31 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

31 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 31 Ağustos 1936 Duymadıklarıtnız ve bilmediklerimiz 1 Kürek yarışları dün yapıldı Pehlivan Yaşara almacak ev Vali bir beyanatı tavzih ediyor Olimpiyad birincisi Pehlivan Yaşara bir ev alınacağı malumdur. Dün Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağ dan; bu bahis etrafındaki neşrij'ata temas eder bir mektub aldık. Aynen neşrediyoruz: tDünkü Son Posta gazetesinde Peh livan Yaşar hakkmda Selim Tevfik imzasile çıkan uzun bir yazıda bana da temas edilerek geceyansından sonra uykudan uyandırıldığımdan bahisle kendisile telefonla görüşerek Belediye namına Yaşara bir ev ahnacağını söy r lediğim 3 azılmıştır. Hiç te acele olmıyan bu haber için geceyarısmdan sonra uyandırılmış ol maklığım, yazının tek doğru tarafıdır. Telefonla kendisile bizzat görüşmemiş olduğum gibi vasıta ile verdiğim ce vabda evin Belediye tarafından alına cağını da söylemedim. Gazeteci arka daşlara biraz insaf, birçok ta dikkat tavsiye ederim. Ev işine gelince, Başbakan bana Atatürkün emrmi tebliğ etti. Yaşarın mu vaffakiyetine mükâfat olarak fumhu riyet Halk Partisi kendisine bir ev alacaktır. Bu yazının aynen neşrini rica ede rim.> Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağ Bir milyon franka bir baş Duymadığımız değil çok duyduğu muz hikâyelerden biri amma, temcid pilâvı denemiyecek bir tarafı var. Mesele, senelerce uy kusuz kalanlardan birinin macerası. J. Greenes isminde, îbrailde doğmuş bir adam, Büyük Harbde, yanıbaşında patlıyan bir tayyare bombasının yaptığı tazyiki nesımi netı cesindeki baygınlıktan ayıldığı dakika dan itibaren uyku uyumak kabiliyetini kaybetmiş. Adamcağız uykusuz yaşa mağa başlıyah tam on dokuz senedir. Gece yattığı yataktan sabahleyin, gözünü yummağa hasret çekerek kalkan Gre enes, bu on dukuz senelık işkenceyı, hep günün birinde kendisini tedavi edecek bir doktor bulunur ümidile çekmiş, fakat artık bu ümidini de tamamile kaybetmiştir. Biçarenin uykusuzluğu sıhhatine tesir etmemiş gibi görünüyor. Yalnız gözleri son derece ufalmıştır. îşin şayani dikkat tarafı, Münihteki Rokfeller Enstitüsünün öldükten sonra, tetkikat yapılmak üzere, başını Enstitüye satması hususundaki teklifidir. Greenes önce bu teklifi reddetmiş, sonra kabul etmiştir. Enstitünün uykusuz adamın başına verdiği bedel bir milyon Fransız frangıdır. Fakat acaba bu para uykusuz geçen gecelerin acısını unutturur mu? Dün 900 genc zabitimize parlak bir törenle diploma verildi Yarışlarda Güneş kulübü birinciligi kazandı Dün Yenikapıda yapılan kürek teş vik yanşJarı nisbeten sönük bir seyirci kütlesi önünde icra edildi. Yarışlara saat 9 da başlanacaktı. Kulübler vaktinde gelemediklerinden ilk iki müptedi yarışı yapılamadı. Müptedi yarışları şu sxra ile devam etti: Bir çifte dümencisiz: Güzel bir kü rekle Altınordu birinci, Anadolu ikinci, Güneş te üçüncü oldu. İki tek dümencili: Galatasaray rakibsiz birinci. Dörtlük dümencisiz: Birinci Anadolu, diğerleri diskalifiye edildiler. İki çifte dümencili: Birinci Güneş, ikinci Galatasaray, üçüncü Beykoz. Müptedi yaı ı ; lwı alelumum Anadolu kulübünün aldığı iyi neticelerle kapandı. Bundan sonra kadınlar arasında dörtlük müsabakası yapıldı. Birinci Fenerbahçe, ikinci Güneş oldu. Kıdemsiz yarışlanna tam vaktinde başlandı. Dümencili dörtlük yarışı çok güzel geçti. Bu yarışı cidden takdir edilecek bir kürek çekişile Beykoz birinci olarak bitirdi. Bılhassa Beykozlu Şükrünün iyi kürek çektiği görülüyordu. Arkasından Galatasaray ikinci, az farkla Güneş üçüncü geldi. Bundan sonra yapılan kıdemsiz dü mencisiz iki tek yarışı Güneş kazandı. Beykoz da ikinci geldi. Kıdemsiz birlik dümencisiz yarış pek enteresan oldu. Beykozun kıymetli kürekçisi Ağani kendisinden beklenmiyen bir fena kürekle rakibi Anadolulu İrfana mağlub oldu. Hatta Güneşli Hasan da Ağaniyi geçmek üzere idi. Kıdemsiz dümencisiz dörtlük yarışı Anadolu bariz galebesile neticelendi. Galatasaraylılar fena bir kürekle ikinci. Bundan sonra yapılan iki çifte dü mencili yarışmı güzel bir kürekle Gü neş birinci olarak, Beykoz ikinci, Galatasaray da üçüncü olarak bitirdi. Günün en mühim yarışlarmı kıdemliler arasmdaki müsabakalar teşkil edi yordu. İlk yarış dörtlük dümencili idi. Bu yarışı iki fıta boyu ile Galatasaray birinci, arkasından temiz bir kürekle Beykoz, üçüncü de Güneş geldi. Bu yarışta Galatasaraydan Cengiz ve Âli muvaffak oldular. İkinci yarış iki tek dütneacisizde Güneş birinci, Galatasaray da ikinci oldular. Birlik dümencisiz: Bu yanş umulduğu kadar heyecanlı olmadı. Fenerbah çeden Seyfi birinci, Anadoludan İrfan ikinci geldi. Galatasaraydan Bedii yarışın 800 üncü metrosunda kolu tutuldu ğundan yarışı bırakmak mecburiyetinde kaldı. Eski emektar kürekçilerden Seyfinin muvaffakiyeti bu yüzden ha fif oldu. Birlik yarışmdan sonra dümencili iki tek yarışı yapıldı. Güneş takımı, çaIışmamış olan Galatasaray takımım kolayhkla geçerek birinci geldi. Kıdemli yafişının ikinci mühim yarışı olan dörtlük dümencisiz müsabakas» her üç kulübün diskalifiyesile neticelendi. Bundan sonra en son yarış iki çifte dümencili yapıldı. Bunda da birinci Güneş, ikinci Beykoz geldi. Neticede teşvik yanşlarında Güneş kulübü bu müsabakaların ekserisini kazanarak birinci oldu. Dün at yarışlarmın sonuncusu yapıldı İstanbul koşularının 6 ncı ve sonuncu haftası dün icra edilmiştir. Şimdiye kadar az çok epeyce yapılan çıkışlar maalesef bu son günün hem de en mühim koşuları olan ikinci ve üçüncü mükâ fatlarda arzu olunmıyacak kadar ku surlu olmuştur. Buna da sebeb birbiri nin aleyhine çıkışta bir boy uzunluk çalmak kaygusile açıkgözlük yapmak istiyen bir takım itaatsiz jokeler sebeb olmuştur. İkinci koşuda çıkış aleyhine olan Grondeza esasen koşuyu kazanamıya cakmış. 1800 metro bir mesafede id manlı ve tabanında kuvveti olan bir at çıkışta kaybettiği iki at boyunu kolay hkla kapatabilirdi. Üçüncü koşuda mesele oldukça tesirli idi. Altı defa tekrarlandıktan sonra nihayet iyice bir çıkış olmuştu. Fakat bu koşuda bulunan atlarm hepsi iki yaşmda ve henüz koşmağa başlıyan genç taylar olduğundan çıkışm böyle tekrarlanması bunlar için neticeyi değiştirecek kadar yorucu olmuştu. Sırf bu sebebdendir ki geçen hafta diğerlerini gayet kolay geçen Bay Fethinin çok sinirli olan Baylansı muhakkak kazanacağı bu koşuyu kaybetmişti. Binlerce lira sarfedip memlekete böyle güzel atlar yetiştiren ve yegâne mükâfatlan dürüst bir koşmak neticesinde atlarınm mevkilerile duyacaklan manevî zevkten bu at sahiblerini mahrum et meğe sebeb olan Jokelerin, koşuların selâmeti için şiddetle cezalandırılmalan lâzımdı. Haksız da olsa neticeyi gülerek kabul eden Bay Fethi de şayani tebrik ve hakikî at sahibi bir centümen olduğunu ispat etmiştir. NEVIN Olimpiyadda gördüklerim 11 inci Olimpiyad müsabaka Iannı takib etmek üzere Berline gi den arkadaşımız Ahmed Ihsan, O * limpiyadlann devamı müddetince Berlinden gönderdiği telgraf, telefon ve mektublarla okuyucularımızın bu müsabakaları günü gününe öğren melerini temin etmişti. Arkadaşımız, Olimpiyadlar münasebetile Berlinde gördüklerini de bir seri halinde gene bu sütunlarda yazacaktır. Ahmed Ihsan, bu makalele rinde, devrin muazzam hâdise lermden biri olan 11 inci Olim • pîyadı Almanlann nasıl başardıkla nnı, Olimpiyad oyunlan sırasmda görülen akıl ve hayale gelmiyen ye nilikleri, beynelmilel spor muvazene sindeki vaziyetimizi, dünya milletle rinin bu müsabakalara nasıl hazırlandıklannı ve Olimpiyad münasebetile Berlindeki müşahedelerini tesbit edecektir. Arkadaşımız Ahmed îhsanm B e r linden gönderdiği mektublan büyük bir alâka ve zevkle okuyan karileri mizin, yeni makale serisini de ayni ihtimamla takib edeceklerine şüphe etmiyoruz. Bu makaleleri cuma gününden itibaren neşre başhyoruz. Koşular Birinci koşu: Üç yaşmdaki yarım kan İngilizlere mahsus, mesafe 1600 metro, mükâfat 120, 58, 20 liradır. Netice: Bi rinci (Bay Fahrinin) Andıran 50 kilo, ikinci (Mareşal Çakmak) Bayburd 58 kilo, üçüncü Barlıgt 53 kilo, zaman 1,50, bir at boyu, uzak. İkinci koşu: Halis kan İngiliz atlarına mahsus, mesafe 1800 metro, ikramiye 395, 58, 20 liradır. Netice: (Bay Akso nun) Bekâr 58, ikinci Copain 58, üçüncü Ömsar 45 kilo. Plâse olmıyanlar Markiz, Grandeza, Bares, Salvator, zaman 1,58, yarım at boyu, üç at boyu, Bahsi müş terek birinci 400, birinci plâse 130, ikinci plâse 500 kuruş. Üçüncü koşu: İki yaşmda memlekette doğmuş halis kan İngiliz taylarına, mesafe 1000 metro, ikramiye 1000, 120, 50 liradır. Netice: (Prens Halimin) Nevil 59, ikinci Dafya 50,0, üçüncü Baylan 50,5 kilo. Plâse olmıyanlar Gırgin, Merana, za man 1,50, yarım boy bir kafa. Bahsi müşterek 240, 140, 400 kuruş. Dördüncü koşu: Yarım kan İngilizlere mahsus, mesafe 3000 metro, ikramiye 435, 55, 20 liradır. Netice: Birinci (Bay Ahmedin) Ceylân 60, ikinci Bozkurd 53, üçüncü Alemdar 65 kilo. Plâse ol mıyanlar Semiramis, Ayhan, Aslan. Zaman 3,47, bahsi müşterek 2,60, 200, 500 kuruş. Çifte bahis 650 kuruş. [Baştarafı 1 tnd sahifede} Napolyonun yeni bir hükümdar sülâAnd ve diploma merasimi lesi tesis etmeği nekadar çok arzu ettiği Tören saat 15,30 da Harbiye bandomalumdur. Bir çocuk sahibi olmak için sunun çaldığı ve dokuz yüze yakın zabit dünyalan fedaya hazır olduğunu söylernamzedinin hep birden söyledikleri îstikdi. Işte bu çocuk derdiledir ki ilk kansı lâl marşile başladı. Bundan sonra genc Jozefini terketti. subaylar takım takım and masasının etra1810 da (Mari Lüiz) le evlendi. Ve fına toplanarak ellerini şanlı Türk bayrabiraz sonra, 20 mart 1811 de, İmpara ğınm üzerine koydular ve hep bir ağız torun en büyük arzusu husul buldu: Bir dan millet, memleket ve cumhuriyet için erkek çocuğu oldu. vazife uğruna seve seve canlarını feda eİmparatoriçenin vaz'ıhamli pek ıstı deceklerine yemin ettiler. Yemınden sonrablı ve müşkül olmuş, hayatı mevzuu ra evvelâ 9 aylık Harbiye kursunu ikmal bahsolmağa başlamıştı. Imparatorun ilk ederek muvaffak olmuş olan jandarma düşüncesi çocuğun kurtanlması olduğuna yüzbaşılarına Orgeneral Fahrettin tarafından diplomalan verildi. Bundan sonra hükmedilir değil mi?... Bilâkis... Bu elim dakikada Napol gene Orgeneral Fahrettin Altay Harbiyon şefkatli bir koca olmaktan ayrılma yeyi bu yıl bitiren piyade, topçu, hava, mıştır. Çocuğun fena bir vaziyette, a muhabere, levazım, naklıye, istihkâm, yaklarından geldiğini haber alan Na demiryolu, jandarma ve bahriye levazım sınıflajaa mensub dokuz yüze yakın polyon kabileye sormuş: yarsubaya dıplomalarını verdı. Tehlike var mı?..« Mekteb kumandamnın nutku Kabile cevab vermiş: And içme ve diploma tevziinden son Haşmetmeab!... Birini, ya da ötekini feda etmekten başka çare yok. Han ra Harbiye Komutanı Albay Mehmed gisini irade buyurursunuz? Çocuğu mu, Ağustos bir nutuk söyliyerek törene gelmiş olan misafirlere teşekkür etti. Sonra valideyi mi?.. da evvelâ kursu bitiren jandarma yüzbaîmparator bilâtereddüd: şılarına hitab ederek dedi ki: Valideyi kurtannız... demiş. İlk « Jandarma subaylan, evvel onu, çünkü bu hakkıdır. Hepiniz mesleğimiz dahilinde bugüne Çocuk alınmış. İlk evvel ölü zannet mişler. Napolyon, karısının saçlannı ok kadar vatan ve millete hayirli hizmetler şıyarak teselliye çalışıyormuş. Yedi da görmüş, olgun yaşlı arkadaşlanmız ol kika sonra çocuk ağlamağa, çırpınma«a duğunuz için size tavsiye kılıklı hitabım başlamış. împarator büyük bir sevincle: yoktur. Yalnız burada dokuz yıllık tahsiliniz Yaşıyor! Yaşıyorî... esnasında gösterdiğiniz gayret, itaat ve Diyerek müstakbel Roma Kralının alşuurlu hareket vasıflarınızı yüksek ko nındas öptükten sonra validesinin kuca mutanlarmız huzurunda sitayişle tekrar ğına bırakmış, sonra hususî dairesine gitederek bugünkü muvaffakiyetinizi kut miş, oda hizmetçisine hitaben şu sözleri lular ve ileride daha büyük muvaffaki söylemiş: yetler kazanmanızı dilerim.» Bir erkek çocuğum oldu. Fakat, Komutanm bu dileğine jandarma suzavalh kadm ne ısurab çekti. Bir daha baylan hep birden cevab verdiler: böyle çocuk sahibi olmak istemem... Sağ ol!.. Komutan Ağustos bundan Güreşçilerimiz için yapılacak sonra yetişen Mehmed genc subaylara hiyeni ve merasim tab ederek dedi ki: Berlin Olimpiyadında muvaffakiyet « Yarsubaylar; bu tarihî ve feyizli gösteren millî güreş takımı için Beyoğlu binanm nurlu kapısından içeriye girdiği Halkevinin hazırladığı büyük merasim niz gündenberi beslediğiniz emele bugün bugün Taksim stadyomunda yapılacak kavuşmakla bahtiyarsmız. Bu mes'ud gütır. nünüzü okulun komutan ve tedris heyetTesbit edilen programa göre bu mera Ieri namına kutlulâr, hepinize sağlık ve sime saat üçte güresçilerin geçid resmile muvaffakiyetler dilerim. başlanacaknr. Beyoğlu Halkevi güreşle Sizi bugünkü muvaffakiyete eriştirmek meşgul olan kulüblere müracaat ederek için var kuvvetlerile geceli gündüzlü çagüreş takımlarının da bu merasimde bu lışan komutan ve öğretmenlerinize aynca lunmalanm rica etmiştir. teşekkür ederim. Kulüblerimiz bu daveri memnuniyetle Düne kadar Harb okulunun çalışkan kabul etmişlerdir. ve disiplin öğrenicisi sıfatile evlâdımız oKampa gidecek atletler lan sizler bugünden itibaren gene evlâdıYedinci Balkan oyunlarına iştirak ede mız, vatanın, milletin ve ordunun öz ve cek atletlerimiz yann Kadıköyünde açı temiz evlâdı olarak komutan saflarına, lacak olan hazırhk kampına girecekler bizim aramıza girmekle ayni zamanda genc silâh arkadaşlarımız olyorsunuz. Bu dir. evlâdlık ve arkadaşlık bağlannı daha ziHazırhk kampına davet edilenler me yamnda: Raif, Semih, Vedad, Mehmed yade kuvvetlendirmek için kutsal mes Ali, Haydar, Cihad, Pulat, Rıza Mak leğinize var kuvvet ve hızınızla çalışarak sud, Melih, Receb, Tevfik, Faik gibi ta asrî harblerin sizden mutlak surette istedıği ve ishyeceği bilgilerle mücehhez o nınmış rökordmenler vardır. Bir hafta sonra yapılacak deneme mü manızı tavsiye ederim. Demin yüreğinizden kavi bir imanla sabakalannda muvaffak olan altı atlet fışkıran ve mubarek yurdumuzun havayi daha kampa davet edilecektir. Napolyon, şefkatli zevc Sağda Orgeneral Fahreddin Altay birinci çıkana hatıra defterini imzalatıyor, Harbiye yaş kütüğüne General huzurunda 102 nci yıl menuzlart çivisini mıhlıyor, Harbiyemizden çıkan Efganlt zabitlere öğüd veriyor, sağda bu seneki birinci, ikinci ve üçüncü çıkan genc zabitlerimiz Fahreddin Altayın Efganlı nesimisi dalgalarına karışmış olan îstiklâl marşının ve andın aksi sadaları ömrünüz zabitlere söylevi l bh oldukça kulaklarınızı çınlatmalı, en buhBundan sonra Orgeneral ezcümle deranlı ve heyecanh zamanlarınızda reh di ki: beriniz olmalıdır.» « Türk arkadaşlarınızla iki senelik Yeni bir feyiz ocağı: Ankara şerefli bir arkadaşlıktan sonra bugün « Genc arkadaşlar! mezun oluyorsunuz. Sizinle Türk genc Bugün sizinle burada veda ederken leri arasında hiçbir fark görmüyorum. Türk mılletine ve ordusuna başta Böyük Kıyafetçe, terbiyece ve hatta kalbce ve Önderimiz ve Başbuğumuz Atatürk ruhça hiçbir farkınız yoktur. 10 yıldanolmak üzere birçok değerli komutanlar beridir aramızda yetişmeğe çalışıyorsu • yetiştirmiş olan bu feyizli binanm 102 nuz ve yetiştiniz. Şimdi Asyanm ortasınyıllık tarih safhasını da kapatıyoruz. da büyük bir millet olan Efgan milletinin gözbebeği sizlersiniz. Sizler, ileride Bundan sonra Türk muvazzaf subayının yeni feyiz ocağı bütün Türk miile Efgan ordusunu yaşatacak ve Asyanın bu kıyısındaki kardeş Türk milleti gibi tinin ishklâl kâbesi olan Ankaradadır. siz de Asyanm ortasında daha müfid ve Biz bu asırdide binayı İhtiyat Subay okulu komutanlığına devir ve teslim eder büyük bir devlet kuracaksınız. Siz de biken sinesinde sakladığı kıymetli iki tarihî zim gibi istiklâlini yeni kazanmış bir hatırayı da vedia olarak ihtiramla teslim milletin çocuklansmız Yolunuz bir, ülkümüz birdir. Sizi yabancı bir milletin ediyoruz. çocuklan telâkki etmiyoruz. Size tav Tarihi iki hatıra Biri 30 ağustos 922 nin muzaffer siyem, Türklerden gördüğünüz samimiBaşbuğu, Çanakkalenin 915 ve 936 ha yet ve kardeşlik duygularını sonuna ka dar tasımanızdır. Memleketiniz için halâskârı büyük Atatürkümüzün dershaneyırlı olmanızı dilerim.» Bİ, diğeri Çanakkalede şehid düşen subay arkadaşlarımızın künyelerini taşıyan be 20 milyon Türkün itimadnameti yaz mermer levhalar. Ordu Müfettişi Fahreddin bundan sonBu iki büyük hatırayı daima kalbinizde ra tekrar genc subaylanmıza hitab edeyaşatmahsınız ve sizden sonra aranıza gi rek hulâsaten dedi ki: recek genc arkadaşlarınıza naklederek « Senelerce çalıştınız. Muvaffak onlann ateşli dimağlannda canlandırmaoldunuz. Şimdi de elinize bir kâğıd parlısınız. çası aldınız. Yalnız, dikkat edin, elinize Yaşasın dehasile, kahramanlığile verilen bu kâğıd parçası, alelâde bir kâTürk milletini ve yurdunu tam istiklâline ğıd değildir. Bu, 20 milyona yaklaşan kavuşturan Başbuğumuz Atatürk! Türk ulusunun bir itimadnamesidir. Bu Yaşasın ulu Türk milleti ve çelik nu suiistimal etmiyeceğinize benim gibi, ordusu! arkadaşlarım gibi bütün bir millet te Aziz olsun vatan ve millet uğruna emindir.» can veren şehidlerimizin ruhları!» Harbiyede birinciligi alanlar Bu yıl mezun olanlar arasında birin « Mehmed Ağustosun söylevinden sonra ciliği topcudan Hayri, ikinciliği piyadebu yıl Harbiyeden mezun olan kar den Haluk, üçüncülüğü muhaberedea deş Efgan milletinin 19 genc evlâdı orta Kemal kazanmıslardır. Bu genclere ayya davet edildi. Bir iki dakika sonra on rıca bir mükâfat olarak birer altın saat lar da Orgeneral Fahrettin Altayın önün verildi. de saf oldular. Bundan sonra Harbiye birincisi HayOrgeneral genc zabitlere dedikîı ri, elinde küçük bir çekiçle ilerledi ve « Arkadaşlar! Ordu, muzafferiyet (102 nci yıl) ibaresini taşıyan küçük lerunsurudur. Bunun da esası itaattir. İtaati hayı merasimle yaş kütüğü sütununa çivikanundan korkarak değil, severek ya ledi. Bu sırada yarsubaylarla bando Harpm. Hepinizin sağhğını ve memlekete biye marşını söylüyordular. hayırlı birer kahraman evlâd olmanızı diC U M H U R İ Y E T Şanlı ordu ler, yeni rütbenizi tebrik ederim.» muza katılan genc subaylanmızı candan Orgeneralin bu tebrikine hep birden tebrik eder, vazifelerinde muvaffakiyetteşekkür dildi. i ler dileriz. Sağol!.. Harbiyede yetişen Efganlı zabitler Yeni zabitlerimiz resmi geçid den tonra Tak$ime giderlerken...