8 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU Nakiltemin edilmedikçe mil- li ekonomi y urumez. (Demir) adlı şilepimiz de geldi. Altı vapur daha alı- yoruz. Başvekilimizin denizcilik hakkındaki beyanatı |» Okummnlrdı. Ingiltere Almanyaya nota verdi mi? Böyle bir notadan Almanya Hariciye Neza- retinin haberi olmadığı son dakikada Berlinden bildirildi. İstanbul, 7 (Hususi) — Demir adlı şilepimiz bugün gelmiştir. Başveklimiz Celâl Bayar, yeni şilepimizi gezmiştir. B. Celâl Bayar, ( Bakır) şile- pinde şereflerine — verilen ziya- fette bir nutuk irad etmiş ve ezcüme şunları söylemiştiri »— Denizciliği, ticareti ve sa- nayli bir arada tekâmül ettir- mek için Büyük Şefin nutkun- dan ilham alan hükümet, yük- sek iradenin yerine getirilme- sine ayrı ehemmiyet veriyor. Nakil temin edilmedikçe, milli ekonomiyi sevk ve idüre imkânı yoktur. Bunun için, üç bankamıza bu iş verildi. Daha üç şilep almak Üüzere müra- keredeyiz, Kaputaj için yapılan gemile- rimiz de yakında geliyor. Yeniden üç gemi için daha sipariş verdik. Üç tanesi için de fabrika He konuşmaktayız. Millt ihtiyaçlar için deniz nakliyatımı ayni seviyeyo götür- mek azim ve kararındayız. Deniz — nakliyetımızı — idare edenlere iHimadımız vardır. Bakırı, kromu ve kurşunu işletiyoruz. Yakında demir ma- Lamarem v ge rak, madenlerin ciliğe bağlıyacağız. kilimiz, Denizyolları ida- işletme — hususundaki meharetinden memnuniyet gör termişler ve tebrikte bulunmuş- lürdır. Alâkadarların — verdiği malü- mata göre, kendi vapurlarımız- la beş sene içinde yüz bin ton kömürümüzü Fransaya naklede- bileceğiz. Yeni bir kanun Husust idareden maaş alan öğretmenler umu- mi muvazeneye alınacak Istanbul, 7 (Hususi) — İdarsi hususiyeden maaş alan öğret- menlerin, muvazenei umumiyeye nakilleri için bir kanun hazır- lanmişti.. Bu kanun yakında mecilise verilecektir. Ertuğrul Muhsin Şekspir ihtifalinde bulunacak İstanbul, 7 (Hususi) — Lon- drada Şekspir (i yapılacak ihtifale memleketimiz adına Er tuğrul Muhsinin iştirak edeceği haber verilmektedir. Varidatımızda 8 milyon lira bir fazlalık var İstanbul, 7 (Hususi) — Mali senenin onbirinci ayında bulu- nuyoruz. Yapılan tetkikatta, bu on bir ay içinde geçen seneye nazaran varidatımızda 8 milyon Kira fazla olduğu tesbit edildi. Topfak mahsulleri için bir ofis açılacak Ankara, 7 (Hususi) — Ziraat Vekâleti, toprak mahsulleri için bir olis ihdas etmeğe karar verimiştir. Paris, 7 (Radyo)— İngiltere- nin, Berlin sefiri vasıtasile Ab- manyaya müracaat ederek, Lon dra müzakerelerinde Çekoslo- vakya bakkında İngiliz ve Fran- Sız nazırları arasında verilen kararları bir nota ile bildirdiği ve Çekoslovakyaya kârşı bir ta- arruz vukubulduğu takdirde mu- kabil tedbirler almak mecburi- yetinde kalacağını ilâve ettiği söyleniyor. Son dakikada Berlinden alı» nan haberlerde ise, Almanyı böyle bir nota verilmedi; çünkü bu şekilde bir müraca. atın, Almanyaca ültimatom te:- lâkki olunacağı bildirilmektedir, Paris, 7 (AA.) — Havas Ajansı bildiriyor: Fransız ve İngiliz hükümet lerinin Çekoslovakya hükümeti merdiada yapmağı 28 Nisanda kararlaştırdıkları teşebbüs bu: gün veya yarın yapılacaktır. Diğer taraftan İn; enin Ber: lin nezdinde yapacağı teşeb- büs de yapılmak üzeredir. İyi malümat alan- mehafil Büyük Britanyanın Berlin etçisi Hen- dersonun bu akşam bu mesele hakkında görüşmek üzere Ma- reşal Göringi ziyaret edeceğini beyan etmektedir: lagiltere ile Frâasanın Prag Şamda çıkan bir gazete, yazdığı bir başmakalede: “Mazide yaptıklarımızdan nadim olduk.,, diyor. İskenderun, 5 (A.A.) — Anar dolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Usbo ve İttihadı Vatani men- supları bu sabah burada şid- detli tahrikâta başlamışlar ve kahv:de bir Türkün şapkasını yırtmışlardır. Tahrikâtçılar müte- akıben sokaklarda şapkalılara tecavüze başladıklarından Türk- lerle aralarında kavga çıkmış ve kavga silâh teatisi — suretile müsademeye çevrilmiştir. Şe- birde bu yüzden panik çıkmış mağazalar birkaç saat kapalı kalmıştır. Türklerden biri ağır olmak üzere dört kişi ve bir ortodoks çocuk yaralanmıştır, Tahrikâtçılardan — yaralananlar yoktur. Jandarma kumandanı mes'ullerin mutlaka yakalanar rak tecziye edileceklerini bil- dirmiştir. Kayıt muamelesi mea devam ediyor. Kırıkkaa, 5 (AA.) — Ana- dolu Ajaosının hususi- muha- biri bildiriyor: buna rağ- nezdindeki teşebbüsleri hakkın: da selâhiyettar mehafilde be- yan olunduğuna göre bu iki memleketin Prag elçileri Çe- koslovakyanın istiklâli ve te. mamiyetile telif edilebilebilecek en son hadde kadar Alman ekaliyetinin tatmic — edilmesini Çekoslovakya ricaline dostça tavsiye edecekler ve fakat Çe- koslovakyanın — dahili işlerine karışmak gibi bir vaziyet hâdis olmaması için her türlü — sarih ;ılkiılırdoı içtinab edecekler- lir. Pariste mevcut kanaate göre Prag hükümeti bu teşebbüs hakkında geniş bir anlayış göz- terecektir, Filhakika daha Fran- sız « Z müzakereleri yapıl- madan evel Çekoslovakyanın Paris ve Londraya tevdi ettiği muhtıra Çekoslovakyanın Ab aman ekalliyeti hakkında çok liberal tedbirler almağa amade bulunduğunu gösteriyordu. Fa- kat şurası muhakkak ki Çekos- lovak hükümetile Alman ekalli- yeti arasında herhangi bir uz- laşma mezkür ekalliyetle müna- sebette bulunduğuna şüphe ol- muüyan Rarlin hükfimeti Çekor lovakya devleti kadrosu içinde herhangi bir dostane sureti halli kabul ettiği takdirde mümkün olabilir. ——— —. — — Kayıt muamelesi bugün bu- rada da başladı. Tabit şekilde devam ediyor. Şimdiye kadar len malümat tescil mua- in Türk cemaatına mü- sait şekilde cereyan — etmekte olduğu merkezindedir. Antakya, 5 (AA.) — Ane- dolu Ajansının hususi muha- biri bildiriyor: Şamda çıkan Eddofa gaze- tesi 26 Nisan sayısında başma- kalesine iri harflerle şu cüm- leleri başlık yapmıştır: *Mazide yaptıklarımıza nadim olduk. Bunu bir daha tekrar edemeyiz. Atatürk Türkiyesi Osmanlı Türkiyesinden başka- dır. Araplar Osmanlılarla nasıl mücadele — ettilerse — Kamâlist Türkiye de öyle mücadele et miştir. Eğer Arap şehitleri bu güne kadar yaşasalardı Türk- lere müveddetle bağlı en yakın kimseler olurlardı. Geliniz ma- zinin sahifesini kapatalım. Çün- kü ©o sahife kendi nefsimize vatanımıza kendi olimizle yaz- Atatürk Çubuk barajını şereflendirdiler Ankara, 7 (Hususi) — Atatürk bugü gabuk barajını teşrif etmip ler ve kafta tatili dolayısile barajı dolduran binlerce halk — tarafından Edirnede Milli güreşlere başlandı Edirne, 7 (Hususi) — Milli güreşlere başlanmıştır. Tekir dağlı Hüseyin de gelmiştir. Bir katil Ankarada idam edildi Ankara,7(Hususi- Telefonla) — Yozgadda Hacı Halil namında bir şahsı öldüren Osmanın ida- mina karar verilmişti.Karar bu- gün infaz edilmiş ve Osman, şehrimizde asılmıştır. Maliye Vekili İstanbulda İstanbul, 7 (A.A.) — Maliye vekili Fuat Agralı bu - sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Atinada Bir komünist şebe. kesi yakalandı Atina, 7 (Radyo)— Eski say- lavlardan bazılarının idare et tikleri anlaşılan bir |Komünişst şebekesi meydana çıkarılmış ve şimdiye kadar altıı. kadın ol- mak üzere 74 kişi tevkif edik miştir. Zabıta, birçok kimseleri ay» mıca mezaret altına almış ve bunların — isticvabına — sür'atle başlamıştır. Komünistlerin bayı şoförleri âlet ederek, Yunanistan dahilia- de beyannameler dağıttıkları tesbit olunmuştur. dığımız idam kararıdır.. Bu neşriyat Hataydaki inti- hap sırasında alâka uyandıran bir mahiyet göstermektedir. 6 Mayıs Tarihli Taymis tesi Berlinde top. lattırılmış Berlin, 7 (Radyo) — 6 Mayıs tarihli Taymis gazetesi, Alman- yada müsadere edilmiştir. Sa- nıldığına göre, bunun sebebi, Almanya * Çekoslovakya siyase- tine dair bazi haberler verme- aidir, Fransız filosu Yakında limanları. mızı ziyaret edecek, Paris 7 (ALA.) — Pöti Pa- rizyen gazetesinin bildirdiğine göre Fransanın Akdeniz filasu yakında bir dostluk ziyaretinde bulunmak üzere Mısır, Türk, Yunan ve Yugoslav limanlarına uğrayacaktır. Mâyis 8 RŞÖRTEATENETTR ADAĞ CARAN DA ŞEsünn İki büyük milletin kar- deşlik senbolü Atina Üniversitelileri, Edirnede çok samimi karşılandılar Edirne, 7 (A.A.)—Dün Edir- ne dost ve müttefik Yunanista- nin hükümet merkezinden ge- len 102 üniversiteliyi kucakla- makla fevkalâde sevinçli, heye- canlı bir gün yaşadı. Atina üniversitesindan 96 kız ve erkek talebe başlarında altı ptofesör olduğu halde saat 12/45 de Edirneye gelmiş ve istasyonda general Dirik, vali, müşavirler, mektep müdür ve talebeleriyle halk ve genç- lik mümessileri tarafından ha- raretle karşılanmıştır. İstasyonda profesör - İkono- mos ve talebe adına bir genç hararetli nutuklar — söylemişler- dir. Hatipler nutuklarını: — Yaşasın Atatürk, yaşasın Türkiyel.. Seslerile bitirmişlerdir ve bu sözler bütün misafir gençler ta- rafından Türkçe olarak tekrar- lanmıştır. Bunlara general Kâzım Dirik karşılık vermiş ve Elen mille- tte Jorja samdetler te- mehnni etmiştir. Gezmenler, buradan Atatürk anıtı önüne gelmişler, yollarda biriken halk tarafından şiddetle alkışlanmışlardır. Anıt önünde söz alan profe- sör Volonakis elindeki buketi gösterdikten sonra Türki- Büyük Şe! sunarken Türk- Yunan — dostluk münasebetlerinin bu. çiçekler gibi taze kalmasını temenni etmiştir. Misafirler Kız öğretmen oku: lunda talebenin toplu olarak söylediği Yunan ve Tüzk milli marşlarile karşılanmış, burada kendilerine bir öğle ziyafeti verilmiş ve yemek esnasında Halkevi orkestrası Türk ve Yu- nan havaları çalmıştır. Misafirler yemekten sonra başlarında Kâzım Dirik, Vali, akadaşları ve profesörler oldu. gu halde Erkek muallim mek- tebini, Selimiyeyi, Etnografya müzesini, Üçşerefeliyi ve Ziraat bahçesini gezmi Ziraat bahçesinde gı Dirik kendilerine umumi e fettişlik meşriyatı ve Atina üni- versitesine götürülmek üzere zengin bir Trakya âlbümü, dergi kolleksiyonu ve Trakya manza« ralarından zarif kartpostallarla badem ezmesi sunmuştur. Gezmenler istasyonda müfet- tişi umumi ve kalalık bir halk ve gençlik tarafından heyecanla ve karşılıklı duygalarla uğurlan- mışlardır. Atina gençliğinin Edirneyi ziyaretleri Edirnelilerde büyük bir sevinç ve heyecan uyandır« mış ve bu ziyaret filim ve fotoğraflarla tesbit olunmuştur. 23 Nisanda Türk üniversite« sinden yüz gencin Yunanistanı ziyaretini iki hafta sonra da Atina — üniversitesinden — 100 gencin ziyareti takip etmesi biribirini saran iki büyük kıye metin kardeşlik sembolü sayıl« maktadır. Amerika Faşist ve Nasyonat sosyalistemellere âlet olmadı ve olm:yacak Vaşington, 7 (Radyo) — İn- giliz siyasi cephesinin yeni te. kip kettiği terz münasebetile Amerikan siyasetinin muhtelif safhaları, kongre mahfellerinde hararetli görüşmelere sebep olmaktadır. Birleşik Amerika devletleri hükümeti Hariciye Nazırı M. Hul — beyaaatında bazı — gazetelerin — yazdıkları gibi Amerikan — hariciyesinin Faşist ve Nasyonal Sosyalist emellere hizmet eden muahe- deler imzalamadığını ve imza- lamıyacağını söylemiştir. Şehir Gazinosunda Hatayda, tahrikâta rağmen| Edvar Biyanko seçime devam ediliyor Dünyanın bu tanınmış ve çok sevilmiş olan güzide san'atkârı, FUAR GAZİNO- sunda, çalışmalarına devam etmekte ve san'attan anlıyan, yüksek zevk sahibi İzmir sile ve sosyetelerinin alkışla- rını toplamaktadır. E. Biyango Size en heyecanlı muzik ve dans zev. kini tattırır Pazar günleri saat 17 den 19 za kadar Matine Fiatlerde hiç bir zam yoktur. İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu Elhamra Sşemında îl' Adam Yaratnıak"*"“i İyuabuf Belediyesi Yazan: Necib Fazıl Kısakürek m Maçı İntika Toka Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumatesi M ie Pazar Ği Flî.kkıl: Yalnız Kral Lir ti L 10 Sözün Ateş böceği 3 Kral Lir KEsia ŞehirTüyatrosı 20 p L I illeri saat 20,30 da başta ü , saat 15,30 da kısası —|