16 Ocak 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

16 Ocak 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

16 îkincîkânun 1938 CUMHURIYET Ordugâh halini alan Avrupa Hediyeler Yeni evlenenlere neler verilebilir ? Eşten, dosttan, hısımdan, akrabadan düğün yapan oldu mu insanı bir diişüncedir alır. Ne götüreyim diye? Birçoklannı bu eziyetten kurtarmak için şöyle bir liste tertib ettik. Bavul valiz neseser gramofon radyo bir briç masası aynalar (antika veya modern) şamdanlar barometro vazu lâmba çalar saat uyandırıcı saat yastıklar karyola önüne konan kürk ayak basacak küçük seccade. Masa örtüsü sofra örtüsü düzüne ile keten peçete yatak ve yorgan çar şaflan yemişlik çiçeklik çatal, bıçak takımı çay takımı gümüş kahve takımı gümüş sahan, tabak balık bıçak ve çatallan pasta çatalları pasta tepsisi ve bıçağı şık salata tabaklan kristal bardak ve surahiler gümüş şeker maşası peynir tabağı ve bıçağı şık tuzluklar ve tereyağlıklar üzüm kâsesi ve makaslan tavuk ve av kuşları kesmeğe mahsus makas likör takımı elektrik veya hava^azi ocakları ve saire. Güzel bir spor kıyafeti Kışın, hele bozuk havalarda spor elbiseler kadar pratik kıyafet olmaz. Işte size, açık renk yün etek ve ceketin içinde bahar günlerini hatırlatacak kadar hoş renkli bir bluz. Kuması kaşa cinsinden yün muslin. Yeşil ve mavi renkte emprkne.. başta da gördüğünüz biçimde yeşil bir şapka ile fevkalâde gi der. Bu kıyafet, pek teklifi olmadığınız yerler için öğleden sonra bile giyilebi lir. Zaten, şimdi hatta geceleri bile tabiî yünlü değil, ipekli emprime ceketler, kazaklar giyilmiyor mu? Binaenaleyh bu mülâ hazamız sizi kat'iy yen tereddüde dü şürmemelidir. Zaten öğleden sonra elbiselerinde aranılan ciddilik onların derlitoplu olması ve sabah giyilenler gibi mühmel bir tarzda bulunmaması esasına müsteniddir. Züppe olmıyan bir kadın için bundan daha ciddî ve derlitoplu kıyafet tasavvur olunur mu? Bütün devletler çok büyük masraflar ederek hummalı bir gayretle silâhlanıyorlar OLONYA FRANSR ******** YUGOSIAVYA mJ • 8 P K N Y T U8 K. » Y E Izdivac oyunu Izdivac da muhakkak ki kâğıd oyunlanndan birçoklanna benzer. Tabiisi iki kişi tarafından karşıkarşıya oynanır. Bazan da üç veya dört kol oynandığı vardır. * Izdivac oyununa başlamak için poker veya briçde mevcud olmıyan bazı muameleler yapılması icab eder. Bilhassa oyunun iptidasında nikâh memuru ismi verilen resmî bir şahsiyetin hazır bulunması icab eder. Bu zat, iki tarafa oyuna başlamak için muvafakatleri olup olmadıklarını sorar. Her ikisi de hemen her zaman «evet» derler, «hayır» cevabını v^srdikleri pek nadirdir. * Eser ızdivac oyunu para ile oyna ^ nırsa bu sefer araya ı ] van resmî diğer bir sahsiyet girer: Noer.. Fakat bu zat lyunun ancak rptidasında hazır bulunur. Nihayete kadar alışverişi kontrol etmek fırsatını bulamaz. CetAVH» \TUNU5 Avrupa devletlerinin barış zamanmdaki kara, hava ve deniz kuvvetlerinl gösterir temsilî resimli harita [Ingiltereden Süveyşe kadar uzanan siy an çizgl, Inglltere İmparatorlugunun deniz yolunu, Fransadan Tunus ve Cezaylre giden kesik çizgiler Fransa için hayati bir ehemmiyetl haiz olan şimalî Afrlka deniz yollarını ve Italyadan Llbya'ya giden kesık ve noktalı çizgi de Italya ile Trablus garb arasmdaki deniz yolunu gostermekte dir.] Romanya Nüfusu 19 milyon, çıkarabileceği a r ker 3 buçuk milyon, banş ordusu 141 bin, donanması 10,000 ton, 280 tayyare, hava ordusu 10,000, müdafaa bütçesi 1 milyar 900 milyon frank. Fennî makiyaj usulleri Doğrusunu söylemek lâzımgelirse hanımlarımızdan pek azı hakikî ve fennî makiyaj yapmanın usulünü bilirler. Bir çoklarımız, rasgele üstüste pudra, krem ve ruju kanştırarak yüzünü acayib bir şekle sokar. Halbuki makiyaj için, her şeyden evvel cildi, onu kabul edecek bir tarzda sıhhatli ve düz bir vaziyete sok mak lâzımdır. Çünkü makiyaj ancak böyle bir yüze yapılabilir. Bu esas temin olunduktan sonra makiyaja şöyle başlamanız lâzımdır. Elma cık kemikleriniz üzerine yağlı rujlarden sürersiniz. teninizin rengi nekadar açıksa rujun rengi de o kadar hafif olmalı, hatta yabani çilek rengine çalmalıdır. Ha kikaten bu sene yabani çilek rengi rujlar pek rağbet bulmuştur. Artık beyaz: bir yüz üzerinde hafif pembe yanaklara hiç tesadüf olunmuyor. Yüze ilk zemin vurulduktan sonra bunu deriye iyice içir mek için pamuk bir tampon ile pudralamalıdır. Yüzünüzü fazla pudralamaktan kat'iyyen korkmayınız. Fazlasını kuğu tüyü hüpünüzle alabilirsiniz. Bu arada Izdivac oyununda yenen çok kaza kırpiklerinizi de saçınız renginde bir masnan değil, bu oyuna en çok dayanandır. caro ile sürmelemeği unutmayınız. Onun için bu oyunda esas olan ne mehaGündüz gözkapaklarınıza kat'iyyen ret, ne de hafızadır. Yalnız mukavebirşey sürmeyiniz. Yalnız biraz zeytinyamettir. ğı veya yağlı krem koyabilirsiniz. O zaIzdivac oyununda hile yapmak mübahtır. Fakat karşısındakine hissettirmemek şartile!.... * Bir taraf elindeki valet'yi, diğer taraf elindeki kızı icabına göre atmak veya muhafaza etmek isterse de bu harekette kız veya valet'nin muvafakati de şarttır. * Bazı oyuncular, izdivac oyununun birinci partisinde kaybetmiş olmalanna rağmen diğer birçok oyunlarda olduğu gibi, ikinci, üçüncy, ilâh partijeri de oynamağa kalkarlar. Fakat ekseriya şanslan ilk partidekinin ayni olarak devam eder. * Fakat bütün bu mülâhazalanmızı amatörleri izdivaç oyununu oynamaktan men için değil, bilâkis ona teşvik için yazıyoruz. Çünkü bu işteki kazanç hiçbir oyundakine benzemez. İnsan adamakıllı memnun ve mes'ud olur. Evlerimizi nasıl düşeyelim? rlaftalık bir îngiliz gazetesi, yeni yıl girerken Avrupanın bir ordugâh halini aldığmı göstermek için yukanda gördü ğünüz temsilî resimli bir Avrupa haritası yapmış ve bunun üstünde muhtelif Av rupa devletlerinin barış zamanındaki kara, hava ve deniz kuvvetlerini göstermiştir Haritada, bir iç kavga içinde, bir buçuk senedir, birbirini yiyen îspanyollar hakkmda hiçbir rakam yoktur. Gazete, İngılterenin 1932 de silâhları bırakma konferansı sırasında, millî müdafaa bütçesinin 88 milyon 200 bin Ingiliz lirası olduğu halde, şimdi üç misli yani 261 milyon 600 bin îngiliz lirası olduğunu yazıyor. Avrupa harici, iki büyük devletin Amerika ile Japonyanın, yalnız deniz ve hava kuvvetlerini ayrıca not olarak ilâve etmiştir. Amerikanm donanması 1,378.585 ton ve tayyareleri 3000 tanedir. Japon donanması 916,933 ton ve tayyareleri 1500 tanedir. man gözkapaklannız parlak görünerek Îngiliz mecmuasınm Türkiyeye aid nazarlannıza cilâ verir. rakamları şunlardır: Barış ordusu *** 198,000 kişi, donanma 53,720 ton, Gündüz, fazla karlı ve yağmurlu hahava ordusu 370 tayyare. valarda pek ihtimamlı makiyaj yapmak • * • lüzumu yoktur. Hele sporcuların böyle Dünkü posta ile gelen bir Fransız zamanlarda yüzlerinin yalnız soğuğa ve rüzgâra mukavemetini artıracak hususî gazetesi, devletlerin, 1938 senesindeki krem, süt veya yağlar sürerek gezmeleri ordu, donanma ve hava kuvvetleri vazimodadır. Bu krem, süt veya yağ sade yetini şöyle gösteriyor. (Her devletin çıderiyi soğuktan ve rüzgârdan muhafaza karabileceği askerden maksad, seferber ile de kalmaz, ona hususî bir güzellik olabilecek insan kütlelerinin yekunudur.) verir. Almanya Nüfusu 67 milyon, çıkarabileceği asker 13 milyon, banş ordusu 1 milyon, donanması 147,271 ton, 2,600 tayyare, hava ordusu 130,000, müdafaa bütçesi 73 milyar frank, fakat hakikî rakam bu değildir. Türkiye Nüfusu 16,201,000, çıkarabilecegt asker 3 milyon 235 bin, banj ordusu 194 bin, donanması 53.000 ton, 160 tayyare, hava ordusu 2,700, müdafaa bütçesi 1 milyar 400 milyon frank. Nüfusu 170 milyon, çıkarabileceği asNüfusu 4 milyon, çıkarabileceği asker ker 35 milyon, banş ordusu 1 milyon 800 bin, barış ordusu 15 bin, 200 tay 300 bin, donanması 250,000 ton, 4,500 yare, hava kuvveti 31 zabit, müdafaa tayyare, hava ordusu 100,000, müdafaa bütçesi 846 milyon frank. bütçesi 1 12 milyar frank. lsviçre Sovyet Ra$ya Çekoslovakya Nüfusu 15 milyon, çıkarabileceği as ker 2 buçuk milyon, barış ordusu 171,850, 500 tayyare, hava ordusu 8,500, müdafaa bütçesi 1 milyar 345 milyon frank. Yugoslavya Nüfusu 15 milyon, çıkarabileceği asker 3 milyon, barış ordusu 110 bin 900, donanması 9,500 ton, 300 tayyare, hava otdusu 10,000, müdafaa bütçesi 1 milyar 840 milyon frank. îzmir muallimleri Bir sorgu hâkimi tetkikat yapıyorlar dava açb Manisaya giden kafile meslektaşlarile temas ettiler Gemlik Belediye Reisinden iki bin lira tazminat istiyor Bursa (Hususî muhablrlmlzden) Gemlik sorgu hâkimi Tevfik, Gemlik Belediye reisi Eşref aleyhine bir hakaret davası açmış, bu dava şehrimiz Ağırceza mahkemesinde gSrülmiye ba§ • lanmıştır. Dava mevzuu şudurt Gemlik 9orgu hâkimî bfr akşam bef arkadaşile sinemaya gitmiş. Fakat daha evvel sinemada ayırttıkları yerler* başkalarmm oturtulmuş olduğunu gö • rünce onları bir Belediye memuru v« bir jandarma marifetile yerlerlnden kaldırmak istemiştir. Bunlardan üçff kalkmış, diğer ikisi kalkmak üzere lke* Gemlik Belediye reisi belediye runa hitaben, bu olamaz! demiş.. Jandarma, bir iki kişiyi zorla kaldıw mış. Bunun üzerine Belediye reid, si • nemanm lâmbalarını yaktırmış. Orada bulunan Gemlik Müddeiumumisi Ek • rem de vaziyetten zabıtayı haberdar etmiye gitmiş.. Bu kanşıklıktan sinemada hajk, fie • yecana düşmüş, ayağa kalkmış, bir gu« rültü kopmuş.. Sorgu hâkimi halka hîtabenî «Arkadaşlar, yerlerinize oturun. Ortada blr mesele yok. Biz buralan komple etmiştik. Komple yere medenî insan gelip oturmaz!» demiş ve sinemadan arkadaşlarile beraber çekilip gitmiş.. Bundan sonra halk gene bağırmıya, gürültü etmıye devam etmiş.. Ağırceza reisi sorgu hâkimlnet Peki buraya kadar hâdiseyi anlattınız. Şimdi esas mesele olan hakareti anlatınız! dedi. Sorgu hâkimi, Belediye reisi Eşrefin lâmbaları yaktırmasile halkm kendi « lerini ayakta gördüğünü, bütün nazarlan üzerlerine celbettiğini, bu suretle kendilerini birer zorba şeklinde halka teşhir ettirdiğini ve Belediye reisinin yerlerinden kaldırılanlara hitaben, (oturun! Oturun!> ihtarile halkı aleyhlerine tahrik etmiş olması noktalarından hakarete uğramış bulunduğunu, bun dan davacı olduğunu, 2000 lira tazmi nat istediğini bildirdi. Belediye reisi Eşref, hakarette bulunmadığım söyledL Eşrefin dört vekilinden ikisi mahkemede hazır bulunuyordu. Muhakeme şa hidlerin celbi için aym yirmisine kaldı. Belediye reisi de sorgu hâkimi aleyhine bir hakaret davası açmıştır. Belçika Nüfusu 8 milyon 300 bin, çıkarabileceği asker 1 milyon 350 bin, barış ordusu 65 bin, 250 tayyare, hava ordusu 2500, müdafaa bütçesi 1 milyar 146 milyon frank. Izmir muallimleri Manisayı geziyorlar îzmir (Hususî) Şehrimiz muallimleri, her ayın ilk pazar gününde, yakın vilâyet ve kazalara giderek hem memleketi görüp tanımak ve tetkikler yapmak, hem de meslektaşlarile temaslarda bulunmak kararını vermişlerdir. Tatbikata da geçılmış ve ilk zıyaret Manisaya yapılmıştır. Kültür direktörünün de Iştirak ettiği büyük bir kafile, üç otobüsle hare ket etmiş, gelip gitmeler çok eğlenceli ve neş'eli, Manisadaki tetkikler de çok istifadeli olmuştur. Muallimler, karla örtülü olan dağ eteklerinde otobüslerden inerek kar oyunları oynamışlar ve eğlenceler Manisada, sıcak bir yapmışlardır. muhi meslektaş ve münevverler ti bulmuş, çok alâka görmüşler dir. İstirdadda yanan, fakat bu gün Cumhuriyetin ileri hamlelerile yepyeni bir varlık halinde yükselen Manisa, muallimlerde de büyük intibalar bırakmıştır. Manisalılar, başta Kültür direktörlen Rauf înan olduğu halde. arkadaşlarırı ağırlamıslar ve her iki şehrin meslek grupu, ortamektebde beraberce yemek yemişlerdir. Halkevinde sereflerine çay ve konser verilmis, müzeler, eski tarihî eserler, yeni büyük hastane ve inşa halinde bulunan kız enstitüsü gezil miştir. . Amerika Nüfusu 128 milyon 430 bin, çıkara bileceği asker 20 milyon, barış ordusu 170 bin, donanması 1,163,240 ton, 2885 tayyare, hava ordusu 32,000, müdafaa bütçesi 30 milyar frank. Fransa Nüfusu 41 milyon 906 bin, çıkarabileceği asker 8 milyon, banş ordusu 415 bin, donanması 511,817 ton, 1500 tayyare, hava ordusu 50,000, müdafaa bütçesi 21 milyar frank. Ev tanzimi hususunda her zamanki esas tavsiyemizi bıliyorsunuz. Kazançların az, ıhtiyaclarm çok olduğu şu sırada, her şeyde olduğu gibi evinde de ekonomi yapmak.. Binaenaleyh hem apartıman kira smdan, hem eşyadan iktısad edilebilmek için bir yerde birkaç kısmı birden toplamak.. İşte koyduğumuz resimde bu ekono minin azamisini görüyorsunuz. Hem salon, hem yemek odası, hem yazı odası.. Fazla masrafa girmeğe lüzum kalmadan pekâlâ hoşunuza gidecek bir şekilde tertib olunabilir. En lüzumlu eşyadan otu rulacak yerler kiremid ve zeytin yeşili renginde desenlidir. Perdeler de bu desene yakındır ve duvarın bej rengindeki kâğ'dlarile bir tezad teşkil eder. Dibdeki icabında yatak haline konabilecek divan kanape ile koltuklar gayet pratiktir. Yemek yeneceği zaman büro nunkile birleştirilerek yemek odası eşya sını vücude getirir. Velhasıl bütün bu basit eşya güzel bir zevkle çiçekler ve sa Ev kadını Yumuşak kola usulü Gerek zevcinize, erkek akrabanıza, gerekse kendinize aid yakalan, kollukları kolalamak için şu usulü takib ederseniz kolayca muvaffak olursunuz. Meselâ bir çift kolluk mu kolalıyacaksınız. Genişçe bir tutam kola alınız. Onu bir çorba kaşığı soğuk su içerisinde eziniz. Sonra üzerine arasını kesmeden iki bardak kaynar su dökünüz. Kolanm iyice suya karışmasma ve kat'iyyen tomurcuk şeklînde parçalar kalmamasma dikkat ediniz. Kolalanacak şeyi onun içine batırınız, biraz kurumaya terkediniz. Nemli iken ütüleyiniz. Pismiş kola kat'iyyen kullanmayınız. Çünkü öyle olanlar ütü ile mümkün değil katıla^maz. Ingiltere Nıifusu 47 milyon, çıkarabileceği as ker 9 milyon, barış ordusu 115 bin, do nanması 1,291,353 ton, 2,000 tayyare, hava ordusu 65,000, müdafaa bütçesi 52 milyar frank. ttalya Nüfusu 42 milyon 801 bin, çıkarabileceği asker 8 milyon, banş ordusu 550 bin, donanması 429,243 ton, 2,200 tayyare, hava ordusu 50,000, müdafaa bütçesi 26 milyar frank. Japonya Nüfusu 71 milyon, çıkarabileceği as ker 13 milyon, banş ordusu 232 bin, doire arasmda pek mükemmel görünür. nanması 802,262 ton, 1670 tayyare, Büyük yazıhanede sade çalışmak ve yahava ordusu 21,000, müdafaa bütçesi zı yazmak itibarile değil, yanlanndaki 32 milyar 200 milyon frank. kısımlar dolab ve kütübhane olarak kulLehistan lanılmak şartile da işe yarar. Hatta şu Nüfusu 34 milyon, çıkarabileceği as radyo makinesine bakınız. Üzerindeki ker 6 buçuk milyon, banş ordusu 266 çiçek ve sair tertibatla evin o kısmmın bin, donanması 8,500 ton, 500 tayyare, manzarasını bozmak şöyle dursun ikmal hava ordusu 10,000, müdafaa bütçesi edici bir vaziyet alır. 4 milyar 300 milyon frank. Bir Yunan gemisi tehlikeli vaziyette Londra 15 (Hususî) Atlantik'in ortasmda bulunan Aspasia admdaki Yu nan gemisi tehlikeli vaziyette bulunduğumı haber vermiştir. Geminin süva risile mürettebatmdan iki kişi fırtına nın şiddetinden denize düşerek boğul muşlardır. Hamızî lekeler Çamaşırlar, eşya ve saire üzerindeki hamzî lekeler amonyak ile temizlenince zail olur.