23 Temmuz 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Temmuz 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

D RATAR | — Ve Bemmeti Ça Çankırı Caddesi, Ankara Bugün 23 Telgrafı Ulus - Ankara TEMMUZ TELEFON 7 inci sayfada 1939 ;xu:.::. Müdürü ::;: A L EER GeasiaE aN | 5kURUŞ ğ..;::'ı’.z”“““" iosz ADIMIZ ANDIMIZDIR SİNEMA Ana yurt Hatay'ı bağrına basıyor Bugün Hafay artık Türkiye'nin öz evladı olan bir vilayettir Memleketin her tarafı bayram yapıyor Dün Antakya kışlasından Fransız bayrağı indirildi yerine törenle Türk bayrağı: çekildi Hatay bayramı F.R. ATAY Dün akşam saat on sekizde Ha- tay'daki son fransız bayrağı in- | dirilerek yerine türk bayrağı çe- | kilmiş, türk vatanının bu öz ve asil parçası üstünde ecnebi işga- K, bu suretle, tamamen ve kati- yen nihayete ermiştir. 200 kadar son fransız askeri de bugün Ha- tay'ı terkedecektir. Cümhuriyet Türkiye'sinin 250.000 yeni va-| tandaşına hüriyet bıynmlınnı, kutlarız. ne uğrıyan bir memleketin evlât- ları için bu ikisinden daha bü- yük nasıl bir saadet rüyası tasav- vur olunabilir? Osmanlı saltana- tının son devirlerinde, nice mil- yonlar bu saadetin hasreti içinde göçüp gitmişlerdir. Nice türk yurtlarında milyonlarca türke bir karış mezar toprağı haram olmuştur. O kadar ki türklük i- çin bir defa vatanı ve hüriyeti kâybetmek, ebedi ve mukadder mânasını bağlamağa başlamıştır. Kurtulmak.. bir gün kurtulmak ve tekrar ana toprağın koynuna, kucağına ve boynuna atılmak, hasret ve hicran dindirmek, ka - leler, kışlalar ve hatıralar üstün- de milli bayrağı bir daha gör- mek, bütün bunlar beyin ve kalp- lerin tâkatini tüketen birer hul- ya idi. itibaren bu şeref ve hüriyet mü - cadelesinin içinde idiler. Onlar için bu mücadele, on altı sene daha sürdü; onlar on altı sene daha milli mücadeleye kurban İzmir'de telkiklerde bulundu His Erkmen, bu sabah saat 10 da Ça- İnakkâle vapuru ile Antalya'dan şeh- rimize gelmişlerdir. Vali Etem Ay- |kut, müstahkem mevki komutamı tüm 1919 da millet bu talihe isyan | general Rasim Aktuğ, belediye reisi etti. Hataylılar daha ilk günden | doktor Behçet Uz ve bazı mülkiye er- kânı ve mat fından vapı: şılanmıştır. Rihtımda bir bando mi « zıka ile askeri bir kıta ve bir polis müfrezesi ihtiram merasimini ifa et- İskenderun, 22 (Hususi Muhabirimiz telefonla bildiriyor) — Bugün bütün Hatay coşkun bir bayram sevinci içindedir. Buna vesile veren hâdise şudur: dost Fransa'nın bayrağı yerini türk bayrağına bırakmıştır. Saat on sekizde Antakya'daki kışlada as- keri merasim yapılmıştır. Türk ve fransız kıtaları ihtiram resmi yaparken fransız milli marşı çalınmış, bu esnada fransız bayrağı ağır ağır indirilmiştir. Bundan sonra istiklâl marşı çalınmış ve türk bayrağı yavaş yavaş çekilmiştir. Bu suretle kışla devir alın- mış ve içine türk askeri yerleşmiştir. Bütün Hatay'da şimdi 200 fransız askeri kalmıştır. Onlar da yarın Halebe hareket edecek- lerdir. Bütün Hatay baştan aşağı donanmıştır. b Türk heyeti Hatay yolunda — Şemsettin Günal- heyet ile- Seyhan, , Maraş heyetleri bu- gün saat 15 de hususi trenle Adana'- dan hareket etmişlerdir. Heyetler, gar Üda vali, belediye reisi, parti, halkevi reisleri komutan ve halk tarafından Heyetimiz Hatay'da İskenderun; 22 a.a. — Anadolu ajan. sının hususi muhabiri bildiriyor Büyük Millet Meclisi — ikinci reisi Şemsettin Günaltay'ın t ettiği Meclis v ul heyeti bugün 17.15 de İskenderun'a gelmiştir. Başta Hatay valisi Şükrü Sökmensü- er ve Albay Şükrü Kanatlı — olduğu | halde bütün mülki ve askeri memurin (Sonu 8 inci sayfada Ziraat Vekilimiz ve İstanbul'a hareket etti İzmir, 22 aa. — Ziraat Vekili Muh- mümessilleri tara - gidilmek suretiyle kar- Milli Şef'e ve Büyük Müllet Meelisi Reisi B. Abdülhalik Renda'ya, Baş- vekil doktor Refik Saydam ve Mare- şal Çakmak'a gönderilen telgraflara Su cevaplar gelmi Danziğg meselesinde Almanlar Milli Şef'len ve | Sulh cephesinin enerjisini büyüklerden gelen | zayıflatmağa çalışıyorlar telgraflar Maarif Şürasının ilk toplantısında Maarif Şürasına Almanya israr ettiği takdirde Polonya silâha sarılacaktır Londra, 22 a.a. — Press Association'a göre, siyasi mahfiller Al- ir: Bay H. Âli Yücel miş ve C. H. P. erkânı ile birçok ze- | vat tarafından istikbâl edilmiştir. Ve- kil bit akşam aynı vapurla İstanbula gideceklerdir. manya ile Polonya arasında sulh yoluyla bir anlaşma hasıl ola- cağını ümit etmektedirler. Gümrükler Vekilimizin İstanbul'daki tetkikleri İstanbul, (Telefon) — Gümrük ve İnhisarlar vekili Bay Raif Karadeniz bu sabah İstanbul vilâyetine giderek vali ve belediye reisi B. Lütfi Kırdar'- ve ayrılık ıstırabı çekmekte de - Maarif Vekili vam ettiler. Demirden - sabırları | çürütmeğe, en çetin iradeleri | yıpratmağa kâfi gelecek olan bu uzun hüriyet kavgasından, Ha - tay vatandaşı kahramanlığının bütün vasıflarını ve faziletlerini muhafaza ederek çıkıyor: sevin- mek kadar mağrur olmağa da hakları var. Hatay zaferi, evelâ, türk yur- du bütünlüğü ve türk milleti bir- liği şartının, baştan nihayete tek- mil halkımız için hayat ve de- Vam şartı telâkki edilmiş olma - m eseridir. Bizim ne barışçı -« mız, ne de diğer milletlerin hüriyetine hürmet edişimiz zâfı- mızdan gelmiyor: dâvamızın e- sasından geliyor. Bu dâva, bir kudret ve iyman dâvasıdır. Biz ona, kendi hüriyet ve hakkı koruyabildiğimiz kadar, biliriz ve âlemi inandırabiliriz. Hatay bayramı ile biz bir fetih şenliği yapmıyoruz: hakkı yeri- ne gelen insanların şevk ve itmi nanını hissediyoruz. Beynelmi- Ankara İlk toplantısını yapan Maarif Şi - Maarif Vekili-Hascn - Âli Yücel Tasıtın hekkımda. gösterdiği. temis Maarif Şürasına riyaset ediyor “4Ygülera yürekten . teşekkür eder, |Sİze ve mesal arkadaşlarımıza büyük başarılar dilerim, İSMET İNÖNÜ Milli Şef İsmet İnönü Türkiye Reisicümhuru Çankaya 10 Haziran 1933 tarikli ve 2287 sa- (Sonu 8 inci sayfada Çok uzun sürmeden bir tavassut teklifi yapılabileceği hakkında şayia- İhar dönmekte ise de bunun İngiltere tarafından yapılacağı hakkında bir sarahat yoktur ve resmi mahfillerde böyle bir tasavvurun mevcut olduğu teyit edilmemektedir. Avam kamarası tatile girmeden ön- ce, Çemberleyn tarafından bütün me- seleler hakkında şümullü beyanatta (Sonu 8 inci sayfada) Örgeneral Huntziger dün bir gezinli yaplı Şehrimizde bulunan fransız askeri heyeti reisi Örgeneral Huntziger dün sabah saat 9 dan 11.5 a kadar temasla- rına devam etimiştir. Bu saatte Ankara Palas'a dönen müuhterem misafirimiz, yemeğini hu - stadında Demirspor'la Galatasa - | SSi olarak yemiş ve saat 16 da refa - Yay arasında yapılacaktır, İkinci | Kâtindeki heyet âzaları ve mihman - maç gelecek hafta Ankara'da ola. | darlariyle beraber Çankaya'ya doğra caktır. Bugünkü maça nit tafsilâ- | bİE otomobil gezintisi yapmışlar, bir tı 8 inci sayfamızda sınız. | Mikdar yaya yürümüşlerdir. General, gece mihmandarlariyle be- Ziraat Vekilimizin İzmir'deki tetkikleri İzmir, 22 (Hususi muhabirimizden) (Sonu 2 inci sayfada) | Yüksek Maarif Şürası dün w- mumi heyet halinde bir top- lı"rılı yapmış birçok meseleleri görüşmüştür. Şüra'nın dünkü toplantısına ait malümatı ikin- €i sayfamızda bulacaksınız. Nafıa Vekilimiz Erzurumdan Trabzona hareket etti Erzurum, 22 aa. — Nafıa Vekili Ali Fuat Cebesoy, dün şehrimize gel- miş ve merasimle karşılanmıştır, Na- | miz umum! müfettiş Tahsin Uzer'i valiyi, kolordu ve müstahkem mevki kumandanlarını, Halkevini zi- yaret ettikten sonra İmar işlerini tet- kik eylemiş ve bu sabah saat 7 de Gü- müşane yoluyla Trabzon'a harcket etmiştir. Nafıa Vekili Gümüşane'de Gümüşhane, 22 a.a. — Nafıa Vekili- miz General Ali Fuad Cebesoy bugün saat 12.30 da şehrimize gelmiştir. Ve- kilimiz vilâyet konağında öğle yeme- ğini yedikten sonra — saat 14,40 da Trabzon'a mütcveccihen hareket et- Küit bundan başka öğle- ler başmüdürlüğüne giderek komisyoncular birliği ve mani | faturacılar birliği heyetlerini kabul etmiştir. Her iki heyet de kendi birlik- lerine ait müşküllerini vekile söyle- mişlerdir. | Milli Küme maçlarının şampiyo- nunu tayin edecek olan iki maçın birincisi bugün İstanbul'da Fener