15 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

15 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

lnsl Türk toprağından biik bir hüzünle ayrıldı Banker kendisini teselli etmek istiyenlere baş sallıyarak: “ben başıma geleceği pek âlâ biliyorum,, demekle iktifa etti İzmir, 15 (Hususi) — Burada bulunan Amerikan sefarethanesi tarafından teslim edilmek — üzere getirilen müflis banker İnsul, dün sabaha karşı bindirildiği Egzeko- tif vapuriyle hareket etmiştir. İ- şittiğime göre İstanbulda gazete- cilere hiç bir şey söylemiyen, ban- ker hareketine — kadar burada da ağzını açmamış, yalnız — vapurun hareketine az bir zaman kaldığı | sıralarda kendisini ziyaret için gi- | den gazetecilerimize şunları söy- Japon misafirler Ankara, 14 (A.A.) — Bugün şehrimize gelmiş olan Japon filo- | su kumandanı Vis Amiral Hayime | Mustushita cenapları öğleden evel hariciye vekili Tevfik Rüştü, Mil- NN Müdafaa vekili. Zekâi Beyefen- dilerle Büyük Erkânı Harbiye Re- isi Müşir Fevzi Paşa Hazretlerini ziyaret etmiş ve 13,30 da hariciye vekilimiz tarafından — Anadolu külpte prefleıme bir ziyafet ves rılmııhr Bu ziyafette hariciye ve milli ' müdafaa vekilleri milli müdafaa vekâleti müsteşarı, husust kalem müdürü ile protokol umum müdü- rü ve muavini beyler hazır bulun muşlardır. Amiral cenapları öğleden sonra B. M. Meclisi reisi Kâzım, Başve- kil İsmet Paşalar Hazeratını ziya- ret etmiştir. Amiral cenapları ve maiyetleri bu akşam şehrimizden ayrılmış ve istasyonda mevki kumandanı, ha- riciye protokol şefi ve muavini, merkez — kumandanı tarafından teşyi ve muzika ile bir askeri müf- reze tarafından resmi selâm ifa e- dilmiştir. Dövizin tahdidi Ankara, 14 (Hususi) — Mali- ye vekâleti nakit ve kambiyo mü- dürü Halit Nazmi Bey İstanbuldan buraya dönmüştür. Yeni kambi- ye kararnamesinin mühim esasla- rından biri de tedaviyi sebep gös- tererek Avrupa seyahatinc imkân bulanlara verilmekte olan döviz müşaadeşsinin tahdidi — olacaktır, Bu gibi kimselerin raporları yük- sek bir heyet tarafından kontrol edilerek seyahatlerine — ona göre müşaade verilmesi tedbiri de dü- | şünülüyor. Millet Meclisinde Ankara, 14 (Hususi) — B. M. Meclisi adliye ve dahiliye — encü- menleri azasından — müteşekkil müuhtelit encümen bu hafta içinde toplanarak devlet şürasının yeni teşkilât lâyihasını müzakere ede- cektir. Ankara mektupcusu Ankara, 14 (Husust) — Anka- ra mektupçusu Kâzım Beyin birin- «i umumt müfettişlik iskân müdür- | ler cemiyetine iştirak | dair Cenevrede son günlerde ya- | pılan noktai nazar teatisi ile yak- lemiştir: “*— Türkiye topraklarında yap- | tığım seyahat, ömrümün sonuna kadar mevkufen devam etse bile müteessir olmam, Türkiye hudut- ları haricine çıktığım dakika be- mim için felâketin — başlangıcıdır. Beni korkutan şayin ne olduğunu bilir misiniz?. Bu sırada gazetecilerden biri kendisine merak etmeyin, inaşal- | lah yakında serbest kalır, gene bu- | raya gelirsiniz, dedi. M. İnsul pek ümitsiz olarak ba. Gayrimübadillere tevziat yapılacak Ankara, 15 (Hususi) — Gayri mübadillere tevzi edilecek malla- | rın bir mayısta tevziatına başlan- | ması maliye vekâletince kararlaş- | tırıldı , Bu tevziat yüzde 25 nisbetinde | olacaktır. Para tevziatının yüzde Ni gecmiyeceği tahmin edilmekte ise de bir mayısa kadar satılacak emlâkten almacak — paralarla bu nisbetin ikiye çıkarılması ihtimali kuvvetleniyor. Yekünu altı milyon Tiraya baliğ olan bonoların tevzia- | tı için vekâlet hazırlığa başladı. Milletler cemiyetinde Londra, 14 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor. Milletler cemi- yeti mahafilinde, Sovyet sefiri- nin milletler cemiyetini müdafaa- konferansmın her iki içtimamda hazır bulunuşunı bir mana veril- mektedir. Bu hadise, Sovyetlerin millet» ihtimaline laştırılmaktadır. Yoldaş Maiskinin huzuru mil- letler cemiyeti için ittihat hareke- tine hemen hemen resmi bir şekik de teveccüh gibi telâkki edilmek: te ve hüsnü suretle karşılanmakta- dir, Bazıları için Fransa ile İngilte- re, Moskovaya Sovyet Rusyanın Cenevreye “Hoş geldiğini,, bildir- dikleri takdirde, Sovyet — Rusya ile küçük itilâf arasında diploma» tik münasebatın mevcut olmayışı, Rusyanın milletler cemiyetine gir- mesine bir mani teşkil etmiyecek- tir. Yüzde elli tenzilât Ankara, 15 — (Hususi) — Önü- müzdeki mayıs iptidasından itiba- ren Ankara — Haydarpaşa ara- sında her ayın ilk haftasında mu- ayyen günlerde yüzde 50 tenzilât- yapılması hususunda — devlet de- mir yoları idaresi — bir karar ver- miştir. Nufus yoklaması Ankara, 14 (Hususi) — ra belediye hududu dahilinde yâar kında bir nüfus yoklaması yapıla. tüğüne tayin edileceği söyleniyor. | caktır, şını sallayıp dedi ki: “Hayır ha- yır, © mümkün değil, ben başıma geleceği pekâlâ biliyorum. Fakat ne yapalım olanlar oldu, Nezake- tinize teşekkür ederim. Türk zabı- tasından gördüğüm hüsnü muame- leden dolayı ömrümün sonuna ka- dar borçluyum.., Müflis cebinde, hemen hemen bir kaç kuruşla — Amerikaya git- mekte ve beni Amerika hükümeti götürüyor, mesarifi kendisi versin, demektedir. Venizelos ne istiyor Atina, 14 (Hususi) — M. Veni- zelos, Balkan misakı hakkındaki makalelerine devam ediyor. M. Venizelos, dün neşrettiği makale - | de elli milyon nüfuslu dört Balkan | devletinin altı milyon nüfuslu Bul- | garistan ve sekiz yüz bin nüfuslu | Arnavutluktan bugünkü Balkan arazi statükosuna gelebilecek bir tecavüzü menetmek için birleşmiş olduklarını yazıyor ve Türk » Yu- nan misakının ehemmiyetini kay- dederek bunun Türkiyenin Şarki Trakyadaki ve Yunanistanın gar » bi Trakyadaki hâkimiyetleri aley - hine Bulgaristandan gelebilecek her hangi muhtemel tecavüze kar - şı bir ernniyet zımanı te,kil ettiğini ilâve ediyor. M. Venizelos, müteakiben Ro - manya ile Yugoslavyanım yekdiğe- rine bir ittifak muahedesiyle bağ- h: olduklarını izah ederek Roman- yanın Dobrucayı istiyen Bulgaris - tan, Basarabyayı — talep — eden Sovyet Rusya ve Transilvan- ya üzerinde — müddeiyatta bu lunan — Macaristan ile —muhat olduğunu — beyan ettikten sonra Yugoslavyanın vaziyetini de tetkik ederek Yugoslavyanın müş- kül bir vaziyette bulunduğunu, zi- ra Arnavutluğun gözü daima İpik, Berzirin, Yakova, Debreye müte - veccih olduğu gibi Bulgaristanın da Makedonyayı istemekte bulun- duğunu, Macarlarm da Yugoslav - yadan —araz — talep - ettikle- rini ilâve ediyor ve — İtal- yanın, Londra — Konferansı- nn kararını — tanımaktan — is- tinkâf eden Yugoslavya aleyhinde bulunduğunu da kaydediyor. M. Venizelos, makalesinin so - nunda Yugoslavyanın İtalya ile harbe girişmesini intaç edebilecek her hangi ihtilâttan içtinap etmesi lâzım geldiğini de söyliyor. | Sülüs maaşlar Ankara, 15 (Hususi) — Kısa | askerlik yapan eşhasa verilmekte | olan sülüs maaşlar hakkında Ma- | liye vekâletince bir tamim neşro- lundu, Bu tamime nazaran diğer mazaşattan kesilen aidatın bunlar üzerinde de tatbiki ancak hatle- rin nazarı ıbbll’l lllllıux. şayet sülüs tutarı cüz'i ise vergiye tabi tutulması emrolunmaktadır. bir adam Izmir, 12 (Hususi) — Evvelki ak- şam Halkapmarda Kuruçay mahalle- sinde bir cinayet olduğunu, bir kişinin öldürüldüğünü, bir kişinin de yaralan- dığını bildirmiştim. İ Oldürülen Mehmet oğlu kürt Os. | man ağır surctte yaralanan da — Hacı Yusuf oğlu Cemal namındadır. — Katil Hasan Abidindir. Cinayeti — aracası | bakkal Muharremin sözü üzerine işle- diği anlaşılmıştır. Dün aldığım talsilâta göre cina- yet şöyle almuştur: Abidin ile Cemal ve Osman arasın- da bir kadın yüzünden bazı meseleler geçmiştir. Cenfal ve Abidin çingene- dir. Meselenin çıkmasına sebep olan kadın gençtir. Bunlar bir müddet ağız kavgası yapmışlar ve sonra — Abidin amcası Muharrremin bakkal dükkânı- na girmiştir. Osmanla Cemal da dük knım önünde durmağa ve Abidinin dışarı çıkmasını beklemiye — başlamış- lardır, Bunları gören Muharrem ağa: — Ulan ne düruyorsun. Bu herif- ler veni gebertecek. Sen onlardan ev- vel davran . Diyerek kendisine dolma ve dokuz- lu bür tabanca vermiş, Abidin de bu- nu alarak dükkândan dışarı çıkmış, Os man ve Cemale ateş etmiştir. Kurşun- lardan birisi Osmanın ağzına isabetle alt çene dişlerini kırmış, beyninde kal- mış ve derhal ölümüne ubı' olmuş- tur, Dün adliyode istiçvap edilen katil, I Samsun Samsun, 10 (Hususi) — Sekiz Ni- san pazar günü Avcı klübünden — bir grup kukarı ve aşağı Çinik kariyoleri halkinin iştirakile 6 civar ormanlarda yaptıkları sürek avında çıkan dört do- muzdan üçünü vurmuşlar ve iki sene- denberi Tekkeköy, Güdedi, Çinek ka- riyeleri havalisinde kariye — halkımın hayvanlarını yemek süretile — büyük zararlar yapan ikd kurttan birisini — it- VAf etmişlerdir. Köylüler bu kurdun — vurulmasını kendileri için elli domuza mukabil ol- duğunu, bundan dolayı avcr klübüne minnettar bulunduklarını beyan — ile |Tayyare seferleri hakkında layiha Ankara, 14 (Hususi) — Hava - | da seyriseferin tanzimi hakkında Müdafaa Vekâletince hazırlanan | lâyiha Büyük Millet Meclisine ve - rilmiştir. Lüyihada havada seyri - seferin şekli tanzim olunmakta, tayyareler husust, askeri ve ecnebi diye tasnif ve her birinin tabi ola - cağı şartları tasrih edilmektedir. Lâyihanın umumt hükümlerine göre tayyareler 800 ve 2500 metre yükseklikte uçabilecekler, ecnebi tayyareler memnu mıntakalardan geçemiyeceklerdir. Bu tayyareler memnu mmtakalardan geçtikleri takdirde üzerlerine ateş edilecek - tir. Ecnebi tayyareler memlekti - mizde müsaade ile uçabilecekler - dir. Havalarımızda sefer yapacak ecnebi şirketler Türk pilot kulla - nacaklardır. Bu şirketlerin pilot- larla yapacakları mukaveleleri Mil li Müdafaa Vekâleti taşdik ede - cektir. Amcasının sözü üzeril öldürdü Ne diyorsun? bu herifler seni kebt tecek sen onlardan evvel davral tabancayı amcasının vermediğini, - nun bu meselede alâkası bulunm nt söylemekte ve: — On kiş üzerine hücum etti, de tabancayı çektim. Ateş ettim. ka ne olduğunu bilmiyorum. Demektedir. Muharrem de t cayı verdiğini inkâr etmekteyse dt din ve erkek olmak üzere yedi kendisini, tabancayı vererek ci teşvik ederken gördüklerini söylef| lerdir. Maktul Osman, Cemalin enil dir. Yapılan tahkikat neticesindt .bidin ile Muharremin tevkiflerine €) tantiklikçe karar verilmiş, ikisi de pishaneye gönderilmiştir. Tahkikata devam edilecektir. M leket hastanesinde tedavide — bultf Cemalin yaraları ağırdır. Duvar yıkıldı bi adam öldü Izmir, 13 (Hususi) — Kemordt lincik sokağında dün sabah — mü bir hâdise olmuş, Mehmet oğlu M fa Efendi isminde birisinin yaptı! duvar ansızın çökmüş, kendi Mehmet oğlu Nuri ve arkadaşı hisarlı Hüseyin duvar altında lardır. Nurinin kafası — parçalanı dan enkaz altından ölü olarak çıl mış, Hüseyin de ağır yaralı halde hastaneye kaldırılmıştır. avcıları * kuyun sahiplerinden birer koyun layıp klübe hediye etmek istemii de klüp azası maksatları köylülere dım olduğunu, yaptıkları hizmeti # faat mukabilinde yapmadıklarını ile hediye kabul etmiyeceklerini, amafih bu hususta dolayı teşekküf tiklerini bayan etmişlerdir. Park karşısında bulunan —a klübü, mezkür binanm yıktırılarak niden yaptırılmasına mebni klüp Mevlevihane caddesinde Dr. Al Beyin tahliye ettiği binaya nakle' lerdir. SÜVCUSUCENCCEPECATECERACO AAA DAKaABCO KA CA KK AASELENETEC KA KSN BU NU NECADEECESE Malatya Ticarel odası kongresi MALATYA, 14 (Husutl Malatya ticaret ve sanayi * sı senelik kongresi cuma günü 13 te Halkevinde yapıldı. KO için vakit ve zamaniye teb yapılmaş — olduğu iiçn ko! iştirak edenler pek azdı. Bununla beraber köngre İş Bankzsr müdürü Ahmet B& isliğe ve Sait zade Mustafa bey kâtipliğe seçildi. Kon “*toplanması münaşebetiyle cümhur hazretlerine, bqvaü şa hazretlerine ve iktısat | Celâl beye kongre tarafı! zimat telgrafları yazıldı. Od* hasındaki mali, ticart, sınaf, di, zirai vaziyetler hakkındâ greye esaslı malümat re iki encümene âza seçildi: Kongre bu encümenin t! dcekleri raporları lıonııımlk nisanın 13 üncü cüma günü toplanacaktır.