12 Temmuz 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

12 Temmuz 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

AMERİKA MADEN OCAKLARINDA EMNİYET Prof. H. H. (BİRLEŞİK Amerika (Milli Emniyet Konseyi) nin istatistiklerine na- zaran, 1935-1944 yılları esnasında sanayi kazalarında (frekans) derecesi 9o51 nisbetinde düşmüstür. Yine aynı devre esnasında kaza şiddet derecesi 9 43 nisbetinde bir alçalma göster- miştir. Savaş içinde kazalara mâni olmak için açılan mücadele, istihsal bellibaşlı işlerinden biri “olmuştur. Sulh zamanında da kaza- lara mâni olmak için alınan tedbirler, istihsal hacimlerinin tam olarak temi- ninde mühim âmillerden biri ola- caktır. Kazalarda üç mesul vardır: İş, idare ve devlet. Bu üç zümrenin bir- likte “çalışmasiyle kazaların önüne ilebi Bu meselenin halli refah mesi için de işçinin şahsan :mes'uliyet hissini duyacak bir durumda olması lâzımdır. Birleşik Amerikada en muvaffa- kiyetli emniyet programları, içşilerin iş yeri emniyet komitelerine iştirak etmeleri ile sağlanmıştır. Bu komite- ler, ustalara ve şeflere teklifler yapa- rak işçi kardeşlerinin tehlikelere karşı atik bulunmalarını temin etmişlerdir. İşçi birlikleri bu tehlikelerle çok ya- kından alâkadar olurlar. Memlekette- ki binlerce işçi birliği, iş şartlarını tetkik etmek üzere emniyet komite- leri kurmuş ve mühim kazalarda çok defa patronların nazarı dikkatini celbetmiştir. Birleşik Amerikada kurulan fab- ğrikaların, eyalet kanunlariyle, emin âletler ve cihazlar kullanmaları temin edilmiştir, Eyaletler, fabrikalara, kö- mür madenlerine, fırın ve mağazalara müfettişler göndererek buraları mü- rakabe ettirirler. Bu müfettişler kaza- ya sebebiyet verecek şartları tetkikle alınacak tedbirleri işaret ederler. İşçinin tehlikeye maruz kalması bakımından Amerika Birleşik Devlet- leri, meseleyi XX inci Yüzyılın daha ilk günlerinde esaslı bir şekilde ele almıştı. 1934 yılında Birleşik Amerika İş Bakanlığı, (Standard) iş şubesini kurarak eyaâletlerin-(endüstriyel) em- niyet hususundaki çalışmalarına mü- dahale etmeğe başladı. 1941 yılında Milli (kongre) ce (endüstriyel) emniyetin sağlanması hususunda kabul edilen kanun kadar hiçbir devlet tarafından verimli ve şümullü bir mevzuat vaz'olunmamıştır. Müfettişler tarafından müşahede olunup günden güne iyileşen emniyet şartlarından memnuniyetini gizleye- miyen Birleşik Amerika İçişleri Ba- kanı (Harold Z. İkes) demiştir ki: «Bu inkişaf maden sahiplerinin emni- yet tedbirlerinin alınmasındaki şuur- lu hareketleri, kazalara mâni olun- Çelik kesen bir işçi tehlikeye karşı hususi gözlük ve eldivenlerle teçhiz edilmiştir (bt Sıcak (alüminyom) imalinde bir işçi... Madeni emniyet ayakkaplariyle teçhiz edilmiştir. mak hususunda işçiler (tarafından gösterilen büyük alâka ve yardımlar, eyalet maden müfettişleri tarafından patronlara verilen emir ve temenniler ve madenler bürosu müfettişlerinin ocaklara yaptıkları devamlı ziyaret- ler neticesinde başarılmıştır. Progra- “mın tatbikindenberi yapılan teftişler neticesinde ocakların yıllık verimle- rinin 595,000,000 tona yükseldiği gö- rülmüştür, Bu, 1944 yılında (antrasit) ve (briket) kömürü istihsalâtının “e 87 sine tekabül etmektedir. «Madenler bürosu» 107 kişilik müfettişler kadrosu 1944 yılında 132- ye çıkarmış, sağlık ve emniyet işleri- ni birçok diger madenlere de teşmil etmiştir. Müfettişler emektar maden- cilerdendir. Maden işletenler, umumiyetle ye- rinde tedbir alınması ve emniyet kaidelerinin tatbik olunması bakımın- dan hükümet makamlariyle iş birliği yapmışlardır. İşçiler, emniyet tecrü- beleri yapmak, hususi emniyet, şapka ve kunduralarını giyinmek, yeraltında sigara içmemek hususundaki nizam- lara riayet etmek, emniyet postaları tayin etmek ve kardeş işçilerin'em- niyetini düşünmek suretiyle bu yolda iş birliğine geniş mikyasta iştirak etmektedirler. Bundan başka işçi bir- likleri vasıtasiyle emniyet tedbirleri- nin alınmasında da büyük hizmetler- de bulunmuşlardır.