7 Temmuz 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

7 Temmuz 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

7 Temmtu 1935 CUMHURİYET Ahnanya Intıbaları Âlman ordusu ihtiyat kuvvetleri ne kadardır? Her yıl 600 bin ihtiya* talim ve terbiye edüiyor Almanyanın 100 bin askerleştirilmiş polisi var Esmer ordunun mevcudü 1,600,000 kişidir Almanyada çağ • la bademi ünifor malarile dolaşan veya çelik miğfer lerile bir heykel gibi hareketsiz ve dimdik nöbet bekliyen Rayşver ne ferleri, insana âdeta bir zabit hissi verirler. Belli ki bu askerler mü kemmel bir talim ve terbiye görmüşler, çok sıkı bir di6İplinle yetiştiril NET2GÜN İBÎPFIkPA mmmmmmm Cevdet tarihinde yazar ki, o zamanlar devlet ricali arasmda pek değerli bir zat olan Moralı Osman E/fendi, çok ağırbajIı ve son derece haysiyetini gözetir olduğundan, Halet Efendiye karşı baş iğmez ve başkalan gibi yüzüne gülmezmıs.. Halet Efendi onun bu haline kızdığından. mücerred hakaret olsun için kendisini Istanbulda tutmaz, bir takım bayağı isjerle ötedeberide dola;tmrmış. Keçecizade îzzet Molla, bir gün Halet Efendinin yanında iken, uşaklar, Osman Efendinin geldiğini haber verince Halet Efendi sofaya kadar »eğirterek onu karşılamıj ve dönüşünde de merdi ven başına kadar uğurlamışo. lzzet Molla bu hale faşıpt Efendim! Bu adama etmediğin fenalık kalmadı. Şimdi bu mertebe iln'fata sebeb nedir? Diye sordukta, Halet Efendi t Evet! demiş; doğru söylüyorsun. Ben bu adama gerçekten çok fenalık ettim. Elinden memuriyetini aldım. Nüfuzunu kırdım. Canını da, istesem, alabılirdim. Ama, üzerinde bir Osman Efendi lık var, işte, onu alamıyoruml Onun için de, böyle, gördükçe saygı göstenneğe mecbur oluyorum! ÖTVKÇO Atatürk Florya gezîntîsinde r r }te o güç 2 mişlerdir. Bu se Alman piyaden neye kadar 12 yıllık uzun hizmetli, maaşlı ve profesyonel askerlerden mürekkeb olan bu ordunun bütün efradı, harb zamanında, seferber edilecek millî orduya kadro teşkil etmek üzere yetiştirilmişti. Hitler, Versay andlaşmasınm siiel ahkâmmı yırtıp atıverince, bundan evvelki yazımızda anlattığımız gibi, bir ta raftan Rayşveri büyüttü; 21 piyade, 3 BÜvari ve bir hafif motörlü fırka teşkil etti. Bu yıl içinde 36 fırkaya kadar çıkacak olan bu ordu, Almanyanın mu vazzaf nizamiye ordusudur. 1918 denberi askerlik etmemiş olan milyonlarca Alman genci var ki bunlar da Rayşverin ihtiyatlarıdır. Bu kalabalık gencliği talim ve terbiye etmek lâzımdır. Al manya, 1914 te, 25 nizamiye kolordusile beraber, ayni zamanda bir bu kadar da ihtiyat kolordusu seferber etmişti. Bu kolorduları talim ve terbiye görmüş ihtiyatlann fazlasile yapmıştı. Yarının harbinde ayni şeyi yapmak, bunun için de 1918 denberi askerlik etmiyenleri asker yapmak istiyor. Şımdi bu işin nasıl yapıldığma bakalım. kofcar adımla mevzi almağa gidiyoı Landespolizay şimdi, takriben, 4000 zabit ve 100,000 neferden mürekkebdir. 1933 denberi artık zabıta vazifesini büsbütün bırakıp, tıpkı Rayşher teşkilâtına dahil kıtaata benzer asker kıt'aları halini almıştır. Onun için, piyade, süvari, istihkâm, muhabere ve makineli tü fekli otomobil kıt'alarından mürekkebdir. Polis piyade alayları 3 taburdan ve 1 bomba topu bölüğünden teşekkül eder. Polis taburları, tıpkı Rayşver taburlarma benzer, üçü tüfekli ve biri raakineli tüfekli 4 bölüğe ayrılmıştır. Polis alayları 11 müfettişlığe taksim edilmiştir ki her müfettişlik bir furka demektir. Bunlan tam asker fırkaları haline sokmak için, birer topçu alayı vermekten başka yapacak bir şey yoktur. Her müfettişlik, bir polis generalinın kumandası altındadır ve Rayşver fırkalarınm erkânıharbiyelerinin ayni olan birer fırka erkânıharbiye heyeti vardır. Polis generalleri, Alman ordusunda zabıthk etmiş, hatta çoğu Harb Akademisinde tahsıl görmüş kimselerdir. Batıya ün salan yiğit atlılarımız bugün geliyor (Baştarafı 1 inci aahifede) şöleni vermiştir. Saat 13 te Türk subaylan lstanbula doğru yollanna devam etmişler ve hareketleri esnasmda durakta Türkiye elçi liği örkünleri ve Bulgar subaylan tarafından uğurlanmışlardır. Haylâz çocuk Bir çatalla babasını ağırca yaraladı Bakırköyünde Hürriyet sokağında 19 sayıh evde oturan Bakırköy Belediyesi sağlık memuru Atıf, üvey oğlu lzzet tarafından yaralanmıştır. lzzet, çok haylaz bir çocuk olduğundan babası bu çocuğa daima doğru hareket etmesini, haylâzlıktan vaz geçmesini söyler, fakat lzzet Naci bu lâflara hiç aldırış etmezmiş. Evvelki gece Atıf sofraya oturmuş, sofrada âf dönmüş dolaşmış, oğlunun haylâzlı ğı meselesine gelmiştir. Bu lâflara son derecede kızan îzzet Naci sofradan bir çatal alarak babasının üstüne hücum etmiş ve zavallı adamı birçok yerlerinden çatalla ağır surette yaralamıştır. Fakat kanlan görüp biran şaşıran lzzet Naci duralamış ve çatalı yere atıp kapıdan çıkarak meçhul bir tarafa doğru kaçmıştır. Vak'ayı duyan polis işe el koymuştur. Babasmı yaralıyan çocuğu aramaktadır. Edirnede yapılan karşılama töreni Edirne 6 (Özel) Süvari zabitlerimiz bu gece saat 11,15 te buraya geldi ler. Kendileri büyük törcnle karşılandılar. Istasyonda dört bin kışiden fazla insan vardı. Karşılıyanlar arasmda Vali, askerler, şehrin büyük memurları, var dı. Askerî bando da bulunuyordu. Kahraman zal/lerimiz, halkın yaşa seslerı arasmda ısyasyona girdıler. General Mürsel, oradaki askeri teftiş etti. Zabitlerimize muhtelif teşekküller namma buketler, hediyeler verildi. Nutuklar söy lendi. Tren, halkın sürekli alkışlan aramda lstanbula hareket etti. E$ki »tnıfların talim ve terbiyesi Askerliğe hazırlık teşkilâtt Askerhğe hazırlık teşkilâtı içinde, Hıtleri ve nasyonal sosyalist partısini ıktıdar mevkııne getıren butun teşkılât dahıldır. Böyle olmakla beraber, bun lan ikiye ayırmak kabıldir: A Esmer ordu, B İş hizmeti. Evvelâ, esmer orduyu tetkik edelirn Bunlara koyu sarı bir üniforma giydikleri için esmer denilmektedir. Başta Hitler olmak üzere bütün parti mensubları, bu sarı ünıformayı giyer. 30 ha ziran 1934 tarıhindeki hâdıselerden sonra, parti erkânıharbiye reisi Roehm (Rrim) tarafından teşkil edilmiş olan o muazzam nasyonal sosyalist ordusu üç ayrı parçaya taksim edilmiştir: 1 S. A. (hücum bölüklerı): S. A. lar şimdi yeniden tensık ve teşkil edilmekte ıseler de henuz nasyonal sosyahstlerıi ıktıdar mevkiine çıkaran bu kuvvetin ilgası mevzuu bahs değildir. Onun için S. A. ları Alman gencliğinin. önemli (mühim) bir kısmını talim ve terbıyeye devam eden süel (askerî) bir teşekkül addedebıhriz. S. A. lar, en ziyade «spor mektebleri» denilen talim ve terbiye merkezlerinde askerlik öğrenmektedırler. Bu merkezlerde S. A. lar altı hafta müddetle kampa çıkmış bir asker hayatı yaşarlar, atış ve ekzersis yaparlar. Bu ordugâh hayatı, Rayşver tarafından sıkı surette kontrol edilmektedir. S. A. lar bugün en az bir milyon kişidir. 2 S. S. (koruma bölükleri): Vazifeleri, önce partinin adamlarını, içti malarını muhafaza etmek olan S. S. ler 250,000 kışilik seçme bir kuvvet teşkil ederler. Üniformaları ve miğferleri siyahtır. Çok mükemmel talim ve terbiye görmüş genclerden mürekkeb olan S. S. böluklerinin bir kısmı, takriben 50,000 kadarı kışlalarda yatarlar ve ger Rayşherın yanında 1935 yılı başm danberi, milıse benzer, yeni bir teşekkül çalışmaktadır ki vazifesi. Büyük Harbden sonra askerlik etmiyenleri çabucak talim ve terbiye etmektir. Bu efrada askerlik öğretmek için, bizim eski depo taburları ve alayları gibi, talim ve terbiye kıt'aları teşkil edılmıştır. Bu kıta'ların kadroları, ayni zamanda, kendileri de bir talim ve terbive devresi geçiren eski zabitlerle, küçük zabitlerden mürekkebdir. Rayşher bu kıt'alara pek az muallim göndermiş ve bu suretle eski sınıfların talim ve terbiyesi, muvazzaf ordu kıtaatınm talim ve terbiyelerini müşkülâta uğratmadan yapılmakta bulunmuştur. Hiç askerlik etmemiş olan muhtelif yıllar doğumlularınm tâbi oldukları hizmet müddeti vasatî olarak 8 haftadır. 1935 ikincikânunu başında çağırılanlar, şubat sonunda, terhis edılmişlerdir. tkinci bir parti de mart başında çağrılmıştır. Bunları tabm ve terbiye maksadile teşkil edılen tabur, batarya ve böluklerın miktarı, her partıde 100,000 kişiyi silâh altına çağırmağa musaıd bulunmaktadır. Bu suretle Almanya, senede 600,000 kişiye müstacel bir talim ve terbiye vermek imkâmna maliktir. M. Bekin Berlin konuşma. ları iyi somıç vermemiş (Baş tarafı 1 inci »ahifede) lunacaktır. Bu haber dahi Lehistanm Berlinden iyi sonuçlar (neticeler) elde îdemediğini teyid ermektedir. Atatürkün dün Floryaya ?e ref verdiğini haber vermiştik. Büyük Şef önce, kendileri için yapılmakta olan köşkü gözden geçirmişler, sonra karaya çıka' rak bir gezinti yapmışlardır. Ar. kalanndaki şapkalı zat Efgan Büyük Elçisi Ahmed Handır. ADLtYEDE Hileci bir esnaf Ketenciler kapısmda bir helvacının glikozla helva yaptığı ve halka sattığı Bclediye tarafından anlaşılmıştır. Dükkâr. sahibinden para cezası almmış ve dükkânı iki gün için kapahlmıştır. Belediyenin bu karan Galata ikinci sulh ceza hak vereni (hâkimi) tarafından tasdık edilmiştir. Alemdar Akşam Kız San'at okulu dün çok güzel bir sergî açtı Retmi Leh gazetesinin görüşü Esrarcılar muhakeme ediliyor Varşova 6 (A.A.) Yarıresmî Gazeta Polska, M. Beckin Berlin ziyareti hakkında tefsiratta bulunarak, Almanya ile Lehistanm Avrupanın bu bölgesinde (mıntakasın^a) kanşık zihniyetlere de ğil müspet icraatla tezahür eden barış arzulannı kaydedıyor ve diyor ki: M. Beckin Berlin ziyaretinde bütün letici (mütemmim) amaclar aramak boştur. İki memleket arasındaki komşuluk münasebatının durluğu (istıkran) yalnız Berlin ve Varşova için değıl, bütün Av rupa için önemli bir konudur (mevzu). Atkerleftirilmiş polis Almanya, Versay muahedesmın zorile polisinin bir kısmını da askerleştirmiştir. Şimdi Almanyada üç türlü polis vardır: 1 Şupo ve kamun (nahiye) polisi ki her ikisi de tam manasüe zabit vazifesi görmektedir, 2 Siyasal polis, 3 Landespolizay denilen askerleştirilmiş polis. Birinci ve ikinci nevi polisleri bırakıp yalnız kışlalarda yatıp kalkan askerleştirilmiş polisi tetkik edeceğiz. Meşhur Marmara Hasanla artist olduğunu söyliyen Dürdane adlı bir bayan Galatada toplu bir halde esrar içirmekten suçlu olarak mahkemeye verilmişlerdir. Bunların birinci duruşması yapılmış Alemdar Akşam Kız Bu meseleye birkaç yıl önce harb veve tanıklann (şahitlerin) getirilmesi için ya barış bakımından verilen önemi hatır San'at okulu bu seneki serduruşma başka bir güne kalmıştır. gisini birçok güzel eserlerle lıyan herkes bize hak verecektir. dün saat beşte açmıştır. Dış Bakanının Berlin ziyareti, yalnız Okulun, ebise, çamaşır, çekten daimî bir silâhlı kuvvet teşkil M. Göbbels ile Göringin ziyaretlerine ederler. Hitlerin dairesi, parti merke7 değil, Almanyanın kuvvete başvurmamak nakış, şapka, çanta, eldiven şubelerinin bu sene zarfm leri ve merasimde Hitlerin şahsı, bu hakkındaki anlaşmaları gözü kapah tat da çok büyük bir incelık S. S. ler tarafından muhafaza edilir. bik edeceğini ve Lehistanla münasebatı ve meharetle başardığı iş Son zamanda Rayşher ile yapılan bir uzatmak ve derınleştirmek istediğini biller, okulun yukan kattaki anlaşma üzerine, S. S. lerin tıpkı mu diren M. Hitlerin 21 mayıs tarihli söy beş salonunu cidden bir çivazzaf ordu gibi, fırkalar, alaylar ha levine de bir cevab teşkil etmiştir. M. çek bahçesi kadar güzelleş linde teşkilâtlandırılmaları takarrür et Beck Berlinde Lehistan namına ayni artirmişti. Sergiyi açan genclerimizle sergiden miştir. Daha şimdiden bu alaylardan zuyu ifade etmiştir. İki memleketin mü Aşağıdaki iki salonda da güzel bir köşe ikisi teşekkül etmiş olup biri Berlinde, nasebetlerinde devamh durluk (istikrar) satılacak eşyalar vardı. mek pışırme öğretmelerine başlıyaca öteki Münihtedir. sağlaması arzusu açık bir surette görülmüş Okul müdürü Bakiye Kuray bir ya ğımızdan bu şubeye daha şimdiden biı 3 N. S. K.K. (nasyonal sosyalist ve tespit edilmiştir. Ziyaretin dostça ve zıcımıza şunlan söylemiştir: çok okur yazdık. Gelecek sene yapaca3 otomobil kıt'aları): Bu teşkilât esmer samimî havasını da kaydetmek gerektir. « Geçen her sene, okulumuza bir ğımız işlerden en önemlisi de bizim okuordu kuvvetlerinin süratle öteye beriye Bu dostça havanın, bizim nazanmızda çok okur kazandırıyor. Bilhassa taşra lun mezunlarile Selçuk Kız San'at okunakli içiin kurulmuştur. Şimdi S. A. la Berlin görüşmeleri konusu (mevzuu) kakadınlannrn okulumuza gösterdikleri lunun son sınıf okurlarmm açacağımızj rm emri altından çıkarak Rayşvere tâ dar manası vardır. rağbet yüksek bir derecededir. Bura atelyede çalışmaları olacaktır. bi tutulmuşlardır. Çünkü muvazzaf ordan gelen okur iki senelik derslerinı bir dunun, seferberlıkte, hem otomobilli POL/STE senede bitirip tekrar memleketlerme En kalabalık dikiş şubemiz bu nakliye kollarına, hem de motörlü kıt'a160 mezun vermiştir. dönerek atelye açıyorlar. lar için mütehassıslara ihtiyacı vardır. Otobüs çarpıştı. Bu sene okulumuza azlıklardan da çok| Okulda her sınıf okurumuz vardır. Bu teşkilât 21 livaya, her liva otomogiren olmuştur ve bunlardan 100 tanesj] Dün Arnavudköyünde oturan Osman İlk okul öğretmenlerile Ünıversıte o bil nakliye grupları ile motosiklet alay Nuri Çeşme caddesinde karşı tarafa ge kurları, bizim de okurlarımız arasm Beyoğlu şubesinde okumaktadırlar.ı Serginin dikiş ve bilhassa moda, şap1 larına aynlmıştır. Bu kıt'alarda filî su çerken 3094 sayıh aile mutfağı otobüsü da bulunmaktadırlar. Bu sene 517 okukendisine çarpmış ve birçok yerlerinden rumuz vardır. Bunlar içinde sosyete me kacılık, çiçek işleri çok mükemmeldi,1 rette çahşanlarm mevcudu en az 350,000 kişidir. Bu muazzam mevcud, yaralanmıştır. Şoför yakalanmış, yaralı murlarıle ev kadmları çoğunluğu teşkil okulun çalışkan direktörü Bakiye Ku« Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. etmektedir. Gelecek sene pasta ve ye rayı ile genc kızlarımızı tebrik ederiz. bir taraftan kendi kıt'alarında ve diğer Yapraklarla peçelenmif bir Rayşver ağır makinelitüfeği tayyarelere karşı yapılan manevralarda Bir mürettib yaralandı taraftan hususî merkezlerde muntazam Bir futa parçalandı Zavallı ameleyi dövdü Çemberlitaşta, Osmanbey matbaasmda bir talim ve terbiye görmçktedirler. Kuruçeşme önünde Şirketi HayriyeKabataşta tütün deposunda çahşan amürettib Mustafa, dün makinede çalışırABİDİN DAVER ken elini makineye kaptırmış ve bileği kı nin 18 sayıh kömür kayığı, Beylerbeyi mele Ayşeyi ustabaşı Muzaffer fena hal(1) inci makale 3 hazıran tarihli sayı rılmıştır. Yaralı Cerrahpaşa hastanesine spor kulübüne aıd bir futaya çarparak de dövmüştür. Pohsler Muzafferi yakaparçalamıştır. lamışlardır. mızdadır. kaldırılmıştır.