15 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

15 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

— Sthife » üçok, Galatasaraya 3-2 galip. Misafir takım bugün Alsancakla Oynıyacaktır. Maç çok heyecanlı ve patırtılı geçti. G. Saraylıların dedikleri. — Başı | inci sahifede — Galatasarayı Sacit, Lütfi, Sa- lim, Eştak, Mustafa, Musa, Bü- keat, Haşim, Mehmet, Süley- man, Necdet. Üçek: Hakkı, Ziya, Necdet, Mazhar, Adil, Fehmi, Namık, Kemal, Namık, Sait, Faruk. Oyuna misafirler başladı ve tle Üçok kal indiler. a akını kesti ve topu Üçok forlarına gönderdi. Fakat Gala- tasaray müdafaamı güzel oy- miyor ve Üçokun, rüzgârın avan- tajından istifade etm: oluyordu. 4 üncü dakikada Ga- latasaray soldan bir koraer ka- zandı. Fakat Adilin yerinde yerinde müdahalesile Üçok teh- likeyi atlattı. Misalirler rüzgâr aleyhine oynamalarına rağmen Çok seri ve insicamlı bir oyunla Üçok misif sahasından ayrılmır —- e saman zaman Üçok ka- 1 tehlikoli akınlarla tehdid ediyorlardı. Moüncü dakikada oyunu aç- Mmağa muvalfak olan Üçoklular 17 inci dakikada bir fırsat ya- kaladılar fakat orta muhacim Namık fena bir vuruşla topu #vuta attı, Üçok ele — geçirdiği istifade — edemediği Yihi santer — çizgisindan — topu Necdet, topu kaleye kar dar indirdi ve takımının ilk golünü çıkardı. Bu gol Üçoku e getirdi ve 23 üncü :ıdihdı penaltı di Tada bozuk bir oyun foynayan Üçoklular Adilin ayağından bu frsatı kaçırmadılar. Maamafih Üçok rüzgârın yar- mile ve enerjk bir oyunla latasaray kalesi önünden ay- Hlmayar. Ve 25 inci dakikada Beza çizgisi dışında bir İavul uyor. Sait üstadane bir Vuruşla bunu göle tahvil ede- Tek Üçokun beraberlik sayısını or. 28 inci dakikada or- ta muhac'ım Namık iyi bir va- Ziyette şüt çekiyor, top Galata- kalesinin üst direğinden oluyor. 30 uncu dakikada Nesalirler istifade edemedikleri bir favul ıyorlar, Ve bu L TAKVİM — | Rumi - 1354 | Arabi - 1357 Mayıs 2 Rebiülerel 14 Mayıs Evkat Ezan Vasat| Akşam 12 191 I Yatsı 1,50 21,08) İmsak 7,21 2,39) T ANADOLLU |21,642 sualli bir muhakeme a ae dn ee ASA Hâkimler Mahkeme salonunda yİyip içecek, yatıp kalkacaklar İki haftaevel, Pariste 21,642 sualli bir muhakemeye başlan- mıştır. Bu muhakeme, dolandı- | rychkla iham-ediles- Şıpa > ve Renâr isminde iki kişinin mu- sidir. Dava, geceli gün- ü fasılasız olarak devam edeceği için, hâkimler adliye binasında muhasara - edilmiş lerdir. Dava esnasında — hâkimler hâkimler arasında bayılanlar bulunması ihtimaline karşı, bu muhakemede dört tane de ye- dek hâkim bulundurulmuştur. Fransız Adliye Nazırı mez- | kür dava için hâkimleri bu şe- dakikadan 38 inci dakikaya ka- dar bâkim bir oyunla Üçok kalesini çenber altına alıyorlar fakat kaleci Hakkının yerinde müdahalelerile gol — çıkaramı- roylar. 40 incı dakikada Kemalin kornerden tam misafir kalesi önüne düşürdüğü toptan - isti- fade edemiyen Üçoklular 42 ci dakikada Süleymanın Galatasa- ray lehine kaydettiği ikinci mani olamıyorlar. Devre biraz sonra 2-1 Galatasaray lehine bitiyor. İkinci devrede rüzgârı lehine alan Galatasaraylılar ilk dakikalarda topu Üçok kalesi önüne düşürdüler. Fakat Haşi- min attığı golü kakem saymadı ve olsayt telâkki etti. Bu ka- rarın münakaşaya şayan oldu- gunu söyliyebiliriz. Üçok takı- mı sâhâdan mağlüp ayrılma- mak azmiyle oyuna devama ve tam enerjisile Galatasarayın müdafaasını karıştırmağa baş- ladı. Bununla berabor Galatar saraylılar 9 uncu dakikada bazı fırsat ele geçirdiler. Bazı şüt- leri kaleci yakaladı, bazılar avut oldu. 13 üncü dakikada Galatasaraylılar bir korner ka- zandılar. Semeresiz geçen bu koörneri 18 çizgisi dışında bir firikik takip etti. Fakat Galatasaray her iki fırsattan istifade edemedi, Bu di dan sonra biribiri üzerine inkişaf eden ve 25 inci dakika- ya kadar devam eden Üçok hücumlarını görüyorüz. 26 ıncı dakikada misalirler lebine kor- ner oldu. Necdet topu güzel bir vuruşla tam Üçok kalesi önüne düşürdü. Fakat muha- cimler bu fırsatı iyi kullanama» dılar ve bu dakikadan oyun sonuna kadar toplu bir oyun oyaamağa başlıyan Üçoklular oyunu Galatasaray — nısıf saha- sına intikal ettirdiler ve biribiri üzerine bir korger ve frikik kazandılar. Maafih geri bir oyun oynamağa başlıyan Ga- latasaraylıların bu batalı tab- yelerinden istifade yolunu kav- rıyan Üçok 39 uncu dakikada Saidin —ayağından beraberlik anı çıkardı ve bu sayıyı 3 di sonra Namığın 3 üncü golü takip etti. Oyun da Üç okun 3-2 galebesile nihayete erdi. i’ı Oyun esnasında ve oyundan sonra bazı nlıklar olmuş, zabıta bir iki - kişiyi karakola götürmüştür. Maamafih, Galatasaraylı oyun: cuların da, m biter bitmez, infiallerini göstermek maksadile hakemin elini sıkmak isteme- leri ve peşi sıra yürüyüp ona tarizde bulunmaları, yerinde bir hareket olmamıştır. Çünkü ha kilda çalışmağa m<cbur ett'ğin- Dosyalar ve bir hâkimin resmi şapkası. göre, Staviski davasını hatırla- miş olmah. Çünkü, Staviski da- vasında da, hbâkimler — geceli gündüzlü çalışmışlardı. Davanın sonuna kadar Adli- ye sarayında mahpus bulundu- rulacak hâkimlerin, tabif, yiye- | cok ve içecekleri ayaklarına kar dar götürülmektedir. Bundan başka, uykusu gelenlerin yatıp istirabat etmeleri için, bina da- hiline — karyolalar da — kuruk- muştur. Şaşal suyunun hazineye ait olduğu aalaşıldığını ve Maliye- den satın alamak üzere suya kıymet takdir. edileceğini yaz mıştık. Husüsi idare namına satın alınacak Şaşal suyuna yar kındâ ehlivukuf tarafından kiy- met takdir. edilecektir. Delter darlıkça — yaptırılan tetkiklerde Yamanlar suyunun da hazineye ait olduğu anlaşılmıştır. Evelce Yamanlar suyu için Maliye ve Zirant Vekâletlerile İzmir belediyesi arasında cere- yan eden muhaberede suyun kırk sene müddetle icarla - İz- mir belediyesine verilmesi bu- vermiş olsa bile, İzmirde itima- da şayan bakemlerin başında gelir, Aleyhteki tezahüratta bu hareketin de tesiri çok olmuş: tur. Bu hallerin tekerrür etme- mesini dileriz. Galatasaray bugün Alsancağa karşı oynayacaktır. “. Galatasaraylılar, — sayılmıyan üçüncü gollerinin tamamile ha- tasız olduğunu, buna — mukabil Saidin attığı ikinci golün Sait tarafından bir dirsek darbesile topa vurularak temin edilen bir falsodan doğduğunu söyle- mektedirlor. Ispanyanın istikbali Sivil harpten sonra çok otoriter bir politika lâzımdır. Lö Figaro'da Lüsyen Ro- miye yazıyor: İspanyanın — istikbali birçok meçhüller ihtiyar eder. Fakat muhakkak olan bir tarafı vardır: Memlekete bir yabancı harbi kadar kurban verdirmiş ve ayni nisbette aileden aileye, lerdden ferde kinler va husumetler do- gurmuş olan bu sivil harpten sonra, milletin hakiki birliğini tesis etmek, nizamı devamlı bir şekilde temin etmek, ve - daha az müşkül olmıyan bir iş bü- tün enerjilerin kalkınma işinde elbirliği etmelerini bazırlamak için çok otoriter bir politika icab edecektir. İspanyol harbinin bir dikte- törlüğe müncer olmaması im- kânsudır. Zamanımızda, hakiki bir dik- tatörlük, memleketin — istihsali, istihlâki, teşebbüslerin faydası, gelirlerin muvazenesi, şermaye- lerin kullanılış şekli, kredinin istimali, iş rejimi gibi, ancak bütün hayat şartları üzerinde tam bir kontrol tesisi suretiyle mümkün olabilir. Fakat böyle bir kontrol, içe- riden dışarıya kaçmaları olduğu kadar dışarıdan içeriye müsaa- desiz sızıltıları yok etmek - için sumsıkı bir surette kapalı olmak lâzımdır. ekonomik, hem de politik sebepler dolayısile lTüzümlu bale gelen bu kapalı- hık, ister istemez bir — “otarşi,, ye, yani hududların çerçavesiy- le tahdid edilmiş vasıtalarla milletin bir kapalı ekonomi içinde yaşamasına sevkeder, Halbuki, İşpanya, tabii şart- ları itibariyle, böyle bir rejim Şaşal gibi Yamanlar su- yu da hazineye aidmiş. Maliye binasının yapılacak inşaatla genişletilmesi kararlaştırıldı. ——— Karşıyakadaki fidanlığı ile bazı yerlere parasız su verilmesi ve bu yerlerde sulama işlerinin parasız yapılması muvafık gö- | ea aa rülmüştü. Bütün bunlar için belediye ile maliye ve ziraat daireleri arasında bir mukavele akid ve imzası icap etmektedir. Bu mukavele henüz imza edil- memiştir. Haber aldığımıza göre Del- terdarlık, Maliyeye ait olduğu anlaşılan Yamanlar suyunun be- lodıxuı satın alınmasını istiye- ci ” Maliye binası genişletiliyor Hükümet konağı avlusundaki Maliye binasının genişletilme- sine Defterdarlıkça karar veril- miştir. Maliye Vekâleti de ya- pılacak tadilât ve inşaat için mezuniyet verdiğinden hazırla- han keşifnameye göre İnşaata yakında başlanacaktır. Milli em- lâk idaresine ait küçük odacık. lar, önlerindeki beton sütunlara kadar genişletilerek büyük da- ireler haline sokulacaktır. Maliye binasının falt kısmın- daki Tapu dairesinin, son teş. kilât ve kadrosuna dar — geldi- ğinden tapu dairesi ittihaz edil- mek üzere Ziraat bankasının eski binası 17 bin İiraya satın alınmıştır. Tapu teşki Hazi- randan itibaren bu binada ça- içinde yerleşmeğe pek az mü- aaid bir memlekettir. Sivil har- bin onu sürüklediği politik re rejimle, bu dramı takip edecek olan rejimin ekonomik ve sop yal neticelerine tahammül hw susundaki tabii imkânsızlıkları arasında pek vahim bir tezad göze çarpmaktadır. Bu tezadı görmezlikten gek mek insanı tahminlerinde ya- nultabilir. * Evvelâ Tamperaman meselesi. İspanyol tamperamanı ne Ru- sun, ge Almanın vene de İtab yanın tamperamaanına benzer. spanyol son derece ferdiyet- çidir. Ferdçiliği bu —dereceye çıkarmımış bir milleti sivil harbin hızından vazgeçireceğini sanmı- yorum. Bilâkis. Yangın ateş söadürmez. Sonra, muhtelif mıntakaların ananeleri, âdetleri ve idealleri arasındaki ayrılıklar — gelir. İ panyanın bu dikenli, her den daha dikenli herkes bilir. Bir - diktı lük, ancak herşeyden önce, hiç bir zaman hakkile yapılmamış olan birliğ vücude getirdiği takdir: de sağlam olabilir. Aksi halde, derhal kendi arasında inkisa: ma uğrıyacaktır. Bu vaziyet, İspanyada, meselâ, esasen te- hakkuk &ti İtalyan — birliği üzerinde çalışmış bir Duçenin veya ırk tezini ortaya atmış olan bir Führerin ihtiyaç duy mamış oldukları daha iyük bir tazyika lüzum hissettirecek- tir. Göç meselesi. Totalitey re- jmler göçü menediyorlar: Bu yasak bu rej kendi içlee rine kapanmaya sevkeden eko- gsamik ve politik motiflerin umumi heyetine bağlıdır. İmdi, İspaoyol milleti için göç daima tabil ve İüzumlu bir hareket olmuştur. İspanyanın, İspanya içinden ziyade dışında ahfadı vardır. Bu vaziyetin değişmesi için milli çerçeve içinde tebii servetlerin ve kârlı iş imkânla- fıma yalnız bugün Olandan de — Sonu 9 uncu sahifede — lışmağa başlıyacak, yeni mali- ye şubesi binasının üst katında çalışan muhakemat müdürlüğü, maliye binasındaki tapu daire- lerine nakledilecektir. Hükümet kon: m alt katındaki maliye vezne dairesi de, maliye bina- şına alınacaktır. — Vergi — itiraz komisyonu, yeni maliye şubesi binasının üst katına nakledile- cektır. Başturak Maliye şubesi Başturak Maliye tahsil şubesi İkincibeyler sokağında — daba münasip bir binaya nakledile- cektir. Tekaüd ve yetimler maaşları: Tekaüd ve yetimlerin haziran, temmuz, ağustos üç aylık maaş- ları, geçen defa olduğu gibi iki yerde tevzi edilecektir. Tev ziata 2 haziranda başlanacak, aakeri maaşlar maliye vezne- sinde, mülki maaşlar da yeni maliye şubesinde tevzi oluna- caktır. Defterdarlık, maaş tev- ziatında sür'ati esas olarak ka- bul etmekle beraber kadınlarla erkeklerin maaş tevzi dairelerini ayırmak — istemektedir. Bunun için Maliye Vekâletine müracaat edilmiştir. Mahküâmiyet Gaziler mahallesinde araba tamiranelerinden birinde araba tekerleği yüzünden Boşnak Ete- mi öldüren Boşnak Ferhadın | Temyiz mahkemesinin naks ka- rarı üzerine şehrimiz Ağırceza mahkemeşinde cereyan eden mühakemesi neticesinde evvelce verilen 15 sene hapis cezası, bazı sebeplerden yedi sene, altı aya indirilmiştir. Hakarct Karşıyaka istasyonunda sar: hoş halde memur B. Vasıla bakaret eden Tire dava vekil- lerinden Mehmet ağlu B. Naci zabıtaca tutulmuş, üzerinde bir şişe rakı ile bir bıçak, iki çakı bulunmuştur. Suçlu, mahkeme- ye verilmişt r. Merdivendea düşmüş Kemerde Meydan sokağında Talip kızı 20 yaşında Saliye, evinin dıvarlarını badanalarken bind ği merdivenden düşmüş, ayağından ağır surelte yaralan mıştır. Kazaya uğrayan kadın Mem leket hastanesine kaldırılmıştır Çakı ile yara!amak Alsancakta Colâl Bayar bu varında İzmirli Abdurrahman Hilmi, İstanbullu Salâhıddini oynarken çakı ile hal İce vara Tamıştır. Vicdansız bir adam İkiçeşmelikte 269 numaralı aile evinde Ahmet oğlu Etem Raçko, İzmirli dul Raziyenin beş yaşındaki kzi Yaşara çir- kin bir harekette bulunduğun- dan tutulmuş, Adliyeye miştir. veril- Karısını döğmüş Karşıyakada — Soğukkuyuda Medeniyet sakağında Ispartalı Etem Çağlıyan, karısı Ayşeyi döğdüğünden zabıtaca tutuk muştur. Suç Çeşme kazasında —Sakarya mahallesinde — oturan — Giritli Rasım oğlu 65 yaşında Hüş yin İnan, şapka kanununa ay- kırı olarak başına poşu sardı- gından mahkemeye verilmiştir. Kız kaçırmak Urlada —Çamlık — köyünde amelelik edean Maraşlı Hasan oğlu Mustafa, —ayni * köyden Mustafa Er kım 13 yaşında Emineyi zorla — kirlettiğinden tutulmuş, Adliyeye - verilmiştir. Kadını döğmüş Bayındırın Hacı İbrahim ma- hallesinde oturan Mehmet oğlu Ahmet Yüksel, Mustafa kızı lanazın önüne geçerek nden Adliyeye sevke- dilmiştir. Beş genç Tecim lise. si imtihanına girecek İzmir Tecim lisesi imtihanla- rıma hariçten girmek için Kük tür Bakanlığına müracaat eden B. Şevki Sinde, Sabahiddin Türkeri, M. Ali Adalan, Meh- med Aydın ve M. Şefik Erbi- lin kanuni şartları haiz olduk- ları ve lise imtihanlarına kabul edilmeleri vekâletten şehrimiz kültür. direktörlüğüne — bildir.d- miştir. İstanbula hayvan sevki vapuru, dün 2000 koyun yüklemiş, İstanbula ha- reket el r. — İzmirPire sele- i yapmak için çarşamba sa- bahı İstanbuldan limanımıza gelecektir. Liman hareketleri Dün limapımıza 2 Türk ve 2 Alman vapuru gelmiş, 2 Türk ve 1 ÂAlman vapuru hareket etmistir. Konya