22 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

22 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

5 inci kasım No. 65 #Her hakkı mahfuzdur. »Ziya Şakir 29 - 9- 934 Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Ermeni Komitecileri Büyük Bir İhtilâl İçin Hazırlanıyorlardı Ğ Devletin resmi binaları bombalarla havaya atılacak; büyük binalara kundaklar konularak yakılacak.. Hükümet kuvvetleri bu suretle İşgal olunacak.. Levazım ve vak- liyat kafileleri, ihtilâl çetelerile vurulacak... Şayet, Osmanlı ordusu, Rusya hududundan içeri girerse, ermeni komitecileri ve orduda bulunan ermeni askeri, silahlarile beraber Rus ordusuna firar edecekler.. Ve gönüllü olarak Rus ordusuna ilti- hak eyliyecekler...| 1914 senesi Temmuzunun 21 nci günü Osmanlı ordusunun seferberliğinin —ilk günü — idi. Ertesi gün de ermeni komitecileri, kendi Milli seferberliklerini ilân etmişlerdi... Taşnaksütyon komite- sinin İstanbul merkezinde bariz bir faaliyet görülüyor.. Hınçak, Ramgavar, Veragarmiyal komite- keri kulüplerinde de aynı haraket göze çarpiyordu. Patrikin daveti Üzerine komite rüesa ve mümesz- Silleri Patrikhaneye gelmişler, bir meclis aktetmişler.. Uzun uzadıya Müzakereden sonra, Vilâyet mu- rahhaslarının takip edecekleri hat- tı haraketi tayin eylemişlerdi. Komite merkezleri arasında hummalı bir muhaberat cereyan ediyor; Amerikada, Mısırda, İn- giltere, Romanya ve İtalya, Fran- sadaki Ermeniler Kafkasyaya ko« Şarak çeteler, gönüllü alayları vü- cuda getiriliyordu. Ermeni komi- teciliğinin bütün haraketleri Kaf- kasyaya intikal etmişti. (Milli Bro) namile bir merkez tesis edilmiş, bunun - riyasetine de — episkopos Mesrop geçirilmişti. Bu Bro bir taraftan Kafkasyadaki Rus ordu- Sunun gerisindeki Ermeni kuvvetlerini tezyit edecek; diğer taraftan da Anadolu ibtilâl Mmerkezlerini Idare eyliyecekti. Erzurum, — Van, Bitlis gibi harp mıntakası - olacak yerlerde bulunan (iktidar ve faaliyetine güvenilemiyen) bazı rüesayı ru- haniye tebdil edilmiş, yerlerine daha (mücerrep) olanlar gönde- rilmişti. Gerek bunlara ve gerek diğer merkezlere, şu emir veril- Mişti: (Zahiren hâhişle icabet edilecek.. seferberliğe kemali Hükümet #üphelendirilmemek için ianeler verilecek.. “Tekâlifi harbiye ko- Misyonlarının alacağı şeylere itiraz gösterilmiyecek...) Aynı zamanda bu emirle be- raber Ermeni köylülerini ihtilâle hazırlamak için biri Taşnaksa- gnn'ır, diğeri de Hınçaklar tara- ki gizli talimatanme tebliğ Cd lmişti.. sırlardanberi Türklerle öz k“'d*ş gibi Yaşamış olan bir çok temiz kalpli Ermeni vatan- daşları, komitecilerin bu müfsi- dane tebligatından, ikide birde silâh parası, kon nı!e masrafı top- lamak gibi olmakla bera dit karşısında kendilerini zorla uçuruma sürük. leyen bu haris adamlara karşı derin bir nefret hissediyorlardı. 1914 senesi Temmuzunda Er- zurumda taplanan ve İkl hafta zarfında 28 celse aktetmiş olan Taşnakslityon ibtilâl komitesinin Ateşe hazırlanan bir top sekizinci umumt kongresinin ilk celsesinde şu karar - ittifak ile - Kabul edilmişti: * ÂAynen - ( Türk hnkümdlno karşı vazl- yet ve siyasi mesleğimiz: (Ittihat ve terakki hükümetinin anasırı gayrimüslimeye ve bilhassa Ermenilere karşı ötedeberi takip ve tatbik ettiği iktısadi, içtimai ve idari ve mübayenet siyaseti, ve alelhusus ıslahat me- selesini mevkli tatbike vaz'ındaki sahle ve iğfalkârane harekâtını ve takip ettiği programı nazarı dikkatte tutan Taşnaksiyon komi- tesi ummumi kongresi, İttihat hüsümetine karşı muhalefet mev- kiinde kalınarak mezkür cemiyetin siyaset ve programının tenkit edilmesine, gerek kendisine ve gerek teşkilâtına karşı şiddetle mücadelâtta — bulunulmasına, ka- naatı kat'iyesine istinaden karar vermiştir. İhtar:ı Komite — mensubini, hükümete ancak umumi mesail ve hususat dolayısile müracatta bulmacaklar, ve bundan başka şeyler için amlan temas etmiye- | ceklerdir. ) Yine 1914 — temmuz ayının 24 üncü günü İstanbulda toplanan Hınçak kongresinde verilen karar üzerine bütün Ermeni milletine hitaben ihtilâlkârane bir beyan- pame — neşredilmiş ve — bunun sonunda da: * Arkadaşlar!.. Hayat ve mev- cudiyeti milliyemizin istilzam ettiği fedakârlık ve mes'uliyeti — derpiş, ve — müşkülâtı iktibam — ederek Türkiyenin betbaht ve çalışkan İ Ermenilerinin mukadderatını düşü tahammülümüze alarak — azimkâ- rane ve metin hatvelerle hedef ve maksadı mukaddesimize doğru yürüyelim. ,, Denilmişti. Bu beyannameyi imza eden, 1313 — senesinde ( Babığli baskını ) nı hâzırlıyan ve Abdülhamidin türasını ıyıklan— nın altında parçalıyan (Cangulyan) ismindeki komiteci idL (Arkası var) | VAPURCULUK TÜRK ANONİM ŞİRKETİ İstanbul- Acentalığı Liman Han, Tolefonı 22925 Trabzon Yolu TARi Ve Pazar günü saat 20 de Galata rıhtımından — kalkacak, — Gidiştet Zonguldak, İnebolu, Ayancık, Sam- sun, Ünye, Ordu, Giresun, Tirebolu, Görele, Trabzon ve Rizeye. Dönüşte bunlara İlâveten, Of vo Sürmeneye uğrayacakltır. Karabiga Yolu CUMARTESiİ, ÇARŞAMBA günleri saat 20'de Tophane rıhti- mindan bir vapur kalkar. Gidiş ve dönüşte mutat İskelelere uğrar. İZMİT YOLU Cuma, Pazar, Salı, Çarşamba, günleri bir vapur saat 9 da, Top- hane rıhtımından kalkar, Z a İstanbul Milit Emlâk Mudurlugunden Kadıköy: Osmanağa mahallesi Çanakkale caddesinde Muhammen bedeli Lira yedi oda, sofa ve sair müştemilâtla Terkos suyu ve elektrik yeni â5 numaralı hane. tesisatı bulunan eski 17, 2300 peşin Üıklldın İcadiye mahallesinin Saatçı Sehbus sokağın- da 3 oda, sofa ve sair müştemilâtı bulunan maa bahçe eski 27, yeni 33 No.lu hane 1000 Beyoğlu: Pangaltı mabhallesi Şehit Muhtarbay sokağında üç katlı ve bir dükkânı bulunan cski 219 ve yeni 263 numaralı hanenin yarı hissesi Beyoğlu: Yenişehir mahallesi Salhane sokağında G5met- re murabbar eski 17, yeni 19 numaralı haue arsası. Bakırköy: Sakızağacı mahallesinin Taşhan caddesinde 102 numaralı hane. 800 Yukardaki mahaller hizalarındaki kıymetler üzerinden 30/9/934 Pazar günü saat 14 te açık arttırma suretile satılacaktır. İsteklile- rin muhammen bedelin yüzde yedi buçuğu nisbetinde pey akçe- lerile müracaatları. (M) (5408) | Kübik Modasi Hastalık Derecesini Aşmış ! ( Baştarafı 1 incisayfeda ) «i bir başka şekilde.. Bu apartı- manları yapanların ekserisi kal- falardır. - Kalfalar, tuttukları bu mimari tarzına “Kübizm,, demiş- ler. Halk ta “Kübik,, diyor. Bütün İstanbul, “Kübizm,, — nümunesi, modeli olarak yeni apartımanları tanıyor. Başka hiç bir şubesinde “Kübizm,, in nümunelerini görmüş değildir. Şunu — söyliyeyim ki, İstanbulda bir vakittenberi yapılmakta olan bu apartımanların kübizm ile alâ- kası yoktur. Yani İstanbulda kübik apartıman yoktur, yapılma- mıştır. Daha doğrusu yapılamıyor. Yapılan apartımanların mimari tarzına-: bir isim — bulunamaz. Çünkü bu tarz uydurma bir şekildir. Hiçbir. mimart üslup ile alâkası yoktur. Halk yeni apartımanların bu acayip şeklin- den — hoşlanmıyor. Onun — için “ Kübizm ,, İn düşmanıdır. “Kü- bik eser halka fena tanıtılmıştır, İstanbulda “ Kübizm , n mu- waffak nümunesi Mecidiye köyün- deki Likör fabrikasıdır. Fakat bu da fabrika çerçevesi içindedir. sanat hakiki eynelmilel Parlâmentolar Kongresı Murahhaslardan Bir Kıs- ımıD ŞehrımızeGeldıler P Yani kübik bir fabrikadır. İka- metgâh olarak, apartıman olarak, Ayaspaşada bir apartıman vardır. İstanbulda yapılan binlerce apar- tıman - içinde yalnız tek kübik apartıman olarak bu göze çar- par. Bu apartımanın birçok mal- zemesi de Viyanadan getirtilmitir. Bilhassa sıvalarda kullanılan malez- rac... Sıva deyip geçmeyin yeni mi- marinin en ehemmiyet verdiği şey sıvadır. Sıva işçiiği hakikaten bir —mese'edir. Meselâ Likör fabrikasının sıvasında bile bazi ekler, bozukluklar göze çarpar. Sıvada kullanılan malzeme memle- ketimizde muhakkak ki mebzulen vardır. Fakat aranmıyor, bulunmi- yor. İyi malzeme ile çok iyi sıva ya- pılabilir. Sonra, bizde apartıman- ların acayip şekiller almasında, inşaat sahiplerinin de çok tesir« leri vardır. Herşeye karışırlar. Esasen bu apartimanları kalfalar yapıyor. Kalfa da mal sahibine ses çıkaramaz. Eğer Istanbulda hakiki, kübik binalar yapılırsa, halk, san'atin bu şeklini çok sevecek ve boğe- necektir. “ Kübizm ,, hakikaten güzeldir. ,, )x'. Soldan aşağıya : Fransız heyetinden bir kısım ve reisleri M. Rustan, Japon heyeti, Irlânda murahhasları, sağda İsviçre kadın murahbaslarından bir Madam ve İngiliz başmurahhası Pazartesi günü Yıldızda açı- lacak olan beynelmilel parlâmen- tolar konferansına iştirak edecek murahhaslar şehrimize gelmiye -başlamışlardır. Dün sabah Patriya vapurlle Fransız, Japon, Mısır ve Irlânda murahhasları şehrimize — gelmiş- lerdir. Misafirler, parlâmentolar birliği Türk grupu azası tarafın- dan karşılanmışlar, beş muhtelif otele ve İstanbul klübüne misa- fir edilmişlerdir. 16 kdişilik fransız murâahhas heyetine sabık nazırlardan M. Rustan, Mısır heyetine Rifat Paşa riyaset etmektedir. 16 kişilik Japon murahhas heyetinin ve Fransız heyetinin diğer azaları bugün eksperes ve tayyare İle şehrimize gelecekler- dir. Dün gelenler arasında, Çek ve İngiliz murahhasları da bulun- maktadırlar. Murahhaslar dün şehirde ge- zintiler yapmışlar, bir ara Yıldıza giderek Türk grupu ile temaslar- da bulunmuşlardır. İngiliz murahhaslarından M, Jhon Davis kendisile — görüşen gazetecilere beyanatta bulunarak demiştir ki : “ — Seyahatimiz uzun sürdü. Kaleden buraya dört buçuk gün- de geldik.. Bu, çok - yavaştır. Istanbul güzel şehir... Fakat ihti- yaca daha uygun bir hale getir. mek için şehrin hemen yarısım yıkıp yeni baştan inşa elmek lâzımdır.,.