11 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

11 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

KURUSŞ BAYISI HER YERDE Mart, 1939 : TELEFON: 20827 — Cağaloğlu Nuruosmaniye No, En son Telgnflın Ve Haberlen Veren Akşam Gazetesi 1 BU GAZETE İstanbulun en çok İlânlarını satılan akşam gazetesidir SON TELGRAF'a hakiki verenler en çok okunan bir vasıtadan hakkile istifade etmiş oluriar. > İDARE - İLAN: Te 20827 Telgraf : İst. Son Telgrat Eskı Meb'usların Yarıdan Çoğu Seçılmıyecek Yeni Namzedler Ayın 20 sinden Sonra Kat'i Sekilde Belli Olacak ve Liste 24 Mart Akşamı Matbuata Verilecek Millet İdaresinin Mürakabesi ——— Milli Şef'in Memleke- te Kalkınma Telkin Ettiği ve Bilhassa Aşı- ladığı Sistem İlk Mes'» ud Filizlerini Vereceğe Başlamıştır. ——— Yazan: ETEM İZZET BENİCE — Milletin mürakabesi, idare | üzerinde hakiki ve füli olmadıkça 've böyle olduğuna milletçe ka - Haat edinilmedikçe, halk idaresi vardır.. denilemez!. Diyen yüksek İnönü demokra- sinin ve Kemalist ideolojinin en | Tuhlu, en hassas noktasına temas etmiş bulunuş Milletin idaresi fizerinde mil- let mürakabesini hakiki ve fili su- rette en başda bir millet hulâsası vayfını üzerinde taşıyan Büyük Müllet Meclisi, bunu takiben mat- | buat, parti, belediye ve vilâyet | meclisleri ve devletin mürakabe | teşkilâtı ifa eder. Millet*iradesinin yegüne mü - şahhas timsâli bulunan Türkiye . Büyük Millet Meclisini mevzuu - muz dışında tutarak — matbuat, parti, belediye ve vilâyet meclis- lerinin mürakabe v. rinde durabi Milli Şefin, Türk milletinin is- tikbali üzerinde «kendi kendisini idaree bakımımdan hazırladığı bü- Yük içtimal ve siyasi inkılâbın Ük mes'ud başlangıcı / bügünden memleket içinde kendisini gös - termiye ”başlamıştır. Matbuatın dünü ile bugünü arasındaki fark gerek konuşmak ve fikir teati etme, erek mürakib rolünü ifa eyle - Mek bakımından bugünün ve bu- Künkü idarenin çok lehine olduğu Zibi binnelis matbuat ve tefek - kür hürriyetinin de lehinedir. Türk güzeteleri kendilerine ve- rilen serbestiyi milli şuur, idrak ve müvazene içinde disiplinli bir Burette hüsnü idare ve ifa ediyor- lar, Bugünün serbestisi içinde ge- zetelerde daha kendi kendisine geliş, daha yüksek kavrayış, da- ha disiplinli ve müvazeneli fakat, hürryet havasını teneffüs - edişin teyakkuzu ile — dolu neşriyat sistemi — hâkimdir. Matbuat Kanununda yapılmasın" sırası gelince kaydedeceğimiz u- fak tefek bazı tadiller ise bu mü- vazeneyi ve mürakabe vazifeyini iayı daha çok - koluylaştıracak, (Devamı 6 ıncı sahifede) Makineye Verirken: Cibuti' Fransız Tahşidatı La Rochelle, DI(AZA)— Bir Senegal avcı taburu, Cibuti'ye hareket etmiş- nkara (HUSUSİ MUHABİ- RİMİZDEN, MAKİNEYE VERİRKEN)— Hususi su- rette öğrendiğime göre yeni se - çimin 26 mart pazar günü bütün memlekette başlaması ve bitiril- mesi kat'i şekilde takarrür etmiş gibidir. Milli Şef İnönü 24 mart cuma günü akşamı mamzed - liğtesini matbunta, ajansa, Fırka teşkil « Tâtna tebliğ edecek ve 25 mart cumartesi günü bütün Türkiyede yeni namzedler — öğrenilmiş ola- caktır. 20 mart pazartesi günü Fırka Umumi Divanmın toplanması da | mukarrerdir. Reisicumhur, Başvekil, Vekil - Parti ve meclisi idare heyet- lerinden müteşekkil bulunan bu divan namzedleri tesbit edecek ve umumi riyasete tevdi eyliye - ktir. İnönü, Betik aydam, Fik- ri Tüzerden vatii şekkil bulunan Umumi Reislik Dıvanı — bilâhare kendislme arzolunan — namzedler listesi üzerinde son tadilâtı lera edecek ve bundan sonra kat'i liste taayyün ederek 24 mart akşamı tebligat yapılacaktır. 4000 © yakm müracaat sahibi ile beşinci Büyük Millet Meclisi azası ve Parli teşkilâtman tavsi- ye etliği namzedler — arasından 420 meb'us namzedi seçilecektir. vat arasında Temyiz mahkemesi, Şürayı Devlet azalarından bazı ları, emekli Generaller, emekli subaylar, doktorlar, avukatlar, Şimdiye kadar müracaat eden ze- | Rat'i namzed listesini tesbit için Cd yakında yapıtacak avana riyaset edecek olan Reksicumhur İnönü uı-ıı-ı meslek mümtesbileri var- ıııı-ıı surette öğrendiğime gö- re, yeni meclixte eski meclis nza- sından yarıdan fazlası bulunmu - yacaktır. Dünkü Tedkikler | Dün akşam saat 19 daCumbur | Roisi Halk Partisine gelmiş, ora- da bulunan HBaşvekil KRefik Say. dam ve Purti Genel Sekreteri Fikri Tuzerle uzun uzadıya inti- bab işleri etrafında meşgul ol - muştur. Reisicumhur bugüne kadar ya- (Devamı 6 ıncı sahifede) rağ 11 (Hususi) — Çek as- Pıuım şiddetli bir mi deleden sonra — Bratislava kışlalarında tahassün etmiş olan Slovak Hlinka muhafız kuvvetle- Çekoslovakyada Yeni Hâdiseler Slovaklar Hitlere Müracaat Ettiler - |Çarpışmalar Devam Ediyor, Nümayiş Yapılıyor Vaziyet Her Tarafta Endişe Uyandırıyor Cennet ve.. Cehennem Cennetle cehennemin bu dün- yada mı, öbür dünyada mı oldu: ğunu münakaşa edecek değiliz. Sadece bu dünyada da olduğu- nu söyliyecek ve. bir misalini de vereceğir. İşte, Muhiddin Üstündağ. Bundan bir yıl önce, İstanbul- da cennet hayalının en mükem - melini geçiriyordu. *Bağirem» dekiler bile onun gibi — yaşıyamamışlardı. — Fakat, muhakkak ki şimdi de en cehen- nemi bir hayat içinde! Asri mezarlık, otobüs, — 49,000 kİlo benzin. Esnal Bankası, u, Çeklerden tamamlie ayrılmak kararında olan Slovak küylüleri | rinin silâhlarını almışlardır. Maa- mafih bazı yerlerde Çek ve Slo- yak askerleri arasında mücadele devam ediyor. (Devamı © wcı sahifede) süt işleri şu ve. bundan başka şimdi bir de 6.000 lira huzur hak- kı meselesi mülettişlerin bulunuyor. Bir ayağı mahkemede, bir ya- kası müfettişlerin elinde, bir ku- lağı her gün bir ihbar yapan muh- birlerde ve.. bir gözü de hergün bir zamanlar inim inim inlettiği matbuatda olan bir zat için artık cehennemle cennetin bu dünyada muı, öbür dünyada mı olduğu dü- şünülecek şey mi?! .. elinde Denızbank Ne Şekil Alacak ? Ankarada Yeni Bir Proje Hazırlanıyor Proje Meclisden Geçirildikten — Sonra Tatbik Mevkiine Konulacak kilâtına yeni birşekil ver - | mek üzere icabeden — tetkiklere | başlanmıştır. İktisad Vekilile buraya gelen Denizbank umum müdürü tara - fından iki gündenberi sabahtan akşama kadar yapılan toplantı - | larda bankanın ve bankaya bağlı müesseselerin müstakbel vaziyet- İktisad Vekili Müsnü Çakır leri tesbit olunmaktadır. Bu görüşme ve tetkikler pazar- (Devamı 6 mcı sahifede) Tayyare Piyangosu Bugünün Talihlileri 6ıncı Sahifemizdedir Yağmur Ve Lodos Fırtınası Ekspres Busabah Geç Geldi N, şehrimizde hava gece ya- | rısına kadar açık ve yağmursuz | Beçmiş, gece yarısından sonra şid-! İZERL Kaçakçısı — | Tutuldu Dün iki beyaz zehir kaçakçısı | daha yakalanmıştır. | Küçükpazarda Yavuzsinan mae (Devamı 6 mcı sabifede) —| Mü fettışler Iki Koldan Yürüyor. Beledıye ve Belediyeye Bağlı Müesseselerin Bütün Muamelâtı Kol Mürakabeye Tâbi Tutulacak elediye merkezlerile Beledi- Bym bağlı — müesseselerin Muhiddin — Üstündağın bu dalrelerin başında bulunduğu yıl- lara ald bütün muamelât ve he- sabatının tetkikine davam edil. mektedir. Bu işe ayrılan dört müfettiş bu sabâh da kendilerine tahsis edi- len dairelerde çalışmışlardir. Bu çalışma yürümektedir. Biri; sular idiresinön bugüne ka- dar hiç murakabeye tâbi tutulmi- yan hesabatı, Muhiddin Üstün - dağın kanunsuz aldığı hakki hi ur, muhasebede evvelce yapılan bazı usulsüz sarfiyat gibi ihbara müstenld işlerin tetkik ve İntacı- dir. Diğeri de Üstündağ zamanına aid bütün yılların tekmil mua - (Dovamı 6 ımcı sahifede) 4 koldar lçtımaı Bektiye muamelâtını gözden geçiren müfettişlerden ikisi Milletler Cemiyeti Yardım Müdürü Şehrimizde |© Kendisi Bugün Şehrimizi Gezecek, Yarın Akşam Ankara'ya Gidecek Bu sabah şehrimize gelen Milleler Cemiyeti içtimal yar 'ım şubesi müdürü ile Türk mümes sili Sirkeci İstasyomunda (Yazısı 6 ıncı sahifede) İspanya Meselesi Vehamet Kesbediyör ngiliz Filosuna “Hücum,, Emri Verildi Yakalanan Bir Gemiye İmdad Gönderildi ondra 11 (A.A.)— İntrapide ve İmpilsive ismindeki destroyerler bir İspanyol harb gemisi tarafından tevkif edilerek Palmaya sevkedilen Stangate ismindeki İngiliz gemisinin imdadına git- mek emrini almışlardır. Lendra 11 (Hususi)— Söylenildiğine göre İngiliz harb gemilerine verilmiştir. İspanyol kara suları dışında ve içinde habersiz İngiliz ticaret gemile- rine hücum edecek İspanyol harb gçemilerine hücum etmeleri emrl zz N