22 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

p K Yanan gemide nasıl olmuştu? Nevyork, 21 (A.A) — Kaptan Villmott'un yol vermek istediği .' telsiz telgrafçı Alagananın dün tahkikat komisyonunda, Morro Kastl kaptanı ile zabitlerinin al- mış oldukları hassalar ve yangın esnasında sebep oldukları affedil- mez tehirler hakkında verdiği ma lâmat yüzünden ortaya çıkan ka - rarsızlık ve karışıklık tarif edil - mez bir şekildedir. Alagana demiş tir ki: “— Süvari güvertesinden veri - len emirler, kalın bir duman taba- kası yüzünden anlaşılmaz bir şe- kilde idi. Dümende olan gemici, dümeni bir sağa bir sola çevirip duruyordu. Bu esnada bir çok kim seler oraya buraya koşuşuyorlar, süvari güvertede bir aşağı bir yu- karı dolaşıyordu. O aralık “düme- ni kır ve gemiyi karaya oturt,, di- ye bir emir işitildi. Herhalde bu emir veren kaptandı, Birinci zabit se ne yapmalı?,, diye kollarını bü- küp duruüyordu.,, 35 bomba patladı! — ” Havana, 21 (AA) — Şehrin muhtelif noktalarında dün gece 35 ten fazla bomba patlamıştır. Zarar mühimdir, 3 idam kararı j Viyana, 21 (ALA) — Salz- Bourg ağır ceza mahkemesi elle- rinde infilâk edici maddeler bulu- nan üç Naziyi idama mahküm et- miştir. — Lindberg yeni bir rekor uçuşu mu yapacak? Nevyork, 21 (A,A) — Miralay Lindbergin Fransız tayyarecilerin den Kodos ile Rossinin elinde bu- lunan hattı müstakim üzerinde dünya mesafe rekorunu kırmaya teşebbüs edeceğine dair bir takım şayialar dolaşmaktadır. arimil Parlâmentolar konferan- sında Fransa Paris, 21 (A.A.) — Mebusan meclisi hava encümeni iknici rei - si M. Paul Perin bu sabah Viya - na tarikiyle İstanbula hareket et - miştir. M. Paul İstanbulda top - lanacak olan parlâmentolar kon - feransma iştirak edecektir. —— Leh - Alman ticaret müzakereleri Varşova, 21 (ALA.) — Leh — Alman ticaret müzakeratma bu - rada tekrar başlanmıştır. —© — Balonla uçuş müsabakaları Varşava, 22 (A. “A.) — Gor- 'don Bennett kupası için yapılacak 22 nci müsabakanım ilk hareketi işareti 23 eylülde Mokotov tayya- re meydanında saat 15.30 da veri- lecektir. Müsabakaya iştirak etmek üz- re on dokuz balon kaydedilmiştir. İki Bolçika, bir Çekoslovakya, . üç Fransız, bir ttalyan, üc Alman, Am erika reisicümhuru grevci lere işe başlamalarını emretti Bitaraf bir komis- L utlA . yon ihtilâfların halli için .uğraşıyor Nevyork, 21 (A.A.) — Reisi- cumhur, mensucat grevcilerine, derhal işe başlamalarını emret- miştir!. Vaşington, 21 (A.A.) — Ta- vassut komisyonu, üç azadan mü- rekkep bitaraf bir komisyon teş - kiline ve bu komisyonun mensu - cat sanayii ihtilâfları ile meşgul olmasını tavsiye etmiştir. “Ta - vassut komisyonu, ticaret hükü - met komisyonunun iş şubesinin, mensucat sanayiinin — bugünkü mevcut işler sayısmı veya daha fazlasını daha yüksek ücretle ida- re edip edemiyeceğinin tetkikini de tavsiye — etmiştir. Komisyon mensucat işçilerinin bu tavsiyeler esası Üzerine greve nihayet vere- ceklerini ümit etmekte, patronlar- dan da, grevci işçileri tekrar işe almalarını rica etmektedir. Vaşington, 21 (A.A.) — Silâh ticareti hakkında tahkikat yapma- ğa memur komisyon federal labo- ratuvar, Curtiss Wright ve United air Craft fabrikalarının — Şakoya gönderilecek silâhlara ambargo konulmasına mani olmak için kon gre azası üzerinde tazyik icrası maksadiyle bir birlik teşkil etmiş olduklarını haber — almıştır. M. Hoverin — 1933 kânunusanisinde Şakoya gidecek silâhlara ambar - go vaz'ı hakkındaki teklifi har - biye nezaretinin kongre nezdin -« deki müdahalesi üzerine — suya düşmüştür. Federal — laboratuar 17memleket zabıtasına gaz sat - mıştır. Bu memleketler arasın - da Arjantin, Bolivya, Kolombiya, Gaziantepte bir yangın oldu Antep, 21 (A.A.) — Şehrin or- tasındaki Mahmutdayı sabunha- nesi bitişiğindeki fırmdan - başlı- yan yangınla tamamen yandı. Yangının büyümesine meydan verilmedi. Sabunhane askerf mü- teahhidin ot anbarı idi. Binanım iki taraf bitişiği — yerler beton ve taş, arka tarafında da bağçe ol - ması yangının sırayet etmemesine yardım etti. —. İtalya - İsviçre ticareti Roma, 21 (A.A.) — İtalya ile İsviçre arasında mevcut 20 eylül 1924 atrihli uzlaşma ve hukukt sureti tasviye muahedenamesi dün ©n sene için tecdit edilmiştir. — Tahliye edilen mevkuflar Varşova, 20 (A.A.) — Bugün tecrit kampında millt radikal fır- kasma mensup ilk mevkuf grupu tahliye edilmiştir. Bu tahliye ev- velce tayin edilen müddetten üç ay evvel vaki olmuştur. Romanya ve Kanada vardır. Ayni zamanda bu fabrika ame- Yentn Kargayalıklarını tenkter * mek arzusunda bulunan Ameri » kalr sanayi erbabına da gaz sat - mıştır. Bu kumpanya müşterile - rine gazların müessir olabilmesi için bunlara mühim miktarda ve büyük bir nisbet dahilinde Kkul - Isyanlardan ve kan dökü mesinden kazananlar.. Amerikada silâh ticareti etrafında yeniden mühim ifşaat yapıldı lanmalarını tavsiye ediyordu. Komisyon ayni zamanda Ja - ponların bütün yeni askeri teşki - lâtr öğrenmekte oldukları ve bu - nu Vaşingtondaki ihtira bera- ları bürosundan elde etmekte bu- lunduklarını da istihbar etmiştir. Havai'deki Amerikan kıtaatı Er- kânrharbiyesi reisi miralaySmooth ayni zamanda Thompson ismin » deki mitralyöz fabrikasiyle diğer bir gaz fabrikasının mümessilliği vazifesini ifa ediyordu. Brezil - yada 1930 ve 1932 — senelerinde vukuagelen ihtilâller harp malze - mesi fabrikalarına çok para ka - zandırmıştı. Bu fabrikalar, mu- harip her iki tarafa da silâh — ve mühimmat satmışlardır. Vaşington, 21 (A.A.) — Al- Tianı Sefiri, WE TTuMtlu ztyarcı cüc- rek kendisiyle uzun uzadıya gö - rüşmüştür. Sefir, Almanyanın A - merikadan askeri tayyareler — ve harp malzemesi satın almış oldu » ğuna dair olan şayiaların saçma olduğunu söylemiştir. Almanyadan * |Lindberg'in çocu- alacaklı olanlar (ğunu kaçıran adam Londra, 21 (A.A.) — Alman- yanın alacaklıları bir karar sureti kabul etmişlerdir. Bu karar sure- tinde Almanyadan satın alımacak malların Reichtag'da — İngiltere bankası hesabına açılacak hususi bir hesaptan tediye edilmesi Vâ - zım geleceği tasrih edilmektedir. Bu karar sureti halihazırda Ber - linde bulunmakta olan İngiliz he - yeti mahsusası reisi Sir Fredirik Leith'e gönderilmiştir. Bu karar Almanyanın İngilterede satış ya - parak ecnebi parası eline geçir » mesine mani olacaktır. Nevyork, 21 (A.A,) — Polis Lindbergin ilk çocuğunun kaçırıl- ması tahkikatını bitirmek üzere- dir. Baş müddeiumumi M. Ka - mings Lindbergin çocuğu için ve- rilen fidyeinecatın bir kısmını sü- ren Rişar Hauptmamn'in tevkifini bildirmektedir. Haupmamn'in e - vinde on ve yirmi dolarlık verakai nakdiye olarak 13750 dolar bulun muş, bu paraların fidye olarak verilen paralar olduğu tespit edil- miştir. Nevyork polisi, Haupmann'ın bundan 11 sene evvel gizli ve ka- çak olarak Amerikaya gelmiş bir ecnebi olduğunu bildirmektedir. VAKİT — Trakya komitesinin dağılışmdan bahseden Mehmet Asım Bey “Acaba bir muvazaa karşısında mıyız?.,, sualini sor- maktadır. Vakıt başmuharriri bu dağılışm Türk - Bulgar münase- batında arzu edilen samimiliği te- sise yardım etmesini diledikten sonra komitenin Bulgar hüküme- tiyle anlaşması neticesinde bir mu vazaa eseri olarak dağılmış olma- gı ihtimalini ileri sürüyor. CÜMHURİYET — “Türk huğ- — üç Leh, üç Amerikalı ve üç İsviç- | dayını koruma Kanunlarının mes- Sabah gazeteleri ne diyorlar? sinde buğdayı koruma kanunu- nun tatbikatta bazı müşküller çı- M. Litvinofun söylediği nutuktan bahisle Rusya tarafından ileri sü- karmakla beraber esas gaye iti-! rülen iki ihtirazi kaydi anlatıyor. bariyle muvaffak neticeler verdi- gini kaydediyor: “Buğday mahsu- lümüz cihan piyasasında mevki tutmuş ve az zamanda birinci mevkii aldı.,, Yunus Nadi Bey bu muvaffa- kıyeti temin eden Ziraat bankası- nı tebrik ediyor. MİLLİYET — Âhmet Şükrü Bey bugünkü makalesinde Sov- yetlerin Milletler Cemiyetine âza Bunlar Kellog misakı ile Milletler Cemiyeti mütebaki hükümlerinin telifi ve Milletler Cemiyetinin manda sistemi hakkındaki mad - desidir. ZAMAN —“Mukaveleler feshe dilmeli,, başlığını taşıyan Ebüziya zade imzalt başmakalede elektrik ve tramvay şirketlerinin yaptıkla- rı yolsuz hareketler anlatılmakta | ve bunların feshi lüzumu ileri sü- Ankarada sevinçle karşılandılar Ankara, 21 (ALA,) — Roeisi- cumhur Gazi Mustafa Kemal Hz. bugün refakatlerinde Başvekil İs- met Paşa Hz. ile, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya ve mebuslarımızdan Kılıç Ali, Nuri, Hasan Cavit Bey- ler bulunduğu halde saat 1,57 de şehrimizi teşrif etmişlerdir. Gazi Hazretlerini, istasyonda büyük erkânı harbiye reisi Fevzi Paşa Hz. ile, Maliye, Maarif, Sıh- hat Vekilleri, mebuslar ve sefa- retler erkânı karşılamışlardır. İstasyonu dolduran halk kütle- si büyük reisi çoşkun tezahüratla alkışlamıştır. Televiziyon ameli hayatta işe yarayacak mı ? Son günlerde Londrada ilim ve fen adamlarından mürekkep bir komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyonun maksadı Televizyon ihtiramdan ticaret ve sanat âle- minde istifade edilip edilemiyece- ği hakkında bir karar almaktır, Fakat şimdiye kadar bu komisyo- nun müzakeratından anlaşılan şey şudur: Televizyon ihtiraımdan a- meli hayatta istifade olunup olu- namıyacağı hakkında ilmi bir ne- ticeye varmak için daha komisyo- nun avlarca tetkikat vanmanı (4 zım gelmektedir. Her halde ko» misyonun son kararı mühim - olas caktır. Komisyonun bazı azası tarafından ileri sürülen — iddiaya göre Televizyon mütehassısları - nın ticart hayatta herkesin işine yarıyacak surette sadece ve ikti - satlı receptör âletlerini piyasaya verebilmeleri ancakilğeş, altı sene sonra mümkün olacaktır. ğ . ye Fransız kabine- sinin kararları Paris,21 (A.A) — Tatillerin bitmesinden beri ilk defa olarak akdedilen kabine içtimamda M. Doumergue iktisadi ve siyasi vazi» yetin heyeti umumiyesi hakkında izahat verdikten sonra milli haya- tın esaslı meselelerinin ballini tet- — kik için hükümetin tatbik edece - — | ği mesai programının. şartlarını tasrih etmiştir. j M. Doumergue devlete ait rve- form ile Başvekâlete ait teşkilâta ve parlâmento mhesaisi programı - — na ait olarak hazırlamış olduğu projeler hakkında yakında yapa- cağı umumi beyanatın ana hatla - rının neden ibaret olduğunu bildir miştir, M, Doumergin pek sarih o- lan delilleri bütün nazırlarca tas - vip edilmiştir. Saağanlimi Bir rüşvet meselesi Varşova, 22 (A.A.) — Müdde- iumumi'nin emri üezerine mebus- lardan Ydzikaowskai ile sabık maliye nezareti erkânından olup vazifesinden azledilmiş bulunan Michaski tevkif edilmişlerdir. Her ikisi de bir rüşvet meselesiyle îl" h. ham edilmektedirler, lsmi geçen meb'us ıg;ınlordı hükümet blo-