28 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Nisan - 28 Basmane istasyonundaki yaralama vak'ası. Şemsi, üç senelik nışanlısı Fatmayı niçin yaralamış? H B aAT [ggvuçnır TELEŞ yEFON aBa RADYO — — çaç Ankarada, dün de hafif bir zelzele oldu Modern köyler, kıştan evel yapılacak, felâket mıntakasında kur'a| efradının tecili ve bu mıntakadan olan askerlere izin verilmesi takarrür etti Ankara, 27 (Hususi) — Ulus gözetesi, bugün yazdığı bir zelzele mıntaka- sında ara sra bir takım sarsın- tıların tekesrür elmekte - oldu- günu, devlet — teşkilâtının, çar dırlarda çalışmağa bulıdıiım. folüket —mıntakalarındaki kur'a askerleritin tecil edileceğini ve mıntaka abalisinden olup da asker bulunanlara izin verile- ceğini yazmakta ve yeolojik ve- zizetlere göre, kıştan evel mo- dern köyler iaşa edilerek zeb zele mıntakasındaki balkın bu köylere — naklolunacağını ilâve birimizden) 14,45 de Ankarada hafit bir zelasle olmuştur. Kırşehir, 27 (Hususi) — Kır- ıı.ıı .ı.ı.dııı yüksek alâka sayesinde halkın bu. tehlikeli günleri kısa bir zamanda atlar tacağını bildirmişterdir. hstanbul, 27 (Hususi muhabis süimizden) — Karşehir ve hava- lisi zelzele — felüketzedelerine yardam için yanıa vilâyette bü- piıuıhıı tüccarlar, banka ve şirketler müdürleri iştirak edeceklerdir. Atina-İstanbul Tayyare seferlerine (anıyor İstanbul, 27 (Hususi) — Ati: na ile İstanbul arasında tayyare selerlerine — baâşlanması, hükü- metimizle Yunan hükümeti ara- sında kararlaştırılmış ve bütün teforraatta mutabık kalınmıştır. Seferlere, yakında başlanacaktır. Belgrad seyahati İstanbul, 27 (Hususi)— Baş- vekilimiz. Bay Celâl Bayarın, Mayısın 9 unda Beolgrada gide- rek Yugoslavya Başvekili Milan Stoyadinoviçe iadei ziyaret ede- cekleri ve Sonbaharda da Bük- reşe gidecekleri bildiriliyor. Almanya Nevyork sergisine iştirak etmiyecek Vaşington, 27 (Radyo) — Almanyanın bura sefiri, bugün Hariciye Nazırını zayaret etmiş ve 1939 senesinde Nevyorkta açılacak beynelmilel — sergiye Almanyamın iştirak etmiyeceğini bildirmiştir. İdhalât fazlalaştı Ankara, 27 (Hususi muhabi- rimizden) — Başvekâlet ista- tistik umum —müdürlüğü tara- fından Mart ayı harici ticaret muvazenesine ait bir istatistik hazırlanmıştır. Ba — istatistiğe nazaran Mart 938 de ihracata nazaran idhalât fazlası 1937 Martına göre iki buçuk milyon Hra fazladır. Bir ay mühlet! Çekoslovakya, bu mühlet zarfında Alman- ların istediklerini kabul etmezse vaziyet değişecek Berlin, 2? (Mruyo) — Alman gezetoleri, Çekcslovakyaya - Üğcum at mekte devam ediyorlar. Gazetele: tememelerini kayd Çek oslovakya riculinin, Heyalayala müsakereye girişmek im yan görmekte ve Prag hük adamlarının, bumdai dolayı nadim olacaklarım ilâve eylemektedirler Alâkadar makamlar, Almasyanm Hini ve bu müddet sarfında Südet Almanlarının ist Yaziyetin başka bir yekil alacağını bil Çek, bir «y mühlet vercce- leri kabul - edilmezse, ldiriyorlar. General Franko, biz harbi kazandık, diyor Frankistlerle Cumhar iyetçiler arasında Va- lânsiya, Kastelyon arasında kanl; muharebeler olmuştur Saadet vapuru Marmara denizinde Fener adası civarında kayalıklara oturdu İstanbul, 27 (Hususi muhabi- rimizden) — Bugün 168 yolcu He Bandırmaya hareket eden Saadet vapuru, Marmara deni- zinde fazla sis yüzünden sabaha karşı Fener adası civarında kar yalıklara oturmuştur. Vapurda bulunan halk büyük bir heyecana, düşmüş, bir müddet sonra ora> dan geçmekte olan iki motör, kazazede Saadet vapuruna ya- naşarak — yolcuları almış, Ban- dırmaya götürmüştür. Sadet vapuru, tahlisiye ida- resinin Hora vapuru tarafından yüzdürülecektir. Amerika ve İsveç hükümetleri Zelzeden dolayı hü- kümetimize taziyette bulundular Ankara, 27 (Hususi maha- birimizden) — Ankaradaki Ame- rika maslahatgüzarı, Hariciye Nezareti namına Ha- riciye Vekâletimize büyük zelzele tahribatı münasebetile taziyet- lerini bildirmiştir. İsveç sefiri de Hariciye Vekâ- letine — gelmiş, — hükümetinin taziyetlerini arzeylemiştir. Mussolini Bu zamanda sözden ziyade kılıç iş görü- yor. Diyor Roma, 27 (Radyo) — İtalyan Başvekili Mussolini, bugün ba- taklıklarda kurulan şehirlerden birinin —temel - taşını ” atarken bir söylev vermiş ve bu za- mauda, sözden ziyade kılıcın müessir olduğunu söylemiştir. Papa yeniden hastalandı Roma, 27 (Radyo) — Papa yeniden hastalanmıştır. Doktor- lar, kendisine . tebdilhava tav- siye etmişlerdir. Amerika | Cebelüttarık, 27 (Radyo) — Royter Ajansına göre; Frankist. - ler ve yeni yerler işgal etmekle beraber, cumhuriyetçilerin mü- him bir kuvyetini de imhaya muvaffak olmuşlar, yediy bit ve birçok nefer esir almış- lardır. Franko orduları, sahile doğ- ru beş kilometre daha İlerle: mişlerdir. Berlin, 27 (Radyo) — Gene- ral Franko, Alman matbuat mümessillerini kabul etmiş ve beyanatta — bulunarak demiş- tir ki: — Ecnebi memleketlerden bize iltihak eden gönüllülerin mesi, bize zerre kadâr tı miyecektir. Esasen bu gönüllü- lerin miktarı azdır. Umumi vaziyet, tamamen lehimizedir. Biz harb ikazandık ve bugün bile muzaffer sayılırız. Paris, 27 (Radyo) — Havas Ajansı bildiriyor: *Franko tayyarelerinin 20 si, bugün dört defa Kastelyon Dela Plano şehri üzerine gole- ça Arnavutluk sevinç içinde ——an. a— — Düğün merasimi, dün sarayda oldu Tirân, 27 (Radyo) — Arna- vud krah ile Macar kontesi Je raldina Aponi, bugün kral sa- rayında yapılan merasimle ev- Ienniıl:rdir. Evlenme meri mini Arnavudluk meclisi - reisi B. Vangelis idare etmiş, kral Müslüman ve kraliçe Katolik olduğundan yalnız sivil tören yapılmış, dini merasim icra edilmemiştir. Evlenme esnasında kralın şa- bitleri, İtalya Hariciye Na- zırı Kont Ciano ile prens Hip, kraliçenin şahitleri kendi dayısı Kont Aponi ile Maca- ristanın Roma sefiri Baron Vik yani idiler. liçe beyaz satenden bir iymiş, başına portakal çiçeklerinden bir taç geçirmişti. Kral Zogo, büyük üniformayı giymiş, sağ tarafta gelinin da- » Sol tarafta da irleri ve davetlileri yer almıştır. İtalya namı günde hazır bulunan Dük dö Bergam, tören esnasında kralın hemşiresi prenses Macidenin ve Kont Ciano da prenses Saniye- Kral, düğün hediyesi olarak kraliçeye elmas taşlı, çok kıy- metli bir hotoz vermiştir. Kont Ciano, gümüş bir sofra takımı hediye etmiştir. Kral ve kraliçe balayımı ge- çirmek üzere Draçta denize hâkim Skanderberg şatosuna gitmişlerdir. Tiran ve havali- sinde Arnavutluk halkının gör- mediği büyük bir kaynaşma ve alâka vardır. Draç civarındaki dağlarda büyük ateşler — yakık mıştır. Halk, eğlenceler tertip etmiştir. rek bombardıman etmişlerdir. $0 kişi ölmüştür, 100 den fazla yaralı vardır. 60 ev tamamen leri de tayyare. hücumun: ramış, 6 kişi ölmüş, 18 kişi de yaralanmıştır. Franko kuvvetli Madrid ci varında da harekete geçerek 25 büyük topla Madrid merke- zini bombardıman — etmişler, mübim hasarata sebebiyet ver- mişlerdir. Tango Kralı Edvar Biyanko Şehrimizde Büyük fedakârlıklarla İzmire getirilmesi temin edilen dün- yanın en meşhur - san'atkârlar rından, Tango Kralı EDVAR BİYANKO arkadaşları — ile birlikte, Çarşamba günü akşa- mından itibaren Fuar gazino- sunda konserlerine — başlıya- caktır, Kısa bir zaman için âogaje edilen bu meşhur — san'atkârı N dinlamek fırsatımı kaçırmama- nızı tavsiye ederiz. Pazar günleri saat İ7 den 19za kadar Matine Fiatlerde zam yoktur. Basmano istasyonunda nişan> hsı Fatmayı bıçakla — sekiz ye- rinden yaralıyan Şemsinin mu- hakemesine dün şehrimiz Ağır- ceza mahkemesinde başlanmıştır. Okunan istintak — kararname- sine göre Şemsi ve Fatma, üç senedenberi Halkapınarda Şa- yak fabrikasında amele olarak çalışırken sezişmişler, Fâtmanın ana ve babasının da muv katile nişanlanmışlardır. Şe kıza nişanlandığı vakit yüz lira masraf etmiştir. Fakat Fatma, Şemsiden daha güzel, Ali isminde diğer bir işçi ile sevişiyormuş. Onu Şem- siye tercih ettiğinden ve babasının rızası hilâfına Ali ile sevişmiş, onu kendisine ha- yat arkadaşı edinmiş, netice- de de evlenme dai e mü- Ha yaşı 19, y İ olduğu için - evlenme muamele- sini yaptırmıştır. Fakat evlenme dairesinde ev- lenme muameleleri olduğu gün Fatma, sevgilisi ve kocası Ali- den ayrılmış, Mersinlideki evine gitmek üzere Basmanede tren beklerken Şemsinin yanına gek- diğini görmüştür. Maznun Şemsi, dün —muha- keme esnasında vak'ayı şöyle aulatmıştır: — Fatmaya syonda rast- ladım. Kim tarafından kandı- rildiğini — sordum. — Suratıma (aah sanal) diye işaret etti ve bağırdı. Ağır sözler söyledi, ben de bıçakla yaraladım. Yaralandıktan 15 gün sonra iyileşen Fatma da mahkemeye gelmişti. — Ben Şemsiye fena sözler söylemedim. Ali ile eskiden sevişirdim ve kendisile evlen- dim, şimdi de karısıyım dedi. Diğer şahidler dinlendiler: Akvam cemi; laşması, zecri tedbirlerden kilmesi; vesaire vosaire.. darlık içinde kaldı. Hatta Bana diyorlar ki: vaki Fakat orta Anadoludaki dadır.. Rüya değil bu, aynile vaki. a Seanslar: Her — Şemsi isteseydi Fatmayı öldürebilirdi istasyonda Fatmayı biçakla yaraladı, düştü, Şemsi Fatma yere © sırada — iste- seydi onu kolayca öldürebi- lirdi. İstemedi ve bekledi. Fatma ayağa kalktı, Şemsi ken: disine hiç dokunmadı, yalvız bağırdı: — Bir polise teslim olmak lstiyorum, O sırada — belediye — zabıta memuru B. Nedim geldi ve Şemsi bıçağını ona verdi. Demişlerdir. Gelmiyen şabidlerin — celbi için muhakeme, başka bir gü- ne bırakılmıştır. Bir mahküm Mahkeme salonunda bayıldı Bir kadın yüzünden Kahra- manlar — mahallesinde — Salihi öldürmekle maznun Ahmed oğlu Mustafanın şehrimiz Ağırceza mahkemesinde cereyan etmekte olan muhakemesi sona ermiş, karar tefhim edilmiştir. Mustafa, adam öldürmek suçundan müh kemece on sekiz sene hapse mahküm edildiğini ve cezayı hafifletici sebepler — tesirile ce- zasının 13 seneye indirildiğini anlayınca — yerinde sallanmış, sonra birdenbire maznunlara mahsus sandalyenin önüne bir kemik külçesi halinde yığı: mıştır. Mahkeme heyeti, maznunun bayıldığı anlaşılmış, mübaşirle jandarmalara emir vererek mah- kümu, salondan dışarı çıkartmış ve ayıltmıştır. Zakkumun köşesi Rüya değil bu, aynile vaki kollektif sulh yerine dörtler veyâ beşler an sonra, zecri dosştluklar. Brennerde mevredeki Akvam cemiyetinden İsveçrenin dahi çe- Rüya değil bu, aynile vakidir. 1914 te o zamanki vaziyeti beğenmiyen milletler biribirlerine girerek dört sene boğuştular. Herkesin ve her memleketi daha iyi bir güne kavuşmaktı. Sulh oldu; memleket ve her millet daha boğucu bir tazyik, daha keskin bir 1914 genesine nâzaran cemiyetlerle ferdlerin hürriyeti artık Avrupada da bir hayal oldu. Evet, evet.. Rüya değil bu, aynile vaki. * .. fakat netice Ne bir apartmanın, ne bankada paran, ne bir mecliste aza- lığın, ne piyasada itibarın, hiç hiç birşeyin yok. Bu vaziyet için- de sana kopuk, züğürt demek lâzım. Ne çare söyledikleri haklıdır. Çönkü rüya değil bu, aynile İzmirde inşaat yerlerinde mütemadiyen apartmanir, evler fış kırıyor. Esnaf, tüccar ve şirketler harıl harıl çalışıyor. Otomobil- ler içinde mes'ut ve zengin bahtiyarlar akıp gidiyorlar. büyük zelzelenin felâketzedeleri için açılan büyük iane İistesinin yekünu hâlâ beş bin lira civarın- Zakkumoğlu &A İdaresinde Milli Kütüphane Sineması Bugün senenin en muazzam iki şaheser filminitakdim eder o R A Charles Boyer - Michele Morgan - J. L. Barrâult FRANSIZCA SÖZLÜ Zenda Mahkümları FRANSIZCA SÖZLÜ Ronald Colman - Madeleine Carreli-Douglas Fairbanks in: Bora 5 ve 9 — Zenda 3 ve 7 te