanlarda yeni bir usul ihdas edilmiştr. Bu usule göre lokan- talarda yinilen yemek için de- gil, Tokantada otrulan zaman || yının rengini manda bütün o mükellef mef- ruşattan tecrid ediliniştir. Ölimpiyad oyunları Olımpiyad oyunları, Tokyoda yıpıluıphı. ;ıykı. J ponyanın ha b halinde bulunması, olim- piyad oyunlarına iştirak etmek istiyen memleketleri şüpheye düşürmüştür. Acaba olimp.yad: lar Tokyoda mı o'acak? Diye her memleket soruyor. Zira olimpyadlar, suih için, memleketleri biribi ine yaklaş- tırmak için oluyor. Halbuki Jar ponya, bugün harble meşguldür. Afganistan sefiri şehrim zde Afganistanın Ankara sefiri B. et Han relikasile şehrimize gelmişti , BUGÜN Mavi salan Ameri a Cumhurreisinin, Be- yazsarayda sefirleri kabul ettiği (Mavi sa'on). son zamanlarda Rozvelti | emrile baştanbaşa || değişm ştir. Senelerdeaberi bütün mobil- SEANSLAR: Her gün : Serbest meslek erbabı Kazanç vergisi hak- kında bir tamim Serbest meslek — erbabının mesleki teşekküller veya bele- diye heyetleri taralından 2751 numaralı kanunda şeh rlerin nü- fusuna göre tayin edilen sınıf- lardan daha az sınıflara tefriki halinde ne şekilde muamele ya- kılacağı Maliye Vekâletinden bir tamimle vilâyete bildirik miştir. Mesleki teşskküller veya be- lediye heyetlerinin bulundukları şehirler için kanuna bağlı ced- velde tayin edilen — sınıfları artırıp eksitmeğe ve bazı de- recelere hiçbir. mükellefi ithal etmemeğe salâhiyetleri yoktur. Esasen 1021 numraralı " kararın Büyük Millet Mecl since müza- keresi sırasında da mesleki te- gekküllerin veya belediye heyet- lerinin yalnız takdir. haklarının kabili itraz olmadığı, fakat bu teşekkül ve h>yetlerin kanunun emretliği sınıflara hiç kimseyi ayırmamak gibi kanunu ihlâl eder mah yetteki kararlarının itraz ve temyiz ercilerince tetkik " edilebileceği de beyan edilmiştir. Onun için serbest meslek erbabının bulundukları — şehrin nülusuna göre kanuna bağlı cetvelde tayın edilen dereceler: den az derecelere ayırmak gibi kanuni hükümlere muhalif ve esasa müteallik kararlarının teb- liği tarihinden - itibaren 2395 numaralı kanunan 61 ve 67 inci maddeleri mucibnce ve sırasile tetkiki itiraz ve temyiz komis- yonları nezdinde hazine namına iliraz hakkının kullanılarak boz- durulması ve kanan dairesinde ittihaz edilmemiş olan karar ların maktu vergi tarhina esas tutulmaması bildirilmiştir. Çocuk hastanesi Mütesahhid B. Necmeddine ihale edilm ştir. Belediyece İzmrde inşasına karar verilen çocuk hastanesinin ilk kısmı belediye daimi encü- menince B. Necmeddin Emreye ihale edimiştir. İnşaata derhal başlanacaktır. Kır eğlencesi Maliye memurlarının, — önü. müzdeki ayda resmi tatil gün» lerinden birinde Şaşal kayna- gada kendi aralarında bir kır eğlencesi tertip edecekleri ha- ber alınmıştır. e / ZL San'atkâr Cevdet Kozan idaresinde müntehap Saz heyeti tarafından çalınmıştır... Bayan Muzaffer tarafından nadide şarkılar söylenmiştir. AYRICA:PARAMOUNT JOURNAL 3 5 — 7 — 9.S de ANADOLU Ş—eîıır Dahili Haberleri TAYYARE Sinemasında Türkive.Polanya ve £ıkosl svakya Her iki memleketle tica- retimiz artırılacak —— Dün Türkofiste bir topîmtı oldu, bugün tekrar toplanılacak Türkiye-Polonya klring ens- titüsünün Türkiye mümessili B. Romuold Buczyaski, Ankaradan şehrimize — gelmiştir. Burada Türkiye-Polonya ticaret müna- sebetleri üzerinde tetkikler ya- parak mübadele işlerinin artır rılması ve inkişafı için ne gibi tedbirler alınabileceği meselesi üzerinde duracaklır. Dün sabah, Türkofis binasında Tüskolis müdürü B. Cemal Ziya Ardalı ziyaret eden bu zat, Polonya- nın, Türkiyeden, bilhassa İz- mirden ne gibi mallar aiabile- ceği hakkında ma'ümat almış, Polonyadan alınan — muhtelif malların artırılmacı için müta- lealarını bildirmiştir. Po.onya emteasının, Türkiye- de revacını arttırmak için Pos lonyanın bu seneki fuara - işti- raci muvalık görülmüştür. Tür kiye-Polonya klering enstitüsü- nün Türkiye mümessili, bu hur susta Poloaya İktısad Nezareti nezdinde teşebbüslerde bulur nacağını vadetmiştir. Bu sabah saat onda İzmirdeki ihracatçı- lar, Türkolis — müdürlüğünde toplanarak kend.sile görüşecek, Ek kısım da geldi İş dairesinin iş kanunu tatbi- katını temin ve takib vazife ve letince hazırlanan müzeyyel ta- limatoame Vekiller heyetince kabul edilmiş ve şehrimizdeki alâkadarlara — gelmiştir. Zeyil talimatnameyi aşağıya yazıyoruz: 1 — İş dairesi genel merkez teşki'âtında — ( Ekanomik işler şubes ) unvanile yeni bir müs- takil şube tesis olunmuş, yasa ve usul ko'una bağlı şubeler- den birinci iş poliukası şube- sinin vaz feleri meyanında ( iş yasalarının ekonomik - tesirleri, iş piyasası, iş ve işçi bulma meseleleri), ikinci iş akitleri şu- besinin — vaziferi meyanındaki (ücret meseleleri, esğari ücret- ler tayini ve ücretleri — hesap etme usullerinin tesbiti, ekono- malar vesair şekillerde işçilere Türkiye-Polonya ticaret işlerinin | verilen istihlâk — maddelerine inkişafı hakkındaki —mütaleala- | mütcallik işler) bu yeni şubeye rını bildireceklerdir. ver İmıştir. Türkiye - Çekoslovakya ticareti| 2 — |ş dairesi genel merkez İki senelik müddeti yakında sona erecek o'an Türkiye - Çe- koslovakya ticaret anlaşmasının yeğiden ve dahâ geniş bir şe- kilde akdi için Aankarada mü zakerelere başlanmıştır. İktısad Vekâleti, yeni ticaret muahe- desinin akdinden evel Çekos- lovakya ile iş yapan ihracat- cıların mütalea'azının alınmasını muvafık bulmuş ve bu bususta şehrimiz Türkolis müdürlüğüne tebligat yapmıştır. Dün ihracatçılar, Türkofis müdürlüğünde toplanmış, Tür kiye-Çekos ovakya ticaret işle. rinin ne suretle inkişaf ettirile- bileceği hakkındaki düşüncele- rini — tesbit eylemişlerdir. Bu mütalealar, Türkofis müdürlüğü tarafından Vekâlete bir raporla teşkilâtının yasa ve usul koluna dahil şubelerden altıncı sosyal yardım ve istatistik şubesile T ind: beyaolailei mukaveleler ve ecaebi yasalar şubesi bu koldan ayrılarak doğrudan doğ- ruya daire reisliğine bağlan- mıştır. 3 — İş dairesi bölgeler teş- kilâtından birinci Ankara bök gesine bağlı Bilecik vi'âyetile üçüncü İstanbul bölgesine bağlı Bursa vilâyetinden mürekkep olmak ve merkezi Bursada bu- lunmak üzere yeni bir 15 inci bölge teşkil edilmiştir. 4 — İş dairesinin 1937 büdce yılına mahsus kadrosunda ya- zılı memuriyetlerden bir adet 400 lira aylıklı iş başmüfettiş- bildirilecektir. liği, 2 adet 300 lira aylıklı iş İrandan sebze ithali başmüfettişliği, 1 adet 250 ve Van hudut mıntakasındaki | 1 adet 200 lira aylıklı iş mü- kıt'alar — ihtiyacı için İrandan sebze ithaline müsaade edildiği hakkındaki Vekiller Heyeti ka- rarı, şehrimizdeki alâkadarlara tamimen tebliğ ed İmiştir. fettişlikleri keldırilmış, bunların yerine 3 adet 350 şer İira ay- liği ihdas edilmiştir. Türkçe Şarkılarımızla Bezenmiş Tamamile Türkçe Sözlü Alibaba Hindistanda Türkçe şarkı ve gazeller... Raks eden yüzlerce kız... Muazzam Fi! güreşleri... Uçan halılar... Muhteşem sahneler Cumartes » Pazar St 7 de İüve See0s verdr. İş talimatnamesi salâhiyetlerine müteallik talimat- nameye ek olarak İkt sat Vekâ- likle iş başmüfettişliği, 2 adet 175 şer lira aylıklı iş müfettiş- 17 Mari Fikirler: 'Milli vebeynelmi- lel sulhü sükün ve gazetecilik TBülend Üstündağ Asrımızda gazeteler, çok mü: him siyast roller oynsmakta- dırlar. Bugün; küçük, büyük, fakir, zengin, her tabaka halk aklının erdiği kadar - siyasatle meşgüldür, Her ülkede bir kı- sım matbuat, bu umumi alâkar dan istifade ederek efkârı umu- miyeyi, henüz olgunlaşmamış fikirleri bulanık ve kötü hedef- lere doğru sürüklemeğe çalışır. Bu şekildeki hareketlerile; ev- velâ hitap ettikleri insan kütles lerini manevi ve maddi bakıne dan istismar ederler, sonra devletin takip ettiği siyasl is- tikametleri göstermezler veya bu yoldan uzaklaştırırlar ve ni hayet beyselmlel salhu koru- mazlar. Sinsi ruhların bulan- dırıcı politikası dedikleri şey de işte budur. Her tarafta bu gibi siyasi cereyanlar güden gazeteler pey- derpey kapatılmakta veyahut bu yöade yazı yazanların kar lemleri kırılmaktadır. Devletler artık idari emrlerle değil, kar nuni yollar ihdas ederek milleti zebirliyen, beyaslın lel siyaseti bozan bu neşriyatı önlemekte. dirler. Türk gazetesi başlığı taşıyan bir matbua hiçbir zaman milli olmaktan uzaklaşmamalıdır, Çün- kü Türk cumhuriyetini kuranın bu eserini idame ettrmek en birinci vazifesidir. Gazeteci, zar ten siyas! bir süzgeçten geçen çok uzak.ardan gelen havadis- leri ikinci bir siyasi veçhe ver. dirmemeğe gayret etmeli, ok duğu — gibi gazete sütunlarına geçirmelidir. Türk garetslan, bugükkü gİ rift siyasi vaziyetler içinde mu- ayyen bir. istikamette yürüyen devlete müzahir olmalı, idarer cilerimizin vazilelerini güçleşe tirmemelidirler. M İletimiz, mi- safirperverliğile dünya üzerinde birinci gelir ve nihayet misafir perverlik en basit bir terbiye ka'desidir. Memleketimize gelen herbangi bir misafiri, bir takım çirkin karikatürlerle gazetelerde teşbir etmek gibi hareketler; evvelâ milli hisleri rencide et mek ve nihayet te memlekete hiyanet etmekten başka birşey olamaz. Bugün, —milletler — muayyen ideolojiler uğrunda veya onu vasıta ittihaz ederek - biribirle- Tinin biaman düşmanı kesilmiş- lerdir. Biz bu cereyanlardan kendimizi uzak - tutarız. Efkârı umumiyeyi bu yabancı ülkülere kaptırmak kendi milli ideoloji» lerimizden ayrılmak demektir. Bu muhakkaktır. Herhangi bir Türk gazetesinin milli siyaseti- mize aykırı neşr'yatı, kötü te- | sirler ika eder, Ezcümle; Japon- | Ço muharebesinde Japoniarın muvaffak — olamadıklarına, İs- panya dahi savaşında Franko İ| taraftarlarının — hareketlerinin gayri insani ve vabşiyane bu. Ç| lunduğuna, Almanyanın güttüğü siyasetin daima kötü ve haksız- | lığına dair yapılan büyük pun- | tolu neşriyat kat'iyen doğru | olamaz. Bazı milletleri daimi sarette Wbıılı.ıwıllısyıutdp gildir. Bu şekilde hareket; iç: timaf bir kaide, gayri milit bir ideoloji gülmektir, başka bir mabası yoktur ve bunu sezmek- te pek kolaydır. skem.zde ber memleketin türlü ajanları oldu ğunu da unut mamak (âzımdır. Bunların vazi — Başı 7 inci sahifede — Ülki..