5 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

5 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

5 Birincikânun 1936 CUMHURİYET SON HABERLER Balkan basın birliği Türk komitesi kuruldu TELEPON TELGRAF ve TELSiZLE Hâdiseler arasında Bir istatistik üstünde Birlik, Bükreşte toplanan Balkan Basın Birliğinin kararlaştırdığı esaslar üzerinde çalışacak Ankara 4 (A.A.) 16 haziran 1936 da Bükreşte toplanan Balkan Basın kongresinde verilen karar mucibince Ankarada «Balkan Basın Birliği Türk millî komitesi» kurulmuştur. Merkezi Ankarada Yenişehirde Balkan Birliği merkezindedir. Türk millî komitesi, Birliğin temasını ve müşterek çahşmasını 11 haziran 1936 da Bükreşte toplanan Balkan Basın Birliği tarafından kararlaştmlan nizama uygun olarak yapacaktır. Millî komite idare heyeti reisliğine her sene Türkiye matbuatı başmuharrirle rinden bir başkan arkadaşın intihabı geçen günkü toplantıda kararlaştırılmıştır. Ilk idare heyeti şöyle kurulmuştur: Birinci başkan Cumhuriyet Başmu harriri Yunus Nadi, ikinci başkan Ulus Başmuharriri Falih Rıfkı Atay, umumî kâtib fransızca Ankara direktörü Reşad Nuri, azalar Kurun Başmuharriri Asım Us, Tan Başmuharriri Ahmed Emin ı Yalman ve Son Posta muharrirlerinden Ercümend Ekrem. Bugüne kadar millî komiteye kaydo lunan muharrirlerimizin isimlerini neşrediyoruz. Yenileri de liste tamam olunca bildirileceketir. Falih Rıfkı Atay, Muvaffak Mene mencioğlu, Mecdi Sayman, Nureddin Artam, Sadri Ertem, Bürhan Belge, Kemal Ünal, İsmail Müştak, Kâzım Şinasi, Ahmed Emin Yalman, Mümtaz faik Fenik, Muhiddin Birgen, Feridun Osman, Asım Us, Muvaffak Sunal, Cevad Fehmi, Bürhan Cahid, Abidin Daver, Reşad Nuri Darago, Nazlı Osman Tuğrul, Yunus Nadi, Ferid Celâl Gü ven, Şevket Bilgin, N. Güven, Rasim Us, Enis Til, İbrahim Alâeddin, Peyami Safa, Sedad Simavi, Muharrem Feyzi Togay, î. Hakkı, Kikmet Münir, Selim Ragıb, Neşet Halil Atay, Naşid Ulug, Nasuhi Baydar, Ahmed Şükrü, Yaşar Nabi, Cemal, Samih, Hikmet Tuna, Kemaleddin Şükrü. " •• •• 'imıllıllllllllllllllininilllllUIIIIIIIIIIIHIIIIIIIHIIMIlıım Meclisin dünkü toplantısında Zabitanın tekaüdlüğü kanunu kabul edildi Ankara 4 (Telefonla) Meclis bugün Tevfik Fikret Sılayın başkanlığında toplanmıştır. Havayolları Devlet Işletme İdaresinin maaşlı memurları hakkındaki kanun geri verildi. Denizli meb'usu Haydar Rüştü ve Konya meb'usu Cemalin teşriî masuniyetlerinin kaldınlması hakkındaki tezkerelerin de devre sonuna bırakılması kararlaştırıldı. Mühendislik ve mimarlık hakkındaki kanunun ek lâyihasının birinci müzakeusinde Mithat (Aydın) diplom enjenyör kelimesine itiraz ederek maddede yüksek mühendis ve diğerleri için de sadece mühendis ibaresinin zikredilmesinı istedi. Nafıa Vekili de buna iştirak etti. Madde o şekilde tashih ve aynen kabui edildi. Subay ve askerî memurların tekaüdü için rütbe ve sınıflara göre tayin olunan yaşlar hakkındaki kanunun müzakere sinde General Şefik, bazı mütalealar serdetti. General Zeki Soydemir de bu kanunun aynen jandarmaya da tatbikı dolayısile düşüncelerini anlattı. Millî Müdafaa Vekili de beyanatta bulundu. Neticede maddeler kabul edildi. Ruznamenin son maddesi olan teknık okulu teşkili hakkındaki kanun lâyihasının müstacelen müzakeresi kabul ediierek celseye nihayet verildi. Alman ordusunda yeni sınıflar Lise tahsili de on iki seneye îndirildi Berlin 3 (A.A.) Askerlik müddeti bugün yeni alınacak sınıflar için tedris müddetinde derhal bir değişikliği icab ettirmektedir. Diğer taraftan nasyonal sosyalist rejimin iş cephesindeki muvaf • fakiyetleri serbest mesleklerde ve mual limliklerde yeni yeni namzedlere de ih tiyac göstermektedir. Bundan dolayı Kültür Bakanlığı, lise tahsil müddetinin 12 seneye indirilmesini emretmiştir. Bu suretle talebeler, liseden bir sene evvel diplomalannı alacaklardır. Cabah ve akşam gazetelerimiz, Milletler Cemiyetine atfedilen bir istatistiğe göre, Türkiye nüfusunda genclik nisbetinin bütün öteki memleketlerden razla olduğunu haber verdiler. Ben bu haberin demogra fik tekâmül bakımından Atatürk Türkiyesinin şereflerine kaydedile bileceğini yazdım ve İstatistik Umum Müdürlüğümüzün kitabında ya§ gruplarına aid bir tasnif göremediğimiz için bu miijdeyi Avrupa kana lından almış olmamıza da teessüf ettim. îstatistik Umum Müdürlüğü bize bir cevab göndermiş. Milletler Cemiyetine atfedilen haberin doğru olmadığını bildiriyor. Bu kadarla kalsa Türk matbuatını hayatî bir meselede aydınlattığı için kendisine teşekkür ederdik. Fakat İstatistik Umum Müdürlüğü son nüfus sayımmın mu vakkat neticeleri alınırken henüz yaş gruplarına aid tasnifi tamamlamadığını da itiraf ettikten sonra bana ta rize kalkmıştır. Niçin? Bu haberi uyduran ben miyim? Nüfus Müdürlüğü yaş tasnifini bitirmiş te ben aksini mi yazmışım? Hayır! Haberi veren ben olmadığım gibi İstatistik Müdürlüğü de cevabında yaş tasnifini bitirmek için uzun bir zamana muhtac olduğunu ve henüz bu işi tamamlamadığını bildiriyor. Nitekim namıma göndermek zahmetinde bulunduğu kitab da yalnız İstanbul vi lâyetine aiddir ve bütün Türkiye neticelerini ihtiva etmiyor. Buna rağ men İstatistik Umum müdürlüğünün hakkımda yazdığı cümleler şudur: «Mevzua ve hakikate vâkıf olmadan böyk yanlış ve nahe^j yazılar yaz mak ne memleketin, ne de yazanın lehine olmasa gerektir. Yazı sahibi nin tenevvür etmesi için umumî sayım neticelerinden İstanbula aid bir cildle dairenin neşriyat listesini lef fen sunuyorum.» LONDRADA NİKBİNLİK Ingiltere Kralı, kararını pazartesiye bildirecek Sa Majeste Edvardın annesi ve kardeşlerile görüştükten sonra sayanı memnuniyet bir teklif üzerinde müzakereler oluyor Londra 4 (A.A.) Bugünkü buh randan bahseden Press Association di yor ki: «Bu sabah nikbin bir hava esmekte idi. İyi haber alan mehafilde söylendiğine göre, Kralın validesi Kraliçe ile, kardeşlerile ve Başbakanla yaptığı konuşmalar sonunda vaziyet mühim surette iyiliğe yüztutmuştur. Sanıldığına göre, halen müzakere edilmekte olan bir teklif, bü tün alâkadarlar tarafından kabili kabul bir mahiyeti haiz bulunmaktadır. M. Baldvvin bugün yeniden dominiyonlar mümessillerile görüşecektir. Maamafih hükumetin bugün bir tebliğ neşretmesi mevzuubahis değildir.» Bir bakıma da vaziyette değişiklik yokmuş Londra 4 (A.A.) Kralın gece valide Kraliçe ile yaptığı görüşmelerden sonra, bir tarzı hal şayiası yeniden dolaşmağa başlamıştır. Salâhiyettar mahfil lerde toplanan malumat, bu faraziyeye istinad edilemiyeceğini teyid eder ma hiyettedir. Parlamento mahfillerile iyi malumat alan muhitler, vaziyetin dün akşamdanberi değişmediği kanaatindedirler. Tek nik bakımdan, Kral hattı hareketini pazartesi gününe kadar değiştirebilecek mevkide bulunmakta ise de filiyat itibarile bu müddet içinde, evvelki kadar bedbin görünen vaziyette hiçbir değişiklik olmıyacağı anlaşılmaktad;r. M. Baldvinin beyanatı Londra 4 (A.A.) Bu sabah M. Attloe, Avam kamarasmda M. Bald vvinden kanunu esasî buhranı hakkında beyanatta bulunmak mevkiinde olup olmadığmı sormuştur. M. Baldvvin, şöyle cevab vermiştir: « Dün söylodiğim sözlere şimdi birşey ilâve edemiyeceğimden dolayı çok müteessirim. Maamafih bu meselede ittihaz edilecek herhangi bir karann mümkün olduğu kadar süratle malum olma sında âcil bir ihtiyac olduğu hakkında M. Attloe tarafından dün yapılmış olan beyanata ben de iştirak etmekteyim. Ve bu noktada pek hassasım.» M. Churchil dünkü sualini tekrar etmiş ve M. Baldvvin de dünkü söyledik lerine birşey ilâve edemiyeceğini beyan etmiştir. M. Avidson, Başvekilden meselenin müstaceliyetine binaen bugün Avam kamarasında bu babda beyanatta bulunması ihtimali mevcud olup olmadığım sor ması üzerine Başvekil şöyle cevab ver miştir: « Hayır, evvelce söylemiş olduğum şeye hiçbirşey ilâve edeceğimi zannetmiyorum.» Bu mesele hakkında ne zaman kat'î beyanatta bulunacağı yolunda vaki olan suale cevab veren Başvekil şöyle demiştir: « Ben de bu meselenin çabuk ta vazzuh etmesini arzu ediyorum. Fakat hiçbir şey söyliyemiyeceğimden dolayı müteessifim.» milen yanlıştır. Bu tazvihimi neşretmenizi rica ederim. 1 Cemiyeti Akvamın bu kabil malu lâtı ihtiva eden istatistik yıllığında yalnız 1927 nüfus sayımımızın yaş inkısamma aid rakamlar vardır. Fakat bu rakamlar, zikredilen yaş gruplarını ihtiva etmediği gibi o yaş gruplarına göre yeni bir hesab yapmağa da müsaid değildir. Binaenaleyh bu şekilde bir yaş inkısamı 1927 sayımı için mevzuu bahsolamaz. 2 Son 1935 sayımımızın ilk muvakkat neticeleri 74 numaralı neşriyatımızla bir risale halinde çıkarümıştır. Sayımdan bir iki hafta sonra, 16 milyonluk bir kütlenin yaş tasnifini vücude getirmek maddeten imkânsızdır. Ayni risalenin üçüncü sahifesinde yaş ve sair evsaf itibarile inkısamlarm yapıldıkça peyderpey neşredileceği yazılıdır. İstatistik tekniğine vâkıf olanlar bilir ler ki nüfus sayımı gibi büyük istatistik ameliyelerinin umumî ve kat'î tasnifi ancak birkaç senede ikmal olunabüir. Ekser Avrupa memleketlerinde bu iş 56 sene kadar sürmektedir. Biz bu işi iki senede bitireceğiz. Şimdiye kadar 6 milyon nüfusa aid kat'î ve mufassal neticeler alınmış ve 9 vilâyete aid cild neşredilmiştir. Bu itibarla muvakkat rakamlar risalesinde yaş hakkında malumat bulunmaması tabii ve zaruridir. 3 İddia edilen yaş nisbetleri de kâmilen hatalıdır. Avrupa nüfusunun ekserisinde 1519 yaş grupunda % 811 ve 2024 yaş. grupunda % 89 olan nisbetler Türkiye nüfusunda da ayni hâdlere yakın, yani normaldir. Esasen bir nüfus kütlesinde iddia edilen şekilde nisbetler bulunması gayritabiî ve hatta imkânsızdır ve böyle bir yaş inkısamı da demografi bakımından sevinilecek bir vaziyet olamaz. Zira bu takdirde olgun, ileri yaşlara kadar pek az kimse yaşıyor ve çocuk nisbeti az bulunuyor demektir. Şimdiye kadar tajsnifi İkmal olunan viBütün bu suallere M. Baldvvin kesik bir sesle, solgun ve yorgun bir çehre ile cevab vermiştir. Kralın kararı pazartesiye bildirilecek Londra 4 (A.A.) Havas ajansından: Öğrenildiğine göre, Kralın taç ve tahtından feragati içtinabı gayrikabil bir hale gelmiştir. Kralın vereceği karar ancak pazartesi günü resmen parlameenetoya bildirilecektir. Kilise açıkça muhalefet ediyor Londra 4 (A.A.) Anglikan kili sesinin resmî gazetesi olan Church Ti mes, «Kilise ve saltanat» başlıklı neşrettiği bir makalede ezcümle diyor ki: «Eğer Kral Bayan Simpsonla evle nirse, Kilise ile devlet arasındaki müna sebat bundan çok kuvvetli surette müteessir olacaktır. Hatta morganatik bir izdivaç takdirinde dahi kilisenin hattı ha reketi değişmiyecektir.» Başvekil Veliahdin kâtibile görüştü Londra 4 (A.A.) Dük dö Yorkun hususî kâtibi Sir Eric Mievlle, bu sabah saat 10 da Baldvvin tarafından kabul olunmuştur. Kralın tahtından feragati mevzuu bahs değildir Londra 4 (A.A.) Röyter ajansından: Millî hükumet taraftan olan gazete lerin ekserisi, Kralın taç ve tahtından feragati ihtimali dolayısile fevkalâde müteessir bulunmaktadırlar. Dün Allbert Hallde yapılan ve yedi bin kişiden ibaret olan hazırunun Kralın şerefine «horra» nidalanna makus olmuş bulunan içtimaa telmih eden Daily Mail gazetesi, diyor ki: «Kralın taç ve tahtından feragati, mevzuubahis değildir. Çünkü böyle bir halin imparatorluktaki akisleri çok va him olacaktır. Filvaki böyle bir hal su reti Büyük Britanya camiasını, kendisine pek uygun gelen hükümdarından mah rum edecektir. Böyle birşey kat'iyyen olmamalıdır. Kralla nazırlannın bir sureti hal bulmaları lâzımdır. Başvuracaklan çare kalmıyacak olursa bu sureti halli bulmaları imkân dahilindedir. Millet, Kralı istiyor. Milletin kalbi, ona müte veccihtir. Çünkü o imparatorluğa feda kârane hizmet etmiştir.» Daily Expres, diyor ki: «Kralımızı kayıb mı edeceğiz, yoksa muhafaza mı edeceğiz? Kral, milletin işitmek istediği cevabı biliyor, fakat bu cevab, «elveda» olmamalıdır, çünkü İn giliz vatandaşlan böyle bir sözü ancak kalbleri kederle dolu ve başlarmı önüne ğemiş oldukları halde söyliyeceklerdir.» Nevvs Chronicle gazetesi, müşkül bir intihab karşısında kalmış olan Kral hakkında mütemadiyen artmakta olan sem patiden bahseylemektedir. Bu gazete, i lâve ediyor: «Umumî intıba, Kralın tahtından fe ragatinin büyük bir felâket olacağı merfArkası Sa. 6 sütun 4 te~\ lâyetlere aid ayni yaş gruplarının % nisbetlerini aşağıya yazıyorum: Ankara Afyon Ağrı Amasya 1519 7.32 6.44 5.57 5.82 Antalya Aydın İstanbul 6.13 5.63 7.86 Ankara Afyon Ağrı Amasya 2024 9.52 8.94 6.75 8.78 Antalya Aydın İstanbul 9.52 9.99 11.62 Bu malumat gazetelerimizde ve hatta gazetenizin geçen haftaki nüshalarında da neşredilmiş bulunmaktadır. Bu mevzuda bu kadar ileri giden yazı sahibinin bunları okumuş olması lâzım gelirdi. 4 Türkiyeye aid ve Atatürk Türkiyesinin şereflerine kaydedilecek bir hakikati gene Avrupadan öğreniyoruz, iddiasına gelince; en küçük bir mülâhaza bize aid bu kabil rakamların ancak gene bizden öğrenilebileceğini gösterir. Zira nüfus sayımını kendimiz yapmısızdır. Bütün vesaiki bizdedir. Biz tasnif ediyoruz. Biz neşrediyoruz. Ve Avrupanın alâkalı mahfilleri bu malumatı ve diğer istatistik malumatını dairemizden alarak nesretmektedir. Bu vaziyette bizden malumat almıyan herhangi bir şahıs veya müessesenin bu mevzuda neşredeceği rakamlar ancak yanlış veya sahte olabilir. Cumhuriyet rejimînin çok iyi mücehhez ve randımanlı bir müessesesi olan İstatistik Dairesi beynelmilel istatistik sahasında diğer milletlerle başbaşa giden bir mevkii haizdir. Mevzua ve hakikate vâkıf olmadan böyle vanlış ve nahos yazılar yazmak ne memleketin ve ne de yazanın lehine olmasa gerektir. 5 Yazı sahibinin tenevvür etmesi icin umumî sayım neticelerinden İstanbula aid bir cildle, dairenin neşriyat listesini leffen sunuyorum. Saygılarımm kabulünü dilerim. tstatistik Umum Müdür vekih Celâl Aybar NALINA MIH1NA İyi bir ders ir kaç gün evvel gazetelerde şöyle bir haber okumuştum: «Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, meşhud cürümler kanununun tat • bikında matbuatın Adliyeye çok hizmet ettiğini görmüş ve bundan sonra, Adli " yede, gazetecilere eskisinden daha fazla kolaylık gösterilmesini emretmiştir.» Adliye Vekilimiz gibi zeki ve yüksek; kültür sahibi bir zatın gösterdiği bu ka" dirşinaslığa memnun ve müteşek • kir olduğumuzu söylemeğe lüzum var mı? Esasen, her aklı başında ve hakikî demokrat devlet adamı, hükumet recülü, gazetelere ehemmiyet verir; çünkü bilir ki kendisi ile halk arasında irtibat vazifesini gören tek vasıta gazetedir. Yaptığı işleri halka, efkân umumiyeye gösteren, arzeden gazeteler, gazetecilerdir. O halde, gazete ve gazeteci düşmanlığı, manasız bir şeydir ve bir halk idaresinde, kuvvetini halktan alan hükumet adamlan için, gazete ve gazeteciye husumet göstermek bindiği dall kesmek kabilinden bir harekettir. Cumhuriyet devrinin matbuatı, mem • lekete ve rejime hizmet maksadmdan başka bir endişe ve gayesi olmıyan, azamî hüsnü niyetle hareket eden gazetelerden teşekkül etmiştir. Yıkıcı tenkidden uzaktırlar; beğenmedikleri, fena gördükleri şeyleri daima iyiye ve daha iyiye doğru gidilmesi için, tenkid ederler. Fakat bü" tün hüsnü niyetlerine rağmen, arasıra ve işin en acı tarafı odur ki ekseriya, bilâse* beb, fena muameleye uğrarlar. Karşıla* rına gazeteciyi, aşağı yukan casus telâk" ki eden kısa düşünceliler, ukalâlar, işgir zarlar çıkar. Gazetecileri Vekillerile görüştürmemeği en büyük marifet telâkkî eden hususî kalem müdürleri görürsünüz. Bu işte o kadar ileri giderler ki Vekil görüşecek gazeteci arar da bulamaz bir hale gelir. Büyüklerimizin tamamile aksini yap • malarına rağmen, gazetecilerden her nedense hoşlanmıyanlar, bazan gazete ve gazetecilere muhtac oluyorlar. Gazete cileri öteden beriden kovmaktan zevk alan aziz dostlanmızın bu hali, hadisatın cilvesi, istihzası, hatta intikamıdır. Ge " çenlerde, bir hâdise münasebetile gazete fotografçılanna müracaat mecburiyetinin hasıl olması, hükumet memurlarmın ga • zetecilerin yardımına muhtac olabilecek* lerini göstermiştir. Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu da, son emrile gazete ve gazeteciyi sevmi • yenlere, onlara havadis kapılannı kapı • yanlara iyi bir ders vermiştir. Akılh a * damlar, gazetecilerle iyi geçinirler ve bundan hiçbir zarar görmezler. Asya Paktı • Brüksel 4 (Hususî) Iraktan bildirildiğine göre, Türkiye. Efganistan, Irak ve Iran arasında bir Asya Paktı imzalanmak üzeredir. Gümrük tarifesinde bir değişiklik Ankara 4 (Telefonla) Türk Al man klering anlaşmasma bağh 2 nu • maralı serbest listeye gümrük tarifesinin O. C. numarasındaki yalnız Joner camının ilâve takarrür etti. Yerli Mallar haftası için hazırlıklar Ankara 4 (Telefonla) 12 birincikânunda başlıyacak Yerli Mallar Haftası münasebetile Maarif Vekâleti teşkilâtına bir tamim göndermiştir. Buna göre ilkmekteblerde o hafta tedrisat yerli mallara münhasır olacak, ortamekteb, lise, san'at, ticaret ve muallim mekteblerinde de konferanslar verilecek, bü tün mekteblerde ayrıca müsamereler tertib edilecek ve pazar günü hava güzel olduğu takdirde geçid resmi yapı lacaktır. 12 nci cumartesi günü Hafta mera simle açılacaktır. Başvekilin de Anka rada bu münasebetle bir nutuk söyle mesi muhtemeldir. Dışarıdan kâğıd getirtmek işi Sümer Banka verildi Ankara 4 (A.A.) Kâğıd fabri kasının memleket kâğıd ihtiyacını temin edecek bir vaziyette olmaması yüzünden piyasada kâğıd ihtikârı yapılmakta ol dugu anlaşılmıştır. Ihtikârın önüne geçmek için piyasanın ihtiyacı olan kâğıdı haricden ithal ederek ucuz fiatla piyasaya arzetmesi işi Sümer Banka verilmiştir. Öğrenildiğine göre, kâğıd fabrikası Beynelmilel madenciler gelecek seneden itibaren memleketin kâgünü ğıd ihtiyacını temin edebilecek bir hale Ankara 4 (Telefonla) BejTielmilel glecektir. madenciler günü ilk defa olarak bu akAlman tabiiyetinden şam Türkiyemizde de tes'id edildi. Şehrimizde genc maden mühendis çıkarılanlar leri, madenciler, Eti Bank ve Maden Berlin 4 (A.A.) İç Bakanı, hattı hareketlerile vatan menfaatlerine yap Tetkik Arama Enstitüsü mensubları tıkları zarardan dolayı 39 Alman va Karpiste toplandılar. Madenciler martandaşınm Alman milliyetinden çıka şını hep bir ağızdan okudular ve geç vakte kadar eğlendiler. nldıklarını tebliğ etmiştir. Bunların emvali musadere edilmiştir. Buğday ve çavdar unlarınBunlar arasmda Sar ayrılık hareke dan alınacak vergi tinin elebasüanndan Mathias Braun PEYAMİ SAFA Ankara 4 (Telefonla) Buğday kove Hertviz Maths, muharrir Tomas İstatistik Umum Man. neşriyatçı Rodel Oden, eski Rayş ruma vergisi kanunundaki memnuiyete tagın komünist meb'uslarından Vilh rağmen nakliye tezkeresi almaksızın Mudurlugunun cevabı lem Könen ve eski sosyalist bakan Vil fabrika ve değirmenlerden un ihrac ve nakledenlerle satışa çıkaranlar hak helm Sorman bulunmaktadır. Cumhuriyet Gazetesi Yazı İşleri Bunlarm ailelerinden bazı kimseler kında Türk ceza kanununun muaddel Müdürlüğüne İstanbul de ayni suretle Alman milliyetini kay 526 ncı maddesine tevfikan takibat yapılacak ve unları musadere olunacak Gazetenizin 29 ikinciteşrin tarihli nüs betmişlerdir. tır hasmda (Genclik memleketi) unvanlı yaRomanya Kralının Varşozıda «Milletler Cemiyetinin neşrettiği istaGene Maliye Vekâletinden alâkadar tistiklere nazaran Türkiye nüfusunun % 16 vayı ziyareti lara yapılan bir tamimde buğday ve sının on beş, on dokuz yaş arasında olduVarşova 4 (A.A.) Gazetelerin yaz çavdar unlarından 72 kiloluk gayrisafî ğu ve yirmi ilâ yirmi dört yaş arasındaki genclerin sayısı da % otuz üç olduğu* zikdığına göre, Romanya Kralı Karol, siklette birinci nevi un için çuval başı redildikten sonra dairemizin son nüfus sakânunusani sonlarında Varşovayı res na 150, daha aşağıdakiler için 100 kuruş yımı üzerine çıkardığı kitabda yaşlara görnen ziyaret edecektir. vergi alınacağı, bu nisbetin mahallî me re tek bir rakam bulunmadığı söylenmekte ve «bunun hiç te genclik alâmeti olmadığı Akdeniz vaziyeti murlar tarafından değiştirilemiyeceği, ve nüfusumuza aid, hem de Atatürk Tür. Paris 4 (Hususî) Bahriye yüksek kokiyesinin en büyük şereflerine kaydedilemitesi bugün toplanarak, günün mühim bu işin münhasıran bir kolaylık olmak cek bir hakikati gene Avrupadan öğrendideniz işlerini müzakere etmiş, bilhas üzere ihdas edildiği alâkadarlara tebliğ ğimiz» İlâve edilmektedir. edilmiştir. sa Akdeniz vaziyetini tetkik etmiştir. Bu vazıdaki bütün fikirler ve iddialar kâ Ne İstanbula aid cildde, ne de Nüfus Müdürlüğünün kütübhanemizde tamamile mevcud neşriyatında tam bir yaş tasnifi olmadığı için bu mevzuda bana karşı ihtiyar ettiği zahmet boşunadır. Garabet bu kadarla da kalmıyor. İstatistik Umum Müdürlüğü resmî vazife ve salâhiyetini aşarak, sadece bir tavzihle iktifa edeceği yerde bi zimle bir de fikir münakaşasına kalkmıştır. Cevabında şu mütaleaya te sadüf ediyoruz: «Esasen bir nüfus kütlesinde iddia edilen şekilde bir yaş inkısamı da demografi bakımından sevinilecek bir vaziyet olamaz. Zira bu takdirde olgun, ileri yaşlara ka dar pek az kimse yaşıyor ve çocuk nisbeti az bulunuyor demektir.» Bu satırları yazan bir devlet dairesidir. Cevabın altmda «İs tatistik Umum Müdür vekili Celâl Aybar» gibi kültür hayatı mızda hiç tanınmıyan bir imzaya tesadüf ettiğimiz için kendisile bir bedahet üstünde fikir münakaşasına girmiyeceğiz; fakat ne acayib te zad! gene bir devlet gazetesi olan Ulus arkadaşımızm bu mevzuda yazdıklanmı tamamile tekid eden fıkrasından şu satırları alıyor ve bu devlet memurunun gözleri önüne koyuyorum: «İstanbul arkadaşlarımızdan biri Milletler Cemiyeti neşriyatı arasında bulduğu bir istatistik mukayesesi neşretti. Bu mukayeseden anlaşık yor ki nüfus nisvetlerine göre en çok genci olan memleket Türkiyedir.» Ulus muharriri genclik nisbetinin artışına aid büyük tarih sebeblerini ve harblerdeki insan ziyanlarını saydıktan sonra ilâve ediyor: «Kemalist sulhun devam talihi, büyüyen çocuklarla birlikte artıyor. Herbirinin baba veya büyükbabası nın adı bir destanda geçen memleket delikanlılan yeni Türkiyeyi hergün biraz daha kaleleştirmektedirler.» îstatistik Müdür vekili bu kaleyi görmeğe müsaid bir makam yüksekliğindedir, o tarafa bir göz atması kâfi gelecektir. Zonguldakta bir Yunan gemisi battı Zonguldak 4 (A.A.) Buğday ve kereste yüklü beş bin tonluk bir Yunan vapuru gece esen fırtmadan Ereğli limanına sığınmış, limanda evvelden batmış gemilere çarparak batmıştır. Ge * mi mürettebatı motörlerle ve müşkü « lâtla kurtarılmıştır. M. Mihalakopulos teb'id edildi Atina 4 (Hususî) Eski Hariciye Nazın M. Mihalakopulosla, eski nazır lardan Markus ve mütekaid General Re* pas bazı arkadaşlarile beraber adalara teb'id edilmişlerdir. Hükumet bu hususta henüz resmî tebliğ neşretmemiştir. Atina 4 (Hususî) Hükumetin gazetelere verdiği tebliğde bir siyasinin hükumet aleyhindeki teşebbüslerüıde Harbiye Müsteşarı General Papadimosla temasta bulunduğu hakkında söyle nen sözler üzerine, general tarafından izahat vermeğe davet edilen bu siyasî şahsiyetin söylenenlerin kâffesini in kâr ettiği bildirilmektedir. Eski Irak Harbiye Nazırınm karısı ve oğlu tevkif edildi Kahire 4 (A.A.) Royter: Bağdad da son hükumet darbesi esnasmda katledilmiş olan Irak Harbiye Nazırı Elâskerî Paşanın refikası Bayan Fahriye ile 11 yaşındaki oğlu Kays, Bağdada gelir gelmez, tevkif edilerek bir zırhlı oto mobile bindirilmiş ve meçhul bir semte eötürülmüştür. Eminönü Gümrük antreposu Başmemurluğundan mütekaid ve merhum Mareşal Fazlı oğlu Mehmed Ali duçar olduğu hastalıktan kurtulamıyarak dün irtihal etmiştir. Cenazesi bugünkü cumartesi günü Kurtuluş caddesindeki ikametgâhından kaldırılarak öğle na mazı Beşiktaşta Sinanpaşa camisinde kılındıktan sonra Karacaahmeddeki aile kabristanına defnedilecektir. Kar deşleri mütekaidini askeriyeden Maz lum ve Rıza ve Şehir Meclisi azasından Fuad Fazlıya sabırlar ve kendisine de Haktan rahmet dileriz. VEFAT