6 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

6 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURİYET 6 Birincikânun 1936 Halk Kralı istiyor Londrada heyecanlı nümayişler yapıldı Gazeteler kanunu esasî meselesinde en büyük müşkülâtı M. Baldvinin çıkardığını iddia ediyorlar. Karar yarın belli olacak [Baştarafı 1 inci sahifede] Sancakta seçim rezaleti (Baştarafı 1 inci sahifede) îspanyadaki kanlı harb [Baştarafı 1 inci sahifede] stemişler, sandık başına gitmiyenlerin elerine kelepçe vurarak takım takım hapianelere sevketmişlerdir. Müsellâh Taşnakların yaptıkları kâfi elmiyormuş gibi rasgeldikleri adamlann aşlarındaki şapkaları da çıkarmışlar ve ırtmışlardır. îhtilâlcilere göre vaziyet Salamanka 5 (A.A.) Büyük kargâhı umumî bülteninin haber verdiğine öre hükumet kuvvetleri Liscaye cephe inde Azcotia ve Mondragouda taarruza eçmiş, fakat püskürtülerek takib edil ıişlerdir. Alava Vilâyetinde düşman tazyiki evam etmektedir. Fakat bu mmtakada la düşmana ağır zayiat verdirilmiştir. fedinci fırkanın haber' verdiğine göre, udarama ve Somo Sierra tepeleri mınakalannda hafif topçu ateşi teati edil miştir. tşgal altında bulunan Madrid mahalelerinde temizleme ameliyesine devam dilmiştir. Son defa zaptedilmiş olan tıevkiler tahkim edilmişler4ir. Guadalajara tepesinde kuvvetlerimiz ilerlemiş ve düşmana zayiat verdirmiştir. Cenub ordusu mıntakasında yeni bir hâise yoktur. Tayyarelerimiz dün Mad rid üzerinde uçarak şehrin garb kısmın daki düşman mevkilerini ve Arquelles maallesini bombardıman etmişlerdir. Londra 5 (A.A.) D15 Işleri Baanlığı, dün Ispanyada hali muhasamada )ulunan iki tarafa da, ademi müdahale omitesinin, ademi müdahale anlaması m tatbikını kolaylaştıracak tekliflerini lildirmiştir. Burgos hükumetine hitab eden notayı Henry Chilton verecek. Valansiya hü • kumetine de notayı İngiliz maslahatgüzarı tevdi edecektr. Mahmud Soydanın cenazesi merasimle kaldırıldı Cenaze merasimi çok hazin oldu, Vekili de bizzat merasimde bulundu # Iktısad Antakyada rey veren yedi müntehibisani kimmiş? Hama 5 (Hususî muhabirimizden) ralın kararını öğrenmeden evvel birkaç Antakyada meb'us intihabı günü 40,000 vin şahsan böyle bir izdivaca muhalif bu gün daha tereddüd devresi geçireceğiz. lunuyordu. Fakat derhal dominyonlar Ve yeni mühletin hiç tereddüdsüz kabul üfus halktan ancak 7 müntehibisani intimümessillerinin fikrini almağı elzem te edilmiş olması bugün muhakkak surette aba iştirak etmiştir. Onlar da şunlardır: Mustafa Kuseyrî, Kuseyrînin oğlu, lâkki etmiş ve dominyonlar mümessilleri derin teessür içinde bulunan Krala karşı ise derhal menfi cevab vermişlerdir. Ba bütün Ingilizlerin sempatisini göstermek ardeşinin oğlu, Kuseyrinin odabaşısı ve kanlann büyük bir ekseriyeti de morgan tedir. Maamafih hepimiz şunu ümid et ıç uşağı. Elliva gazetesinin yalanla tik bir izdivac aleyhinde bulunmuşlar mekteyiz ki, hükümdarın vereceğı karar dır. kat'î olacak ve her halde yeniden uzun dolu ilâveleri ca bir mühlet taleb etmıyecektır.» Nazırlar Kralın fikrine iştirak Haleb 5 (Hususî muhabirimizden) Sancak halkını ve Sancağı Suriyenin bir etmiyorlar Siyasi entrikalar Bugünkü kanunu esasî buhranında, Paris 5 (A.A.) Fıgaro gazetesi arçası saymak istiyenler son meb'us intihabınm neticesi karşısında şaşırıp kalKralı, küçük olmakla beraber mühim si nin Londra muhabiri yazıyor: yasî ehemmiyeti bulunmıyan • bazı faal «İngilterede iki parti teşekkül eder dılar. Zira bunlar meb'us intihabını, idekalliyetler teşvik eylemektedirler. Öğre gibi görünmektedir. Bunlardan biri Kra dialanna bir delil olarak göstereceklerini nildiğine göre Bakanlar arasında yalnız la taraftar olan bazı işçi, lıberal ve mu ummuşlardı. Şimdiki halde yaptıkları iş Iskende M. Coper ve Simon Kralı tutmaktadır hafazakârlardan mdb'uslardan müreklar. keb bulunmakta ve Çürçıl tarafından i runda çıkan ve Düryönün naşiri efkân dare edilmektedir. Bu parti, efkân umu lan Elliva gazetesile halkı oyalamak ve Buhran şiddetlenirse miye îngiltere için en büyük tehlikenin kandırmağa teşebbüs etmektir. meclis değişecek Elliva baştanbaşa yalanlarla dolu bir ral Edvard gibi yüksek kabiliyetli bir lyi haber alan mehafil, bir kabine deolduğuna ürü ilâveler neşrediyor. Sancak halkının ğişmesi ihtimaline inanmamaktadırlar. hükümdardan mahrumiyet Çünkü bu takdirde, buhran çok şiddetle hükmedecek olursa, yeni bir hükumet teş ahdetini bozmak ve azimlerini gevşet necek ve milletin hakemlik etmesi icab kiline hatta parlamentoda ekseriyeti is mek için tutulan bu yolun gülünclüğünü kendileri de anlamaktadırlar. ihsale muvaffak olabılecektir. edecektir. Lâzkiyede intihabın neticesi Ikinci parti, kabineye taraftar olup Ayni mehafil, parlamentonun mütte Lâzkiye 5 (Hususî muhabinmiz müfrit muhafazakârlardan ve kilise erkâfikan M. Baldvinin sozlerini alkışlamış den) Afrinde meb'us intihabı günü nından mürekkebdir.» olduğunu kaydetmektedirler. Echo de Parisin Londra muhabiri de Vatanî partısıne mensub 6 kişi yanındaBuhranı Baldvin şiddetlendirmis ki müsellâh kuvvetlerle sandık başına gelLondra 5 (A.A.) Deyli Telgraf diyor ki: «Hükümdarın her ne pahasına olursa miştir. Bu sırada mahallî hükumetin emgazetesi, âcil bir surette karar alınmasını istemektedir. Çünkü her taahhur tehlike olsun istifasını istiyen polıtikacıların kıli rindeki askerî müfrezeler de kasabayı se tarafından çevrilen bir entrıkaya kur muhasara etmişlerdi. Hükumet kuvvet li olacaktır. Deyli Herald gazetesi de, meselenin ban olduğu fikri ileri sürülmeğe başlan eri bilhassa Kürdlerin bulunduğu sahalarda teksif edilmişti. Zira Kürdlerin bir dakika evvel Başbakan Baldvin tara mıştır.» Madam Tabouis, Övr gazetesinde askerlerle musademe yapmalarından korfından tavzih edilmesini istemektedir. kuluyordu. şöyle yazıyor: Çünkü memlekette daha şimdiden suite«Gittıkçe daha iyi anlaşıhyor ki buhIntihabata bu suretle başlanmıştır. Mafehhümler başgöstermiştir ki, bunlar tehlikeli olabilecek mahiyette bulunmakta ranın hakıkî müsebbıbi, Kralı istifaya hallî hükumetin namzedi Hüseyin Avni dır. M. Baldvinin bütün hakikati bildir îevketmek için aylardanberi bahane arr ıdı. Kürdler arasında fazla nüfuza malık olan Reşid Ağa da bu namzede rakib vamesi ve Îngiltere kabinesile dominyonlar yan M. Baldvindir.» tşçiler Kralı iltizam edip ziyette idi. hükumetlerinin bir izdivac projesine muNetıcede Hüseyin Avninin 46, Reşid kiliseyi itham ediyorlar halefetleri esbabını izah etmeleri elzemLondra 5 (A.A.) Dün bazı siya Ağanın 45 rey aldığı ileri sürülmüş ve dir. Daily Telgrafın fikri ise, bir uzlaş sî şahsiyetler kanunu esasî buhranı hakı Hüseyin Avni meb'us gösterilmiştir. ReB ma sureti halli bulunması merkezindedir. kında nutuklar söylemişler veya beya şid Ağanın taraftarlan intihabın bu neticesinden pek muğber olmuşlardır. Man. , Başbakanın noktai nazan Krala karşı bi natta b'ilunmuşlardır. îşçı rlikleri başkanı Bevin demiştir hallî hükumet Kürdlerin bir hâdise çı raz ağır gözükmektedir. Millet, bu derekarmalarından endişe ediyor. ce elâstikiyetli olan kanunu esasinin iki kı: « Şimdiki meselenin çok büyük esi ortası bir sureti halli mümkün kılabi hemmiyet ve güçlüğüne rağmen halkın aklarda birçok nümayişler yapılmıştır. leceğini ümid eylemekte idi. Deyli Ekspres, Kralın evlenmesine ta nzası ve iradesile kendi kendimizi idare Nümayişçiler, «yaşasın Kral, yuha Balraftardır. M. Baldvinin Avam Kamara etmemizi temin eden büyük müessese o dwin» diye bağırıyorlardı. Nümayişçiler, Kralın sarayına ve Başsındaki beyanatı, buhranı bir kat daha an parlamentonun tefevvukuna karşı hareketlerde bulunamayız. Parlamentonun vekâlet dairesine gitmişlerdir. Bunlann fazlalaştırmıştır. Hükumetçe, Kral izdihukuku her ne pahasına olursa olsun ida ellerinde, üzerlerinde Dö Gal memlekevac plânlarına karşı açtığı menfi vaziyeti me ettirilmelidir.» tine yaptığı son seyahatten sonra Kralı değiştirirse bu buhrana bir nihayet veriBarkvvada söz alan işçi saylav Arnold mızı terkedemeyiz.» cümlesi yazılı lev lebilecektir. News Chroniclein fikri, bugün mor Wilson Bradford başpapazınm yüksek halar bulunuyordu. Polis boş yere nümayişçileri dağıtmagantik bir izdivac için kanunî ve hukukî siyaset meselelerine karışmasını takbih etğa çalışmıştır. Bunlar hemen yeniden bir mesned mevcud olmadığı, fakat ka miş ve demiştir ki: « Bu gayrimes'ul şahsiyetin müta oplanıyorlardı. nunların değiştirilebileceği merkezinde lealan vaziyeti daha fazla nazikleştir Yeni Zelânda izdivaca muhalif dir. miş ve meselenin hallini çok güçleştirmişWellington 5 (A.A.) Kabine vaTimes gazetesi ise, Baldvinin tered tir.» ziyetin tetkikine devam etmektedir. Resdüdlerine nihayet veren beyanatını alkışSir Arnold Wilson şu sözleri ilâve et mî mahfiller ihtiyatlı davranmakta ise lamaktadır. İşçi partisi ve muhalif libeler de efkân umumiyenin Kralın muta ral partisi başbakanlan, hükumetin siya miştir: « Aman vermiyen neşriyat tesirile savver izdivacına muhalif olduğu sanıl setini makul bulmaktadırlar. Yalnız Churchillin etrafında toplanan muhafa Kralın acil bir karar almak mecburiye maktadır. zakâr meb'uslardan mürekkeb bir grup, tinde kalması lâzım değildir.» Tebrik edilen işçi meb'us Liberal lider Sir Archıbald Sinclair, parlamentonun bizzat kararını vermeden Londra 5 (A.A.) Geçen gün, Aevvel herhangi kat'î bir teşebbüsün ya Surbitonda şu sözleri söylemiştir: vam Kamarasında Kralın tahtından vaz«Madam Simpsonun Amerikan millepılmamasını arzu etmektedir. İşçi partigeçmesine mâni olmak için lâzım gelen tine ve burjuva sınıfma mensub oluşun sinden bazı meb'uslar ayni noktai naherşeyin yapılması hakkında bir takrir dan dolayı Kralın izdivacı aleyhine kuvzan gütmektedirler. veren işçi saylav M. Wodgeood birkaç vetli bir muhalefetin mevcudiyeti hak Kanadadan yollanmış bulunan birçok Yeni kabine teşkili rivayeti kındaki haberler doğru değildir. Hak tebrik telgrafı almıştır. Londra 5 (A.A.) Siyasal Mehakında bir karar verilmesi lâzım gelen tek fil, M. Winston Çürçilin kanunu esa • Mm. Simpson meçhul mesele şudur: ,si meselesinin halli için yeni bir kabine bir semte gitti Kralın evlenmek istediği bayana krateşkil edeceği hakkındaki haberlerin esasBlois 5 (A.A.) Madam Simpson liçeden başka bir mahiyet verecek bir sız olduğunu söylemektedir. Bu mehafil kanun yapılması acaba mümkün müdür? dün akşam saat 20 de otomobille buraya yeni kabinenin parlâmento tarafından Karar Imparatorluk ' namına gelmiş, bir otele inmiş ve sabah saa tasvib edilmiyeceği muhakkak olduğun • 3,20 de meçhul bir semte hareket etmiş verilmelidir dan, Kralın bir hükumet buhranının tir. Londra 5 (A.A.) «Press Osso başgöstermesmı arzu etmediğini sanmakMm. Simpson Kralı kararında tadırlar. Diğer taraftan çok durbin bir ciation» Londradaki buhran hakkında serbest bırakmak istiyor siyasa adamı olan M. Çürçilin, umumî se ezcümle diyor ki: Londra 5 (A.A.) Madam Simp«Son üç günün faciası öyle bir mer çimleri istical ettirecek bu kadar tehli keli rol oynaması da mümkün değildir. haleye gelmiştir ki her türlü uzlaşma ih sonun İngiltereden müfarekatı, Kralı hat Mevzuubahis şayialann M. Çürçili timalleri kaybolmaktadır. Cumartesi sa tı hareketini değiştirmekte tamamen ser Krala karşı olan büyük sevgisinden doğ bahı için bir kabine içtimaımn kararlaş best bırakmak istemesi arzusunun bi duğu sanılmaktadır. Fakat bir tek say tınlmış olması vaziyetin ciddî olarak de tezahürü gibi telâkki olunmaktadır. Madam Simpsonun kanunu esasî buh lavın bile kanunu esasiye muhalif hare vam ettiğini göstermektedir.» ranının hallinden evvel Londraya dön Dün akşam, Kanada Başbakanı be kette bulunmak mes'uliyetini kabul et mesi beklenmemektedir. mesi meşkuktür. Parlâmento mehafilindı yanatta bulunarak demiştir ki: Tekzib edilen bir rivayet « îngiltere hükumeti mecburen, tek başgösteren yegâne anlaşmazlık ta, Kra Londra 5 (Hususî) S. M. Kra' la bir müddet verilip verilmemesi, veya başına bir teşebbüste bulunmaktan ihti Edvardla kabine arasmda zuhur eden ihKralın pazartesi günü karannı bildirmes zar edecek ve Büyük Britanya Impara tilâfı halletmek için M. Çörçilin riyaset torluğunun bütün hükumetlerinin mena lâzım geldiğinin tesbitidir. fiine mutabık bir şekilde hareket eyliye altında yeni bir kabine kurulacağına daiı Muhafazakâr Wilson ve işçi Wod deveran eden şayialar resmen tekzib edil cektir. gwod gibi bazı saylavlar, karar veril Cenubî Afrika birliği kabinesi, vaziye mektedir. mesi için Krala zaman bırakılması fik rindedirler. Fakat bunlann parlâmento ti tetkik için muhtemel olarak pek yakın tngiliz saraytndaki resmi kabulle, da toplanacaktır. Başbakan Genera ve kabine tarafından tutulan hattı hare kaldırıldı keti değiştirmeğe muvaffak olacaklar: Hertzoğ, hükumetin istifasını mucibi ola Londra 5 (Hususî) Bukingham sa cak bir vaziyet bulunmadığını bildirmiş rayından neşredilen bir tebliğ, iş'ari ahir sanılmamaktadır. tir. değin Kralın her nevi resmi kabulleri ilgı Kral yeni mühlet istemiyecek ettiğini bildirmektedir. Londra 5 (A.A.) Times gazetesi Halkın niimayişleri or ki: «Gelecek hafta bidayetmde Kabine pazartesi sabahı toplanacaktır Londra 5 (A.A.) Dün gece so thtilâlciler zehirli gaz kullanmamışlar Lizbon 5 (A.A.) Sevilla radyo isasyonunda söz söyliyen General Gu isp di Llano, Burgos kuvvetlerinin Madrid muharebeleri esnasında zehirli ;az kullandıklan hakkında hükumet iler tarafından yapılan neşriyah yalanamıştır. tkttsad Vekili Celâl Bayar cenazeyi takib ediyor. (Aşağıda) merhuma gönderilen çelenkler (Baştara}t 1 inci sahifede) Madridde endişe Madrid 5 (A.A.) Kadiks şehrine abancı gönüllülerin çıkarılması, burada bazı endişeler uyandırmıştır. Komünist Mundo Abrero gazetesi dior ki: «Halk, birdenbire zamansız bir nik inlığe düşmemelidir. Bazı yeni hâdi seler, Madridın asiler tarafından alın ması tehlikesini fazlalaştırmış gibidjr. Pazulo muharebesi, düşmanın kuv r etli tazyikine bir başlangıç telâkki ola rak telâkki edilebilir.» Cebelitarık 5 (A.A.) Röyter muhabirinin sözüne inanılır bir membadan öğrendiğine göre dün 2500 İtalyan si yah gömlekli faşist, hiçbir bayrağı olmı yan bir top çeker himayesinde gelen bir gemiden Algezirasda karaya çıkanl mıştır. banka direktörleri; Iş Bankasile sigorta şirketlerinin erkân ve memurini; gazeteciler ve merhumun pek çok şahsî dostu bu hazin alaya gözyaşlarile iştirak etmişlerdir. Bir Türk bayrağına sarılı olan cenaze Fransız hastanesinden alınarak eller üzerinde Taksim abidesine kadar getirilmiştir. Cenaze alaymın iki yanında bir müfreze askerle bir müfreze polis yürümekte idi. Büyük Millet Meclisi, Heyeti Vekile; İş Bankası merkez ve şubelerile bütün müessesatı; ecnebi^bankalar ve sigorta şirketleri; Matbuat Cemiyeti ve İstanbul gazeteleri namına gönderilen yüzden fazla çelenk de en önde taşjs mıştır. . , Taksim abidesi önünde tabut; cenaze arabasına konmuş ve merhumun dostlan buradan da Yenıcamiye kadar cenazeyi yaya olarak takib etmişlerdir. Cenaze alayı geçerken Beyoğlu cihetindeki mağaza ve dükkân'arın kepenkleri indirilmek suretile hürmet gösterilmiştir. Cenaze namazı Yenicamide kılındık tan sonra yüzlerce otobüs ve otomobilden teşekkül eden alay hareket etmiş; Edirnekapı haricindeki Şehidlığe gelin miştir. Merhum Mahmud Soydana burada da son dınî merasim yapılmış ve hazırlanan kabrine bırakılmıştır. Kaybettiğimiz bu güz' '• vatan evlâdına Allahtan rahmet dı erken kederli ailesile, Büyük Millet Meclisimize ve Türk matbuatına bir daha taziyetlerimizi sunarız. 2500 İtalyan tspanya topraklarında Fransız Meclisinde mühim müzakereler [Baştarafı 1 inci sahifede] Katalonya Devlet Reisi Parise gitmekten neden vaz geçti? Perbignon 5 (A.A.) Pazar günü Pariste yapılacak bir mitingde hazır bu lunacak olan Katalonya hükumeti reisi M. Companys, Port Bou hududunu geçmiş, sonra tekrar Barselona dönmüştür.Sanıldığına göre Fransız hükumeti M. ompanysden Fransaya yapacağı ziya reti atiye talik etmesini istemiştir. Diğer taraftan, Echo de Paris gaze tesi M. Companysin Pariste ikametinden istifade ederek Burgos hükumetile bir mütareke akdi için müzakerelere giriş mek tasavvurunda olduğu hakkında bir şayia kaydetmektedir. « Komünizm dahilî harbi durdur makta, fakat faşizmde yabancı bir dev letle harbe sürüklenmektedir. M. Hitler bir şark harbi değil, fakat garbde anî bir muvaffakiyet harbi hazırlamaktadır. Biz de kopacak olan bir dahilî harb değildir. Fakat eğer bir harb vuku bulursa, millî cephe hükumeti arkasında bile he pimizin bir tek insan gibi müttehid olacağımızdan emin bulunmahdır.» Meclisn bütün cenahlan tarafından alkışlanan M. de Kerllis ancak millî banşı temin edecek olan hükumete rey vereceğini sÖyliyerek sozlerini bitirmiştir. Louis Marin Lokarno paktı için yapılan müzakerelerin hangi safhada olduğunu ve Alman kuvvetleri Fransız hududlarmı aşdığı takdirde Lokarno paktındaki taahhüdlerin işleyip işlemiyeceğini sormuştur. M. Delbos teminat vererek demiştir ki: « M. Eden bu hususta cevab ver miştir.» Bundan başka M. Lois Marin Ingil :ere, Belçika, ve Italya ile yapılabilecek ttifaklar hakkında sualler sormuştur. Sosyalist M. Grumbach, Sovyetler Birliğinin sulh istediğine emin olduğunu öylemiş ve demiştir ki: « Fransız Sovyet paktmı tatbik etmekle sulha hizmet etmiş oluyoruz.» Paktın herkese ve Almanyaya açık olduğunu hatırlatan M. Grumbach, Al manyanın ilk günlerden beri bu pakta işirak etmekten imtina ettiğini söylemiştir. Fransız İngiliz anlaşmasını Sovyetler Birliğile tam bir anlaşma ile tamamla mak lâzımdır. Eğer Almanya silâhlan malarını durdurarak Cenevreye dönmeği kabul ederse vaziyet düzelecektir. M. Grumbach Almanya ile müzake reler yapılmasına muhalif olmadığım söyemiş ve demiştir ki: « Emin delillere istinaden söyliye bilirim ki ikinciteşrin bidayetinde Alman Generalleri M. Hitler nezdinde teşebbüste bulunarak, Alman ordusunun şimdiki vaziyetile bir harbe sürüklenemiyeceğini söylemişlerdir. Almanya M. Eden ve Ruzveltin nutuklanndan da korku duy muştur.» M. Torezin sözleri Paris 5 (A.A.) Saylavlar kuru lunun komünist parlamenter grupu bu • gün Thorez vasıtasile, hükumetin dış siyasasmı tasvib edemiyeceğini, ve bu siyasanm bilhassa İspanya meselesine komünistlerin noktai nazarınca kabili telif olmadığını bildirmiştir. Grup, Katalon • tspanyaya gönderilen Alman ya başkanı Companyin Fransa toprak • larına girmekten menedilmesini de tak gönüllüleri Kadız şehrine çıkanldığı haber veri bih etmektedir. Maamafih, millî cepheyi len 6000 Alman gönüllüsü hakkında bozmamak için komünistler hükumet a Londrada çıkan Deyli Ekspres gazete leyhinde rey vermiyecekler, yalnız reye iştirakten imtina edeceklerdir. si şu malumatı vermektedir: «6000 kişinin ekserisi sivil elbiseyi lâbis, cüz'î bir kısmı da çizme ve üniformalı bulunmakta idi. Bunlann silâhlı olup olmadığı kat'î olarak tesbit edilememişse de Almanyanın Ispanyaya eyluldenberi silâh vermekte olmasına nazaran onları teslih edecek silâhlann Ispanyada mevcud olduğuna şüphe etmemelidir. İspanyaya gelen Almanlann çoğu mühendis lik, siper tahkimatı ve topçulukta ihtısas sahibi adamlardır.» Söz alan M. Thorez, ispanya hâdiselerini mevzuu bahsederek faşist memleketlere karşı hücumlarda bulunmuş ve demiştir ki: « Musolini, Fransanm şimalî Afrika ile olan münakalâtını bozmak iste mektedir.» M. Thorez bundan sonra Hitlerin eserindeki nasyonal sosyalizmb ırk siya sası hakkındaki bir kaç parçasına işaret ederek demiştir ki: « Fransa Zencileri Fransız vatan daşlan yapmış olmakla müftehirdir.» M. Thorez, îspanyol cumhuriyetçile rine silâh vermemek bir ademi müdahale hareketi değil, fakat Habeş harbi esna • smda İtalyaya tatbik edilen zecrî tedbirlere benziyen bir sanksyon teşkil ettiğin söylemiştir. » M. Thorez sözünü şöyle bitirmiştir: « Fransa, cumhuriyetçi îspanyay bldüren ablokayı kaldırmalıdır.» Sovyetlerin Karadeniz filosu Akdenize çtkmtyor Sofyada çıkan Utro gazetesi Karadenizdeki Sovyet filosuna mensub bazı gemilerin yakında Akdenize geçeceğini haber vererek bu maksadla Sovyetlerin hükumetimiz nezdinde teşebbüsatta bulun duklannı yazmıştır. Diğer taraftan Berlin mehafilinden de ayni mahiyette ha berler gelmiştir. Bu hususta şehrimizdeki Sovyet me hafilinde yaptığımız tahkikata göre, Alman ve Bulgar menabiinden verilen bu haberler uydurmadır. Sovyet harb gemilerinin Boğazlardan geçmesine dair Sovyetler tarafından hükumetimiz nez dinde herhangi bir teşebbüs yapılmadığı gibi, böyle bir harekete lüzum dahi hissedilmediği kat'î bir lisanla beyan edil mektedir. Fransız Hariciye Nazırımn nutku Berlinde mtisaid bir şekilde karşılandı Almanya, Eden ve Ruzveltin nutuklarmdan korkmuş Berlin 5 (A.A.) Berlin siyasal mehafilin kanaatine göre, Fransa Dış İşleri Bakanının dünkü nutku, malum olan Fransız delillerine yeni bir unsur ilâve etmemektedir. Almanya ile Fransa ara smda artık toprak ihtilâflan kalmadığı için M. Delbosun bir Fransız Alman anlaşmasına varılması lâzım geldiği hakkındaki sözleri memnuniyetle karşılanmıştır. Paris 5 (A.A.) îçtimaın tekraı başlaması üzerine saylavlar meclisi baş kanı sosyalist, radikal sosyalist, cumhuriyetçi sosyalist birliği ve müstakil solla rın hükumete itimad reyi verilmesini isti \ n bir takririni okumuştur. Cumhuriyetçi federasyona mensub M Atina Üniversitesinin yüzüncü yıldönümü Atina 5 (Hususî) Dün akşam toplanan Vekiller Meclisinde Atina Üni versitesinin yüzüncü yıldönümü mü nasebetile Atinada beynelmilel klâsik atletizm müsabakaları yapılmasına karar verilmiştir.