17 Nisan 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

17 Nisan 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

Boğazlar Davasında hak kazandık eımektedir. 1914 te Boğazlann kapan ması Romanyayı dünyadan tccrid etmişti. Fakat bugün vaziyet değişmiştir. Rotnanya, Türkiye vc Rusya ile münasebetler tesis etmıştir. Türkiyenin Boğazlar rejiminin tadil edilmesini temitı edeceği muhtemeldir ve Romanya Türkiyeye bu yolda yardım edecektir. Fakat muahedelerin tadiline matuf umumî temayüllerin fimdiki hududlan tehlikeye koymamalanna dikkat edilmelidir.» Adverul uzun bir makalesinde Alman hareketlerinin umumî sulh bünyesinde vukua getirdiği kanşıklıkları anlattıktan sonra diyor ki: «Türkiye notası, bizi çok yakından alâkadar eden bir meseleyi ileri sürmektedir. Boğazlar, hakikatte Tuna mansablarmm Ege denizine kadar olan bir devarnıdır. Bunun için Tiirk hükumetinin talebi büyük bir ehemmiyetle tetkik edilecektir. Romanya ile Türkiye arasında bugün beynelmilel bütün sahalarda mevcud hakikî iş birliği ve dostluk münase batı, Balkan Antantının vücude getirdiği sijasî kadronun mevcudiyeti ve Sovyet Rusya ile Romanya arasındaki iyi anlaşıra münasebetleri, Boğazlar meselesine •verilecek sureti hallin Boğazlar rejimile alâkadar Rumen menfaatlerinin büyük mikyasta nazarı dikkate alınacağı ihtimalini vermektedir.» Diğer bütün gazeteler de Türk notasmı ayni tarzda tahlil etmekte ve Ankara tarafından kabul edilen hukukî usulü bil hassa tebarüz ettirmektedirler. Curendol gazetesi şunlan yazıyor: «Şimdiki kollektif garanti mekanizmasının çok ağır bir şekilde harekete gelmesinden korkan Türkiye, Lozan muahedesini iptal etmektedir. Hakikî bir pakt düşmanlığı devresi yaşıyoruz. Her millet, emniyetini herşeyden evvel kendi kuvvetlerine istinad ettirmiye çalışryor. Fakat şunu kaydetmek lâzımdır ki, muahedeleri ^çiğnemiş olan Almanya ve Avusturyanm tarzı hareketlerinin tam aksine olarak, Türkiye, hiçbir şiddetli harekette bulunmamış ve alâkadar devletleri bu hususta t yeni bir kollektif anlaşma yapılması için ' usul dairesinde görüşmelere davet etmiştir. Türkiyenin bu tarzı hareketini gözönünde tutarak teslim etmiye mecburuz ki, Almanya ve Avusturyanm muahedelerin tadili için yaptıklan hareketler hiç te usule uygun değildi. Bizce Türkiyenin metodu, sulh ve umumî menfaatlerle daha ziyade kabili teliftir.» Moment gazetesi diyor ki: «Son zamanlardaki mühim hâdiseler, Boğazların tahkimi meselesini ön safa koymaktadır. Genişşark paktının vücud bulmasına mâni olmak istemiyen Türkiye, şimdiye kadar bu hususta ısrarda bulunmamıştı. Fakat bu pakt yapılamadı ğından Türkiye, Boğazları tahkim etmek zaruretinin teslim edilmesini istemektedir. Muahedelerin Almanya ve Avusturya tarafmdan ve hem de bir tarafh olarak ihlâlinden sonra, Macaristan ve Bulgaj ristanın da bu gibi hareketlerde bulun ması ihtimalini gözönünde tutan Türkiye, gafil avlanmamak istemektedir. Son za manlarda vuku bulan mühim değişiklikleri nazarı itibara alan Türkiye hükumeti, Boğazlann tahkimine kendi emniyeti bakımından çok büyük bir ehemmiyet vermektedir. Tevfik Rüştü Aras, Türkiyenin bugün de Boğazları müdafaa et meğe kadir oldugunu, fakat gayriaskerî rejime aid olan ahkâmın kaldırılmasmı istediğini söylemiştir. \Bas tarafı 1 inci sahifede] hale ifrağının Rusya için daimî bir harb meğe ve orada gizli istihkâmlar CUMHUBİYET 17 Nisan 1936 G.Saray Fener Beşiktaş Güneş Lik maçlarının en mühimmi bu hafta yapılıyor 18/4/1936 cumarteai, yapılacak maçlar Çukurova davası Dün Muhtelit mahkemede mürafaa basladî tehlikesi oldugunu söylemişti. Diğer taraftan Türkiye, Rusyanın Karadenizde hâkim bir vaziyet almasından, Türkiye üzerinde siyasal ve ekonomik tesirlerde bulunarak Çanakkalede de askerî bir rol oynamasından korkmakta idi. Halbuki Boğazlann silâhtan tecridi, bütün bunlann önüne geçecek bir tedbirdi. O zamandanberi siyasal vaziyet e hemmiyetli bir şekilde değişmiştir. îngiltere ve Rusya, eskisi gibi ihtilâfta olmayıp, dostane münasebetler tesis etmiş lerdir. ltalyaya karşı alınan müttehid cephe bunun bir ifadesidir. Birkaç ay evvel îngiltere, Akdeniz devletlerini ve bu meyanda Türkiyeyi îtalyaya karşı kendisine yardım etmeğe davet etmişti. Ankara, Boğazlann tahkiminin başlıca muanzile görüşmek zamanı geldiğini anlamıştır. Müteahhid devletlerin ve bilhassa îngilterenin Türk notasını müsaid bir su rette karşılamalan, Türkiyenin hiçbir ciddî mukavemetle karşılaşmıyaeağını gös termektedir.» Frankfurter Zeitung gazetesi diyor ki: «Birkaç senedenberi, Moskova, ne Milletler Cemiyetinin otoritesine ne de müttehid devletlerin topluluğuna güvenmiyerek, bu mesele ile meşgul olmakta dır. Diğer taraftan, bir muhasama ihti mallerini gözönünde tutan Türkiye em niyetini bizzat temin etmek istemektedir. Elyevm mer'i olan silâhsızlandırma rejimine rağmen, Türkiye, harb takdirinde Çanakkalede süratle müdafaa tertibatı alınmasını temine matuf hazırlıklar yap maktan geri kalmamıştı. Fakat modern tahkimat bir zaman meselesidir ve alelâcele yapılacak şey değildir. Türk dileğinin teferruatı henüz formüle edilmiş de ğildir. Fakat kat'î olarak söylenildiğine gore Türkiye, memleketin müdafaası için birinci derecede ehemmiyeti haiz olan Boğazlar mıntakasında tam bir hakimiyet istemektedir. Türkiyenin, böyle bir harekete geçmeden evvel, dostlannın yardımını temin etmiş olduğu muhakkaktır. Milletler Cemiyeti, şimdiye kadar bilmiyor göründüğü 19 uncu madde mucibince bir sulh muahedenamesini tadil etmek iktidarında olup olmadığını ispat etmek fırsatını elde etmiş olacaktır.» Berliner Zeitung Ammittag gazetesi, Türk dileğini hakimiyetin lojık bir' hareketi olarak kabul eden Rusyanın, 7 mart Ren meselesinde çok başka bir vaziyet takındığını yazmaktadır. 7 martta Almanyanm yaptığı gibi, Türkiye de, millî mukadderatına ve devlet olarak hayatî emniyetine müteallik deliller ileri sürmektedir. Bu itibarla Türk notası vaziyetin değişmiş olmasının nazan itibara alınmasından başka birşey istemeırktedir. Bu, bir emniyet siyasasıdır ve L . millet, emniyetini modası geçmiş sözlerle ve sun'î olarak temin etmekten imtina ederse buna itiraz edilemez.» Fener stadı: Topkapı Anadolu B. takımlan saat 14,30 hakem Samim Talu. Vefa Eyüb B. takımları saat 16,15 hakem Ekrem Ersoy. Şeref stadı: îstanbulspor Hilâl B. takımları saat 14,30 hakem Şazi Tezcan. Beykoz Süleymaniye B. takımları saat 16,15 hakem Tahsin. Diin, Türk Fransız muhtelit mahkemesinde görülen Taksim stadı: Çukurova davasından bir intıba Utro gazetesinde Sofya Üniversitesi Beşiktaş Güneş B. takımları saat Dünkü muhakemede davacılardan Dün Türk Fransız Muhtelit Hakem hukuku düvel profesörü Genof, «Türkiye 14,30 hakem Kadri Celâl. mahkemesinde Çukurova davası görül Leseps de bulunmuştur. Fenerbahçe Galatasaray B. takım ve Boğazlar» serlevhası altında şunlan Dünkü duruşmada, Fransız ajanı 1912 müş, Türk Hazinesini profesör Mahmud ları saat 16,15 hakem Feridun Kılıç. yazmaktadır: senesindenberi bekliyen bu mesele yüzünEsad Bozkurd müdafaa etmiştir. 19/4/1936 pazar, yapılacak « Türkiye hükumeti bazı tereddüdBu mühim ve milyonluk davanın esası den alâkadarların çok büyük zararlar maçlar lerden sonra, Boğazlardaki gayri askerî gördüğünü, davacılara adilâne bir taz şöyledir: Fener stadı: mmtakalann kaldınlmasına resmen te 1912 senesinde Adanada Çukurava minat verilerek bu işle olan rabıtalannın Alan gözcusü: Saim Turgud. şebbüs etti. Bundan evvel Tevfik Rüştü Topkapı Anadolu A. takımları saat da bir Fransız sermayedar grupuna zi ortadan kaldınlmasını söylemiş ve bu Aras iki defa ayni meseleyi Milletler 11 hakem Şazi Tezcan. şefkat raaat ve muhtelif işler yapmak üzere bir hususta mahkemenin göstereceği Cemiyeti içtimaında mevzuu bahsetmişti. Yan hakemleri: Feridun Kılıç, Namık kısım arazi verilmiştir. Fakat bir müd ve merhametin adaletin tecellisine sebeb Gayet tabiidir ki Almanyanın geçen Vefa Eyüb A. takımları saat 12,45 det sonra araya Büyük Harb ve îstiklâl olacağını anlatmağa çalışmıştır. sene 16 martta ve bu sene de 7 marttaki hakem Sadi Karsan. Hazine namına müdafaada bulunan Harbi girdiği için Fransız şirketi bu müdhareketleri ve arkasından Avusturyanm Yan hakemleri: Ekrem Ersoy, Hayri. det zarfında bu araziyi kullanmaktan profesör Mahmud Esad Bozkurd, meseŞeref stadı: Senjermen muahedesinin askerî ahkâmr vazgeçmiştir. Şimdi şirket harblerden lenin istisnaî bir dava oldugunu söyliyeAlan gözcüsü: Ali Rıdvân. nı tanımaması Türkiyeye bu hususta ceîstanbulspor Hilâl A. takımları saat sonra Türk hükumetinin buralara mu rek muhtelif milletlerin en yüksek âlim saret verdi ve yardım etti.» hacir yerleştirdiği iddiasile tazminat is lerinin eserlerinden birçok ihticaclarda 12 hakem Cafer. Profesör, bundan sonra Boğazlar meYan hakemleri: Rıfkı, Said. temeğe kalkmıştır. Bunun üzerine Çu bulunarak bu arada mahkeme reisi Aseselesinin 1774 senesindenberi geçirdiği Süleymaniye Beykoz A. takımları kurovaya bir eksper gönderilerek vaziyet rin büyük babası Aserin kitabından pek bütün safahatından uzun uzadıya bah saat 13,45 hakem Suphi Batur. mühim bahislere istinad etmiştir. Türk tetkik ettirilmiştir. settikten ve Lozan muahedesinin BoğazYan hakemleri: Halid Özbaykal, TahBu havalide bu işi tetkik eden bitaraf ajanı, bu pasajların birer suretinin mahlar ahkâmına da temas ettikten sonra sin. Holandalı eksper mahkemeye verdiği kemeye verilmesini arzu etmiştir. şunlan söylemektedir: Karagümrük Kasımpaşa A. takım raporunda Fransız şirketinin iddiasının Davacıların iddiası mahkemeden is • « îngiltere için mühim olan, Sevr ları saat 15,30 hakem Halid Galib. doğru olmadığını ve bu şirkete verilecek tirhamda bulunmaktan ibaret kalmıştır. Taksim stadı: . muahedesini koruyabilmekti. îngiltere arazinin orada fazlasile mevcud oldu Buna mukabil Türk müdafaası, çok ilAlan gözcüsü: Muhtar Oygur. bunda muvaffak olamayınca şimdi Lo mî ve kuvvetli olmuştur. A. Hisarı Ortaköy A. takımlan saat ğunu bildirmiştir. zan muahedesini korumakta o kadar men13 hakem 1. Muhiddin. faati yoktur. Binaenaleyh Türkiyenin bu Beşiktaş Güneş A. takımları saat arzusuna muhalefet etmiyecektir. Fakat 14,45 hakem Kemal Halim. [Bastarafı 1 inci sahifede] bu meselelerle alâkadar olarak şu nokta Yan hakemleri: Feridun Kılıç, Sa tenviri işi gelmektedir. Bu cereyan muhda ortaya çıkmaktadır. Madem ki mua mim Talu. [Bas tarafı 1 inci sahifede"] telif yerlerdeki büyük şelâlelerden temin Fenerbahçe Galatasaray A. takım yordu. Berlinden aldığı bir emir üze hedelerin askerî ahkâmı artık bir kısım edilecketir. Bilhassa Sakaryadan alına rine, ordunun bir milyon İngiliz lirasıdevletler için yok demektir. Ayni ahkâm ları saat 16,30 hakem Ahmed Adem. cak cereyanla garb ve orta vilâyetleri Yan hakemleri: Şerif, Esad. na baliğ olan para mevcudünu, Lübnan diğer bir kısım devletler için hâlâ devam Not: Bütün sporculann bu maçları dağındaki mağaralardan birine göm mizden mühim bir kısmı tenvir edilecekedecek mi?» seyretmelerini temin maksadıle stad dürdü. Bu paranın gömülmesi işine iş tir. Son zamanlarda birçok Avrupa Zarya gazetesi de şunlan yazmakta yom idaresile anlaşma yapılmış ve tri irak edenler arasında bir tek kişi ha memleketlerinde elektrik tenviratı işi mü yapılıp yapılmadığını teftiş etmeğe salâhiyeti yokru. Zaten muahedede bir harb vukuunda Türklere Boğazlan tahkim etmek salâhiyeti veriliyordu. Bunun için de Türkiye çoktanberi gayriaskerî mıntakanın hududlarında kâfi miktarda mütehar rik top ve diğer esliha bulunduruyor ve bunlar vasıtasile de birkaç saat zarfında Boğazlan kapıyabilmek imkânına ma lik bulunuyordu. Onun için şimdi Tür kiye bu diplomasi teşebbüsile Boğazlar rejimini değıştırmeğe muvaffak olursa değişecek olan yalnız işin hukukî cihe tidir. Yoksa Türkler çoktan Boğazlan tahkim etmişlerdi.» Almanya, Lübnanda define arıyor Bir Fransız grupu Leh gazeteleri de lehimizde Varşova 16 (A.A.) Kurjer Warszawski gazetesi diyor ki: «Türkiyenin, Almanlann emrivaki usulünü takib etmiyerek normal bir tarzda hareket etmesi, alâkadar devletlerin birkaçında çok müsaid bir tesir uyandır mıştır. Türkiye tarafmdan ileri sürülen deliller mantıktan mahrum değildir. Türk notası ezcümle şunu göstermektedir ki, silâhlanma yarışı bir vakıadır. Tahkimatın önüne geçilememektedir ve Lozan muahedesinin istinad ettiği kollektif garanti mekanizması da bugünkü realiteye uygun Son zamanlarda Akdenizde Türkiye değildir.» nin yardımını istiyen îngilterenin Türk Bir Amerika gazetesinin mütaleası talebine muvafakat etmesi muhtemeldir.» Vaşington 16 (A.A.) Nevyork Alman matbuatımn neşriyatı Berlin 16 (A.A.) Boğazlar me selesini mevzuu bahseden Koenische Zeitung, bilhassa şunlan yazmaktadır: «Beynelmilel ehemmiyeti noktaina zanndan Çanakkalenin tahkim edilmesi, bir Türk meselesi olmaktan ziyade bir Rus meselesidir. Çanakkale, Karadeni zin Türk hakimiyeti altmda bulunan kapısıdır. Büyük Harbden evvel İngiltere Çanakkale tahkimatının kuvvetli bir ta raftan idi. Çünkü tngiltere Rusyanın îstanbuldan uzak kalması ve kendi hakimiyeti altında bulunan Akdenize çıkmaması siyasasmı takib etmekteydi. Bu iti barla, Çanakkalenin tahkim edilmesi Türkiyenin olduğu kadar îngilterenin menfaatine idi. Diğer taraftan da Rusya serbest geçişi taleb ediyordu. Fakat gerek Rusyada vuku bulan derin değişiklikler, gerekse Sevr muahedesi vaziyeti altüst etmişti. Ankara ile Moskova arasındaki münasebetler, bir ittifak mevzuu bahsedilecek derecede sıkılaşmıştı. f Bugün Rusya Çanakkaleyi, cenub sahili lerinin ilk müdafaa hattı telâkki etmekte ve Boğazın tahkimile bilhassa alâkadar bulunmaktadır. Lozan muahedesinde Çiçerin, Çanakkalenin gayriaskerî bir Times gazetesi «Türkiyenin model tarzı hareketi» başlıkh başmakalesinde, Tür kiyenin takib ettiği sulhperver dış siyasanın verdiği müspet neticeleri saydıktan sonra, bilhassa Balkan paktının kıymetini zikretmekte ve Türkiyenin Boğazlar hakkındaki bu son dürüst hareketinin büyük devletlerin takdirine lâyık oldugunu yazmaktadır. Sofya matbuatında arttı mütalealar Sofya 16 (Hususî muhabirimizden telefonla) Boğazlann tahkimi hakkında Bulgar hükumetine verdiğimiz nota hakkında Bulgar gazeteleri bugün de fikirlerini beyan etmektedirler. Zora gazetesi Lozan muahedesinin Boğazlar hakkındaki ahkâmmdan uzun uzadıya bahsettikten sonra şunlan yazmaktadır: « Türkiyenin bu hareketile zaten mevcud bir vaziyet, münasib bir şekle sokulacaktır. Boğazlar rejiminin bazı ahkâmı büsbütün Türkiyenin aleyhinde de değildi. Meselâ îstanbulda oturan Bo ğazlar komisyonu yalnız harb ve ticaret gemilerinin Boğiızlardan serbest geçip geçmediğıne nezaret ediyordu. Onun Boğazlardaki gayriaskerî mıntakalan gez «Tevfik Rüştü Aras uzun zamandanberi Boğazlann Türkiye tarafmdan tahkim edilmesi için uğraşmakta idi. Mua hedeler ahkâmının birer birer suya düştüğü bu anlar Türkiyenin de bu işte muvaffak olabilmesi için en muvafık bir zamandı. Fakat Boğazlann tahkimi Yakınşarktaki bütün vaziyeti değiştirmektedir. Trakya hududunun her iki tarafında otuzar kilometroluk bir saha ayni Lozan muahedesile gayri askerî bir hale ifrağ edilmişti. Bu hudud şimdi ne olacaktır? Bu vaziyet karşısında Bulgaristana Nöyyi muahedesinin 48 inci maddesile Akdenizde vadedilen mahrec meselesi de şimdi yepyeni bir şekilde meydana çık maktadır. Bu iş te ne olacaktır?» Slovo gazetesi de «îngiltere ve Boğazlar hakkındaki Türk notası» başlığı al tında neşrettiği bir başmakalede şunlan yazmaktadır: «Boğazlann askerî ahkâmını değiş tirmek istiyen Türk notasının Londra da muvafık bir tarzda karşılanması Ankara hükumetinin şimdiye kadar bu hususta yaptığı işlerde önüne çıkan her büyük engelin artık bertaraf edildiğine alâmettir. îngilterenin bu suretle hareket etmesi ilk zamanda insana acaib görün mektedir. Şimdi İngiliz gazeteleri Tür kiyenin gayet kanunî bir surette hareket ettiğini ve Almanya ve Avusturyanm hattı hareketini takib etmediğini yaz maktadırlar. Bundan evvel de Tevfik Rüştü Aras Cemiyeti Akvama müracaat etmişti. Fakat onun o zamanki kanunî hareketleri böyle muvafakatle karşılanmamıştı. îngilterenin şimdi Boğazlar meselesinde Türkiyeye muvafık bir cevab i^rmesinin sebebi İtalyaHabeş harbi ve îngilterenin Akdenizdeki hâkimiyetinin tehlikeye girmesidir. îngiltere, bu hakimiyeti tutabilmek için Türkiyeye de müracaat etmek vaziyetine düştü. İşte Türkler bu vaziyetten ve Almanya ve Avusyanın hareketlerinden istifade edip yeniden Boğazlar meselesini mevzuu bah settiler. Fakat ne de olsa bu mesele etrafında gene bir takım menfaatler çarpışacaktır. Ufak Bulgaristan bu hususta alacağı kararla bu meselenin şu veya bu şe ,bünün herkes için 50, duhuliyenin 25 yatta kalmıştı. Paranın yerini ondan teaddid fabrika inşasından tasarruf için kuruş olması kararlaştırılmıştır. başka bılen yoktu. Alman hükumeti, santralize edilmiştir. Hatta bütün Fran23/4/1936 perşembe, yapılacak Fılistinin İngıliz mandası altında bu sanın elektrik ihtiyacmın bir veya iki unması dolayısile, araştırma yapmak merkezden idaresi düşünülmektedir. Bu şild maçları üzere İngiltere hükumeti nezdınde teşekil harb tehlikelerine karşı da daha Şeref stadı: şebbüste bulundu. Bunun için bir heyet Karagümrük Ortaköy A. takımları eşkil edilecek, define, iki hükumet a emniyetli olacaktır. îktısad Vekili Celâl Bayar evvelce; saat 12 hakem Cafer. rasmda yan yarıya taksim edilecek, A. Hisarı Beylerbeyi A. takımlan yüzde yirmi beş nisbetinde de heyet a şelâlelerden istifade suretile Sakarya saat 13,45 hakem Gazi Tezcan. havzasının tenviri düşünülmekte oldu zasma hisse verilecekti. Eyüb Hilâl A. takımları saat 15,30 1934 senesinde, îstanbulda oturan bir ğunu söylemişti. Fransız grupile bu hu Suphi Batur. Alman banger, bu heyetin masrafım susta cereyan eden müzakerenin ne ne Galatasaray takımı Ankaraya deruhde etmeğe amade bulunduğunu tice verdiği henüz malum değildir. bildirmiş ve definenin yerini bilen neŞirketin mühendisleri muhtelif makagidiyor ferle, araştırmalara iştirak edecek o mata müracaatle memleketin iklimi ve Mayısın birinci ve üçüncü günleri lan diğer şahısların İstanbula kadar j'eolojik vaziyeti hakkında malumat isteAnkarada iki maç yapmak üzere Gala yol masrafları olmak üzere 675 markı mişlerdir. Bu meyanda Ankara Ziraat tasaray takımı yapılan daveti kabul et da Berline göndermişti. Enstitüsüne, Rasadhaneye de müracaat miştir. Halbuki bu İstanbullu bangerin bir edilmiştir. Bu tetkikat neticesinde hükuGalatasaray takımı birinci maçı Genc mutavassıttan ibaret olup asıl para sa ,mete teklif yapılması muhtemeldir. îlk ler Birliğile, ikinci maçı da Ankara Gühibinin Hugo Meyer isminde mülteci tesisat Ankara, Adapazarı sahasını içicile oynıyacaktır. bir Alman Yahudısi olduğu tesadüfen ne alacak ve garb vilâyetlerinden bir kısGalatasaray Kollej atletizm anlaşılmıştır. mına da şamil olan mıntakada yapıla Yüzde yüz Nazi olan heyet azası bir müsabakası caktır. ^^^^ Galatasaray, Kollej arasında mevsi • Yahudi ile teşriki mesai etmek istememin ilk atletizm maçı 3 mayista Bebek diği için Almanyadan hareket etme Bursada bir cinayet te Robert Kollej sahasında yapıla miştir. Bunun üzerine Yahudi banger, Bursa (Hususî) Umumî evler överdiği parayı geri istemiştir. caktır. nünde bir cinayet olmuştur. Hüseyin aDuisburg mahkemesi, Hugo Meyerin dında 18 yaşlarında bir genc, hiç yü Halkevi basketbol galiblerine iddiasını haklı bulmuş, paranın iadesi zünden İdris admda diğer bir genci umükâfat dağıtacak ne karar vermiştir. Fakat Yahudi ban mumî evlerdeki kahve önünde üç ye Beyoğlu Halkevi tarafmdan tertib e ger, bu parayı Türk Alman kleringi rinden bıçakla tehlikeli surette yarala dilen basketbol turnuvası galiblerine yohle 20, 30 ay zarfında alabilecektir. mıştır. İdris hastaneye kaldırılmış, Hükupa ve madalyalar dağıtılacaktır. Bu müddet zarfında da, Von Sander seyin de yakalanmıştır. İdrisin yaralan Halkevi spor şubesi 23 nisan için bir sin definesi, Lübtfan dağlarmdaki meç ağırdır. müsamere hazırlamış, mükâfatlan da hul mağarada bekleyip duruyor. galib gelen takımlara merasimle vere cektir. yenmiştir. Ancak oyunun ikinci devresinde Demirtaş kalecisi bir kurtarış esVoleybol turnuvaları nasında Akınspor muhacimlerinden biİstanbul Y. M. C. A. spor şubesi 25 rinin çarpmasıle yere düşmüş ve ba nisanda başlamak üzere büyük bir vo yılmıştır. Kaleci derhal hastaneye kal leybol turnuvası tertib etmiştir. 16 tadırılmıştır. Zabıta hâdisede bir kasid okım arasında yapılacak olan müsabakalup olmadığını tahkik etmiş, neticede lar turnuva usulile yapılacak, mağlub kasid olmadığını tesbit etmiştir. olan takım müsabaka harici kalacaktır. Halkevinin tertib ettiği kır Müsabakalar pazar sabahları yapıla caktır. gezintileri Dünyanın en zengin dansözü Küçük takımlar turnuvası Fenerbahçe kıılübü tarafmdan tertib edilen küçükler arasındaki futbol turnuvasının en mühim oyunu bu hafta Galatasaray, Fenerbahçe takımları arasında yapılacaktır. Küçük takımlar müsabakası pazar sabahı 9 da Kadıköy stadmda oynanacaktır. Galatasaraylıların toplantısı 15 gün evvel nizamnameyi tebdil için toplanan Galatasaray kongresinin seçtiği yüksek murakabe heyeti yarın kulüb merkezınde bir toplantı yapa caktır. Yüksek murakabe heyeti eski idare heyetinin raporunu dinliyecek ve yeni idare heyetini seçecektir. kilde halledilmesine bir tesir yapabilecek mevkide değildir. Fakat bu meselenin resmen mevzuu bahsedilmesi Bulgaris tanın o kadar hayatî meselelerine temas etmektedir ki, Bulgar hükumeti bu vaziyet karşısında bir seyirci olarak kalamaz. Nöyyi muahedesinin de askerî ahkâmı Bursada bir maçta kaza oldu Bursa (Hususî) Lik maçlarının nın değiştirilme zamanı geldiğinin hü ikinci devresine bu hafta da devam ekumetimiz tarafmdan alâkadar devletledilmış ve Akınspor birinci takımı Dere bildirileceğini zannetmekteyiz.» mirtaş 1 inci takımını ikiye karşı dörtle Eminönü Halkevi spor komitesinin bu sene büyük bir programla faaliyete geçeceğini yazmıştık. Komite ilk ola rak bir kır gezintisi tertib etmiş ve gayrifedere kulübler arasında da bir futbol turnuvası yapmağı kararlaştır mıştır. Futbol turnuvası Karagümrük stadyomunda yapılacaktır. İlk kır gezintisi de 10 mayıs pazar günü Küçükçekmece gölüne yapılacaktır. Bu gezintiye kadın erkek her istiyen iştirak edebilecektir. Bunun için ucuz fiatla hususî otobüsler temin edilecek, gelenlerden yalnız otobüs ücreti alınacaktır. Herkes yemeğini beraber geti recektir. Samimî bir aile tenezzühü mahiyetinde olacak bu gezintiden sonra daha uzak mesafeler için de seyahatler tertib edilmesi düşünülmektedir. Bilhassa Alemdağma, Bendlere, Belgrad orman larına ve Polenez köyüne gezintiler tertib edilecektir. ı Şu gördüğünüz Amerikalı dan^öz Mis Crosby, hem dünyanın en zengin dansözü, hem de ayağını yükseklere kal dırmakta dünya şampiyonudur. Ayağını 2 metro 40 santimetroya kadar kal ^ dırmaktadır. *