8 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

—FkhA Jestler İacenlığın amami terihi ve her şehen kendi busus hayat terihi birçok gentrlerin hikâyesinden ibarettir. En ağır bit tetkik ve üslübun ciddi hü: Yiyetinin maksesi olan tarih yaptaklarından tut ta gezetolerin yirmi dört | waatlik ömre sahip olan sütunlarına varıncaya kadar tarih kokusu kokaa Mölün yazılarda hep jasilerin menkıbesini görürüz. Gerek halkların mukad- döratım idare edenlerde gerek kendi Yerdi hayatıma akışını tanzim et O mmepe upraşanlarda — olmun jemt yapmak keyfiyeti, hayatı, biraz da eşiir> ile katıştırmak meyline karçılık veren bir iç âlem duygasudar, Ülkeler Küybeden bit bükütmdar, kendi üğrana binlerce insanın hayatını yök etti- Hini görüek atabını tatan bir kesl, saptettiği diyarların bir anda elinden gittiğioi görem bir Geki Fatih hiçbir itösa gönlünün bacmine ağmıyacak olan 1wtirabini yerinde yaptığı bir jestin manevi tesellisi ile avatar. Tahtı. — aü patlak elmaslarımı, bir kara ve küflü sescir halinde boynuna — geçmiş pören maşlüp bir tacidar mağlübiyetin bütün acımını, galibine kargı yaptığı bir jestin tesiri ile gidermeğe uğraşır. Tam yerinde yaptığı bir jest ile o mmağ üp tacidar kendisiae galip geleni kahredici bir manevi darbe ile sare | Kğını saaneder. Vo bu zan onun artık esir gönlünün yşür dolu bir tevellisi oluk, * Fetdi hayalımızda da bitçok gaiplerimizin karşılığı — olarak mazsa göyle yaptık» diye ifade ettiğimiz jestlerimizi gösteririz. jest; bozan, durgan gönlümüzün maml bir hamaset destaaı yazabilece. Hini, bazan hetkere göre çılğın arsaların dolaştığı kafamızın natil — socsuz ferağatlerde bulanabileceğini gösterir. Zeaginin bütün ihsanları, kudretinin bütün lâtufleri, büyüğün — bütün — hilmeyeleri fakire, zayıfa, küçüğe karşı yüksek hislerle yapılmakla beraber bitat da kendi kendini bir jostin manerf bazı İle mesat etmek düygusile yapılır. Fakirla sengine kafa tatuşlarında, zayıfın kendi boyüunu kopar dsakta olan kudrete karpı isyanında, küçüğün; keadisini ezimeğe kalkan — büyüğün korkunç yözüne kaykırışlarında da kendi acizlerini bir anda or tadan silen ve cesur ve muhteşom bir jeslin vereceği zevki tatmak ihtirası dhiç obk Bu manevi sevkin rakipsis tadı ile kendimizi doldurduğumuz saman. Vaf çök defa © sevk kargılığı maddt galplere katlanmağa mecbur — kalırık. | Fakat Bazan da yerinde bir jest bize, muvalfakıyet kapılarının küflü Katatlarımı birden çeviren bir kudret te getirir. Görünmez kanatları ile » Güümüsdea uçmakta olan küçük fakat tehlikeli bir firsatın önünde yapılan — Getae bir jest bisi, 6 kepıdan içeti bir muvaflak olmuş adama vücudün. deki hayat kudreti ile tokar, Tarihte büyük toller oynamış kimtelerin ba- yatımı hatırlamak için bakikaten böyle olduğuna anlamamıza kifidir. Jeati yapanlar kadar ona seyredenler de mütehassle Glur. Hele bu jest bir fetağatin büyük bir beykeldeki gibi bütün hatları belli ifadesi çek. — Müde tenakür ederse. Bahri Savcı ,:4 E—ı - Nikotinin zararı nlmıılııı Ş anlaşıldı! —— Amerikada sigara sarfiyatı, dikkate şayan bir halde çoğa- hyor. — 1936 senesinde günde 120 milyon sigara sarfeden Amerika, — 1938 senesinin sonuna kadar bu mikdarı 153 milyara çıkar- Miştir. Yapılan tetkikata göre, sigara — marfiyatının. bu derece çoğak — Ması, nikotinin değil siçara d — manının insana zarar verdiği ıııııık!ıdır. Bu neticeden sonra, genç in- sanlara otomobil — kullanmak müsaadesi her tara- fiında yasak — edilmesi ihtimali çok kuvvetlidir. kopu Amarikada yapılıyor! Amerikada, dünyanın en bü- yük ve kuvvetli teleskopu ya- pilmaktadır. Bu telesköp, © de- rece kuvvetlidir ki, farzı muhal, kürrei arz düz olmuş - olsaydı, İzmir — duvarlarına — yapıştırılan 4 bir afiş, bu teleskop sayesinde — içilmek şartile, sigaranın, in- | Madagaskardan okunabilecekti! — Bün hiçbir zararı olmadığı hak- hıdıh kanaatin zihinlerde yer bulmasından ileri gelmektedir. — Gtomobil kazaları, hep — gençlerin marifeti imiş! — Bütün dünyada otomobil ka- zaları hakkında yapılan umumi ' netice vermiştir. ; bütün dünyada vukuagelen otomobil hâdisele- ' ginin yüzde doksanı, gençler Mussolini, İtalyada nüfusun — tarafından idare olunan otomo- | çabuk — çoğalmasını arzu ettiği / billerin marifetleridir! halde, gençleri zorla evlendir- — 40 yaşından yukarı olan in- | memekte olduğundan, son za- idare ettikleri otomo- | manlarda bir kanun çıkarmış Mı şimdiye kadar çıkan | ve bakârların, hiçbir veçhile kazalar, yüzde yirmi biri geç | belediye reisliği yapmamalarını dünyanın her tarafında çok istenen bir işmiş! Şu belediye reisliği, Mmeğer dünyanın her tarafında gayet tatlı bir işmiş! İtalyada, belediye reisi ol- mak, herkesçe şiddetle arzu olunan ve dünyada, büyük bir saadet diye sayılan bir mazha- ANADOLU 19 Mayıs hareketbayramı Kızılçullu sahasında yapılacak 19 Mayıs bareket bayramı için mühim hazırlıklar yapıl- maktadır. Bütün İzmir halkının büyük bayrama iştiraklerini te- min için jimnastik şenliklerinin, bu gibi bayramlar için dâr olan Alsancak ştadyomu yerine Kızıl- çullu koşu sahasında ve tribün- lerin önünde yapılması vali B. Fazlı Güleç tarafından emredil- Miştir. Hazırlıklar ona göre ya- pilacak, halk, husust tren, oto* büs ve otomobillerle Kızılçullu sahasına giderek davetiyesiz ve duhuliyesiz. bayramı görecek- derdir. — Fuar hazırlıkları Atlıspor kulübü Kül. türparka alındı Fuar madalyaları altın ve gü müş olmak Üzere Almanyada imal ettirilmektedir. Bir ay son- ra madalyaların fuar komitesi- ne gönderileceği haber alın- mıştır. Kültürparktaki hayvanat bah- çesi zenginleştirilecektir. Muh- telif yerlerden birçok hayvanlar getirtilecektir. İki giyik yııld- satın alınmıştır. Giyikler — için sazdan hususi bir kulübe inşa ettirilmiştir. Bunun bir kısmı atlıspor ahırlarına tahsis olun- muştur. Atlıspor kelübünün at ları gelince Kültürpark etrafın- daki tur yolunda istiyen genç- ldıı atla gezintiler yapacaklar- ir. Fuar sahasında bir âçık ha- Dünyanın en kuvvetli tel68-| ya sineması vücude getirilece gini yazmıştık. Alâkadarlar, bu sinemanın fuar açılıncıya kadar yetiştirilmesi için faaliyete geç mişlerdir. Şehir tiyatrosu, halk opereti ve ecnebi operet turup- larının onar gün müddetle tem- siller verecekleri, fuar açık ha- va tiyatrosu da tamir edilecek, geçen yıllâra nazaran daha mü- 'Şu belediye reisliği, meğer| kemmel bir hale getirilecektir. Halkevi okuma odası Halkevi Kitapsaray ve yayın komitesinin Mumcu caddesinde açtığı Çocuk okuma aodası, o civar — çocuklarının — alâkasını çekmektedir. Bu Odada her gün yüze yakın çocuk, çocuk- lara mahsus eserleri zevk ve alâka ile okumaktadır. temin eylemiştir. Bu kanun, Mussolininin ümi- di fevkinde neticeler vermiş ve çünkü, günün birinde belediye reisi olmak nimetinden mahrum kalmamak için, yüzlerce bekâr, derhal evlenmeğ. başlamıştır! 2 büyük filim... 2 büyük san'atkâr temaşaya değer iki eser İngiltere Tacının Incileri 419 senelik bir maziyi ihya eden bu filimi sayın müdavimlerimize tavsiye ederiz 1518 — 1937 Avrupa Ayni zamanda ŞIRLE Y NAZAR Lâvstor: PARAMOUNT JOU BUGÜN TAYYARE SİNEMASINDA Seantlar: ingitere Tacı 43) ve 8,45 te.. Şrrey 240 ve 7 de Camates, Pires 121 ta biğ 'tere Tacı l tarihi TEMFPLE teetatin yaratılan 'BONCUĞU RNAL ile beş'ar, Şehır Dahilt Haberleri Izmirde koyun eti 25 ku- ruşa satılabilir. Yaptırdığımız tedkikler bu neticeyi verdi. alâkadarların mütaleası. Etin ucuzlatılması için tetkik- ler yapıldığını yazmıştık. Biz de alâkadarlardan tahkikat yaptık. Ticaret Odasında yapılan top: lantı ve tetkiklerde et fiatinin ucuzlatılması için şu neticolere varıldığım öğrendik. Et vaziyetini bugün iki nok: tadan mütalea zarureti vardır: 1 — Hayvan fiatleri ilk alı- nışta, yani müstahsil elinden çıkışta yüksektir, — indirilmesi lâzımdır. 2 — Müstahsilden çıktıktan sonra mutavassıt — ellerin ka- zancı, nakliye masrafı, mezbaha resimleri ile kabara kabara fatler yükselmektedir. İndirme çarelerini bu yollarda aramak Tâzmdır. Müstahsil mıntakaların duru- mu göz önüne getirilince der- hal hükmedilebilir ki birinci nokta üzerinde durmak — doğ- ru değildir. Çünkü müstahsil mıntakalarda koyun etinin ki- losu vasati olarak 25 kuruştur. Kasabın 25 kuruşa et satması için hayvanı müstahsilden bit- tabi daha aşağı fiatle, umumi- yetle kilosunu 15-20 . kuruşa aldığı hesaplanarak müstahsilin sattığı hayvandan fazla bir ka- zanç temin etmediği belli olur. Bundan dolayıdır ki hayvanı müstahsilden dahâ ucuza al- mak üzerinde durulması beyhude| bir hareket olur. Zaten dahâ ucUza alınmak istenildiği tak- dirde birçok müstahsillerin hay- van yetiştirmekten — vazgeçme- leri endişesi vardır ki, bu da bittabi arzu edilecek bir neti- ce sayılmamaktâdır. Eti ucuzlatmak için ikinci nok- tanın ehammiyelle tetkiki lâ. zımdır. Alâkadarlar diyorlar ki: Esasen müstahsil mıntakalardaki fiatlerle müstehlik mıntaklarda- ki fiatler arasındaki fark, pahâ- lilık sebeplerinin iki noktada toplandığını göstermektedir. Çün- kü müstahsil mıntakalarda ko- yun eti vasali olarak 25 kuruşa satılırken büyük müstehlik mın- takaları teşkil eden İzmir, le- tanbul ve Ankarada vasati ola- rak 50 kuruşa verilmektedir.Bu iki fiat arasındaki yarı yarıya farktan anlaşılıyor ki, ara yerde baş gösteren pahalılık en ziya- de nükliye masrafı, mezbaha resimleri ve mutavassıt ellerin kazancından ileri gelmektedir. Bu vaziyet önünde eti ucuz- latmak için nakliye masrafını, mezbaha resimlerini, mutavassıt ellerin kazançlarını makul bir hadde indirmek ve işi bu nok: tadan mütalea ve tetkik etmek gerektir. Kasaplık hayvan tica: retinde aşağıdaki kısımlar ayrı ayrı tetkik edilmelidir: 1 — Demiryolu nakliye —ta- rifesi, 2 — Mezbaha resimleri, 3 — Coelebin, komusyoncu- nun kazancı, 4 — Kanaracının, kazancı. Demiryolu nakliye tarifesi tetkik edilirken görülmüştür ki, Garbi Anadoludan İzmire ge- tirilen hayvanlardan alınmakta olan nakliye ücreti yüksektir. Etin, ucuzlatılması için alınacak tedbirlerin başında demiryolu nakliye tarifesinde esaslı ten- zilât icrası gelir. kasâbın e ö SeRRR SA aB DA RA GA AN S Mezbaha resimleri de çok yüksek görülmektedir. Hayatı ucuzlatmak savaşında baş vâar zife belediyelere — verildiğine göre, belediyenin kendi mües- seseleri olan mezbaha ve zeb- hiye ücretlerinden tenzilât feda- kârlığı yapması temin olunma- hdır. Cöleb ve — komusyoncunun kazancına gelince, burada bay- van ticaretinin İzmire mahsus teamülleri — izah zarüreti vardır. Hayvan ticaretinde celep, hay: vanı müstahsilden alan ve şehre getirip satan unsurdur. Kumus- yoncu ise, müstahsilin namına gönderdiği hayvanları kanaracı denilen bir başka ele satarak parasını hemen alıp komus- yonunu ayırdıktan sonra müs- tahsile gönderen eldir. Kana- racı sermayedardır. Komusyon- cudan aldığı hayvanları para- sını hemen tediye ettikten sonra mezbahada kestirerek kasaplara satar. Bu satış ıkuriğı vere- siye yapılmaktadır. deki bütün kasaplar kanaracı deni- len sermayedara borçludur. v bunun için daima bu ele mer- buttur. Demiryolu nakliye - tarifesile mezbaha resimlerinin — tenzilin- den sonra sağlam bir düzene konması icap eden safha, ka- naracı ile kasşap —arasındaki alım, satım muamelesidir. İzmitdeki kasapların çoğu, dışarıya lokanta ve aşçılara veresiye et verdiklerinden her zaman alacaklı kalmakta ve eti kanaracıdan veresiye aldıkların: dan daima kanaracıya borçlu bulunmaktadırlar. Veresiye alış verişlerde ihtikâr ihtimallerini göz önüne alarak kanaracı ile kasap arasındaki bu hususi du- rumun düzeltilmesi, et fiatleri üzerinde müessir bir rol oyne yacağı kanaati vardır. Bu vazi- yetin ıslahı kanaracı denilen elin hayvan ticaretinden ya büsbütün — kaldırılması — veya mümkün değilse fazla kazanç- lârından vaz geçirilmesi çare- sini âramak İâzımdır. Şimdiki halde ne kanaracıyı, ne kasabı veresiya vermekten menetmek imkânı vardır. Ka- naracı vazifesinin kontrol al- tında buunan büyük mezbaha- larda — ticari teşkilât yapıldığı takdirde bunun tahakkuku müm- kündür. Bu noktanın mezbahayı idare eden belediye tarafından ayrıca tetkikine ihtiyaç vardır. Bütün bu vaziyetler karşısında İzmirde hayvan ticaret birliklerinin te- sisi umulan neticeyi vermeğe kâfi görülmemektedir. Et ticaretinde İzmirin bir hu- susiyeti de ihraç iskelesi olu- guduür. Pireye hayvan ihracatı daha ziyade İzmir limanından yapılmaktadır. Dış — pazarlara gönderğimiz hayvanların satış- larındaki — Hiat temevvüçleri İz- mirde et fiatleri üzerinde mü- essir olmaktan hali kalmamak- tadır. Şimdiki halde Yunanis tana İzmirden koyun ihraç edik mektedir. Bu koyunlar, garbi Anadoludan götürülmektedir. Yunanistan, Türkiyeye naza- raa pahalı yimektedir ve bir koyuna Pire pazarlarında biç- len değer her zaman, — İzmir Ev kadınları! Tâaze yemişlerin renginden ve asitlerinden manikürlü tir- naklarınızı korumak - isterseniz ellerinize ince lâstik eldiven takınız. Manikür, reçel Ve şurup yapmağa mani değildir. Ulusal ekonomi ve artırma kurumu İzmir gümrüklerinde Yeni teşkilât ve ıslahat İzmir gümrüklerinde yeni teş: kilât ve ıslahat yapılacağı haber alınmıştır. İstanbul gümrükle- rinde tatbik —edilen modern gümrük — usullerini — öğrenerek şehrimiz gümrüklerinde - tatbik etmek üzere iki şef İstanbula gönderilmiştir. Bu —memurlar, bir müddet sonra şehrimize döneceklerdir. Yıldırım Bergamada genç bir kadını yakmış Geçenki müdhiş yağmurda Bergama havalisine de yağmur ve dolu düşmüş, o — esnada Bergamanın Mahmudiye kö yünde oturan Çakır oğullarım Bay Mustala Hayatinin evine yıldırım düşerek 28 yaşındaki karısı Ba. Ümmühanı öldür. müştor. Denizlide Göçmen evleri Denizli vilâyetine iskân edi: len göçmenler - için yeni evler inşa edileceğinden bu inşaantta Acıpayam - ormanlarından kesi- lecek kerestelerin — kullanılması kararlaştırılmıştır. Şehrimiz li caret odasından, İzmirdeki ke reste fiatleri sorulmuştur. Bergama kermesi Bergama Kermesi hazırlıkla- rına ebemmiyetle devam edili. yor. 22 Mayısta başlıyacak, bir hâfta sürecek olan Kermese gidecek halkın her türlü istira- hatinin temini için tedbirler alınmaktadır. Turing kulübün de Kermes münasebetile Ber- gamaya bir seyahat tertip ede- ceği haber alınmıştır. İnhisar memurlarının gezintileri İnhisar memurları, bugün Bu- canın Kozağaç mevkiine bir gezinti tertip etmişlerdir. Ora: da eğlenecek ve bir kır yemeği yiyeceklerdir. piyasasındaki değerden yüksek- tir. Nakliye masrafı da dahil olduğu halde, Pireye gönderi- len bu hayvanlarda İzmirde yapılan ticaretten yüksek ka- zanç temin olunmaktâdır. Yu- nanistan pazarında — hayvanı yüksek Fiate satacağına kanaat getiren ihracatçı, bittabi müs- tahsilden komusyoncudan ona göre yüksek finte mal olmak- tadır. Kazanç nerede çoksa — oraya satış yapmak meşru olduğun- dan komusyoncularda yüksek fiatle aldıkları takdir de ihra- catçıya yapacağı satışı, kana- racıya yapacağı satışa tercih etmektedir. Bu vaziyet karşı: sında kanaracı da ihracatçının aldığı fiate hayvan almak mec- “buriyetinde kalmaktadır. Bur- dan dolayıdır ki, İzmirdeki et fiatleri, Pire pazarı — fiatlerine tabi olmaktadır. Şüphesiz bu- radaki kazanç, memleket için büyüktür. Memlekete döviz ge- tirdiği için hayvan — ihrâcatının men'i bittabi mevzuu bahsola-