8 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

8 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

| Dartanyan Kardinalin gösterdiği iskemlemeye — CANADOLU — y M. Hitlerin zın- Yazan: Aleksandr. Düma oturmıyarak emirlerini ayakta dinledi Dartanyan hürmetle boyun eğdi. Kardinâl gene devam etti: — Bu hal tabit yalnız size karşı beslediğim insaf sebebile değil, sizia için düşündüğüm bir plân içindir de. “_Dımnyı- gittikçe şaşalıyor- — Bon bu plânmı - sizi ilk ÇA zaman — anlatmak istiyordum; fakat gelmediniz. olunmak ih: bulunduğanuzu zan- ikü, miyor- ilebalinizi ka- geldiniz” mubaleğalı ümitler bir yaşta bulunuyo- rum, Efendimiz. — Kâabel edersiniz, değil mi? — Elendimiz, diye Dartan- yan şaşkın bir halde cevap verdi. — Nel Red mi ediyorsunuz? hî’. Kardinal taaccüple hay: r Rumi * 1354 | Arabi « 1357 Nisan 25 Rebiülevel 7 12, 19,11| Yataı 147 20,51 İltiadi 8.53 16,05 aasak 7,40 2,51) — Ben kral — hazretlerinin muhafızlarındanım, — elendimiz, bundan memnun olmamak için de bir sebep yok. — Fakat zannederim ki be« nim mubhafızlarım da kral haz- retlerinin muhafızlarındandır. ve Fransız taburlarının her haagi birinde hizmet eden kimse krar la hizmet etmiş olur. — Efendimiz sözlerimi yanlış telâkki buyuruyorsunuz. — BSize bir arka lâzım, öyle değil mi? Bunu anlıyorum. Bu- nt ihtiyacınız var. Harp açı- mak üzere iken size ettiğim bu teklif dünyalar değerindedir. Sizin himayeniz meselesine ge- bilmelisiniz ki, aleyhinizde ağır ve ehemmiyetli şikâyetler al- dim; günlerinizi ve gecelerinizi yalnız kralın hizmetine hasret- miyorsunuz. Dartanyan kızardı. Kardinal elini bir deste kâ. Hit üzerine koyarak devam etti: — Bak, burada size sit bir yığın kâğıt var. Ben sizi yola getirmenin ve sizi fena yol ye- rine iyi yola hizmet ettirmekli- ğin yolunu bilirim ve bu suretle sizin iyiliğinize çalışmış olurum. Bak, düşün ve karar ver. Durtanyan cevap verdi: — Âlicenaplığınız beni ezi- yor, elfendimiz, elendimizin ru- hunda gördüğüm büyüklük kar- msindâ —hir köstabhak kadar küçülüyorum; fakat, efendimiz açık söylemekliğime izin ver- diklı — Elendimize arzederim ki, bütün — arkadaşlarıtm wilâhşorlar ve kralin muhafızları - arasında ve akla sığmaz bir talisizlik eseri olarak da, tekmil düp manlarım efendimizin muhafiz- Tarı arasında bulünüyor, bunan Elektrikli idam sandalye- sinde son Mahküm iki defa kurtuldu, fakat için efendimizin emirlerini ka- Ybul — edince kabul göreceğim gi nefretle yadedileceğim. — Size liyakatinize münasip olmıyan bir. teklilte bulunma- dim diye gururlu bir. fikir mi besliyorsunuz? diyerek Kardinal eğlenir gibi bir tarzda sordu. — Elendimiz, benim hakkım- da liyakatimin yüz kere fevkin- de lütuf gösteriyorsunuz, — hal- buki ben kendimde böyle bir Kyakat bulam:yorum. La Roşel muhasarası başlamak üzere bu- lunuyor, elendimiz; orada olen- dimizin gözleri önünde hizmet ifa edeceğim, ve eğer bu mu- hasarada efondimizin gözüne girecek kadar bir iş görebi- mek talüne mazhar olursam... © halde efendimizin himayesine mazhar olabilmek için arkam- da şerefli bir hal bırakmış olur rum, Her şey zamanında iyi olur, efendimiz; ondan sonra kendimi size teslim etmek hak- kını kazanırım, şimdi ise ken- dimi satmış gibi görünürüm. — Demek bana hizmet et- mek istemiyorsun, efendi? Diye Kardinalin gösterdiği hiddetli tavır içinde delikanlı- a karşı bir takdir hissi de :Illy%ıı e — © büldö serbest kalınız ve nefret ve Mmuhabbetlerinizi muhafaza ediniz. — Efendimiz... —- Âlâl Âlâl Ben sizin fena- liğınızı istemem; fakat haberi- vdiklerimizi mü- müşkül bir meseledir; düşman- larımıza karşı ise hiçbir. diye- ceğimiz yok. Size bir nasibat vermek isterim: Kendinize dik- kat ediniz. Mösyö Dartanyan, çönkü elimi sizden çektiğim dakikadan — itibaren hayatınız için metelik vermem, — Sonu var — dakikalar. sonuncusunda öldü. —— Nevyorktan yazılıyor: Joha Vangh katil maddesinden do- layı idama mahküm olmuş bir adamdır. Bundan rikli sandalyede iora edilirken makine işle ve mahkümun idamı birkaç gün sonraya - bırakılmıştı. Ne garip bir tesadültür ki, Üüç gün sonra dahi dinamo iş- lememiş Johan Vongh sağ ve salim. elektrikli — sandâlyeden kurtulmuştu. Lâkin mahkümun son günü çok acıklı geçmiştiri. Elinde üç gül olduğu halde ölüm odasına giren mahküm, boynunu bükmüş, — titrek ve mazlüm bir sesle orada bülu- nanlara: — Vallahi ben masumum, demiştir. Allah elbette beni öl- dürmiyecek, ve evelce kurtul duğum gibi bu defa da kurtula: cağım. Şayed ölürsem bu ğgük lerden birini karıma, diğerini de kızıma veriniz. Üçüncü gül bende kalacaktır. Bu üçüncü gülümü Allaha takdim edece- giml, Bu sırada Vanghun sigarası sönmüştür. Gardiyanlardan birisi derhal kibrit çıkarmış ve mahkümun sigarasını yakmıştır. O gene devam etmiştir; — Allab, daima benim yar: dimcim olacaktır. Bunun için sandalyeden, — yani — ölümden korkmuyorum. Bu sırada memur, vaktin gek diğini, hemen elektrikli sandal- yeye oturmasını idam — mahkü: muna söylemiştir. O, huzurla sandalyeye - otar» lâzimgelen tertibat alın- Mıştır. Vangh, endişeli bir çehre ile memura dönüp: — Yüzüme bir mendil örtü- nüz, demiştir. Mendil yüzüne örtüldüğü vakit gül hâlâ mah- kümun elinde imiş.. Cellâd, manivelâyı birden- bire tahrik etmiştir ve bu defa dinamo, hiçbir arıza yapmadan işlemeğe başlamıştir. Jobn Vangh bir saniye için- de dünyaya gözlerini kaptâmıştır. Mahkümun elinde — tuttuğu beyaz güller ise ağır ağır elim den yere düşmüştür. aan hayatı Resmini gördüğünüz Alman- ya Başvekili Mösyö Hitler de hapisanede uzun aylar yaşar mıştır. Ancak demir parmak- lıklar arasında düşünen bu adam, hapisanede meyus olmaktan ri- yade, istikbalde yapacağı inkı- lâbı ta o zamandan düşünmek- te ve mücadelelerini hazırla- maktadır. M. Massolininin ha. yatından bir parça Bu resim, İtalya Başvekili mösyö Mussolininin ilk politika hayatına aid bir vesikadır. Mös- yö Mussolini bu resimde zabıta tarafından tevkif edildiğini ve herhalde, pek de nazikâne ol mıyacak bir şekil: l sevkolunduğunu göstermektedir. 7-5.938 Üzüm — salışları C. Alıcı KSK 52 Esnaf Ban. 15 25 17 27 K. Tanı 16 50 16 21 Alyoti bira. 14 50 17 20 Paterson 16 25 17 20 Ş. Riza H. 16 16 16 M. ). Taran. 17375 17375 156 Yekün 272781 Eski Yekün 72937 Umum Yekün Piyasa Hiatleri 7-5-938 çekirdeksiz. üzüm No. 7 8 9 10 d 14 15 15 16 18 Sarhoşluk Kemerde Sadıkbey hanında Bekir oğlu Ekrem fazla sarhoş olarak — rezalet çıkardığından yakalanmıştır. İngiltere, yeni bir Vaterlo harbi yapıyor. « Fransız- Ingiliz kardeşliği her za- mankinden daha derindir. lagiltere bugün, diplomatik sahada Vaterlo muharebesini yapmaktadır. n Sarih konuşalım. 1935 ds, Habeş meselesi onu gafil avla- mıştı. İmparatorluğunun cân evi tehdide uğramıştı. Taliii manya henüz hazır değildi, fa- kat ne de olsa süratle silâhla- nıyordu. İtalya da harbetmeğe amade görünüyordu. 1936 se- nesini, müttefik olarak fabrika- ların işgalile uğraşan ve hava kuvvetlerini harab eden bir Fransa ile geçirmek icab etti. Öyle ki Almanyâ yürüyor ve Ren havzasını işgal ediyordu. B. Çemberlaynın maliye na- zırlığı. esnasında yüz milyon aterlin silâhl. işine hasre- dildi. Bütün İngiliz tezgâbları sıkı surette çalışmağa koyuldu. Bu suretle bütün 1937 yılı ka- zanıldı. İngiltere yavaş yavaş Frankoya yakınlaşıyor, bu su- retle Franksistlerin galebesi ha- linde İspanyada nüfuzunu sigor" taya koymak istiyordu. 1938 de Almanyanın yeni bir hamlesile karşılaştık: Anşlus. B. Mussolini kımiıldamayınca, hagiltere de kımıldamadı. Fakat beş zırhli tezgâhtadır; ikisi bu- sene, Üüçü gelecek sene suya indirilecektir. Amerikadan 750 tayyare satın alıyorlar, Kanada- da yeni fabrikalar kuruyorlar. Ayni esnada İtalya ile müza- dafaasına çok lüzumlu olan İn- giliz-İtalyan anlaşması aktedildi. Kozunu son hacdire kadar oynamağa karar vermiş bir İn- giltere yanında Fransa kalkını- yor, kendini topluyor, ordusuna hâkim olmak, memleketi teşki- lâtlandırmak azminde bir hükü- met veriyor. Üstelik, bu hükü- metin reisi Londraya - gidiyor. Ve burada iki memleketin kuv- vetleri arasında sıkı bir iş bir» liğinin prensipleri tanzim edi- liyor. Gerçi bu esnada B. Hitler orta Avrupada manevra yapıyor. Gerçi Çekoslovakya tehlikede- dir. Gerçi uzak şarkta Alman- yanın müttefiki olan Japonya, son gayretini sarfediyor. Fakat B. Çemberlayn kendisine lüzum- lu olan zamanı gün gün, hafta hafta, ây ay kazaniyor. Daha iyisini yapıyor. Almam ya ile müzakereye girişmek ie- tiyor. Çünkü politik sahada müzakere, bazan, askeri sahada #tratejik çekilişe muadildir. Bu- rada da mevzuu bahsolüân sa- dece zaman kazanmaktır. Bu uüsülden hayrete düşen hasım sizi takib etmekten ve içerilere — sarkmaktan çekinirse zararı yok; eğer ilerleyişe de- vam eder ve zalınıza — veya korkakaklığınıza güvenerek da- ha fazlasını elde etmek isterse önceden — hazırlanmış istihkâm- larınızda onu zamanında karşı- liyabilirsiniz. Bu da Vaterlo- dan başka bil şey değildir. Yalnız burada saatler senolere tekabül eder. İngiltere daima ayni devlettir. 1815 de, Mon Son Jan yaylasında dizili kır- mizi elbiseli askerleri vardı. 1938 de, zırhlıları, — tayyareleri, fabrikaları, sterlini ve Eatenli- “cens servisi vardır, 1815 de ku- manda edon Dük dö Velington- du, 1938 de B. Çemberlayadır. 1815 de üniformalı soğuk!kanlı- lik, 1938 de caketli soğuk kanlı- hk. Fakat hep ayni imparütor- luk ve ayni soğuk kanlılık. Bugünlük söylemek istediğim budur: Belki bu sözler günün diplomatik ve politik konten: janlarını aşar gibi görünecektir. Fakat bu düşüncelerin umumi- eti itibarile, iki senedenberi ingilterenin durumunu ifade et tiği kanaatindeyim. Şunu da ilâve edeceğim ki bu işte, Fransanın oynanacâk büyük bir rolü vardır. Fakat mukayeseye davam etmek iste- miyorum. Fransız-İngiliz kardeş liğinin her zamankiuden dâha derin oluğunu, İngilterenin va Fransanin politikalarının ayai mu belirtmekle iktifa ede- ceğim. ki birleşik imparatorluk,müş tereken Avrupadı. 90 milyo ve Avrupa dışında 450 mi ya) nüfusa sahiptirler ve Avrup ile birlikte, dünyanın en gen iktisadi ve mali servetlerin kontrol etmektedirler. Bu kudretli sulh kuvvetine hiç bir millet, hiç bir mistik üstün gelemez. Lise spor bayramı Büugün saat 14 te yapılacak Bugün Alsancak sahasında erkek lisesinin atletizm bayramı yapılacak, güzel bir spor günü geçirilecektir. Stadyom kapıları saat 12 de açılacak, spor bay- ramı tam saat ldte başlıyar caktır. Her sene olduğu bu sene de lise atletleri sarırmar gruplarına üyrılacaklardır. At. let grupları gibi davetlilerin de mor ve sarı rözetleri bulüna- caktır. Yapılacak müsabakalar şun- lardır: Koşular: 100 metre — sürat, 200 metre sürat, 400 metre sürat, 110 metre manialı, 800 metre yarı sürat, 1500 metre yân mukavemet. Atlamalar: Tek adım, üç adım, yüksek, sırıkla, Atmalar: Disk, cirid, gülle. Bayrak — yarışları: — 4x100, 4X100 Balkan bayrak. Çoktanberi — öğretmenleri B, Saidin nezareti altında çalışan iki grup atletlerinin koşularda geçen seneki rekorları kıracak: İarı ümid edilmektedir. Bilhas- sa yüz metrede sarılardan Sü- vermektedir. 200 ve 400 sürat sürat koşularında Fahri, Ziya, 800 yarı sürat ve 1500 yarı mukavemet koşularında İbrahim, Mustafa rekabeti müsabakaların beyecanını bir kat daha artıra caktır. — İki senedenberi — takım hâlinde lisemizin atletizm şam- piyonluğunu — muhalaza eden takım, bugünkü müsabakalarda herhalde iyi bir netice ala- caktır. Yanmıyan elektrik lambaları İkiçeşmelik caddesinde Ulu: yolna — elektrik — lâmbalarının dört gündenberi yanmadığı ida- rehanemize şikâyet edilmiştir.