28 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

28 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

" Sahife 6 Türk -Yunan dostluğu sars maz bir derecededir — Başı 1 inci sahifede — Başvekil B. Celâl Bayar, Se- rezde avukat M. İkonomidinin nutkuna verdiği cevapta, Yunan topraklarına — yaklaşalıdanberi müttefik ve necip milletin hak- kında gösterdiği iyi kabulden, misafirporverlikten Ççok müte- hassis müteheyyiç olduğunu söylemiş ve Büyük Şef Atatürk hakkında izhar edilen güzel hislerden dolayı duyduğu min- nettarlığını ifade etmiştir. Başvekil, sözü Türk - Yunan münasebatına intikal ettirerek bunun kıymet ve ehemmiyetini bir kere daha kaydettikten son- ra milletlerimizin mukaddera- tını biribirine bağlamaktaki isa- beti tebarüz ettirmistir. Sözüne nihayet verirken Bay Celâl Bayar, haşmetlü Yunan kralına yüksek tazim duygula- rını sarahatle ifade etmiş ve kıymetli dostu büyük general Metaksasın şahsı ve bütün Yu- nan milletinin sandeti hakkında samimi — temennilerde — bulun- muştur. Selânik, 27 (A.A.) Gecikmiş- tir — Bâşvekile refakat eden genel direktörümüz bildiri yor: Serezde Başvekilimize yapı- lan merasim çok parlak olmuş: tur. İstasyonda toplanan bin- lerce halk namına avukat Yanko| İkonomidi tarafından Türkçe yöylenen nutku şive hususiyet- erini aynen mubafaza ederek jTeriyorum: Muhterem Başvekil, İşbu beyanatta bulunmak şe- refi bana isabet etti. Siroz aha- lisi kemali memnuniyetle ve ihtiramatı mahsusa ile dost ve müttefikimiz bulunan Türkiye hükümetinin Başvekilini istikbal ediyor. Türk milletinin reisi Türkiyenin banisi bulunan Bü- yük Kamâl Atatürkün rehber ve ilkaatı ile nail ve iktisap eyle- diği terakkiyatı fevkalâdesine bileümle Yunan milleti kemali dikkat ve itina ve ebemmiyetle tasvip ediyor. Zira Türk»Yunan hükkmetleri beyninden her iki hükümetin rücsasının gayret ve hüsnü ni- yeti ile husule ğelmiş olan it- batı hasene . Ve âdeta itikad din kabilindendir. Yunan milleti bilhassa — Makedonya ahalisi büyük Türk milletinin evsaf ve fazilet mütemayizesine vakıf ve agâhtır. Türkiye ile Yunan milletleri arasında vücude gelmiş olan ittifak ciddi ve hakiki münase- batı hasenenin i: i bi hakdan düa mekteyiz. Yaşasın Türk milleti.. Yaşasın Büyük Kemal Ata- türk.. Atina, 27 (A.A.) Gecikmiştir — Atina Ajansı bildiriyor: Türk gazeteçileri heyeti bu sabah Atinaya varmış ve istas- yonda başta hariciye matbuat direktörü M. Seferiadis ve ga zeteciler birliği reisi M. Zarifis olduğu halde Elen meslekdaş ları tarafından karşılanmıştır. Türk gazetecilerinin. mümes- silleri, matbuat ve turizm müs- teşarı M. Nikolidisi ziyaret et- mişlerdir. Atina, 27 (Radyo) — Türki- ye Başvekili B. Celâl Bayarla Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Hariciye Nezareti müdi- ranından B. Refik Âmir, Bay Cevad, Anadolu Ajansı umum müdürü —B. Muvaffak Mene- medcioğlu, — matbuat kurumu ikinci reisi B. Falih Rıfkı Atay ve refikaları, Türkiyenin Atina sefiri B. Ruşen Eşref, Yunanis- tanın Ankara elçisi M. Refail ve Türkiye matbuat mümessil- lerinden sekiz kişi, bu sabah saat 1l1de Pire istasyonuna muvasalat etmişlerdir. İstasyonda; Yunan Başvekili general Metaksas ve refikası ile bütün nmazırlar, Atina ve Pire belediye reisleri, Romanya ve Yugoslavyanın Atina sefir: leri, Hariciye Nezareti umum müdürü Madrodis, erkânı bar- biyel umumiye reisi general Papagos, general Duakos, ge- neral Piçikas, general Gazi, general Drosopolos, amiral Sa- kelariyo ve emniyet umum mü- dürü Vasus hazır bulunuyor- lardı. Trenin istasyona muva- salat etmesi üzerine, Başvekil general Metaksas ve refikası, kompartmana çıkarak Türkiye Başvekili B. Celâl Bayarlâ Ha- riciye Vekili doktor B. Tevfik çek buketlerile karşılamışlar ve beraberce inerek, Türk - rica- lini baştan bâaşa Türk Yunan bayraklarile donanmış olan iz- tasyonun büyük salonuna isal eylemişlerdir. Bu sırada askeri” muzıka, Türk * Yunan marşlarını çak m ğa başlamış ve binlerce halk teza sürat yapmıştır. Salonda yapılan resmi kabul- den sonra, Türkiye Başvekili, resşmi selâmı ifa eden kıtaatı teftiş etmiş ve müteakıben Yu- nan Başvekili General Metaksas ve refikalarile refakatlerinde bulunan ve kendilerini karşılı- yan zevatla Atinaya hareket etmiştir. - “Ah, bu gönül,, ” Evet, kuvvetli hayvan pençe- leri gibi kullar.. Artık iğren- miyordum, Belki de... Ve sonra, Biliyorsun işte... » — Akşam beklerdim! - Dedi. Odasına girince, dok- | toru hatırladım ve geri kaçt- F cak oldum. Bileklerimden ya- kalamıştı. KP c Düşün -dedim- düşün... Sen de, ben de düşünmeliyiz onu.. — Fakat 6, buna hiç cevap vermedi.. İşte Aleride, herşey böyle oldu, geçti.. — Şimdi — Evet şimdi... Bilmem... Bilmem.. Horhalde sabaha ka- di Yazan: Saime Sadi dar kararımı vereceğim.. — Meselâ, sun? — Şimdilik hiçbir şey.. Hakkı da vardı. O — kadar perişan, o kadar şaşırmıştı ki.. Ablam başını kaldırıp yüzü- me baktı: — Senden de bahsetti yal. Aramızdaki hâdise geçmeden, seni gayet garip ve melânko- lik, fakat birâz da mağrur ve ukalâ buluyormuş.. — Ben, kalbimle istihzaya tahammülü olmıyan bir insa- nim., Dedi, Gayri ihtiyari: — Demek ki «dedim- o hay- ne düşünüyor- Ki Türkiye Başvekili, Pire-Atina arasındaki bütün istasyonlarda, ayyuka çıkan (Zito Türkiye), (Zito Atatürk) sadaları urasında Atinaya varmış ve istasyonda emsalsiz tezahüratla karşılan mıştır. Şehir baştan başa Türk- Yunan bayraklarile süslenmiştir. Türkiye Başvekili, istasyon- dan çıktıktan sonra, katle- rindeki zevatla kendilerine tahsis olunan otomobillere binmişler ve Omonyayı takiben, binlerce halkın alkış tufanı arasında, ikametlerine tahsis olunan bü- yük Britanya oteline inmişlerdir. Türkiye - Başvekili B. Celâl Bayarla Hariciye Vekili doktor B. Tevlik Rüştü —Aras, otelde bir müddet istirahatten sonra saraya giderek hususi deftere isimlerini yazmışlar ve mütea- kıben de Başvekil general Me- taksası ziyaret etmişlerdir. Türkiye Başvekili, öğl ğgini Türkiye — sefarethânesinde yimişlerdir. General Metaksas, öğleden sonra büyük Britanya oteline giderek, Türkiye Başvekiline iadei ziyaret etmiştir. Atina, 27 (Radyo) — Türkiye Başvekili B. Celâl Bayarla Yu- nan Başvekili general Motaksas ve Türkiye Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, saat 18 de Hariciye Nezaretinde, Ankıer raâda hazırlanmış ve — parale edilmiş olan munzam dostluk ve mütekabil yardım muahede- sini imza ve teati eylemişlerdir. Muahede, yaldızlı bir karton içinde olduğu halde getiril- mişti. Muahede imzalandıktan sonra iki devlet Başvekilleri, Türk-Yunan dostluğunu bir kat daha takviye eden bu muahede- nin akdinden dolayı hissettik- leri memnuniyet — duygularını samimi ve mütekabil nutuklarla beyan eylemişlerdir. Türkiye Başvekili Bay Celâl Bayarlara Hariciye Vekili Bay Tevfik Rüşdü Aras şereflerine, bu gece büyük Britanya oteli- nin büyük salonlarında ve Me- taksas tarafından mükellet bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafeti bir suvare takip eylemiştir. Z.yafet esaasında samimi nu- tuklar söylenmiş, Atatürke ta- zimat telgrafı çekilmiş ve biraz sonra kendilerinden gelen ce- vabi telgraf, alkişlar arasında okunmuştur, Ziyafette, bütün Nazırlar kor diplomattik ve refikaları, askeri rical ve refikalarile Atinanın aristokrat tabakasına mensup aileler hazır bulunmuşlardır. Türkiye Başvekili B. Celâl vanın kalbi de varmış.. Serseri, ilk tecrübesini bende yapmak istedi. — Farkındayım, hatta bunu, doktorla konuşmuştuk, Aranız- da bir izdivaç.. — Rica — ederim kâfi,. Z — Evet, bilhassa bu hâdi- seden sonra, bunları söylemek.. Vakit çok ilerlemişti. Güzide düşünüyordu. Nihayet teslim olmuş ve herşeyi kabul etmiş gibi, kendi kendine: — Evet, öyle yapmalıyım! Dedi. — Ne yapacaksın, ne ka: rar verdin? Başını, ağır ağır kaldırdı; — Herşeyi doktora anlat- mak ve felâketin büyüklüğü altında ezilip kalmak.. Korku ile . Güzideye baktım: İnanamıyordum. Aklıma sığ- dıramıyordum bunu.. Doktora herşeyi anlatmak; Güzide, #izdlimere ö0i aa İ ni el ANADOLU il-| Banko Di Roma Genel Heyeti Toplantısı Banko Di Romadan gönde- rilmiştir: Banko di Romanın Genel heyet toplantım. 24 Mart 1938 tarihinde yapılmıştır. İdare heyeti raporu, Banka- nin - mütema: tevessüünü ve işlerinin büyük inkişafını teba- rüz. — ettirmektedir. Filhakika 1937 yılı zarfında biri Milâno merkez garı - dahilinde olmak üzere İtalyada 14, Habeşis- tanda 7 ve Bağdadda 1, ceman 22 yeni şube açtığını öğreni- yoruz. Geçen yıl zarlındaki'iş hare- kâtı hahikaten heybetli rakam- olarla - hulâsa edilmektedir ki, bu geçen herhangi bir yıl zar- finda elde edilen terakkilerin çok üstündedir. Bu suretle cari — hesaplar ve tasarraf mevduatı. hesap- ları ( 1936 ) yılında Lit. 982.348.882,83 iken Lit 278.978.405,89 bir fazlalıkla Lit, 1.261.327.288,72 e geç miştir. Muhabirler alacaklı bakiye- ler Lit. 2.245.674.371,57 (1936) dan Lit, 550.611.465,55 bir fazlalıkla Lit. 2.796,285.837,12 e geçmiştir. Emisiyon Bankası — nezdin" deki mevduat ve kasa Lit 360.989.845,42 (1936) den Lit. Bayarla —Hariciye Vekili B. Tevfik Rüşdü Aras, yarın meç- hul asker abidesine giderek as- keri merasimle çelenkler koya- caklar ve öğleye yakın saraya giderek kral tarafından kabul olunacaklar, öğle yemeğini kral ile bir arada sarayda yiyecek- lerdir. B. Celâl Bayarla B. Tevfik Rüştü Aras ve refakatlerindeki zevat, öğleden sonra Akropole gdecekler ve asarıatikayı göre- ceklerdir. Türk ricali, Cuma günü Ati- nanın — muhtelif sayfiyelerini gezecekler ve gece, kral tiyat- rosunda şereflerine verilecek | suvarede hazır bulunacaklardır. Türkiye Başvekili B. Celâl Bayarla. Hariciye Vekili B. Tevfik Rüşdü Aras ve refakat- lerindeki zevat cumartesi- günü Atinadan ayrılacaklardır. Atina matbuatı, birinci sahi- felerine Türkiye Başvekili B. Celâl Bayarın klişelerini ko- yarak uzun makaleler yazmakta ve Türk-Yunan dostluğunun, sarsılmaz derecede kuvvetli ol- duğunu kaydettikten sonra, mi- safirlere gösterilen büyük ve samimi tezahüratın, Yunan mil- letinin kalbinden kopan duy- guların ifadesi olduğunu ilâve eylemektedirler. romantik, âdeta bugünkü insa- nın hiç yapmadığı ve yapamı- yacağı şeydi. Fakat bununla kurtulabilecek ne vardı; hiçl. Doktoru sevmiyor idiyse, onunla evlenmiyecekti. Halbuki bu iz divacın en hararetli taraftarı bizzat kendisi idi. Ne hacet, üdeta bir mevi tezâhürat ya- pan da kendisi değil miydi? Eğer bu alâkasızlık sonradan doğmuşsa, sukuta hiç lüzum yoktu. Bunu doktora itiraf eder, ayrılabilirdi. Ve merdane, asi- lâne hareket te ancak bu ola- bilirdi. Yoksa, herşey olup bittikten sonca artık buanun bir kıymeti mevzuu bahsolamazdı. Ne skandalı durdurabilir, ne doktorun uğrıyacağı feci akıbe- ti, ne de- kendisinin maddi ve manevi ölümü.. Aile bahsinde, daha çok, pek çok şeyler yapmak ve bu ezeli aldanmayı — durdurmak »Arkası var- - 31.164.532,32 bir Ffazlalıkla Lit. 392.154.377,74 e geçmiş- tir. Senedat cüzdânı, hazine bonoları, Lit. 1.471.052.780,56 (1936) dan Lit. 405.479.766,43 bir fazlalıkla Lit. 1.876.532.546,99 © geçmiştir. Muhabirler borçlu bakiyeler Lt. 1.012,400.505,06 — (1936) dan Lit. 164.772.169,70 bir fazlalıkla Lit. 1.177.172.674,76 e geçmiştir. Garanti cari hesapları Lit. 260.547.067,75 (1936) den Lit. 238.719.691,47 bir — fazlalıkla Lit. 499.266.759,22 © geçmiştir. Ticari kabuller dahi vasi mikyasta — artmış ve — Lit, 6.775.692,95 — (1936) den Lit. 107.367.919,32 fazla bir farkla Lit. 114.143,612,27 ye geç miştir. Yalnız avaller ve kefalet mu- kabili depolar, bir tenakus kay- detmekte ve Lit. 172.003.824,17 (1936) dan Lit. 28.450.384,71 bir noksanlıkla Lit. 143.553.439,46 a geçmektedir. Büyük bir hassasiyet ve ti- tizlikle tâanzim edilmiş — olan bilânço, Lit. 10.891,790,35 bir kârla kapanmış ve bu suretle Lit. 5.000.000 dahili bir ihti- yat ayrıldıktan sonra * 4 niz- betinde bir temettü tevzüne imkân vermiştir. ——— -——— . ... Şehir meclisin- .. de müzakereler — Başı T inci sahifede — yüzde on gümrük resim hissesi 200 bin lira, tanzifat vergisi 125 bin, tenvirat resmi 88 bin, tente ve saçak resmi 4100, pa- Zar, panayır, meydanlar işgal rüsumu 10,000, levha, ilân ve yazı resimleri 18,450, hayvan alım satım resmi 6000, otobüs- büsler hasılatı 40,000 lira üze- rinden tesbit olunmuş, gene iş- letme, ruhsatname harçları 28 sigorta şirketlerinin itfaiye iştirak hissesi 17 bin lira ola« rak muvafık görülmüştür. Diğer tertipler de daimt en- cümence kabul edildiği şekilde aynen tdsdik olunmuştur. ve şöy- ledir: Binâ — vergisi — hissesinden 105000 lira, kazanç vergisi his-, sesinden 42,500, inşaat ve ta- mirat ruhsatiyeleri 6000, lâbi- yat resmi 8500, numara resmi 445, fenni tathirat ve rat resmi 60, kazan, motör, imbik ruhsatiye resmi 1100, evzan damga ve muayene resmi 300 lira, konturato resmi 38000 lira, dellâliye resmi — 13600, kara vesaiti nakliyesi resmi 20350, deniz vesaiti nakliyesi resmi 300 süs köpekleri resmi 300, şerefiye resmi 1500, mü- ceddeden yapılacak kaldırım ve lâğım yarı inşaat masrafhı, 7500 lira, menba sulârı res- mi 2400, mevaddı müşteile istihlâk resmi 45800, harita ke- şif barçları 200 lira, hafta ta- tili ruhsatiyesi 10,500, fenni tathirat ve tebhirat resmi2000, belediye ilân kuleleri ve rek- lâmlar hasılatı 2000, belediye vergi resimleri yüzde 10 ceza- ları 4500, mektumattan nakdi ceza 4500, ceraimi belediye ce- zeları 21100 Hira, imtiyazlı şir- ketierden belediyo - hissesi 10 bin lira, fazla me'huzattan iş- | tirdad 1000, emlâk, akar ve arsalar icarından 11900, emlâk arazi, arsalar ve tarik bedelin- den 52000 lira, köhne eşya ve enkaz bedelinden 3200, banyo- lar basılatı 1650, mezbaha ve müştemilâtı hasılatı-mülhak büd- cesile belediyeye vereceği safi kâr: Nisan 2 - 3 İskân işleri ıslah ediliyor 750 göçmen evinden yepyeni köyler meydana geldi Vilâyet iskân müdürü B. Ziya Fuad, İzmir iskân işlerini ıslab için mühim ve esaslı tedbirler almış ve bu işlerin çoğunu ne* ticelenmiştir. Bir sene evel vi« lâyetimiz dahilinde iskân edi: len Romanya ve Bulgarisaa göçmenleri inşa edilmeğe başlanan 550 evin inşâatı sonâ ermiş, muvakkat kabul keşilfleri yapılmıştır. Bu evler, yakında kat'i kabul keşifleri yakılarak göçmenlere tevzi olunacaktır. Fakat haber aldığımıza göre göçmenleri asıl memnun etden mesele, iskânları için ev, hatta yiyecek buğday tevziinden ziya: de çift işleri için kendilerine çift hayvanı dağıtılmasıdır. Sıhhat Vekâletinin gönderdiği 70,000 liralık — çift hayvanı pas rasile şimdiye kadar 750 öküz ve 60 beygir satın alınmış, göç- menlere verilmiştir. Göçmenlere daha pek çok çift hayvam da- [rıhlıcık:ı. Göçmenler, hükü- metin bu yardimını a karşılamaktadırlar. Na Londra müzakereleri — Başı 7 inci Sahifede — rethanesinde şereflerine — verilem «b yafetto hazır bulaunmuşlardır. İagilin . Fransa müzekerelerine yarın sabah başlanacaktır, — İki dev- let ricali arasında Çekoslovakya me. velesi, İspanya İsyanı ve Çin * japam ihtilâfi da tetkik olunacaktır. Fransz Nazırları, İagiltere Me liye Nasırı Sir Comen ve Harbiye Nasırı Hor Belisa ile de hususi u: rette konuşacaklardır. aK TT RE . LAT 193,090 lira, sular hasılatını 22,000, Karşıyaka tramvayla- rından 1,500, kabir bedeli ve cenaze nakliyelerinden 12,300, Darülâcize hasılatından 6,500, hastalık karşılığı umumi evler- den 3,800 lira, müteferrik bâ- slat 27,409 lira, grubumuza bağlı belediyelerin âyar me- murları maaşlarına iştirak his- sesi olarak 780 lira olmak üzere umumi şekilde (1,221,001) lira üzerinden teklif ve ayaen kabul edilmiştir. Fasıllar okunurken B. Nazil, Eczacı Ömer Lütfi kalkarak bina ve kazanç vergileri hisse- leri hakkında - itirazlarda bu- lunmuşlarsa da B. Münir Birsel ve Reşad Leblebicinin verdik- leri izahat üzerine büdce eacü: meninin teklifi aynen kabul olunmuştur. Gene azadan B. Lütfi, Dahiliye Vekâletince e$ Hiatlerinin ucuzlatılması —hak» kında yeni kararlar alınırken Belediye mezbaha varidatının fazla gösterilmiş olduğunu söy- lemiş, et fiatini ucuzlatma işine de ne gibi tedbirler alındığı hakkında izahat istemiştir. Bunun üzerine Reis B. Beh- çet Üz izahat vermiş, mezbaer hanın belediyeye geçtikten son- ra İrigo vesaire tarifelerinde tenzilât yapıldığı halde bu tenm zilâtın et fiatinde hiçbir faydası görülmediğini, maamafi İzmirde et fiatinin, diğer yerlere naâza- ran zaten ucuz olduğunu, ucuz et yemek meselesinia ve hayvan ihracatı,. tren leri vaziyetlerile alâkadar bulundu- ğunu söylemiş ve demiştir kit — Bizim için mezbaha res- minde vesairede bir fedakârlık yapmak lâzımsa yüksek mecli- sinize arzoderek onu da yâ- parız. Bu izâhat kâfi —görülmüş, mezbaha varidatı teklif veçhile kabul edilmiştir. Belediye reisi; şehir meclisinin mesaisini tâ- mamlaması için daha 15 gün içtimalarının uzatılmasına lüzum olduğunu söyliyerek meclisten karar almış ve Cuma günü saat 16,30 da toplanılmak üzere celseyi tatil etmiştir.