4 Mayıs 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

4 Mayıs 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET Mayıs 1936 Dünkü lik maçları Fenerbahçe Topkapıyı41; Güneş Süleymaniyeyi 2 1 ; Anadolu İstanbulsporu 1 0; Vefa Hilâli 3 0 yendi; Beykozla Eyiib berabere kaldılar pının lehinde bitti. Fenerliler, ikinci devrede düştükleri müşkül vaziyetten kurtulmak için fazla gayret sarfına mecbur kaldılar. Ve oyun üzerinde kat'î bir hâkimiyet tesis ederek Niyazi, Fikret, Namık ve gene Fikretin Güneş 2, Süleymaniye 1 kuvvetli şütlerile dört gol yaparak maTaksim stadyomunda birinci kümeye çı 4 1 kazandılar. aid yalnız Güneş Süleymaniye maçı Anadolu 1, îstanbulspor 0 yapılmıştır. Havanm bozuk olmasından Istanbulsporla Anadolu arasındaki şehre en merkezî vaziyette olan bu stadmüsabaka da Kadıköy stadında oynandı. da bile dün çok az seyirci bulunmuştur. Çok sert başlıyan oyunun ortalannda Saat dört buçukta iki takım hakem Anadolu sol acığı vasıtasile bir sayı yapAhmed Ademin idaresinde oyuna baştı ve oyunun ilk devresi bu suretle bitti. lamak üzere şu tertiblerle dizildiler: İkinci devrede îstanbulsporlular büyük Güneş : Safa Faruk, Alâettin Dabir gayretle oynayıp vaziyeti telâfi etmek niş, Rıza, îsmail Tevhid, Melih, Kâmistedilerse de iyi ve düzgün bir müdafaa ran, Cambaz, Rebii. Süleymaniye: Suphi Ruhi, Receb sistemi tatbik eden Anadolu takımı gol Suad, Orhan, Reşid Şakir, Daniş, Ali, yaptırmıvarak maçı 1 0 kazanmaza muvaffak oldu. Muzaffer, Rauf. Süleymaniyeliler rüzgân arkalarına aVefa 3, Hilâl 0 larak oyuna başladılar. Birinci devrenin Şeref stadında birinci kürnenin ilk yansı Güneşin teknik, Süleymaniyenin karşılaşmasını Vefa ile Hılâl yaptdar. daha ziyade enerjik çarpışmalan arasınİki tarafın gayretli bir oyunile başlı da golsüz geçti. yan maçın ortalannda Vefa penaltıdan Fakat bundan sonra Süleymaniyeliler ilk sayıyı yaptı. birdenbire kesildıler ve oyun Güneşin Bu sayıdan sonra kendini toparlamahakimiyeti altına girdi. Haftaym yakla ğa uğraşan Hilâl ikinci golü de hemen şırken Süleymaniye kalesine sağdan gelen yedi. bir şandele Süleymaniyeli ve Güneşli İlk devre Vefanın hakimiyetile 20 dört beş oyuncu birden sıçradılar. Top neticelendi. İkinci devre Vefa takımı dabunlardan birinin başına çarparak içeri ha canlı oynamağa, Hilâl ise durgunlaşgirdi ve devre bu suretle 10 Güneşin lemağa başladı. hine neticelendi. Oyunun ortalarında bir sayı daha yaİkinci devrenin ilk yarısında da Sü pan Vefalılar tamamile hâkim bir oyunleymaniyedeki gevşeklik ve durgunluk la bu maçı 30 kazandılar. devam etti. Bu esnada yalnız kaleci ile Beykoz 0, Eyiib 0 iki müdah adamakıllı ve canla başla çaŞeref stadındaki ikinci karşılaşma hşarak kalelerine gol yaptırmadılar. Beykozla Eyüb takımlan arasında ol Nihayet ortaya geçen Melih topun du. İki tarafın büyük gayretler sarfile seyrini dikkatle takib ve Ruhinin bir haoynadıklan bu maç baştan sona kadar tasından istifade ederek Güneşe ikinci çok heyecanlı geçti. golü kazandırdı. Beykozlular zaman zaman hâkim oyBundan sonra Süleymaniyeliler ümıd namışlarsa da bir netice alamami'lar ve edilemiyecek derecede açıldılar, rüzgâra maç 00 beraberlikle bitmiştir. karşı oynamalanna rağmen oyuna müsavi Feneryılmaz 2, Doğanspor 1 bir cereyan vermeğe muvaffak oldular. Sol açıklan vasıtasile güzel bir gol de aİkinci küme maçlarından olup Kadı tarak vaziyeti 21 yaptılar. köyde oynanan Feneryılmaz Doğan Süleymaniyelilerin bu canlanışı çok spor maçını Feneryılmazlılar 21 kazangeç kalmış oldu. Çünkü beraberliği te mışlardır. min edemeden oyun bitti. Sahayı 21 Altınordu 2, Anadoluhisar 1 mağlub terkettiler. Şeref stadında oynanan Altınordu Birinci devrenin başlarında Güneş ka Anadoluhisar maçını Altınordulular çok Jesi önünde yapılan bir penaltıyı hakemin güçlükle 21 kazanmağa muvaffak ol çalmayışı oyunun mütebaki kısmı üzerin muşlardır. de çok fena tesir etti. Bundan sonra iki Sümerspor 2, Ortaköy 0 taraf ta havü sert ve favullü oynamağa başladılar. Bu yüzden Süleymanivenin Taksim stadındaki Ortaköy Sümeren iyi oyuncusu Ali sakatlandı ve ikinci spor maçını da Sümersporlular 20 ka devreye cıkamadı. zandılar. Karşılıklı sert ve favullü oyun ikinci Galasaray B. 3, Beylerbeyi 2 devrede de devam ettiğinden hakem hem Taksim stadyomunda Güneş Süley Güneşten, hem de Süleymaniyeden birer maniye maçından evvel hususî bir kar oyuncuyu daha çıkardı. Güneşten İsma şılaşma yapan Galatasaray B ve Beyleril de sakatlanarak kendiliğinden çıkıncd beyi takımlarının maçını san kırmızılılar takımlar ikinci devrenin bir kısmında do 32 kazandılar. kuzar kişi oynamağa mecbur oldular. Lik maçlarına dün her üç sahada da devam edilmiştir. Yalnız BeşiktaşGalatasaray maçı, san kıraıızılıların Ankarada bulunmalan dolayısile tehir edilmiş tir. Türk halk edebiyatı Ansiklopedisi Çıkaran: M. Fuad Köprülüoğlu Türkiyat Enstitüsü tarafından çıka rılagelen ilmî eserler arasına büyük mütefekkirimiz Fuad Köprülüoğlunun tertib etmeğe başladığı Türk Halk E debiyatı Ansiklopedisi de katıldı. Bu, millî harsın kuvvetlenmesi bakımından sevincle karşılanmağa değer bir hâdi sedir. Çünkü iki üç ihtiyacı birden kar şılıyor ve başlıbaşına bir bilgi pınarı oluyor. İzah edelim: Türk halk edebiyatı, asırların mağdur bıraktığı bir heye can, bir ahenk ve bir seziş âlemidir. Enderon lehçesi dediğimiz dil kamuslar dan, ferhenklerden derleyip püskür düğü kelime sağnağı altında o âlemin sesini boğmağa çalışmış ve Türk halk edebiyatı bu yüzden fezaya dağılan ses dalgalanna benzemişti: Doğuşlarında duyulan ve sonra kaybolan sesler ki yaşarlar, lâkin işitilmezler. Milliyet aşkı genc Türk yüreklerinde kÖkleşince ve Enderon lehçesinin Türk zevkini inciten bir argo olduğu anlaşılınca o mağdur edebıyatın hakkı ve şerefi iade olunmak istenildi. Bu. millî bir borc ve millî bir ihtıyacdı. Lâkin fezaya dağı lan sesleri toplamak gücdü. M. Fuad Köprülü bütün ılmi hayatında yap tığı gıbi bu güçlüğü de yenmeğe ça lıştı, o dağınık sesleri. tesbit etmeğe ve birer birer bize dinletmeğe koyuldu. Bugün Türk halk şairlerinden kimi tanıyorsak bu zevki Köprülüoğluna medyunuz. Eğer o, hayrete ve şükrana lâyık, bir çalışma ile Karaoğlanları, Gevherileri, Emrahları, Kuloğullarım nis yan âleminden çıkarıp hayata iade et meseydi ve Sadeddin Nüzhet, Talât Mümtaz gıbi birkaç şakird yetiştirerek onları da ayni yolda yürümeğe teşvik etmeseydi halk şairlerini eserlerile ve hayatlarile tanımak bizim için pek güç olacaktı. Fakat halk edebiyatının kendine mahsus bir dili vardır ve bu dil içti maiyatla. tarihle sıkı sıkıya alâkalı o iup bu alâka bir takım ıstılahlann, ta birlerin kucağında yaşar. Divan edebiyatını anlamak için bedilerin, beyan ların, maanilerin bütün inceliklerini kavramak, Fırdevsi mitolojisini öğren mek. hadislerden ve ayetlerden yapı [an iktıbasların künhüne ermek nasıl lâzımsa halk edebiyatının inceliğine nüfuz edebilmek için de o edebiyatı yaşatan dilin hakıkatini bilmek gerektir. Meselâ şair Kaygusuz Aptalın şu sözlerini ele alalım: Beylerimiz elvan gülün üstüne Ağlar gelir şahvm Aptal Musaya Urum aptallart postun eğnine Bağlar gehr şahım Aptal Musaya Bu deyişte saygı ile anılan Aptal Musa kimdır, post nedir, urum aptalları ne demektir? Bunlar bılinmezse şiirin zevkine varılamaz. Bütün saz şairleri terennüm ettikleri şiirlerde bu çeşid ıstılahlar, tabirler kullandıkları cihetle halk edebiyatı dediğimiz öz Türk şiiri, kendine has. bir lisana bürünmüştür. O edebiyatı hakkile anlamak için bu lisanı bilmek ve bu bilgiyi elde etmek için de bir anahtara, bir kılavuza malik olmak icab eder. Büyük profesör M. Fuad Köprülüoğlu. çıkarmağa başladığı ansiklopedi ile işte o altın anahtarı ve o bilgıli kılavuzu bize vermiş oluyor. Eserin ilmî kıymeti söz götürmez. Bütün bahisler derin bir tetebbüün, engin bir araştırmanın mahsulüdür. Bunu bahislerin altına konulan veya aralarına serpiştirilen bibliyografya notları da gösteriyor. Bu sebeble biz eserin yazıldığını ve fasikül fasikül basılmakta olduğunu müjdelemekle iktifa edeceğiz. Okuyucuların içinde fazıl profesörün bazı hükümlerini bugüne kadar sürüp giden hükümlere uygun bulmıyanlar ve meselâ aba kelimesi hakkında rahmetli Emrullah Efendinin yürüttüğü içtihadla bu ansiklopedide tebellür ettirilen kanaati telif edemiyenler bulunabile cektir. Lâkin ansiklopedinin başka yerlerinde Emrullah Efendinin sık sık tashih olunduğunu ve bu düzeltmelerin ilmî vesikalara müstenid olduğunu gö rünce hükümde sıhhatin Köprülüoğluna daha yakıştığını anlamakta gecikmiyeceklerdir. Uzun söze ne hacet. Yalnız Aptallar hakkında Muhitülmaarifin, Dairetülâ rifin verdiği malumatla bu ansiklope dinin yaptığı izah karşılaştırıhrsa eskilerin nekadar geri kaldıkları meydana çıkar. Salt geri mi ya?.. Bu ansiklope dideki tarih ve hal tercümesine ilgili bahislerin bile yüzde yetmişi, evvelce basılan eserlerde hatta eksik ve yanlış olarak yoktur. İrfan âlemimize yeni ve çok değerli bir armağan verdiğinden dolayı büyük mütefekkirimize teşekkür ederiz. Baharlık şık kıyafetler Pariste «Longchampo» da görülen son elbiseler: Soldan itıbaren sıra ile: Yün lü bir turvakar ve yünlu bir ıç elbi Orijinal bir kostüm tayyör. İnce kürkten mükemmel bir bahar mantosu. Baş ve saç Kepekler Ev kadını Yumurtaların tazeliği Fenerbahçe 4, Topkapı 1 Kadıköy stadında yapılan Fenerbahçe Toptapı lik maçına san lâciverdli ler şu kadro ile çıktılar: Necdet Yaşar, Fazıl Cevad, Esad, Reşad Niyazi, Naci, Namık, Fıkret, 5evki. Topkapı takımmın canlı ve yer tutan oyunu maçı ilk devrede çok heyecanlı bfr şekle sokmuştur. Nisbeten müsavi giden oyunun baş langıcında Niyazi bir penaltı kaçırdık tan sonra Topkapı sagdan yaptığı bir hücumla sağiçjeri vasıtasile bir gol kazandı. Oyunun ilk devresi 1 0 Topka Dağcılık kulübünün yeni tenis kortları T'uA Dağcılık kulübünün tenis kortlarının açılış töreni dün saat on beşte yapıtdı. Merasimde Vali Muhiddin Üstündağ, Beyoğlu kaymakamile şehrimizde bulunan ecnebi sefaretler erkânı hazır bulunmuşlardır. Kulübün tenis kortlan yapılan esaslı bir tadilât üzerine Istanbulun en mükemmel tenis sahalarından biri haline getirilmiş tir. Acılış merasiminden sonra meşhur tenisçilerden Suad, Sedad, Şirinyan yeni sahada gösteriler yapmışlardır. Bundan sonra davetliler büfede izaz edilmişler dir. Yumurtaların taze olup olmadık Saçlara musallat olan kepekler iki nı anlamak için 150 gram tuzu bir ] türlüdür: Kuru kepek, yağlı kepek. Kesuda erittikten sonra tecrübe etmel* pekler henüz kuru iken onlardan kur tediğiniz yumurtaları içine atınız. I tulmak çok kolaydır. Çünkü hastalık suyun dibine çökerlerse günlüktüı ilk devresindedir. Ancak ihmal neticesi Ortada kalırlarsa üç, dört günlüktüı bu kepekler yağlı şekli iktisab ederler. Daha bayat olanlar suyun üzerindKepeğin kurumu yağlı olduğunu bil zerler. mek için onlardan bir kısmını bir ipekli kâğıd üzerinde ezmek lâzımdır. KuruTer lekeleri lar. kâğıd üzerindç ancak hafif birer iz Krepdöşin ve saire gibi ipekli çan bırakırlar. En tanınmış cild mütehas şırlar üstündeki ter lekelerini çıkarı sısları kepeğe karşı en müessir ilâcın için birkaç damla soda veya her hs katran olduğu fikrindedirlsr. Binaen kalevi bir maddeyi ılık suyun içeri; aleyh kuru kepekleri katran esasına damlatıp lekeleri siliniz. Lekeler deı müstenid mahlullerle tedavi etmek kâçıkar ve kumaş eski rengini alır fidir. Yağlı kepeklere gelince, bunlar Yaldızlı çerçeveler da kükürt esasatı üzerine yapılan mahYaldızlı çerçeveleri parlatmak içi lullerle tedavi edilir. gram javel suyu ile bir yumurtanın Her iki vaziyette de bu mahlulleri evkını birlikte iyice çalkayıp dövür velâ iki hafta her gün, sonra gün aşın, Bu mahlulle çerçeveleri siliniz. M bir müddet sonra da haftada iki defa kemmel parlarlar. kullanmalı, ondan sonra vazgeçmelidir. Bazı bünyeler kükürtten fena halde Hakikî altın müteessir olurlar. Onun için yüzünüz Amerika modası: Beyaz zemin üzeriHakikî altınla sahtelerini farkedel de kızartılar gördüğünüz vakit tedavi ne kırmızı desenli gündüz elbisesi. mek için bir çakmak taşı alıp tecrı yi kesmek ve bir doktora müracaat etedilmek istenilen madenin üzerine t mek gerektir. lan dökülünciye kadar sürünüz. Soı Saçları akşam iyice taradıktan sonra bir kibrit yakıp bu tozlara yaklaştır aralarına ince tuz ekmek te kepeklere nız. Eğer kibritin alevile tozlar kayi karşı iyi bir devadır. Bunu üç gün sıra İup giderse altın hakikî değil. sahtec Güzel eller Eğer tozlar olduğu gibi kalırsa haki ile yapınız. Eellerinizin güzelliğini muhafaza için dir. ötedenberi malum olan bir usulü tek • Yeni aydınlatma vasıtalan rar etmeniz lâzımdır: Her gün sabah Yeni mutfak aletleri Gün gectikçe apartımanların aydın akşam onları birkaç damla gliserinle latılması mühim bir mesele halini al uğuşturmak. Ev ve mutfak işlerile kıHer hususta bir takım yeni icadl maktadır. Bilhassa membaı gizli ziya zarmış ve bozulmuş elleri toz sabunla meydana geldiği gibi gün geçtikçe mı lar her tarafta rağbet buluyor. Yalnız yıkamak onlara bir dereceye kadar ta fak alet ve edevatmda da değişiklik ravet ve güzelliklerini tekrar verebiHr. bu işte düşünülecek nokta da şudur. ler yapılmaktadır. Meselâ et makim Eğer ellerinizde daima fazla hararet Birçoklan membaı gizli ziyaları sev hissediyor ve onların çok terlediklerini şeklinde turp ve saire övütücü, in görüyorsanız akşamları yatmadan ev kalın muhtelif kalıblar değiştirilen vel bakla unile uğuşturunuz. Sıhhat ve tuvalet Rahat uyku Rahat uyku uyumak için akşamları hafif yemek yemek ve bilhassa yemek hazmolmadan yatmamak lâzımdır. Yatak odasında birkaç dakika için biraz günlük yakmak ta derin bir uyku ver meğe vasıta olabilir. Bu nasihatlerimiz şüphesiz tabiî insanlar içindir. Gayritabiî bir uykusuzluk illetine tutulmuş olanların iîk yapacakları iş doktora müracaat etmektir. Adana İdman Yurdu şampiyon oldu Saç dökülmesi mekle beraber odanın bir kısmınm da gölğede kalmasını istemiyorlar. Peki hem membaı gizli ziya tesisatı vücude getirmek, hem de bu mahzuru ortadan kaldırmak için ne yapmalıdır? Reflektörlü lâmbalar kullanmak. Bu lâmba lar membaı gizli ziya vermekle beraber içinde bulunduklan yerin her tarafını da müsavi surette aydınlatabılmekte dirler. Şu resmini koyduğumuz lâmbada tıpkı bu reflektörlü lâmbalara ben zer. Şekılde ziya vermektedir. Dökülmüş saçların yerınde tekrar saç çıkarabilmek için kat'î ve keskin bir çare yoktur. Fakat saçları dökül mekten menedebilecek muhtelif ilâç lar vardır. Mütehassıs bir doktora müracaat ederek bunlardan en iyisini tedarik etmek ve kullanmak gerektir. Fakat saç dökülmesinde bilhassa dikkat edilecek nokta, saçm yıkanması meselesindedir. Olur olmaz şampuvanlara ve sabunlara pe kitimad etmemek lâzımdır. Saçları Panama tahtası tozji ve yumurta sarısıle yıkamak kısmen dökülmelerinin önüne geçebüir. Adana (Hususî) Çukurova mıntakasamdaki spor kulübleri arasında tertib edilen lik maçları sona ermiş ve Adana İdman Yurdu rakiblerinin hepsini yenerek mıntaka şampiyonu olmuştur. Şampiyonluk için en çok maç Toros sporla îdman Yurdu arasında yapılmış ve İdman Yurdu bu maçı da 3 0 ka zanmağa muvaffak olmuştur. Yukarıki resim Adana İdman Yurdunun mıntaka şampiyonu olan takımını göstermektedir. îzmir (Hususî) Bundan epeyce evvel, Kâzım namındaki bir Muallim mek tebi talebesi, müdür muavini Reşidle hademe Abdurrahmanı hafifçe yaralamıştı. Ağırceza mahkemesi, Kâzımı, bir ay. on altı gün hapse mahkum etmiştir. Fakat yaşı küçük olduğundan bu müddet dokuz güne indirilmiştir. Kâzım, esasen bu müddeti doldurmuş bulunduğtı için serbest bırakılmıştır. Muallimini yaralıyan talebe mahkum oldu kullanılan sezbe rendeleme makinele bu aradadır. Fakat yeni mutfak levas matınm en yeni ve pratik olanı ca tencerelerdır. Bu cam tencereler alel de tencereler gibi de değildir. Resimc gördüğünüz veçhile ustüste üç tencer den mürekkebdır. Bunlarda ayni za manda muhtelif üç yemek birden pi§ rilebılmektedir.