11 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

11 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

11 Nisan 1936 CUMHURİYET PapatyaGelincik HİKÂY Bizhn meşhur ava Sadi Beyin önünde Cava adasından bahsetmeğe hiç gelmez. Oraya dair anlatılacak mutlaka bir hikâyesi, bir macerası vardır. Ni tokim geçen gün de boyle oldu. Bilmem ne münasebetle ada nıo lâkırdı arasında ismi geçer geç mez, başladı: PARLAK TÜYLÜ HOROZ AVI Ben, ilkbahar gelince, Düşerim bir gevince: Bahçemin *ağı, solu Çünkü çiçekle dolu!.. * Fakat ne isterim gül, Ne fülya, ne karanfü, Ne menekşe, ne ninbül... Gözüm onlarda değil!., Çocuklar!.. ilkbaharda Severim iki çiçek, Toplartm ovalarda, Veririm birçok emek!.. Onlardır tm iyisi; Severim Gönül bu ya Gelinciktir birisi, öbürü de: Papatya!.. MCMLCkCTL»»E ÇOCUKLAR. FAYDAH BTLGÎLER } Mısırlılarm yazısı Eski milletlerden hiç birisi yoktur ki, ^azılarının esası keşfedilmemiş ve ta ihin karanlık sahifeleri arasında bile i olmıyan esrarı öğrenilmemiş kal iin. Hele Mısırlıların tarihi, didik di • lik edilen topraklanmn altından bütün lakikatlerile meydana çıkarılmıştır. Iski Mısırlıların yazısı olan hieroglifi ıkumağa muvaffak olan Champollian ıu hususta en büyük hizmeti yapmıştır. Buna rağmen Mısır yazısmda hâlâ ;izli bir nokta kalmıstı. Mısır Ehram • Dile kolay tam üç senemı bu garib adada geçir dim. Fakat garib olduğu kadar biz avcılar noktai nazanndan çok bereketlidir de.. Hemen hemen diyebilirim ki dünya yüzünde her çeşid av hayvanlarını kucağında toplamış bir memleket yoktur. Büyük küçük her cins ava tesadüf edilir. Fil, yabanî manda, tavşan, sülün ve saire.. Bazan vahşî ormanlarda yırtıcı hayvanların birbirlerile kanh çarpışmalanna tesadüf edilir. O zaman insan oğlunun rolii uzaktan ancak bir seyirci olmaktır. Bir gün Holandalı bir arkadaşımla birlikte parlak tüylü yabanî horoz avına çıkmağa karar vermiştik. Bunlar en zıyade adanın Surakarta havalisinde bu lunurlar. Bu horozlann sade tüyleri parlak olmakla kalmaz. Ibikleri de beyazdır. Çok güzel ve çok sevimli hayvanlardır. İnsan adeta vurmağa kıyamaz. Lâkin yaşadıklan yerler çok sarp ve ânzalıdır. Onun için birçok keçi yollanndan, sık çalılıklarla örtülmüş mıntakalardan geçerek çok yüksek bir dağ tepesine çıktık. Etrafımızda birçok vahşî kuşlar, bu arada cins cins papaganlar uçuşuyorlardı. Arkadaşım, benim fena halde yorulduğumu hissedince teşvik yollu söylendi: Bak §u ta tepedeki küçük kulübeyi görüyor musun?.. Onu kendi elimle bizzat ben yaptım, sırf horoz avı için.. Orava eriştik mi evvelâ şöyle uzanıp adamakıllı bir dinleniriz. Çünkü henüz av vakti değil.. Biraz erken geldik. Lâkin, hiç şüphesiz isabet te oldu. Holandalının gösterdiği kulübeye bakarken ona varmak için gayet derin uçurumlardan birinin üstiine ağac kütükle rinden gelişigüzel ahlmış bir köprüyii geçmek mecburiyetinde olduğumuzun farkma vardım. Biraz daha yürüdükten sonra baş dönmesine ugramamak için göelerimizi yan kapıyarak tel üzerinde gezen cambazlar gibi tüfeklerimizi elle rimizde birer müvazene vasıtası yaparak bu, sırat köprüsünden beter yeri güçhalle geçtik. Kulübeye vardığımız vakit gözlerin önüne ve ayaklanmızm altına serilmiş olan manzara beni mestetti. Adeta göke çıkmış kadar yükselmiştik. Adanın muhteşem bir kısmını kuşbakışı seyredebili yorduk. Gerimizde müthiş bir kayalık tıpkı bir orta zaman şatosu gibi sivrilmişti. Çantalanmızdan biraz yiyecek, içe cek çıkardık. Ben bir köşeye, arkadaşım da öbür köşeye uzandı. Hem dinleniyor, hem de ahştınyorduk. Karnımız doyunca ikimize de hafif bir ağırlık bastı. Tabff uyumamaga dikkat ediyorduk. Fa kat bir, bir buçuk saat kadar bu sakin vaziyette kaldık. Nihayet, Holandalı: Anlamıyorum, dedi, horozlann görünme zamanı geldi de geçti bile.. Lâkin ortada kimseler yok. Acaba ularsava denilen müthiş yılanlar mı bu taraflara teşrif ettiler? Bütün kuvvetimle cesaretli gö'runmeğe çalışmaklığıma rağmen ularsava ismini işitince vücudümden derin bir ürperme geçmesine mâni olamadım. Azizim, diye sordum, bu yılanlar bilhassa nehir kenarlannda bulunmazlar mı? Evet, nehir kenarlannda bulunurlar amma, canlan parlak tüylü horoz yutmak istedi mi böyle yüksek tepelere kadar tırmamrlar. Arkadaşnn henüz cümlesini bitirmişti ki kulübe tahtalarının aralıklarından korku ile etrafı tetkik etmekte olan gözlerime o mü$i; canavarlardan biri ilişti. Çalıla Bu çiçeğin benzeri Belki dünyada azdtr; Hele bakın: Her yeri Süt gibi, bembeyazdır!. nn önünde bir ağac gövdesi kalınlığında ve on metroya yakın uzunlukta o soğuk ve korkunç hayvanlardan biri kıvrıla kıvnla gidiyordu! Bak, bak! de!. Eyvah felâket! Ne yapacaktık?. Bu mel'unlar kurşunla ölür soydan değillerdi ki tüfekleri doğrultup nişan alalım. Zaten şimdilik onlar bizim oradaki mevcudiyetimizden haberdar görünmüyor lar, kulübeye müvazi bir istikamette ilerliyorlardı. Her bej on saniyede bir de kafalannı kaldınp havaya bakıyorlardı. Bu hareketlerinin manasını gerek ben, gerek arkadaşım anlamakta gecikmedik ve derhal felâketi kolayca geçiştireceğimize hükmetdk. Çünkü yılanlar nasıl parlak tüylü horozlan anyorlardı ise onlan da bir kovalıyan grup vardı. Bunlar da kartallardı. Nitekim biraz sonra altı kartaldan mürekkeb filo ufukta göründü. Üç yılana mukabil altı kartal.. Arada çok kuvvetli bir mücadele cereyan edecekti. Evet ularsavalarla kartallar arasmdaki muharebe pek müthiş oldu. Kartallan sanki gayet mahir bir kumandan idare ediyordu. Bir yılana iki kartal isabet etmek üzere taksim oldular. Kuşlar sıra ile mahir bir manevra çevirip yere temas ediyorlar, gagalarile yılanlann başlan na kuvvetli darbeler indiriyorlardı. Bu hücumlar belki kırk defa tekerrür etti. Yılanlar yavaş. yavaş hareketten kesildiler. Şimdi kartallar bir kuyruğa, bir ba;a hücuma başlamışlardı. Esas düşman lar ortadan kalkmışlar demekti. Fakat insan oğlunun nankörlüğüne bakın ki, avcılık merakı hayatımızı kurtaranlara bizi ne suretle teşekkür ettirdi. Tüfekle rimizi doğrultarak iki kartalı yılanlann üzerine düşürdük. Ötekiler de silâh se sinden ürküp gittiler. Parlak tüylü horoz avına çıkmışken şehre üç ularsava derisi ve iki yaralı kartalla döndük! Ah Cava, harikalar adası, avcılann cennetidir.. Yeryüzünde bir e§i daha bulunmaz! ötede bir tane daha var!.. Aman yarabbi bir tane de beri öbürünü »eyredinı Tarlaların kızıdır!.. Güzel gelinciklerin Rengi de kırmtzıdır!.. Neden seviyorum ben Darun, anlatacağtm: Yapılır bu renklerden Çünkü benim bayrağım!'.. * *• [tnerakh şeyler] Sovanla havayı keşif Gemiciler arasında tuhaf bir rivayet vardır. Guya bir vapurun direklerinin yüksekliğinin mecmuile makinesinin kuvvetini bildiren adedi söylerlerse kaptanm yaşı meydana çıkar. Böyle şey olmaz ya, lâtife! Işte sovanla havayı keşif te buna benzese gerek. Fakat bir armın içinde, okunamıyan, esrarı çö • ülemiyen bir takım garib şekilli ya • :ılar vardı. Son zamanlarda, Mısırlı bir tlim, bu yazıların manasını nihayet keş 'ettiğini iddia etmiştir. Âlim bu yazıyı ;öyle okumuştur: «Dünyanm sonu yaklaşmıştır. Bir ısra varmadan, şimdiye kadar misli göülmemiş bir felâket, dünya üzerinde anlı ne varsa silip süpürecektir.> Dünaynın sonu yaklaştığı iddia et mek her devrin insanlarına musallat tir hastalık olsa gerek. Şu içinde yaşaığımız yirminci asırda bile buna bener haberleri sık sık işitmiyor muyuz? Garib bir yarış Çocuklar arasında kemend atma şampiyonu 7 yaşında Dan Mac Laughlin idman yaparken Amerikalt Mısırda biliyorsunuz ki deve çoktur. Bunlar sade kervanlarla eşya taşımaka kullanılmazlar. Ayni zamanda ora gelen seyyahlar da buna binip ge erler ve memleketlerine döndükleri akit deve üstünde çekilmiş resimlerini Hediye kazananlar Geçen defaki bilmecemizin halli, yani resimdeki yanhş nokta şu idi: Kırı lan cam parçalarınm dışarıya düşmesü. Doğru çözenler arasında birinci mükâfat 5 lirayı Moda sekizinci ilk okul 325 Feyhan, ikinoi mükâfat 2 lirayı Sam sun Dumlupınar okulu 224 Güngör Aktan, üçüncü mükâfat mekteb çantasını Beyoğlu 17 nci ilkmekteb 29 Nebahat kazandılar. Birer ceb defteri kazananlar • Çocuk portreleri Küçük Aykut ava gidiyor! Halis, îzmit orta okul 321 Necmi Ba tur, Hadımköy ılkmektebi 130 Hürmet, Balıkesir Giresun Komünü yatı okulu 52 Bedriye, Sultanahmed Endüstri okulu Rıdvan, Kadıköy Atatürk ilk okulu 3 Gökalp Onursal, Samatya Kasabilyas 5 Hayri, Ankara Yenişehir Meş rutiyet caddesi 40 Halet Erler, Kum kapı orta okul 113 Sözen, Elâziz orta okulu 503 Necati, İzmit merkez hüku met memuru Nureddin kızı Türkân, Bulgaristan Pazarcık Hekimoğlu sokaEyüb 36 ncı okul 162 Abdullah, Te ğında 35 Hüsnü Çevik, Mersin orta okirdağ muhtelit okul 1028 Cemal, Bur kulu 168 Rober. sa Hocaali Uğurlar sokağı 16 Suzan NuBirer düzüne kvtrşun kalem kaza reddin, Harbiye Cumhuriyet caddesi Yunan fizik âlimi böyle bir iddiayı or 235 Fikret Onural, Fatih Atpazarı îs nanlar taya atmıştır. Hatta sovanın içini mik met, Maraş Turan ilk okulu 79 Zeke Fatih 6 numarada Cemil, İstanbul üroskopla muayene yalnız ertesi günün, riyya Atalay, Elâziz beşinci ilk okul 41 çüncü mekteb 51 Nimet, Beyoğlu Yalıhaftanın değil, bütün bir senenin nasıl Sella Taşo, Nişantaşı Valikonağı cad köy Ekmekçibayırı 18 Aliye Berkyer, geçeceğini insana bildirebilirmiş. Pat desi Mair Negrin, Silivri birinci okul Çorum Tanyeri ilk okulu 395 F. Dora, raslı âlim, Kirye Demetriyos Zahar 339 Kadriye Ertan, Silivri ikinci okul anakkale ilk okul müfettişinin kızı yadis bu suretle bir sovanı muayene e 41 Firdevs Eren, Bandırma manifatura Türkân, Eyüb orta okul 334 Meziyet, derek 1937 senesi ikincikânununun kar tüccarından Ferhad oğlu Hayreddin, Bilecik orta okul 170 Muzaffer Bülgü lı, şubatının rüzgârlı, martının rütu Karacabey ilk okul 479 Şaziye, Kabataş tay, Beyoğlu ikinci ilk okul 15 Nedret, betli, nisanınm daha rütubetli, nıayı lisesi 1005 Muhlis, Üsküdar 30 uncu ilk Dortyol Fehmi Yıldırım, Lüleburgaz sının kuru, haziranının daha kuru, tem mekteb 217 Gani, Bostancı Değirmen birinci ilk okul 435 Zineti Ergün, Mal muzunun, ağustosunun, eylulünün, bi sokağı 54 Fethi Bılge, Üsküdar Solaksi kara ilk okul 427 Muazzez Kutlubay, rinciteşrininin sıcak, ikinciteşrininin ve nan 321 Memnune Tahir, Beşiktaş A Yalvaç orta okulu 93 Ahmed, Mersin birincikânununun kuru geçeceğini an karetler Ziya, Eskişehir Zeytinzade ha Karaduvar köyünde Amadeddin Er nında doktor Şevket vasıtasile İbrahim, den, Adana Yağcamisi Güler tuhafiye lamış. Biz zannediyoruz ki, Yunanlı âlimin Vefa lisesi 795 Akik Olcay, Galatasa mağazasında İbrahim Karabulut, Yoz bu istikbalden haber vericiliğin hükmü ray lisesi 549 Turan. gad lisesi 173 Ali Ulvi, Yozgad orta nü yürütebileceği yer, ancak kendi vamektebi 53 Ecmel Akkerman, ilk okulBirer para cüzdanı kazananlar tanı Patrastır. Dünyanın her tarafmda dan Melek Boraz, Bursa Hacılar ma Edirne Hasanpaşa mahallesi Hacı hallesi Yeniciler sokağı 17 Lutfi, Uşak havanrn böyle gitmesinüı imkânı mı mestan sokağı 9 Niyazi Tevfik, Paşa Fehmi Tıridik oğlu Erol. var? bahçe 39 uncu ilkmekteb 25 Sabahat, Zavallı balinalar! Birer kitab kazananlar: Edirne erkek lisesi 65 Basri Ertün, NiBalinalar gittikçe hem azalıyorlar, şantaşı kız orta okulu 106 Emel Gözen, Kadıköy Çeşme caddesinde 49 Tayyar hem de insanların bulunduklan mu Fatih Atpazarı 2 1 6 numarada Hase Şençelebi, Balıkesir Mithat Paşa mekhitten kaçıyorlar. Çünkü insan oğullan ne, İstanbul 16 ncı ilk okul 323 Muzaf tebi 538 Ali, Beyoğlu 12 nci ilkmekteb onlar hakkmda hiç te merhametli dav fer, Üsküdar Yenimahalle Semerciyan Daçya Kemal, Beyoğlu 21 inci ilkmek ranmıyorlar. Lâkin bu hareketlerile mektebi Hovab, Kadıköy Talimhane teb216 Öykül, Elâziz orta okulu 1/1 de sanki elimizden yakayı kurtarabiliyor Feridbey sokağı 36 Selim Ener, Sıvas Kılıç Çöte, Üsküdar Çarşıboyu 102 Celar mı? Ne gezer. Şimal Kutub denizi öğretmen okulu 297 İbrahim Alper, İzlâl, İstanbul 13 üncü mekteb 78 Cemil, ne doğru kaçmış olan balinalar buharlı nik merkez okulu 74 Tekin Yoman, motörler üzerinde otomatik zıpkınlar Çengelköyü Kuleli lisesi 421 Mustafa, İstanbul kız lisesi 796 Enise, Eskişehir ve buna benzer bin bir türlü tertibatla Ortaköyde Galatasaray lisesi şubesin hava okulu pilot ikinci smıf 71 Zeki Dotakib olunuyorlar. de 1213 Süad Ülgen, istanbul kız lisesi ğan, Yozgad memleket hastanesi ecza Düşünün bir kere, sade 1932 sene 998 Neriman, Fatih 11 inci ilkmekteb cısı oğlu Osman Özgüç, Cağaloğlu Çeş. sinde tam 40 bin balina avlanmış, bu 339 Celâl, Konya avukat Lutfi oğlu me sokağı 16 Hüceste, Samatya Hayrednun neticesi balina yağmın fiatı fevka Muvaffak Onat, Maraş orta okulu 153 din mahallesi 198 Nami Aktan, Kütah lâde düşmüştür. Onun için önümüzde Mehmed, Alaşehir ilk okulu 329 Ünser ya lisesi 381 Adil Baysoy, Eskişehir li ki birkaç sene zarfında hiçbir balina Öztük, Kadıköy 8 inci ilk okul 26 Yü sesi 488 E. Oktay, Edirne lisesi 178 Meh avlanmıyacaktır. Bu suretle biçare hay cegönül, Karagümrük Melekhoca cad med Zağra, Kütahya lisesi 335 İbrahim vanların hayatta kalanları biraz geniş desi 58 Saim Rezzan, Bomonti Bulgar Edirnede tüccar Ali Kâşıf kızı Perihan nefes almış olacaklar. Hatta Milletler çarşısı 40 Necil Tokay. Kabataş lisesi 1385 Demir, înegöl or Cemiyeti de bu mesele üzerine bir proBirer düzüne defter kazananlar ta oklu 182 Dundar, Kadıköy 3 üncü or je hazırhyormuş. Bu projeye göre dişi Erenköy kız lisesi 745 Neclâ, Sen Be ta okul Remzi Atam. balinalan vurmak ve yavruları öldür Hediyeler perşembe gününden iti mek arsıulusal şekilde menedilecekmiş nua lisesinden 340 Azaduhi, Bor foto Diğer taraftan Milletler Cemiyetinden Hamdi oğlu Tuncer, Bursa Sedbaşı o baren dağıtılmıya başlanacaktır. İstan müsaade almadan kimse balina avcılığı kulunda 367 Suad Özler, Cumhuriyet bulda bulunanların hüviyetlerini ispa yapamıyacakmış. orta mektebi 52 Kerameddin Özüt, Geb eder bir vesika ile gelip matbaamızda Milletler Cemiyeti bu suretle acaba almalarını dileriz. Diğer yerdekiler tabalinaların neslinin tükenmesine mâni ze çarşı içinde Gürdal kıraathanesindı rafımızdan gönderilecektir. Kemal Demircan, Elâziz orta okul 308 olabilecek mi? herkese gösterıp övünürler. Bazan bu develer birbirlerile yarışa girişirler. Fakat bir kazaya meydan vermemek için deveciler develerinin başlarını serbest bırakmazlar, yularlarını tutarlar. Hele, Ehramlar civarında mehtabda yapılan deve yarışları pek nefis ve eğlenceli olur. Bütün bu ihtiyatkâr davranmalara rağmen ekseriya seyyahların kazaya uğradıkları da görülür. Deveden dü » şenler, hatta bacakları kırılanlar da olur. Fakat acaba alelâde at yarışları bunlardan daha mı az tehlikeli? Nisan bilmecesi 1 2 3 4 5 Yukarıki boş hanelere öyle harfler koyunuz ki soldan sağa: 1 Denizde yaşıyan. 2 Cenub vilâyetlerimizden biri. 3 Yaşadığımız şey. 4 Vücudün et kısmı. 5 Sayı. İfade etsin ve solda birinci haneler yukarıdan aşağı okunduğu vakit te içine girdiğimiz mevsim manasma gelsin. Bu bilmecenin hal suretini yukanki cetvelin üzerine yazarak adresinizle birlikte bize gönderiniz. Doğru halle denlerden birinciye beş lira, ikinciye iki lira, üçüncüye münasib bir hediye, diğer yüz kişiye muhtelif mükâfatlar verilecektir. Cevablar nisanm sonuncu gününe kadar «Cumhuriyet .Çocuk sahıfesı> adresine gönderilmelidir. Geç kalanlar ve bu şarta riayet etmiyenler hediye kazanamazlar.