3 Temmuz 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

CUMHURIYET 3 Temmuz 1935 Türklerle Süngü Süngüye , No. 234 A. DAVER Çanakkalede Dikkatler Otomobil kazaları Hergünün blânçosuna bu kazadan mutlaka girer ve bu kazalar için de şu veya bu sebeb olarak gösterilir. Hiç kimse demez ki /stanbul yollarından ve diğer yollardan birçoğu otomobil yolu değil dir. Otomobilden daha geniş ve daha hızlı giden bir vasıta olsa o da bu yollardan gidip gelecektir. Tramvay, araba, otomobil ve zavallı biz yayalar hep o b'lçüsü bir tiirlii genişlemiyen bu çapraşık yollardan yürümeğe mecburuz. Biz yavaş, yavaş ta olsa yurddaşlara sağ ve sol gidip gelrme itiyadlarını aşılamaz ve bu yoldaki Belediye servis masraflarına acırsak ne yurddaştn sağlığt emniyete girer. Ne de bu antika ve dar yollarda intizam yerine gelir. Belediyenin bu servise vereceği masraf, kazadan gürültüye giden yurddaşın hayatından değerli değildir ya?. tkinci olarak yavaş yavaş ta olsa yollarımızı genişletmeğe ve düzeltmeğe mecburuz. V. Ö. Deniz bayramı ve şenlikler Ankara vapurile yapılan büyük deniz gezintisine Atatürk te şeref verdiler RADVO Bu akşamki program j ÎSTANBULî 18,30 jimnastik, Azade Tarcan 18,50 fransızca ders 19,10 dans musikisî (plâk) 19,40 haberler 19.50 Halide monoloğ 20,10 konfe'rans 20,30 stüdyo orkestrası 21 radyo caz ve tango orkestraları, Emine İhsan, türkçe sözlü eserler 21.30 son haberler, borsalar 21,40 Pakize İzzet Nezih, keman solo 22 plâk neşriyatı. VÎYANA: 17,10 Viyana valsleri 17,50 konuş^ malar 18,25 keman ve piyano konseri19,05 konuşmalar 20,35 süel musiki 21,50 bir Tirol efsanesi 22,55 esperanta yayını 23,05 haberler 23,15 konser « 23.40 eğlenceli konser 24,50 konuşma « 1,05 gramofonla dans havalan BERLİN: Asker, takım takım sükunet içinde ve hiçbir şey fiissettirilmeden nakliye gemilerine sevkediliyordu Harb esnasında düşman gemileri tarafından bombardtman edüeü Çanakkale kasabast yanarken... Ingiliz Dpniz harb torihinden ; îşte bu yar'dımcî vasîtalarla bindirme îşi kalyon kaptanı Korbetin nezareti altada maniasız ve anzasız devam etti. Bu esnada Rivir Klayt gemisile şöhret almış olan kalyon kaptanı Envin de sahilde memur bulunuyordu. Tahliye, Anzakta olduğu gibi 6,45 te başladı. Kıtaatın top landıkları mevkilerden askerler takım takım vakit ve zamanile sahillere gelipo ralardan da süratle körfez açığında yatan Magnifisent gemisine ve refakatindeki di ger asker ve eşya nakliyelerine sevkedildiler. Burada da Kornovalis zırhlısı bulunuyordu. Refakatinde Prius Jorj kruvazörü ile muavenet filosunun diğer ge mileri vardı. Bu gemilerin toplan kendilerine tahsis edilmiş ateş sahalarına tevcih edilmisti. rinin, merkezi yayladan Anzaka doğru inip gelmekte oldukları haber verilmişti. Fakat birdenbire uzaktan Seddilbahir cihetinden şiddetli iştial ve infilâklar isitildi. Bunu bahriye toplannm iniltisi takib etti. Anzaka inmekte olan kuvvetîerin geldikleri tarafa döndükleri görüldü. Seddilbahirde Bu gürültü igfal General muharebesi Davinin Türk tutmak üzere Maden Enstitüsü ve Maadin direktörlükleri Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü Genel Direktör lüğüne 700 lira üc retle Maadin U mum müdürü mü hendis Reşid Os man Gencerin ta yin edildiğini dün telgraf haberi ola rak yazmıştık. Osman Gençer Avrupada maden mü Direktör Reşicl hendisliği tahsil etOsman Gencer miş ve bu meslekte gerçekten ihtısas kazanmış güzide genclerimizdendir. Yurda geldikten sonra hep mesleğile alâkadar muhtelif mevki ve memuriyetlerde ehliyet ve kifayetle çalışmış ve tedricen yükselerek Maadin Genel müdürlüğüne getiril mişti. Bu sefer Ekonomi Bakanlığmda modern bir teçkilât olarak meydana getirilen Maden Enstitüsüne Genel Direktör oluşu şüphesiz ki isabetli tayinlerden birisidir. Kendisine bu yeni ve pek önemli işinde de muvaffakiyetler dileriz. kuvvetlerini mevkilerinde düşmanm sağ cenahı ucuna karşı başlıyan hücumuydu. Ilk patlama sesleri 2,15 te Generalin burnu ğımlann kıtaatı tarafından Füziüje denilen mevki ile Galli Revayn hazırlanmış lâ denilen mahal arasında patlatılmasmdan ileri gelmişti. Asker kara topçusunun ve takviye filosunu seri ateşi himayesinde olarak düşma Topçu efradı top başında ve ordu nın zaten tahrib edilmiş siperlerine hücum dan gelmiş topçu zabitlerinin talimalına ettiler. General Davi tarafından istengöre bir an içinde ateşe başlamak üzere mesi üzerine kalyon kaptanı Dent bu hazır durmakta idiler. Fakat böyle biı harekette generalin emrine verilmişti. şeye ihtiyac görülmedi. Takım takım sü Kaptan Dentin refakatindeki gemiier, kunet içinde nakliye gemilerine sevk o Edgar gemisi ve daima maiyetinde bululundular ve saat 3,30 da 11,000 kişile nan muhriblerden başka Alur Kombi, topların yarısı Kefalo ve Mundros liman Sör Tonas Piktın ve Raglan ismindeki lanna müteveccihen yola çıkmış bulu üç monitörden mürekkeb olup bu bahri (Baş tarafı 1 inci sahifede) rek bıraz durduktan sonra Marmaraya açılmıştır. Atatürk halk arasında oturmuş ve en demokrat büyük devlet adamlarında bile görülmiyen eşsiz bir samimiyet ve millet babası alâka ve sevgisile görüşmüş, genclere devrimlerden, yapılacak vazıfelerden bahsetmiştir. Atatürk denizcilerimizin ödev ve liyakatlerinden de bahsetmiş ve yanlarında buluann donanma kumandanı miralay Şükrüye bilhassa iltifat etmiş, kumandanm adını <z türkçe kök olarak Şüküre çevirmiş 5 ve soy adı olarak Okan ismini vermiştir. Şükür, Şükrünün tam türkçesidir ve Okan Okyanus demektir. Cumhur Başkanı, Türkiye cumhuriyeti donan masınm kumandanına bu soy admı vermekle bir zamanlar denizleri kendine dar getiren Türk denizciliğinin enginliğine ve egeraenliğine de işaret buyurmuş oluyorlardı. Donanma kumandanı Şükür Okan ayağa kalkarak Büyük Şefin bu teveccühlerini hazıruna bizzat haber vermiş ve onun verdiği hızla daima muvaffakiyet yollarmda yürüyeceğine bir daha and içmiştir. Gezinti sabaha kadar devam etmiş ve şafak söktükten biraz sonra Florya açıklarına gelinmiştir. Atatürk burada Sakarya motörüne geçerek Floryaya gitmişler ve alkış tufanı içinde teşyi olunmuşlardır. Gemi buradan İstanbula dönmüş ve saat 7 buçukta gene Tophane rıhtımına yanaşmıştır. Bütün bir gece hayat larının en güzel, en kıymetli saatlerini yaşıyan davatliler vapurdan çıkarlar ken yüzlerinde hâlâ gezintinin haz ve sevinci okunuyordu. 19.05 şan ve musiki 20,05 spo ryayını 20,25 Org ile melodiler 20,45 günün akisleri 21,05 haberler 21,20 Ham burgdan nakil 21,50 konuşmalar 23,05 v haberler 23,35 Kolonyadan na iL Deniz şenliklerinde Hamidiyenin ve BTJDAPEŞTE: Deniz Ticaret Mektebinin gece 18,05 koro konseri 19,20 Çingene orgörünüşü kestrası 20,20 konferans 21,20 orkes Atatürkün teşekkürü İstanbul 2 (A.A.) Cumur Başkanlığı Genel Sekreterliğinden bildirilmiştir: Kabotaj hakkının Türk denizci lerine verilmesinin 10 uncu yıldönümünden ötürü yurdun her tarafından gelen kutlama yazılarma teşekkürlerini iletmeğe, Atatürk, ' Anadolu ajansmı memur etmiştır. tra konseri 22,46 haberler 23,05 cazband takımı 24,05 Balalayka konseri 1,10 haberler. BÜKREŞ: 18,05 orkestra konseri 20,05 konfe • rans 20.25 gramofon 21,20 piyano konseri 22,10 radyo orkestrası 22,40 haberler 22,55 orkestra konserinin de vamı 23,20 habe'ier 23,40 konserİD devamı. Başbakanm teşekkürü Ankara 2 (A.A.) Doğu gezisinde bulunan Başbakan İsmet Inönü, kıyılarımızda kabotaj hakkının ^ Türk bayrağına geçiminin onuncu yıldönümü bayramı münasebetile denizcilerimizden aldıkları tebrik lere karşı teşekkürlerinin iletilmesini Anadolu ajansma emretmişlerdir. Nöbetçi eczaneler Bu gece nöbetçi olan eczaneler şunlardır: Şinasi (Büyükada), Tanaş (Heybeli)\ Ali Rıza (Sirkeci), Eşref (Ankara caddesi), Cemil (Beyazıd), Yorgi (Küçükpazar), İhsan (Şehzadebaşı), Sarim (Yenikapı), Teofilos (Samatya) Hamdi (Şehremini), Fuad (Karagümrük), Merkez (Bakırkö"), Hüsameddin (Fener), Halk (Haskoy;, Merkez (Kasımpaşa), Rıza (Beşiktaş), Karaköy (Karaköy), Nargileciyan (Şafak sokağı Şişli), Delasuda (Taksim), Ertuğrul (Taksim), SBarunakyan (Yenişehir), Büyük (Kadıköy eski iskeie caaaesıj, üçıer iivaaıköy Yeldeğirmeni), Ahmediye (Üsküdar). hareket eden ye fırkası kara topçusuna o derece bügemüer arük sahilden görülememekte idi. yük bir kjıvvet ilâve etmişti ki hücum a/ yapılan tahliyeden hiçbir tarafta iz ve deta 15 ikinciteşrinde yapılan hücum de ge« recesinde muvaffakiyete iktıran etti. hiçbir arızaya veyahud yanlışlığa mey Türkler nafile yere birçok mukabil hüdan verilmeksizin geçmişti. cumlar yaptılar. Lâğım tertibatınm bir Türkler siper kaztyor ve yeni bir hücum bekliyorlardt Böyle kansız bir muvaffakiyeti hiç kimse ümide cesaret etmemişti. Bundan başka bir gece daha böyle arızasız çahşabileceğine inanılmıyordu. Havadan an^jıyanlar gökyüzüne dikkatle bakıyorlar .ı değişme alâmetlerine tesadüf eendişeye düşüyorlardı. e ayni derece dikkatle düşman da tarassud edilerek bir faaliyet olmadığı anlamağa çalışılıyordu. 't Türklerin, pazar günleri âdetleri an üzere topçu ateşini artırmalaan başka hiçbir değişiklik görülmü>rdu. Oğleden sonra cenub Suvla islelerinden birine bir isabet vâki oldu. akat Avustralya köprücü efradı yarayı çabucak temir ettiler. Düşman ateşinin jnühim kısmı bizim cephe siperlerimiz üzerine yapılıyordu. Hakikatte bizim tarafımızda görülen alâmetlere nazaran Türkler, harekâtımızda bir değişiklik farketmiş iseler bile bunu yeni bir hücum İçin karaya takviye kıtaatı çıkarmış olmamıza hamletmişlerdi. nişane kalmamıştı. Böylce birinci nuyorlardı. Sabah olurken ve Ayvalıkla diğer limanlarımızdan aldığımız telgraflarda 1 temmuz deniz bayramının derin sevinc ve muhtelif tezahüratla tes'id olunduğu bildirilmek Memlekette bayram tedir. îzmir, Izmid, Rıze Mersın, Antalya, Yeni Maadin müdürü Ankara 2 (Telefonla) Reşıd Os (Baştarafı 1 inci sahifede) manın Maadin Tetkik ve Arama Enstivolkan haline getirmiş olduğu mahallerde yaptığı goretin başlıca ergelerinden biri, tüsü Genel Direktörlüğüne tayin edil Habeş meselesının konuşulmasıdır. elimize geçen bütün siperleri muhafazamesile açılan Maadin Genel Direktör Hakikatte bu meseleye ancak, Ital ya muvaffak olduk. lüğüne Başmühendis Bedri Hüsnü ta yanın Habeşistandaki hareketlerinin AvGuruptan sonra ki tarafın da ateşi kerupa işlerindeki elbirliğini gevşetmesi korsildi. Şimal mıntakasında geçen gecenin yin edildi ve işe başladı. Ekonomi Bakanlığı, Türkofis kadro kusile temas edilmiştir. kinden çok müşkül olmak üzere yapılacak iş için snirlere kuvvet geld. Havanın yakında değişeeğini bildıren bir takım alâmetler varsa da kimse bundan bahsetmek taraftarı değıldi. Bununla beraber deniz henüz adeta bir havuz gibiydi. Sahilde kıtaatın gizli harekâtmı kolaylaştırmak için imiş gibi rutubetli bir sis de peyda olmuştu. Velhasıl bu vaziyet devam edecek olursa yapılacak iş için pek mükemmel bir gece gelmişti. Acaba bu vaziyet devam edecek miydi? Denizdcki tertibat bir gece evvelkinin ayni idi. Hiç bir şeyin değiştirilmesine ihtiyac görülmemişti. suna yeniden 14 memur almağa karar vermiştir. Aylık ücretleri 120250 lira arasında olan bu memurluklar için Türkofis Ankara merkezile îstanbul ve İzmir şubelerinde birer müsabaka im tihanı açılacaktır. Ekonomi Bakanlığı bundan başka İtalyaya, orta Avrupada tam bir haı reket özgürlüğü vermek istemiyen Kü çük Andlaşma ve Balkan hükumetleri, Romanm Londra ve Parisle elbirliği yapmasmı lüzumlu görmektedirler. Bu ilk görüşmenin yaptığı duyuş (inbarışin bölünmezliği inanca (temi M. Titülesko Londrada neler konuşuyor? Almanyada yeni usul bir kızak Zayi ilfinı Cumhuriyet gazetesinden: Galata İthalât gümrüğünün 19694 numaralı ve 7 mayıs 935 tarihli beyannamesile muamelesini yaptığımız eşya için alınmış olan 190.515 kuruşluk kat'î irad makbuzu zayi olmuştur. Yenisi alınacağından eskisinin hükmü olmadığı ilân olunur. Müdiriyet JANE PİERLY CASİNO de PARiS'in şarkıcısı almanca fransızca tercümeye ve yaz tıba) şudur: M. Titülesko, mağa muktedir daktilolar da alacaktır. Bunlara başlangıcda 80 lira aylık ve hakkında yeniden hiçbir nat) alamamıştır. rilecektir. TAKSi BAHÇESiNDE Her altşam Londra 2 (A.A.) Romanya dısaKızak meraklılarmı yazın da tatmin Acıklı bir ölüm etmek üzere Almanyada gördüğünüz şe Kadıköyünde Bahariye caddesinde man anlaşmasının merkez ve doğu Av kilde bir kızak mahalli vücude getiril bakkal Hayrettin ve Muhittin kardeşle rupası devletlerinin durumuyla olan ilgimiştir. rın hemşıresi Bayan Fehıme Tebessüm si üzerine İngiliz bakanlarınm dikkatini henüz genç yaşında ölmüştür. Cenazesı çekmiş, anlaşmanın bu bölgedeki sonuç Bir konser bugün saat onda Haseki kadmlar hastalarını anlatmış ve Almanyanın diplomanesinden kaldırılarak Topkapı mezarlı."" .ıiım, Cemil, Zeki ve Serefin iştira tik durumu kuvvetlendirilmiş olduğunu 1 ğına götürülecektir. ' C H. P . si Kadıköy Halkevi Kua ! Bayan Fehime çok hayır sever, temiz söylemiştir. uoru tarafından dün saat 18,30 da Süve asil yürekli bir kızdı. Tann rahmet İngiliz nazırlan M. Tituleskonun izah reyya sinemasında verilen halk konseri evlesin. larını kaydetmekle yetsinmişlerdir. çok güzel olmuştur. n işleri bakanı M. Titülesko İngiliz Alevvel yazıldıklarını anlayınca sizin burada olduğunuzu anladım. Son kâğıdı kuturmayı unutmuşsunuz. Mürekkeb hâlâ kurumamış. Sözünü ispat için parmağını yazınm üstünden geçirerek gösterdi. Sonra sordu: Mançestere niçin gitmediniz5 İşte tam size lâyık bir sual. Ben galiba sizin koltuğunuzu zaptettim. Ne beis var? Mike kanapeye oturdu ve müstehzi bir eda ile: Artık herşeyi anlatmanm zamanı geldi, değil mi? dedi. Ha, aklıma geîmişken sorayım, belki bir apartımanda bekâr bir adamla yalnız bulunmaktan korkarsınız. Hiç korkmam. Uzülmeyiniz. Hem yalnız da değilim. Benimîe beraber bırısi var. Mike yalandan telâşlanarak sordu: Ümid ederim ki onu da evime sokmadınız. Benim size emniyetim vardır. Fakat dostlarınızdan birinin evimde bulunuşu beni herhalde memnun etmez. Genc kız çantasını açtı, altın bir sigara tabakası çıkararak açtı ve bir sigara seçti. Siz bundan istemezsiniz değil mi Mike? Polis müfettişi ihtiyatkâr olmayı lü zumlu bulmuş olacak ki: Sizinkileri istemem Kat, dedi. Eğer kızmıyacağınızı bilsem benimkilerden içerdim. Siz nezaketsiz bir adamsınız Mi ke! Nazik olmak ve bir tuzağa yakaIanmaktansa kaba, fakat açıkgöz olmak herhalde hayırlıdır. Zeki haydudlarla münasebette bulunan adam tetik davranmalıdır. Genc kız güldü ve delikanlıya tnerakla baktı: Sizin niçin zabıta memuru olduğunuzu anlamak istiyorum. Tabiat! Tabiat mi? Bu da ne demek? Tabiat her mahluka kendim müdafaa etmek vasıtasını vermiştir. İstridyenin kabuğu. kaplanın pençesi, mürekkeb balığının kesesi, köpek balığının di^leri !l Son gece ve bırakılan toplar Her gemi muayyen mevkie sokuluıken Amiral Veymis ile General Birdvud, Çatam zırhlı kruvazörüne binmiş oldukları halde bu mühim ve tehlikeli ışe nezaret ve murakabe için geldıler. Bunclan evvel de olduğu gibi gemilerin gelmesi, Türklerin siper kazmakla meşgul olduklan işitildiği gibi bütün gün de yeni düşman hatlannda hiçbir harekete sebeb tel örgüler tertibile uğraşmışlardı. Oğle olmadı. (Arkası var) den biraz sonra Türk takviye kuvvetle"Cumhuriyct,, in bölemi: 20 radan üç dakika geçmeden oda kapı smda bir elektrik fenerinin ışığı parladı. Elektrik fenerinin ziyası parke üze rinde bir müddet gezindikten sonra perdelere kadar kaydı. Mıke kalın perdede açtığı bir delikten olup bitenlerî gözlü yordu. Fenerin ışığı nihayet elektrik düğme sini buldu. Düğme çevrildi ve oda aydınlandı. Gelen Kattı. Pek sade bir şekilde giyinmişti. Çok sakin görünüyordu. Adeta kendi evinde gibi idi. Yavaş yavaş eldivenlerini çıkarıyor, ayni zamanda masanın üzerine göz gezdiriyordu. Bir arahk Mikenin yazdığı kâğıdlar gözüne ılişti. Bir koltuğa oturdu ve bunlan alarak dikkatle okumağa başladı. Son kâğıdda hafifçe güldü. Mütaleasmı bitirdikten sonra kâğıdlan tekrar yerine koydu. Gözlerile odayı muayene etti ve seslendi: Mike, artık meydana çıkınız! Mil>? hiçbir telâş eseri göstermeden Yazan: gizlendiği yerden çıktı. Edgar Vallas Genc kız: kurcaîandığı • Kazinodaki hâdise hakkında yazduyuldu. A cbklannızı okudum, dedi. Birkaç dakika İ'PANOPARİZİYEN R E V Ü SÜ Cumartesi Pazar matine saat 17 de yeni progıat y p g Yerlerinizi evvelden tedarik ediniz Telefon: 43703 saat 19,45 de 21,45 de büyük vardır. Tabiat zehirlere karşı daima pan Dün gece beni Sebusta gördünüz zehirler yaratmıştır. Caniler ve hay değil mi? dudlar karşısmda da zabıta memurlarını Evet, görmüştüm. bulursunuz. Caniler ve haydudlar eğer Buna ne mana verdiniz? çok zeki olursa tabiat onlara karşı da Bilmem. O aptal ve geveze delî * zeki bir polis müfettişi yaratır. kanlı ile beraber bulunmakla nt tyaPmak Kat müstehzi müstehzi güldü. istediğinizi ancak Allah bilir. Zeki bir adamla görüşmek çok tat Mister Mike malul bir adamla islı birşeymiş, dedi. Benim dostlarımdan tihza etmek size yakışır mı? Evet o gerbazıları da pek zekidirler. Meselâ amca çi bir hatib değil... Fakat çok terbiyeli mın kendisine mahsus felsefî bir görüşü ve çok nazik. vardır. Maamafih o eşyayı yalnız bir Onunla niçin beraberdiniz? tarafından görür. Ben ise her iki tara Onu tanımak istiyordum. Bu gibifından görmek lâzımdır, diye düşünü adamlar beni çok alâkadar eder. rüm. Sizin görüşünüz de orijinal. Mike sualini tekrarladı: Bezzi ile beraber bulunmanızın İltifatmıza teşekkür ederim. Şimdi sebebi neydi? bahse avdet edebiliriz. Benim apartımanıma şeref vermenizin hikmeti nedir? Hakkımda ne düşündüğünüzü bilmek istiyordum. Notlarınızı benim oku mam için meydanda bırakacağmızı tah min etmiyordum'. Benim düşünceme göre onlar şu köşedeki kasada bulunacaklardı. Onu açmayı kurmuştum. Genc kız bu sözlerden bahsi deği§tirerelt sordu; Siz nekadar inadcı imişsiniz. Söyledim ya... Genc kız ayağa kalktı. Odada gezlnmeğe ve kütübhanedeki kitabları gö'zden Tercüme eden: Ömer Fehmi Başkut nı Nihayet dış kapının anlatan bir gürültü geçirmeğe başladı. Siz katolik edebiyatını nekadar seviyorsunuz! İngiliz şairi Tennisonun sonra birden mecmuai eş'arı... Qf ne can sıkıcı eserl (Arhan var)