26 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

26 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Paris, 25 (Radyo) — Havas Ajansının Saragosa muhabirine göre, şimal cephesinde şıddetli harp başlamıştır. Ceneral Solçago ordusunun, Seodorgele müteveccihen ha- rekete geçtiği görülmüştür. * “General Eskames kıtaatı da Kastelyon cephesinde ilerleme- ğe başlamıştır. Frankistlerin bir kısmı da, Cenup cephesinde hayli, i lemiş ve yeni mevziler kâzan" Miştir. Frankistler, Valânsiyayı tek- rar bombardıman etmişler ve büyük hasarat — yapmışlardır. Burada, otuz kişi ölmüş ve elli kişi yaralanmıştır. Valânsiya limanında bulunan bir lagiliz vapuruna bir bomba düşmüş mürettebattan birini öldürmüş ve üçünü yaralamıştır. Barselonda bir komplo meydana çıkarıldı.. Barselen, 25 ( Radyo ) — Frankistler lehine ve hükümet aleyhine teşekkül etmiş olan bir komplo meydana çıkarılmış ve birçok kimseler tevkif edilmiş- tir. Mevkuflar arasında Figera havalisi kumandanı da vardır. / Başvekilimiz Türk- Yunan dostluğu ve /— Balkan antantı. —— - .—— — Başı 1 inci Sahifede — lki emleket arasındaki tica- — ret münasebetlerini tanzim et- mek için 1932 senesi içinde İktısad Vekili olarak Atinaya —— gitmiştim. Hürümet bu fırsattan istifade ederek beni daha o — zaman Yunan hükümeti ricalile antant kordial muahedesi üze- rinde teatii efkâra memur et- — miş ve ben de bunu memnu- — miyetle üzerime almıştım. Müş- — terek hudadlarımızın — garantisi “ şümulünü Yunan — hükümetine — Türkiye hükümeti namına tek- lif edea ben olmuştum. O va- — kit komşunuz Bulgınıtının da iştirakile tahakkuk — mevkine konması Türkiye ve Yunanistan — hükümetleri tarafından derpiş “edilerek — görüşülmuş olan bu — muahede üz zaman soira Tür — kiye ve Yunasistan arasında — aktedildi. Yugoslavya - birliğini yapan Balkan — müttelikimizin — Mütevelfâ kahrâman kralı Alek. — sendr diğer Balkan müttefiki- — miz Romaayanın haşmetlü kralı İkvıu:ı Karol ile — görüştükten — gonra İstanbulda Şefimiz Ata- k ıurhı ziyareti neticesinde Bal- — kan misakının doğması gibi bir tekâmül bu ilk sulh anlaşmasını — tetviç etmiştir. Bugün Türkiye — ve Yunanistan arasında bir kat — daha kuvvetli bir. bağ teşkil — edecek olan yeni muahedemiz /— Balkanlarda artık bütün dünya İçln görünür ve arzuya değer — bir hakikat olan sıkı dostluğu ikmal etmekte ve sulh politika- mizin çok sıki bir eseri olarak tebarüz etmektedir. Bu muahe- de mevcut antant — kordialin tatbiki şekillerini tasrih eden “yeni ve kiymetli bir vesika - olacaktır. — Balkanlı müttefiklerimiz yeni Türk-Yunsn muahedesine ittila hasıl ederek onu tasvip ve tak- /— dir etmişlerdir. İşte bütün bu — gebebler ile Atinaya ikinci defa olarak ziyarete giderken hep ayni sars İmaz dostluğun haber- cisi olmak Şşeref ve saadetini İ Ğ_h_vıııı Çekoslovakya, Südet Al- manlarının K ANADOLU VF rankistler, Valânsiya 'a şehri- ni bombardıman ettiler Limanda duran bir İngiliz vapuruna da bir bomba düşmüş, mü- rettebattan birini öldürmüş, üçünü yaralamıştır taleplerini kabul etmiyecek. (Henlayn)ın nutku, Pragda fena akisler yapmıştır. A 'man azlıklarının talepleri, Çe- koslovakya için öldürücü bir darbe telâkki olunuyor Prag, 25 (Radyo) — Südet Almanları lideri Hanlaynın nut- ku, burada çok fena tesirler uyandırmıştır. Çekoslovakya hükümeti, Sü. det Almanlarının - taleplerini, Çekoslovakyanın istiklâline karşı öldürücü bir darbe şek- linde telâkki etmiştir. Bu talep- lerin kabul edilmiyeceği söyle- niyor. Londra, 25 (Radyo) — Ga- zeteler, Haynlayaın nutku ve Südet Almanlarının taleplerile meşgül olmaktadır. Taymis gazetesi diyor ki “Bu talepler tahminleri teca- vüz etmektedir. Maamafih şura- sını nazarı dikkate almak icab eyler ki butalepler asgari had- lerden ziyade azami — badleri göstremektedir. Sonra bu talep- lerin bir seçim nutkunda ileri sürülmüş olduğunu da unutma- mak İâzımdır. Bu taleplerin bir kısmının Çe- koslovak hükümeti tarafından reddedileceği muhakkaktır. Bütün mesele bu nutka verilecek cevaba bağlıdır. Henlaynın ileri sürdü- gü sekiz noktanın bir müzakere esası teşkil eylemesi pek muh- temeldir. Bu sekiz nokta güç: lükleri ihtiva etmektedir.., Deyli Telgraf, bu nutkun her halde günün en mühim hâdisesi olduğunu kaydeylemektedir. Berlin, 25 (A.A.)—Sabah ga- zeteleri Henlaynın dün Karlis- badda Südet Almanlarının bir toplantısında okuduğu program nutku ile meşgul olmaktadır. Monta diyor ki: *Çarşamba günü Londrada toplanacak devlet adamları ve Pragdaki mesul zevat Avustur. ya ile Almanyayı birleştirmek suretile B. Hitlerin meydana getirdiği — mikyasta — Avrupa sulhbunu istiyorlar ise —Hen- layn — taleplerine dayanan bir plân vücude getirmekten da- ha iyi bir surette hareket ede- mezler. Avrupa sulhunu etnik kuvvetlerin bürriyetinden daha iyi olarak hiçbir şey garanti edemez., Volkişer Beobahter diyor ki: *Çekoslovakyadaki milliyetler meselesi herhalde bu devletin da- hili bir işi mahiyetini mühim surette — tecavüz — etmektedir. Bütün dünyanın son zamanlarda bu mesele ka da duyduk- ları alâka bu meselenin hasta: hık arazası gösteren bir Avrupa meselesi olduğunu tamamiyle isbat eylemektedir. Südet Al- manları Çeklerden istediklerini sarih surette ortaya koymuş: lardır. İstedikleri haklarından başka birşey değildir. Südet — Almanları Karlisbad toplantılarında sarih bir vazi- yet vücude getirmeğe çalışmış- lar ve anlaşma köprüsü ün di- reklerinden birini kurmuşlardır. Şimdi köprüyü tam olarak inşa için öteki direği kurmak Çek. lere düşer.. rimizin birincilikleri — Başı T inci sahifede — Nisteki son müsabal bakkında aldiğım mütemi malı veriyoram: Son — birincilik — müsabakasının «Polonya ordutu mükâfatı mü: Mt idi, Buna, yedi milletin en tanmamış binicileri, en kuvvetli at larla giriyorlardı, Süvarilerimiz, başı tan aşağı teblikeli rakipler — içinde bulunuyorlardı. Saha, emsalsiz bir kalabalık ile dolmuştu. Tribünlerde, meşbur simalar, bankerlar, milyoner. ler, yüksek sosyeteye mensup — bia. lerce kadın toplanmış, dürbünler sü. varilere tevecih edilmişti. Bu meyan. Ja Orgeneralimiz Fahroddin Altay da hazır bulanuyordu ve süvarilerimiz, büyük bir generallerinin hazuranda, başkalarile yarışmanın ehemmiyet ve mananmı takdir etmiş görünüyor. Tardı. Yarış başladı, onu da tezahürat takip etti. Bütabi, diğer takiplerin gok dostları da vardı. Fakat Türk ekibi, yavaş yavaş mesaleyi açmağa başladı. Şimdi, Fransız - süvarilerle boy ölçüşüyorduk. Şimdi tekdirler bise çevrilmişti. Bu arada — bayreta düşenler de vardı. Biz daha evel de bir birincilik almıştık. Fakat puvan farkı dolayısile ikinci düşmüştük. Her iki taraf süverileri, vaziyes tin hassasiyolimi — kavramışlardı. Ya- rış vön saniyesini buldu, tamam. Ha- kem heyeti tetkikini yaptı ve kara. rını verdi: Ayni taniyede, biçbir. dark ok madan iki ekip beraberedir. Tribönler alkışlardan yıkılıyordu: — Karar).. Kararl.. Katar isteriz! Ve çıkan karar şu oldu: — İki birincinin tektar — yarışı matı. Süvarilerimiz, çok ateşli görünü. yorlardı. Franmz süvari zabitleri ile ikiaci yarışa b denebilir ki, ki hareket yapmada: moktayı kaçırmadan iki ekibin mü- cadelesine bakıyordu. Vo yavaş — yavaş, süvarilerimiz, bu ©n tehlikeli rakibe m: yarak açılımağa başladılar. Fransızlar 'son kuvretlerini sarfediyorlardı. Na filet.. Süvarilerimiz, geçmi, rinciliği almışlardı. Bunu tal merasim çok heyecanlı oldı Yedi milletin —hasrel diktiği geref ve zafer di rasimle bayrafımz çokılırk-. arle. rilerimizin ve tribünlerdeki general ve diğer Türklerin göğüsleri heye: canla kabarıyor, — gözleri yıııxıyoı. Ber taraf müthiş bir alkış tufanı içinde <Yaşa —Türk> aeleri ile in: liyordu, Fransada vaziyet — Başı 17 inci Sahifede — Bu toplantıda Hariciye Naxıtı jorj Bene, İtalya - Fransa müzake: zeleri hakkıada ozun uzadıya İzahat vermiş ve müteakıben de, Londra seyahatinde, İngiliz ricalile “vakubu. Tacak müzakereler — etrafında —malü: mat vermiştir. Dabiliye Nazırı Alber , Saronua fazla meşguliyeti hasebile, Müstem. “lekâı Nazırlığın — Şotana — verilmesi hakkındaki kararnama, Reisicumhur tarafından da tesvip olunmuştur. Paris, 25 ( Radyo ) — Başvekil Dalediyenin, matbust mümessil'erine vukubulan beyanatı, para borsasında iyi tesirler yapmış ve Framsiz (ranğı tekrar yükselmeğe başladığı gibi, ce. hamın' fiatlerinde de bir. yükieliş kaydolunmuştur. KUN CU OrAKEAMN DA TEAN TOCALZ SND LA Kahraman süvarile- Salihli maçında Alsancak takımı mağlüp oldu Salihli, 25 (Hususi muhabi- rimizden) — Dün 4000 seyirci önünde İzmirin Alsancak B ta- kımı Salihli takımiyle bir fud- bol müsabakası yapmış, neti- cede Salihli takımı 42 golle Alsancağa galip gelmiştir. Mü- sabakayı seyredenler arasında vali doktor B. Lütfi Kırdar da bulunmuştur. Salihli gençlerinin ınuv.ı[fıkıyetını takdir ederiz. Bisiklet K Koşusu İzmir - Çeşme Şosesi Üzerinde Yapıldı Bisiklet Federasyonu tarafın- dan tertip edilen 8 haftalık bisiklet koşularının 100 kilo- metrelik 7 incisi Pazar . günü İzmir - Çeşme yolu üzerinde yapıld. — Şehrimizin muhtelif kulüplerine mensı bisikletçi» lerin iştirak — ettikleri bu koşu zevkli ve heyecanlı geçti. Yalnız gidişte Urla yakınla- rında bisikletçilerimizden Cihat Parlaksoy 75 kilometrelik ko- şudaki — şanssızlığa —uğrıyarak gene koşudan hariç kalmak mecburiyetinde kalmıştır. Cihat bir taşa çarparak yere yuvarlanmış ve bisikleti kırıla- larak kendisi de yüzünden ve muhtelif yerlerinden hafifçe yar lannmıştır. Kendisi derhal Urla eczanesine nakledilerek - ilk te- davisi yapılmış ve bilâhare memleket hastanesine getirile- rek tedavisi tamamlanmıştır. Koşu neticesi şudur: Birinci Alsancaktan Bayram Adıvar (Rekor 3 saat 32 D.), İkinci Ateşspordan Salâhettin Karaköz (rekor 3 saat 42D.) üçünücü Alsancaktan Mıınfı Candaş, 4 üncü Alsancaktan ls- mail Gocar, (rekor dsaat 52D.), S inci Alsancaktan Nihat Düz- giden, 6 ncı Doğanspordan Ab- met Özpolattır. Diğer bisikletçiler sıra ve muhtelif derecelerle koşuyu bi- tirdiler. 8 inci haftanın son 125 kilometrelik koşusu gene İzmir- Çeşme şosesi üzerinde yapıla- cak ve sıcaklar dolayısile ko- şuya sabah saat 7,30 da baş- lanacaktır. . Ingılterede Casuslar takip olunuyor Londra, 25 (Radyo) — Ec nebi devletler hesabına çalışan casuslar hakkında takibat ya- pılmakta devam olunuyor. Aldersürde yeni gelmiş ve gelişini zabıtaya bildirmemiş olan bir Alman kızı yakalan- mış ve bir hafta hapsedildik: ten sonra hudud haricine çe karılması takarrür eylemiştir. Italya Pilotları Talime Davet Ediyor Roma 25 (Radyo) — İtalya Hava Nezareti, ihtiyat pilotları, talim için davet etmiştir* Ha- riçte ve — Habeşistanda bulu- nup ta kırk yaşını ikmal etmiş olanlar, bu davetten hariç bıra- kılmıştır. Talim müddeti iki aydır, Belçika Katolikleri hükümetin mz!'i prog- ramını beğenmediler Brüksel, 25 (Radyo) — Ka tolikler partisi, bugün kongre halinde toplanmış ve hüküme- tin mali projesine muhalefet etmeğe karar vermiştir. Kongrenin kararı, Maliye Nazırına bir muhtıra ile bildi- rilmiştir. Menemende bir kız kaçırma vakası. Zehra, arabanın okuna yapışıp Mustafa ile boğuşmuş Menemen civarında Cemal kizı 18 yaşında Zehrayı zorla kaçırmağa teşebbüs eden Mus- tafa Erlekin muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesin- de başlanın ştır. Zehra güzel bir köylü kızıdır. Mahke- mede davacı mevkiünde bulu- nuyordu. Hâdiseyi şöylece an- Latmıştırı — Bağda çalışıyordum. Eve dönerken Mustafa önüme çıktı. — Seni zorla götüreceğim, dedi. O sırada yoldan bir araba geçiyordu. Arabacıya beni yar mına almasını rica ettim. Arabacı: Şu çamurluğu — geçeyim alırım, dedi. Çamuru geçtikten sonra ara- baya bineceğim sırada Mustafa beni tutmak istedi. Arabanın önüne koştum, beni yakaladı. Bir elimle Mustafayı iterken di- ğger elimle arabanın okuna ya- pıştim. — Şerif — Ali — araba: sından indi, Mustafayı — tuttu; ben fırsattan istifade ederek arabaya atladım ve sürdüm. Mustafa biraz sonra koşarak arabaya yetişti, hayvanların diz- ginini tuttu. Beni arabâdan yere indirdi, biz uğraşırken Şerif Ali gene yetişti, Mustafayı yakaladı, arabâda bulunan Remz'ye ve Hatice korktular, inip kaçtılar. Ben Şerif Alinin, Mustafayı yakalamasından ve beni kaçır- fırsat bularak arabaya atladım, gene sürdüm hayvanları.. Ni- hayet yolun dönemecinde ayni şekilde bir boğuşma daha ob du ve arabacının yardımile ge- ne kurtuldum. Menemene - gir miştik artık.. Mustafa, ortadan kayboldu, arabacı beni evime götürdü. Mazdün Müstafayâ — soruldu, dedi ki: — Bu kız (beni kaçır! Fakat otomobillel) dedi. Ben de ken- disini kaçırmak istedim, bana, (otomobil nerede?) diye sordu, ben de (yokl) dedim benimle gitmekten vazgeçti. Ben kendi- sini hiç zorlamadım. Şahit Şerif Ali dinlendi, Zebe ranın söylediği şekilde vak'ayı anlattı. Remziyede vak'ayı ay- nen anlattı ve: — Biz korktuk, kaçtık. Tarla içinden kestirim yoldan Mene- -mene gittik. Dedi. Şahit Hatice gelmemişti, onun — celbi için muhakeme, başka bir güne bırakıldı. İki kişiyi öldüren Şükrü Alsancakta bakkal Sıdkı ile metresi Sabihayı öldüren Ni- yazi oğlu Şükrünün muhake- mesine dün şehrimiz Ağırcoza mahkemesinde devam edilmiş, cinayet yerinde keşif yaptırıl- masına karar verilerek muha- keme başka bir güne bırakık mıştır, Eşrefpaşa cinayeti İnce Mehmed hâlâ hastanede Eşrefpaşadâ kahveci Kadri ile Pemo'yi S'dürmekle maznun Süleyman oğlu ince M>hmedle suç arkadaşlarının. muhakeme- lerine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde m edilecekti. Bakırköy hastanesinde tedavi altında bulunan ince Mehmedin iyileşmişse muhakeme edilmek üzere İzmire getirilmesi hakkın- da hastane Başhekimliğine ya- zılen mektuba aelen cavan dün- kü celsede okunmuş, mazagınun hastalığının müzmin bir şekilde devam ettiği anlaşılmıştır. Bu sebeple muhakemeye davam muış, iyileşince mahke- Başhekimliğine yazılması İkarar laştırılarak mahakeme, başka bir güne bırakılmıştır. Öğretmenler birliği Heyeti umumiyesi toplandı ve yeni idare heyetini seçti Öğretmenler — birliği heyeti umumiyesi, dün akşam İzmir Halkevinde eski öğretmenler: den B. Tevfiğin riyagetinde toplanmıştır. Öğretmen B. Cahid, geçen seneki mesâi raporunu ve B. Ahsen de plânçoyu okumuş lardır. Heyeti umumiyede bu mev- zular üzerinde münakaşalar ok muştur. Azadan bir iki zat, hesap işlerini tenkit etmiş ve bazıları da birlik idare heyetinin, geçen sene iş başlangıcında bulunduğu vâitleri yerine getirmediğinden bahseylemiştir. Nünakaşaların sonunda yeni Idare heyeti seçilmiş ve çekilen iki azanın yorine öğretmenler: den B. Mahmud ve B. Muhlisin ilâvesile eski idare hoyeti ibka edilmiştir. Yeni idare heyetini tebrik * eder ve muvaffakıyetler dileriz. e Z Tti Dahiliye Vekilimizin tamirni — Başı 1 inci Sahifede — arasında büyük bir teessür uyandırmıştır. Dün milli hâkimiyetin ilânı. nın 18 inci yıldönümünü ve ço- cuk bayramını kutlulamak için Boluya gelmiş olan civar kaza, nahiye ve köyleri halkının işti- rakile Halkevinde yapılan top- lantıda Kızılay şubesi vasıtasile Helâketzede kardeşlerimize Bolu balkının teessürleri - bildirildiği gibi bu felâketzedelere lüzumlu yardımları temin etmek maksa- dile bir de komite teşkil edil- miştir. Bolu Kızılay kurumuna yar- dımcı olmak üzere teşkil edilen bu fanl komite derhal don, gömlek, —çorap, — zahire ve para yardımı gibi gönülden ko- pan her türlü muaveneti kabul etmeğo başlamıştır. Komite bundan maada bu mıntakalara kereste gönderil- mesi hususunu da temine uğ- raşmaktadır. Köylülerimiz ke- restelerin ormandan fabrikaâ- lara meccanen naklini üzerle- rine aldıkları gibi fabrikalar da bunların ayni surette parasız biçilmesini —üzerlerine almış: lardır. ğ Başvekilimizin tebrikleri Ankara, 25 (A.A.)— Başvekil Celâl Bayar, Hâkimiyeti milliye bayramı vesilesile gönderilen tebrik tolgraflarına ayrı ayrı ce vap vermek imkânsızlığı karşı- sında mukabil tebriklesinin ib- lâğına Anadolu Ajansını tavsit buvurmualardır.