17 Ekim 1947 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 8

17 Ekim 1947 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 8

Kapak resmimiz Kapakta gördüğünüz şey. bir: bakıma göre vesikaların en korkuncu, bir bakıma göre de vesika tâbirini kullanma- ya değmiyecek kadar Ye on binlerce mektep çocuğu- ân s önünde bulunması bakımından, hiçde gizli kapaklı bir. el olma- 5 ağın sol üst köşesinde gö öğünüz gibi, resmi lise kitaplarından (TÜRKÇE - V) isimli kitabın sayfaları ara- Sayfa 8, 9 ve 10 da voğar çıka gösterelim : nbiya, emerler erbiyesi ver- mek ve onların di duygularını sadiyl deme alınan bu kita ali zama- zda, din tarihini ve eski inanışları incelemek için önemlidir. Yi istiyenler ardaki metne göre, dünya nelerin üstünde durmaktadır? En alttan en üste doğru ve 53 ai Coğrafy vrede yaşamak Ayni kitabın 128, 129, ve fik Fikret'in meşhur küfür manzumesi (Tarihi kadim) ve altında şü no “Tarih-i Kadim şiirin bir fikir da silâh olarak kullanıld İç Muhasebe * Recep Peker Hayli uzak vâkıa amma, bi- zim için, geçirdiğimiz macera ve risi sadece şiddet, huşunetten ibaret bir iç seyir sonunda, ancak bir sen tutunabildikten sonra, beyin ik- tisadi görüş ölçüleri bulunmak üzere tam bir iflâsla gürleyip gidivermiştir. * Zehire zehir Birgün Recep Peker, Millet delik küreüzünden şöyle ba- gırmıştı : 5 — Komünizmayı . İslâmiyetle tedaviye kalkışmak, bir zehire başka bir zehirle şifa aramaktan farksızdır ! Şimdi de biz söylüyoruz : hat Peker, — Heyhat ki, Ba asıl sizinle selefiniz olan kabine maktan gayri birşey pasa gii rez bundan sonrası ne olac, * Ben istifa etmem! son adar bi hareketinden tüten mânâ şu ol muştur : — Ben istifa etmem! Kanun yoluyla Türkiye Büyük Millet Meclisi bana itimat reyi ver- mekte devam ettikçe yerimden bile kıpırdamam! Meclis itimat- sızlık reyi versin, çekileyim ! sizliğini yarı gizli ve yarı açık belirten Başvekil olmuştur. Tarihi rol * İstifaya mecbursun! kat sonunda istifaya mec- bur olmuştur ! Meclis gurubun- ran son damla ol- hur Başkanının riyaset ettiği bir Bakanlar kurulu içtimaımın ar- kasından, istifasını, hem de pek kendisi tarafıdan yazılmışa ben- e kaleme alıp merciine sunmuştur. zemiyen bir üslüpl ira; — İstifaya mecbursun ! * Siyaset Peşinden yârı azizi İncedayı ile birlikte Akdeniz seyahati... Recep Peker gemiden kara çıkmak gidip geldiğine gö- canlar uyandırma amacını göze- tir. Bu nevi eserlerde zaman za- man anlatımın destanlık bir kud- ret ve enginlik kazandığı olur. Bu parçada eği işlediği an fikirleri ie . Bu fikirl pi siplerinin hasretini ifade ediyor?,, Maarif Vekili bulunduğu uzun yıllar içinde, gâh iş ve menfaat icabı Cumhur Reisinin validesine yanık sesiyle se an okuyan ve dindar gör ağ > tasavvuf iierekiilari. evlevi dervişi geçinen, EN de komunist ve ileri (1) fikirli görünmeği ih- mal etmeyen, liberal ve kapi- als nizam örpeklerine ise hararetli (odemokrasyacı tavrını çini za buyuran, fakat hakikatte yin lerend eserlerden biridir. Sosyal dâva- ların ağır bastığı ve açıkça mü nakaşa edilemediği devirlerde ve çevrelerde bu çeşit manzum eser- r. Böyle eserlerde şair, sanat seller çok, fikrini yayma ve insanlarda ortak heye- 7 lik asliyetsiz- Ükten başka hiçbir pe ruhu yatmayan Hasan Yücel, güya lâik bir ii cumhu- re, bu ta bir asabiye müte- ihtiyar edilmiş bir ilâç tedbirine ben- ziyor. Hasta mısınız, Recep bey; ein taiiyesi İle yatıştı mı sinirleriniz ?., * Yeni kabine Yeni kabine hakkında bugün- olduğu ve Kimde de iel dahilinde bazı ümit verici zatlar bulunduğu ve umumi levha ba- kımından şimdi, baş ve son ta- nımayan hâkimiyetinin m ies İ ai mmm larına talim, tedris ve telkin vazifesini üzerine almış; ve €ş ve sistemli bir dinsizlik pro- pagandasına mektep kitapla- rını ve kürsülerini âlet et- miştir. Bu kitabın ve benzer- eri alenen sorarken ilâve ediyoruz: Bu rejim lâiktir, öyle mi? 2u$ bir kere de karşımıza en mu ve yumuşak kadrosiyle sök istediği merkezindedir. Bu işin? munis ove en da işte # Rical kıtlığı Bü tün bu olanlar ve bitenler demir malzeme, ilâç a çok, bir rical kıtlığı vardır Mi da tek müsebbibi, asla fi şahsiyetçi olmayan, gerçe h- siyetleri eriten öldüren, *şah- siyetleri üne kibrit suyu! öke KG 1 denberi esi edilen başbakanlardan (oOCelâl Bayar, Refik Saydam, Şükrü Saraçoğlu, miz evlet siyaset recülünün yerini doldu- racaklardır ? Ve işin en hazini, ortada da, ümit bağlanabilecek ne bir şahıs, birşey bırakılmamıştır ! * İlk açık Yeni kabinenin yeni bütçede ilk ve aleni açığı 120 küsur mil- razlarla kapatacağız !,, yolundaki beyanattır. Acaba bir iç istikraz, filân Amerikan bankasındaki cari timad gösteren, acaba halk mıdır? Yoksa, halkın, nimresmi bankalardaki bihaber Bu pek mü temas etmek üzere haber verelim: Yeni kabinenin ilk açığı çok tadsızdır ! Be. De,