16 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

16 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

M. Yevtiçin Ankarayi ziyaret neler görüşülecek inde Mösyö Venizelosun tarzı hareketi üzerine Yunanistan Belgrat, 15 (A.A.) — Hariciye nazırı M. Yevtiçin Ankaraya mü- teveccihen bu akşam — saat 15,40 treniyle hareketini mevzuu bahse- den Politikı gazetesi Ciyor ki: “Kral Aleksandr Hazretlerinin geçen son bahardaki seyahatinden sonra hariciye nazırı M. Yevtiç de j 3 200 milyon frank dolandırmış olduğundan dolayı 1908 de tahtı tevkife alınan ve müteaddit defa- lar ve üzcümle mart 1934 te ayrı- ca 40 milyon frank dolandırdığı için 3 sene hapse mahküm edilen Banker Roşet - Rochette, - Adliye sarayında boğazmı ustura ile ke- * serek intihar etmiştir. Paris 15 (A.A.) — Havas A- jansından: Meşhur - dolandırıcı Roşet'in intihara teşebbüsü, şu suretle vu- ku bulmuştur: “Dün akşam, saât 17 suların- da, altmış yaşlarında kadar bir a - dam, davanın görülmekte olduğu mahkeme salonuna dahil olmuştur. Birdenbire ve hiç bir söz söylemeksizin, bu adam, cebinden bir ustura çıkarıp, boğa- zının sağ tarafını kesmiştir. He - men yaradan bol kan fışkırmağa başlamış ve mahkemede hazır bu- lunan dinleyicilerin arasında bü- yük bir kargaşalık hâsıl olmuştur. meşhul şahsım, ayni mahkeme tarafından bundan bir ay evvel, emniyeti sulistimal cürmü ile üc sene hapse mahküm edilen meş - hur dolandırıcı Roşet olduğu anla- şılmıştır. Derhal celbedilen adliye heki- mi, Roşet'i bir peykenin üzerine yatırmış ve tedaviye başlamıştır Kan mebzulen akmakta ve elbise- siyle yeri ıslatmakta idi. Hatırlardadır ki, Roşet son de- fa üç sene hapse mahküm edildiği zaman: “Madem ki, mahküm e- dildim, bu iş kanla temizlenecek - tir.” Demişti. O zaman, kimse bu tehdide e - Rene Roşet, bu asrın iptidasın- da çok akisler yapan rezaletlerle kendini tanıtmış ve meşhur olmuş bir simadır. İkbal zirvesine çıkışı, baş dön- dürücü bir süratle vaki olduğu gi - bi âkibeti de Staviskininkine ben- zemiştir. Maamafih, Roşet'in do - landırıcılık hayatı, ötekinden u - zun sürmüştür. Otomobil vergisi Ankara, 16 (Hususi) — Maliye vekâleti hususi — otomobillerden alınacak vergi hakkında kararlaş- tırılan lâythayı hazırlamağa baş - lamıştır. Gene alman malümata göre vekâlet hayvanlar vergisi ka- mununda tadilât yapacak ve istifa edilmekte olan — verigilerde bir miktar tenzilât yapacaktır. muharebedenberi ilk defa olarak dost Türkiyeyi ziyaret ediyor. Yunanistanın Balkan — misakı hakkında M. Venizelosun açtığı ve bu gün de idame ettirdiği mü- nakaşa neticesi olarak tahaddüs eden nazik vaziyetler — şüphesiz Ankara müzakerelerinin mevzu- Ruşenin intiharı |İSumer banksanayi| | Ka Drin, 15 CAA) — Havas 3- |D rogramı hazırlıyor Ankara, 15 (Husust) — Sanayi programımın tatbiki işiyle meşğul olan Sumer Benk programın mu - ayyen zamanda tatbiki için teşeb- müslerine devam etmektedir. Memleketin muhtelif yerlerin- de dört büyük fabrikanın kurul - masına — başlanılmıştır. Kayseri mensucat fabrikasının kurulması - na devam olunuyor. Sovyet Rus - yadan getirilecek makineler, ya - kında, fabrikaya monte edilecek- tir, Nazilli mensucat fabrikasının hazırlıkları bitmiştir. Banka mü- hendisleri Konya Ereğlisinde ku - rulacak üçüncü mensucat fabrika- s1 için tetkikatla meşğuldürler. 1935 senesinde işlemeğe başlı- yacak olan kâğıt fabrikasının in-- şaatı ikmal edilmiştir. Fabrika se- kiz ayda monte edilecektir. Banka; porselen, demir ve kim- ya sanayii üzerinde tetkikatla meş ğguldür. İnşa edilmekte olan Bakırköy fabrikası Temmuzda işlemeğe baş lıyacaktır. Uşak şeker fabrikasın - da yüksek randıman almması için tertibat —alınmaktadır. Evvelce staj için Sovyet Rusyaya gönderil- miş olan 75 talebe ile mühendisler yakında döneceklerdir. Bü talebeler Kayseri fabrika - sında işliyeceklerdir. Bankanın Avrupada stajda bulunan talebe - lerinden de bu surette istifade e - dilecektir. Bundan başka her sene lise mezunları arasında müsaba - kalar açılarak Avrupaya talebe gönderilecek, ayrıca Avrupadan getirilecek mütehassıslardan isti - fade edilecektir. Kurulacak fabrikaların her bi- rinde asgari 1500 işçi çalışacağına göre 6000 vatandaşa iş bulunmuş olacaktır. Tekaüt kanunu Ankara, 16 (Hususi) — Milli müdafaa vekâleti askeri ve mülki tekaüt kanununun tadili hakkında | bir lâyiha hazırlamış ve icra ve- killeri heyetine sevketmiştir. Lâyihaya nazaran askeri, he- kim ve dişçi ve eczacıların tekaüt- lük müdetleri bundan sonra nasıp tarihinden başlıyacaktır. Ergani ikramiyesi Ankara, 43 (Hususi) — İkramis yeli Ergani istikraz — tahvileri A tertibinin ikinci ve B tertibinin bi- rinci keşidesi bu sabah Cümhuri- yet Merkez Bankasında yapıldı, harekâtile sürüklenmiş bu gayri tabif vaziyetin aydmla - daki gayri tabii vaziyetin aydınlanması ve tamamen anlaşılması mümkün olacaktır larından birini teşkil edecektir. Yunanistanın Balkan misakına, daha doğrusu bu misakı im- za etmiş —olanlara — karşı ©- lan — vaziyeti, eski — başvekilin olduğu tılması zaruretini ortaya çıkarmış- tır. Türkiye ve Yugoslavya harici - nazırları bu meseleyi Ankara - da münakaşa ederek karşılıklı va- ziyetleri esaslı bir bir surette tes - bit etmek kıymetini bulacaklar - dır. Tevfik Rüştü Bey M. Mussolini tarafından Türkiyenin Roma sefi - rine vuku bulan beyanatı efkârı u- mumiyeye arzetmekle pek güzel hareket etmiştir. Endişe verici e - mellerin bilhassa Romadan bah - settiği malâm olduğuna göre bun- ların hiç olmazsa resmen tahdit ve tavzih edilmesi şüphesiz ki, bir faydadır. Alelhusus ki, M. Venize- losun bugünkü tarzı hareketi M. Hapisaneden kaçan yakayı eleverdiler Amanyanın vilâyet nelendirmek - için 16000 lira istikrazı kararlaştı Amasya, (Hususi) — Halkevi- mizin yedi şubesi teşekkül etmiş- tir. Komitelerin intihap ettikleri mümessillerle halkevi idare heye- ti şu suretle teşekkül etmiştir: Müfti zade Ekrem Tevfik Bey | reis, maarif müdürü İbrahim Bey köycüler mümessili, orta mektep müdürü Doğan Bey spor mümes- | sili, başmühendis Resmi Bey gü- | zel sanat mümessili, orta mektep Türkçe muallimi Kemal Bey dil ve edebiyat, tarih mümessili, ma- Mussolinin son nutku hakkındaki izahatından çıkan ve İtalyanın müstemleke siyaseti hususundaki niyetini gösteren tatminkâr sözleri bile teeyyüt edecek mahiyet arzet- memektedir. Tevfik Rüştü Beyle M. Yevtiç bütün ihtimalleri göz ö- nünden kaybetmiyerek bu mesele hakkında — teferruatına varıncıya kadar anlaşmak imkânını elde e - debileceklerdir. vesen beasen Namese beLen LA Fransa, vatandaş muha- rebesine mi hazırlanıyor Son gelen Le Journal gazetesinde bu heyecanlı serlâvhayt gördük. Hatırlata- lem ki, mevzuu bahit gazete, hiç te pa- lavracı değildir. Bilhassa, ciddi olmağa, etliye sütlüye karışmamağa cehdetmiş- tir. Fakat, Pransada “müttehit cephe,, ismile teşekkül eden sözyalist teşekkü- lünün büyük bir arbede koparacağından ve memleketi kana boyryacağından korkuyor. Endişeye değer bir vaziyet olduğunu da neşrettiği iki vesika ile ispat ediyor. Bunları, “müttehit cep- he,, müntesipleri, bütün işçiler arasın- da dağıtıyorlarmış. Vesikalar, —anket- lerdir. Her işçiye soruluyor: Kendisinde, hatip olmak kabiliyeti var mıdır? Birliğin derslerine devam ederek propaganda nutukları söylemek ister mi? Birliğe toptan yahut aylığa bağlıya- rak para verir mi? Silâh kullanmasını ne derece - bili- yor? Hini hacette, bisikletini, motosikle- tini birliğin emrine verebilir mi? Hangi sporlarla melüftur?.. ilh ilh... Gene bu sön haftanın içinde, Te Matin gazetesinde bir makingli tüfek resmi vardır. Ahaliye silâh satan dük- kânların cameknında, bu, teşhir olunu- yor ve günde yüzlerce — satılryormuş. Hattâ, onar tane, yüzer tane — sipariş verenler de varmış-- Le Matin gazete- si, bu cihete, dikkati celbediyordu. Herhalde, bu, Fransada kanlı gün- lerin hazırlandığın: Eöstermektedir. Ar- kadan da, çok zannedilir ki, faşizm ge- lip dayanacaktır. arif başkâtibi Ahmet Bey kütüp- hane ve neşriyat mümessili, Namık Bey temsil mümessili, baytar mü- dürü Fahri Bey içtimai — yaydım mümessili. Halkevi idare heyeti ilk toplan- tısını yaparak fırkaların — çalışma tarzları hakkında — görüşmüştür. | komiteler kendileri için ayrı ayrı program tanzimiyle çalışma yolla- rını tesbit edeceklerdir. Vilâyet umumi meclisi çalışma. sını bitirmiştir. Masraf — bütçesi 251335 liradır. Bundan 1130 İi- rası nafıaya, 95871 liraşı maarife, 19632 lirası sıhhat işlerine ayrıl- mıştır. Varidat kısmı da 251335 lira- dır. Yalnız bunun 16685 lirası mil N bankalardan birinden yapılacak istikrazla temin edilecektir. — 52 bin lira açıkla meclisi umumiye AA dar bütçesini muvaz€ milli bir bankad celeri yağan yağmur — köylüri yüzünü güldürmekte, gündüzl! açan hava herkese neşe vermek) dir. Cuma günleri halk — bahçeli dökülüyor. Bu hafta içinde baği da köşkü olanlar — sayfiyeleri göçmiye hazırlanmaktadırlar. Baharın çok güzel [itmeıind ve sürekli yağmurlar yağmasınd çok sıcak lodos esmektedir. D? larda mevcut karlar yavaş ya' erimeğe — başlamış, bu yüz! dağlarda pek fazla olan karlar * layısiyle taşacağından korkul Yeşil ırmak nehri taşmamış, an? kendi tavasını ıloldıırıbîlı:â (İrmağın aktığı mahallerin nın haddı azamisine tava deni Bu veziyet şehre yakın olan bahçeleri sahiplerinin yüzün ü dürmüştür. Tuğfandan kor sebze ekmiyenler — hararetle işe devam etmektedirler. Amasyada biri fırancala ve ğeri düz ekmek olmak üzere nevi ekmek çıkarılır. Fıranc) nın kilosu 5,5 kuruşa, düz ekti 4,5 kuruştur. Yumurtanın tâ 20 para, koyun etinin kilosu sığır etinin kilosu 12, keçi eti kilosu 16, dana 22 kuruştur. t€ yağının kilosu 65—70 kuruştur Sütün kilosu 4, yoğurdun kik tevdi edilen bütçe yol parasına bir lira zam ve diğer varidat menba- larını çoğaltmak suretiyle bu hale sokulabilmiş ve tevazün için istik- raz yapmak mecburiyeti hasıl ol- muştur. Geçen sene dört lira olan yol parası bu sene beş lira olarak tahsil edilecektir. Bedeni mükek lefiyet yedi gün kabul edilmiştir. Meclis gelecek sene şubat nihaye- tinde açılacaktır. Biri beş ve diğeri yedi seneye mahküm Karsanlı Hasan ile Zara- lr Çoynak Hasan dört ay evel ha- pisaneden kaçmağa muvaffak ok muşlardı. Zabıtanm geçeli gün- düzlü araştırmalariyle bunlar Kar- san köyünde sıkıştırılmış ve yapı- lan müsademe neticesinde sanlr Hasan öldürülerek ve Zral: Hasan diri olarak yakalanmıştır. Bu dört ay içinde vukua gelen iki katil vakasının bunlar tarafın- dan yapıldığı tahmin — edilmekte olup bu husus ayrıca tahkikat ne- Kar- | * beş kuruştur. Beş nüfuslu ve orta halli bir le burada otuz lira ile güzelce çinir. En iyi evlerin kirası ızli yı geçmez. Birçok tekaütler masyıya gelip lerıoımekudir- “Uğlalar bataklı: kurutuluyor Konya, 11 (Hususi) — Geçet mücadele ne sıtma WJ bataklığını kurutmak için ı,.,ı-ılııvıll.lioıııuıl SKK R e nişlikteki kanalı tetkik için mal Boyle sıtlma ğ Şimdiye kadar on beş yirmi senedir görülmiyen tam bir kış ha- vası neticesi olarak şehrimizin ba- harı çok güzel geçmektedir. Ge- hem civar halkm sıtmadan kurt? vıh_deşnhhwdliıııhlü' ziden köylülerimizin istifade ineliin dakliken öileiktli,