13 Mart 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

13 Mart 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURtYET 13 Mart 1939 Millî küme maçları arif esinde ... Yazan: NÜZHET ABBAS Bu senenin millî küme maçları ve millî küme haricinde kalacak federe ve gayrifederelere etraflı ve şümullü bir futbol faaliyeti teminini gaye edinen Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğü vaktin ve imkânlann müsaadesi nıspetinde en ve rimli programı çizerek Ankara, tstanbul ve İzmir bölgelerıne tamim etmiş bulu nuyor. Eskiden iddia ettiğimiz gibi millî kümenın başlıca iki noksanı vardı. Geride kalan kulüblere faaliyet temin edilme mesi ve millî kümede kuvvet esasına dayanmıyan karşılaşmalara meydan veril mesi. İstanbuldan dört, Ankara ve îzmirden ikişer kulübün iştirakile ve deplâsmanlı olarak tertib edilen bu seneki millî küme maçları herhalde ikinci mahzuru bertaraf etmiş olacaktır. İstanbuldan Galatasaray, Beşiktaş, Vefa ve Fenerbahçc Ankara ve İzimirin de lik birıııci ve ikincilerinin iştirak edecekleri millî küme müsabakaları herhalde bu üç bolge için çok faydah ve müspet neticeler verecektir. İzmir hakkında bu sene kat'î bir fikrimiz olmamakla beraber, bilhassa Ankara ve İs tanbul arasındaki karşılaşmaların enteresan olacağına inamyoruz. Son seyahatinde Istanbul takımlarmdan teknik ve nefes kabiliyeti bakımından hiç de aşağı olmadığı görülen Ankaralılan, millî küme maçlarının ilk ihdas olundugu senede olduğu gıbi îstanbul takımlan çok cetin birer rakib olarak karşılarında bulacaklardır. Maçların iki devreli ve puvan üzerine tertib edilişi de müsabakaların epey uzayacağına rağmen isabetlidir. Tek devreli müsabakalarda iş biraz da şansa kalmış addolunabileceğinden gerek Genel Direktörlük gerekse Futbol Federasyonu millî küme maçlannm iki devreli ve puvan hesabile icrasım muvafık görmüşlerdir. Kendilerine bu işlerde yardım eden komite de bu kararı en muvafık telâkki etmiştir. Millî kümenin ihdasında daha o zaman da söylediğimiz gibi deplâsmanh . maçlar bize faydah olmaktadır. Futbolda aksadığımız bir mesele de oyuncularımızm çabuk yorulmalandır. Deplâs manlı maçlara daha iyi hazırlanmak lâzım geleceğine göre oyunculanmızın bu hususa dikkat ve antrenmanlanru ona göre tanzım etmeleri icab edecektir. Epeyce yorgunluklu bir seyahatten sonra arkası arkasına iki maç çıkarmak oldukça zordur. Hatta İngilterede pazar günü futbol ovnamak kanunen yasak oldugu için maçlar yalnız cumartesi günlerine inhisar etmekte ve taktmlar haftada ancak bir maç yapmaktadırlar. Antrenman hususunda oldukça ten bel davrandıgımız için deplâsmanlann bu yandan fayda temin edeceğini ummak hata olmaz. Bunlardan maada Istanbul ve sair bölgelerimizin başlıca şikâyetleri faaliyet azlıgı olduğuna göre; tanzim olunan program bu hususu da tamamile temin etmiş olacaktır. Programın ikincî kısmı millî küme Karicinde kalan kulüblerimize de millî kümeye dahil kulüblerimiz kadar geniş ve zevkli bir faaliyet sahası temin etmektedir. Güneş ve İstanbulsporun çekilmesile millî kümeden haric İstanbulda dört kulüb, İzmir ve Ankarada ise üçer kulüb kalmaktadır. İstanbuldaki dört kulübe, kuvvet esasına göre gayrifedereler de dahil olmak üzere dört kulübün daha ilâ vesi ve bunlann yani sekiz kulübün İs tanbul bölgesinde aralarında iki devreli müsabaka tertib ederek tamamile millî küme maçlarının ayni şekilde çarpışma Dün yapılan maçlar Vefa Kasımpaşayı 8 0, Fener Beylerbeğini 8 0, Hilâl de Beykozu 4 2 mağlub ettiler in15 ESERi BiRDEN: Semih Lutfi Kitabevi tarafından külliyat halinde basılmaktadır. Serinin birinci kitabı Refîk Halid Yezidin Kızı Bir Avuc Saçma Bir İçim Su Ay Peşinde Memleket Hikâyeleri Deli Çete (Roman Ago Paşanın Hatıratı 9 10 11 12 13 14 15 Pera, Ankarada 6 2 yenildi 18 Mart Cumartesi Çıkıyor. Refik Halid'in Basılmakta Olan Diğer Eserleri: 2 3 4 5 6 7 8 İstanbulun Bir Yüzü Guguklu Saat Kirpinin Dedikleri Sakın Aldanma, Inantna, Kanma Gurbet Hikâyeleri Sürgün (Rman) Tanıdıklanm Dün çamur deryasında oynıyan futbolcuların Istanbul şild maçlarının üçüncü turu oyunları dün Kadıköy ve Taksim sahalarmda yapıldı. Havanın çok bozuk ve devamlı yağmurlu oluşu sahalarda pek az seyirci toplamış ve maçlar çok çamurlu ve berbad bir halde olan sahalarda bin müşkülâtla yapılmıştır. Taksim stadında, birinciliğe terfi eden Kasımpaşa takımile Vefa ilk defa karşılaşmıştır. Oyunu İzzet Muhiddin idare etmiştir. Oyun başlar başlamaz Vefa, Kasımpaşa kalesini çember içine almış, arka arkaya dört gol atmıştır. Birinci devrede çamur deryası içinde bir hayli yorulmuş olan Kasımpaşalılar, ikinci devrede fazla mukavemet edememişler, dört gol daha yemişlerdir. Kasımpaşalılar, bu vaziyet karşısında, sahada kalmada bir fayda görmediklerinden, oyunun bitmesine 20 dakika varken sahayı terketmişlerdir. Süleymaniye ile Karagümrük arasında yapılan maçta hakem, Karagümrükten Mehmedi dışarı çıkarmak istemiş, Mehmed, haekmin kararını dinlememiş, hakem de Karagümrük takımmı mağlub sayarak maçı tatil etmiştir. Fenerbahçe stadında Beykoz Hilâl takımlan karşılaşmışlardır. Hilâl takımı bu maçta güzel bir oyun oynamağa muvaffak olmuş ve 4 2 galib gelmiştir. Fenerbahçe ile Beylerbeyi takımlar* arasmda yapılan müsabakayı da Fenerbahçeliler 8 5 kazanmışlardır. j hazin vaziyeti sında yapılmıştır. İlk ravundda Kâni avantajlı bir vaziyette idi. Üçüncü ravunddan sonra Ekrem hâkimiyeti aldı. AItıncı ravundda çok mü«küj vaziyette kalan Kâni maçı yarıda bırakmağa mecbur kaldı. Her kitab 60 kuruştur. Taşra bayileri siparişlerini şimdiden bildirmelidirler. Dünya şaheserleri tercüme serisinden neşrolunanlar: Kr. 50 50 50 50 50 50 50 50 50 50 La Dam O Kamelya (A. D. fils) Mithat Cemal Tais (A. France) Nazan Danişmend Mavisakalın Yedi Karısı Nazan Danişmend Manon Lesko (Abbe Prevost) Murad Uraz Fakir Bir Gencin Romanı (O. Feuillet) F. Berçmen Metresi ve Ben (M. Prevost Suad Derviş Bir Kadının Sonbaharı » > » Graziella (A. De Lamartine) N. Peyami Safa Dar Kapı (Andre Gide) Bürhan Toprak Kapalı Kapı Arkasında (L. F.) Nadire Sadi Semih Lutfi Kitabevi'nin romanlan Kr. 100 100 75 75 75 100 100 100 75 40 175 5Q 75 75 50 75 75 40 50 50 35 125 100 75 50 35 100 100 50 150 150 100 100 75 75 75 40 30 75 75 40 50 50 75 40 75 100 100 30 100 40 50 150 50 50 175 100 150 60 30 50 75 150 150 175 275 50 35 35 35 50 30 40 50 50 75 50 50 100 50 50 40 15 15 30 10 Onların Romanı Üç Kızın Hikâyesi Kokaine Ben Öldürmedim Bu Toprağın Kızları Aysel Son Gece Allahaısmarladık Ölünciye Kadar Dağlan Bekliyen Kız Cölde Bir İstanbul Kızı Beş Hasta Var Kodaman Papel Oğlu Meshedi Aslan Peşinde Yaban Gülü Hicran Gecesi Gökmen Tünek Aşka Dair Hepsinden Acı Kahbenin Aşki Sönen Işık Cinci Hoca Cengiz Han Avrupa Notlan Ü$ Ay Yatakta Fatih Harbiye Bir Tereddüdün Romanı Kırlangıclar Su Sinekleri Bahçemde bir Gül Açtı Ölünün Gözleri Kalbimin Sucu Gece Konuştu Kanun Namına Gonk Vurdu Kadın Tioleri Calınan Gönül Sabahsız Geceler Hep Senin İçin Sinema Delisi Kız Cinçöz R«»"';nin Maceralan İki Cift Göz Leke Seker Osman Mete Ahmed Hâşimin Şiirleri Burada Bir Ka'b Çarpıyor Ömrümde Sükut Gönül Dili Geceler ve İldemliğim Gölgeler Bir Ömür Böyle Geçti Çanakkale İzleri Zindan Halk Edebiyatı Ben ve Ötesi Süleyman Nazif «Ş>Weri nesirleri bir adada » Bir Yudum Daha Matbaada Akşam Persefon Asya Sarkıları Baki Divanı Samih Rif'at Hayatı ve Eserleri Âşık Ömer Divanı Saz Sairleri (Mücellid ) Gedaî Süruri Kuloglu Âsık Kâtibi Seyranî Nedim Yangm Bir Demette Beş Çiçek Kafatası Tohum Bir Adam Yaratmak Kanunlarımız 9 • 10 Türk Kanunu Medenîsi Borçlar Kanunu, Askerî Ceza Kanunu Emniyet Teşkilâtı Kanunu İş Kanunu İcra ve İflâs Kanunu Teşkilâtı Esasiye Kanunu Aka Gündüz Basketbol maçları Galatasaray kulübü tarafından tertib edilen basketbol maçlan güzel ve heyecanlı olmuştur. îkinci kategori arasmda yapılan ilk maçta Galatasaray güzel bir oyunla Kurtuluşu 39 sayıya karşı 40 sayı ile mağlub etti. Kabataş da Mühendisi 33 sayıya karşı 48 sayı ile yendi. Esad Mahmud Kır koşusu Beşiktaş kulübü tarafından tertib edilen kır koşusuna on atlet iştirak etmiştir. On bin metrelik müsabakada Todori on dört dakika kırk bir saniyede birinci oldu. îkinciliği Hasan, üçüncülüğü Yorgo aldılar. Dünya klâsikleri tercüme serisinden neşrolunanlar: 35 35 35 35 35 35 35 35 35 35 25 25 25 25 35 25 25 35 25 25 25 25 35 25 25 35 25 25 25 25 25 35 25 25 25 25 25 25 25 25 25 25 125 150 150 100 75 50 150 125 100 50 150 30 52 54 75 100 75 50 20 30 100 40 125 63 85 60 50 40 40 Cimri (Moliere ) İ. H. Danişmend Zarafet Budalalan Hastalık Hastası Şevil Berberi (Beaumarchais) Sinna (Corneille) Nikomed » Seyyid » Romeo ve Juliet (Shakespeare) İ. Siyami Aşk ve Baht Oyunu (Marivaux) İ. H. Danişmend Büyük Süylememeli (A. de Musset) İ. H. D. Günah Gönüllüleri Çapraz Delikanlı Hüsran Ölmüş Bir Kadının Evrakı Metrukesi Nedret Aşk Mahkumu Dinmez Ağrı Istranca Eteklerinde Münevver Gencliğimiz Zekeriya Sofrası Hicran Sözde Kızlar Afrodit Buhurdanmda Bir Kadın Pınar Başından Ölen Kız Korkuyorum Sus Uyanmasın Kadıköyünün Romanı Mehmedcik Aygır Fatma Kocam Asmalı Mescid Faruk Nafiz Tevfik Fikret Esad Mahmud Reşad Nuri Aka Gündüz Ahmed Rasim • Ahmed Refik Abdülhak Hâmid Ahmed Hasim Hasan Âli Yücel İçtimaî Mekteb Terbiye Mürebbilere San'at Tarih ve Terbiye Bergson Psikoloji Mufassal Umumî Tedris Usulleri Allah Fikrinin Tekâmülü Tarihte Ankara Tarih Bakaloryası 2 cild Yeni Adabı Muaşeret Arziyat Teşrih Fizyoloji İnsanî Kur'anı Kerim Bediiyat Gizli İlimler Ansiklopedisi Gayri Şuur Çocuk Musiki ve Şarkı Notaları Muhasebe İlmi Modern San'at Kooperatifçilik Yeni Tarih Dersleri Sağhk Bilgisi (Hıfzıssıhh?) Türk Dünyası ve Cihan Tarihi Fikir ve San'at Dünya Ağlıyor Din ve San'at Naci SaduUah Aka Gündüz Güzide Sabri Etem İzzet Ercümend Ekrem > » Güzide Sabri > m Kelle îbrahim îstanbul futbol monitörü Beykozlu Kelle İbrahimin vazifesine, Beden Terbiyesi Umumî Müdürlüğünce nihayet c verilmiştir. Güney Halim » » Halid Ziya » > Hayreddin Ziya Mebrure Sami M. Turhan Tan SEMİH LUTFİN1N UCUZ ROMANLAR SERİSİ: Pera, Ankarada dün yenildi 62 Peyami Safa » » Mahmud Yesari ı Ankara 12 (Telefonla) Şehrimizde bulunmakta olan Pera takımı bugün on iki bin seyirci önünde Ankaragücü takımile ikinci maçını yapmıştır. İlk devre 2 1 Ankaralıların lehine bitmiş, ikinci devrede Ankaragücü 4, Pera da 1 gol daha yapmıştır. Bu suretle müsabaBoks maçları ka 6 2 Peranın mağlubiyetile bitmiştir. Boks organizatörleri tarafından tertib edilen maçlar dün büyük bir kalabalık Davudpaşa kulübünün daveti önünde yapılmıştır. Yıldırım Davudpaşa kulübü Deniz kapHüsameddin, Recebi nakavt etmiştir. tanlığından: Deniz mevsiminin yaklaşması dolayısile Ekmel, Akifi; Hüseyin, Kayayr, Lefdeniz subemizin faaliyetini temin için üyeter, Niyaziyi; Muvaffak, İstelyo'yu sa lerin lisans muamelelerini ikmal etmek yı hesabile mağlub etmişlerdir. üzere kulüb merkezine müracaatleri ehemGünün son maçı Kâni ile Ekrem ara, miyetle rica olunur. Hikmet Şevki Mükerrem Kâmil » » GUzide Sabri Peyami Safa Aka Gündüz » > Peyami Safa Reşad Enis İ. Fahreddin Server Bedi Mükerrem Kâmil Safiye Erol Faruk Şükrü Osman Cemal Hamdi Varoğlu Fikret Âdil Nihad Sami Banarlı A. Hamdi Tanpınar Murad Uraz Murad Uraz Murad Uraz Reşad Ekrem Koc* Resad Ekrem Koçıı Ahmed Cevad Ahmed Ovad Murad Uraz İsmail Hakkı » > » > » » Ziya Somar Cemil Sena Ongun Resad Enis Rabia Arif Server Bedi Sunhi Nuri VaNu Yusuf Ziya Yusuf Oman Ahmed Hasim B. K. Ca&lar Cahid Sıtkı Fuad Hulusi FaıS'k NaHz İ. A'naddin İsmail Safa Murad Uraz Necib Fazıl NecmeHîn Halil Resad Fevzi S9"h Zeki Sa'Min Semih Lutfi Kitabevi'nin şiir kitabları Son devrin meşhur şair ve edibleri serisi Semih Lutfi Kitabevi'nin ilim ve fen kitabları f ları her cihetçe dolu bir programdır. Sporumuzun iktisab ettiği yeni bünyeye göre federe, gayîifedere diye iki ayrı spor tesekkülü mevzuu bahsolmıyacagma ve İstanbulda gayrifedereler arasında hiç de istisgar edilemiyecek kuvvette kuv vetler mevcud bulunduguna göre ikinci katagoriler arasındaki bu maçlar da son derece enteresan olacaktır. Gayrifedere kulüblerin oldukça kalabahk bir seyirci kütlesi vardır. Federe ve gayrifedere sekiz kulübün maçları millî küme maclarından evvel oynanaca&ma göre stadlara şimdiye kadar olduğundan daha fazla seyirci kütleleri devama başlıyacak, futbola rağbel artacaktır. Ankara ve İzmirde millî küme hari cinde kalan üçer kulübün de imkân nispetinde faaliyetleri temin edilmiştir. Filhakika bunlann maçlan daha evvel bitecektir. Fakat bu bölgelerdeki kulüb ve futbolcu adedinin azlığına anî bir çare ve tedbir bulunamıyacağı da aşikârdır. Ankara, İzmir ve îstanbul ikinci katagori kulüblerinin final maçlarını Ankarada oynıyarak Genel Direktörlük tarafın Dün yapılan boks maçlarma iştirak eden boksörler dan konulan kupa için çarpışmaları da ayrıca bir teşvik amilidir. İlk Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğü kupasını ka zanan takıtnın bu zaferi hususî bir şeref telâkki edileceği şüphesizdir. Hangi bakımdan olursa olsun 1938 1939 futbol faaliyetimizin bu senelik imkân ve vasıtalar nispetinde azamî bir randımanı olarak telâkkide hiçbir mahzur olmıyan yeni program elbette ki önümüzdeki seneler bir kat daha faydalı ve şümullü olarak çizilecektir. Memleket futbolunu kalkındırmak ve memleketteki futbol faaliyetini arttırmak ve yaymak hususunda şimdiden çalnmalarına, tetkiklerine başlamış bulunan Genel Direktörlük şimdiden tebşir edebilirim ki memleket sporunu şu şekilde mütalea etmektedir. Hazirandan sonra memleket sporunda gelecek sene için şöyle bir yaziyet has:I olacaktır: 1 Maarife aid mekteblerin spor karşılaşmalan. 2 Orduya aid mekteblerin spor karşılaşmalan. 3 Askerî müessesat (İmalâtı Harbiye ve saire gibi) mensublarınm spor karşılaşmalan. 4 Sivil müessesat (Sümerbank yahud tütün imalâthaneleri ve saire gibi) mensublarınm spor karşılaşmalan. 5 Bunlann haricinde kalacak ve dogrudan doğruya Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğünün murakabesindeki kulüblerin karşılaşmalan. Bütün bunlann nâzunı olarak çalışa cak Genel Direktörlük teşkilâtı yurd sporuna 1939 1940 mevsimi zarfmda çok şümullü ve kalkındıncı bir spor programı çizmektedir. Abidin Haşim Enver Behnan Muhiddin Dalkıhç Harun Reşid » » Hüseyin Kâzuu Mustafa Namık Muzaffer Dalküıç Münir Raşid Mari Montesori Meliha Ülker Ahmed Nazım Nurnllah Cemal Berk Suphi Nuri S. Edib, Ali Tevfik Ş. Hâmid Z. Danişman Sadri Ertem İskender Fahreddin Bürhan Toprak suf Ziya Semih Lutfi Kitabevi'nin piyes kitabları Faruk Nafiz » » Nazım Hikmet Necib Fazıl » » Edib Kemal Ergin Yeni Türk kanunları serisi Semih Lutfi Kitabevi» namına muracaat edilmelidir. NÜZHET ABBAS