19 Eylül 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

19 Eylül 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

CUMHURİYET 19 Eylul 1935 Adana tarihini yazmak için hazırhk başladı Şehirde pamukçuluk faaliyeti hararetlendi, hergiin 5 6000 ton mahsul getiriliyor Köstence yolile Akıanyaya mal gönderilmeğe başlandı Adanadan güzel Adana (özel) Ülkemizin cenub Çiftçimiz bugünkü fiat ve bereket dubölgesinde tarım, ekonomi ve hatta en rumundan çok memnundur. Çarşıda, pazarda yüz güldürücü bir düstri bakımından en önemli merkez, faaliyet başlamıştır. Henüz tarlalarda hiç şüphesiz, Adanadar. Bu üstün vasıflanndan başka tabiat pamuk ve koza toplama işinin sonu azenginliklerine, Toroslara, Akdenize, lmmamıştır. Hatta ovada yer yer bir feyizli bir ovaya, temiz kaynak sulan çok harmanlar da kaldırılmamıştır. Büna ve kaplıcalara malik olması dolayı tün bunlar tamamlandıktan ve çiftçi sile de Adana ayrıca bir özenlik gös yıllık emek ve masraflarının karşüığını termektedir. Fakat ne yazık ki, Adana apaçık öğrendikten sonradır ki, yurdu mızın bu kabiliyetini, olduğu gibi ta muzda birçok yıllardan üstün bir gennıyanlar pek azdır. Bu hususta Adana, lik görecek ve sevineceğiz. * * * aydınlarının (münevverlerinin) de suçu yok değüdir. Çünkü şimdiye kadar Yaz mevsiminin başka yerlere göre, "Srdek (Özel) Bu seferki Tayyare her hangi bir kurum veya ferd, çıkıp şiddetli geçişi yüzünden birkaç aydan piyangosunda 27167 numaralı biletin ta Adanayı ve Çukurovayı ülkemize ve beri hemen hemen bomboş denecek ha on beş bin liralık ikramiyesi Erdekte dünyaya tam anlamile tanıtacak bir le giren Adana, son günlerde eski ka Kooperatif kâtibi Nevrokoplu Mehmede isabet etmiştir. kılavuz, bir tarihçe meydana getirme labalığını bulmağa başlamıştır. Ailesi 14 nüfustan ibaret olan bu zat, miştir. Vâkıa henüz vasatî hararet derecesi 34 ten aşağı düşmemiştir ama, bir yan çalışkanlığile çevremizde sevilmiş bir Bütün varlığile her bakımdan görü yurddaştır. Paraya çok ihtiyacı olan bu lüp tanmmıya değer bu yurd parçası dan mekteblerin kayid ve kabul mua arkadaşa para çıkması yalnız kendisini nın üzerinden dünya tarihinin en zen melesinin başlaması, diğer yandan padeğil, bütün Erdeklileri sevindirmiştir. gin hâdiseleri gelip geçmiştir. Her kanş muk işlerinin hızlanması ve gecelerin Resim Mehmedi ve ailesinin bir kıstoprağın altmda bu hâdiselerin birer de bir dereceye kadar serin geçmesi yümını göstermektedir. belgesi saklıdır. Lâkin ne yazık ki, yur zünden yaylalara göçmüş bulunan ailedumuzun bu değerleri bugünün icabı ler, birer ikişer dönüyorlar. Gayet taîzmirde de ekmek yükseldi bu ovadan na uygun bir şekilde tamtılamamıştır. biî bir zarurete dayanan yaylaya ve yayladan ovaya göçler, A îzmir (Özel) Birkaç gündenberi, İşte bu eksikliği gören Adana aydm danamızın normal mesai hayatına ve Îzmirde gene ekmek derdi vardır, fınn ları arasında şu günlerde umudlu bir hatta aile bütçelerine çok ağır tesirler cılar, az ekmek çıkarmaktadırlar. Buna hareket kendini göstermeğe başlannş yapıyor. sebeb, un piyasasmın yükselmesi ve Beür. Adana ve hatta bütün Kilikyanm Sonra, bu göçüp konmalar, insana lediyenin de yeni nerh vermemesidir. kültürel, ekonomik, tarımsel ve tarih biraz da bedevilik ve iptidailik çeşnisi Belediye şimdiye kadar fmncıların sel durumunu anlatacak bir broşürü vermektedir. Güney Anadolunun en vâki taleblerini reddetmişti. Fakat son biran önce vücude getirmek için bir büyük kültür ve iş merkelzerinin bu ayandan Adana Belediyesi, öte yandan durum karşısında nerhi 1020 para yüknormal durumunu tadil etmek için çaAdana Halkevi sıkı bir ilgiyle hazırlanseltmek mecburiyetini görmüştür. Fakat re ve imkân yok değüdir. Bol ağaclık, mak kararındadırlar. önümüzdeki yıl şehirde de bir iki günlük ekmek buhranı bol elektrik, bol su ve diğer fennî vasıiçinde böyle faydah bir broşürün çıkatalar; Adananın dayanılması güç yaz olmustur. nlması, Adananm büyük tarihini yazsıcaklannın tesirini çok azaltabilir. Famak için de güzel bir başlangıç ola Teşekkür kat bunun için de ilkin programh bir caktır. rstanbul Verem Savaşı kurumundan: ağac, elektrik ve su politikası gütmek Şehrimiz tüccarlarından Sadık oğlu Pamuk Borsasında hareket ve sonra bu programm tahakRukunu Mustafa tarafından, Eyüb Verem Dis Bilhassa Yüreğir ovasındaki tarım kolaylaştırmak için de halkın zengin panseri için teberrü edilen kerestelersel çalışma yerinde her gün Adanaya, liğini temin etmek icab ediyor. den ötürü derin teşekkürlerimizi tak Inanalım ki, bu feyizli ova ve bu aybeheri en aşağı birer tonluk olmak üzere 500 600 araba, pamuk ve hububat dm, çalışkan, yağız Çukurovalılar, bu dim ederiz. taşımaktadır. Şehirdeki bütün çırçır fabrikalan geceli gündüzlü çalışıyor. Borsada her gün çok önemli pamuk ve hububat ahşverişleri oluyor. Hele son günlerde pamuk fiatlerinin 45 kuruşa kadar yükselişi bu hararetli mu amelelere hız vermektedir. ülküye kavuşmamızı sağlıyacak kadar verimlidir ve burada yaşıyanlar, uzak olmıyan bir gelecekte, ilim ve fennin kuvvetinden istifade ederek şu çirkin göç zaruretinden her halde ve her halde kurtulacaklardır. AKVERDİ manzara Hükumetimizle Romanya devlet nakIiyat idareleri arasında yapılan anlaşma mucibince İzmirden Almanyaya Köstence yolile ilk sevkiyat yapılmıştır. Romanya seyrisefain idaresinin lstanbul şubesi de bu yol üzerinden orta Avrupa memle ketleri için Türk mallannı kabul edece ğini ilgililere bildirmiştir. Köstence yo lile eşyamız îstanbuldan 120 saatte BerAnkara 18 (Telefonla) Bir yandan line varabilecektir. Halbuki bu eşyamı Tarım ve bir yandan Ekonomi Bakanzın şark şimendiferlerile en az 264 ve lıkları memlekette ceviz ağaçlarınm bazan da 360 saatte gitmesi kabil ol tahribine karşı yeni ve müessir tedbirmakta idi. ler almak üzere harekete geçmiş buluKöstence yolu bu suretle açılmış ol nuyorlar. makla beraber tecimde ihtiyat kaidesinin Ekonomi Bakanlığmca yapılan tet bir sonucu olacak ki, lstanbul tecimen kikler bilhassa Ege bölgesinde ceviz fileri henüz bu yolla sevkiyat yapmamış danlarmın bir nevi boya çıkarılmak için tahrib edildiğini göstermistir. Bu bo lardır. yayı Arabistanla şimalî Afrika kadmları makyajları için kullanmaktadırlar Müstahsiller bu boyayı elde etmek için ceviz fidanlarının köklerini kesmekte, kabuklarını almakta, kurutup toz hali geçmek üzere tedbirler Ceviz kıtalinin önüne c Bu akşamki program ) İki Bakanlık birden teşebbüse geçti. Tahribata rağmen Egede ceviz rökoltesi iki milyon kilo... ne getirmektedirler. Bir fıdanm kökünden birkaç yüz gram bova elde edılebildiği halde kilosu ancak 3 liradır. Buna rağmen Ege bölgesinde bu yıl ceviz rekoltesi 2 milvon kilodan fazla tahmin edılivor. Cevizler iç ve kabuklu olarak standardize edilerek ihrac edi lecektir. Son yıllar zarfında ceviz ihracatmın miktar ve kıvmetlerinde de mühim bir vükseliş görülmüstür. Kabuk lu ceviz ihracatı 933 te 600,000 kilo iken geçen sene 700,000 kıloyu geçmiş, iç ceviz ihracatı da 58,000 kilodan yüz bin kiloya çıkmıştır. Tayyare piyangosunun yerinde bir isabeti BALKANOYUNLARI Eylul 21 Cumartesi 22 Pazar 29 Pazar Saat 14 12 ATLETİZM FENERBAHÇESTADINDA 15 15 da de de tenzilâth ve tek satılan birinci mevki biletleri bitmiştir. ikinci mevki: 3 gün için 75 kuruştur. Bu müsabakaiar için basılan ikinci mevki biletler de bitmek üzere olduğundan stadın kapısında satış yapılmıyacaktır. Satış yerleri : NATTA Beyoğlu, Galatasaray NATTA Karaköy, Ziraat Bankası yanında ZEKİ RIZA, MİLLÎ SPOR mağazası, Bahçekapı, lstanbul İSTANBUL: 18.30 bavanlar için jimnastik, Azade Tarcan 18,50 dans musikisi ve hafif musiki 20 konferans, doktor Rifat Ahmed, lstanbul Çocuk hastanesi göz mütehassısı, (çocuklarda göz hıfzıssıhha sı) 20,30 stüdyo orkestrası 21 radyo caz ve tango orkestraları 21,35 son haberler, borsalar 21,50 Muhittin Sadık, viyolonsel solo 22,15 plâk neşriyatı. VIYANA: 17,15 gramofon 18,05 konuşmalar 18,35 eski Fransız şarkıları 19,05 konuşmalar, haberler, hava raporu ve saire 20,25 radyo orkestrası 21,50 ka rışık program 22,05 konuşma 23,05 haberler 23.15 şarkılar 23,55 konuş ma 24,10 dans musikisL BERLİN: 17,05 musiki ve şarkılar 17,35 küçük konser 18,05 Laypzigden 19,35 spor yavını 19,50 hikâyeler 20.05 musiki 20,25 konusma 20,45 günün akisleri 21,05 haberler 21,15 dans havalan 23,05 haberler 23,35 radyo orkestrası 24,05 Breslavdan. BÜKREŞ: 18,05 küçük radyo orkestrası 19,20 konser 20,05 konferans 20,25 gramofon 21,05 konferans 21,20 gramofonla Travyata operası, istirahat zamanında haberler 23,55 yabancı dillerde haberler 24,05 Romanya halk musikisi. BUDAPEŞTE: 18,05 Tarım yayını 18,35 Harpa konseri 19,05 piyango 20,10 fılim musikisi 20,40 konferans 21,10 gramofon 22,25 haberler 22,45 oda musikisi 23,40 ingilizce konferans 24,05 Çingene orkestrası 1,10 haberler. TULUZ: 20,05 piyes 20,25 halk orkestrası 20,35 haberler 20,50 operet parçaları 21,20 eğlenceli konser 21,35 şarkılar 22,05 radyo fantezisi 22,40 operet musikisi22,40 muhtehf operetlerden parçalar 23,20 halk orkestrası 23,35 haberler Nöbetçi eczaneler Bu gece nöbetçi olan e c z " " 1 lardır: lstanbul cihetindekiler: Aksarayda (Zıya Nuri), Bahçekapıda (Mehmed Kâzım), Bakırköyünde (Hı lâl), Cağaloğlunda (C^ğaloğlu), Fenerde (Emüyadi), Karagumrükte (Arif), Kuçukpazarda (Hıkmet Cemıl), Lâlelide (Sltkı), !><u>ıcılja<la (Tootloo), Oa TAKSİM BAHÇESİNDE KIRK YILDA BİR B U SÜREYYA OPERETİ Bu Akşam MELEK SİNEMASI' nda mevsimin büyük ve isimli filimleri başlıyor G A R Y C O O P E R C A R O L L O M B A R D ve beş yaaşında büyük artist SHIRLEY TEMPLE tarafından emsalsiz bir surette yaratılan A K Ş A M IRTİHAL Kızılayın teşekkürü Kızılay Eminönü kazasmdan: Taksim bahçesinde tertib ettiğimiz Kermesin pek san'atkârane ve bedelsiz olarak yaptığı ışık tertibatile parlaklı ğım bir kat daha artıran Istanbul Elektrik Türk Anonim sosyetesine alenen beyani teşekkür ederiz. Kazamız tarafından Taksim bahçesinde tertib edilen Kermeste hoparlör tesisatımn bedelsiz yapmıya muvafakat etmiş olan Flips Türk Anonim sosyetesine alenen beyani teşekkür ederiz. "Cumhuriyet., in bölemi: 37 Şehrimiz tüccarlarından Yusuf MolIazade Hüseyin ve biraderinin pederleri Bay Hacı Süleymaınm irtihalini teessürle haber aldık. Cenazesi bugün saat 14,30 da Kadıköy Caferağa mahallesi Hale sineması karşısındaki 25 numaralı hanelerinden kaldırılarak Belvüde kır balosu Karacaahroed'deki medfeni ebedisine Kadıköy Hasanpaşa Kızılay komonu tevdi kıhnacaktır. bu cumartesi akşamı Kadıköy Fener bahçe Belvü kazinosunda bir sonbahar müsameresi tertib etmiştir. MüsamereÇengelköyünde Yeni Villâda ye fahriyen gelecek olan Deniz kızı Ef22 Eylul Pazar günü müzayede ile talya son şarkılarını söyliyecek ve kesatılacak olan kıymetli ve atik manî Sadide buna iştirak edecektir. eşyalardır. Bazı parçalar: Sevr, saks, Çin, Japon, Lublan vazo ve Sabaha kadar devam edecek olan caztabaklan, Markitri üzerire eşyalar, banddan başka birçok mütenevvi eğlençuha uzerine işlemeli reşt perdeler, celer bulunmakta olup bu hayırh müvesaire... Tafsilâtı Cumartesi günsamereye Kadıköy ve civarı nezih halkü «razetelerde okuyunuz. kımızın koşacaklanna şüpe yoktur. ( Fransızca sözlü Paramount filmi ) Aynca: Paramount Dünya haberleri: Habeş İmparatoru banş için dua ediyor. Belçika Kraliçesinin cenaze töreni vesaire HER ŞEY SENİN İÇİN BÜ A K Ş A M raçhanebaşında (İbrahim HaliD. Seh remininde (Hamdi). Beyoğlu cihetindekiler: Beşiktaşta (Rıza), Galata Okçumusa caddesi (Asrî İttihad), Hasköyde (Halk), Kasımpaşada (Merkez), Kumbaracıda (Garih), Kurtuluşta (Kurtu luş), Mis sokakta (Limonciyan). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada (Mehmed), Heybelide (Tanaş), Kadıköyünde (Mahmud), Modada (Faik İskender), Üsküdarda (Ahmediye). Müessif bir vefat îktısad Vekâleti Umum müdürlüğü Bay İlhami Nafiz Pamirin refikası ve merhum Albay Halil Nasırın kızı Bayan Nezahat kısa bir hastalığı müteakıb Allahına kavusmuştur. Cenazesi bugün saat 14 buçukta Taksimde Sıraselvilerdeki Alman hastanesinden kaldırılarak, namazı kılındıktan sonra medfenine tev di edilecektir. Allah rahmet eylesin. Fevkalâde Satış Büyük limanlarda cereyan eden tuhaf ve heyecanh vekayiini.. Gece, rıhtım meydanlarını.. İhtiraslar iştiyakını.. Yaşayan adamların kaçakçılığını tasvir eden SARAY Sineması İNSAN KAÇAKÇILARI CLAUDETTE COLBER BEN LYON İlâveten: Paramount Jurnal: BELÇİKA KRALIÇESİNİN cenaze merasimi Fransızca sözlîl büyük film başlıyor. Baş rollerde: KiRALIK Türbede Belediye karşısında Sinanağa Daireleri Kalorifer Su Elektrik Ga* 1 ve 3 sayılı daireler kiralıktır. Kira kesilmiştir. Kapıcıdan sorulur Buna şüphe yok. Apartımanm ka Düşündüğüm şu: Faydah birşey bulabileceğim yegâne yer cinayetin vu pıcısı hiçbir şey söylemek istemedi. Yeni ku bulduğu evdir. Belki bir hizmetçi e adresini bilmiyormuş. İstersem apartıman hemmiyetsiz de olsa birşeyler bilir. Bu sahibini görebilirmişim. Belki ondan nu öğrenmek lâzım. Fakat bana bu kıy istediğim malumatı alabilirmişim. mettar malumatı kim verir? Bu eve beni Demek kadın adresini bırakma kim koyar? dan gitmiş. Garib! Bu pek mürnkün birşeydir. Lâf arasında Madam Bunalın Mümkün mü? Oraya nasıl gitme Müddeiumumî vekili Mösyö Şvartz isimli? Kim olduğumu bildirmeden nasıl her li bir ahbabı olduğunu öğrendim. kesi isticvab etmeli? Bu nazik işi başka Tabiî gidip konuştun. kim becerebilir? Evet. Muamma gibi bir adam. Bir aralık bir hafiyenin yardımını is Evvelâ gevezeye benziyordu. Fakat ben temeyi düşündüm. Fakat sonra vazgeç Kler Buvalin avukahyun diyince ağzını tim. Rasgele bulacağım bir adamın fay bir fare kapanı gibi kapattı. Binnetıce dah olacak yerde zararlı olması da müm kendisinden birşey öğrenemedim. Tercüme eden: ömer Fehmi Başkut Hiçbir şey söylemedi mi? Sen ne dersen de! Eğer benim gö kündü. Evet, ben de senin fikrindeyim. Söyledı... Söyledi. Fakat genc zümle gormüş olsan Drumondun bu mekızm nekadar mümkünse o kadar aley selede her zamanki Drumond olmadığını Genc kızın övey annesini gördün mü? Görmek istedim, fakat bulamadım. hinde bulundu. Övey annesine yapma anlarsın. Niçin? dığı kalmamış. Bu itibarla şimdi yaptık Drumonda karşı düşmanlık edi Evinden çıkmış. lannm cezasını çekiyormuş. Zavallı bayorsun, senin fikrine iştirak etmera. Sakm yanlış bir yere gitmiş olmı basınm vaktinden evvel ölmesine bile o Farney düşünmeğe başladı. Hemşi sebeb olmuş. Bütün bu sözleri belki araresinin biraz lâübali denebilecek olan yasın. mütaleası pek te yabana atılacak şekilde Hayır. Ben gitmeden bir gün ev lannda işime yanyacak birşey bulunur diye dinledim. Fakat çıkmadı. değildi. Yumruklannı şakaklanna da vel baska yere taşmmışlar. yıyarak kaşlannı çattı ve öylece belki on Sonra? Bu tuhaf. Şimdi ev taşıma mevsidakika kaldı. Sonrası Madam Buvalin bulmakmi değıldir. Benim zannıma kalırsa bu Ağabey ne düşünüyorsun? tao ümidi kesince başka çareler aradun. kadın işe kanştınlmasmı istemiyor. Matmazel Klere pederinin vefatından evvel muallimelik eden bir kadın varmış. Onu ele geçirdim. Bari o olsun birşey söVledi mi? Hayır. Daha doğrusu söyledi amma bana faydası dokunmadı. Suratm dan nuhuset akan bir kadın. «Klerin böyle bir cinayet işlemesine hiç hayret etmem» dedi. Bu genc kızı müebbed küreğe mahkum etmeliymiş. Zaten onun böyle bir akıbetle karşılaşacağı malummuş. Böyleleri için ölüm cezası verilmemesi acmacak bir halmiş. olduğunu zihnine yerleştir. yorum^ Güzel söylüyorsun! Fakat onun Yok agabey, cesaretini kaybet masum olduğunu boşuna tekrarlıyorsun. mek doğru değil. O takdirde hiçbir §ey Çünkü henüz hiçbir şey ispat edemedin. yapamazsm. Doğru! Gidip Drumondu bulmayı ve bu Genc kız Kont dö Sanjakın oda işle artık uğraşamıyacağımı söylemeyi issına girdiği zaman orada başka bir kadın tiyorunv Deli olma... Bu iş belki sana bir bulunduğunu iddia etmiyor mu? Evet, mavi peçeli bir kadın. büyük istikbal temin eder. O halde! Bu kadını bulmalı! Fakat artık bu ıstıraba tahammü Şüphesiz! lüm kalmadı. Maamafih... Evet maa O kadını bulmak için senin bazı mafih bırakmak ta istemiyorum. Sonra onu kim müdafaa eder? Onu kurtarma malumat edinmekliğin lâzım. Sen yalnız cinayete sahne olan evde bu malumatı lıyım. Kurtaracağım. Ne temiz yürekli kadınmış! Aağabey şimdi ne düşünüyorum, edinebileceğini söylüyorsun. Meselâ ev Evet, tıpkı bir engerek gibi. Şu halde öğrendıklerinın hepsi se biliyor musun? Acaba Kler bir genc kız halkından birisi, bir hizmetçi, belki seni o kadının izi üzerine koyabilir. Yalnız değil de bir erkek olsaydı... nin müsterinin aleyhine çıkıyor. Alay etme. O herşeyden evvel Lir eve girmenin ve bu malumaü orada edin Muhakkak... Fakat bunların hiçmenin çaresini bulamıyorsun. Ben sana birisi birşey ispat etmez. Kendilerile gö zavallıdır. Teessüründe acaba onun kadın o bu hizmeti görecek birini tanıyorum. rüştüğüm kimselere itimad edilemez. Kim o? luşunun tesiri yok mu? Şimdi ne yapmak niyetindesın? Ben! Ne demek istiyorsun? Bilmiyorum. Ve bilmediğim için Sen ha? Nasıl? Demek istediğim şu ki pelc fazla de çok sıkılıyorum. Rozin, bu pek acma Kont Sanjak senin müşterîn Kler cak bir hal... Bu kızın senin ve benim müteessir oluğun görünüyor. Eğer bu halin devam ederse sen müsterinin avukatı tarafından yaralanmıştır. Elbette bunu gibi masum olduğunu bilmek ve Dunu ispat edememek... Herşey onun aleyhine değil, katille müttehim bir genc kızın â biliyorsun. çıkıyor. Zaman zaman düşünüyorum. A şıkı olacaksm! Bu bir kaza eseridir. Hiç şüphe caba ben pek cahil ve beceriksiz bir a Rozin, aklını başina al, ciddî ol. yok. (Arkan var} damım da onun için mi muvaffak olamı i Herşeyden evvel Kler Bovalin masum