21 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

21 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

YAT TUT A A YS AF B LT Sermet Muhtar A Yazanı Roman ASYEDİ . | âmdı’nın Nur Topu Gibi Oğ Olmuştu O bâisl bavfüheras, — o badil heyecan anları aklına geti- receğine müferrih ve tatlı cihet- leri düşün... Bak, inayeti müteâl ile Tucanın tesiri şifabahşasını gö- receğiz; tombul tombul bir ciğer- pareye nail olacağız; koklayaca- ğız, seveceğiz, bağrımıza basaca- ğız. Bir yiyüp rebbimize bin şükredelim!. Kadı efendi, verilmiş sadakası dergâr olan savulmuş kazanın lâfını kapatmıya ne kadar taraf- tarsa hanımı da açmıya, uzatmıya inadına okadar teşne: — Bir de baktım, azılı hayvan başını almış gidiyor. Öyle gördü- günüz, bildiğiniz gidişlerden san- mayın, —adeta kanatlanmış ta fiçuyor... Etrafıma bakıyorum, kendimi göklerde, bulutların ara- sında sanıyorum. İçim aşağı doğ- ru öyle çekiliyor, öyle çekiliyor ki sanki kopacak. Kalbim, burkula burkula öyle geriliyor ki dört bölüğe Aayrılacak... Birden, bey- nimin içine kaynar kaynar bir şeyin hücumunu bhissettim. Alt tarafını bilmiyorum; gözlerim ka- rarmış, kendimden — geçmişim, Ölü müyüm, diri miyim haberim yok.,. Bir de gözlerimi açıp baka- yım ki yanımda, eksik olmasınlar, © Üç delikanlı... Cenabıhak bana acımış ta onları imdadıma koş- turmuş.. Töbe töbe, günaha gir- meyeyim amma Allah müşküle düşen kulunu gökyüzünden kolu: nu uzatıp kurtaracak değil “a, elbette başka kullarından birini vesile —edecek... Delikanlıların erkekliklerini, aslanlıklarını hak- kile tarif edemem ki... Hele o esmer, uzun boylucası yok mu, Tanrım anasına, babasına bağışla- sın, beni asıl kurtaran o ldi. Molek Hanımın bir defa ağzı açıldı mı bir türlü kapanmak bilmiyor. Her sebopten, her fır- satta İlafı oraya getirmede; Baskı hanıma, konuya komşuya, mace- rayı daha ballandıra ballandıra hikâye etmede. Yerin kulağı vardır, mesell çok doğrudur. Bu hengâmenin de dedikodusu çıkıyor. Fısıltı halinde dillerde dolaşırken, Allahtan ola- cak, kadı efendinin Kavaladaki niyabet müddeti encama eriyor. Karısını alıp Istanbulu boylu- yor. Yine saraydaki Gidiş mü- dürü hemşerisine baş vurup (ha- remeyn ) payesile ve bir. kıt'a üçüncü rütbe Osmani nişanile #ancak naibliğine terfian Prizrene tayin kılmıyor. Nihayet murada eriniliyor, Ciğerpareye kavuşuluyor Kudret hamamındaki şifabahş tesir hakikaten yamanmış. Ilicadan — döndüklerinin tam dokuzuncu ayı nihayetlenip onun- cu gün tekmil olur olmaz, bihik- meti taâlâ kadı efendinin nur topu gibi bir oğlu oluyor. Evin içinde bir sürür ve şadü- mani şenliğidir kopuyor. Artık dünyalar kadı efendinin.. O sevinmesin de kim sevinsin? Yegâne müradına ermiş, başı ermiş. Bu Mmevhibetilâhiye konacak ismi araştırmaya hacet mli var? Adı üstünde: Vehbi, Fakat Vehbi Beyin dünyaya ge- lişi, araya kaynamış olan dediko- du tufanını yeni hare- *e getiriyor. (Nt — Yo. Fazlasına gitmek isreftır. Dedik ya, yerin kulağı var- dır. Ağız da torba değil ki çekip büzesin. Kadı Efendinin eski lâkabına ilâve olarak bir üçüncüsü de çı- kıyor: Boynuzlu Kadı; ciğer pa- renin de adı da velet. Bu kadarla kalsa ne alâ. Küçük memurin arasındaki bazı İstanbullu açık gözler, bir az da hoppalığıı — duydukları genç ve güzel hanımı elde ede- mediklerinden, işi körükledikçe körüklüyorlar. Kadının kapısına necaset si- rüyorlar; duvarına boynuz resmi yapıyorlar; Kadı mahkemeye gi- dip gelirken (dızgallı!) diye sex- lenip saklanıyorlar. Encamkâr, Zinnun Efendinin takatı tükeniyor; tahammüle kud- reti kalmıyor. Ne kadar oralı olma- maya, aldırmamazlığa gayret etse İş çığırından çıkıyor, büsbütün pasaparula oluyor. Kimsenin yüzüne bakamıyacak hale geliyor. Prizrenden yallahı basıyor, doğru Deraliye... Ve bu sefer hemşerisine da- yanıyor. Artık imkân ve ihtimali yok, kıyamet kopsa taşraya gitmiye- cek. Bunca senedir. dünyayı do- laşmaktan, dağ bayır aşmaktan İllallah! Ne yapıp etsin, kendisine İstanbulda bir memuriyet bulsun. Hemşeri, hemşeri, fakat bu derecesi de olmaz; nedir bu?.. bu ne tebelleşlik, bu ne ağız ko- kusu dinletmek ve dinlemek. Bun- lar birbirlerinin kara gözlerine mi aşık yoksa bir ayıplarımı var, diyeceksiniz. | Ne o, ne bu? Memleketlerinin | ananesi; cibilliyetlerinin iktizası. Hemşeri oldu mu her işte, her hu- susta, ölesiye kadar birbirlerini tutmak, kayırmak, lâlmcı keseri gibi hep kendilerine yontmak baş âdetleri... Gidiş müdürü bey düşünmlş kafa sallyarak (pekil) demiş. O günlerde bir aralık huzur- da buülünürken - velinimetinin be- şuşça görünmesinden bilistifade, bir münasebet getirip hemen lâfı açmış; — mahmisini — sokacağı kadar göze sokmuş. Malüm a, Şevketlinin başlıca umacılarından biri de Fetva emini efendidir; en netameli, tehlikeli şahsiyetlerden biridir. Boyuna el- tafa, nasihata gark edildiği halde yine kendisinden emniyet münse- liptiri tukakadır. Gidiş müdürürü, Zinnün efen- dinla pek yüksek olan hasail ve | karşı iliklerine kabar bir mücessemi sadakat ve ubudi- olduğunu zikrettikten sonra F:bı valâyi fetvada bulunmasının ezherü cihet musip olacağından tutturuyor... Kulağına çalınacak her bir şıkkı, marazil Hümayuna menafi her keyfiyeti, saniye fevt etmeksizin bâ ariza bildireceğini, bu veçhile de izharı sadakatten geri kalmayacağını badelbeyan sözü can noktasına getiriyor. Tavsiye kerdesinin lisebebin minelesbab Fetva emini üzerinde pek büyük bir nüfuz ve tesiri oldu- ğunu, efendii müşariüleyhin adeta ezraili bulunduğunu da ilâve eder etmez, iradei seniye sâdır oluyor. Işte Firavın kadı nihayet, ci- heti askeriyede Feriklik, ciheti mülkiyede Rumell Beylerbeyi va Ulâ evvelliği rütbelerine muadil olan (Istanbul) payei refiasile, Şe- lğiıllı:u lğıpııındı.l:.hh.(w İdarei mvali Eytam ve eee geef ada ( Arkası var ) Parlâmentolar Konferan- sında İngiliz Murahhasları Londra, 20 (A. A.) — İstanbul- da toplanacak olan Parlâmento- lar Ârası İttihadı Konferansına iştirak edecek olan İngiliz murah- has heyetine Sir Park Goff inti- edilmiştir. Bu —heyet Britanya İttihadı fahri kâtibi M. Bossom ile Jofrey Peto, Filip Davson ve Jooffrey Mandör'den mlüirekkeptir, rtesminizi bu kupondan 10 adet ile birlikte gönderiniz, - Resnriniz sraya tâbidir ve lade edilmez. (* “Tabiatiniti öğrenmek İstiyorsanız | Burada İcabında Kâğıt Para Da Basılacak baasının son sistem makinelerle zenginleştirilmesini — kararlaştır- mıştır. Bunun İçin 30 bin liralık yeni tahsisat konmuştur. Posta damga pulları ile ica- binda bükümet esham ve tah- vvillerini ve kâğıt paraları Tay- düs şeklile, temiz bir surette ba- sabilmek için Darphane ve Damga matbaası bir Taydüs makinesi almıya karar vermiş ve alâkadar- lara müracaat etmiye başlamıştır. Şimdiden —muhtelif — Avrupa firmaları Darphane müdürlüğüne müracaat oderek makinelerinin kataloglarını göndermişlerdir. Sene sonuna kadar yeni makineler mut- laka alınmış bulunacaktır. Şirketler Nafıa Vekâleti Mühim Kararlar Verecek Nafia — Vekâletince imtiyazlı şirketlerin — muamelâtı üzerinde yapılan tetkikat, önümüzdeki ay bidayetinde bazı mühim kararlar alınması süretile neticelendirile- cektir. Öğrendiğimize göre; bunların en başında Tramvay şebekesi için yeni bir daimi tarife esası tesbiti, elektrik şirketi sermayesinin yine eskiden olduğu gibi Fransız fran- gina çevrilmesi ve telefon şirke- tindeki yolsuzlukların müsbet şe- kilde halli meseleleri gelmektedir. Bunun için — Nafia vekâletile temasta bulunmak üzere ay ba- şında Tramvay, Elektrik ve Tele- fon şirketleri mümessillerinden Lendra 619,75 Prag 10 125 Nev - york — 0,80S11l Viyana 42635 Parla 12,08 Madrli Bd Mi'lne ogı Berlin 190 Brilksel 33864 | Varşova 4210 Atlaa &350 — | Peşte BŞMIZ Cunevre BASIS | Bükraş TASA Sofya 65,963 Belgrat Bi,7518 Amsterdam — ÇİTİ9 | Moskeva — 1087,00 ESHAM ve TAHVİLÂT Lâra İş Bank,(Nama) İ0,— | Bomonti » Hümlle) Gü— » (llses'e) 108 — Osmanlı Bank. 23,40 Anadolu O0W 27,45 | Tramvay .» W GDP. 26,00 | Rıhtim Anade'a W I00V. 45,50. | Üsküdar va Terkan MusarKr.Fo.1886 Miç— H | , , , S0 9100 » ae HİH Elektrik Maliye vekâleti Damga mat- Kim Kazanacak? Bugünkü Maçı Bugün saat 16 da Taksim stadyo- munda Galatasaray ile Fenerbahçe birinci futdbol takımları Şilt maçı ola- rakk arşılaşacaklardır. Galatasaray kade rosunun zalf olduğu ileri sürülerek bu maça gelmeyeceği hakkında bir şayin — çıkmıştı. Kulüpten tahkik etlik, doğru olmadığını öğrendik. Fener takırmı son zamanlarda bir* kaç maç yaptığı Için Galatasaraya nlsbetle daha formdadır. Bu itibarla galibiyeti Fenerbahçenin kazanmasi — muhtemel görülebilir. İ Voleybol Ve Basketbol Maçları Voleybol Basketbal heyeti rois- 4 liğinden: B a 1934-1935 senesi Voleybol ve Bas- —— ketbol birinciliklerine pek yakında — başlanacaktır. Merkür - birinelliklere iştirak edecek kulüpler bazı hususat — hakkında karar verebilmek üzere 23 — Eylül Pazar günü saat 17 de mıntaka — merkezindeki içtiman vasi salâhiyet- Kulüp resmi mühürü bulunmıyan — salâhiyetnameler kabul edilmiyecektir. Bursada Güreş Şampiyon- nası Müsabakaları İi Bursa, 20 (A. A.) — Düm gece Tayyare sineması binasında 800 kişis — min huzurile Bursa mıntakası güreş- leri yapıldı. Merasime İstiklâl marşile — başlandı. Spor mıntakası bu günüs hatırasını tesbit için müsabakaları yapan sanatkârlar ve idman yurdu takımları kaptanlarına birer bayrak verdi. Bursa mıntakası güreşi üçüncü — yaşına basmakla beraber alınan metir — ce'er çok iyidir. Halk her fırsattan — istifade suretile Gazi neslini takdir vt — büyük Gazisini beyecan ve sevinçii — anmıştır. Yat Yarışı Dün Yapılamadı Hevport, 20 (AA) — Ruzgür | muhalif estiği için, İagiliz Endeavour yatı ile Amorikan Roinbow yatı art- sında, dün yapılscak olan Üçünel yarış bugüne kalmıştır. Â Adapazar Birincilik Maçları | Adapazarı, 21 ( Hususi ) — Mıa- taka futbol birinciliği Adapazarı ve İzmit kümesi finalinde berabere kalan — Adapazarı ve İzmit İdman Yurtlari — maçı bugün tekrar edilecektir. M Amerikada 34 spor birincisi ve Olimpiyat yüzme şampiyonu BUSTER CRABBE'mn En son eseri ASLAN TARZAN Pek yakında ALKAZAR Sinemasında Taksim Belediye Bahçesi SÜREYYA OPERETİ 90 Eylül Perşembe, 21 Cuma ve 23 Pazar saat 22 da Cuma matine saat 18 de 3 perde TELEFONCU KIZ Bugün - Bu gece Fransızca eözlü ve şarkcılı Büyük roman filmi Bugün matineler 11-1-3-5-7 suvare 9 (2646) Bugün Dehşetli bir mevzu - Muazzam bir vaz'ı sahne TÜRK iRENE DUNNE ve RiCHARD DiXx Sinemasında tarafından temsil edilen bir şaheser: 'GARBA HÜCUM ccimarron) Bir ülkenin kuruluşu !... Emsalsiz vatanperverlik sahneleri.. İlüveten : IZMIR BEYNELMİLEL PANAYIRI açılma merasimi, ISMET PAŞA Hazretlerinin nutkü Fiyatlar : Loca 300- 200, Lüks 65 - Balkon 50 - Birinci 30 aemmm> (2756)