17 Mayıs 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

17 Mayıs 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

K 17 Mayıs 'Cvanhurîyet m J H:.••••:::: ,0. •M Eski terbiyeye göre çocuğun bilâ kaydü sart büyüklerine itaat et mesi şarttır. Kışla terbiyesinin, askerî terbiyenin bir neticesi olan ve mekteplere, evlere giren bu terbi • ye tarzı bugün iflâs etmiştir. İhtiyarlar ekseriya, zamane çocukla rında itaat kalmadı, diye şikâyet ederler. Tabiî yeni nesilleri uyuşturan, enerjilerini öldüren bu mikrop, ne kadar azalırsa, memleket o kadar nefes alacaktır. Alman sisteminin en büyük fenalığı bu askerî disiplini mekteplere, ana çocuklarına kadar teşmil etmesidir. Bugün Al • man terbiyecileri tnücadele ile bunun önüne geçmeğe çalışıyorlar. Eğer gaye, düşünmeden itaat eden, emirleri kabul eden bir millet yetiştirmekse, esaretin terbiyeye ihtiya • cı yoktur. Bu iş mektepsiz de olur. !taat ve diâiplinin aleyhdarı değiliz, ama bilâkaydü şart değil. Dü şünmeden her emre boyun iğen itaate taraftar değiliz. Bir çoklarına göre itaat çocuğun meziyetidir. Haricî bir kuvvete karşı korku ile, müfekkerenin muvaf akatini almadan itaat çok kötü bir şeydir. Çocuğu itaate alıştırmak anne ve babalar için güç bir şeydir. Evvelâ çocuğuna kendi kafasını, ve düfüncelerini, itirazl&rmi istimal hakkını vennelidir. Çocuğa verilecek itaat, tabiî hassalarını tat • bik demekth*. Başkalarına zarar ve ÇOCUkl ' Yenİ bir Korsa sekli Paris'te ilkbahar modalan Şaraplı bakas Bakas kuşlarmt iyice temizledikten sonra kızartmalu Pembe pembe kızarınca içerisine bir bardak şa rap dökerek pisirmeli. İçerisine kat'iyyen su koymamaltdır. İki kaştk unu ayrtca yağda hızartmalt bunun da içerisine bir kahve fincam şarap dökerek pisirmeli. Kuşun barsakları, ciğerleri, yüreğini tahta üzerinde iyice kıyıldık • tan sonra onları salçamn içerisine kartştınlır, bir kısmı da bakasın içerisine dökülür. Ayrtca yağda ince kesilmis firancala düimlerini kı • zartmalt bakast ekmeklerin azeri ne dizmeli, badehu üzerine unlu şaraplt salçayı dökmelidir. 10 yumurta 130 gram seker 130 » badem 80 » kakao 70 » peksimet tozu Yarım litre su. Yumurtalar iyice kabaracak", sarısı ayrı, beyazı ayrı kabardtktan sonra birbirlerine karıştırmalıdır. Badehu içerisine toz seker, doğül • miiş badem, kakao, peksimet tozu, yarım litre su kartsttrılarak tepsiye dökmeli. Hamarun kalmhğt bir par» mak olmaltdır. Fırından geldikten sonra arzu edilen şekilde kesilme lidir. Çocuk itaate mecbur mudur? r \ 1 I Bademli pisküvi ren noktalarda bu tazyika lüzum vardır. Fakat bunu çocuğa emir • le değil, ikna ile öğretmek lâzımdır. Kanun cemiyetin menfaati için ferdi kendi arzularını feda etmeğe mecbur eder. Çocuk kanuna itaate alışmadan evvel, muhakemesini bularak hayatın icaplarına itaate a lışmalıdır. Çocuk kendisine verilen her emri evvelâ mubakeme etmeli, itiraz • larmı yapmalı, kani olduktan sonra kabul etmelidir. Ya kani olmazsa... O zaman siz ihtimalki haksızsınız, haklı iseniz iknaa kuvvetîniz yok, gene mes'uliyet size aittir. O bilâ kaydü şart itaate mecbur değildir. Parîste ilkbahar moda sergîleri birer bîrer açılıyor. Bu aynı moda • larında nisana ait bir çok modaların geçtiği görülmektedir. Balo elbiselerinin arkasına mo delde gösterildiği üzere ikî büyük pembe gül takmak bu ayın moda sına dahildir. Bu elbiselerin arka sındaki güller iğne ile iliştirilmiştir. Manto giyince güller arkadan çı karıhp, mantonun yakasına takıl maktadır. Model de sağdan birinci elbise si yah satenden yapılmış, ikî beyaz gülle süslenmiştir. Güllerin bîrisi şifondan, birisi kadifedendir. Omuzlar siyah istirazla süslenmiştir. Bu elbisenin önü uzun arkası kısadır. Ortadaki elbise mavi pailleden yapılmıştır. Düğmeleri kristaldir. Soldan birinci elbîse bu ayın orijmal elbiselerinden biridir. Bu el bise moda mehafilinde son büyük bir muvaffakiyet kazanmıştır. El bisenin yegâne süsü omuzlarıdır. Sinema artistlerinin ilkbahar tuvaletleri Ev kadınının bileceği şeyler Kolalı yakalan nasd ytkamalt ? Kolalı yakayı yıakamazdan evvel sirkeye batırılmış bir bezle ıslatıp kolasını çıkarmalı, badehu sıcak su ve sabunla yıkamalıdır. Aleminyom ve kalâylı kaplardan lekeler nasıl çıkanlmah? Aleminyom ve kalaylı kaplarm lekelerini çıkarmak için tuzla uğuş> turmalıdır. Unlu mahallebUeri nasıl pisirme» li? Unlu mahallebilerî pişirirken i • çerisine bir avuç çekirdeksiz üzüm ilâve edilecek olursa »jın kokusunun duyulmasına mâni olur. Havuç ve pançarı nasd pisirmeli? Havuç ve pancarı pişirirken kokusunu güzelleştirmek için içerisine bir avuç toz şekeri ilâve etmelidir. Çocuklar için banyoların nevileri tki ve üç yaşında çocuklar için,duşu Fahrenhayt 70 ten aşağı yapmak doğru değildir. Üç yaşından yukarı çocuklar için, çocuğun vücudünü soğuk su ile, ningerle sildikten sonra, soğuk duş yapılabilir.. Fakat bu nu da tedricen soğutmalıdır. Soğuk duş yaparken, çocuğun ayaklari, diz kapaklarına kadar, sıcak su içerisinde durmalıdır. Süngerle, soğuk su sürmek dahi, duş yerini tutabilir. Duş dökünürken çocuğun başını sudan uzak tutmalı, yalnız bir defa iğip saçlarını ıslatmalıdır. Duştan sonra sert bir havlu ile, vücudüne friksiyon yapmahdır. Eğer soğuk suyu müteakip reaksiyon yapılmaz, cilt ısmmazsa, üzerine ılık su dökmelidir. Eğer çocuk duş esnasında morarırsa, soğuk suyu kesip, ılık su ile duş yapmahdır. Eğer mümkünse çocuk yatmazdan evvel du • şu yapılmalıdır. Çocuğun evvelâ sıcak su ile banyosunu yapmalı, dîzleri suda iken duşu yapmalı, friksiyondan sonra, geceliğini giy dirip, iyice sardıktan sonra sıcak odada yemeğini yedirmeli, ve yatır Genç kızların korsa giymesi adet hükmüne girmiştir. Kızlar her gün jnnnastik yaptıkları için vücutleri nin korsaya ihtiyacı yoktur. Fakat çocuk doğurmuş kadınların böbreklerini kaldırmak, ve şişman kadın larm yağlarım eritmek için korsalar faydadan hali değildir. Resimde gösterilen model vücudü ü malıdır. Çocuğun akşam yemeğini 5,5 veya 6,5 te yemesi daha mu vafıktır. Çehrenizi güzel göstermenin sırrı Çehreyi güzel göstermenin en büyük sırrı, cismanî ve dimağî huzurdur. Hayatta neş'eli olan ka draların yüzü her zaman genç ve caziptir. Neş'eli tebessümleri, par • lak gözleri, yumuşak saçları, daima hareket eden oynak vücutlerile daima canlı görünürler. Hareket eden bir vücut, canlı bir şahsiyet, söze başka bir canlılık, çehreye başka bir revnak, gözlere başka bir şaffafiyet verir. Uzun bir gezintiden sonra aynaya bakınız, çehrenizde munzam bir parlaklık görürsünüz. Canmız sıkıldığı, hayat • tan zevk almadığınız zaman çehreniz canlılığını kaybeder, hatlar buruşur, cildin rengi solar. Çehrenizi güzelleştirmek için hayatı bir defa olduğu gibi kabul ediniz, muzik dinlîyiniz, faydalı kitaplar okuyu nuz, her gün muntazaman jimnas tik yapınız, her gün muntazaman bir işle uğraşınız, o zaman çehrenizin letafetini artmış görürsünüz. Tembellik adaleleri buruşturan, canlılığını kaybettiren en büyük saik • tir. Yağmurdan, soğuktan korkmaymız, bunlar her günkü gezinti ve işinize mâni olmamalıdırlar. Açık pencereli odada yatınız. Güzellik için fazla perhize lüzum yoktur. Bol sebze, meyva güzelliğinize yardım eder. Kızarmış yağlı yemekler cildi bozar. Temizlik güzelliğin en büyük yardımcısıdır. Şehirlerde çehre her gün sokaktan bir çok toz alır. Toz cildi en çok bozan âmildir. Yiizünüze podra sürmezden evvel mut fevkalâde rahat tutmakta, ve ince göstermektedir. Küçük resimlerde gösterildiği üzere bu biçim bir korsayı giyen şişman bir kadın bir müd det istimalden sonra vücudü fevkalâde ince bir şekil almaktadır. Korsanın karm ve mideyi örten geçme parcaları ta yukarı çıkmakta kor • saje iliklenmektedir. Bu suretle mide etlerinin dişarı fırlaraasına mani olmaktadır. Moda âlemi sinema artistlerinin bahar elbiselerini merfcıkla bekliyordu. Son gelen Amerika mecmuaları, moda merakhsı hanımları bu endişeden kurtarmıştır. Aşağıda gös • terdiğimiz modeller artistlerin elbiselerini göstermektedir. 1 Zallulah Bankheadm Paris'te Lonvin terzihanesinde diktirttiği elbise. Bu elbise vücude yapışmak ta, vücudün endamını meydana çıkarmaktadır. Mavi krepten yapıl mıştır. Yakası boyun sargısı şek linde geçmiş, üzüm bir düğümle göğüste bağlanmıştır. 2 Leile Hyams öğleden sonra bir buçukta bahçe ziyafetlerinde giymek için yaptırdığı elbise. Şifon amprimedendir. pelerin şeklinde önünü, arkasını, kollarmı örten bir yakası vardır. önü daha kısa ar • kası daha uzundur. Bu elbiselerle geniş büyük şapka giyilmektedir. 3 Carole Lombardın bej rengi Crepe Romadan yaptırdığı elbise. Kolları üç çeyrek ve etrafı tilki kürkü ile çevrilmiştir. Eldivenleri kısa kollarını örtecek kadar uzun dur. ifiiMiıııııııııııınıııııııııııııııııııııııtıııııııııııınııuıiıııııif MnHmHtMnK Tuvalet çantası Çehrenize göre saçlarınızı nasıl taramalısınız ? Seyyar kameriyeler Iaka yıkayınız. Her sene on dört gün çehrenize istirahat ettiriniz. Ne krem, ne podra hiç bir şey sürmeyiniz. Bu istirahat zamanında yalnız okuyunuz ve geziniz. Ne eğlence, ne ziyafet, ne de misafirlik. On dört günlük istirahatin sonunda yüzünüzü sütle yıkayınız, cildinizin tekrar gençleştiğini görürsünüz. Yaz mevsiminde bahçe bahçe takımları revaç bulur. Moda müesseseleri bahçeleri süsliyecek muhtelif takımlar yapıyorlar. Bu sene bahçe levazımı arasında seyyar kameriyeler nazari dikkati celbetmektedir. Bu kameriyelerin mermerden yapılmış cinsi sabittir. Fakat bunlann ayni şekilde ceviz veya sair tahtalar dan yapılmış, zarif şekilde boyan mış olanları bahçenin arzu edilen tarafına elindeki vidalarla çekilip götürülmektedir. Kameriyenin içerisinde kanapesi, koltuklan, hatta küçük masaları dahi vardır. Sinema yıldızları, meslekleri icabı çehrelerine muhtelif tuvaletler yaptırmaktadırlar. Bir güzellik müessesesi sinema artistleri arasında bir müsabaka açmış, hepsinin çeh resine göre yaptığı tuvaletlerle bu artistleri bir iki misli daha güzel leştirdiğini iddia etmiştir. Bu mü • sabaka da her artistin çehresine göre yapılan tuvaleti, hangi çehreye ne tuvalet yapılması icap ettiğini her hafta bu sahifede göstereceğiz: 1 Saçları alından arkaya doğru bu şekilde taramak son tuvalet lerden biridir. Saçların arasından bir maşa damgası geçirmek bu tuvaleti daha cazip bir hale sokmak tadır. Eğer yüzünüz geniş ve düz ise, saçlarınızı yanaklarınız üzeri ne düşürmeyiniz. Joan Cravford gibi çehresi olanlar, bu şekilde tuvalet yapmalıdırlar. 2 Artistler arasında en beğe • nilen çehre ovai çehredir. Eğer böyle bir çehreye sahipseniz saçlarınızı ortadan ayırınız. Dorothy Jordan'ın tuvaleti gibi saçlarınızı kıvırarak kulaklarınızın üstünden aşağı sarkıtınız, fakat yanakların üzerine çıkarmayınız. Eğer yanak kemikleriniz fırlamışsa, çehreniz oval dahi olsa bu tuvaleti tatbik etmeyiniz, o zaman bu kemikleri saçlarla örtmek icap eder. Her kadının tuvalet îçin kullandığı bir çok levazım var. Bunlarm bir kısmını levabosunun üstünde tutabilir, fakat bir kısmını meydanda bırakamaz. Bunları levabonun çekmesinde tutmakta muvafık de ğildir. Resimde gösterdiğîmiz tuvalet çantası kadının, dresuvarınrn yanına asılır. Bu çanta yeşil Krepe de chine emprimeden yapılmıştır. Uzeri pembe güllerle süslenmiştir. Volanın etrafı pembe beyaz kur • delâ ile süslendiği gibi, askı kurdeleleri de pembe ve beyazdır. Bu çantanın içerisine pudra sürmek için pamuk, cildin tozlarını silmek için pamuk havlu, yüze kompres yapmak için küçük yüz havlulan ve sair tuvalet levazımı saklann*.