6 Haziran 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

6 Haziran 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

İngiltereye dönen Sir Con Simon büyük bir kütümiyet gösteriyor Çocuk Sahifesi bilmecesinde he- diye kazananların listesi smıf 1 şube C talebesi tarafından 69— Saraçhanebaşı 20 numaralı hanede Re- ha Mümtaz 70 — İnhisarlar umum mü dürlüğü mimari şubesinde ressam Ha- lit 71 — Vefa Hoca —hı.lhıî ahzaskeri sokak numara 5 te Fatma Perihan 72 — Edirnet Doğan mahal- | lesinde keresteci Salamon oğlu Hayım | 73 — İstanbul kız lisesinden 799 Ne- | riman 74 — Kumkapı Kolluk sokak | numara 29 da Berhiz 75 — Fatih Al - tay mahallesi Merdiven sokak numa ra 11 Ahmet Cemil 76 — İstanbul kız Hsesinden 20 Seniha Kemal Beyler ve Hanımlar. Gelen seyyahlar (Baş tarafı 1 nci sayıfada) Hattâ İstanbul manzaralarını ha- vi kârtpostal tedarikinde bile müşkülâta uğradık. Bir musevi çocuğu bize tanesini onbeş kuruş- tan birkaç tane kartpostal getir- jaeseydi, şehrinizden bir hatıra elde etmeden dönecektik. Muharririmiz bu haklı şikâyet karşısımda söyliyecek söz bulama- mıştır, Bu vesile ile Turing klübe ve belediyeye hatırlatmak - istiyo- ruz: Ecnebi memleketlerinde li- man ve istasyonların hemen bir çoğunda bu işleri gören yani o şehrin rehber ve kartlarını satan ufak kulübecikler vardır. Bizde de rıhtımda bilhassa Cuma günleri bu ihtiyacı temin edecek böyle bir satış mahallinin daim? surette açık mümkün — değil, midir? Muhalif fırkalar iştirâk etmiyecek (Baş tarafı 1 nci sayıfada) rek meclisteki hâdiseden sonra mü zakerata iştirak edip etmemeleri husunda müdavelci efkârda bulun muşlardır. Neticede teşrit hakkın tam ola- rak istimali mümkün görülmediği Açin meclis müzakeratma iştirak e- dilmemesi kararlaştırılmıştır. Bun dan sonra dört fırka relsinin ima- zasmır taşıyan bir beyanname ile karar bildirilmiştir. Mehafili siyasiyede beyanname nin metni muhalefetin hükümet fırkalarma bir ültimatomu suretin de telâkki edilmektedir. Atina, (Hususi) — Başvekil M, Çaldaris gazetecilere meclis- te, Papanastasyuya karşı yapılan tecavüzde büyük bir teessür duy- duğumu söylemiş ve muhalefet fır- Kalarının meclis müzakeratına İş- tirak etmemek hususunda verdik- leri karardan vaz geçmeleri temen nisinde bulunmuştur. Atina, (Hususi) — M. Papa- nastasyuyu sandalye ile mecliste yaralryan meb'us Anağnastopu - İos Meclisi Meb'usan reisine gön - ânalil bir mektupta meydana ge- tirdiği hâdiseden dolayı büyük bir teessür duyduğunu biklirmiş — ve mektubunun mecliste okunmasını rTica etmiştir. Harbiye Nazırı Ce- neral Kondilis mektubun okunma- smdan sonra söz alarak M, Anağ- nastopulosun yazdıklarına tama - men iştirak ettiğini bildirmiştir. Hâdisenin bu beyanattan sonra Kapanmış telâkki edilmesi lâzım geldiği söylenmekle beraber bazı mahfellerde de hararetli münaka- şalâra devam olunmaktadır. Iki eski arkadaş ve yeni düşman, uçurumdan aşağı, yu- varlandılar. Yoldan geçenler, çığ düştüğüne zahip oldu ve kayaların altına saklandı. Yazıst dördüncü sayfadaki hikâyedir. hikâyelerimiz birer günlüktür, yâni — mabadsizdir. Haber gazetesinde hergün böyle bir resimli hikâye Galatasaray - Fe- nerbahçe heyetinin evvelce verdiği kararı ekseriyetle kabul etmiştir.,, Futbol heyetinin sene başında verdiği bir karara nazaran, bir klübün oyuncuları, ayni günde hem (B) hem de (A) takımların- da oynamaktan menedilmişlerdi. Yarıda kalan ve bir müddet son ra tekrarı icap eden Galatasaray - Fenerbahçe maçınd, maçın tehir edildiği gün (B) takımımnda oynı- yan Enis Beyin de bir ay sonra tek| rarlanan maçta (A) takrmında oy- naması, bu tehir maçının ayni gün de oynandığını farzeden futbol he yetince; evvelce verilen karar hi- lâfına telâkki edilmiş ve ancak or- tada bir anlaşamamazlık ve Gala- tasarayın vaziyeti kavrıyamadığı telâki edilerek, ne Galatasaray hükmen mağlüp ettirilmiş, ne de Fener hükmen galip getirilmiş, u- zun içtimalardan sonra, bu maçın| tekrarma karar verilmiştir.,, vardır. Milletler Cemiyeti bugün çok zayıflamıştır —Baş tarafı 1 Inci sayfada— ya devletlerinin nüfuzu altında kalmış ve dünya milletlerinin mahdut bir kısmının kuvvetine| dayanır fer'i bir anlaşmadır. Bu üç devletten İtalya da cemiyetin siyasetine aykırı bir yol tuttuğuna göre Cenevrede bir takım küçük devletlerle İngiltere ve Fransa baş başa kalmış oluyor. Bu vaziyeti ihata eden Türki- ye tedafüi tedbirler almıya lü - zum görüyor. Bunların başında Çanakkale boğazının tahkimi ge- lir.,, Mançister Guardiyan gazete- si olsun, boğazlar meselesinden ehemmiyetle bahseden Taymis gazetesi olsun Lozan Müahedesi | ahkâmının — tadili — için Tey- fik Rüştü beyin ileri sürdüğü zaruretleri kâfi addetmiyorlar ve Çanakkale boğazı meselesinin si. Resimli yaşet âleminin en korkunç mese- lelerinden biri olduğunu söylüyor lar. Deyli Ekspres gazetesine ge - lince, hulâşatan şunu yazıyor: “1918 den sonra aktolunan mua- hedelerin tadil edilmemesi İngil - tere için pek tehlikeli hâdiselere yol açıyor. Muahedeleri mucibin- ce muahede ahkâmının tatbikını temin edecek devletlerden biri İn gilteredir. Eğer Türkler, Çanak - kale boğazını tahkim ederlerse İngilterenin bu tahkimatı men i - Çin zecri tedbirler alması yani harbe sürüklenmesi lâzımgeliyor. Muahedelerin — ingiliz - varlığını zedeliyen bu ahkâmının her hal- de değiştirilmesi çaresine bakıl - malıdır.,, İngiliz gazetelerinin endişeli Yeni vergi (Baş tarafı 1 inci sayıfada) verilen beyannamelerin — maliye | kontrol memurları.tarafından tet- kiki bitirilmiştir. Memurlar be - yannameler üezrinden vergi ta » hakkuk ettirmeye başlamışlardır. Yarın akşama kadar bu da bitiri- lerek netice maliye vekâletine bil dirilecektir. Bazı dükkâncılar damga ves- minin sekiz misli arttığı şayiası üzerine dükkânlarındaki tabelâla rı indirmişlerdi. Şayianm yanlış olduğu anlaşıldığından tabelâlar tekrar yerlerine asılmıştır. Yeni vergiler dolayısıyle vilâ- yetlerde bazı — karışıklıkılar ve yannameler iazerinden vergi ta - dan maliye vekâleti kanunun tat bikı sureti hakkında bir tebliğ hazırlıyarak bütün vilâyetlere bil dirilmiştir. Tebliğ aynen şudur: 2458 numaralı kanunun muvak kat maddesinin bir çok mahaller- de yanlış tatbik edildiği yapılan muhaberelerden anlaşılmakta ol- duğundan keyfiyet aşağıda yazı- lt şekilde tavzih olunur: 1 — Muvakkat madde muci - bince vergi mevzuu dahilinde bu- lunan maddeleri beyanname ile bildirmek mecburiyetinde olanlar fabrika, imalâthaneler ile bu mal ları Türkiye haricinden ithal e - derek toptan satanlardır. 2 — Fabrika ve imalâthane sa- yılacak mahaller ticaret odası ve ya belediyelerce bu suretle tescil edilmiş olan yerlerdir. 8 — Maddedeki toptan satan tabiri toptan alıp, toptan - satan demektir. Toptan alıp perakende satanlar veya toptan alıp, hem toptan, hem perakende satanlar perakendeci sayılır ve bunlardan beyanname istenilemez. 4 — Bariçten Türkiyeye ithal edilmiş mevaddı gerek kendisi it- hal etmiş, gerek başkası tarafın « dan ithal edilmiş olsun toptan sa- tanlarla fabrika ve imalâthanele- re ait mağaza ve depolarda bulu- nan mevat için fabrika ve imalât. hane sahipleri veya bu depo ve mağazaları idare edenler beyan - name vermeye — mecburdurlar. Fabrika ve imalâthanelere ait de po ve mağazalar perakende sat - salar bile mevcutlrmı beyanname lere ithal edeceklerdir. Şu kadar ki evlerde bulunan tezgâhlar ma- mulâtı bir mağaza veya depoda bulunuyorsa bu hükme tâbi de - ğildir. 5 — Kanun mamul maddeleri vergiye tâbi tutmuş - olduğundan deri imal edilen tabakhane ve fabrikalarda henüz mamul hale | gelmemiş deriler beyannameye | dahil edilmez. Bu esaslara muha- Lf muamele yapılmışsa derhal | tashihi lâzımdır. Maaeam eee meaaamı | hafilinde Çanakkale boğazının tahkimi hakkınm Türkiyeye ve - rilmesi meselesi zaruri görülmek- tedir. Türkiye Cenevrede böyle bir tezi ileri sürecek olursa İngil- tere tarafından yapılacak itirazın suri ve sun'i bir. mahiyeti aşmı - yacağı hissedilmektedir. Türkiye* nin bugünkü beynelmilel vaziyet- te Lozan muahedesinin — tadilini talep edebileceği ve buna - itiraz neşriyatına rağmen İngiliz ma - olunamıyacağı kanaati hâkimdir: