23 Temmuz 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

23 Temmuz 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

23 Temmuz 1939 CUMHTJRfYET Pratik eşya Gaz sandığından şık bir tuvalet masası Hakikî ev kadmı eve girmiş olan eşyadan hiçbirini ziyan etmez. Onların en lüzumsuz görünenlerinden bile istifadeye çalışır. Pek çoklarımızın hakir gördüğü gaz sandığmdan bile neler yapılmaz, neler!. Şu resmini koyduğumuz küçücük tuvalet masası işte o eski gaz sandıklarının birinden vücude getirilmiştir. Bunu siz de pekâlâ yapabilirsiniz. Evvelâ sandığın her tarafını, icini, dışmı sıcak ve sabunlu Plajda neler giyelim? Almanyaya mektub yağdıran adam King Hall «Le Journal» gazetesine beyanatta bulundu Pariste çıkan Le Journal gazetesinin bir muharrıri, Alman mılletme hitaben yazdığı mektublarla birkaç gündenberi butün dünya efkârı umumıyesıni meş gul eden Kıng Hall ismındekı Ingiliz muharririJe bir mulâkat yapmıştır. Kıng Hall, bu mektublan ne maksadla yazdığım, muharrıre şöyle izah etmıştir: Maksadım, yegâne haber kaynak ları doktor Göbeis'in servisinden ıbaret olan vasat Alman halkına, Alman devlet memurlanna, profesörlere ve S. A. nın genc şeflerıne hitab etmektı. Mektublarıma durmadan cevab aldım. Bu cevablann hepsı henuz açılmış de ğıldır. Fakat şımdıye kadar edmdığım kanaate gore, bu cevablann yuzde yetmış beşi nazızmin noktaı nazarlarım izah eden yazılardan müteşekkılse, mutebakısi, yaptığım teşebbüsü memnuniyetle karşılıyan, cesaret verici sozleri ıhtıva etmektedır. BRODVEY REVUSUNDEKI ANA KIZ •• „ II Ayni elbiseyi giyerek ayni makyajı yapan ve birbirinden ayırd edilemiyen bu çift, hayli alâka topluyor Eskiden ve şimdi ana kızın birbirine karşı vaziyetleri, bir Avrupa mecmuasına tetkik mevzuu olmuştur. Bu yazıda bir kere yaşa rağmen görünüş bahsi gözden geçirıliyor. Ana, kız yanyana durdukları zaman, onların kimler olduğunu bilmiyenler, anayı kızın ablası zannederlerse, bu zan, ananm elbette hoşuna giden bir husustur. Böyle vazivetlerle de şimdi eskisinden çok daha fazla karşılaşılmaktadır. Şimdi makiyaj denilen şey, yüzdeki kırışıkları gidermekle kalmamakta, hatta yüzü büsbütün değiştirmekte rol oynamaktadır. Bununla beraber, eskiden olduğu gibi şimdi de azıcık tuvalet yapmakla kızı derecesinde genc görünen anneler yok değildir; hatta bazan kızından genc görünüşlü annelerin bulunduğu da muhakkaktır. Öyle ki kadim Yunan esatirinde çoban delikanlı Paris; altın elmayı karşısma cıkan kadınlardan hangısıne vermesi icab edeceğinde nasıl tereddüd geçirmişse, şimdi de herhangi bir erkek, bazan anasım mı, yoksa kızını mı tercih etmesi lâzım geleceğinde tereddüde kapılıyor. Diğer taraftan, ne de olsa ananın kızına bakarken kendini aynada seyrediyormuş hissini benimsememesi ve daha ziyade, kızının varlığında kendi eski varığının yenileştiğini kabule mütemayil olması tavsiyeye şayan görülüyor. Yaşı az çok ilerliyen bir kadının, «Henüz genc ve güzelsiniz!» komplimanını iki manalı sayması, ilkbaharla sonbahar arasında kımıldandığını, birinden uzaklaştığı nispette ötekine yaklaştığmı hesaba katması bu tavsiyeye sebeb gösterildikten sonra, annelik vasfı üzerinde duruîuyor. Ana kız arasında bir nevi görünüş rekabeti alıp yürümesi, tehlikesiz bir rekabet olmadığı, bunun seneler ilerledikce anneyi müşkül vaziyette bırakabileceği, üstelik kızın da anasına hürmeti bu yüzden azalmış olabileceği mütaleası arasında, hürmet hissi veren anne hususiyetinin, herhangi bir ana için her ne pahasına olursa olsun genc ve güzel görünerek kızını gölgede bırakmakla elde edeceği şeyden çok daha tercihe değer bir mazhariyet teşkil edeceği fikri ortaya atılıyor. Annenin ruh, zekâ, bilgi üstünlüğile, tecrübe ve olgunlukla elbette kendisinin yanında bu cihetlerden ham olan kızma efevvuk edeceğine göre, bununla iktifa etmesi ve kızının maddî tazeliğine asırı derecede imrenerek lüzumsuz bir külfet yüklenmemesi, tavsiyenin temadisi seklinde yer tutuyor. Ana kız iki kadın arasındaki rekabetin, herbirinin başka saalarda kendini göstermesi tabiî ve bunun aksi ise gayritabiî olmak üzere anlatıh su ile güzelce yıkamalı, gölgeli bir yerde kurumaya bırakmalıdır. Kuruduktan sonra içine baştan aşağıya güzel bir beyaz kâğıd, yahud da daha iyisi ince bir pamuklu bez yapıştırmalıdır. Üstüne örtülecek bez ya şık bir kreton veya bu cinste diğer bir bez olabilir. Bu bez iyice gerilmeli ve muhtelif yerlerinden görünmiye cek şekilde pünez denilen büyük başlı çivilerle tespit olunmalıdır. On taraf ayni kumaştan pliseli bir volanla örtülür, diğer bir geniş band da üst kısmının dört bir tarafını çevirir. Onun boyuna münasib kü çük ve alçak da bir iskemle tedarik ettiniz mi, işte size pratik bir tuvalet masası vücude gelmiş olur ki buna çok defa kuva föz de derler. deki mayyö ise bilâkis pembe zemin üzerine beyaz beneklidir Altmda: Kalın san santung'dan duz manto. Dıkiş yerlerinde kalın sıyah galonları vardır. Yanında: Kareli suradan bir plâj elbisesi. Lâciverd zemin uzerine beyaz çizgilidir. Beyaz astarı vardu. Bir de kukuletası mevcuddur. Eteği muhtelif noktalardan kesiktir. Yukarıda: Bu dar beîli beyaz keten manto, kırmızı ketfnden bordurleri vardır. Yanında: Hafifçe rağlan biçımı limon kabıığu renginde kukuletalı manto. Büyuk aplike cebli ve uzun kolludur. Mektublardan bir kısmını tahlil et mekte de mutereddid bulunuyorum. Meselâ ıçınde şöylelerıne tesadüf ettım: «Mektublannız o kadar gülünç ki, bana, Solda: Kalm cerseden guzel bir kap Beyaz bunlardan gene göndermenizı rıca edezemin uzerme pembe benekleri vardır. Içın rim.» Bu gibi cevablan yazanların, hakikatte, benden doğrudan doğruya haberler almak arzusunda bulunduklan halde bu arzulannı bu şekilde ifade etmış olma ları pek mümkündür. Filistınden, İrlandadan bahseden, hakaretâmiz mektublar da var. Bazılan da hasmane ıfadelerle yazılmış olmakla beraber, işlenilen hatayı sevab zannetmekte büyük bir hüsnü niyet eseri teşkil ediyor. Meeslâ, üç çocuk anası bir kadın, harbden nefret ettiği halde, ve kocasmın mümanaatine rağmen bana şöyle yazıyor: «Führerimizin, sözünden döndüğüne nasıl inanabiliyorsunuz? Bilmiyor musunuz ki, onun himayesini istiyenler bizzat Çekler olmuştur.» Ikiz kızkardes değil, ana k> Amerikah iki revü yıldızı... Eskiden ve şimdi ana ki7in birbirlerine karşı vaziyetlerinin tetkikinde, bahis genişletilip derinleştirilerek, bu arada eskiden annenin kızma dikiş ve saire öğretici vaziyette iken, şimdi meselâ ayni sahada ayni ölçüde yanyana göründüklerine misal ortaya konuluyor. Bu misallerden biri, Amerikadaki bir ana kızdır. Bunlar Nevyork'ta Brodvey'de rövü sahnesine çıkmakta, tüylere, kürklere, ipekli kumaşlara bürünerek yanyana bacak sallamaktadırlar. Ve iüisi de hemen hemen ayni yaşta görünmekte, benzerlikleri de adeta tmkı tıpkısma olduğundan, bilmiyenler, bunlan ikiz kızkardeş sanmaktadırlar. Ana kız olduklarına inanmakta güclük çekilmesi yerinde olan bu iki rövü artisti, benzerliklerini artırmak için bir örnek de giyiniyorlar. Bu ana kızın numarası Brodveyin sansasyon teşkil eden en orijinal numaralarından biridir. Diğer taraftan, ana kızın böyle bir rövü sahnesinde tempoya birlikte ayak uydurmaîannı yadırgayanlar da yok değildir. Ameikalıların bir kısmı bazan en aşırı harel:°t!erî bile tasvib ederken, bir kısmı da öyle herseyi kolay kolay hoş görmez. Plaj jimnastik ve oyunları Geniş bir grupun elele tutuşup güle oynaya hep birlikte suya dalması kadar tatlı ve temaşaya şayan birmanzara varnndır? Bazılan plâja git' meyi yalnız denize girmek ve kumlar iizerinde güneş banyosu yapmak zannederler. Halbuki, bilhassa orada fazla kalacak olanlarm vakit geçirmek için bir takım faydalı ve eğlenceli meşguliyetlere ihtiyacları vardır. Bu meşguliyetlerden iptida akla gelecek olan jimnastiktir. Plâjda idman hareketi yapmayı hiçbir zaman angarye addetmeyiniz. Ahenktar bir grupa dahil olarak muhtelif hareketler yapmak hem vücudünüze elâstikiyet verir, hem de hepinizi eğlendirip güldürür. Önun için daha ziyade icrası kolay ve ayni zamanda komik hareketleri tercih etmeniz lâzımdır. Cesaret, mukavemet, sür'at müsabakaları tertib ediniz. Bu müsabaka ve idman hareketleri, oynıyacağınız oyunlara da bir mukaddeme teşkil etmiş olur. Rahat uyku! Tatlı uyumak için şu on esasa riayet edinizî 1 Bir kadın, günde en aşağı sekiz veya dokuz saat uyumalıdır. Sıhhat ve güzellik ancak bu suretle temin edilebilir. 2 Yemek yer yemez yatmamalıdır. İnsan çok şişmanlar. 3 Uykunuz muntazam değilse, doîctorun müsaadesini almadan kat'iyyen uyku ilâcı kullanmayınız! 4 Vücud hareketleri, her türlü id manlar, yol yürüme uykunuzu intizama sokmak için çok faydalı vasıtalardır. 5 Yatma zamanınıza yakm sinir lendirici, üzüntü ve hüzün verici şeylerden bahsetmeyiniz! 6 Yatak ne fazla yumuşak, ne de fazla sert olmahdır. Birincisi insanı kalk iskeleye çıkıp denize atlamak da güzel bir eğlence ve tatlı bir zevktir. Sırtüstü, Cravvl ve sair şekillerde yüzmek de vücudünüze kuvvet ve menfaat temin ettiği kadar vaktinizi de hoş geçirtir. Henüz bizde su kayakları pek taammüm etmemiş olmakla beraber eğer or.u da tedarik edebilirseniz plâjda emin olun, çok eğlenirsiniz. Nihayet birbirine su atma ve yüzme yarışı yapma da ihmal edilecek şeylerden değildir. maya bırakmaz, ikincisi rahat uyumasına mâni olur. 7 Yatak odasmın hararet derecesi ne 18 den fazla, ne de 15 ten aşağı olmamalıdır. 8 Rahat ve muntazam uyuyamıyanlar, pencereleri açmakla uykularına inti zam verebilirler. 9 Yattınız, fakat uykunuz gelmiyor. Kat'iyyen sinirlenmeyiniz. Ya yüze kadar birkaç defa sayınız, yahud gündüz görmüş olduğunuz işleri şöyle hafif tertib bir akhnızdan geçiriniz. Kocanızm yaptırmak istemediği yeni elbiseyi ve almak arzu etmedıği çiçekli şapkayı kat'iyyen aklınıza getirmeyiniz! Plâjda her cins oyun serbestçe oynanabilir. Top, raket ve saire bu hususta pekâlâ işinize yarayacaktır. Su topu, kara topu bilhassa plâj eğlence'erinin ve oyunlarmın en mükemmellerini teşkil ederler. Kumdan dağlar yapıp üzerleinden atlamak ve kaymak insanı az mı güldürür? Arazmin iç taraflanna, kırlara, ormanlara yapılacak gezintiler, bir an denizden ve kumdan bıktığınız zaman tercih edilecek şeylerden biridir. Sonra sandala, kotraya, padelbotlara binip dolaşmak da az keyif mi verir? Hele iyi yüzme biliyorsanız Hayır?i7adalara doğru yapılacak bir kotra safasınm zevkine doyum olur mu? 10 Yatmazdan evel bir kadeh sı cak süt veya ıhlamur içiniz. Sakın çay veOrada hep bir ağızdan sarkı söVlemek ya kahve içmeyiniz! de çok hoştur. Hele bütceniz müsaid olup da lâstikten kocaman bir timsah, bir caTAT Bir fınnın hararet derecesini anla navar alıp da ona binerek gezdiniz mi, mak için içeriye beyaz bir kâğıd koymalı, sizinle alâkadar olan olanadır. Bu sekilde eğer bir müddet sonra rengi değişmezse plâjdaki günleriniz en tatlı rüyalar kadar fırın soğuk demektir, rengi sararırsa tam mes'ud geçer, emin olunuz! muvafık hararet derecesindedir, yok siİyi yüzmek biliyorsanız ve bu hususyahlaşırsa, fırın fazla sıcak demektir. ta idmanlı iseniz, mutedil şekilde açıl•Jç Tereyağını uzun müddet taze ola maya müsaade vardır. Fakat yüzmek rak muhafaza edebilmek için onu küçük bilmiyorsanız her plâj ve dfniz hamabir kâsenin içine koyarak ters çevirip içi mında işaret olarak konmus kırmızı şatuzlu su dolu bir çorba kâsesinin üstüne mandıraları kat'iyyen geçmeyiniz. oturtmalıdır. Yağ hava ile temas etmiBiraz derince ve kavalardan âri olmayeceği için taze kalır sı şartile yüksek bir kayaya, yahud bir Bunlann hepsini yaptınız. Ara sıra dinlenmeyi de unutmayınız. Bazan güneşe, ara sıra da gölgeye uzanarak bu yeryüzü cennetinin güzel havasından en serbest bir kılık, kıyafet içinde istifade etmeye bakınız. Fakat evvelcc de bu sütunlarda kaydetmiş olduğumuz veçhile ne denizde, ne de güneşte fazla kalarak o faydalı amilleri mevcudiyetiniz için bir tehlike haline sokmayımz. Herşeyden evvel cildinizi, saçlarınızı, gözlerinizi ve başınızı yanmaktan, bozulmaktan muhafazaya çalışınız. Sıhhatinizin muvazenesinin de bozulmamasma dikkat ediniz. Bu takdirde güzelleşerek, gencleşerek sonbahara gözlerinizde yeni bir parlaklık, kalDenizde de sade yüzmek marifet de biniz cesaret ve ferahlıkla dolu, vücudüğüdir. Orada da saııki kıyıda imissiniz r.üzde yepyeni bir kuvvetle girersiniz!.. gibi zıplamalı, sıçramalı, hatta dans etmelisiniz. Bu hareketler esnasında deniz suyu sizin vücudünüze mükemmel makiyaj yapacak, onu adeta fırçalar gibi canlandıracaktır. Geniş bir grupun elele tutıışup hep birlikte suya dalması kadar tatlı ve temaşaya şayan bir manzara var mıdır? Güzel bir motif Bu motif her türlü yaz elbiseleri ve plâj kıyafetlerinin üzerine işlenebilir. Meselâ bir boleroyu, bir şortu, bir yün ceketi pekâlâ süsliyebilir. Elbisenin rengine göre üç muhtelif renk kullanmak lâzımdır. Parlak pamukipliğile yapılır. Umuyorum ki, teşebbüsüm iyi semereler vereeektir. Hele Göbels'm muka belesi üzerine birçok Almanın, gözleri açılarak, mektublan okumak istiyecekleri muhakkak gibıdir. Alman efkân umumiyesinin bir kısmı bu suretle uyanabılecek ve İngilterenin noktai naza rını öğrenmek istiyecektir. İngiltere hazinesinin bu işi için bana para teklif edeceğını ummam. Teklf etse dahi reddederim. Zira, teşebbü:ümün Bu misal haricinde Almanvada oynasemere vermesi içm, şüpheli bir şahıs olyan Kete Haak'la kızı Hannelore Srot maklığım şarttır. Haak ve Olga Çekova ile kızı Ada CeAlman propagandası o kadar kuvvetli kova da sıraya giriyorsa da, bunlar, ve tehlıkelidir ki, başladığım işin yanBrodvey rövüsündeki ana kızdan farklı da kalması cidden şayani esef bir şey olur. Eğer Almanya tarafından bir harb vaziyette ortaya çıkıyorlar. Ayni eserde ilân edilecek olursa, o harbi ancak bu bir arada rol aldıkları zaman anne arpropaganda ile izah edebiliriz > tistler anne rolü, kızlan artistler de lız King Hall'in Almanyada muhtelif sırolü almak suretile yanyana görünüyornıf halka hitaben gönderdiği mektub yor. lar. larda, nazi şeflerinin de her insan gibi hatadan münezzeh olmadığı ve yaptık larz gayriinsanî hareketler neticesinde, sulhsever devletleri, münhasıran teda[Baştaraft 1 inci sahtfede] müteferrik masrafları (önlük, kâğıd, Inafüî olmak şartile bir takım tedbirler itbunu temin etmiştir. Belediye ekmek nar sa örtüleri, süpürge, su kabı ve saire gibi) tihazına mecbur bıraktıklan izah edil kının on para kadar yükseltilip yükseltile188 kuruş olarak istemekte, Belediye 50 mekteydi. miyeceğini tetkik etmekte, fırıncılar da bukuruştan yukan çıkmamaktadır. nun neticesini beklemektedir. Fakat bu sı4 Bayat payı: Fırınlar akşam saat rada Belediyenin yeni bir talebi işi gene 21 e kadar ekmek bulundurmağa mecburçatallaştırmıştır. [Baştarafı 1 tnd saftı/ede] durlar. Bunun için daima ertesi güne baBelediye fırıncılardan eski bir karara len yüz elli bin tahta parkenin yerlerine at ekmek kalmakta ve bunlar ucuz satılkonmasına başlanacaktır. Bu iş devam stinaden fırın bulunmıyan yerlerde o min maktadır. Beledive fırıncıların bu zarar ettiği sıralarda ve iki partide olmak üzere takada bulunan fırmların şube açmalan için istedikleri 50 kuruşu da kabul et kısa fasılalarla üç yüz elli bin tahta par ve seyyar ekmekciler göndermelerini iste memektedir. ke daha geleceğinden parkelerin yerleri miştir. işte bu taleb {jrıncıları şaşırtmıştır. Ekmek fiatt ne konma ameliyesi de bir, bir buçuk ay Çünkü bu şubeleri açmak seyvar satıcıları Bir kilo ekmeğin bugünkü satış fiatmm zarfında ıkmal edilmiş olacaktır. Bu su cıkartmak yeni bir masraf istilzam edeceği için ekmek narkının on para daha far fırıncılar için hiç bir kârı olmadığı fırın retle Atatürk köprüsü üzerinde yapılacak başka mühim işler kalmadığına göre r.iha ketmesini mucib olacak gibi görünmekte cılar tarafından ileri sürülmektedir. Bir kilo ekmekten alman 2 kuruş 7 para tu yet iki ay sonra açılması imkânı elde cdi dir. tan koruma ve muamele vergileri çıkarıl lecektir. Başlıca ayrılık notları dıktan sonra geriye kalan 7 kuruş 3 paraBel"dıve ile fırıncıların ekmek isi üzeYalnız; köprünün iki başında açılması nın üç parasınm bile fırıncılara kalmadı lâzım gelen meydanlar zarurî bazı sebeb rinde başlıca ayrılık noktası ekmek imağmı iddia etmektedirler. Bueday fiatı olerden dolayı teahhür etmiş bulunmakta live ücreti üzerindedir. Belediye ekonolan 5 kuruş otuz iki para değirmen ve dır. Bilhassa eskı Istimlâk kanununun ta miV ıstışare heyeti evvelce çuval basma nakliye ücretleri de cktıktan sonra fırın dil edilerek yeni şeklin Büyük Mıllet 193 kuruş olan imaliye ücretini 156 ku cıya imaliye ücreti olarak verilen ekmek Meclisince tasdik edilmiş bulunmasına rusa indirmiştir. Fırıncılar bunun 175 kubaşına bir Vurus 2 santim kalmaktadır. rağmen henüz mer'iyet mevkiine girmemiş ruşa cıkarılmasını istemektedirler. Yani, Valimizin beyanatı olması istimlâk işlerinı biraz geciktirmek îstanbulda her fırın için vasatî 17 cuval imal hakkı tutulduüruna göre, Belediye,. Bu hususta Belediye yaptığı tetkikleri tedir. Maamafih kanunun bu birkaç gün içinde neşir ve ilân edilerek tatbık mev bu on yedi çuvala 2436 kuruş vermekte, ikmal etmiş ve iş Daimî encümenin karakiine konması beklenmektedir. Esasen fırıncılar ise 2817 kuruş istemektedir'er. rına kalmışür. köprünün iki başında açılması lâzım olan Bu «ubeler ve sevvarlar olmad'ğma göre Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdar bir hesabdır. Şubeler ve dün ekmek işinin son safhası hakkında meydanlar için yapılacak istimlâk işlerine yapılmış aid tedbirler evvelce alınmış olduğundan seyvarlar da hesaba katılırsa, o zaman kendisinden malumat rica eden muharririkanun mer'iyete girer girmez her iki baş imaliyenin çuval ba«ına aene 193 kuruşa mize şu izahatı vermiştir: ta da ilk plâna dahil sahanın istımlâ cıkması lüzumlu eörülmektedir. « Ekmek meselesi, daha ziyade bir kine baslanmış olacaktır. Belediyece bu İmalive ücretinin icine giren su dört on para meselesıdir. Kısın işci bol olduğu köprünün bir an evvel seyrisefere açılma nokta üzerinde fırıncılarla Belediye anla için ve sair sebeblerle ptı'sare heyeti ek sına ehemmiyet verilmektedir. Zira şemek imalive ücretini 193 kuruştan 156 hirde günden güne adedi artmakta bulu1 Amele yevmiyeleri: Belediye fı kurusa indirmişti. Bunda biz haklı idik. nan nakil vasıtaîarının Beyoğlu ile İstan rıncılannm istedisi vevmive miktarlann'n Filhakika kısın isçi ücretleri de çok ucuzbul arasında bir tek yola inhisar etmiş firın işçilerine verildiğini kabul etmemek dur. Simdi de fırıncılar isçinin azlığı ve olması hem bu nakil vasıtaları için ve hem tedir. binnetice ücretlerin yüksekliğini öne sürede halk için birçok zorluklar tevlid etmek2 İsciye verilen ekmek: Fırın sahib rek imalive ücretinin vükseîmesini istiyor • tedir. Halbuki Atatürk köprüsünün acıl leri her isciye giinde 1,5 ekmek verdıklerı lar. Bu hususta tetkikler yapılmış ve iş enmasile vaziyet değişmiş olacak; bir kısım ni öne sürmekte, Belediye bunu 1 kmek cümene gelmi«tir. Fırıncılar haklı ise br* nakil vasıtaîarının yolları bu istikamete olarak kabul etmektedir. on para zamda bir beis görmüvorum. Ta< çevrilecektir. 3 Müteferrik masraflar: Fırıncılar biî zararına çalışacak değillerdir.» Ekmek meselesi yeni bir safhaya girmiş bulunuyor Atatürk köprüsü inşaatı