21 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

21 1938 CtJMHUB. T SON TEIEFON MAB TELCRAr ERLER ve TELSiZLE Tersine dünya! Kahirede Cüzzamlılar bir isyan çıkardılar! Kahireden haber verildiğine göre, Kahire civarında Ebu Zabal kasa basmdaki Cüzam hastanesinde otu ran Cüzamlılar bir isyan çıkarmışlar, • isyanı bastırmağa gönderilen efradla sekiz saat çarpış mışlardır. Neticede • askerlerden 31 kişi Mehmed ve Cüzamlılardan Süleymnüzzeki da 48 kişi yaralanarak hastaneye nak ledilmiş, asiler tekrar koğuşlarma ka patılmışlardır. Hâdise şöyle olmuştur: Kahireden birkaç kilometro ileride bulunan Ebu Zabaldaki Cüzamlı hastanesinde iki yüz Cüzamlı mevcuddur. Bunlar mecburî çalışmıya tâbi olma dıklarından her biri kendi istediği işle meşgul olmakta, krmisi terlik örmekte, kimisi karpuz ekmektedir. Cüzamlıların yegâne mecburiyeti yatağını yapmak e tıbbî muayeneden geçmekten iba rettir. Cüzamlıların birkaç gün evvel can an sıkılmış, hastaneden çıkıp gitmek, serbestiye kavuşmak istemişlerdir. Başlarında Mehmed Süleymanüzzeki sminde bir reisleri bulunan Cüzamlı ar, ellerinde kazmalar. kürekler, bal talarla kapılara hücum etmişler ve gardiyanları çil yavrusu gibi dağıtarak çöe doğru kaçmışlardır. O sırada. civar kasabaların birinden telefonla çağırılan askerî kuvvet imdada yetişmiş ve gece saat ona kadar devam eden şiddetli bir çarpışmadan sonra Cüzamlılar tek rar hastaneye kapatılabilmiştir. Hâdise bastırıldıktan sonra tahkikata başlanmıştır. Bütün gece devam eden ahkikat neticesinde Cüzamlılardan kimisinin hastalığı geçtiği halde dokto run garezi yüzünden hâlâ hastanede kapalı tutulmaktan şikâyetçi olduğu, ba zısının karısı doğurduğu için onu gör mek üzere çıkıp gitmek istediği, bir takımının da Cüzamlı olmakla insanlık an çıkmış sayılmamak iddiasile cemiyet içine karışmağa. işile, gücile meşgul olmağa karar verdiği anlaşılmıştır. Edebiyat Fransadan örnek aldılar Yunanistanda bir sigara fabrikasının işçileri patronları dışarı atarak fabrikayı işgal ettiler Atina 20 (Hususî) Papastrotos bîraderlerin Piredeki büyük sigara fabrikasmda işliyen işçiler dün patronlarına karşı kıyam ederek fabrikayı işgal etmişler ve patronları dışanya atmışlardır. Amele bununla da kalmıyarak fabrikanın makinelerini bozmağa ve kırıp dökmeğe teşebbüs etmişlerse de yetişen polis ve jandarma kuvvetlerinin tazyiki üzerine nihayet fabrikayı terketmeğe mecbur kalmışlardır. Eğer bu hâdisenin bir müddet daha önü alınmasaydı diğer fabrikalar da ayni halin zuhuru beklenilebilirdi. Papastrotos fabrikası Yunanistanın ve hatta Balkanların son sistem makinelerile mücehhez en iyi fabrikasıdır. 1 İşçi gündeliklerine yüzde beş zam. 2 Ücretli tatil. Haftada 40 saat mesi usulü iş sahibleri tarafından kabul edilmiştir. Grevin pek yakında tamamen kalkacağı zannedilmektedir. Maksim Gorkinin müsbet adamı Peyami Safa haindir, kaba ve dizginsiz bir kuvvet halinde insanı boğar, biliyorum ve bu hoşuma gitmiyor, beni isyana sevkediyor. Ben bu nizamı istemiyorum, istemiyorum. Biliyorum ki hayat ciddî birşeydir, fakat henüz organize edilmiş değildir, benim bütün kuvvet ve kabiliyetlerime muhtacdır. Biliyorum ki ben bir dev değilim, sadece saf ve namuslu bir adamım. Söylüyorum: Zararı yok! Biz yeneceğiz! Ve ruhumun bütün vasıtalarile hayatın dibine dalmak, şu veya bu şekilde onu yuğurmak, şunu yasak etmek, buna yardım etmek hususundaki arzuma kavuşacağım... İşte yaşamak sevinci!» Fakat nasıl? Bunu nasıl yapacak? Ona böyle şeyler sormayınız, o istiyor, istemenin bütün güzelliğile, haşmetile, gururile istiyor. Hatta, netice ne olursa olsun, yalnız değişmek kâfi. Piyesteki içtimaî fikirlerin gürültüsünden kendinizi kurtararak biran kahramanın (yahud müellifin) maksadına dalarsanız görürsünüz kı, o. yalnız yasamanın tadını duymak ve bir «hikmeti vücud» bulmak için aksiyon arıyor. Bu hareket ihtiyacı, ne olursa olsun, onda boşluğun ve itiyadın sıkıntısından kaçmak için bir vasıtadan ibarettir, belkı de gaye değildir. Nil bir ara diyor ki: « İnsan yatakta bir tarafına yat maktan sıkılınca öte tarafına döner. Hayat seni sıkınca ne inlevip durursun? Bir gayret et, öbür tarafa dön!» Güzel. Fakat ayni prensip öbür tarafta da sıkılınca bu tarafa dönmeyı emretmez mi? Yalnız, biz bir makinistten daha fazla felsefe beklemıyelim; hem de, onca, bizi kötürüm eden bu nevi felsefelerimiz değil midir? Aksiyon adamı yalnız bir merrAle sonrayı düşünür; iki merhale sonrasını düşünecek olursa iradesine çelme takılacağını ve hiç birşey yapamıyacağını bilir. Fakat biz onun yerine düşünebiliriz, hatta bir taraftan da açıkça görebiliriz ki içtimaî yataklarında sağdan sola dönmüş olanlar, şimdi de soldan sağa doğru kımıldamışlardır. Ne tarafa döneceklerini düşünmek üzere arka üstü yatıyorlar ve tavana bakıyorlar. Düşünsünler. Hayat yalnız kımıldamaktan ve dönmekten ibaret midir? Düşünmek te yaşamaktır. Maksim Gorkinin müspet adamı, Rus camiasının arkaüstü yatarak düşünmekten yorulduğu bir devirde doğmuştu; ayni adam, ayni cemiyetin dönmekten yorulduğu bir tarih faslında yaratılsaydı karşımıza bir aksiyon adamı olarak değil, halis fikir adamı olarak çıkacaktı. Galib tarafile, demek istiyorum; çünkü fikir ve aksiyon, mesleğe ve birçok icablara göre değişen hususî dozlarile birbirini tamamlıyarak «bütün adam» ı meydana getirirler. Filistin ihtilâli Arablar askere hücum ediyorlar Yahudiler mukabil tedbir alıyorlar Kudüs 20 (A.A.) Geceleyin, İngiliz askerî kuvvetlerine muhtelif yerlerde taarruz edilmiştir. Nablus civarında, Haylanderler, pu su kurmuş olan Arablar tarafından tüfek ateşile karşılanmışlar, fakat hiç birine bir şey olmamıştır. Şatta köyünde, İngiliz askerleri gene böyle bir yaylım ateşe maruz kalmış lar, lâkin mukabele ederek, mutaamzlardan bir kişiyi öldürmüşlerdir. Paritte Paris 20 (A.A.) Sen eyaletinde, grevcilerden, tekrar işe başlıyanlar olduğu haber veriliyor. Dün, 5,500 ü Luvr mağazaları müstahdemlerinden olmak üzere 14,427 işçi çalışmağa başlamıştır. Bu suretle, grevcilerin sayısı 41,623 e inmiştir. Belçikada vaziyet Kanda Brüksel 20 (A.A.) Vaziyet çok Kan 20 (A.A.) Buradaki bütün sakin ise de grev, muhtelif vilâyetlere ya otel ve lokanta müstahdemleri grev yapyılmakta devam etmektedir. mağa karar vermişlerdir. Patronlarla işçiler anlaştılar Kaunasta Kaunas 20 (A.A.) Örfî idare temdid edilmiştir. Vaziyet hâlâ vahimdir. Bütün resmî binalarla başlıca sevkulceyş noktaları asker tarafından işgal edilmiştir. Grev devam ediyor. Londra 20 (Hususî) Belçikadaki grev tavsamağa başlamıştır. Hükumet mümessillerile işçi mümesillerinin yap tıkları toplantıda şu şerait kabul edilmiştir: Gorkının olumu T. Rüştü Arasm ve hükumetimiz Paristeki temasları 9 • Paris 20 (Hususî) Türkiye Ha riciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras bugün Başvekil M. Blum ve Hariciye Nazırı M. Delbo ile görüşmüştür. M. Delbo, Türkiye Hariciye Vekili şerefi ne bugün bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette siyasî rical ve ecnebi mümessil er bulunmuşlardır. Türkiye Hariciye Vekilinin dünkü Moskova 20 (A.A.) Maksim mülâkatlan esnasında Boğazlar meselesi Gorkinin ölümü dolayısile Moskovada ve beynelmilel siyasî vaziyet görüşül bulunan elçiler, Sovyet hükumetini ta müştür. ziye etmişlerdir. M. Titulesko Montröye Molotof, Türkiye Başbakanı İsmet hareket etti înönünden ve Fransız Meb'usan MecliBükreş 20 (A.A.) M. Titulesko, si reisi Herriottan taziye telgraflan al bu sabah Montröye hareket etmiştir. mıştır. Ankara 20 (A.A.) Maksim Gorkinin vefatı dolayısile Başbakan Ismet înönü tarafından Sovyet Birliği Komi serler Heyeti Reisi M. Molotofa ve Hariciye Vekil Vekili Şükrü Saraçoğlu tarafından da Hariciye îşleri Komiseri M. Litvinofa taziyet telgraflan çekilmiş tir. Ismet Inönü Rusyayı taziye etti Hariciye Vekilimiz dün M. Blumle görüştü Irak hükumetinin bir kararı Deyli Telgrafın Bağdad muhabiri yazıyoN 16 haziran 1936 tarihli bir kararname Kralın müsaadesi inzimam etmeksizin evlenen Iraklı prens ve prenseslerin hanedan hukukundan, meclisi hususî kararile mahkum edilebileceklerini ilân etmektedir. Bu kararname ile ailei kralî şeref ve vekarile gayrikabili telif hareketlerde bulunan prens ve prenseslerin hanedan ailesi azalığından iskatı ve bu prens veya prensesin bütün haklardan, menkul ve gayrimenkul bütün mallarından mahrum edilmesi kararlaşmıstır. Cenaze merasimi Moskova 20 (Hususî muhabirimîz • Bükreş 20 (A.A.) Boğazlar konden, telsizle) Gorkinin cenaze me feransına iştirak edecek olan Rumen herasimi bugün Kızıl meydanda yapıldı. yeti aşağıdaki zevattan mürekkebdir: Merasimde Stalin, parti ve hükumet erDış İşleri Bakanı M. Titulesko, ge kânı bulundu. nel kurmay başkanı General Samsono Merasim çok büyük ve o nisbette ha vici, Milletler Cemiyeti nezdindeki Ruzin oldu. men delegesi M. Antoniade, Boğazlar komısyonunda Rumen delegesi orta elçi Ankarada güzel bir resim M. Contzesco, Romanyanın Lahey el sergisi açıldı çisi M. Pella, Kontrmiral Rosca, limanAnkara 20 (A.A.) Bugün Hal lar idaresi direktörü muavini M. Mihakevinde ressam General Halilin eserle lopol, memuriyetleri mahallinde bulunan rinden mürekkeb bir sergi açılmıştır. M. Antoniade ve Pelladan gayri, heyeKültür Bakanı Saffet Arıkan, Bakan tin bütün diğer azaları bugün ekspresle lar, «aylavlar, elçiler, Bakanlıklar ileri Montröye hareket etmişlerdir. gelenleri ve ressamlardan mürekkeb güzide bir heyet karşısında himayelerine alAtina 20 (Hususî) Kral, Trakya dıkları bu sergiyi açarken, san'atkânn daki seyahatine devam ederek dün öğ50 yılı aşan meslek hayatında büyük bir le üzeri Sereze gelmiştir. Ahali Kralı dikkat ve gayretle bağlı kaldığı san'at büyük tezahürlerle karşılamıştır. şubesinde göstermiş olduğu büyük mu Kral akşama kadar Serez ve Drama vaffakiyetin her san'atkâr için güzel bir civarındaki askerî kıt'aların hepsini tefimtisal nümunesi olması temennisinde tiş etmiştir. bulunarak eriştiği bu muvaffakiyetten doBu sabah Serezden hareket eden Kral layı san'atkârı tebrik etmiştir. ve maiyeti öğleden sonra ahalinin fev Saffet Ankan bundan sonra kordelâ kalâde tezahürleri arasında Selâniğe yı keserek sergiyi açmış, General Halili vâsıl olmuşlardır. Selânik şehri baştan başa donatılmış bir haldedir. sergiye ilk olarak girmek suretile büyük Dünkü tayyare postasile Selâniğe gi ve değerli ressamımıza karşı takdirlerini den Başvekil bütün kolordu kıt'alarını göstermişlerdir. teftiş ettiği sırada kumandanlara hita Boğazlar konferantına iştirak edecek Romanya heyeti lzmir Halkevinin güzel bir teşebbüsü îzmir (Hususî) İzmir Halkevi iç timai yardım komitesi. mekteblerin ta til zamanında ilkmektebler talebelerini fena itiyad ve cereyanlardan, mahalle oyunlarından kurtarmak maksadüe İzmirin münasib görülecek muhtelif yererindeki mekteblerde toplamağı kararlaştırmıştır. Bu mekteblerde talebelere millî hikâyeler anlatılacak. musahabe er yaptırılacak. küçük mikyasta kon ser ve müsamereler verdirilecek, ço cuklarımızı serbest görüşmiye alıştır mak için konferanslar tertib edilecek tir. Bunun için Halkevine müracaat eden talebe velileri pek çoktur. Halkevi bu işe mukabil talebe velilerinden pek cüz'î aidat alacaktır. Maksim Gorkiden evvel Rus romanı, ne istediklerini ve ne yana gideceklerini bilmiyerek, nefes tıkayıcı bir hiçlik ve ümidsizlik şuuru içinde inzivaya, intihara, cinnete ve cinayete koşan, mahzun, şaşkın ve kararsız adamların mahşeriydi. Kılları ve tırnakları uzun mujiklerin, hırsızlann, katillerin, pplitikacıların, genc ve ihtiyar fikir adamlannın, kadınların hep bir arada, karmakarışık, acayib ve tüyler ürpertici bir kalabalık yaparak, yüzlerce kişiden mürekkeb kürek mahkumu kafileleri halinde Siberyaya sürüldükleri ve hepsinden müşterek ses olarak yalnız bir zincir şakırtısı yükseldiği devirlerde Rus edebiyatı nihilist ve bedbindi. Umumiyetle ilk defa olarak denemez, fakat sarahatle ilk defa olarak, müspet adam, kararını vermiş adam, nereye gideceğini bilen, kendine, hayata ve insana güvenen aksiyon adamı ve nikbin adam tipi Maksim Gorkinin kafasında doğdu. Bu, bir piyes kahramanıdır: Küçük Burjuvalar piyesinin kahramanı Nil. Tren makinistidir. Fakat bundan daha mühim olarak, bir kâğıd kadar aydınlık, dümdüz, kıvrımsız ve derinliksiz kafasından her türlü tereddüdü silmiş adamdır; hayatı da sevkettiği tren gibi istediği tarafa götüreceğinden emin bir aksiyon adamı. Daha birinci perdede, nişanlısı Polin onun müdafaasını yaparken: « Bir insan nereye gideceğini bilmelidir! diyor. Başka bir kız soruyor: « Nil nereye gideceğini biliyor mu? « (Emniyetle) Biliyor. « Bildiği nedir? « Onu size kendisi kadar anlata mam. Fakat fena adamlar, harisler ve ıhlâksızlar onun bildiğinden kedere ve elâşa düşecekler. Nil onlan sevmiyor. O zamana kadar «iyi» ve «fena» mefhumlannı keskin bir antinomi içinde birbirinden ayıran kaba klâsik ahlâkı yıkarak, yerine kompleks tabiatlerin ahlâkını ve ruh tahlilini koyan Dostoîevski ve Tolstoi edebiyatının kızı gene soruyor: « Fakat kim iyidir, kim fenadır? « Nil onu biliyor. Nedir onun bildiği şey? Onun bildiği şey iki üç maddeliktir. Birinci madde şu: «Namuslu adamlar bir sürü domuz, ahmak ve hırsız tarafından idare ediliyor. Fakat hayat onlann değildir. Sağlam bir vücudde kan çıbanları gibi onlar da görünüp kaybolacaklardır.» Piyesin diğer bir kahramanı Piyer, Nile diyor ki: « Evet, bu nutuklan çok dinledik. Hayat nasıl cevab verecek, göreceğiz. « Ben hayata istediğim cevabı verdireceğim. Beni sakm tehdid edeyim deme. Ben senden daha yakın ve daha iyi biliyorum ki hayat zordur, bazan cok Yahudilerin mukabil tedbirleri Kudüs 20 (A.A.) Arabların grevi devam ediyor. Şimdi de Yahudiler ekonomik istiklâllerini elde etmeğe ve Arablardan müstağni kalmağa çalışmaktadırlar. Grevden zaraf görenlere, bu defa teşkil edilen yardım sandığından muavenet edilecektir. Avam Kamarasında müzakereler Londra 20 (A.A.) Avam Kamara smda, Müstemlekeler Nazırının, Filistin hakkında ki diyevini müteakib M. Lloyd George, Filistin ve Habeşistan hâdıseleri arasında bir ilgi olduğunu tebarüz ettırerek, Yahudilerin zararına olarak Arablara her hangi bir müsaa de gösterılmesinin şiddetle aleyhinde bulunmuştur. M. Lloyd George, Filistine Hindistandan takviye kuvvetleri gönderilmesini istemiştir. M. Amery, Fılistinin Britanya İmpa ratorluğunun iltisak noktası olmak dolayısile. hayatî ehemmiyetini izah ey lemiştir. M. Loker Lampson: t Kendisine karşı bütün hududlann kapalı kaldığı bir kavme» bir sığınak temın etmek lüzumunu işaret etmiştir. Berutta tezahürat Beyrut 20 (A.A.) Arablar dün, Filistinde grev yapmakta olan kardelşerine karşı bir sempati tezahürü olarak, şehrın kapılarını birkaç dakika için kapamışlardır. Afişaj meselesi yeni safhada \Bastaran ı ıncı sahifede] Yeni şikâyetler Şehrimizde bazı ticarethaneler Dahi liye Vekâletine telgrafla müracaat ede rek afişaj işinden şikâyetlerini bıldırmişler ve süratle tahkikat yaptırılmasını rica etmişlerdir. Bütün bunlar, şehri günlerce işgal eden afişaj meselesi üzerinde hakiki tah kikatın henüz yeni başlamakta olduğunu, adlî ve idarî makamlarca başlanan tetkıklerin mühim neticelere doğru ilerilediğini göstermektedir. Eczacı Hasanın sözleri Afişaj gürültüleri arasına adı kanştınlan ve verginin bellibaşlı şikâyetçilerinden maruf ecza tacijimiz Hasan, bir arkadasımızı görerek: « Aradan bu kadar zaman geçtiği halde bir ses çıkmadı. Hani gelip vergiyi zorla alacaklardı!» Dive lâtife etmiştir. PEYAMİ SAFA Hitlerle Şuşnig karşıkarşıya! IBaştarafı 1 inct sahifeae] Valiler toplanıyor [Baştarafi 1 incı sahıtede] Yunan Kralı Selânikte Amerikanın yeni imar tahsisatı Nevyork 30 (A.A.) 1 temmuzda baş lıyacak olan yeni bütçe içinde M. Ruzvelt, üç milyon işçiyi meşgul edebile cek bayındırlık işleri yapmak ve bu işçilere yardımda bulunmak üzere üç milyar 217 milyon dolar sarfedebile cektir. Kendisine parlamentoca bu husu^ta salâhivet verilmiştir. ben verdiği nutukta: <Gayemiz sulh tur. Kat'iyyen sulh siyasetinden ayrıl mak taraftarı değiliz. Fakat her türlü Viyana 20 (Hususî) Son zaman ihtimale karşı da hazır bulunmak meclarda Avusturya haricî siyasetinde mü burivetindeviz.> demistir. him değişiklikler olmuştur. Bu arada bir Dr. Fakacellinin karısınm Fransada hava akademisi çok elçiler değişmiştir. Paris elçisi teka evini soydular Paris 20 (A.A.) Hava Bakanı M. üde sevkedilmiş ve yerine Roma elçisi Atina 20 (Hususi) Geçen sene ölen Pierre Cot. millî hava akademisile bir tayin edilmiştir. Romaya da eski Harici İstanbulun maruf çocuk doktoru Fa hava üssü bulunacak olan bir hava mek ye Nazırı M. Berger Valdenek büyük kacellinin karısmın burada oturduğu tebi tesisine karar vermiştir. elçi olarak gönderilmiştir. eve dün gece giren hırsızlar madamın ağzını tıkadıktan sonra evi soymuşlar Tayyare ile yeni bir ve 20 bin drahmi parasını da çalmış devriâlem lardır. Bükreş 20 (A.A.) Tanınmış Rumen Lehistanda mahkum uçmanı M. Bazu Kantakuzen, Viley edilenler Post tarafından 1934 senesinde tesis eKatoviç 20 (A.A.) Mahkeme. yu dilen rökoru kırmak maksadüe. tayyare ile bir devriâlem seyahatine çıkmak ni kan Silezyanın Almanyaya iltihakı taaftarlığile suçlu 120 kişi hakkındak yetindedir. davayı bitırmiştir. M. Kantakuzen 40,000 kilometroluk M\ Hareketin lideri olan Zajong ile dibir mesafe katedecektir. Tayyareci Paristen kalkarak Rusya ğer üç kişi onar sene hapse mahkum olBehring Boğazı, Alaska. Kanada ve muşlardır. 98 kişi hakkmda da 18 ayla Nevyorktan geçerek, Atlas denizini de t sene arasında değişen hapis cezaları verilmistir. Diğerleri beraet etmişlerdir aşmak suretile Parise dönecektir. trlanda ordusu mülga Bu yolculuğun istilzam eyliyeceğ masrafa karşılık 12,000,000 leyi topla Dublin 20 (A A.) Hükumet «İrlan mak için, Bükreşte bir hususî komite da cumhuriyet ordusu> adındaki teşek teşkil edilmiştir. külün kanunsuzluğunu ilân etmiştir. Avusturya haricî siyasetinde değişiklik vusturya istiklâlinin, esas itibarile Almanya ile Avusturya arasında doğru dan doğruya bir temas yapılmasma ve binaenaleyh bu vadide faaliyete geç menin lüzumuna kanaat hâsıl etmiştir. Söylendiğine göre, M. Musolini, bir yandan Von Hasselin. bir yandan Al manyanm Viyanadaki mümessili Von Papenin yardımlarile mânileri bertaraf etmeğe ve mülâkatı kolaylaştırmağa muvaffak olmuştur. Duçenin başlıca düşüncesi, Hitlerden, Viyanaya karşı sükunetle hareket edeceğine dair muvakkat bir söz almaktır. Hitler, vaktile Lehistan hakkında yap tığı jesti şimdi Avusturyaya karşı ye niden yapacak. buna karşılık Von Schuschnigg, Avusturya Nazilerini geniş bir umumî affa mazhar kılacaktır. İki Başvekil arasında vuku bulacak olan bu mülâkat nekadar hakikate yakın bir ihtimal olursa olsun, her halde bunun resmî akislerine intizar etmek lâzımdır. Her halde, Italyan matbuatı nın, aldığı bir emir üzerine, iki gün denberi Almanay hakkmda sitayişkâr yazılar vazdıkları bir emri vakidir. lisi Mithat Saylam, Sivas Valisi Ahmed Refik, Maraş Valisi Adil Bayman, Çankm Valisi Derviş. Ankaradan sonra îzmir ve Edirnede yapılacak içtimaları müteakıb, memle ketteki bütün valilere yeni Parti baskanlığı işleri hakkında talımat verilmiş ola • caktır. Izmirde sarhoşluk yüzünden bir cinayet oldu İzmir 19 (Hususî) İzmir Türkpa zarı sokağında kanlı bir vak'a olmuştur. Tfabzonlu Ali Rıza adında biri, arka daşı Buldanlı Ali Rızayı küçük bir çakı ile üç yerinden yaralıyarak öldür müştür. Cinavetin sebebi sarhoşluktur. Trabzonlu Ali Rıza. vak'a gecesi, Buldanh Ali Rızayı yanına almış ve bir ahçı dükkânına giderek üç şişe şarab icerek sarhoş oîmuştur. Türkpazarı so kağından geçerken Buldanlı Ali Rıza yı. Arab Amenti adında birisi alıp götürmek istemiş, Trabzonlu Ali Rıza, buna razı olmamıştır. Bu yüzden iki Ali Rıza arasında çıkan kavgada Buldanlı Ali Rıza. ahçı dükkânmdan çaldığı bir çatalle Trabzonlu Ali Rızayı göğsünden yaralamış. Trabzonlu Ali Rıza da ya nmda bulundurduğu küçük bir çakı ile arkadaşı Ali Rızayı karnından, kasığmdan ve böğründen yaralamıştır. Yaralı Ali Rıza. hastanede ölmüştür. Vak'anın faili tutulmuştur. * ** Valinin tamimi îstanbul Parti riyaseti vazifesini de ruhde eden Vali ve Bele^'ve Reiti Mu hiddin Üstündağ, bütün Parti teşkilâtına dün bir tamim göndermiştir. Bu tamimde Parti umumî merkezi beyannamesine tevfikan, Vilâyet Parti riyasetini deruhle eN meğe başladığını ve hükumetle Partinin her hususta elbirligi ettiğini bildirmiştir. Amerika hava kuvvetlerini artırıyor Vaşington 20 ( A . A . ) Bugün 1800 tayyareden ibaret olan hava kuvvetlerinin bu sene 2320 tayyareye çıkarılması lâyihasını parlamento tasvib etmiştir. Paris borsasında Türk borcu tahvilleri düşüyor Son günlerde Paris borsasında Türk borcu tahvilleri ve bazı esham fiatları çok düşmektedir. Bu düşüklüğün sebebleri hakkmda borsa mehafilinde muhtelif tahminler yapılmaktadır. Halbuki îstanbul borsasında Türk borcu tahvillerine karşı büyük bir taleb vardır. Borsamızdaki fiatlar Paris fiatlarile nisbet kabul etmiyecek derecede yüksektir. Pariste fiatlar düştükçe îstanbul borsasında fiatlar yükselmektedir. Paris borsasından son verilen Uni Türk fiatı 169 frank yani aşağı yukan 14 Türk lirasıdır. Halbuki îstanbul borsasında Türk borcu tahvillerinin fiatlan 21 liradır ve daha yükselmeğe de dir.