30 Ağustos 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

30 Ağustos 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

| HAKİKAT | KADIN - HILKATİ - VAZİFESİ - HAKKI Şu ölçü, kadını, bütün madde ve mânası, bütün kiymet ve tesir. yoluyla gösteriyor : 165 — Kadınların hayırlısı ve bereketlisi zevci üzerine yük olmayanıdır. Kadının hakta alt ve üst olduğu iki yer : 166 — Kadınlar üzerinde zevçlerinin hakkı pek büyüktür; geler üzerinde de anneleri- nin hakkı pek büy İşte, bütüniyle kadın : 167 — Kadın, zaten eğri bir çizgiden yara- tılmıştır; sen onu düzelteyim diye çalıştıkça kırarsın. Onlara güleryüz göster ki, geçim kabil olsun... Ve kadın' üzerinde, her ve ya olarak, Dün- yaların Efendisinden akseden şefk 168 — Onlar gebe A ari ço- cuklarını emzirirler, çocuklarına karşı pek merhametli olurlar; bir de zevçleriyle iyi ge- çinip ibadete bağlanırlarsa, Cennete yolları açıktır Kadınlık, Dünyaların Efendisinden gelen bu sözle iftihar ets 169 — bell kadınlar ve güzel rayi- halar bana ek sevgilidir; gözlerimin aydın- lığı da nam u ölçüdeki beril ve Feri karşı, bizim anla- yışımızdaki kabalığı düşünelim 170 — Kadının kendi e namaz kıl- ması, cemaatla kılmasından yirmi beş kere daha faziletlidir. Ve şu ölçüdeki vekar ve nefse hâkimiyet edası : 171 — Kadınların, cenaze merasimlerinde hisseleri yoktur. R Mn die 1 in ii m 4 172 — Erkekler üzerine kadınlardan başka fitne terketmedim. Buradaki itaat, kadının iradesi altına girmek mâ- nasınadır; ve gerçek erkeği nasıl da iptal etmektedir : 173 — Erkeklerin helâki, kadınlara itaat- tadır. Tek başına bütün bir var ilemi şu ölçüye bakın; sonra da halimizi düşüni — Zevcinden inde Mip çıkan ka- 174 dın, evine dönünceye, yahut zevci: kendisin- den razı oluncaya kadar ilâhi gazaba karşıdır. Fakat kadına daima hürmet ve riayet : 175 — İster cariye, ister hizmetçi, ister ne olursa olsun kadınları döğmeyiniz NUR HARMANI — Tertipleyen : Hikmet Sahibinin — Abdinin — Kölesi ri iğ ala 5 azl * geçer. SADAKA - YARDIM - İYLİK Sadaka, başkalarına ro için yapılan yardımdır; ve bu yardımda sıra şöyledi 171 — Evvelâ öz laa, artavı aile çev- renize, ondan da artanı akrabanıza, ve ondan da artanı yakınlık derecelerine ve hep bu ölçüye göre etrafınıza ve muhitinize tasadduk ediniz ! Yoksa sadaka, birçoğumuzun sandığı gibi, mağrur ve küstah bir eda ile dilenciye verilen şey değildir : 172 — Akrabanın akrabaya sadaka ver- mesi, hem sadaka, hemde ziyaret gibi iki hayrı birleştirir. Sadakanın kıymeti ne zaman ve hangi şartlar altında : 173 — Sadakanın en faziletlisi, sıhhat için- de, zenginlik yolunu araştırarak fakirliğe diiş- mekten korktuğun ve tasarrufa bağlı olduğun zaman edilendir. Bu işi umursamamazlık etme ve yarına bırakma!.. Yoksa can boğaza daya- nınca filâna şu kadar verilsin ve falana şu nisbette tasadduk edilsin dersin ama sözlerin muradına uymaz, malın da başkalarının eline Yine sadakada şart, kıymet ve sıra : 174 — Sadakanın en faziletlisi, bolluk yö- nünden verilendir; ve üstteki el, yâni veren, alttaki elden, yâni alandan daha hayırlıdır. Sen, geçimi sana bağlı olanlardan başla !.. Ahlâkımızın esaslarından biri olan tasaddukta mâna: 175 — İsterse bir hurmanın yarısı kadar bir şeyle, yahut güzel bir sözle olsun, ateşe perde olunuz! Tasaddukta şekil : 176 — Sadakanın en faziletlisi, doya kandırmakttır. susuzları Tasaddukta esrar : 177—Hastalarınıza sadaka ile deva arayınız! Tasaddukta şümul : 178 — Her iyilik sadakadır! Tasaddukta ruh : 179 — Halka veye göstermek sada- kadır. Ve her şeyde öldü. gibi, isünkadi da, Allahtan başka kimseye bir şey göstermemek inceliği : 180 — Sadakanın gizli verilmesi, ilâhi ga- zabı dindirir. y2i4 öğün