21 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

21 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

Sene 5 — No: 1495 Yanı işleri telefona: 20203 — CUMA — 21 EYLÜL MilletlerKonseyi Entrikaları Bir Fransız Muharriri, Girişimiz Hak- kında Şayanıdikkat Tafsilât Veriyor | Fransız başmuzahkanı M. Bartu'nan Milletler Cemiyetinin son içtimaımnda nutuk söylerken üç pozu Milletler cemiyeti konseyine 52 Milletten 48inin reyile seçildik. Pek yakın bir mazinin büyük, beynel- milel bir muvaffakiyetine İşaret eden bu vak'ada ittifaka yakın bir kabul tarzı görmemizin ehem- miyeti üzerinde bir parça dur- mak ister. Bunun İçin de uzun boylu teşrih, tetkik yapmaya lü- zum yok, Memleketimize karşı neşriyatını ekseriya dostane -bul- madığımız bir Fransız muharri- | nakletmekle kanaat edeceğiz. Bu muharrir Saint - Brice'tir. Yazısı da dikkatle okunmaya değer. Cenevre, 16 — Umumi bir faaliyetsizlik var. Milletler cemi- yeti için bu hal, bir İntihap ari- fesi demektir. Filvaki Milletller cemiyeti umuml! heyeti, cemiyet konseyinin intihapla ayrılan aza- larını seçecek, terarinin kefesinde Üç iskemle var. Bunlardan ikisi daha evvelden tevcih olunmuştur. rinin bu münasebetle yazdıklarını | Biisi tekrar intihap hakkına ma- Seer ee ——— < Niçin Asık Suratlıyız Ve Gülemiyoruz ? Onlar böyle gülebilirken bizim suratımız NİŞİR asık ? Birkaç gün evvel ruhiyat profesörü îe'klp beyin bir hitabim — heşrettik, iymetli profesör, çok YaŞamak için gülmek ve çocuklarımızı gülmiye alıştırmak lüzumundan bahsediyordu, Bu yazının intişarını müteakıp bize şu mektup gönderilmiştir. Bazı genç- ler niçin gülemediklerlal ve gülmenin kendilerine gayri tabit geldiğini an- latıyorları “Üstat, “Dün birkaç arkadaşla otu- rürken, Son Posta'da “Çok yaşa- mak için kahkaha atınızl.,, baş- Ukh bir yazı gözüme ilişti. Orta- da hiçbir sebep yokken © ânda kuvvetli bir kahkaha attim. Ar- kadaşlar ve etraftakiler hayretle yüzüme baktılar. Herkesin gözle- rinde aynı sual aksetti: — Niçin güldü?. Evet, niçin — gülebilirdim?.. Eğer bu sebebi izah etmiyecek olsaydım, kimbi- lir benim için neler düşünülecek, ne bükümler — verilecekti? İşte bütün bu düşüncelere — meydan vermeden yüksek sesle anlatmağa başladım:' — Kahkaha ile güldüm değil mi?, Hem görüyorsunuz ya hâlâ gülüyorum. Tabit hepiniz bu ani değişmeyi merak ediyorsunurdur. Filhakika haklısınız. Ben on do- kuz yaşındayım. Mübalâğa etmi- yorum. Şi..>»'iki gülüşümü topla- yınız, ve bunun için bir ölçü, bir terari kabul edinir. Göreceksiniz ki, bu günkü gülüşüm, şimdiye- kadarkilerden daha ağır gelecektir. Maalesef insanlığın en güzel anlarından — birini -teşkil eden neş'eliliğin yerine asık surata, daima düşünceli bir kafaya, ve her saniye ağlamak için vesile arayan gözlere maliğiz. Sebeple- rini Aaraştırmak Jlâzım — gelirse, kendi kanaatime göre bazı hü- kümler verebilirim: 1 — Eğer babalarımız büyük harp gibi bir felâket, daimi İş- (Devamı 9 uncu Sayfamızda) ae ngçl&in Bir Derdi lik bulunan Ispanyaya, diğeri de Panamanın yerini alacak olan Şi- liye — verilmektedir. — Vukubula- cak olan tek mücadele hararet doğuruyor, Bu mücadele Çinle Türkiyeyi karşılaştırmakla kalmıyor, Millet- ler Cemiyeti Konseyinid teşekkü- | ünü mevzuubahs ettiriyor. ( Devamı 9 uncu sayfada ) Bir Tehlikeye İşaret Lord Rotamer Dünya Va- ziyetini Nazik Buluyor T -—atp - kapahı birakıp I .7—?3— Lordun baksettiği yeni tip Alman taygarelerinden bir grup Paris, 20.(A. A.) — Marsil- yadan Cenubi Afrikaya gitmek üzere vapura binen Lort Rotamer, matbuata şu beyanatta bulun- muştür. Fransız halk kütlesi beynel- milel vaziyetteki tehlikelere etra- fiyle vakıf değildir.. Almanya geniş bir programla tayyare inşa- atına çalışmaktadır. Müthiş “Hein- kael,, tayyaresi mühim miktarda imal edilmektedir, Fransanın — sulhu — muhafaza hususunda yapabileceği en büyük yardım, kendi hava ordusunun, yarın - karşısında kalacağı vazi- yetlere karşı tamamile hazır. o duğunu bütün dünyaya güster- mektir. Kdara işleri telelona: 20203 Fiatı $ kuruş e Ufukta Yine Kara Bulut Var Yine “ Trakya Komitesi,, Selimiye Camiine Haç Ve Çan Koyacaklarmış! Trakya Hulyasını Kafalara Çivilemek İçin Komite Neler Yapıyordu ? Dünkü yazıda Bulgaristandaki “Trakya Komitesi, .min ne çeşit bir teşekkül olduğunu anlatmıştık. Dün gelen haberler, bu komitenin kendi kendisini dağıt- tığını ve bütün maksatlarını hükümete devreden bir de beyanname tanzim ede- rek hükümete - verdiğini bildiriyordu. Bulgaristanda veya başka bir memlokette bir cemiyet kurulur, onu ya hükümet dağıtır, yahut kendi kendisini fesheder. Bu, bizi alâkadar etmez. Bizim bü mülga komite üzerinde duruşumuz, onun iç yüzünü ve hakik) maksatlarını araştırmamız, komitenin yalnız ve ancak Trak- yayı Türklerden «lmak emelile hareket eder olmasdır. Komite, vaziyetin nezaketini anlamış olacak ki kendi kendini dağıtmak mec« buriyetinde kalmış. Gariptir ki dağılırken gayesini hükümete devretmiş! Biz Bulgar Hükümetini sulhü sevar olarak - bildiğimiz için Başvekil M. Yorgiyefin komitenin dağılma beyannamesini kâğıt sepetine atacauğına, hattâ atlığına inanı- yoruz. Diğer taraftan komite tarihe karışmakla beraber, biz dün başladığımız yazıya, komşu bir memlekette Türkiye aleyhinde kurulmuş mefsüh bir teşekkü- lün hikâyesi olarak devam etmeyi faydalı buluyoruz. n * * Trakya komitesinin manzarası şöyleydi: Komitenin başında İnti- * kam hisleri besliyen gözleri kanlı şahsiyetler vardı. Diğer mensup- ları da iki çeşitti. Bir kısım azası, mektep görmüş, hattâ yüksek tahsil yapmış münevver kimselerdi. Bu münvver zümre içinde avukat, müallim, muharrir, mütekait zabit gibi kimseler vardı. Bunlar, ko- mitenin maksadını kafalarda'her- gün biraz daha canlandırmak, bu maksadı muhtelif yollardan anla- tan yazılar yazmak, nutuklar söy- lemek, — konferanslar — vermek, hulâsa: Cemiyetin halk tabakaları arasında geniş mikyasta propa- gandasını yapmak vazifesini üzer- lerine almışlardı. Bu işlerle uğra- şan münevver zümre mensupları, komitenin fikir cihetinden faal unsurlarıydı. Bu adamlar zaman zaman ve icap ettikçe muhtelif kanallardan hükümetle de temasa geçerler, komitenin maksat ve karatların- Değişmiyen Moda: Tilki Kürkü N ü'ga Trakya komitesinin hakkında gyaveler savurdağa güzel Biirrem'ıs de Selimiye camli dan hükümeti haberdar ederlerdi. Hatltâ bu kararların hükümet tarafından ana siyaset — olarak kabulünü de temin etmeğe çalı- ( Davanı 11 inci sayfada ) — Kadınlar niçin acaba boyunlarına tilki kürkü atıyorlar ? — Bence, kolay kolay çürük tahtaya basmıyacaklarını anlatmak için !.. —.