23 Ocak 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

23 Ocak 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

RTIK yeter, yeter, yeter olsun!.. 20 şu kadar yıl süren. kaskatı mutlakiyet; mutlakiyetin mutla- kiyetinin mutlakiyeti (idaresi, nihayet bir takım harici tesirlerle de- mokrasya taklidi yapmıya memur edil- dikten sonra, güya serbest bırakılan sübalsiei, “İz ruli muhalefet halinde ve feci bir emini kılı. ğında ortaya çıkmış; ve yine gü; demokrasya dünyası, Türkiyede de halkcı bir idare kurulduğuna inandı- rılmıştır 111 İşte baylar. bayanlar, gençler, ih. tiyarlar, şehirliler ve köylüler; başta, en parlak misali teşkil etmek üzere Demokrat Parti, bu cins muhalefetin bir şaheseridir; ve onun bütün vücut hikmeti ve ana kiymet hükmü, bu ye- di hecelik tabirin içindedir : İzinli muhelefet Celâl Bayar'ı bütün hayatı boyun- ca tanıyanlar, onun, bir İş Bankası Umumi Müdürlüğünde, bir İktisat Vekilliğinde, şu veya bu idarenin ei- Başvekillikte, kendinden, şahsiyetinden, ferdiyetin den hiçbir şey karıştırmadan, karıştı- ramadan, karıştırmak iktidarında ol- madan muvaffak olmuş. yahut mu. vaffakiyetsizliği olmamiş bir zat olduğunu bilirler. Demek istiyo. ruz ki, Celâl Bayar, şahsiyle nazik, ince, adam çalıştırmasını bilir, son derece süküti, iş ahlâkı bakımından fevkalâde mazbut ve dürüst; fakat pilânında rüşü sahibi olmaktan uzak, kolay muvaffakiyetleri kendi kendi sine devşirmek sanatının ameli zekâ- sına malik; ve bilhassa hiçbir işde hiçbir büyüğüne dikenli bir ferdiyet- “le görünmek ve mücadele etmek zevkinde olmayan, hattâ bu bakım. dan elinde hudutsuz kuvvet varken bile (pasif) kalmayı medenilik telâkki eden bir insandır, Bu insanın kayıtsız ve şartsız bağlı olduğu insan ve hedef de, Milli Mücadeleden sonra onun Başı ve bu Başın kurduğu C. H, P. den ibarettir. Atatürkün ölümünde Başvekil bu- lunan, ondan evvel ve bütün İnkilâp yılları boyunca Başvekil İsmet paşa- nın emrinde sadıkane çalışmış olan, sonra devlet reisliği makamını kendi öz eliyle İsmet İnönü'ne takdim ve teslim eden ve nihayet birkaç ay Başvekillikte alikonulup tasfiye edili. veren ve yalnız bu noktada şahsi ve e e MUHALEFET İş ve Hedef — U Salih Zeki AKTAY L J nefsani bir iğbirardan başka kök ve temele dayalı hiç bir muhalefete hak- kı olmayan Celâl Bayar'dan, vatan kurtuluşu çapında ne beklenebilir ? u mevzuda Celâl Bayar'ın bütün müdafaası şu kadar olabilir ; — Ben, rejime, İnkilâba, onun şef- lerine zıt bir muhalefetin rehberi ol- mak iddiasında bulunmuyorum ve as- la bulunmam! Benim muhalefetim, İnkilâbın Şefi öldükten sonra, CH.P. ve Hükümetinin saptığı aykırı istika- metlere zıt olmak, İnkilâp Şefinin ese- rine uymayacak tatbikatı ve bu tat. bikattaki ruhu tenkit etmektir! Kendi hesabına kaydettiğimiz bu müdafaayı, tam bu noktaya kadar beğeneceğinden emin olduğumuz Celâl Bayar'a hemen haber verelim ki, onu dünyanın , en müşkül ve müf- lis mevkiine düşürecek olan müda- faa da işte budur! İnkilâbın Şefi öldükten sonra C, İnönü'nün devlet reisliğinde İnkılâp Şefinin eserine uymayacak hangi tat. bikat vardır; ve bu tatbikattaki ruh, eski ruhun ta kendisi olmaktan baş- ka nedir? Celâl Bayar bu eği hiçbi- rine cevap veremez ve hele — Ha ürriyet, Kasçk. vicdan istiklâl, beğenip beğenmedi- ğini ve isteyip istemediğini herkesin açıkça bildirmek hakki diye bir pren- sibi bundan on sene evvel niçin mü- dafaa etmiyordunuz; niçin bu prensi- bin fırkasını teşkil etmeğe davranmı. yordunuz? Sade ve sadece «Şefleri» mizi sevmek onlara ibadettir !» sö- zünden başka niçin söz bulamıyor- dunuz ? Suali karşısındaysa, başını m eğmekten başka birşey yapam. Bazı şahsi meziyetler Salami birçok iyi ve güzel tarafları bulunan, yalnız derin bir irfan ve muhkem bir dünya görüşüne ve müthiş bir şahsiyet kuvvetine muhtaç bir fırka rehberliği tipinden mahrum bulunan Celâl Bayar ve onun göstermelik Par- tisi hakkındaki bu ei .yi memnun etmek, C.H.P. ko- damanlarıhın ekmeğine yağ ri için yazdığımızı sanmayın! Tamamiyle aksine, , ninde bir C.H.P. az- manı olduğunu ve bu göstermelik mu- Rp tezi iri kate halefete zemin açmakla D.P. ile be. raber yine C.H.P. nin mabküm edil. mek vaziyetinde bulunduğunu isbat dâvasındayız! Beş yıldır ki, C.H.P nin zirve nok- tasına hâkim şahıs veya şahısların aşağısındaki unsurlarla, D.P. nin zir- ve noktasına hâkim şahıs veya şahıs- ların aşağısındaki unsurlar arasında mücadele ne nisbette ciddi ve sami- mi olursa olsun, zirve noktaları ara- - — sında muvazaa ve hududa riayet kom- binezonu, yani gayet ölçülü bir he- sap ve (taktik), riyazi bir bedahet ifade etmektedir!!! İşte CH.P. nin. bazı unsurları arasındaki sıkıntı, aztı rap, sırrı fâşedememek, tahammülsüz- lük, ayrılık gibi hususiyetler de yal. nız ve yalnız bundan doğmaktadır!!! İzinli muhalefet bir «emri vâki>. dir; ve daha fırka kuracağından bah- sedilen her kim varsa, yalnız ve yal. nız bu izinli muhalefet yolundan geçmek ve faydalanmak emelinden başka hiçbir gaye tâkib etmedikleri ve zaten başka bir çıkar yol görme- dikleri muhakkaktır! Mahut muhalefet göstermeliği ve bu göstermeliği takip istidadında baş- ka göstermelikler yoliyle, son ve aziz ümidimiz olan ciddi bir muhalefetin de güme getirilmesi tehlikesini yaşı- yoruz! Bunun aksine, ancak bir (Bü- yük Doğu Partisi) ne imkân ve hayat hakkı verildiğini gördüğünüz gün ina- nabilirsiniz ! ) gen i Adesenin göziyle her hafta bir iş hedef: (Büyük Doğu) fotoğraj- çısı diyor ki: “Bizde bazı törenlerin en ca İ zip tarafını, halkın bakış istikametini de 5 teren şeki'de takdim ediyorum !,