5 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

5 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Busünkü program Karşıyakalılar sivrisinek-| İstanbul radyosu Öğle neşriyatı: Saat 12,30 Plâkla Türk musikisi — 12,50 Havadis — 13,05 Plâkla Türk musikisi — 13,30 Muhtelif plâk meştiyatı — 14 Son. Akşam neşriyatı: Saat 17,00 Takılâp tarihi dersi: Üniversite- den naklen: Yusuf Hikmet Ba- yer — 18,30 Plâkla dans mu- sikisi — 19,15 Spor musaha- beleri: Eşref Şeftk — 19,55 Borsa haberleri — 20 Sadi Hoş- ses ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları — 20,45 Hava raporu — 20,48 Ömer Rıza tarafından arapça söylev — 21 Radife Meydik ve arkadaşları taralından Türk mu- sikisi ve halk şarkıları ( Saat ayarı) — 21,45 Örkestra: 1 — Mozar: Lanos dö figara. 2 — Artemiyet: Potpurrirün. 3 — Tavan: Moresk. 4 — Siede: Fatima. ve ertesi günün programı — 23 Son. Muhtelif Avrupa istasyonları- — nin bü akşamki program özü: Senfoniler: — 20,45 Bükreş: Senfoni (Dvo- rak), 22,10 Viyana: Senfonik konser (Pfitzmer). Hafif konserler: 7,10 Berlin kısa dalgası:Sabah U—.i (8,15 devamı ), 9,45 Berlin kısa dalgası: Halk musi- kisi, 13 Berlin kısa dalgası : Hafil musiki ( 14,15 deva 13,25 Bükreş Piâk mosikisi, 15.15 Berlin kısa dalgası : Ku- Ççük eğlenceler, 15,30 Bükreş: Mandolin orkestrası, 17,30 Os- trava: Hafif musiki konseri, 17,45 Berlin kısa dalgası: iş sonu koönseri, (18,50 devamı ), 7_%3 Mi iyo — orkestrası, k ,10 Bratislava : Çocuk musi- — kisi, 18,25 Peşte: Koro, 19.02 — Bükreş: Karışk plâk musikisi, 19,20Prag: Kahvehane musikisi, 20 İulıı kısa dalgası: Askeri - bando, 20,30 Peşte. Çigan or- kestrası, 21 Lüâypzig: Bariton, Sopran, Keman, Piyano, 22 — Bratislava:Slovak musiki, 22,45 — Bükreş:Lokantadan konser nakli - 23 Peşte: Plâk ıııhıı 23,20 ig: Hılk musikisi. 11,15 Berlin kısa dalgası: ““Oda musikisi konseri (12keza). Resitaller: 16,30 Berlin kısa dalgası Brahmsın şarkılarından, 1 Bıı- — İin kısa dalgası: Eski güzel ha- © valar, ıs_lşum :nd.ı'u., Piyano konseri, 19,15 Berlin — kısa dalgası:Zimbal âletile süit, — 20,15 Bükreş:Plâk, 22,30Berlin — kısa : Mayıs şarkıları. - Dans müsikisi:: 20,10 Lüâypzig, ANADOLU lerden kurtulacaklar!. Salhaneden, Hacıhüseyühr ve Çiğ- liye kadar geniş bir saha üzerinde esaslı bir mücadele devam ediyor Sıhbiye Vekâleti ntma mücadele teşkilân Manisa mıntaka veisi Dr. B. Şevket Ögen ile, 15 Marttaa iti- baren fasliyete geçen —mımtakanım Karpıyaka şabesindeki faaliyetini gör- meğe gittik.. Muhterem doktor: — Artık bu sene Karşıyakalıları sivrisinek Üerdinden — kurtaracağız!.. Diyor ve alınan tedbirleri, yapık makta olan işleri anlatıyordu. Evvelâ mücedele mıntakasının budutlarını gendik. Salhanede demize dökülem azanan geniş bir saba.. Bir şube t bibi, beş mücadele memuru ve beş ameleden mürekkep daimi bir kadro ile idare edilen teşkilât, beş müsavi kınma tefrik edilmiş olam bu — geniş sahada çalışıyorlar. Otomobilimizi — bir karakolan önünde durdurayoruz. Doktor, teçki Htın karakolda mevoat bir cetvelini karıştırıyor, memurların hangi — ve- kakta ve hangi evlere motorin ah makla meşgal balandağunu buradan öğreniyor. Biz de orayagidiyoruz ve memuru içinin Daçında çalışırkan görüyoruz. Şube, Karşıyakada mevcud bütün evleri ve bu evlerin lâ- gımlarını, musluklarını, bavuz- larını, su biriktirilen her tara- finı ayrı ayrı tesbit etmiş, her on iki günde bir bu evleri do- laşan memurlar buralara mec- canen motorin döküyorlar ve yumurtalarından çıkmış bulunan sivrisinek sürfelerini imha edi- yorlar. Takibedilen bu sistem, İtalya sıtma mücadele teşkilâ- tının ayni imiş, Ankara ve İs, “tanbul mımtakalarında yapilan tecrübelerde müsbet neticelere varılmış, şimdi de bu usul üze- rine çalışılıyormuş. Bostanlı bataklığını dolaşır- ken doktor şöyle diyordu: — İşte yegâne sıtma mem- bal Karşıyakanın sitmâ aşılı- yan sivrisinekleri burada yeti- şiyor ve inbatla beraber şehre yayılıyor.. Bu göl haline gelmiş bataklığı kurutmağa çalışacar gız. Şimdilik motorin dökmekle idare ediyoruz. Suları ufak bir kanalla denize akıtacağız. Bu- radan alınan topraklarla geniş- liyen bataklığın kurutulmasını da belediyeden istiyeceğiz. Daha ilerideki Bostanlı dere- sinin suları, ağızda yapılan 1s- İahat ile denize akıtılmağa baş- landı. Hacıhüseyinlerdeki — ba- taklığı busule getiren bir arti- ziyeni de kapadık. Şimdi bu- ralarda sivrisinek sürfeleri ba- rınamıyacak., Kanlı Mendil Cinayet, heyecan, korku aşk ve kahramanlık Yazan: İrfan Hazar —İl— çabalamak ve bağırmak istemesine —| Stefandürün aldığı tertibat mani -oluyordu. Biraz sonra Kançol ta müreb- — biyenin koluna girdi. —Artık İphoyi celbedecek ortada bir- ııy yoktu. —— Aşağıda bekliyen bir taksiyo — Stefandür'le mürebbiye bine- — gekleri sırada şatonun önünde /— ikinci bir otomobil durdu. — Bu otomobilin içinden dok- tor Milier çıktı. Kançof, taksiye hareket em- ni verdikten sonra kendisi doktorun otomobilinden mer- dlvııh yamındaki telefon köş- girdi. — Aıp. allo? Neresi? — Benim patron! — Senmisin Mirton? — Evet üstad. — Doktoru ne zamandanberi serbest biraktın? — £ — Doktor yanımdadır; onu bir dakika bile serbest bırak- madım. — Ne söylüyorsun Mirton? — Bu bir hakikat patron.. — Git bakalım, odayı kon- trol et. Kançof sabırsızlıkla — telefon başında bekliyordu: Bir dakika sonra Mirtonun sesi duyuldu: — Odaya baktm üstad; doktor Milier, çantasından çı- kardığı bir kitabı. büyük bir M Z zi Dla el Soğukkuyu - yolu üzerindeki mücadele teşkilâtı şubesindeki haritaları gözden geçiriyoruz. Şehrin en dar sokaklarındaki su birikintileri bile burada yer almış, sabahtan akşama kadar gezen, motorin atan, bu biri- kintileri örten veya kuruyun- caya kadar motorin ile sürle- leri öldürmeğe çalışan memur- lâr, o gün yaptıkları işleri, ge- ne haritaların yanındaki cetvel- lere kaydediyorlar, şube tabi- bine izahat veriyorlar. Makine gibi durmadan işliyen beş me- mur ve beş amele.. Her birinin hssesine 850- 900 ev isabet ediyor. Oa iki günde bir mo- torin döcülebilmesi için bir evde iki dakika, iki saniyeden fazla kalmamaları da lâzı rinde etüdler yapıyoruz, dedi. Bu sıtma ile de mücadeledir. Ka şıyakadaki bütün ilkmektep çocuklarını muayene ettik, kan- larını aldık. Dalak nisbetini 461,5 olarak bulduk. İki bin kan tahlilinin neticeleri henüz alınamadı. Şube merkezini âde- ta bir hasta todavi mahalli olarak kullanmâk niyetindey 7. Burada — sıtmalıları — muayene edeceğiz, kendilerine meccanen kinin de vereceğiz. Yalnız bu faaliyet ileride olacak, Şimdilik bütün faaliyetimiz sinekleri im- “ha etmek içindir. b Tekrar söylüyorum, bu sene Karşıyakalılar si vrisinekten kur- tulacaklar, gelecek yıllarda da tek bir tane bulamıyacaklar., * Ingiliz Nazırları Yakında Parisi ziyaret edecekler Londra, 4 (Radyo) — Lond- raya giden Fransız Nazırlarının ziyaretini iade için İngiliz zırlarının da yakında Par, i ve iki hükümeti alâkadar eden meseleleri görü- şecekleri kuvvetle söyleniyor. İngilterede Petrola zam koydular Londra, 4 (Radyo) — Avam kamârası, kısa süren bir müza- kereden sonra petrola galon başına 9 peni zam yapılmasını kararlaştırmıştır. alâcay.a okumağa dalmış!. — Ne diyorsun Mirton? Dok- tor Milier şimdi şu anda şato- nun merdivenlerini çıkıyor! Sen onu İyi tanır misin? — Nasıl tammam aziz üsta- dım! (Bekâr kız) faciasında bize yardımı. dokunan ve bedbaht Karolini muhakkak bir felçten kurtaran meşhur — doktoru na- sıl tanımam! — Şu hâlde Mirton, derhal hakiki doktor Milieryi tahliye et! Ve sen hiç durmadan bu- raya koş! .. Yirmi dakika sonra, Kravye caddesinden kırmızı bir moto- siklet son süratle yokuş aşa- ğiya iniyordu. Banker Ş'yapın — şatosunun önünde stop yapan bu maki- neden Mirton çıktı. Dört gözle etrafı kontrol etti. Ortada üstad görünmiyordu. Neden sonra, telefon köşkün- TRENLER: İzmirden her gün kalkan tren derin hareket esatleri.. Aydın hattı; Alsancak: İzmir-Karakuya-Ankartı — Pazan tesi, çarşamba, cuma, pazar günleri #at ZLLES da, İzmir * Nazilli Her —gün wet 15,40 da İamir-Denislir — Salı, — perşemba, camartesi günleri saat 6,30 da İzmir-Tire-Ödemiş: Bersabah sıat 5,35 de bir katar; har akşam sasi 17,30 Ödemişe bir. tren, 16,30 da Tireye otoray. Afyon hattı; Basmaneden: İsmir-İstanbal Ankara Het gün tti günleri eaat 15.28 de İsmir-Bandırma; Pazar, sali, çembe e onmartesi yünleri sebekle İzmirSomü Pazar ve pazarteti gönleri sant 1528 de Her zaman lâzım olan - tele- fon numaralar Yangın ihbarı: 2222 » şehir teler Talebe tedkikleri Menemenin Emiralem mek- tebi son simif talebelerinden yüz küsur kişilik bir grup, baş- larında başmuallim Bay Lütfi ve muallimleri olduğu halde dün trenle şehrimize gelmiş, Karşıyakada —muhtelif yerleri, İzmirde Hükümet konağını, maâarif idaresi ve hıpuhıuıılı matbaamızı gezmiş, malümat almış ve trenle gene Emirale- me dönmüştür. den kendisine bir adamın işa- ret etmekte olduğunu farketti. Oraya koştu. Kançof telefon köşküne yak- laşan muavinine bağırdı: — Dikkat etl. Burada bulun duğumu şoföre sezdirmel. — Hayır.. — Motörünü şatonun bahçe kapısına — Peki üstad! Mirton — telefon köşkünden ayrıldı. Kançof ise ağır lendi: — Şu — mendebur - şoförün önünden nasıl geçmeli? Herif, öyle etrafı kontrol ediyor ki, muhakkak beni görecek.. Kançof, niçin şolörden çe- kiniyordu? Otomobilden inip şatoya giren doktor Milier — ile Mirtonun tevkif ettiği ve son- radan patronun emrile serbest Bıraktığı Milier - arasında ne ağır söy- Mıyıs aa Fransız frangına muayyen kıymet konuyor Daladiye diyör ki: Biz, dahilde refah ve sü- net, hariçte de sulh istiyen bir devletiz Paris, 4 (Radyo) — Fransız ©ü kabinesi, bu sabah Elize sara- yında Cumhurrelsi Lebrunun riyasetinde toplanmış ve uzun müzakerelerde bulunmuştur. Toplantı hakkında her ne kadar resmi tebliğ çıkmamiş isede, Fransanın — akdedeceği dabili büyük istikraz için ko- nuşulduğu tahmin olunuyor. Başvekil Daladiye, gece rad- yoda bir söylev vermiş ve kabinenin, mali vaziyeti ıslah için ne yapmak istediğini izah eylemiştir. Daladiye; İagiltere, Fransa ve Amerika arasında mun'akıd mali birliğe göre yarın Fransız frangı için muayyen bir kıymet kona- cağını bildirdikten sonra, yap- lacak olan dahili istikrazın, milli müdalfaa için lâzım oldu- gunu ve bu para ile çok büyük işler yapılacağını ve ayni za- manda memlekete refah temin olunacağını beyan e! ve şu cümlelerle sözünü bitirmiştir: — Fransız milleti bilmelid'r ki, iş üzerinde birleşilecek za- man çoktan gelmiştir. Biz, da- hilde refah ve sükünet, hariçte sulh istiyen bir devletiz., Fransa Yeni zırhlılırla tica. Fret gemileri yapacak Paris, 4 (Râdyo) — — Fransa Deniz Bakanlığı, bu sene ya- pılacak olan otuz beşer bin tonluk iki büyük dritnotla bir kruvazör, yödi. tahtelbahr. ve müteaddid nakliye gemilerinin biran evel iuşası için seri tıd< birler almıştır. — — Deniz Bakanlığına verilen sa- lâhiyete göre, bütün bu “gemi- lerin inşasına, 31 — ilkkânundan evel başlanmış bulunacaktır. / Paris, 4 (Radyo) — Fransa- nın, üç sene içinde beş yüz bin tonilâto yeni ticaret vapurları inşa edeceği ve eski vapurları iıılıyıttıı çekeceği haber ve- riliyor.” Mussolini Çekoslovakya mese. lesi için Hitlere ricada bulunacak Lonra, 4 (AA.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Emin bir İtalyan menbaından öğrenildiğine göre — Mussolini şabsi nüfuzunu kullanarak Su- det ekalliyet meselesini Fransa ve İngilierenin arzusuna — tevfi- kan balletmesini Hitlerden isti- yecektir. gıbi bir münasebet vardı? Polis hafiyesi, kaşlarını çata- rak ve yakasını — düzelterek nihayet köşsten çıkabildi! Fakat bu adamın Kançol olmasına hiç kimse — ihtimal veremezdi. Çünkü —köşkte — bulunduğu müddetce, polis hafiyesi gene tebdilik.yafete muvaffak olmuş, tam bir külhanbeyi kılığile cad- deye atılıvermişt.. O, doktorun — otomobilinin yanından geçerken dikkatle şo- förü süzdü. Şolör © sırada şatonun peacerelerine bakmak- taydı. Niçin bakıyordul.. Kançof, — otomabilin ganlı birşey goıur gibi yavaş sesle: — A, bu da ne oluyor! dedi. Tekrar otomobilin içine baktı. Evet... Otomabilin bakı kişi vardıl. içinde oldu, içinde —maskeli y Belâ Mustafa Yedi buçuk seneye mahküm oldu Menemende Kumtepe mev- künde Mehmed Emini çifte tü- foği ve bıçâkla öldüren Belâ Mustafa ile arkadaşlarının şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde cereyan etmekte olan muhake- meleri sona ermiş, hâdisedeki tahrik de nazarı dikkate alına- rak Belâ Mustafanın 15 sene tayin edilen cezası 7,5 seneye indirilmiş, kardeşi Ahmed kav- gaya iştirakten üç gün ve bu vak'a hakkında yalan yere şa- hidlik eden Fevzi 3 sene, bir ay hapse mahküm edilm ş'erdir. Maznunlardan Fodulaki — İbra- him suçu sabit olmadığ.ndan beraet etmiştir. Kız kaçırmanın cezası Menemende Belen | öşyünde dayısının kızı Enetiyi kıçizm - ğa teşebbüs eden, Aliçoğu Mi rad, kızı evlenmek mü - sadile kaçırmak istediği ve kolada) tutup iki adım kadar gö idü- ğü anlaşılarak bir ay b ps: möhküm edilm ştir. Murat köy: de bir kişiyi öldürmek suçu « dan Ağırcezada ayrıca muha- keme edilmektedir. Buca cinayat! davısı Buca nahiyesinde — Giritli B. Hamidi öldüren finncı Demir Alinin Ağırceza mahkemesinde 12 sene ağır hapsine ve maktu- lün veresesine 600 lira tazmi- nat vermesine hükmedilmiştir. İng İterede. Gönüllü askerler için yeni bir kanun hazırlandı Londra, 4 (Radyo) — İngil- tere Harbiye Nezareti, yeni bir kanun lâyıhası hazırlamıştır. Bu kanuna göre; yirmi yaşında gö- nüllü olarak — İngi ordusuna dahil olan bir ganç, kırk yaşı- na kadar hizmet görecek ve ondan sonra tekaüde çıkarıla- rak, ölünciye kadar haftada on dört şilin alabilecektir. Deniz silâhlanma plânı Vaşington, 4 (Radyo) — 156 milyon dolara baliğ olan silâh- lanma plânı, 28 reye karşı 56 reyle âyan meclisince kabul edilmiştir. - Harp gemilerinin 35000 tondan yuükarı inşa edil- memesi kararlaştı ılmıştır. Tay- yare gemileri sayısıda 15 ten 20 ye çıkarılacaktır. Ortada fevkalâde bir vaziyet cereyan etmekteydi... Kançof, birdeh gerisin geriye döndü... Bahçe kapısının önüne adetâ koşarca giderek Mitronu buldu; ona: — Hazırlan dostum, dedi; mücadele başlıyor!.. — Ne zanan? — Dinle benil Arkamızdaki otomobili görüyor musun? — Evet.. — Bu otomobilde şoförden maada iki kişi daha var. İkisi de maskeli ve yere- yatmış ol- dukları halde birini bekliyorlar! — Sakın doktor Şiyapı bek lemesinler? — Yahut güzel Yasminil — O da doğru patron! Şim- — di ne yapacağız? — Ben, bahçe kapısından içeriye gıreceğım Mümkünse — doktorla Ş yap arasındaki mus — -— Dewıı ıdıuk n 4