22 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

son Posta — CUMARTESİ — 22 EYLÜL 1934 İdare işleri telefonun — 20203 Fiatı 5 kuruş —— — A HALKIN&4GÖZÜ HALKIN KULAĞI HATREEN-DİLİ —— Sene 5 — No: 1496 Yan işleri telefonu: 20203 — ——— —— —. Yüzlerce Kişi Öldü, Son Haberler 3 üncü Sayfada aseser Aeeeaaee seran Doğanların Sayısı Fazla Galatasaray 1-0 Galiı; Geldi İki Buçuk Milyon Gizli Kalmış, Nüfusumuz 17 Milyonu Geçiyor Ankara, 21 (Hususi) — Dahi- Hye Vekâleti memlekette nüfus işlerini büyük bir ehemmiyetle kavramıştır. Vekâlete bağlı olan Nülus işleri umum müdürlüğü, Türkiyede bütün nüfus vukuatr nın nüfus kütüklerine hiç eksik- tiz yazılmasını temin Uğraşmaktadır. Bir senedenberi yapılmakta olan gizli nüfus ya- Zzımı, eski devirde bu mühim mem- leket işinin nasıl bir ihmal için- de yuvarlandığını göstermek nok- tasından çok dikkate şayandır. Geçen 933 yılının son Teşrin ayı başlangıcından bu yılın Mayıs sonuna kadar yapılan gizli nüfus &zımı işlerinde ortaya çıkan rak- lar, memlekette doğum, ölüm ve evlenme hâdiselarinin mühim bir kısmının gizli kaldığını açık- ça göstermektedir. Nüfus vukua- ftının gizli kalma nisbeti en ziya- de Siirt vilâyetindedir. Bu vilâ- ıettc Nüfus vukuatının yüzde otuz eşi gizli kalmıştır. Bundan sonra Sinop, Malatya, Ü Kübik Modam Hastalık Derecesini Aşmış! Mütehassıslar, İstaiidülkm karma karışık Bir Vazi- yete Girdiğini Söylüyorlar Yeni Binaların Hiç Biri Kübik Değilmiş Tam Kübik Bir &ina Son zamanlarda — Istanbulda yapılan — apartımanların hepsi de «Kübik apartımanlar» diye amlı- yor. Bunların bir çoğunu hayretle seyrediyor, acayip şekilleri karşı- sında dakikalarca duruyoruz. Halbuki mütehassıslar, bu bina- ların “Kübik,, denilen yeni mimar! tarzile hiç alâkası olmadığını söylüyorlar. Bakınız hakikaten Mmütehassıs bir mimar bize #ayanı dikkat şeyleri anlatlı: “ — Istanbulda boyuna apar- tımanlar yükseliyor. Bunların hep- (Devamı 9 uncu sayfada) için çok | Nüjus yazımı beyannamesi ve Çorum vilâyetleri gelmektedir. Sinopta gizli kalma nisbeti yüz- de 34,5, Malatya ve Çorumda yüzde otuzdur. Nüfus vukuatının gizli kalma, yan! kütüye yazılma- mak nisbeti en az İstanbul vilâ- yetindedir. Istanbuldaki — nüfus yukuatının gizli kalma yüzde birdir. İşte gizli nüfus vukuatının sicillere geçirilmesi için girişilen hareket neticesinde memlekette muhtelif senelerde kaç kişi doğ- duğunu, kaç kişi öldüğünü ve kaç çiftin evlendiğini açığa çıkarmak- tadır. Bununla beraber nüfus umum gerar rarırara a aa nisbeti — müdürlüğü bütün vilayetlere gön- derdiği yeni bir tamimde, nüfus yazılma faaliyetinin pek İyi yürü- düğünü bildirmekle beraber alı- nan rakamlardan bir kısım nüfu- sun daha gizli kalmış olduğunu, bunların da meydana çıkarılarak kütüklere geçirilmesini istemekte- dir. Nüfus umum müdürlüğü tara- fından, 933 son Teşrin ayından 934 Mayıs sosuna kadar yapılan nüfus yazımına dalr hazırlanan İstatistik cetvelinin neticesini de bu yazıya ekliyorum, Bu istatis- tiğe nazaran 57 vilâyette nüfus kütüklerine evvelce yazılmış olan nüfusun yekünu 15,541,391 dir. Kütüklere — yazılmayıp — gizli kalan doğum sayısı iki buçuk milyondur. — Gizli kalmış olan (Devamı 10 uncu Sayfamızda) Gizli nüfus yazımı Çöp Ticareti Başladı Açıkgözler, Bir Araba Çöpü Bahçı- vanlara 25 Kuruşa Satıyorlar Istanbul be- ge lediyesine za- man — zaman ( birçok müra- caatlar yapılır, şehir çöplerin- den — istifade imkânları ot- rafında — türlü türlü — fikirler yürütülür. Fa- T $- kat bunlardan hiç birisi he- nüz kabul ve tatbik edilmiş değildir. Hayretle öğ- reniyoruz - ki, stanbul - çöp- lerl hakikaten Bir Çöpçü öyle yebana ve denize atılacak kadar kıymetsiz şeyler değilmiş! Bunlardan iyi gelir temin edecek şekilde istifade yolları da varmış! Mesele şudur: İstanbul semtin- Yen hergün yüzlerce araba ile | toplanan çöplerin, Balat, Unka- panı ve Kumkapıdan mavnalara boşaltılan kısımlarından arta ka- lanı sur haricinde muayyen yer- lere yığılmaktadır. Fakat Topka- pı, Yedikule, Edirnekapı civarında toplamlan bu çöpler, gübre maka- mında kullanılmak üzere ve arabası 25 kuruş hesabile bazı açık göz- | ler tarafından civardaki bahçıvan- lara satılmaktadır. Bizim yaptığı- | mız tahkikata göre; bu çöp tica- reti bir haylı zamandanberi devam eden ve epey rağbet bulan kârlı bir iş vaziyetindedir. Varidat —temini — imkânlarını arayan belediyenin büyük gelir temin eden bu ticareti şimdiye kadar bir idareye bağlamayışı ve satışın bütün İstanbula teşmili hususunda — tetbirler — almayışı, üzerinde işlenmesi gecikilmiş bir mevzudur. Dün yapılan maçta Galatasaray takımı Fenerbahçeyi 1-0 yendi. Tafsllât spor sayfamızdadır. Burada dünkü Galatasaray takımını görüyorsunuz gee — — Türkiyeye “Midye - İnoz,, Hattını Bahşediyordu Bulgaristanın Adalardenizine İnmesi İçin Trakyayı Alması Lâzımmış ! Komşumuz ve kendisile dost yaşamak istediğimiz Bulgaristanda çetecilik ve komitecilik yapan “Trakya Cemiyeti,, nihayet kendi kendisini dağıttı. Bu komite Tür- kiye aleyhinde kurulmuş bir te- şekküldü. Öyle bir teşekkül ki bizden Trakyayı istiyor, anayur- dun bu ayrılmaz parçassını Bul- garistana ilhak için çırpınıp du- ruyordu. Biz bu didinmeyi, derin bir uçuruma yuvarlanan bir ga- filin ümitsiz uğraşmaları gibl gö- rürsek, her halde mübalğa yap- tığımızı sanmazsınız. Nitekim ko- mite bu gafletini kendisi de an- ladı ve sesini kısıp göçtü. Bu- — (Devamı 8 inci sayfada ) ROMKOPM, . B Meşhur muharrir — Artık istikbalimizden emin olarak müsterih çalışabiliriz. dostum.. Meşhur Ressam — Ne o san'atkârlar himaye mi edilecekler?. Meşhur Muharrir — Hayır, Darülâcezede fakir düşen münevver- lerle san'atkârlar için ayrı pavyonlar yapılacakmış İ..