11 Mart 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

11 Mart 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 11 Mart 1939 Eski masallarda olduğu gibi ... Dün akşamki içtima Kulübler, millî küme maçlarında çok büyük müşkülât mı çekecek? 19 martta başhyacak olan Millî Küme fikstürünü dün neşretmiş, bu kümeye dahil kulüb mümessillerinin de akşam mıntaka merkezinde toplanacaklarını yazmıştık. Millî Kümeye dahil kulüblerden Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş ve Vefa kulübleri murahhaslan, bu münasebetle mıntaka merkezinde bir toplantı yapmışlardır. Mıntaka spor direktör vekili Muhtar, Futbol federasyonundan gelen «Millî Küme» talimatnamesini kulüblere vermiş ve maçların 19 martta fikstür mucibince başlıyacağını bildirmiştir. Millî Küme talimatnamesinin malî kısmmda yapılan büyük değışiklikler üzerine kulüb murahhasları maçları başarmak için çok müşkülât çekeceklerini bildirmişler, ve bu maksadla bir toplantı daha yapmağa karar vermişlerdir. Her mıntakada ayrı ayrı yapılacak maçlardaki hasılatın, oyunlann sonunda Millî Kümeye dahil kulüblerle bu küme haricinde maç yapacak olan Ankara, îstanbul ve îzmirden yirmi kulüb arasında mütesaviyen taksim edilmesi, itirazı mucib olan belli başlı bir noktadır. l rrenses, uç Uç sevimiıi P devletin tahtına hazırlanıyor Bunlar Ingiliz Veliahdi Prenses Elizabet, Holanda Veliahdi Prenses Üç sevnıni prenses, üç memleketin tahtına çıkmağa hazırlanıyorlar. Üç kralla evlenen üç kadınm üç kız çocuğu, şimdiden üç milletin tam muhabbetini ka zanmış bulunmaktadırlar. Krallarla evlenen ve birer prenses doğuran mes'ud kadınlardan biri şimdıki İngiltere Kraliçesi Elizabet'tir. Asıl adı Elisabeth BowesLyoıı olan Kraliçe, kocası Dük dö York'la evlendiği zaman, .İngiltere tahtına çıkacagını hiç ümid ettniyordu. Vakıâ, müteveffa Kral Beşinci Jorj hasta ve ihtiyardı, fakat ortada bütün bir millet tarafından sevilen bir veliahd vardı. Nitekim, Beşinci Jorj'un ölümündan sonra, Veliahd Prens dö Gal, Sekizinci Edvard adile îngiltere tahtına çıkmışh. Fakat Madam Simpson'un sahnede görünmesi üzerine sevimli Kral, tahtmdan feragat edince, Dük dö York'la refikası Ledi Elizabet împaratorlugun ağır tacmı aralarında taksim etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Strathmore kontlarından on dördün cünün kızı olan Ledi Elizabet îskoçya nın en eski ve asil ailelerinden birine mensubdur. Strathmore ailesi, asırlar danberi, Şkisper'in «Makbet» piyesinde ebedileştirdiği meşhur Glamis şatosunda ı^amet ediyordu. İngiltere Kralmın dördüncü oglunun divacında geline damdönörlük yapan edi nıızabet, saraya gırdigi «uJau M1 aren Dük dö York'un nazan dikkatini relbetmişti. Ledi Elizabet de müstakbel \rala karşı sempati besliyordu, fakat bir ^ medan ailesine mensub olmadıgını bilt'ıği için hissiyatını izhar etmek cesaretini bile gösteremiyordu. Ledi Elizabet, Dük dö York'un er veya geç hanedan ailesine mensub yabancı bir prensesle evlenmek mecburiyetinde kalacağına kani bulunu vordu. Halbuki, genc prens, bu an'aneyi bozmağa karar vermiş bulunuyordu. Bu karannı annesi, Kraliçe Mari'ye bildir di. Ledi Elizabet'in meziyetlerini takdir eden Kraliçe Mari, derhal Kral Beşinci Jorj nezdinde şefaatte bulunarak ihtiyar Kralm muvafakatini temin etti. Bu su retle 16 kânunusani 1923 te, Kralm emrile nişan hazırlıklanna başlanmıştı. 21 nisan 1926 da, York Düşesi bir prensese anne olmuştu. Bugün 13 yaşında bulunan prenses Yedinci Edvard'm refikasımn adile tesmiye edildi. Mavi gözlü, kumral Prenses Elizabet, son birkaç sene zarfında cereyan eden tarihî hâdiseler neticesinde İngilterenin veliahdi oldu ve daha şimdiden İngiliz milletinin muhabbet ve sempatisini kazandı. Müstakbel İngiliz kraliçesi, yaşına rağmen son derece ciddî ve gösterişten hoşlanmadığı için, ideal bir hükümdar namzedidir. * * * I Prens Bernard de Lippe Biesterfeld, Holanda Veliahdi Prenses Juliana'ya, : şimalî Fransada Vosges dağlarında kayak sporu yaparken tesadüf etmişti. Pariste bir sigorta şirketinde çalışmakta o lan prens, genc kızı beğenmiş ve ona aşkını ilân etmişti. Prenses Juliana kendisi gibi hukuk tahsil etmiş, kış sporlarını, otomobili, bilhassa Holandalıların bayıl diSı bisikleti çok seven gencin hissiyatına dsrhal mukabele etti ve nikâhları kıyıldı. Prens Bernard, prensese kocalık vazifesinde büyük bir muvaffakiyet gösterdi. 7 kânunusani 1937 tarihinde yapılan düğünleri bütün Holandada millî bir bayram şeklinde tes'id edildi. Bir sene sonra, (31 kânunusani 1938 de) bir prensesin dünyaya gelişi de yedi gün, yedi gece bütün Holandada şenlik yapıl masına vesile teşkil etti. Bütün Holanda, bir yaşını henüz dolduran Prenses Beatrix ile iftihar etmektedır. * * * Mısırın tanınmış. bir ailesine Beatrix ve Mısır Veliahdi Prenses Ferialdir olan Safinaz daha on yaşında iken fevkalâde zekâsile nazarı dikkati celbetmeğe başlamışu. Tayyarecilige ve otomo bilciliğe karşı büyük bir zâfı olan Safinaz riyaziyede d« müstesna bir kabiliyet gösteriyordu. Henüz dokuz yaşında iken dama şampiyonlarmı yener, 17 yaşındaki talebenin halledemediği riyaziye me selelerini derhal hallederdi ve on bir yaşına bastıgı zaman dört lisana aşina bulunuyordu. Safinaz, bir gün giizel yurdunun mo dern kraliçesi olacağmı aklmdan bile geçirmiyordu. Safinaz cevherini ilk keşfeden Prens Faruk, onunla izdivac et tnek istediğini annesi Kraliçe Nazlıya bildirmekte tereddüd etmemişti. Merhum Kral Fuad, Kraliçe Nazlının ısrarı üzerine bu izdivaca muvafakat etmekle beraber mühim bir şart koymuştu. Merhum Kral, müstakbel kraliçeden ismini değiştirmesini istiyordu. Kral Fuad, (F.) harfinin, Mısır hanedanı için uğurlu olduguna kani bulunu yordu. Bu sebeble, müstakbel kraliçeye (F) harfile başhyan bir isim seçmesini tavsiye etmişti. îşte Ferida ismi, bu şerait altında doğdu. 17 teşrinisani 1938 de, Muntazah sarayında beklenen mes'ud hâdise zuhur Solda: Holandalı Prenses Juliana'nın kızı ve sağda: İngiltere Krahnın büyük kızı etti ve Kraliçe Ferida da bir prenses dünyaya getirdi. Merhum Kral Fuadın arzusu veçhile, küçük prensese (F) ile başhyan bir isim intihab edildi ve Ferial adı verildi. Küçük prenses henüz birkaç aylık olmakla beraber. bütün Mısır halkı onu şimdiden seviyor, onun harekâtile daha şimdiden alâkadar oluyor, onun güldüğünü öğrenerek gülüyor... ingiliz ve Felemenk milleti gibi, Mı sır milleti de günün birinde mukadderatını bir kadına tevdi edeceğini düşünerek seviniyor. Üç ayrı memlekette kadın hükümdarlara karşı beslenen umumî sem pati kadmlann bilhassa çocuklarla ka dınlan daha fazla himaye edecekleri, harbden sakınacakları hakkında ümidın tabiî neticesi sayılmaktadır. Istanbulda yapılan maçlardaki hasılatla diğer mıntakalarda toplanan hasılat arasında mühim bir fark olması ve neticede toplanacak paranm yirmi sekizjculübe taksim edilmesi ortaya bir mesele çıkarmıştır. Seyahat şartile beş ay durup dinlenmeden Ankara, îzmir ve İstanbulda maç yaacak millî kümenin sekiz kulübüne mukabil, bulundukları mıntakada maç yapacak yirmi kulübe açıktan para vermek, Millî Küme maçları dolayısile her hususta büyük külfete katlanan kulübleri man ve maddeten çok sarsacakt:r. Beş ay devam edecek olan maçların azamî hâsılatı takribî olarak hesab edılmiş, ve temmuz ortalarına doğru bitecek olan maçlardan sonra mütesaviyen taksim edilecek paradan kulüblere ancak altı yüzer lira düşeceği anlaşılmıştır. Deplâsman maçlarına bir idareci ve on beş oyuncu ile iştirak etmek mecburiyeti üst yste iki maç yapmağa mecbur olan kulübleri ayrıca müşkül vaziyete sokmaktadır. Maamafih maçlara önümüzdeki hafta içinde başlanacaktır. Zâfı umumî, kansızlık, romatizma, sıraca, kemik, sinir hastalıklarına, cılız yavrular, yürümiyen, diş çıkaramıyan çocuklar, dermansız ihtiyarlar, solgun kızlar, vereme istidadı olanlar Hasan Kuvvet Şurubu'ndan içmelidir. Kam arttırır, iştiha verir, şifaî tesirleri çoktur. Fennî surette imal edilmiş, içilmesi kolay ve lezzetli bir şuruptur. Küçük büyük her yaşta istimal edilebilir. Maarif Vekilliğinden: 1 Devlet memurları maaşlarınm tevhid ve teadülüne dair olan 8 mayıs 939 tarihli ve 1452 sayılı kanunun yedinci maddesine göre 14 üncü ve 11 inci derecelerden bir derece daha yüksek memuriyetlere ahnmalarını temin etmek üzere garp dıllerinden birine vakıf oldiuklarını smavla ispat etmek istiyen memurlar için Vekilliğimizce kabul olunan talimatname hükümleri dairesinde îstanbul Üniversitesile Ankara TarihDil, Coğrafya Fakültesinde bu yıl mart, mayıs ve ikinciteşrin aylarında üç sınav yapılacaktır. 2 Mart ayında yapılacak smava girmek istiyen memurlarm 24 mart 939 tarihine kadar mayıs ayında yapılacak sınava girmek istiyenlerin nisan ayı içinde ve 2 nci teşrin ayında yapılacak smava girmek istiyenlerin de birinciteşrin ayı içinde hangi garp dilinden ve nerede smava gireceklerini bildirir bir dilekçe ile Vekilliğimize müracaat etmeleri ve bu dilekçeye hüviyetlerini ve maaş derecesini gösterir fotoğraflı ve bağlı bulundukları idareden tasdikli bir belge ile 4,5 X 6 boyunda dört fotoğraf iliştirmeleri lâzımdır. Mart ayında yapılacak sınav 31/3/1939 cuma günü yapılacaktır. 3 Smavda garp dilinde yazılmış en az üç sahifelik bir parça türkçeye ve türkçe yazılmış bir ibare garp diline tercüme ettirilecektir. Smavda lugat kullanılmıyacaktır. Her iki tercümeyi doğru olarak yapanlar sınavda muvaffak olmuş sayılacaklardır. «785» ( 1485 ) Kuleli Askerî lisesi boks şampiyonu oldu Deniz Harb Okulu ve Lisesi ile Kuleli, Maltepe ve Bursa boks takımları arasında yapılan müsabakalar dün Maltepede neticelendi. Kuleliler yedı sikletm altısında birinci, birinde ikinci olmak üzere yirmi puvanla Askerî Liseler Boks Şampiyonluğunu kazandı. Bursalılar 13 puvanla ikinci, Maltepe beş puvanla üçüncü, Denizliler 4 puvanla dördüncü oldular. Bu son müsabakaları Kuleli Müdürü İiyas Bedri Erk ile Yarbay Rasim ve tedrisat müdürleri Arif Hıkmet alâka ve dıkkatle takib ettiler. Muallim Muhsin, boksör Selâmi, Hafız veFeyyazdan müteşekkil hakem heyeti müsabakaları intizamla idare etmişlerdir. Iran Veliahdinin Kahire seyahati RADYOLİN ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM Her yemekten sonra günde 3 defa muntazaman dişlerinizi fııçalayınız. Mektebliler arasında Dün Kadırga sahasında Yüce Ülkü lisesile Kumkapı orta okulu arasında bir futbol maçı yapılmıştır. Maçı Kumkapı orta okulu 2 1 kazanmıştır. Galatasaray murakabe heyeti Galatasaray kulübü idare heyeti başkanlığından: 4/3/939 tarihinde ekseriyet olmadığmdan toplanamıyan yüksek murakabe heyetimizin içtimaı 11 mart 939 cumartesi günü saat 14,30 da kulüb merkezinde akdedilecektir. Bu içtimada ekseriyete bakılmıyarak, kararlar mevcud azalarla almacağmdan saym azamızm mezkur gün ve satte kulüb merkezimize behemahal teşrifleri rica olunur. 12/3/939 pazar günü Barutgücü sahasmda yapılacak maçlar: 1 Rami tdman Barutgücü A takımları saat 15,30 da. 2 Rami İdman Barutgücü B takımları saat 13.30 da. Şark Kromları Türk Anonim Şirketinden: Şirketimiz umumî heyetinin 29 mart 1939 çarşamba günü saat 15 te senelik âdi içtimaa davet edilmeleri kararlaştırılmış olduğundan sayın hissedarlarımızm mezkur gün ve saatte Etibank binasmdaki merkezimize gelmeleri ve ıçtima gününden azamî bir hafta evveline kadar hissedarlıklarını mübeyyin vesaiki şirket merkezine teslim. ederek mukabilinde diuhuliye kartı almaları rica ve ilân olunur. Müzakerat ruznamesi: 1 IdaVe meclisi ve murakıb rapouannm oKunması 2 Bilânço ve kârüzarar heabınm tetkik ve tasdikile idare meclisinin ıbrası 3 Sermayesinin tamamı Etibanka aid olması dolayısile 3460 sayılı kanunun muvakkat maddesinin «B> bendi mucibince şirketin bütün emval ve muamelâtı hukuk ve vecaibinin gene mezkur kanunun 26 ncı maddesine tevfikan kurulan mah'dud mes'uliyetli «Etibank Şark Kromlan İşletmesi» ne devri suretile mevcudiyetinin hitama ermesi hakkmdaki idare meclisi teklifinin karara bağlanması. 4 Mezkur müessesenin tesçili tarihine kadar cereyan etmiş olan muamelât bilânçosunun tetkik ve tasdiki suretile idare meclisinin bu müddet zarfındaki muamelâttan dolavı ibrası. «810» (1551) Mithat Yenelin Londradaki çalışmaları Dün, înhısarlar Umum müdürlüğünden şu mektubu aldık: «İnhisarlar Umum müdürü Mithat Yenelin Londra seyahati, tütünlerimi zin İngiltere piyasalarındaki satışını temin için geçen seneki seyahatinde yaptığı temasların devamı mahiyetindedir ve Limited şirketinin Kanadaya satmış olduğu tütünlerle hiçbir alâkası yoktur. Türk Tütün Limited şirketi tarafm dan Kanadaya satılan tütünler halen mevzu ticarî ahkâm dahilinde ve nor mal şartlarla satılmıştır.» İran Veliahdinin Kral Fuadın kızkardeşi Prenses Fevziyeyi almak üzere Mısıra yaptığı seyahatin tafsilâtını, Kahire muhabİTİmiz müteaddid mektublarile bildirmişti. Bu resimler, Veliahdin Beyrut'tan geçişinde alınmıştır: Yukarıda: Şahpur Muhammed Rıza Suriye • Lübnan hududunda Beyruttaki Türk Konsolosu Faik Zihni ile görüşüyor, aşağıda: Veliahdin Beyruta muvasalatı mensub münasebetile yapılan merasimde İran îstiklâl marşı dinleniyor. Nazarı dikkatini celbeden KADININ 100,000 lerce KREM PERTEV ince bir zevkin titiz bir itinanın derin bir tecrübenin mahsulüdür.