8 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

8 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

— ğhile - 8 Sanat tetkikleri — Başı 7 inci sahifede — küçük ve lüzumsuz fırça kırın: tılarile ihlâ! etmemelidir. Ragıb Erdemin bir köy ak- şamını gösteren tablosunda sı- cak ve soğuk renkler güzel bir kontrast yapmaktâdır. Ancak bu san'atkâr için düşünülecek mesele, hangi mevzularda mu- vaffak olduğunu kestirmek ol- “malıdır. Ragıbin en güzel eseri siyah ve kırı armonisini gös- teren portakallarıdır. Zaten ge- gen sene de onum en — ziyade natürmortları hoşa gitmişti.Res- sam bu mevzular üzerinde ısrar etmelidir. Ve hele insan kompozisyon- lara, figürlere asla heves etme- melidir. Bakımevi bu tavsiyemi- zin ne kadar yerinde olduğunu isbat etmeğe m"ıdir. Kasım Boyar da eu ziyade Natürmortlarda muvaffak olmak- tadır. Kavun ve karpuz lovha- ları serginin güzel eserleri ara- sındadır. İlhami Dalmanın bütün ilha- mitı desizden ve kayıktan ah dığı görülüyor. Karşıyakadan İzmire bakış oldukça güzel bir eserdir. Sılacık sabahlarını ben çok iyi bildiğim için aradığım şir ve hulyayı bu tabloda bu- - lamadım. Ezbere çalışıldığı an- laşılıyor. Reşad Köstemin alişleri ser- giye bilhassa zeaginlik vermek- tedir. Bilhassa Uludağ alişi reak, armoni ve kompozisyon bakımından çok kuvvetlidir. Sü- merbank valizleri afişi de güzel, ince bir zevk eseridir. Kadri Atamalın alişleri ara> sında da en hoşa gideni İzmir enternasyonal fuarı afişidir. Te- reddüdsüz diyebilirim ki, bu afiş şimdiye kadar çiğ ve acı reoklerile İzmiri kaplıyan afiş. lerden çok daha muvaffakiyet- lidir. Sözlerime nihayet verirken ressaml. mütekâmil eserler bekler, İzmirde her sene bir sanat hareketi yaratmakta ol- dukları için de kendilerini ay- nca tebrik ederim. Ziya Şölen .u : - Halkevi köşesi OAGEERAA GA MAD T ACAR ei — —> 1 — İzmire gelecek seyyah- lara antikiteleri göstermek işin- de tercümanlık etmek - üzere evimiz lisan bilen gençlerimize bir kurs açmağa karar vermiş- tr. Kurs en iki konferanatır. İsteklilerin isimlerini yazdırmak üzere her gün saat 15 ten 18 e kadar Halkevine müracaatları. 2 — Evimizin daktilo kur- suna 3 ay devamdan sonra s- nava tabi tutulmuş olan — tale- — benin 16 şar — kuruşluk — pulla sek-eterliğe müracaatları. Manisa-Balıkesir te- lefon hattı konuş- mağa başladı — Başı 4 üncü sahifede — bere etmek imkânı hasıl ok müuştüur. Halkevi kuva maçları Dört kulüp arasında yapıl- mak üzere tertip edilen Halk- evi kupa maçları devam etmek" tedir. Maçlar 19 mayıs gençlik ve spor bayramına kadar bit- miş olacak kazanan kulüp ku- pasını bayram günü törenle alacaktır. Manisada yeni Radyo-Ampi- lifikatör - Hoparlör tesisatı kuruldu. Bir buçuk sene gibi kısa bir zamanda — Manisamıza birçok eserler veren, şehrimize hakkı olan modern vasfını kazandıran İlbayımız Dr. Lütfi Kırdar, mu- vaflakıyetleri arasına bir yeni- sini daba koymuş bulunuyor. Manisalılar, gözlerini içten güldüren parlak eserler ara- sında şimdi de kulaklarını, duy- gülarını okşıyan yeni bir - tesi- sata kavuşmuş — bulunuyorlar. Halkevinde tesis odilen ve şehrin dört mühim ve merkezi yerine konan hoparlörlerle şeh- rin yarısından fazla bir kısmını intişar sahası içine alan Radyo- Ampilifikatör tesisatı on beş gündenberi tamamen faaliyeta geçmiş bulunmaktadır. Tespit edilen program mucibince Halk- evinden yapılmakta olan neşri- yatla halkımıza günün imühim haberleri, ekonomik durum bil- dirilmekte, radyo deşriyatı ya- pılmakta ve Halkevinde veril- mekte olan konferanslar, kon- serler, tems İler şehre de mnak- ledilmektedir. Halkımız tarafın- dan ümitlerin üstünde büyük bir ilgi ile karşılanan bu tesi- satın, daha şimdiden genişleti!- mesi zarureti hasıl — olmuştur. Semt, semt bütün halk kendi mıntakalarında da hoparlör ku- rulması için müracaatta bulun- maktadırlar. Ebelerin kazanç vergileri Ebelerin kazanç vergisi hak- ittihaz edilen karar, deki alâkadarlara — gelmiştir. 1219 sayılı kanun mucibince ebeler, tababet şubeleri men- suplarından sayıldıklarından dok- tor, diş tabibi ve dişciler gibi muayenehane veya ikametgâh- larının gayrisafi varidatı üzerin- den kazanc vergisine tâbi bulun- durulmaları — kararlaştırılmıştır. İstiyenler, beyanname vermek suretile vergiye tabi tutulacak, fakat gündelik kazanç üzerin: den vergilerinin alınması gibi yanlış bir harekette bulunul: mıyacaktır. Kanlı Mendil Cinayet, heyecan, korku aşk ve kahramanlık £ -4 - - Kendisi de tekrar Mirton'a ve sahte doktorun -otomobiinde saklı olan maskeli adamlara — bakmak üzere salonun pence- resine gilti. Eyvahi... Doktorun otomobili hareket etmek üzereydi. Mirton ise mat- mezel Jasmini merkeze bırakıp eda “vdet etmemişti. k Acıba otomobi, niçin dok- — toru almadan şatodan ayrılı- yordu. — Bz şeymi hissetmişlerd.!. — ğerhalde onlar doktor Milier: — mla ödüğinü duymuş olsalar, v eli başka suretle hareket alçakça çekilip git- KÜ Yazan: İrfan Hazar Ya merkezden gelecek mo- törlüler ne olmuştu? Acaba Mirton, merkeze te- lefon etmeği unutmuş muydu? Salonda şimdi intihar eden doktordan kendisine ne fayda vardı sanki?.. Asıl ip vcu ondaydı. Fakat © da ö müş bulunuyordul, Çarünaçar — pencereden çe- kildi. — Doktorum! Niçin böyle çarçabuk öldün? Hiçolmazsa üç, beş cümleden sonra terki hayat buyursaydın! Diyerek — salonda gez'nmek Üzere idi ki. ANADOLU Ber gamanın modern cezaevi — Başı 4 üncü sahifede — Cezaevinde iki yataklı bir revir, hekim odasında muayene masası ve bir kısım ilâçlar bu- lunmaktadır, Cezaevinin bahçesi de düzel- tilmekte ve busene kırk kadar çam ağacı dikilmiş bulunmak- tadır. ezaevi — işlerinin — intizamla yürümesi ve bu bahtsız imsan ların kederlerinin giderilmesi için büyük bir gayret sarfeden cumhuriyet müddeiumumisi B. Ekrem Günayin mesaisini tak- dirle anarız. Okul teftişi: Ortaokul teftişi için Kültür Bakanlığı umumi mülettişlerin- den Bay Besim ve Bay Nec- meddin Bergamaya — gelmiş lerdir. Vakıfları tejtiş İzmir vakıflar (direktörü Bay Esad Serezli — vakıflar - işlerini etmek üzere Bergamaya gelmiştir. Vakıfların. imarı, memleketin güzelleşmesi bakımından bazı tedbirler mak üzere oldu- ğu haber alınmıştır. Yunan kralı Golosa vardı ve büyük tezahürat ile karşılandı.. Atina, 7 (Rıdyo) — Yunan kralı İkinci Jorj, bu sabah Go- losa varmış ve büyük tezahü: ratla karşılanmıştır. Kral, kilisede yapılan bir âyinde hazır bulunduktan sonra eski muharipleri teltiş etmiştir. Kral, yarın Tırhalaya ve ora- kedonyaya geçecekti “Kral, önümüzdeki Perşembe günü Selânikte bulunacaktır. tevkifatından bahse- den gazeteler komünist propa: gâanda merkezlerinde yakalanan vesikaların artık yeni komünist taraftarlar tedarikinin pek ziya: de müşkülleşmiş olduğunu gös terdiğini yazmakta ve komünist: liğe karşı en iyi mücadele tar- zanın Motaksasın yaptığı gibi işçi sımlı lehine de kararlar vermek olduğunu kaydediyorlar. Aydın ve Nazilli postası Şehrimiz posta, telgraf ve telefon müdürlüğünün teşebbü- sü ile her gün saat 15,30 da Aydın ve — Nazilliye hareket eden trenle pazartesi gününden itibâren posta sevkine başlana- caktır. Bu suretle Aydın tında biri sabah biri öğle defa pos'> sevkine — başlanmış olacak r$ cazmaesızem Feryadından sonra, elindeki tabancasile salonları, odaları, dolapları deli gibi aramağa başladı. Baygın bir surette koltukta yatan sahte doktor Mili lie hafiyesinin gözü Ü zehir içen ve ölüm ihtilâcı ge çiren haydut şimdi — ortada yoktu. Ne olmuştu? Nasıl gizli bir kuvvet, salondan çekmiş, bir saklamıştı! Lâkin, şüphesiz ki ©o şatoda değildi!.. Şu halde nerede olabilirdi? Kançof şatonun diş kapısına koştu; İhtiyar kap cı Kançol ona, — Döktor çıktı mı? Diye sordu. Kapıcı tam bir sükünetle ce- onu tarafa nöbetteydi; Milier — dışarıya Gözelyalı; Titilkikte B. Fakk; İki. çeçmelikte İkiçeşmelik; Alsancakla B. Esad,; Ayvaklada Halk. Salı: Kemoraltında Şife; Karantinada B. Eşref, Kemsede Kamer; Alsan gakta B. Ahmed Lâtfi, Eçrefpaşada Hşrefpaşa. Çarşamba: Başdurakta - Sıhhat; — Karataşta B. Habif, Tilkilikta Yemi İsmirz İrgatpasarında — Astt; — Güzelyalıda Afiyet, Perşembe: Kemeraltında Hilti, Cüzejyalır da Gözelyalı, Tükilikte B. Faik; Eçrefpaşada Eşrefpaça. Cuma: Kemeraltında İttihat, Gözelyer hıda Güzelyalı, İrgatpazarında Aeei; İkiçeşmelikte — İkiçeşmelik; — Alsam cakta B. Fuad. Camartesi: Başdarakta Sıhhak Karantin da B. Eçref — Kemarde Kamer, KEçrelfpaşada — Eşrefpaya, Pazar: Kemoraltında — Hilâl, Karataşta B. Habif, Koçecilerde Yeni İzmiz İzgatpazarında Asri Biraz da şaka | Kaynananın dişi Çocuk annesine yaklaştı: — Anne «dedi- baba anne- || min ağzında hiç dişi kalma- Mış.. İ Amnesi derin derin homur- dandı: — Seıv öyle zannedersin ev- lâdım; belsuki onun dişleri benim içmde saplı.. Teşbih »»*»* Kazasında oturan Ba: yan Halime, oğluna bir kız | buldu. Akşam, oğlu - işinden | dönüncea söyledi: | — Aman oğlum -dedi- gör me; bayılırsın; bir yanakları var; al al; domat gibi.. Delikanlı güldü: — Yapma -dedi- neredeyse babasını hıyara, annesini de koruğa benzeteceksin.. Cevap Hizmetçi, Bayanının genç bir erkekle seviştiğini — biliyordu. Bayan o gün randevuya gider- ken sıkı sıkı tekrar tenbih etti: — Aman Naciye, dikkat et, bey duymasın.. Hizmetçi — güldü, omuzlarından okşadı: Hayır Bayanım, merak etme; biz zaten buluştuğumuz vakit hiç senden bahsetmeyiz! Dedi.. — Evet mösyö, beş dakika önce çıktı. Otomobiline bine- rek gitti. — Otomobiline mi? — Evet, her zaman geldiği etomobilinel.. — Fakat, yalnız başına mı şatodan çıktı? — Her zamanki gibi yalınız idi mösyöl — Peki, teşekkür ederim. O anda Kançof, /kurşunla vu- rulmuşa döndü. hanımını neşte erimesi gibi, şimdi gözü- nün Öönünde eriyordu: — Ne yaptım? -diyordu- bu budalalığımın cezasını ağır bir surette kendi kendime vermek isterdem.. Fakat hayır.. Şimdi değil! Şimdi, girişeceğim kanlı bir müçadele varl, Bü mücade- lede elbette ahmaklığımın ce- zasını çekerim. Benim eşek ba- ki di — baygınlı- HTSİSE İ MN YADAK © aa Tlceğ Süüank ae AŞ İA Izmir Pamuk mensucatı Türk ÂAnonim şirketi Kabot bezleri satış fiatı Tip No. — Markası At At 75 Değirmen 90 ” 85 Geyik 85 » 75 Tayyare 85 Köpekli 85 eu umA 75 nn 85 Eni santim 36 metrelik bir topua satış fiati Kuruş TI7.— 655.— 832.— 798.— 800.— 730,— 732 670.— 722.— İşbu Hatler fabrika teslimi satış fiatı olup ambalâj masrafı müşteriye aittir. 25 toptan aşağı satışlarda yukarıdaki fiatlere 82 zam SAZMAŞ Sanayi ve Ziraat makineleri Türk Anonin şirketi LANZ — Mazotlu Dizel tarla traktörleri, 45-35-25.20 beygirlik: Het husustâ garantilidir. Fiyatta ucuzluk tediyatta kolaylık vardır. LANZ — Harman, biçer bağlar, saman ve ot presesi, tohum ayırma makinesi, kalbur makinsi, pata- tes çıkarma makinesi ve bilumum alâtı ziraiye. RUT-SAK — Traktör pullukları, mibzerler, diskaro, tırmık, çapa makineleri. WOLF — Buharlı kazan ve lokomobilleri. Tam Dizel motörleri. Her türlü fabrika tesisatı işleri deruhte edilir. Büyük Kardiçalı Han 55 No. da EGE mın takası umum acentesi TALAT KIL. CIOĞLUNA müracaat. Bağ ve Bahçe... Tütün ve Sebze... Fidan ve Mahsul Kimyevi Gübreleri Macar Traktörleri. Traktör Pullukları Tohum ve Temizleme Kalburları Orak ve Harman Makineleri sair her cins ve siştemde Ziraat Makineleri Hacı Davut Zade Rahmi Karadavut Halimağa çarşısı No. 31 Telefon: 3809 — Telgraf: Karadavut İZMİR Sağır Dilsiz ve Körler müessesesi direktörlüğünden: Cinsi Makkap tezgâhı Evsafı ruat. Üzerinde alektromo törlü ve maa teler- Kıymeti 407,5 Muhammen Teminatı Lira Kuruş *6 milmden 17 milime kadar delik delecek, 625 4700 Yukarıda cins ve evsafı ve pey akçesi yazılı bir adet mak- kap tezgâhı satın alınacağından taliplerin münakasa günü olan 14-5.938 Cumartesi günü saat 10 da İzmir sıhhat müdürlü- günde müteşekkil satın alma komisyonuna müracaatları ilân olunur. ğgına karşı mukabil ilâçlarla ted- birler alacağını hiç düşünemedi. Ya; yüzüğündeki mayile intihar ettiğini bana inandırması! Benim eşek başımın da bu zehirlen- meye ve hatta sahte doktorun öldüğüne| inanmasıl.. Hey AL lah bin türlü belâsını — versin! Bu ne felâket beni inl. Kançof, merkezle g ek üzere telefonun başına . Stefandür telefon başında idi. — Doktorun mürebbiyesi na- sıl gidiyor Stefandür? — İyidir üstad? — Orada ne havadis var? — Bütün arkadaşlar takiptel Ne takibinde Stefandür? Ayl! Sizin haberiniz yok mu? — Neden?. Çabuk söylese- nize dostum. — N:eden mi patron?. Bizim M r.osun tecavüze uğtadığından. Şyapın kızi Yasmnle - birlikte merkeze gelirkeâ onua mo- 361013 Fetiçi 8141 tosikletine ateş açıldığından. Mirton yaralıdır. patron. — Ne söylüyorsun? Yarası ağır mı? — Ağırcal — Ya. Yazmin? O ne ol du? — Şükür ki ona bir şey ol- madı! Fakat siz nerdeydiniz patron? — Ben hep şatodaydım. — Şatoda mı? — Evet,. — Aman patron.. Ben bizzat size telefon ettim. Şatodan, bana hiç kimse cevap vermedi. — Kaçtâ telefon etmiştin? — Altyı yirmiden, yediye kadar!.. — O zamanlarda, ben, hep şatodaydım! Demek ki gyene ihânete kurban gittin! — Ah üstadım, biz sizin vak- adan haberdar olduğunuza bük* metmiş, hatta gizli takibi şah- se1 sizin idare ettiğinizi san” m . ştık,.. - — Sonu var — — aletnte Dumir — edilry ae