25 Ocak 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

25 Ocak 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

AMERİKAN ORDUSUNUN BOŞ SAATLERİ Prof. H. H. ARB güya bitmiştir. Amerikan or- dusu, ya Amerikaya dönmek üzere vasıta beklemekte, yahut işgal kuvvet- leri olarak bulunduğu mıntakalarda boş saatlere malik bulunmaktadır. İşte (vakit nakitdir) meseline malik olan İngiliz dilinin bu mensubları, boş fer mümessilleri olarak değil, birçok yeni iklim, memleket ve hâdise görmüş ve yeni (kültür) ler edinmiş insanlar olarak avdet etmiş olacaklardır. 1000 veya daha az erin bulundu- ğu tabur ve sair birliklerde, birer kıt'a mektebi tesis edilmiştir. Öğretim iki kolludur : 1 — (Akademik) öğretim... 2 — Mesleki öğretim... Bu öğretimin hacmi, 2000 mektep çerçevesinde bir milyon kişilik ve 90.000 öğretmenliktir. Safha safha herşeyi ihtiva eden bu tedris programında, erlerin, daha ziyade ticaret ve iş (kurs) larını ter- cih ettiği görülüyor. Ayrıca birkaç ordu (üniversite) merkezi kurulması da düşünülmüş ve ilk merkez, 9 temmuz 1945 te, İtalya- da Floransa'da açılmıştır. 93 subay vrofesörün teşkilâtlandırdığı bu mer- keze, ilk hamlede 1320 er kaydedil- miştir. Esaslı üniversite tedrislerine basamak teşkili eden bu merkezin, rağbet gören öğretim daireleri şun- lardır : 1 — İş ve iş idâresi... 2— De ilimler 3— 4 — Gazetelik Bi el ağli ziraat, (fizik), Bir Amertkan çavuşu üniversitede dersine çalışıyor saatlerinde belki de savaş zamanların- dan daha semereli bir faaliyete sev- kedilmişlerdir : Deniz aşırı mıntaka- lardaki Amerikan kuvvetleri için ter- tip edilen ordu öğretim programına girmek... Böylece memleketlerine dönecek olan Amerikalılar, sadece maddi za- güzel san'atlar, (biyoloj) de birer mü- him alâka sahası teşkil etmektedir. İtalyadan sonra ikinci “(üniversite) merkezi de İngilterede (Şrivenham) da açılmıştır. Üçüncüsü Fransada (Biya- riç) de ve dördüncüsü yine İngiltere- de (Varton) da... Bir taraftan Amerikan anavata- pa Birlik okulunda ders faaliyeti nında, öğretim işleri, çocukları belli başlı istidat ve kifayet gruplarında toplamaya giderken, diğer taraftan ordusunun boş saatlerine kadar he- Florensadaki ordu üniversitesi merkezi sap edip toplu bir irfan fırsatı elde eden bu dikkat ve teşebbüs ruhu kar- karşısında bize düşen, yalnız ibrettir. (Anglo - Sakson)lar, bu harp için- de, küçücük bir denizaltının içine bile bütün (kültür)lerini yerleştirecek ted- birlere kadar Kl Ögürieüşiesii agi de. ükt için, kibrit kutusu kadar minicik ki. taplar bastırmış ve bunları pertavsız- larla okutmanın kolayını bulmuşlardır. Bir hayret ve ibret daha!.. ns1iş9y sb e! egımsntub rigımsİnxsri sbsro İrl1589 in Ti Ordu üniveysiesinde, ders