April 29, 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

April 29, 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

21 Nisan 1938 CUMHURÎYET Dost Yunan Kralı dün Başvekilimizi kabul etti Maraton barajında (Bas iarafı I ind sahifede) Devlet adamlarımız, öğleden sonra Maraton barajını ziyaret etmişler, bura da şereflerine verilen çay ziyafetinde bulunmuşlardır. Akşam Türkiye sefaretinde verilen ziyafet, pek parlak olmuş, ziyafeti takib eden suvareye kordiplomatikle Atina sosyetesine mensub mümtaz şahsiyetler de gelmişlerdir. Celâl Bayar ve Rüştü Arasla maiyetleri yarın sabah Sünyoya gidecekler, öğle yemeğini orada yiyeceklerdir. Öğleden sonra da Akropol ve müzeler ziyaret edilecektir. dığımız muahedeyi, bu düşünce ile ve bu ayni sulh idealile hareket ederek akdeylemiş bulunuyoruz. Bay Başbakan, Yeni Türk Elen muahedesinin mahiyetini ve şümulünü sarih ifadelerle o derece iyi tarif eylediniz ki bu muahededen bahsederken benim için ekselansınızın beliğ sözlerine iştirakten başka birşey kalmamaktadır. Hak ettikleri refah ve saadeti milletlerine cidden temin edebilecek yegâne amilin sulh olduğuna kani bulunduklan için ancak sulhu istiyen iki memleketin bu hararetli azminden, bu şerait dahilinde, 1930 ve 1933 vesikalarına ilâve edilmekle kalmıyan ve entente cordiale muahedemizin bizzat ruhunu da tamamhyan ve genişleten bu muahede doğabilirdi. O entente cordiale muahedesi ki yalnız ismi, muhteviyatmın ruhunu göstermeğe kâfidir: Türk Elen kardeş birliği. Balkan Antantı konseyinin son toplantısında müzakere edilen, Rumen ve Yu goslav müttefiklerimiz tarafından hara retle tasvib olunan ve bizzat Balkan Antantı zihniyetile tasarlanan bu yeni muahede iki memleketimizin kendilerini bir birine bağhyan rabıtaları daima daha ziyade sıklaştırmış azimlerinin bir ifadesi dir. Bu, bizzat kendi menfaatlerimiz bakımından olduğu kadar beynelmilel sulhun menfaati bakımından da tahakkuk ettirilmiş kat'î bir sulh vesikasıdır ve bugün, bu muhabbet eserini, Türk Yunan birliğinin remzini bütün dünyaya, Bal kan azaları arasmda hüküm süren tam tesanüd ve geniş ve halisane teşriki mesainin bir misali olarak iftiharla gösterebiliriz. Bav Başbakan, Milletlerimizin yarattığı bu derece mühim ve neticeli bir eseri tahakkuk et tirmek devlet adamlarma her zaman nasib olamaz ve gerek benim için gerek arkadaşım doktor Aras için, Türk Elen birliği yolunu tevsik ve teyid eyliyen bu vesikanın altma, ekselansmız gibi, yüksek siyasî ehliyet ve vatanperverlik faziletlerile, son seneler içinde yaptığı hizmet lerden dolayı vatanının şükranına hak kazanmış ve birliğimizin hararetli bir taraftarı olarak ismi Türk Yunan münasebatı tarihinde altın harfîerle yazılı kalacak olan mümtaz bir şahsiyetin imzası yanına imzamızı atmak büyüt bir saa dettir. Sevincim çok büyüktür. Hususile ki, umumî sulh davasına samimî bir hizmette bulunan muahedemizin imzası, ufukta beliren ve mustarib beşeriyete fe rahlık getiren bir sükunet devresine tesadüf ediyor. Cihan barışı yolunda atılan adım, aralarındaki antant bir sulh kalesi olan biz Balkanlılann ancak tasvibine mazhar olabilir ve bilhassa Türkiye ile Yunanistan Akdenizde teşriki mesaiyi ve münasebetlerinin ahenkleştirilmesini istihdaf eden her eseri daima büyük bir memnuniyetle karşılıyacaklardır. Çünkü böyle bir eser, bu mmtakada olduğu kadar bütün kıt'amızda muhakkak sulhun tar sinini intaç edecek ve bu suretle Türk Yunan birliğinin emin ve feyizli inkişafı hususunda en müsaid havayı yaratacaktır. Sulhun memleketlerimizde nasıl ebediyen payidar olacaksa bütün dünya üzerinde de kat'î olarak hüküm sürdüğünü görmek hususunda ekselansınızın yüksek dileklerine bütün kalbimle iştirak eder ken, kendi aralarında yıkılmaz bir hale getirmeğe muvaffak olduklan bu sulhun en kiyasetli ve en merd kâfili olan milletIerimizi tebcil etmek isterim. Hemen hemen yalnız dünkü günün klişeleri ve röportajları ile dolu olan bu sabahki bütün gazeteler, başmakalele rinde dün imzalanan Türk Elen mun zam paktını tefsir etmektedir. Elefleron Vima diyor ki: «Halkın yeni pakta karşı gösterdiği heyecanh hüsnü kabul ve Türk vekillerine yapılan tezahürler, iki memleket ara sında işbirliği lüzumuna, iki hükumetin şuurlarına girmeden evvel, iki milletin ruhunda hissedilmiş bulunduğunu gös termektedir. Dün imzalanan pakt, ElenTürk işbirliğinin hayatiyet ve dinamizminin ve ayni zamanda iki millet ve iki hükumet arasındaki dostluk önünde açılan yeni dürünüşlerin mütemadi genişlemesi nin bir bürhanıdır. Yunanistan ve Türkiye, yalnız barışmış ve bir daha çarpışmamağı taahhüd etmiş iki millet değil, fakat lüzumu takdirinde mülkî tamamiyetle rini ve istiklâllerini müşterek surette müdafaa için kuvvetierini birlikte hareket ettirecek iki müttefik devlettir.» Katimerini diyor ki: «Bu pakt, faal Elen Türk dostluğunu silinmez mühürlerle teyid etmekle kalmamış, fakat ayni zamanda samimî ve heyecanh yeni beyanatlara da bir vesile teşkil eylemiştir. Elen milleti, müttefikan, Celâl Bayarın «dostluğumuz ebedidir ve ebedî kalacaktın> cümlesini alkışlamak tadır. Bu dostluğun bozulmaz mahiyetini kaydetmek için iki Başvekil «birlik» kelimesini kullanmışlardır. Fılhakika, enternasyonal sahada iki müttefik devletin birbirlerine yaptığı karşılıklı yardımlar hatırlardadır. «Birlik» kelimesi, görülüyor ki, gelişigüzel sarfe dilmiş değildir. Zira, her yerde ve her zaman, Yunanistan ve Türkiye, bir tek devlet gibi, kat'î bir surette sulh idealine kendisini vermiş iki azmin birleşmesinden hasıl olan bir kuvvet gibi kendilerini göstermişlerdir.» Proia diyor ki: «Dün akşam söylenen nutuklarda her hangi bir protokol nutku mahiyeti mev cud deği'dir. Bu nutuklar, aralarında muallâkta kalmış eski meselelerin tasfiyesinden sonra birbirlerini hiçbir şeyin ayırmadığını değil, fakat Akdenizin şark havzasında müşterek menfaatleri için her şeyin kendilerini samimî bir birliğe sevkettiğini gören iki milletin hissiyatina tam tercüman olmaktadır. Bu zihniyet dahilinde, munzam pakt, ferah verici yeni bir ruhla ve yeni bir ileri hareket için bidayet noktası teşkil et mektedir.» İngiliz Fransız görüşmeleri dün Londrada başladı IBastaraft 1 ind sahifedei miş ve ilk temasların neticesini anlatmıştır. Bunu müteakıb, îngiltere Hariciye Nazırı Lord Halifaks Roma anlaşma sile Habeşistan ve İspanya meseleleri hakkında verilen kararları anlatmıştır. Fransa Hariciye Nazırı M. Bone Ispanyadaki yabancı gönüllülerin geri cekilmesi hususunda ehemmiyetle ısrar etmistir. Bu hususta cereyan eden müdavelei efkârdan sonra, îngiltere ile Fransanm müdafaa işleri görüşülmüş ve bu sahadaki teşriki mesai imkânları tetkik edilmiştir. İngiliz nazın bilhassa hava kuvvetlerinin teşriki mesaisine büyük ehemmiyet verdiklerini bildirmişlerdir. Saat on üçe kadar devam eden mü zakerelerden sonra, Başvekil M. Çem berlayn, misafir Fransız nazırları şere fine bir ziyafet vermiştir. Ziyafeti müteakıb tekrar toplanan nazırlar saat 16 buçuğa kadar müzakereye devam etmişlerdir. Saat 16,45 te neşredilen resmî tebliğ bugünkü müzakereler hakkında aşağıdaki malumatı vermektedir: «îngiltere Başvekilile Hariciye Na zırı bu sabah saat 10,30 da M. Dalad ye, M. Bone ve M. Korben'Ie müzakerelere başlamışlar ve M. Çemberlayn tarafından verilen öğle ziyafetini müteakıb mesailerine devam ederek saat 16 buçuğa kadar görüşmüşlerdir. Bugün müzakere edilen bütün mühim noktalar hakkında îngiliz ve Fransız devlet adamlan arasında tam bir anlaşma hasıl olmuştur. Müzakerelere yann sabah saat 10,30 da devam edilecektir.» Cumhuriyet Merkez Bankası Hissedarlar heyeti dün senelik toplantısını yaptı Idare meclisinin raporu memleketimizin umumî vaziyetindeki inkişafı şayanı dikkat rakamlarla tesbit ediyor Gene rapordan öğrendiğimize göre, 1937 yılında ihracatımızın beher tonuna, Hissedarlar heyeti umumiyesinin fev isabet eden kıymet 101 liradır. Bu miktar 1936 yılında 86, 1935 kalâde toplantısında banka esas nızamnamesinin muhtelif maddelerinde yapılması 62 ve 1934 yılında ise 56 lira idi. Altın vaziyeti teklif edilen tadılât üzerinde görüşül 1 müştür. İdare meclisi, bu tadilâtı icab etRaporda bankanm tasarrufu altmda tiren ve lüzumlu kılao sebebleri heyeti u olmak üzere bulundurduğu altın miktari mumiyeye verdiği raporda şu suretle izah hakkında da şu malumat verilmektedir: eylemekteydi : 1936 gayesinde 24,103 kilodan ibarei «Son senelerde ekonomik işlerimizde olan altın miktan sene zarfmda gelenlerle görülen süratli inkişaf, şimdiye kadar birlikte yıl sonunda 26,107 kiloya var « hükumetimiz tarafından bu mevzuda a mıştır. 1937 senesi içinde mevzuubahs ak lınmış bulunan tedbirlerin isabetini gös tmlardan bir kısmı terhin edilmek suretile termiştir. istikraz edilen mebaliğ 6 teşrinisani 1933^ Haz ve cesaret veren bu neticeleri ö de 8,448,314 lira olarak en yüksek se * nümüzdeki senelerde daha geniş plânlı, viyesine baliğ olmuştur. Sene nihayetindi maksad ve hedeflere daha uygun bir hale ise 26,107 kiloluk altın her türlü kayıdgetirmek velhasıl millî kalkınmamızı ken dan azade olarak bankanın mutlak tasan disine mukadder ufuklara götürmek için rufu altında bulunuyordu. alınacak tedbirler manzumesinde banka Para piyasası mıza düşecek vazifeyi ifa edebilmek Vadeli veya vadesiz paralar memlekel maksadile nizamnamemizde bazı tadilât bankalan tevdiat ve alacaklı hesablann^ yapmayı kararlaştırmış ve bunları matbuda seneden seneye artmakta berdevam ^ atla yüksek ıttılamıza arzeylemiştik.» dır. Gerek alacaklı hesabda gerek borcltf Idare meclisi raporunun okunmasını hesabda ve iskontoya aid faiz miktarlari müteakıb esas nizamname maddelerinde azamî hadler etrafında bulunmuştur», yapılması istenen tadiller ve ilâveler o Banka evvelce tesbit etmiş olduğu rees * kunmuş ve bunlar, üzerlerinde esasa takont haddini 1937 senesinde de çoğalt m alluk etmiyen bazı değişikliklerle kabul mamıştır. Paramız 1937 senesinde dahilf edilmişlerdir. istikrarını muhafaza etmiş ve bu istik * , Alelâde toplantı rann temini hususunda hükumetimizin ö* Merkez Bankası heyeti umumiyesi bu tedenberi gösterdiği hassasiyet ve ihti m nu müteakıb alelâde toplantısını yapmış mam bu muvaffakiyetin en mühim amili tır. İdare meclisinin, bankanın 1937 he olmuştur. sab yılı içindeki mesaisini izah eden raTedavüldeki banknotlar porunda dünyanın 1937 yılında huzur ve Rapordaki ızahata nazaran bankanın emniyete varabilmekten uzak kalmasma kasalanndaki banknotlar da dahil olmak ve bazı memleketlerde dahilî ve haricî üzere 1936 sonunda mevcud 187 milyon siyasî kararsızlıklann devam eylemesine 683,952 liralık mütedavil banknotlara rağmen o yıl içinde iktısadî müşküllerin 1937 yılı içinde 4 milyon liralık daha fena rakamlar şeklinde tecelli etmemiş banknot ilâve olunarak 191,683,952 libulunduğunu, toptan fiatlann yükseldiği, raya baliğ olmuştur. Bu miktardan gene hayat pahalılığının istiskar edilecek bir 937 de 15,007,451 liralık banknot çekiln tereffü seviyesinden uzak kaldığı, stok diğinden sene sonunda tedavülde bulu * ların ehemmiyetli bir teraküm maBzarası nan miktar 176,676,501 liradır. gösterdiği, cihan ticajetinin kıymet ve Sene nihayetinde banka kasalannda' kemiyet itibarile biraz daha inki§afa maz8,046,54 lira bulunduğu nazarı dikkat^ har olduğu ve işsizliğin azalmağa yol tutalındığı takdirde piyasada bilfiil teda m tuğu kaydedilmekteydi. vülde bulunan banknot miktannın 186 Gene bu raporda vaziyetteki mahsüs milyon 630,447 lira olduğu görülür. iyiliğe aid müşahedenin senenin heyeti uKâr ve zarar hesaları mumiyesi itibarile arzettiği manzaralara Banka 1937 yılı muamelelerinde 2 aid bulunduğunu ve 1937 başlangıcında milyon 151,886,42 liralık bir kâr temin inkişaf üzere bulunan dünya iktısadiya etmiştir. tının, sonradan başgösteren bir inhitatın Bu miktardan 430,377,29 lirası ihti « tesiri altında kaldığı ve senenin ikinci nısyat akçesi olarak ve 630,000 lirası da fımn zihinlerde gayrimüsaid bir intıba bıyüzde 6 nisbetinde temettü olarak ayni + rakarak kapandığı işaret edilmekte ve dıktan sonra geriye 1,091,509,14 lira bunlann sebebleri izah olunmaktadır. kalmaktadır ki, bundan da memurlar hisRaporun en şayanı dikkat ciheti hiç sesi ve yüzde 10 fevkalâde ihtiyat akçesi şüphesiz memleketimizin genel durumu olarak 163,361,37 lira çıkanlmakta na aid kısmı idi. ve mütebaki 928,147,77 Iiranın yansı Idare meclisi raporunun bu izahatma hazineye ve diğer yansı da hissedarlara nazaran, 1937 yılı içinde ziraat iyi mah bırakılmaktadır. sul vermiş, sanayi sahasma aid inşa ve Hissedarlara temettü hisseleri olarak' işletme faaliyeti program dahilinde yü ayrılan bu miktarlara geçen sene kânn rümüş, ticaret kalkınmada devam etmiş, dan müdevver 1,361,91 lira da ilâve maliye memul fevkinde neticeler göster edilmek suretile elde edilen yekun ka • miş, toptan fiatlar umumiyetle biraz da zanc ve buhran vergileri indirildikten sonha yüksek seviyeye çıkmış, hayat pahalı ra beher hisseye 632 kuruş temettü tevlığı ise bir sene evvelkinden yukarıya o ziine müsaid görüldüğünden raporda, te< mertebe yükselmemiştir. mettüün bu suretle tevzii istenilmekteydü Raporun ticaretimize aid kısmına ge Heyeti umumiye raporu ve kâr ve zalince, haricdeki tenevvü müşkülât ve rar hesablannı tasvib ve idare meclisinî kayıtlara rağmen ticareti hariciyemiz 1937 ipka ederek müddetleri biten murakıblarsenesinde de kalkınmasma devam etmiş dan (C) ve (B) hisselerine sahib banve umumî yekunu 137,984,000 lirası ih kalarla şirketler tarafından intihabı lâ • racat, 1 14,379,000 lirası da ithalat ol zım gelen murakıbjığa Abdullah Nac! mak üzere 252,365,000 liraya varmıştır. Akbayı ve ( D ) sınıfı hisselerine sahib' Bu suretle dış ticaretimiz muvazenesi ba bulunanlar tarafından intihabı lâzım gekımından memleketimiz lehine kaydolu len murakıblığa da İzzet Sirmeni seç * nan fark 23,605,000 liradır. miştir. tarafı 1 ind sahııede) Fevkalâde toplantı NAD1R NADt M. Mavrudis'in telgrafı Atina 28 Dün Türk Elen munzam pakhnın imzasını müteakıb Celâl Bayar ve Tevfik Rüştü Arasa, Hariciye Nezareti daimî müsteşan M. Mavrudis'in bir telgrafı takdim edilmiştir. Nekahet halinde bulunan M. Mavrudis, bu tel grafında, sıhhî sebeblerden dolayı imza sını, Türk vekillerinin ve Elen hükumet reisinin imzaları yanına koyamıyacağm dan dolayı teessürlerini ve ayni zamanda yeni paktın akdinden dolayı hararetli sevincini bildirmekte ve iki milletin gittikçe daha sıkı birliğinin başarılması hakkın daki temennilerinı sunmaktadır. Başvekilimizin nutku Evvelki gece Başvekilimiz Celâl Bayar, şerefine verilen ziyafette Elen Başvekilinin dün neşrettiğimiz nutkuna mukabelede bulunmuştur. Ajansın bize ancak dün verebildiği bu nutku, aynen neşrediyoruz: « Bay Başbakan, Ekselansınızın gerek şahsım, gerek arkadaşım Aras hakkmdaki çok dostane sözlerine karşı duyduğum şükranı istediğim gibi ifade hususunda, bu müttefik memlekette asil Yunan milletinin bizi kabulde gösterdiği fevkalâde samimiyetin hâlâ tesiri altında olarak, kelime bulmakta sıkmtı çekiyorum. Bununla beraber Kraliyet hükumetinin bize ibzal eyledigi lutufkâr misafirperverlikten dolayı ek selansınızın şahsında kendisine bütün kalbimle teşekkür etmek ve bütün Elen milletine de, güzel memleketinin topraklanna girdiğimiz andan itibaren hakkı mızda gösterdiği içten gelen çok hara retli alâkadan dolayı derin ve samimî şükranlarıını arzetmek isterim. Bunca seneden sonra, bütün Yunanistana ve asil Yunan milletine Türk milletinin kardeşçe selâmını ve Yunanistanın refahı ve daima daha yüksek görmek istediği saadeti hususundaki dileklerini getirmek üzere memleketimin bir murahhası olarak Elen topraklarında tekrar bulunmaktan mütevellid bu anda duyduğum derin heyecanı gizlemek benim için çok zor olur. M. Daladye'nin beyanatı Fransız Başvekili M. Daladye bu günkü müzakerelerden sonra, Ingiliz gazetecilerine aşağıdaki beyanatta bulun muştur: « Görüşmelerimiz hakkında şimdi lik birşey söylememeği kararlaştırdığımız için sizi tatmin etmekte mazurum. Yalnız şunu söyliyebilirim ki, tam bir anlaşma elde ettik. Müzakerelerimize yarın öğleye kadar devam edeceğiz ve akşamüzeri Parise döneceğiz. Londrada bize karşı fevkalâde hüsnü kabul gösterildi. Çok mütehassis olduk. îngiltere ile Fransayı alâkadar eden hayatî meselelerde şimdiye kadar elde edilememiş mahiyette bir anlaşma hasıl olmuştur. Aramızdaki samimî teşriki mesai arzusu bir kere daha tebarüz etti.» Kralın ziyafeti Majeste Altıncı Corc'la Kraliçe EIi zabet, Fransız nazırlan şerefine bu ge Ellinikon Mellon diyor ki: ce Windsor sarayında bir ziyafet ver «Bu paktın imzası, sulhun bir zafe mişlerdir. Siyasî mehafilde bu ziyafete ridir.» hususî bir ehemmiyet atfedilmektedir. Türk gazetecilerine ziyafet Dün görüşülen meaeleler Memleketimiz münasebetlerinin nüve Atina 28 Matbuat müsteşan M. sini teşkil eden nisbeten kısa bir maziye Nikolidis bugün Kigfisyada Sesil otelingöz atarsak, bu münasebetlerin bu de de Türk gazetecileri şerefine bir öğle zirece sağlam, samimî ve çözülmez bir deyafeti vemrişt/r. receye bu kadar süratle erişmesi önünde heyecana kapılmamak imkânsızdır. MüVon Papen siyasetten nasebetlerimizin bariz vasfı olan bu sağçekiliyor mu? Iamlık, samimiyet ve çözülmezlik, ekse Paris Soir gazetesi, Berlinden al lansınızm da çok güzel ifade ettiği gibi, dığını söyliyerek neşrettiği bir haberde, müeyyidesini kat'iyyen insanî olan çifte Almanyanın sabık Viyana sefiri Von zarurette, müşterek menfaat ve karşılıklı Papen'in diplomasi hayatından tamamen duygularda bulmaktadır. İftiharla sey çekilmeğe ve Vallerfangen'deki köş retmekte haklı olduğumuz bu muhteşem künde yaşamağa karar verdiğini bildirbasan, son zamanlar tarihinin kaydet mektedir. tiği başanlann muhakkak ki en güzelle Bu gazetenin yazdığına göre, Von Parinden biridir. Gene muhakkaktır ki pen'in bu kararı vermesine sebeb, kâtimemleketlerimiz, bu ölmez eseri, asırlabi Von Ketteler'in, bugüne kadar tek rın tarihinden menfaatleri lehine dersler zib edilmiyen tevkifi hâdisesidir. Kadehimi, Elenler Kralı Majeste çıkarmış olan milletlerimizin hikmet ve İkinci Jorj'un sıhhatine, dost ve müttefik Dairelerde yaz mesai vakti kiyasetine medyundurlar. Yunanistanın refah ve itilâsına kaldırır Pazartesi gününden itibaren devair Yalnız memleketlerimiz îçin değil fa ve ekselansınızın ve sevimli Bayan Mede yeni mesai saati tatbik edilecektir. kat ayni zamanda Balkan Antantı blo taksas'm şahsî saadetlerine içerim.» Mayısın birinci gününden itibaren sa kunun doğmasına şahid olan yarımadaYunan matbuatmda dostluk bahleyin işe sekiz buçukta başlanacak, mız için de mes'ud hâdiselerle bu derece tezahürleri öğle paydosu bir saat olacak, ak§am sadolu olan son sekiz seneye atılacak nazar Atîna 28 Atina ajansı bildiriyor: at 17,30 da da mesai bitecektir. da itminan verici mahiyettedir. Fılhakika, çok kara bulutların kıt'amız üzerinde sık sık yıkıcı kasırga tehdidleri doğurduğu zamanlarda, dört memleketin bütün müteyakkız ve yapıcı gayretlerini bundan böyle ebedî müşterek eserleri olan Balkan Antantma sarfetmelerinden daha ziyade muhteşem bir manzara tasavvur olunabilir mi? Bu işte de millet lerimizin hikmet ve kiyaseti galebe çalmıştır. Memleketlerimiz ve ayni zamanda enternasyonal sulh için çok hayırlı bir büyük eser doğmuştur: Balkan Antantı, it tifakları dört memleketi yegân yegân birbirine bağhyan rabıtaların beliğ bir sembolünü teşkil eden Yunanistan, Ro manya, Yugoslavya ve Türkiyeyi bun dan böyle çelik kanadları altında toplamaktadır. Böyle bir hava içinde Türk Elen enTrabzon (Hususî) 23 nisan Hâkimiyeti Milliye ve Çocuk bayramında tente cordiale'i, memleketlerimizi birbi yoksul çocukları sevindirmek için yapılacak yardıma iştirak etmek maksarine çeken bu derece yakınlık ve benzerdile buracva İdmangücü ile İdmanocağı birinci ve ikinci takımları arasmda liklerin tesiri altında tabiî inkişafını takib yapılan futbol maçları büyük bir alâka ile karşılandı. Üç binden fazla çok etmekten başka birsey yapamazdı. Pek kalabalık bir seyirci kütlesi önünde oynanan bu maçlar birinci takımlar güzel ifade buyurduğunuz gibi Türk 2 1 , ikinci takımlar da 4 1 İdmangücünün galibiyetile bitti. Gönderdiğim resim İdmangücü birinci futbol takımı oyuncularını maçElen birliği yolunda bir yeni mühkn tan evvel bir arada göstermektedir. merhale daha teşkil eden bugün imzala Londra 28 (Hususî) İyi haber alan kaynaklara göre, Ingiliz ve Fransız nazırlan arasmda bugün (dün) görüşülen meseleler şunlardır: 1 Ingiliz Italyan ve Fransız Italyan münasebatı, 2 Habeşistan meselesi, 3 ispanya hâdiseleri, 4 Millî müdafaa işlerindeki teşriki mesai meselesi, 5 İktısadî ve malî meseleler, 6 Almanya Çekoslovakya münasebatı. Ayni mehafile göre, yannki müzakereler münhasıran orta Avrupa vaziyetile Uzakşark hâdiseleri etrafında cereyan edecektir. Çekoslovak hükumetinin bir dosyost Paris 28 (Hususî) Le Temps gazetesinin Londra muhabirine göre, Çe koslovakya hükumeti Londrada toplanan İngiliz ve Fransız nazırlarına mühim bir dosya göndermiştir. Bir nüshası fransızca bir diğeri de ingilizce olan bu dosyadaki raporlar aşağıdaki meseleler hakkında mufassal malumat vermektedirler: 1 Südet Almanlannın metalibatına karşı Çekoslovak hükumetinin takib edeceği hattı hareket, 2 Çekoslovakyadaki Alman ekal liyetlerinin vaziyeti, 3 Çekoslovakyanın müttefiklerin den beklediği yardım mahiyeti. Trabzonda hararetli kupa maçları tertib edildi Almanyada asabiyet Paris 28 (Hususî) Berlinden bildirildiğine göre, Alman mehafilinde Lon Fransız Italyan müzakerelerine dra müzakereleri hakkında ciddî bir as tekrar başlanıyor biyet başgöstermiştir. Alman mehafili, Roma 28 (Hususî) Fransız İtalbilhassa Çekoslovakya işinde İngiltere yan müzakereleri hakkında hükumetine ile Fransanın müşterek bir hattı hareket şifahî izahat vermek üzere Parise gitmiş takib etmesinden endişe etmektedirler. olan Fransız maslahatgüzan M. Blondel Fransa istikraz yapmıyacak bugün Romaya dönmüştür. Londra 28 Fransız murahhas heM. Blondel, gazetecilerm suallerine yeti, Fransa hükumetinin kambiyo ga cevaben demiştir ki: rantisile bir istikraz akdetmek tasavvu « Paristen çok memnun olarak ve runda olduğuna dair olan şayialan tekHariciye Nazın M. Bone'nin yeni tali zib etmektedir. Pres Asosyasyo'nun bildirdiğine göre, Fransız komünistlerinin bir tebliği matını hâmilen dönüyorum. Tiranda buParis 28 Fransız komünist fırka lunan Kont Ciano'nun Romaya avdetin bugün, Prag'dan bazı mütemmim haber» sının matbuat bürosu, neşretmiş olduğu de müzakerelerimize devam edeceğiz.». ler ve malumat alımnıştır. bir tebliğde ezcümle şöyle demektedir: «Siyasî büro, herşeyden evvel Londra görüşmelerile meşgul olmuştur. Sulhun muhafazası ve Avrupanın istikbali geniş mikyasta bu görüşmelere bağlıdır. Siyasî büro, müteakıben cumhuriyetçi îspanyanm kurban gitmekte olduğu «ademi müdahale siyeseti» denilen caniyane siyaseti takbih etmiştir.» Çekoslovak meselesi bugün görüşülecek Londra 28 Bugün öğleden sonrakî görüşmelerden sonra, salâhiyettar me hafil, herhangi bir tafsilât vermekten imr tina etmişlerdir. Röyter'in bildirdiğine göre, evvelce bugün müzakeresi kararlaştırılmış olan Çekoslovakya meselesi yarına bırakılmıştır. Ingiliz ve Fransız askerî kuvvetlerinin iş birliği meselesinde tam bir anlaşmaya yarılmıştır. Fransız nazırları, İngiliz Italyan anlaşmasının vücude getirilmi} olmasmdan dolayı memnuniyetlerini iz har etmişler ve Roma ile Paris arasmda başlıyan müzakereler hakkında malumat vermişlerdir. Habeşistan meselesinde, İngiliz ve Fransız nazırlan, 9 mayısta toplanacak olan Milletler Cemiyeti konse yine müracaate karar vermişlerdir.